Miksi Luther poisti osan Raamatun kirjoista?

mntpdmbhoteh

Olen koittanut netistä ettoa tietoa huonolla menestyksellä siitä, että Luther on aikoinaan tehny päätöksen poistaa osan Raamatun teksteistä ja miksi muutkin prostestantit on seurannu tätä mallia. Sen tiiän, että Lutherin ainakin väitetään sanoneen, että noi kirjat "ei oo tarpeellisiä/oleellisia". Ihan tarkkaa sanamuotoa tästä nyt en muista.

Jos joku tietää mua paremmin tästä asiasta, niin olisin kiitollinen, jos selventäisit hieman sitä. Mä tutustuin itse vähän aikaa sitten Siirakin kirjaan ja siinä oli mm. hienosti sanottu asioita tosi ystävyydestä. Eikä tullut missään vaiheessa oloa, että tämä kirja ois jollain lailla ristiriidassa Kristinuskon kanssa tai mitään.

2

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä on kyse kirjoista, joita ortodoksit ja katolilaiset kutsuvat deutero-kanonisiksi (toissijaisesti kanonisiksi) ja protestantit apokryfisiksi (salatuiksi) kirjoiksi. Ne eivät kuulu juutalaisten heprealaiseen Raamattuun (joka sisältää samat kirjat, kuin protestanttien Vanha testamentti). Ne ovat kuitenkin mukana Septuagintassa (lyhennetään LXX), joka on juutalaisten ennen kristillistä aikaa tekemä kreikankielinen Vanhan testamentin käännös.

      Ennen uskonpuhdistuksen aikaa lännen kirkossa ei ollut määritelty virallisesti näiden kirjojen asemaa. Luther koki, että ne eivät ole osa Raamattua, mutta kylläkin hyödyllistä luettavaa. Trenton (Tridentin) kirkolliskokouksessa, joka oli osittain reaktio uskonpuhdistukseen, määriteltiin mitkä niistä kuuluvat Raamattuun.

      Apokryfikirjoista on olemassa varsin tuore suomennos (Vanhan testamentin apokryfikirjat Kirjapaja 2009), joskin vanhempikin on tehty. Vanhoissa suomalaisissa Raamatuissa on apokryfikirjoja ja luterilainen kirkko päätti jokin aika sitten, että niitä voidaan ottaa taas mukaan suomalaiseen kirkkoraamattuun. Syy miksi niitä ei välillä ollut, liittyy brittiläisen järjestön aikoinaan Raamattujen painamiseen ja levittämiseen antamaan avustukseen Suomessa. He eivät kokeneet silloin hyvänä, että kyseiset kirjat on mukana.

    • Jaakobin kirje

      Luther suhtautui kielteisesti nimenomaan Uuden Testamentin kaanoniin kuuluvaan Jaakobin kirjeeseen, koska siinä korostetaan tekoja enemmän kuin uskoa tai armoa. Luther taas nimenomaan väheksyi tekoja ja piti armoa tärkeämpänä. Myöhemmin hän kyllä suhtautui myönteisesti myös Jaakobin kirjeeseen.

      Lainaus sivulta:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat

      Lutherin Raamattu

      ”Martin Lutherin saksankielinen raamatunkäännös ilmestyi vuonna 1534. Se oli ensimmäinen Raamatun painos, jossa apokryfit oli sijoitettu omaksi osastokseen. Kirjat ja kirjojen osat, joita ei esiintynyt juutalaisessa masoreettisessa tekstissä, oli erotettu Vanhasta testamentista tähän osastoon, joka sijoitettiin Vanhan ja Uuden testamentin väliin. Kolmas ja neljäs Esran kirja samoin kuin Kolmas makkabilaiskirja jätettiin kokonaan pois.”

      Lainaus sivulta:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakobin_kirje

      ”Uskonpuhdistuksen aikana jotkut teologit, erityisesti Martti Luther, väittivät, että kirje on liian puuttellinen ollakseen osa Uuden testamentin kaanonia. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kirje opettaa, ettei usko yksin ole tarpeeksi pelastukseen. Luther katsoi tämän olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä tunnetusti "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia selkeästi ja oikein.

      Nykyään useimmat kristilliset kirkot lukevat Jaakobin kirjeen Uuden testamentin kaanoniin kuuluvaksi.”



      Lyhennettyjä lainauksia sivulta:
      http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Jaakob/01PH.htm

      KIISTELTY KIRJE

      ”Kun Uuden testamentin kirjakokoelma vahvistettiin, oli niitä, jotka eivät halunneet ottaa Jaakobin kirjettä Uuteen testamentiin: se ei ollut apostolin kirjoittama eikä sitä ollut kirjoitettu pakanakristityille ja sen katsottiin olevan ristiriidassa Paavalin opetusten kanssa.

      Myös uskonpuhdistaja Martti Luther suhtautui kriittisesti Jaakobin kirjeeseen, joka näkyy hänen esipuheestaan kirjeeseen (Valitut teokset II):

      'Tämän, pyhän Jaakobin kirjeen ovat vanhat tosin hyljänneet; mutta minä kiitän sitä ja pidän sitä kuitenkin hyvänä siksi, ettei se julista mitään ihmisoppia, vaan sitä vastoin teroittaa innokkaasti Jumalan lakia. Mutta sanoakseni siitä ajatukseni, tahtomatta sillä kuitenkaan ketään vahingoittaa, en pidä sitä kuitenkaan kenenkään apostolin kirjoituksena. Ja perustelen sitä seuraavasti:

      Ensiksi: se kuvaa vastoin pyhää Paavalia ja koko muuta Raamattua teot vanhurskaudeksi ja sanoo 2:21: "Eikö Abraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?" Pyhä Paavali opettaa kuitenkin päinvastoin Room. 4:2: Aabraham on tullut vanhurskaaksi ilman tekoja, yksin uskosta,...

      Toiseksi: kirje tahtoo opettaa kristityitä eikä mainitse kertaakaan tässä pitkässä opetuksessa Kristuksen kärsimystä, ylösnousemista ja Henkeä. Hän mainitsee Kristuksen tosin pari kertaa, mutta hän ei opeta mitään hänestä, vaan puhuu yleisestä uskosta Jumalaan. Oikea apostolin virkahan on saarnata Kristuksen kärsimyksestä, ylösnousemisesta ja ...

      Mutta tämä Jaakob ei tee muuta kuin ajaa lakiin ja sen tekoihin. Sen lisäksi hän heittäytyy asiasta toiseen ilman järjestystä ...

      Sitä paitsi hän lainaa pyhän Pietarin sanoja...

      Lyhyesti: hän on tahtonut vastustaa niitä, jotka luottivat uskoon ilman tekoja, mutta ei ole hengellä, ymmärryksellään ja sanoilla pystynyt siihen ja repii Raamattua. Hän asettuu siten Paavalia ja koko Raamattua vastaan ...”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4503
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      26
      3304
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      41
      2926
    4. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      18
      2857
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2747
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      44
      2617
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2559
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2295
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2105
    10. Vornanen ja oulainen

      Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      7
      1751
    Aihe