Iski autokuume, ja nyt oon lyönyt silmäni miniin joten kysäisempä tietäväisemmiltä kokemuksia autosta. Eli miten sillä pärjää talven luikkailla tai lumisohjossa? Meikällä työmatka on 50 kilsaa motaria, mitä mahtaa kulutus olla noilla nopeuksilla. Millasia hintoja noista käytetyistä oikeesti kannattaa maksaa, onko kukaan käyny arvotuttamassa autoaan viime aikoina?
Runsaat kiitokset jo etukäteen, kattelaan lähteekö diesel aakkonen maailmalle ja mini pihalle parkkiin :)
minikuume
11
2545
Vastaukset
- mika,
uusi on tavallinen pikku auto. vanha fiat 600sen luokkkaa
- muuten
ole. Kummatkin omistaneena voin sanoa Minin olleen 1000% kivampi.
- Julle
Eipä ole Mika ajanut varmaan mitään mainituista..
Eli turha sanoo mitään jos ei kokemusta.
- kiinnostunut
vanhemmasta Ministä, joita valmistettiin 1959-2000, niin googleen hakusanat "ajopäiväkirja mini" ja ekana on linkki autoon, josta löytyy ehkä tuohon hintaosuuteen ja myös muuhunkin pientä valoa. Vanha auto todellakin on klassikko, kuten vaikkapa tuo yllä mainittu Fiat 600. Auton sisätilat on suunnilleen samaa luokkaa. Katto on hieman lähempänä vanhassa Minissä kuin uudessa MINIssä, mutta ompa sopivat istuma-asennotkin erilaisia. mobile.de :stä voi katsoa vaikkapa hakuehdoilla vanhimmillaan 1998 ikäisistä autoista, joiden malli on mini ja mittarissa korkeintaan 30000km, että millainen on vanhan ja uuden hinnanmuodostus. Nuo pitäisi pelastaa Suomeen. Ja olisi kiva nähdä noita tulevan aina välillä vastaan kaduilla talvisinkin, ettei tuntisi oloaan orvoksi... ;-D
- ajanut
Vuosi minillä: talvella ok, lämmitykset yms toimii hyvin. Käyntiin lähti joka aamu. Minin ohjaus on tarkkaa myös talvella, mutta valot ei oikein pimeään aikaan ole parhaat mahdolliset. Ikkunat eivät parhain mahdollinen tekninen ratkaisu Suomen talveen.
Vaihdoin pois juuri kulutuksen takia, mulla työmatkaa hieman enemmän. Meni kaksi tankillista viikossa, tuntui liian paljolta pääomakulujen yms. kuvioiden lisäksi.
Jos annat tunteelle vallan niin vaihda ihmeessä, kiva auto ajaa, mutta kulutus on moottoritieajossa aika kovaa (tosin itse ajelen aika reippaasti enkä kovin "taloudellisesti" kaupungissakaan), mutta järkevää on pitkällä työmatkalla pitää dieseliä.- auttaa
MINI ONE D. Vanhojen Minien diesel-versiot on sen verran vanhoja ja harvinaisia, että saatavuus voi olla heikkoa, eikä välttämättä kannattaisi sellaista muutenkaan ihan 50tkm/vuosi käyttöön ottaa (ainakaan minä en raaskisi autovanhusta tuhlata moiseen). Uudella MINIllä varmaan kulutus lienee ihan mallillaan dieselinä. Tosin, ei se polttoaine ole autojen ainoa kulunki, 50tkm/vuosi ajettaessa kylläkin se suurin. 15tkm ajettaessa bensaan menee vanhalla Minilläni vajaat puolet kulungeista (jotka ensimmäisenä vuotena olivat 21snt/km, mutta ovat koko ajan laskussa - päätynevät jonnekin 17-18snt/km muutaman vuoden kuluessa 15-20tkm vuosiajolla).
- oletus
auttaa kirjoitti:
MINI ONE D. Vanhojen Minien diesel-versiot on sen verran vanhoja ja harvinaisia, että saatavuus voi olla heikkoa, eikä välttämättä kannattaisi sellaista muutenkaan ihan 50tkm/vuosi käyttöön ottaa (ainakaan minä en raaskisi autovanhusta tuhlata moiseen). Uudella MINIllä varmaan kulutus lienee ihan mallillaan dieselinä. Tosin, ei se polttoaine ole autojen ainoa kulunki, 50tkm/vuosi ajettaessa kylläkin se suurin. 15tkm ajettaessa bensaan menee vanhalla Minilläni vajaat puolet kulungeista (jotka ensimmäisenä vuotena olivat 21snt/km, mutta ovat koko ajan laskussa - päätynevät jonnekin 17-18snt/km muutaman vuoden kuluessa 15-20tkm vuosiajolla).
Taitaapi edellisestä laskelmasta puuttua pääomakulut, jonka jlkeen summa on tuskin 17-18 snt/km
- jep.
oletus kirjoitti:
Taitaapi edellisestä laskelmasta puuttua pääomakulut, jonka jlkeen summa on tuskin 17-18 snt/km
Itse olen laskenut (tällä hetkellä) niin, että auton ja sen varusteiden arvo kuoleutuu 15 vuodessa. Näin ~15000 EUR maksaneen Minini maksaa noin 1000 EUR / vuosi josta tulee 15000 km / vuosi ajoilla noin 7 snt / km. Toki tarkoitus on pitää autoa pidempään kuin tuo 15 vuotta... ;-D
Vastaavasti voi laskea muillekin autoille. Laitetaan käyttöajaksi vaikkapa 10 vuotta, jonka kuluessa auton arvon voi katsoa kuluvan nollaksi. Jos arvoa on enemmän, niin se ehkä kompensoituu sillä, että autoon pitää tehdä joskus jotain ylimääräistäkin. Ainakin omat arvioni ovat vasta hieman yli vuoden ajalta, joten ne ovat vielä epätarkkoja, koska kuluvien osien kestävyydestä ei voi olla vielä mitään hajua näillä kilometreillä. Ajopäiväkirjani löydät googlella helposti... - miniharrastaja
auttaa kirjoitti:
MINI ONE D. Vanhojen Minien diesel-versiot on sen verran vanhoja ja harvinaisia, että saatavuus voi olla heikkoa, eikä välttämättä kannattaisi sellaista muutenkaan ihan 50tkm/vuosi käyttöön ottaa (ainakaan minä en raaskisi autovanhusta tuhlata moiseen). Uudella MINIllä varmaan kulutus lienee ihan mallillaan dieselinä. Tosin, ei se polttoaine ole autojen ainoa kulunki, 50tkm/vuosi ajettaessa kylläkin se suurin. 15tkm ajettaessa bensaan menee vanhalla Minilläni vajaat puolet kulungeista (jotka ensimmäisenä vuotena olivat 21snt/km, mutta ovat koko ajan laskussa - päätynevät jonnekin 17-18snt/km muutaman vuoden kuluessa 15-20tkm vuosiajolla).
Itteasiassa vanhaa miniä ei ole ikinä tehty diisseli-koneella, tiedä sitten, jos joku on konvertoinut vanhan a-sarjalaisen koneen toimimaan dieselillä, mutta tehtaan toimesta on tehty vain bensa-versioita. (tästä olen 99% varma:)
- on...
miniharrastaja kirjoitti:
Itteasiassa vanhaa miniä ei ole ikinä tehty diisseli-koneella, tiedä sitten, jos joku on konvertoinut vanhan a-sarjalaisen koneen toimimaan dieselillä, mutta tehtaan toimesta on tehty vain bensa-versioita. (tästä olen 99% varma:)
Oli joskus vuosia siteen jäänyt alitajuntaan tuollainen
http://www.carfolio.com/specifications/models/id/?id=99319
tieto. No eihän tuo sitten ollutkaan enää alkuperäisen Minin korilla tuo diesel-versio.
Eli ei ole klassisia minejä tuotettu sarjatuotannossa dieseleinä, vaan jos ja kun dieseleitä on olemassa, niin ovat sitten jälkeenpäin koneenvaihdolla tehty.
Toisaalta, löytyi nyt vilkaistessa tietoja, että BMCllä oli Mini traktori, jossa käytettiin A-sarjan koneen dieselöityä versiota. Ilmeisesti tuo dieselöity versio ei kuitenkaan kävisi henkilöautoon. Olisi kyllä aika kiintoisaa...
Kiitos, että ohjasit tiedon lähteille.
Aina oppii uutta. - dieseliin...
miniharrastaja kirjoitti:
Itteasiassa vanhaa miniä ei ole ikinä tehty diisseli-koneella, tiedä sitten, jos joku on konvertoinut vanhan a-sarjalaisen koneen toimimaan dieselillä, mutta tehtaan toimesta on tehty vain bensa-versioita. (tästä olen 99% varma:)
http://www.bmcminitractor.co.uk/catalogue.htm
http://www.minicooper.org/_disc/000002eb.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915