minikuume

june

Iski autokuume, ja nyt oon lyönyt silmäni miniin joten kysäisempä tietäväisemmiltä kokemuksia autosta. Eli miten sillä pärjää talven luikkailla tai lumisohjossa? Meikällä työmatka on 50 kilsaa motaria, mitä mahtaa kulutus olla noilla nopeuksilla. Millasia hintoja noista käytetyistä oikeesti kannattaa maksaa, onko kukaan käyny arvotuttamassa autoaan viime aikoina?

Runsaat kiitokset jo etukäteen, kattelaan lähteekö diesel aakkonen maailmalle ja mini pihalle parkkiin :)

11

2530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika,

      uusi on tavallinen pikku auto. vanha fiat 600sen luokkkaa

      • muuten

        ole. Kummatkin omistaneena voin sanoa Minin olleen 1000% kivampi.


      • Julle

        Eipä ole Mika ajanut varmaan mitään mainituista..
        Eli turha sanoo mitään jos ei kokemusta.


    • kiinnostunut

      vanhemmasta Ministä, joita valmistettiin 1959-2000, niin googleen hakusanat "ajopäiväkirja mini" ja ekana on linkki autoon, josta löytyy ehkä tuohon hintaosuuteen ja myös muuhunkin pientä valoa. Vanha auto todellakin on klassikko, kuten vaikkapa tuo yllä mainittu Fiat 600. Auton sisätilat on suunnilleen samaa luokkaa. Katto on hieman lähempänä vanhassa Minissä kuin uudessa MINIssä, mutta ompa sopivat istuma-asennotkin erilaisia. mobile.de :stä voi katsoa vaikkapa hakuehdoilla vanhimmillaan 1998 ikäisistä autoista, joiden malli on mini ja mittarissa korkeintaan 30000km, että millainen on vanhan ja uuden hinnanmuodostus. Nuo pitäisi pelastaa Suomeen. Ja olisi kiva nähdä noita tulevan aina välillä vastaan kaduilla talvisinkin, ettei tuntisi oloaan orvoksi... ;-D

    • ajanut

      Vuosi minillä: talvella ok, lämmitykset yms toimii hyvin. Käyntiin lähti joka aamu. Minin ohjaus on tarkkaa myös talvella, mutta valot ei oikein pimeään aikaan ole parhaat mahdolliset. Ikkunat eivät parhain mahdollinen tekninen ratkaisu Suomen talveen.

      Vaihdoin pois juuri kulutuksen takia, mulla työmatkaa hieman enemmän. Meni kaksi tankillista viikossa, tuntui liian paljolta pääomakulujen yms. kuvioiden lisäksi.

      Jos annat tunteelle vallan niin vaihda ihmeessä, kiva auto ajaa, mutta kulutus on moottoritieajossa aika kovaa (tosin itse ajelen aika reippaasti enkä kovin "taloudellisesti" kaupungissakaan), mutta järkevää on pitkällä työmatkalla pitää dieseliä.

      • auttaa

        MINI ONE D. Vanhojen Minien diesel-versiot on sen verran vanhoja ja harvinaisia, että saatavuus voi olla heikkoa, eikä välttämättä kannattaisi sellaista muutenkaan ihan 50tkm/vuosi käyttöön ottaa (ainakaan minä en raaskisi autovanhusta tuhlata moiseen). Uudella MINIllä varmaan kulutus lienee ihan mallillaan dieselinä. Tosin, ei se polttoaine ole autojen ainoa kulunki, 50tkm/vuosi ajettaessa kylläkin se suurin. 15tkm ajettaessa bensaan menee vanhalla Minilläni vajaat puolet kulungeista (jotka ensimmäisenä vuotena olivat 21snt/km, mutta ovat koko ajan laskussa - päätynevät jonnekin 17-18snt/km muutaman vuoden kuluessa 15-20tkm vuosiajolla).


      • oletus
        auttaa kirjoitti:

        MINI ONE D. Vanhojen Minien diesel-versiot on sen verran vanhoja ja harvinaisia, että saatavuus voi olla heikkoa, eikä välttämättä kannattaisi sellaista muutenkaan ihan 50tkm/vuosi käyttöön ottaa (ainakaan minä en raaskisi autovanhusta tuhlata moiseen). Uudella MINIllä varmaan kulutus lienee ihan mallillaan dieselinä. Tosin, ei se polttoaine ole autojen ainoa kulunki, 50tkm/vuosi ajettaessa kylläkin se suurin. 15tkm ajettaessa bensaan menee vanhalla Minilläni vajaat puolet kulungeista (jotka ensimmäisenä vuotena olivat 21snt/km, mutta ovat koko ajan laskussa - päätynevät jonnekin 17-18snt/km muutaman vuoden kuluessa 15-20tkm vuosiajolla).

        Taitaapi edellisestä laskelmasta puuttua pääomakulut, jonka jlkeen summa on tuskin 17-18 snt/km


      • jep.
        oletus kirjoitti:

        Taitaapi edellisestä laskelmasta puuttua pääomakulut, jonka jlkeen summa on tuskin 17-18 snt/km

        Itse olen laskenut (tällä hetkellä) niin, että auton ja sen varusteiden arvo kuoleutuu 15 vuodessa. Näin ~15000 EUR maksaneen Minini maksaa noin 1000 EUR / vuosi josta tulee 15000 km / vuosi ajoilla noin 7 snt / km. Toki tarkoitus on pitää autoa pidempään kuin tuo 15 vuotta... ;-D

        Vastaavasti voi laskea muillekin autoille. Laitetaan käyttöajaksi vaikkapa 10 vuotta, jonka kuluessa auton arvon voi katsoa kuluvan nollaksi. Jos arvoa on enemmän, niin se ehkä kompensoituu sillä, että autoon pitää tehdä joskus jotain ylimääräistäkin. Ainakin omat arvioni ovat vasta hieman yli vuoden ajalta, joten ne ovat vielä epätarkkoja, koska kuluvien osien kestävyydestä ei voi olla vielä mitään hajua näillä kilometreillä. Ajopäiväkirjani löydät googlella helposti...


      • miniharrastaja
        auttaa kirjoitti:

        MINI ONE D. Vanhojen Minien diesel-versiot on sen verran vanhoja ja harvinaisia, että saatavuus voi olla heikkoa, eikä välttämättä kannattaisi sellaista muutenkaan ihan 50tkm/vuosi käyttöön ottaa (ainakaan minä en raaskisi autovanhusta tuhlata moiseen). Uudella MINIllä varmaan kulutus lienee ihan mallillaan dieselinä. Tosin, ei se polttoaine ole autojen ainoa kulunki, 50tkm/vuosi ajettaessa kylläkin se suurin. 15tkm ajettaessa bensaan menee vanhalla Minilläni vajaat puolet kulungeista (jotka ensimmäisenä vuotena olivat 21snt/km, mutta ovat koko ajan laskussa - päätynevät jonnekin 17-18snt/km muutaman vuoden kuluessa 15-20tkm vuosiajolla).

        Itteasiassa vanhaa miniä ei ole ikinä tehty diisseli-koneella, tiedä sitten, jos joku on konvertoinut vanhan a-sarjalaisen koneen toimimaan dieselillä, mutta tehtaan toimesta on tehty vain bensa-versioita. (tästä olen 99% varma:)


      • on...
        miniharrastaja kirjoitti:

        Itteasiassa vanhaa miniä ei ole ikinä tehty diisseli-koneella, tiedä sitten, jos joku on konvertoinut vanhan a-sarjalaisen koneen toimimaan dieselillä, mutta tehtaan toimesta on tehty vain bensa-versioita. (tästä olen 99% varma:)

        Oli joskus vuosia siteen jäänyt alitajuntaan tuollainen
        http://www.carfolio.com/specifications/models/id/?id=99319
        tieto. No eihän tuo sitten ollutkaan enää alkuperäisen Minin korilla tuo diesel-versio.

        Eli ei ole klassisia minejä tuotettu sarjatuotannossa dieseleinä, vaan jos ja kun dieseleitä on olemassa, niin ovat sitten jälkeenpäin koneenvaihdolla tehty.

        Toisaalta, löytyi nyt vilkaistessa tietoja, että BMCllä oli Mini traktori, jossa käytettiin A-sarjan koneen dieselöityä versiota. Ilmeisesti tuo dieselöity versio ei kuitenkaan kävisi henkilöautoon. Olisi kyllä aika kiintoisaa...

        Kiitos, että ohjasit tiedon lähteille.
        Aina oppii uutta.


      • dieseliin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3537
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1389
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1219
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1124
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    8. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1018
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1006
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      52
      904
    Aihe