En uskalla hakea apua

En jaksa enää

Oon miettiny jo viimeiset pari vuotta että tarvin apua tähän ahdistukseen.. En kuitenkaan uskalla ottaa puhelinta ja soittaa. Pelottaa että kukaan ei usko mua. Että ite olenkin kuvitellut kaiken tän pahan olon. Välillä mulla on ihan hyväkin olla. Kuvittelenkohan ja suurentelenkohan siis asioita? Ehkä mulla ei ole mikään. Yleensä kuitenkin kaikki tuntuu kaatuvan päälle, itkettää, ahdistaa ja en jaksa tehdä mitään.

Miten toi avun hakeminen edes menee? Soitan johonkin terveyskeskukseen vai? Mitä sanon sinne?

Oon yrittäny puhua avokille tästä mutta tuntuu että sitäkään ei kiinnosta. Ketään ei kiinnosta vaikka kuolisin. Mulla ei ole tässä maailmassa mitään paikkaa, oon turha. Mun vanhemmat pitää mua varmasti epäonnistuneena. Mun sisarukset ois ilosempia ilman mua.

266

9424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata

      Jätä soittamatta.Apu on Suomessa sellaista että saat masennuslääke-reseptin kouraan ja se siitä.

      • Miia34

        Vaikea sanoa mitään,mutta olet jo itse
        tehnyt diagnoosin ja se hyvä alku.
        Varmaan kaikki menee hyvin ja
        huomenna kun heräät niin mene kävelylle,
        et ole sen huonompi kun muutkaan,
        vaikka olet työtön niin elämä jatkuu ja
        sellaisen avopuolison.....,
        no jätän sanomatta,ku se jo toinen tarina.
        Se on normaalia ettei sisarukset välitä,
        joten senkin voit nostaa hattuhyllylle ja
        alkoa otavähemmän,se tuo kaikki ongelmat
        isompana esille ja mieleen.
        Kyllä se siitä kuhan vanhenet.


      • einäin

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.


      • vitunpissiksetsaatan
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Jeps. Masennus on teinityttöjen tekosyy olla käymättä koulua.


      • Pomppis85
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Kuule, masennus on sairaus siinä missä muukin. Itse olen käsrsinyt masennuksesta jo 8 vuotta. Lääkehoito on tärkeää, myös se että saat käydä vaikka avohoitajan luona juttelemassa. Toki voi olla että pitkään kestäneessä lääkehoidossa tulee joku raja vastaan, mutta sitten kokeillaan uusia lääkkeitä. Masennus on vakavasti otettava sairaus, eikä siitä kärsivää saa mollata eikä haukkua. Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa. Itse olen vakavan masennuksen takia ollut jo 5 kertaa osastohoidossa. Masennus on sitä että välillä jaksaa paremmin ja välillä huonommin. Huonot päivät ovat usein myöst turhauttavia, koska ei jaksa tehdä kaikkee mitä pitäs. Masennukseen kannattaa ja ehdottomasti käydä puhumassa myös lääkärille!


      • ÄITI IHMETTELEE

        Juuri näin. Joku yleislääkäri, joka ei tiedä psykkeen sairauksista sen enempää kuin tavallinen pulliainen, määrää lääkkeen, jonka katsoo kirjasta. Ei laiteta erikoislääkärille lähetettä. NÄIN AINAKIN HELSINGISSÄ HERTTONIEMEN TERVEYSASEMALLA. Poikani on yrittänyt saada lähetettä jo 8 vuotta lähetettä erikoislääkärille. Onnistumatta.


      • teepä näin
        ÄITI IHMETTELEE kirjoitti:

        Juuri näin. Joku yleislääkäri, joka ei tiedä psykkeen sairauksista sen enempää kuin tavallinen pulliainen, määrää lääkkeen, jonka katsoo kirjasta. Ei laiteta erikoislääkärille lähetettä. NÄIN AINAKIN HELSINGISSÄ HERTTONIEMEN TERVEYSASEMALLA. Poikani on yrittänyt saada lähetettä jo 8 vuotta lähetettä erikoislääkärille. Onnistumatta.

        No, varaapa sitten aika suoraan yksityiselle palveluntuotajalle ja mene suoraan erikoislääkärin vastaanotolle, niin eiköhän ala homma hoitua. Miksi kärvistellä turhaan!


      • mene humpalle!

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?


      • Sairaus oikea
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        Masennus ei ole tahdon asia.


      • Umanana
        Pomppis85 kirjoitti:

        Kuule, masennus on sairaus siinä missä muukin. Itse olen käsrsinyt masennuksesta jo 8 vuotta. Lääkehoito on tärkeää, myös se että saat käydä vaikka avohoitajan luona juttelemassa. Toki voi olla että pitkään kestäneessä lääkehoidossa tulee joku raja vastaan, mutta sitten kokeillaan uusia lääkkeitä. Masennus on vakavasti otettava sairaus, eikä siitä kärsivää saa mollata eikä haukkua. Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa. Itse olen vakavan masennuksen takia ollut jo 5 kertaa osastohoidossa. Masennus on sitä että välillä jaksaa paremmin ja välillä huonommin. Huonot päivät ovat usein myöst turhauttavia, koska ei jaksa tehdä kaikkee mitä pitäs. Masennukseen kannattaa ja ehdottomasti käydä puhumassa myös lääkärille!

        "Masennus on sairaus siinä missä muukin"

        Ei ole, jos tarkoitat muilla sairauksilla somaattisia sairauksia. Masennus on kielikuvallinen sairaus.

        "Lääkehoito on tärkeää"

        Ei ole. Esimerkiksi 'masennuslääkkeet' tunnetusti pahentavat masennusta viimeistään pitkässä juoksusa ja sekoittamalla aivojen normaalia välittäjäainetoimintaa potentiaalisesti pysyvästi kroonistaa masentuneisuuden ja sekavuuden tilan.

        "Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa"

        Samaa mieltä, mutta se, että huomauttaa masennuksen olevan luonnollinen normaali reaktio ja kokemus ei ole pilkkaamista. (Mielestäni on enemmänkin pilkkaavaa, väheksyvää ja röyhkeää uskotella henkisesti kärsiville, että heissä on jokin sairaus, joka vaatisi lääkkeitä loppuelämän.)

        Historiasi perusteella sinunkin ehkä kannattaisi lukea kirja Your Drug May Be Your Problem (D. Cohen, P. Breggin) ja tutustua järjestelmään hieman tarkemmin.


      • aika älytö törppö
        vitunpissiksetsaatan kirjoitti:

        Jeps. Masennus on teinityttöjen tekosyy olla käymättä koulua.

        Olisit hiljaa kun et mistään asiasta tiedä.


      • Soita MTT:lle
        ÄITI IHMETTELEE kirjoitti:

        Juuri näin. Joku yleislääkäri, joka ei tiedä psykkeen sairauksista sen enempää kuin tavallinen pulliainen, määrää lääkkeen, jonka katsoo kirjasta. Ei laiteta erikoislääkärille lähetettä. NÄIN AINAKIN HELSINGISSÄ HERTTONIEMEN TERVEYSASEMALLA. Poikani on yrittänyt saada lähetettä jo 8 vuotta lähetettä erikoislääkärille. Onnistumatta.

        @ ÄITI IHMETTELEE
        Siis 8 vuotta!?? Miksei poikasi ole pyytänyt lääkäriasemalta lähetettä mielenterveystoimistoon? Siitä se hoito lähtee. Tai sitten varaa suoraan ajan yksityiselle psykiatrille. En ymmärrä.
        Mikset sinä äitinä ole varannut mielenterveyskeskukseen pojallesi aikaa näiden 8 vuoden aikana? Kyllä sinne aikuisellekin lapselle voi vanhemmat varata ajan.
        Kokeile ja kirjoita tänne miten onnistui.


      • Ihmettelevälle
        teepä näin kirjoitti:

        No, varaapa sitten aika suoraan yksityiselle palveluntuotajalle ja mene suoraan erikoislääkärin vastaanotolle, niin eiköhän ala homma hoitua. Miksi kärvistellä turhaan!

        äidille: terveysaseman yleislääkäreiden taito riittää juurikin masennuksen hoitoon, mitä ihmisen psyykkeeseen tulee. Itse sairastan esim. 2-suuntaista mielialahäiriötä (onnekseni kuitenkin lievempää tyyppiä 2), ja ennen tuota olin kovinkin masentunut. Mutta kun tuli oireita hypomaniasta silloin eräänä keväänä, sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, eli psyk. päivystys/avo-osaotolle/ hoitoon. Tietotaito siis riittää peruslääkärillä masiksen hoitoon, sillä se on sairauksien "peruskauraa" , yhtään tautia väheksymättä.

        Terveysasemilla toimii psyk. sairaanhoitaja, jonka kanssa kannattaa käydä purkamassa sydäntään. Myös esim. Valkonauhaliitto tarjoaa ilmaista "terapiaa" (on psykologin juttusilla käynti tyhjää parempaa, muttei vedä vertoja kunnon psykoterapeutille -)

        Ihminen on kokonaisuus, ja sairaus hoiidetaan sen mukaan. Lääkehoito ja terapia tarvittaessa paras yhdistelmä. Masennuksesta voi myös toipua. SSRI-lääkkeet ovat mullistaneet masennuksen hoiidon. Ennen sitä "vanhan polven" (psykoosi)lääkkeillä hoidetuissa 50-60 -vuotiasissa valitettavasti näkyy joskus kadunmiehissä ja -naisissa se leima, minkä ne voi ihmisiin jättää. Valitettavaa, mutta totta: ohikulkija voi huomata; tuossa kulkee "maanmasentunut" ihminen. Uuden polveen lääkehoitojen vuoksi en näe nuoremmissa ikäluokissa tätä leimaantumisen vaaraa. Ihmisestä ei voi aina tietää, vaikka olisikin masentunut ja aika laillakin. Subjektiivinen kokemus aina tämä.


      • Taidat olla aika
        Umanana kirjoitti:

        "Masennus on sairaus siinä missä muukin"

        Ei ole, jos tarkoitat muilla sairauksilla somaattisia sairauksia. Masennus on kielikuvallinen sairaus.

        "Lääkehoito on tärkeää"

        Ei ole. Esimerkiksi 'masennuslääkkeet' tunnetusti pahentavat masennusta viimeistään pitkässä juoksusa ja sekoittamalla aivojen normaalia välittäjäainetoimintaa potentiaalisesti pysyvästi kroonistaa masentuneisuuden ja sekavuuden tilan.

        "Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa"

        Samaa mieltä, mutta se, että huomauttaa masennuksen olevan luonnollinen normaali reaktio ja kokemus ei ole pilkkaamista. (Mielestäni on enemmänkin pilkkaavaa, väheksyvää ja röyhkeää uskotella henkisesti kärsiville, että heissä on jokin sairaus, joka vaatisi lääkkeitä loppuelämän.)

        Historiasi perusteella sinunkin ehkä kannattaisi lukea kirja Your Drug May Be Your Problem (D. Cohen, P. Breggin) ja tutustua järjestelmään hieman tarkemmin.

        pihalla näistä, Umanana.

        Masennus voi olla OIKEASTI myös todella vakava tila riippuen sairauden kestosta ja syvyydestä.

        Masennus johtuu myös pitkälti välittäjäaineiden epätoiminnasta aivoissa ja serotoniinin puutteesta. Joten masislääkkeet tasaavat noita tasoja. Esim. psykoterapian on todettu vaikuttavan ihmismieleen siten, että "aivojen piuhat" voivat järjestyä uudelleen ihmisen toipuessaan masennuksesta. Itse olen sitä mieltä, että masennukselle on aina jokin syy, mikä kannattaa toki lähtökohtaisesti selvittää. Toivottavasti kukaan ei joudu syömään masennuslääkkeitä läpi elämänsä. Tämä on sairaus, mistä voi toipua. Joskin kroonistuessaan se voi olla työläämpää.


      • NÄinpä!
        Sairaus oikea kirjoitti:

        Masennus ei ole tahdon asia.

        Pahimmillaan se vie toimintakyvyn ja mielenkiinnon kaikkeen.


      • synti painaa
        Pomppis85 kirjoitti:

        Kuule, masennus on sairaus siinä missä muukin. Itse olen käsrsinyt masennuksesta jo 8 vuotta. Lääkehoito on tärkeää, myös se että saat käydä vaikka avohoitajan luona juttelemassa. Toki voi olla että pitkään kestäneessä lääkehoidossa tulee joku raja vastaan, mutta sitten kokeillaan uusia lääkkeitä. Masennus on vakavasti otettava sairaus, eikä siitä kärsivää saa mollata eikä haukkua. Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa. Itse olen vakavan masennuksen takia ollut jo 5 kertaa osastohoidossa. Masennus on sitä että välillä jaksaa paremmin ja välillä huonommin. Huonot päivät ovat usein myöst turhauttavia, koska ei jaksa tehdä kaikkee mitä pitäs. Masennukseen kannattaa ja ehdottomasti käydä puhumassa myös lääkärille!

        Jos on synnin hätä niin se katsotaan sitten masennukseksi. Sitten ihmetellään miksei löydy syytä eikä ihminen parane. Kun rauhan omalletunnolle niin masennuskin kaikkoaa. Tästä on monia esimerkkejä mutta ihmiset kieltävät asian itseltään.


      • ymmärrystä...
        synti painaa kirjoitti:

        Jos on synnin hätä niin se katsotaan sitten masennukseksi. Sitten ihmetellään miksei löydy syytä eikä ihminen parane. Kun rauhan omalletunnolle niin masennuskin kaikkoaa. Tästä on monia esimerkkejä mutta ihmiset kieltävät asian itseltään.

        synti painaa...äläpäs nyt sit taas puhu sellasesta mistä et ilmeisesti tiedä mitään. Minä olen uskossa, mutta olen silti myös kärsinyt masennuksesta...eikä synnillä kyllä ollut sen asian kanssa mitään tekemistä. Uskovillakin voi olla huolia ja sellasia elämän tilanteita jotka sitten kuormittaa liikaa ja jos on herkkä, niin voi sairastua masennukseen. Jumala varmaan auttoi minua lääkkeiden ohella vapautumaan masennuksesta. Koska lopetin lääkkeet muutamankuukauden jälkeen. Kävin myös psykologin luona juttelemassa asioista jotka painoivat...toki myös rukoilin. Koen nyt että sekin kokemus oli tarpeen mulle, koska ajattelin ennen samoin kun sinä, ettei uskovainen voi sairastua masennukseen. Nyt pystyn myös ymmärtämään heitä joille niin käy. Taivaan isän käteen, ja toivo että sinä et sairastu koskaan masennukseen, koska se ei ole mukavaa.


      • ex-masentunut
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        meneppä ite sinne humpalle. Ymmärrätkö että kaikilla ihmisillä ei ole ystäviä, eikä kaikki niitä myöskään saa, vaikka kuinka haluaisi. Jos on huono itsetunto jostain syystä, niin ei ole ehkä rohkeutta mennä tutustumaan ihmisiin. Ja mitä enemmän ikää tulee, sen vaikeampaa se on. Tiedän tämän koska joudun läheltä seuraamaan nuorenmiehen taistelua siitä että ei ole ystäviä :( Ja silloin kun ihminen on masentunut, niin ei se pysty lähtemään mihinkään tuollasiin toimiin...ei yksinkertaisesti pysty, vaikka haluaisikin. Sitähän se masennus juuri on, kun ei enään jaksa. Kun itse sairastin masennusta, niin aikani väkisin koitin käydä töissä ja tehdä kaikkea...mutta en enään pystynyt tunta iloa mistään. Sitten tuli se päivä kun en enään jaksanut sinne töihinkään...kaikki energia meni siihen että sain jotenkin pidettyä huolta omasta hygieniasta ja pidettyä kodin jotenkin siistinä...mitään muuta ei sitten jaksanutkaan, vaikka kuin olis halunnut. Vaikka olen normisti aina ollut vahva ja positiivinen ihminen (Olin koittanut olla liian vahva liian kauan), ja rakastanut jokaista vuodenaikaa ja luontoa ym...mutta sillon en edes kiinnittänyt huomiota vuodenaikoihin. Sitä vaan koitti selvitä päivistä. Onneksi sain apua ja aloin taas iloita elämästä. mutta sellaisen ihmisen joka ei ole masennusta kokenut, ei kannata asiasta kauheesti ohjeita annella, koska ei oikeasti voi tietää asiasta oikeesti mitään. Vain sen kokenut tietää mitä se on ja mitä se saa aikaan ihmisessä. Ei kannata kuitenkaan luovuttaa vaan hakea apua ajoissa!


      • Taidat olla itse pih
        Taidat olla aika kirjoitti:

        pihalla näistä, Umanana.

        Masennus voi olla OIKEASTI myös todella vakava tila riippuen sairauden kestosta ja syvyydestä.

        Masennus johtuu myös pitkälti välittäjäaineiden epätoiminnasta aivoissa ja serotoniinin puutteesta. Joten masislääkkeet tasaavat noita tasoja. Esim. psykoterapian on todettu vaikuttavan ihmismieleen siten, että "aivojen piuhat" voivat järjestyä uudelleen ihmisen toipuessaan masennuksesta. Itse olen sitä mieltä, että masennukselle on aina jokin syy, mikä kannattaa toki lähtökohtaisesti selvittää. Toivottavasti kukaan ei joudu syömään masennuslääkkeitä läpi elämänsä. Tämä on sairaus, mistä voi toipua. Joskin kroonistuessaan se voi olla työläämpää.

        Taidat olla itse pihalla, kun et tiedä, että masennuslääkkeet kroonistavat sairauden. Ne muuttavat aivojen toiminnan tavalla, jota voidaan kutsua aivovaurioksi. Onko mieleesi milloinkaan tullut, miksi olet joutunut popsimaan lääkkeitä jo kahdeksan vuotta? Kyllä, lääkkeiden takia.

        Tässä ihan muutama juttu ja tutkimus aiheesta:

        http://www.huffingtonpost.com/dr-peter-breggin/antidepressants-long-term-depression_b_1077185.html

        http://truthman30.wordpress.com/2011/07/01/long-term-ssri-use-could-cause-brain-damage/

        http://www.psychologytoday.com/print/68229

        http://www.sciencedaily.com/releases/2011/03/110316084425.htm

        Jos aiot joskus lopettaa lääkkeiden syönnin, aivosi pistävät ensimmäiseksi sitten siinä vastaan. Lopettamisen yhteydessä oireesi vain pahenevat, mutta kun pääset siitä vaiheesta läpi, niin aivosi voivat palautua siinä määrin normaaliksi kuin mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Se on tärkeää tietää. Oireiden paheneminen ja uusien oireiden ilmaantuminen lääkityksen lopettamisen yhteydessä ei johdu alkuperäisestä masennuksesta, vaan aivovauriosta, jonka lääkkeet ovat saaneet aikaan.


      • Ei Neurologi
        synti painaa kirjoitti:

        Jos on synnin hätä niin se katsotaan sitten masennukseksi. Sitten ihmetellään miksei löydy syytä eikä ihminen parane. Kun rauhan omalletunnolle niin masennuskin kaikkoaa. Tästä on monia esimerkkejä mutta ihmiset kieltävät asian itseltään.

        Niin, näihin sekopäiden kannanottoihin vielä sen verran, että jos aivojen välittäjä-aineet on pikkasen epäsuhdassa synapsien toiminnan kanssa niin ICD-luokitus kyllä täyttyy. Masennus täytyy ehdottomasti hoitaa. Ensisijaisena näkisin luotettavan terapeutti suhteen, jota lääkehoidolla tuetaan.

        Nimim. 20 vuotta sairastanut, nyky-aikaisilla menetelmillä hyvinvoiva...


      • lmj2010@
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Minulla on dg. toistuva masennus. (ehkä olen vain kuvitellut sen ;)
        Mielelläni auttaisin muita vastaavassa tilanteessa olevia, koska nyt aika hyvä jakso, vaikka on syksy...spostini on näillä sivuilla.


      • kfbfkkfjffkfkgjflfjf
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        Sekoitat nyt alakuloisuuden ja masennuksen keskenään. Jos on alakuloinen, tiskaaminen/lenkki/ihan mikä tahansa auttaa. Masentuneena ei vain kykene. Sitä on sellaisen mahdotonta ymmärtää, kellä ei ole koskaan masennusta ollut.


      • en jaksa mitään?
        kfbfkkfjffkfkgjflfjf kirjoitti:

        Sekoitat nyt alakuloisuuden ja masennuksen keskenään. Jos on alakuloinen, tiskaaminen/lenkki/ihan mikä tahansa auttaa. Masentuneena ei vain kykene. Sitä on sellaisen mahdotonta ymmärtää, kellä ei ole koskaan masennusta ollut.

        Minä käyn suihkusa silloin kun jaksan, kun ei tarvitse ketään varten pitää puhtaana itseään. Senkun herää aamulla ja raahaa itsensä keittiöön ja on iltaan saakka ja alkaa nukkumaan. Päivä kerrallaan. Lauantaina käyn suihkussa ja vaihdan vaatteet. Ei tarvitse edes meikata ,kun ei jaksa. Tällä tavoin vanhenen.....


      • väsynyt ja onneton?

        Minulla masennus tuli . Kipuna, unettomuutena,ja olen aina väsynyt, en käy viikkoon suihkussakaan, en vaihda vaatteita, en syö ruokaa ja kahvia juon mielettömiä määriä että, pysyn hereillä! Vittumainen elämä, mutta täytyy jaksaa, olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva nainen! Laihdun ja väsyn ja ehkä katoan johonkin!


      • laahustaa vaan....
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Ennen pesin hampaat 3Xpäivässä, nyt en pese käsiä, en hampaita, en huolehdi hygieniasta, mukavaa kun saa vain haista ... kun ei jaksa suihkuun mennä. Kipujen kanssa ei jaksa mitään.....


      • hoidettu hoitaja

        Voi että näitä vastauksia mitä olet aloittaja saanut.

        Masennusta hoidetaan tehokkaasti psykoterapialla ja lääkkeillä.
        Hanki lähete psykiatrian poliklinikalle ja tai mene yksityispsykiatrille, niin hän tekee sinulle diagnoosin, jos on aihetta.
        TK lääkärit saattavat määrätä vain masennuslääkkeen.Lääke on vain "kainalosauva" eteenpäin ja aika harvoin parantaa kokonaan masennusta eli masennus jatkuu kun lääkitys loppuu.Psykoterapia yhdistettynä lääkitykseen tai ilman lääkettä, on tehokkain keino hoitaa mielialahäiriöitä.
        Voit tarkistaa asiat käypähoito suosituksista, jotka sisältävät kattavat tutkimustiedot eri sairauksien hoitosuosituksista.


      • Timo46
        Miia34 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mitään,mutta olet jo itse
        tehnyt diagnoosin ja se hyvä alku.
        Varmaan kaikki menee hyvin ja
        huomenna kun heräät niin mene kävelylle,
        et ole sen huonompi kun muutkaan,
        vaikka olet työtön niin elämä jatkuu ja
        sellaisen avopuolison.....,
        no jätän sanomatta,ku se jo toinen tarina.
        Se on normaalia ettei sisarukset välitä,
        joten senkin voit nostaa hattuhyllylle ja
        alkoa otavähemmän,se tuo kaikki ongelmat
        isompana esille ja mieleen.
        Kyllä se siitä kuhan vanhenet.

        "Miia34",

        Missä kohtaa ap. kirjoitti olevansa TYÖTÖN
        eikä esimerkiksi osa-aikatyössä tai opiskelija?

        Missä kohtaa ap. kirjoitti kärsivänsä ALKOHOLIONGELMISTA?


      • Miia34 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mitään,mutta olet jo itse
        tehnyt diagnoosin ja se hyvä alku.
        Varmaan kaikki menee hyvin ja
        huomenna kun heräät niin mene kävelylle,
        et ole sen huonompi kun muutkaan,
        vaikka olet työtön niin elämä jatkuu ja
        sellaisen avopuolison.....,
        no jätän sanomatta,ku se jo toinen tarina.
        Se on normaalia ettei sisarukset välitä,
        joten senkin voit nostaa hattuhyllylle ja
        alkoa otavähemmän,se tuo kaikki ongelmat
        isompana esille ja mieleen.
        Kyllä se siitä kuhan vanhenet.

        Yllättävästi nimimerkki "Miia34" kirjoittaa, ettei ap:n tarvitse hävetä TYÖTTÖMYYTTÄÄN, vaikka kirjoituksessaan ap ei kerro, onko TYÖTÖN, OSA-AIKATYÖSSÄ, FYYSISESTÄ SYYSTÄ SAIRASLOMALLA vai OPISKELIJA!

        Samoin nimimerkki "Miia34" kehottaa ap:ta VÄHENTÄMÄÄN ALKOHOLIN KÄYTTÖÖ, vaikka ap ei kerro avauskommentissasi, käytätkö alkoholia KOHTUUDELLA,
        RUNSAASTI vai EI LAINKAAN?

        Nimimerkki "Miia34", teet siis ap:n
        tilastasi aikamoisia oletuksia.

        Itse en ole TYÖTÖN TYÖNHAKIJA ja KÄYTÄN ALKOHOLIA HARVOIN, silti kärsin ajoittain masennuksesta.


      • Hammashoitsu

        Sitä minäkin pelkään. Koen työni hammashoitajana
        äärimmäisen raskaana. Viime aikoina kanssani työskennelleet
        hammaslääkärit ovat alkaneet syyttää minua hutiloinnista
        ja siitä, että ajatukseni ovat muualla.

        Koska asun Hesassa, olen ajatellut jo työpaikan vaihtamistakin,
        näiden ikävien kommenttien takia!


      • en jaksa enää
        Miia34 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mitään,mutta olet jo itse
        tehnyt diagnoosin ja se hyvä alku.
        Varmaan kaikki menee hyvin ja
        huomenna kun heräät niin mene kävelylle,
        et ole sen huonompi kun muutkaan,
        vaikka olet työtön niin elämä jatkuu ja
        sellaisen avopuolison.....,
        no jätän sanomatta,ku se jo toinen tarina.
        Se on normaalia ettei sisarukset välitä,
        joten senkin voit nostaa hattuhyllylle ja
        alkoa otavähemmän,se tuo kaikki ongelmat
        isompana esille ja mieleen.
        Kyllä se siitä kuhan vanhenet.

        Olen ammatiltani hammashoitaja, en työtön.
        Työpaikka on kyllä liipaisimella, koska kanssani
        työskentelevät lekurit ovat alkaneet huomautella
        keskittymättömyydestä ja väärien instrumenttien
        sohlaamisesta heille.

        Pelkään alkavaa pikkujoulukautta, koska minulla
        on tapana mennä juhliessa alkon kanssa överiksi.
        Viimeksi sammuin erään kapakan lattialle..


      • en jaksa enää..
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Koska olen työssä hampihoitajana, olen kyllä
        kysäissyt kanssani työskenteleviltä lekureilta,
        voisiko joku heistä kirjoittaa minulle kokeeksi
        masennuslääkereseptin. Toistaiseksi tämä
        suunnitelma on jäänyt puheen asteelle..


      • ..en jaksa enää..
        ÄITI IHMETTELEE kirjoitti:

        Juuri näin. Joku yleislääkäri, joka ei tiedä psykkeen sairauksista sen enempää kuin tavallinen pulliainen, määrää lääkkeen, jonka katsoo kirjasta. Ei laiteta erikoislääkärille lähetettä. NÄIN AINAKIN HELSINGISSÄ HERTTONIEMEN TERVEYSASEMALLA. Poikani on yrittänyt saada lähetettä jo 8 vuotta lähetettä erikoislääkärille. Onnistumatta.

        Minua hävettää kovasti oma keskittymiskyvyttömyyteni, itkuisuuteni ja raivokohtaukset kotona,

        Työssäni hammashoitajana pitäisi pystyä keskittymään,
        koska ei ole hyvä antaa vääriä instrumentteja lääkäreille,
        ja käydä wc:ssä itkemässä, kun pitäisi valmistella seuraavan
        potilaan tulos.

        Minuakin pelottaa, ettei terkkarin lääkäri ota vakavasti itkuisuuttani, keskittymiskyvyttömyyttäni ja raivareitani.


      • ..en jaksa enää
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        Olen hampihoitaja, ja käyn paljon irroittelemassa sekä työkaverien että muiden ystävieni kanssa tanssien discoissa ja yökerhoissa Helsingissä.. Huono puoli on, että usein tulee tanssi-iltoina otettua liikaa.. ja olen loppuillalta aikamoisessa änkyrässä, kengät lintallaan.


      • en jaksa!
        väsynyt ja onneton? kirjoitti:

        Minulla masennus tuli . Kipuna, unettomuutena,ja olen aina väsynyt, en käy viikkoon suihkussakaan, en vaihda vaatteita, en syö ruokaa ja kahvia juon mielettömiä määriä että, pysyn hereillä! Vittumainen elämä, mutta täytyy jaksaa, olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva nainen! Laihdun ja väsyn ja ehkä katoan johonkin!

        Minun on pakko kyllä aamuisin jaksaa laittaa tukkani ja pestä hampaani, koska työssäni hammashoitajana täytyy olla edes jotenkuten siisti..ettei saa potkuja. Meikata tuskin jaksan. Kunhan sitaisen tukkani ponnarille..


      • En jaksa tätä..
        hoidettu hoitaja kirjoitti:

        Voi että näitä vastauksia mitä olet aloittaja saanut.

        Masennusta hoidetaan tehokkaasti psykoterapialla ja lääkkeillä.
        Hanki lähete psykiatrian poliklinikalle ja tai mene yksityispsykiatrille, niin hän tekee sinulle diagnoosin, jos on aihetta.
        TK lääkärit saattavat määrätä vain masennuslääkkeen.Lääke on vain "kainalosauva" eteenpäin ja aika harvoin parantaa kokonaan masennusta eli masennus jatkuu kun lääkitys loppuu.Psykoterapia yhdistettynä lääkitykseen tai ilman lääkettä, on tehokkain keino hoitaa mielialahäiriöitä.
        Voit tarkistaa asiat käypähoito suosituksista, jotka sisältävät kattavat tutkimustiedot eri sairauksien hoitosuosituksista.

        Kiitos näistä neuvoista. Olen hoitaja itsekin, hammashoitaja.
        Tiedätkö saanko mitään korvausta terapiasta, kun hammashoitajana palkkani ei ole kummoinen??


      • koukkuleuka!
        Hammashoitsu kirjoitti:

        Sitä minäkin pelkään. Koen työni hammashoitajana
        äärimmäisen raskaana. Viime aikoina kanssani työskennelleet
        hammaslääkärit ovat alkaneet syyttää minua hutiloinnista
        ja siitä, että ajatukseni ovat muualla.

        Koska asun Hesassa, olen ajatellut jo työpaikan vaihtamistakin,
        näiden ikävien kommenttien takia!

        Minä siivoan masennuksen tieltäni pois! joskus käytän jopa kloriittiakin. Puhdas koti vetää puoleensa! Hampaitakin pesen joskus, vaikka ne ei ole kaksisen näköisetkään. harvahampaat?


      • Juurihoitajalle!
        koukkuleuka! kirjoitti:

        Minä siivoan masennuksen tieltäni pois! joskus käytän jopa kloriittiakin. Puhdas koti vetää puoleensa! Hampaitakin pesen joskus, vaikka ne ei ole kaksisen näköisetkään. harvahampaat?

        Hänellä on kauniit hampaat!
        Eivät lainkaan H A R V A T!


      • Auttaja E
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Masennus on seuraus jostakin tapahtuneesta . Se voi johtua myös sairaudesta johon et saanut riittävää apua . Se voi johtua lapsena koetusta ahdingosta tai hyväksikäytöstä seksuaalisesti . Se voi johtua myös köyhyydestä lapsuusajalla . Sitten se puhkeaa masennuksena aikuisena . Alat miettimään mennyttä aikaa ja sairastut . Paras hoito masennukseen on että ajattelet elämää positiivisesti . Yritä unohta ikävät asiat menneisyydestä . Etsi itsellesi kivoja harrastuksia ja mukavia ystäviä . Ole sosiaalinen .


      • ...

        No, minä sain masennuslääkereseptin ja siitä on ollut kovasti apua. Tai no, neljänsistä kokeilluista lääkkeistä on ollut kovasti apua. Sitä ennen kävin pari vuotta terapiassa, ilman lääkkeitä, se taas ei auttanut.


        Aloittajalle: Pohdin kauan samoja asioita ja kärsinkin melkein kymmenen vuotta, kun en kehdannut hakea apua. Mene lääkäriin, ei se ainakaan asioita pahenna! Voit sanoa aikaa varatessa, ettet halua kertoa ennen kuin vasta lääkärille syytä, jos sitä edes kysytään. Mieti myös, että haluaisitko mieluummin puhua nais- vai mieslääkärille, minä en olisi koskaan pystynyt kertomaan miehelle. Kertominen oli vaikeaa, mutta onneksi tein sen, koska voin nyt paljon paremmin!

        Ei ne lääkkeet mikään ihmeparannus ole, mutta auttaa! Kannattaa ainakin kokeilla niitäkin, terapiaa myös. Äläkä lannistu, minulla ei kolmet ensimmäiset kokeillut lääkkeet auttaneet yhtään, mutta neljännet auttaa.

        Tsemppiä! :)


      • Jaksamista!
        en jaksa enää kirjoitti:

        Olen ammatiltani hammashoitaja, en työtön.
        Työpaikka on kyllä liipaisimella, koska kanssani
        työskentelevät lekurit ovat alkaneet huomautella
        keskittymättömyydestä ja väärien instrumenttien
        sohlaamisesta heille.

        Pelkään alkavaa pikkujoulukautta, koska minulla
        on tapana mennä juhliessa alkon kanssa överiksi.
        Viimeksi sammuin erään kapakan lattialle..

        Minusta apua on oikeus hakea silloin kun sitä kokee tarvitsevansa. Ei sillä ole väliä onko sinulla "riittävää syytä" parempihan se on että sitten käyt ennen aikaisesti kun liian myöhään. Parempihan se on sitten mennä turhaan kun olla menemättä tarpeeseen? Eikö niin? Eikö ne hampaatkin saa tarkistuttaa ihan vaikka vaan varmuuden vuoksi, vai pitääkö niiden ensin tippua tai mädäntyä suuhun? No miksi mieltä ei saisi hoitaa ilman perusteluja, tai että on varma että on "riittävän ahdistunut". Eikö mieli ole ihan yhtä tärkeä kuin ne hampaat.

        Joten ei sinun tarvitse sitä miettiä oletko riittävän masentunut tai ahdistunut: voit hakea apua. Työterveyden huolto auttaa tai sitten julkinen. Voit päästä vaikka ensin työpsykologille siksi aikaa että saat pidempiaikaisen terapeutin (aina työterveys ei maksa mitään pitkää terapiaa).
        Ja jos vaikka he tarjoavat heti lääkkeitä kuten joku tuossa sanoi, voi hyvin sanoa että en niitä vielä halua kun haluaisin tukea ja apua, henkistä selviämistä ja ensin kokeilla ilman lääkkeitä paranisiko olo.

        Masentuneena ja ahdistuneena ei kannata viettää pikkujoulukautta, se viina sotkee loputkin aivoista. Oikeasti. Se vaan ei auta.

        Joitain hyväksi havaittuja apukeinoja:

        - Mieti ensin teetkö mitään mikä sinua auttaa. Jokaisella, myös masentuneella, on joku terapiamuoto itsessään, mikä auttaa. Jollekin se on kävely (ulkoilun nyt on todettu auttavan vissiin aina vähän), jollekin musiikki, jollekin lukeminen, jollekin urheilu tai vaikka maalaaminen jne. eli asia, mitä pystyy tekemään vaikka muuten olisi maassa. Mikä hetkellisesti helpottaa ja vie pois.
        Jos teet vain ikäviä asioita, velvollisuuksia jne. niin silloin varmasti masentaa entistä enemmän. Elämässä pitäisi olla myös iloa ja mielellään rakkautta.
        Kuntoutuksessakin käytetään näitä. Oletko siis koskaan pysähtynyt miettimään mitä tehdessäsi olet onnellinen? Tai tunnet kokonaisuutta? Oletko löytänyt sitä? En tiedä onko elämässäsi muuta kuin työ mutta jos se ei ole kutsumuksesi, se ei kyllä riitä. Se tuo leivän pöytään, mutta ei riittävästi iloa.

        Mainitset tuolla jossain alkoholin ja bilettämisen. Vastoin käsityksiä, ne eivät tuo iloa. Niitä voi tehdä jos on jo iloinen. Mutta muuten niistä ei ole mitään apua, koska ne eivät tuo todellista iloa.

        - Ota sairaslomaa. Suosiolla. Ota pari viikkoa, ei se maailma siihen kaadu eikä kaadu työpaikkakaan. Jos kaatuu niin anna mennä. Kukaan meistä ei ole niin korvaamaton, ettei voisi olla kahta viikkoa poissa.
        Tuona aikana voit tehdä jotain pientä, rentouttavaa, pelkästään sängyn pohjalle ei kannata jäädä. Mutta entä jos olet uupunut? Puhut myös miehestäsi että hän ei välitä: mitä jos sinä et nyt hetkeen välittäisi hänestä vaan itsestäsi?
        Tarkoitan että pidä vähän lomaa, jätä hänen pohtimisensa siihen kun voit paremmin ja hoida itseäsi.

        - Jos jatkat sitä että dokailet, et harrasta, eikä elämässäsi ole aitoja asioita mistä välität, masennut varmasti enemmän. Jos sinulla ei ole todellista sisältöä, on tilanne aika kurja. Mistä siis oikeasti pidät? Ei tarvitse minulle kertoa, vaan itsellesi. Tuo elämä ei sinua ainakaan tyydytä eikä tee sinusta onnellista. Jotain siitä puuttuu. Ehkä keskusteluavun kanssa löytäisit sen paremmin.
        Mutta tässä listana jotain.

        - Lenkit
        - Selvinpäin oleminen ja tasapaino (nyt ei ole hyvä aika bilettää, käy ennemmin kavereitten kanssa vaihteeksi vaikka konserteissa, teatterissa ja näyttelyissä, oikeasti!)
        - Rauhoittuminen
        - Urheilu
        - Musiikki (soittaminen vaikka? Oletko ajatellut uutta harrastusta?)
        - Päiväkirja (omaterapiaa)
        - Psykologille puhuminen
        - Säännölliset elämän tavat (tämä on tärkeää, suihkussa käydään, asiat hoidetaan jne. rutiinilla, aina, ruokaa syödään oli ruokahalua tai ei)
        - Säännölliset nukkumaanmenoajat
        - Kauniiden asioiden näkeminen (luonto, aik. mainitut konsertit, taide jne. ne on todellista terapiaa...) tuo lohtua
        - Sellaisen asian tekeminen, mikä sinua ihan oikeasti kiinnostaa ja ilahduttaa

        Ja ota sitä lomaa vähän, että saat rauhassa miettiä. Ei tässä maailmassa ole kiire minnekään. Toivottavasti paranet!


      • Umanana
        Taidat olla aika kirjoitti:

        pihalla näistä, Umanana.

        Masennus voi olla OIKEASTI myös todella vakava tila riippuen sairauden kestosta ja syvyydestä.

        Masennus johtuu myös pitkälti välittäjäaineiden epätoiminnasta aivoissa ja serotoniinin puutteesta. Joten masislääkkeet tasaavat noita tasoja. Esim. psykoterapian on todettu vaikuttavan ihmismieleen siten, että "aivojen piuhat" voivat järjestyä uudelleen ihmisen toipuessaan masennuksesta. Itse olen sitä mieltä, että masennukselle on aina jokin syy, mikä kannattaa toki lähtökohtaisesti selvittää. Toivottavasti kukaan ei joudu syömään masennuslääkkeitä läpi elämänsä. Tämä on sairaus, mistä voi toipua. Joskin kroonistuessaan se voi olla työläämpää.

        "Masennus johtuu myös pitkälti välittäjäaineiden epätoiminnasta aivoissa ja serotoniinin puutteesta."

        Ei johdu. Päinvastoin, tutkimuksin on osoitettu kiistattomasti (jo 70-luvulla), että serotoniinitasolla ei ole mitään yhteyttä sihen onko henkilö masentunut vai ei. Olet propagandan uhri.

        "Joten masislääkkeet tasaavat noita tasoja."

        Luonnollisesti eivät tasoita. Itse asiassa on tutkimuksin osoitettu kiistattomasti, että "masennuslääkkeet" (SSRI-luokka ja sisarluokat) aiheuttavat aivoissa epänormaaleja tiloja, joita voidaan kutsuta aidoiksi kemiallisiksi epätasapainoiksi! Vertaa esimerkiksi alkoholi, jonka nauttiminen, siitäkin huolimatta, että käyttäjä kokosi mielialansa kohenneen, ei ole korjannut kemiallista epätasapainoa vaan aiheuttanut sellaisen.

        "Psykoterapian on todettu vaikuttavan ihmismieleen siten, että 'aivojen piuhat' voivat järjestyä uudelleen ihmisen toipuessaan masennuksesta."

        Tämä on täyttä huuhaata ja pseudotiedettä. Psykoterapia on keskustelua siinä missä kaikki muukin ihmisten välinen keskustelu. Siinä ei ole mitään lääketieteellistä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei keskustelusta voisi olla apua. Päinvastoin keskustelun tulisi olla kaikista tärkein osa ihmisen auttamista henkisen kärsimyksen kohdalla. Asia on useimmille varmasti itsestään selvää.

        "Masennukselle on aina jokin syy, mikä kannattaa toki lähtökohtaisesti selvittää."

        Täysin samaa mieltä. Ja syy ei ole "kemiallinen epätasapaino" tai serotoniinivaje aivoissa vaan syyt ovat elämässä. Aivovauriot sitten erikseen (useimmat 'psyykenlääkkeet' aiheuttavat todistetusti aivovaurion).

        "[Masennus] on sairaus, mistä voi toipua. Joskin kroonistuessaan se voi olla työläämpää."

        Koska kyseessä ei ole sairaus ei siitä voi kirjaimellisessa mielessä myöskään parantua. Masentunut ei ole enää masentunut, kun hän on onnellinen. Miten ihmisestä saadaan onnellinen on se mihin fokus pitäisi suunnata. Huomattakoon myös, että masentuneisuus voi kroonistua ainoastaan samassa mielessä kuin köyhyys voi kroonistua.

        Tietenkin ihminen voi olla kroonisesti masentunut mikäli hän saa jonkintason aivovaurion, joka esimerkiksi estää tuntemasta mielihyvää ja tunteita, jolloin hän on jatkuvasti sekainen eikä pysty enää osallistumaan sosiaali- tai työelämään. Tälläinen kohtalo on esimerkiksi lukuisilla psykiatrian antamia "hoitoja" saaneilla tai traumaattisen päävamman kokeneilla. Eli krooninen masennus voi olla oikean sairauden (esim. aivovaurio) oire.


      • Anonyymi
        Miia34 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mitään,mutta olet jo itse
        tehnyt diagnoosin ja se hyvä alku.
        Varmaan kaikki menee hyvin ja
        huomenna kun heräät niin mene kävelylle,
        et ole sen huonompi kun muutkaan,
        vaikka olet työtön niin elämä jatkuu ja
        sellaisen avopuolison.....,
        no jätän sanomatta,ku se jo toinen tarina.
        Se on normaalia ettei sisarukset välitä,
        joten senkin voit nostaa hattuhyllylle ja
        alkoa otavähemmän,se tuo kaikki ongelmat
        isompana esille ja mieleen.
        Kyllä se siitä kuhan vanhenet.

        Ei minunkaan sisarukset välitä. Eipä ees kovin usein yhteyksiä pidetä!


      • Anonyymi
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        Helppo se on sanoa. Töissä katsoivat,kun sekoilin ja unohdin asioita.


      • Anonyymi

        Hae apua. Soita mielenterveys puolelle kunnalliseen ja varaa aika


      • Anonyymi
        Miia34 kirjoitti:

        Vaikea sanoa mitään,mutta olet jo itse
        tehnyt diagnoosin ja se hyvä alku.
        Varmaan kaikki menee hyvin ja
        huomenna kun heräät niin mene kävelylle,
        et ole sen huonompi kun muutkaan,
        vaikka olet työtön niin elämä jatkuu ja
        sellaisen avopuolison.....,
        no jätän sanomatta,ku se jo toinen tarina.
        Se on normaalia ettei sisarukset välitä,
        joten senkin voit nostaa hattuhyllylle ja
        alkoa otavähemmän,se tuo kaikki ongelmat
        isompana esille ja mieleen.
        Kyllä se siitä kuhan vanhenet.

        Kyllä se siitä kun vanhemet olipa tyhmästi sanottu..jos ei ole töitä tai koulua monesti elämästä tippuu pohja...arvottomuuden tunne..on näitä mielenterveyden päivä kuntoutus paikkoja josta saa vertaistukeekin


      • Anonyymi
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        Juupa juu... 🌙


      • Anonyymi
        Umanana kirjoitti:

        "Masennus on sairaus siinä missä muukin"

        Ei ole, jos tarkoitat muilla sairauksilla somaattisia sairauksia. Masennus on kielikuvallinen sairaus.

        "Lääkehoito on tärkeää"

        Ei ole. Esimerkiksi 'masennuslääkkeet' tunnetusti pahentavat masennusta viimeistään pitkässä juoksusa ja sekoittamalla aivojen normaalia välittäjäainetoimintaa potentiaalisesti pysyvästi kroonistaa masentuneisuuden ja sekavuuden tilan.

        "Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa"

        Samaa mieltä, mutta se, että huomauttaa masennuksen olevan luonnollinen normaali reaktio ja kokemus ei ole pilkkaamista. (Mielestäni on enemmänkin pilkkaavaa, väheksyvää ja röyhkeää uskotella henkisesti kärsiville, että heissä on jokin sairaus, joka vaatisi lääkkeitä loppuelämän.)

        Historiasi perusteella sinunkin ehkä kannattaisi lukea kirja Your Drug May Be Your Problem (D. Cohen, P. Breggin) ja tutustua järjestelmään hieman tarkemmin.

        Voi hyvää päivää...


      • Anonyymi

        Ahdistus on masennusta , moni vaan luulee ettei ole masennus pohjalla jos ei ole surullinen, masennus näyttäytyy juuri ahdistuksen ja siihen on lääkkeet. Jos sinulla on ollut huonoja kokemuksia niin ei niitä tartte toiselle mennä syöttämään , kas kun jokainen ihminen on erilainen , ja masennuskin on erilaista , se voi jopa ilmetä selkäkipuja ilman että mitään vikaa näkyy kokeissa, .
        Tiedän niin monen potilaan kertomuksesta miten kiitollisia ovat olleet kun ovat saaneet avun vaivoihinsa.


      • Anonyymi
        einäin kirjoitti:

        Masennus ei ole mikään oikea vaiva, jota lääkkeillä voisi hoitaa. Miten henkistä sairautta voisi muka hoitaa lääkkeillä, jos aina kun otat pillerin, muistat että sinua masentaa.

        Ota ja lue hieman masennuksesta mistä se johtuu ennekö latelet turhuuksia .


      • Anonyymi
        Pomppis85 kirjoitti:

        Kuule, masennus on sairaus siinä missä muukin. Itse olen käsrsinyt masennuksesta jo 8 vuotta. Lääkehoito on tärkeää, myös se että saat käydä vaikka avohoitajan luona juttelemassa. Toki voi olla että pitkään kestäneessä lääkehoidossa tulee joku raja vastaan, mutta sitten kokeillaan uusia lääkkeitä. Masennus on vakavasti otettava sairaus, eikä siitä kärsivää saa mollata eikä haukkua. Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa. Itse olen vakavan masennuksen takia ollut jo 5 kertaa osastohoidossa. Masennus on sitä että välillä jaksaa paremmin ja välillä huonommin. Huonot päivät ovat usein myöst turhauttavia, koska ei jaksa tehdä kaikkee mitä pitäs. Masennukseen kannattaa ja ehdottomasti käydä puhumassa myös lääkärille!

        Monella lääkitys kestää siinä puolivuotta ja sitten saa alata vähentämään annosta, toivon ettet edes lukisi näitä vastauksia mitä ennakkoluuloiset ihmiset ovat kirjoittaneet sillä he eivät ymmärrä näistä asioista yhtään mitään, eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään.
        Soita lääkäri asemalle ja sano että halua päästä puhumaan lääkärille voinnistasi joka on aina välillä hyvin ahdistavaa..kun saat ajan niin kerrot lääkärille ihan avoimesti ongelmasta ja tunteistasi miten ne koet ja että haluat apua vaivaasi.
        Aitten voit lääkärin kanssa yhteistyönä päättää mikä hoito ainulle olisi tarpeellista. Onko sinulta otettu kilpiirauhas koetta , sillä voi olla niinkin sinulla voi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa sekin aiheuttaa jonkin laista masennusta , pyydät lääkäriltä että ottavat kilpirauhas kokeen.itse olin aikoinani myös itkuinen ja ahdistunut ja minulta otettiin verikoe ja sain heti kilpirauhas lääkkeet joita nyt on syötävä koko elämä . Joten huonoon olooon voi olla mitä erilaisempia syitä huonoon oloon siksi on tärkeää että kerrot avoimesti kaiken miten tunnet ja voit silloin onnistuu hoitokin kun lääkärillä on faktaa.


      • Anonyymi
        ÄITI IHMETTELEE kirjoitti:

        Juuri näin. Joku yleislääkäri, joka ei tiedä psykkeen sairauksista sen enempää kuin tavallinen pulliainen, määrää lääkkeen, jonka katsoo kirjasta. Ei laiteta erikoislääkärille lähetettä. NÄIN AINAKIN HELSINGISSÄ HERTTONIEMEN TERVEYSASEMALLA. Poikani on yrittänyt saada lähetettä jo 8 vuotta lähetettä erikoislääkärille. Onnistumatta.

        Kyllä yleislääkärille on tietoa myös psyykkeen lääkkeistä , ja jos ei ymmärrä niinlaittaa lähetteen seuraavaan lääkäriin . Joten nämä täällä jotka vertailevat omia juttujaan voit jättää omaan arvoonsa . Sillä nyt on kysymys ainoastaan sinun terveydestäsi, ja sitä ei voi verrata toisten kokemiinsa asioihin .


      • Anonyymi
        mene humpalle! kirjoitti:

        Valmiissa maailmassa! Hommaa jotakin tekemistä, tiskaa vaikka tai laita kotia nätiksi tai hae ystäviä! Mukavia ja herttaisia, joiden kanssa aika menee rattoisasti? etkö osaa nauttia elämästä ja jokaisesta vuodenajasta yms. Maailmassa on paljon hauskoja asioita. Mene kurssille tai jotain ihanaa. Älä vaivu masennuksen piiriin. Näin kauniit vuodenajat suomessa. Mikä ettei?

        Kyllä hän osaa nauttia elämästä kunhan tervehtyy ei ahdistusta voi pois ottaa mitenkään että tiskaa tai menee kävelylle , sillä ahdistukseen voi olla niin monia syitä . Aikaimon lääkärissä käynti tarpeellinen


      • Anonyymi
        Umanana kirjoitti:

        "Masennus on sairaus siinä missä muukin"

        Ei ole, jos tarkoitat muilla sairauksilla somaattisia sairauksia. Masennus on kielikuvallinen sairaus.

        "Lääkehoito on tärkeää"

        Ei ole. Esimerkiksi 'masennuslääkkeet' tunnetusti pahentavat masennusta viimeistään pitkässä juoksusa ja sekoittamalla aivojen normaalia välittäjäainetoimintaa potentiaalisesti pysyvästi kroonistaa masentuneisuuden ja sekavuuden tilan.

        "Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa"

        Samaa mieltä, mutta se, että huomauttaa masennuksen olevan luonnollinen normaali reaktio ja kokemus ei ole pilkkaamista. (Mielestäni on enemmänkin pilkkaavaa, väheksyvää ja röyhkeää uskotella henkisesti kärsiville, että heissä on jokin sairaus, joka vaatisi lääkkeitä loppuelämän.)

        Historiasi perusteella sinunkin ehkä kannattaisi lukea kirja Your Drug May Be Your Problem (D. Cohen, P. Breggin) ja tutustua järjestelmään hieman tarkemmin.

        Onko vaikea masennus sinun mielestäsi jotenkin luonnollista joka sattaa pitää ihmistä sängyssä vuodenkin , kun ei kerta kaikkiaan jaksa tehdä mitään. Se jolla ei ole masennusta koskaan ollut voisi olla neuvomata täällä .
        Tiedän niin monen potilaan olevan kiitollinen että sai avun masennuksensa. Ja voimat palasivat takasin juuri lääkkeiden avulla . Joten lääkevastainen ihminen on aina vastaan apua mitä lääketiede on osoittanut tehokkaaksi ja ehdottelemalla kirjojaan luettavaksi ei ihminen joka voi huonosti kaipaa mitään kirjaa luettavaksi ainoastaa lääkärille ajan .
        Muistan hoitokoulussa aikoinani kun sinne tuli uusi oppilas joka oli saanut kasvaa perheessä missä ei lääketieteestä tiedetty mitään , hän oli ihmeissään kaikesta uudesta, tänään hän on lääkäri ja hyvä sellainen . Niin että joskus näiden luomujen jutut on enemmän haitaksi kun hyödyksi ihmiselle joka voi huonosti .


      • Anonyymi
        Ihmettelevälle kirjoitti:

        äidille: terveysaseman yleislääkäreiden taito riittää juurikin masennuksen hoitoon, mitä ihmisen psyykkeeseen tulee. Itse sairastan esim. 2-suuntaista mielialahäiriötä (onnekseni kuitenkin lievempää tyyppiä 2), ja ennen tuota olin kovinkin masentunut. Mutta kun tuli oireita hypomaniasta silloin eräänä keväänä, sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, eli psyk. päivystys/avo-osaotolle/ hoitoon. Tietotaito siis riittää peruslääkärillä masiksen hoitoon, sillä se on sairauksien "peruskauraa" , yhtään tautia väheksymättä.

        Terveysasemilla toimii psyk. sairaanhoitaja, jonka kanssa kannattaa käydä purkamassa sydäntään. Myös esim. Valkonauhaliitto tarjoaa ilmaista "terapiaa" (on psykologin juttusilla käynti tyhjää parempaa, muttei vedä vertoja kunnon psykoterapeutille -)

        Ihminen on kokonaisuus, ja sairaus hoiidetaan sen mukaan. Lääkehoito ja terapia tarvittaessa paras yhdistelmä. Masennuksesta voi myös toipua. SSRI-lääkkeet ovat mullistaneet masennuksen hoiidon. Ennen sitä "vanhan polven" (psykoosi)lääkkeillä hoidetuissa 50-60 -vuotiasissa valitettavasti näkyy joskus kadunmiehissä ja -naisissa se leima, minkä ne voi ihmisiin jättää. Valitettavaa, mutta totta: ohikulkija voi huomata; tuossa kulkee "maanmasentunut" ihminen. Uuden polveen lääkehoitojen vuoksi en näe nuoremmissa ikäluokissa tätä leimaantumisen vaaraa. Ihmisestä ei voi aina tietää, vaikka olisikin masentunut ja aika laillakin. Subjektiivinen kokemus aina tämä.

        Lääkärin koulutus on pitkä ja siellä käydään myös lävitse psykiatria , joten kyllä he ovat perillä niistä asioista . Ja he saavat soittaa psykiatrialle jos ovat epävarmoja diagnoosista
        Aiis yhteispeliä. Ei kukaan kirjoittele lääkkeitä tuosta vaan, niin että ei tartte yrittää sitäkin syöttäää etteikö lääkärit tietäisi , masennus on sairaus ja siihen on olemassa eri tyylisiä lääkkeitä . Ja jonkun toisten kokemuksilla ei näissä asioistasi ole mitään hyötyä .


      • Anonyymi
        Taidat olla aika kirjoitti:

        pihalla näistä, Umanana.

        Masennus voi olla OIKEASTI myös todella vakava tila riippuen sairauden kestosta ja syvyydestä.

        Masennus johtuu myös pitkälti välittäjäaineiden epätoiminnasta aivoissa ja serotoniinin puutteesta. Joten masislääkkeet tasaavat noita tasoja. Esim. psykoterapian on todettu vaikuttavan ihmismieleen siten, että "aivojen piuhat" voivat järjestyä uudelleen ihmisen toipuessaan masennuksesta. Itse olen sitä mieltä, että masennukselle on aina jokin syy, mikä kannattaa toki lähtökohtaisesti selvittää. Toivottavasti kukaan ei joudu syömään masennuslääkkeitä läpi elämänsä. Tämä on sairaus, mistä voi toipua. Joskin kroonistuessaan se voi olla työläämpää.

        Ihan niin enimmäkseen on joku syy. Mutta sitten on tapauksia missä masennus on puhjennut ihan ilman syytä , tai syytä ei löydetä hormooni tasot esim naisilla saattavat olla myöskin syynä. Muistan silloin kun moni käytti P pillereitä niin kaikille ne eivät sopineet vaan tulivat masentuneeksi . Itsen elimistö . On aika fantastinen sinänsä se korjaa itse viat jotka on korjattavissa mutta välillä tarvitaan lääkärin apua


    • wertyuigf

      Hei Aloittaja

      Soittamalla terveyskeskukseen, siitä se lähtee.

      Minullla oli "helppoa", sillä saatoin varata ajan ja mennä työterveyslääkärille. Itse en edes tajunnut, kuinka väsynyt ja ahdistunut olin, mutta työterveyslääkärin kysyessä kuinka jaksan, aloin itkeä. (univaikeuksia, surua perheessä, kovaa ja kauan jatkunutta työstressiä jne.) Hän kirjoitti unilääkettä ja aluksi kaksi viikkoa sairauslomaa sekä sairausloman jatkuessa lähetteen psykiatrille. Diagnoosi oli keskivaikea masennus ja uupuminen, Sain apua!

      Hae sinäkin apua rohkeasti, sitä on saatavilla!!

      • en jaksa enää..

        Miksen minäkin voisi käydä työterveyslääkärillä?
        Olen hammashoitaja ja uskon, että minulla on täällä
        Hesassa ihan samat mahdollisuudet työterveyslääkärin
        vastaanotolla käyntiin kuin sinullakin, ellen nyt juuri saa
        töistäni potkuja keskittymiskyvyttömyyden ja wc:ssa itkemässä ravaamisen vuoksi.


      • Pauliina ja masennus
        en jaksa enää.. kirjoitti:

        Miksen minäkin voisi käydä työterveyslääkärillä?
        Olen hammashoitaja ja uskon, että minulla on täällä
        Hesassa ihan samat mahdollisuudet työterveyslääkärin
        vastaanotolla käyntiin kuin sinullakin, ellen nyt juuri saa
        töistäni potkuja keskittymiskyvyttömyyden ja wc:ssa itkemässä ravaamisen vuoksi.

        Hei ! Et voi saada potkuja, jos olet sairas, mene sinne työterveyslääkärin vastaanotolle ja kerro tilanteesi, uskon että asiat lähtevät siitä rullaantumaan eteenpäin.


    • 9+20

      Täytyy valita, haluaako alkaa käyttämään masennuslääkkeitä, joita sinullekin varmasti tyrkytetään, vai yritätkö helpottaa oloasi muilla keinoilla. Keinot täällä on lueteltu jo moneen kertaan, ja niitä kannattaa kokeilla jos vain kykenee.

      Olet siinä väärässä, että ketään ei kiinnostaisi jos kuolisit. Oman lapsen kuolema on vanhemmille pahin painajainen (paitsi jos vanhempi on psykopaatti), ja puolisosi kuitenkin haluaa elää kanssasi eikä haudata sinua.

      • en jaksa enää..

        En usko että miesystäväni erityisemmin välittää minusta.
        Hänelle tunnun olevan pelkkä statussymboli "nätin" ulkonäköni vuoksi. Ammattini tosin ei tyydytä miestäni, kun en ole hammaslääkäri vaan hoitaja.

        Lisäksi miehelläni on paljon muitakin naisia mielenkiintonsa kohteina, joten mitäpä minusta.. Täällä asuin kaupungissamme Helsingissä kun ei ole naisista pulaa..


      • Aloittaja huutelee
        en jaksa enää.. kirjoitti:

        En usko että miesystäväni erityisemmin välittää minusta.
        Hänelle tunnun olevan pelkkä statussymboli "nätin" ulkonäköni vuoksi. Ammattini tosin ei tyydytä miestäni, kun en ole hammaslääkäri vaan hoitaja.

        Lisäksi miehelläni on paljon muitakin naisia mielenkiintonsa kohteina, joten mitäpä minusta.. Täällä asuin kaupungissamme Helsingissä kun ei ole naisista pulaa..

        En ole tämä henkilö joka yrittää minuna muka täällä kirjoitella :D En ole hammaslääkäri ja mun mies on kyllä todella ihana.

        T. Aloittaja


    • Minä taas

      Kiitos vastauksista. Kai se on pakko soittaa ens viikolla terveyskeskukseen, ei tää ilman apua ainakaan parane. Pelottaa kyllä että mua ei oteta todesta..

      • Jos ei oteta, ota heti helvetissä johonkin muuhun yhteyttä. Vaikka muhun, jos haluat henkilön joka on kokenut saman sairauden, mutta älä missään nimessä anna periksi. Mulkkuja vaan sattuu joskus kaikkiin ammmatteihin...


      • Puhelin käteen

        Ei se parane itsestään: se, että kerrot ahdistuksesta jollekin ammattilaiselle, vaikka sitten yleislääkärille, auttaa jo alkuun. Minulla oli ihan samat pelot, ettei minua uskota jne..Liikunnan lisääminen ja terveet elämäntavat eivät enää riittäneet. Jos käytät alkoholia lopeta saman tien.

        Itse olen syönyt mielialalääkettä noin kaksi vuotta. en enää. Lääke palautti toimintakyvyn ja vei pahimman ahdistuksen vähitellen pois. Masennuslääkkeitten aloittaminen ei ole mikään loppuelämän kestävä tuomio, ne täytyy vain lopettaa todella hitaasti, sitten kun siihen kykenee. Vielä parempi tietysti jos pääset psykologille.


      • mies elossa

        on se pakko jos tuntuu että nyt on kippo täysi, itse soitin ajan viikko sitten en ikinä ennen ole edes miettinyt että olisin joskus näin paskana. en todellakaan satuta rakkaitani tekemällä jotain tyhmää itselleni. en ole ennen uskonut masennukseen tai muihin psyykkisiin ongelmiin nyt on pakko kun tajusin kärsiväni itse jostakin mut se selvii kyllä mistä. ja noi negatiiviset kommentoijat toivon todella että koette joskus saman itse.


      • R.S.

        Ihan oikein teet kun menet lääkäriin, muuta kautta et saa apua. kerrot vain tilanteesi ja hätäsi. Kyllä sinut vakavasti otetaan.


      • Valo2014

        Ehdottomasti. Hae apua. Sano kun soitat, että olet ihan loppu ja ole rehellinen, kerro se mitä olet täälläkin kirjoittanut. Kerro tunteesi myös suoraan lääkärille. Älä vähättele tuntemuksiasi. Sinulla on oikeus hyvään elämään. Kyllä sinä pääset eteenpäin. Netissähän on sellainen sivusto kuin www,apua.fi. Voit myös katsoa mitä kaikkea sieltä löytyy.
        Mutta soita ensin terveysasemalle, Vaadi aika lääkärille. Ota vastaan myös hyvä mielialalääke(alkaa vaikuttaa noin kahdessa viikossa), vaadi myös käynnit sairaanhoitajan luona. Jos eka hoitajan kanssa ei synkkaa,,,vaihda henkilö, koska paljon on kiinni henkilöstä, jolle puhuu. Nykyisinhän saa terveysasemankin valita.

        Itse olen saanut noilla keinoilla apua silloin kuin sitä tarvitsin. Nyt on jo vuosikausia ollut helpompaa. Muista, että olet parhaan mahdollisen avun arvoinen. On ikävä, että täällä on ihmisiä, jotka kehtaavat vitsailla/kirjoitella älyttömyyksiä näin vakavan asian suhteen. Älä välitä heistä, Toivottavasti tänne voisi perustaa erillisen sivuston, jossa ko. ihmiset saisivat purkaa sydäntään, jotta pysyisivät poissa silloin, kun ihminen oikeasti etsii apua. Voimia sinulle! Muuten myös Suomen Mielenterveysseuralla on omat sivut ja siellä on paljon asiallista tietoa masennuksesta ja erilaisista vertaisryhmistä. googleta.


      • mies elossa

        kyllä ne ottaa tosissaan ja ohjaa oikeanlaista hoitoa saamaan itsellä aika ens viikon lopulla ja eka kerta en ois ennen uskonut hakevani apua mutta pakko on hakee ku ei muu auta. elämä on omituista myönnetään, voin ensi viikonloppuna kertoa mitä tapahtuu kun ekan kerran menee juttelee omasta päästä.


      • Minä jälleen..

        Toisaalta voisin ottaa kyllä yhteyttä myös työterveyslääkäriin.
        Sitten taas pelottaa, että kaikki työpaikallani hammaslääkärin vastaanotolla saavat jotakin kautta tietää..että kärsin masennuksesta..


    • 12+17

      Tämä ei liity mitenkään etusivun otsikkoon "hautajaisiin meno pelottaa"!!! Törkeää vääristelyä S24:ltä.

      Aloittajalle, jos susta tuntuu et kaikki olis paremmin ilman sua, niin ollaan jo niin pitkällä et tarviit apua. Älä enää viivyttele koska olet apusi ansainnut. Voit ensin soittaa johonkin tukipuhelimeen jos kasvokkain puhuminen ahdistaa. Mutta katso että on virallinen puhelin eikä rahastusnumero. Musta tukinumerot on kaikkein matalimman kynnyksen apua, siellä toisessa päässä istujalle ei oo velvollinen selittelemään vaan voi vaan kertoa miltä tuntuu. Tk:n kannattaa tietysti myös olla yhteydessä, mutta paikkakuntakohtaiset erot resursseissa on valitettavasti aika suuret.

      Voimia sulle. Useempi meistä käy elämässä ihan pohjalla kuin mitä päälle päin vois arvata.

      • 12+17

        Oho huomasin että tuli klikattua väärää otsikkoa etusivulla joten unohtakaa tuo raivoomiseni tuossa alussa...


      • en jaksa enää..

        Olen joskus soitellutkin apunumeroihin tämän hammaslääkäriaseman piikkiin.. siis täältä työpaikaltani.
        Omaa rahaa ei ole siis mennyt.

        Olen kait jotenkin aika lyhytjänteinen ja kärsimätön ihminen.
        kun puhelimessa puhuminen omista raivareista, hutiloinneista työpaikalle, itkeskelystä wc:ssa tms ei jaksa innostaa.


      • hampihoitaja taas!
        12+17 kirjoitti:

        Oho huomasin että tuli klikattua väärää otsikkoa etusivulla joten unohtakaa tuo raivoomiseni tuossa alussa...

        Ei haittaa. Minäkin raivoan..


    • LIIKUNTA AUTTAA

      RUPEA HARRASTAMAAN LIIKUNTAA ÄLÄ EDES HARKITSE LÄÄKKEITÄ!!!

      • zuhf

        LIIKUNTA AUTTAA 2.11.2014 16:31 Ethän sentään leiki ylipätevää lääkäriä, joka arvioi hoidon tarpeen asiakasta näkemättä.


      • LIIKUNTA AUTTAA
        zuhf kirjoitti:

        LIIKUNTA AUTTAA 2.11.2014 16:31 Ethän sentään leiki ylipätevää lääkäriä, joka arvioi hoidon tarpeen asiakasta näkemättä.

        tässä mitään leiki, mutta masennus lääkkeitä syövillä ihmisillä kohoaa riski tehdä itsemurha! Liikunta lisää aivoissa mielihyvä hormoonin tuotantoa.


      • LIIKUNTA AUTTAA
        zuhf kirjoitti:

        LIIKUNTA AUTTAA 2.11.2014 16:31 Ethän sentään leiki ylipätevää lääkäriä, joka arvioi hoidon tarpeen asiakasta näkemättä.

        Peter Götzsche tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Lueppa tuo. Suosittelen kaikille


      • Ja tämähän on täyttä paskaa. Liikunta auttaa puhe tepsii lähinnä normielämän hetkelliseen alakuloon, ei sairaalloiseen masennukseen.


      • Sini19
        zuhf kirjoitti:

        LIIKUNTA AUTTAA 2.11.2014 16:31 Ethän sentään leiki ylipätevää lääkäriä, joka arvioi hoidon tarpeen asiakasta näkemättä.

        Joo liikunta jelppas muakin!


      • Olen kanssasi samaa mieltä!!!! Ihmisten ilmoille pois kotoa...... urheilu auttaa parantamaan masennuksen... Älä ota lääkkeitä..... Rupee harrastamaan jotain mielenkiintoista..... Lääkkeet aiheuttavat lisätauteja(Diabetes,kilpirauhanen, astma)... Ylen Akuutti-ohjelmassa tulee asiasta muutaman viikon kuluessa....


      • njhyuioläö
        LIIKUNTA AUTTAA kirjoitti:

        tässä mitään leiki, mutta masennus lääkkeitä syövillä ihmisillä kohoaa riski tehdä itsemurha! Liikunta lisää aivoissa mielihyvä hormoonin tuotantoa.

        Kun mä olin masentunut (en itsetuhoinen) niin vaikka sain masennuslääkkeet, niin ei musta niiden takiakkaan tullut itsetuhoista. Ehkä joku lääke voi aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia, mutta silloin on varmaan ihmisellä ollut niitä ajatuksia jo ennen lääkkeen aloittamista, joten lääke voi voimistaa sitä tunnetta HUOM: jJOS LÄÄKE ON VÄÄRÄ!! Pitää jutella lääkärin kanssa asioista nin että lääkäri osaa määrätä oikeanlaiset lääkkeet...tietysti aina on hyvä jos selviää ilman lääkkeitä.


      • Köyhä rikas

        Voi teitä keittiösykiatreja. Masentunut ei pääse edes sängystä ylös. Huutakaa te vaan liikkumisen perään. Sama kuin käskis köyhää olemaan rikas.
        Lääkkeiden välttäminen on oikein.


      • hampihoitaja taas!

        Harrastan kyllä liikuntaa. Sen ohella, että suuni hoidan..
        välillä vain tuntuu, et en jaksa lähteä reenaamaan.


      • en jaksa enää
        tapsa.j.virtanen kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä!!!! Ihmisten ilmoille pois kotoa...... urheilu auttaa parantamaan masennuksen... Älä ota lääkkeitä..... Rupee harrastamaan jotain mielenkiintoista..... Lääkkeet aiheuttavat lisätauteja(Diabetes,kilpirauhanen, astma)... Ylen Akuutti-ohjelmassa tulee asiasta muutaman viikon kuluessa....

        Mä harrastan jo liikuntaa.. Töissäkin oon hammashoitajana.......
        En vaan tiedä milloin tulee potkut, kun unohdun omiin ajatuksiini ja naistenhuoneeseen itkemään.....kun pitäs tehdä töitä.


      • en jaksa enää..
        njhyuioläö kirjoitti:

        Kun mä olin masentunut (en itsetuhoinen) niin vaikka sain masennuslääkkeet, niin ei musta niiden takiakkaan tullut itsetuhoista. Ehkä joku lääke voi aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia, mutta silloin on varmaan ihmisellä ollut niitä ajatuksia jo ennen lääkkeen aloittamista, joten lääke voi voimistaa sitä tunnetta HUOM: jJOS LÄÄKE ON VÄÄRÄ!! Pitää jutella lääkärin kanssa asioista nin että lääkäri osaa määrätä oikeanlaiset lääkkeet...tietysti aina on hyvä jos selviää ilman lääkkeitä.

        Mulla on kyll työpaikallakin lääkäreitä. He ovat kuitenkin hammaslääkäreitä, mutta ehkä heiltäkin joku bentso- ja masennuslääkeresepti irtoais ??


      • en jaksa yhtään!
        LIIKUNTA AUTTAA kirjoitti:

        tässä mitään leiki, mutta masennus lääkkeitä syövillä ihmisillä kohoaa riski tehdä itsemurha! Liikunta lisää aivoissa mielihyvä hormoonin tuotantoa.

        Joo. Tiedän ton koska reenailen aika paljon, silloin kun jaksan.
        Miesystäväkin tossa sanoi, ett oon aika nätti ja hyväkroppanen.
        Mutt sekin jotenkin masentaa, ett onko se mies mun kanssa vain kun oon nätti hammashoitaja...ihan kuin joku esine.

        Sillä miehellä on muitaki naisia...


      • hammashoitsu taas!
        Sini19 kirjoitti:

        Joo liikunta jelppas muakin!

        Joo liikun kyllä, kuten jo vastailinkin!

        Mutt tuntuu, ettei pelkkä liikuntakaan auta.
        Parisuhdetilannekin ahdistaa, kun äskettäin
        tapaamani mies tapailee muitakin naisia yhtä aikaa mun kanssani. Hän ei tunnu ottavan mistään vastuuta. Haluaa vain elää avoimessa parisuhteessa. On todellisuudessa kuin ajopuu Itämeressä.......................


      • en jaksa enää..
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Ja tämähän on täyttä paskaa. Liikunta auttaa puhe tepsii lähinnä normielämän hetkelliseen alakuloon, ei sairaalloiseen masennukseen.

        Jotain mielihyvähormooneja se kai veressä nostaa.. joo olen sen kyllä huomannut...mutt ku välillä juoksulenkilläkin on mentävä pusikkoon itkemään.

        Työkään hammaslääkäri asemalle ei suju: annan vääriä instrumentteja, väärinpäin, liian myöhään, liian aikaisin..
        soitan työpaikan puhelimista maksullisille apulinjoille...
        myöhästelen tauoilta tultaessa..


      • HERRA VARJELE?
        hampihoitaja taas! kirjoitti:

        Harrastan kyllä liikuntaa. Sen ohella, että suuni hoidan..
        välillä vain tuntuu, et en jaksa lähteä reenaamaan.

        Ristus sentään? Et kai sinä itke? Itkeekö masentuneet? Masentunut on vain masentunut? Kyrpiintynyt kerta kaikkiaan! sano siellä hammashoitolassa että, VITUTKYRVÄT JA NAIMAPALLEROT SAATANAN KERTAKAIKKISESTI. Viuh....


    • Elämäntilanne uusix

      Ei hullun papereita noin vaan kannata hankkia. Kun menet myöhemmin valittamaan jotain oikeaa sairautta sinua ei uskota koska olet tiedetysti hullu. Jos sairaus vaikka on hankalasti todettava. Kannattaa miettiä. Ja niidenkin jotka ohjaa toisia johonkin "hoitoon". Etkä sinä mitään apua saa. Vaan purkillisen pillereitä. Sitten olet juoppo. Pilleri juoppo.

      • Haista vittu. Ne peruslääkkeet jotka masennukseen saa ei aiheuta mitään riippuvuutta (tietty jotkut harvinaisemmat saattavat mutta niitä annetaan vain ääritapauksissa) mutta useimmilla aiheuttavat sen että ihminen jaksaa mennä päivästä läpi. Omassa olossani ne antoivat alkupotkun jotta jaksoin aloittaa terapian, joka sitten on parantanut minut.


      • 12+6
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Haista vittu. Ne peruslääkkeet jotka masennukseen saa ei aiheuta mitään riippuvuutta (tietty jotkut harvinaisemmat saattavat mutta niitä annetaan vain ääritapauksissa) mutta useimmilla aiheuttavat sen että ihminen jaksaa mennä päivästä läpi. Omassa olossani ne antoivat alkupotkun jotta jaksoin aloittaa terapian, joka sitten on parantanut minut.

        Se on hyvä, että olet oppinut menemään päivistä läpi. Mistähän oppisit käyttäytymään ja olemaan haistattelematta ihmisille. Ehkä iän myötä...


      • 12+6 kirjoitti:

        Se on hyvä, että olet oppinut menemään päivistä läpi. Mistähän oppisit käyttäytymään ja olemaan haistattelematta ihmisille. Ehkä iän myötä...

        Sattuneesta syystä ihmiset jotka jakavat tällaista vahingoittavaa potaskaa saavat osappeni kiehahtamaan sekunnissa. Masennuslääkkeet eivät itsessään paranna, mutta ne voivat antaa elintärkeän alkupotkun hoidon jatkamiselle.


      • Näillä eteenpäin
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Haista vittu. Ne peruslääkkeet jotka masennukseen saa ei aiheuta mitään riippuvuutta (tietty jotkut harvinaisemmat saattavat mutta niitä annetaan vain ääritapauksissa) mutta useimmilla aiheuttavat sen että ihminen jaksaa mennä päivästä läpi. Omassa olossani ne antoivat alkupotkun jotta jaksoin aloittaa terapian, joka sitten on parantanut minut.

        Jos tarkoitat peruslääkkeillä SSRI-aineita niin, että aiheuttavat riippuvuutta siinä missä muutkin psykoaktiiviset aineet, kuten alkoholi, bentsodiatsepiinit tai kokaiini. Kaikki eivät saa vieroitusoireita, mikä siis johtaa riippuvuuteen, mutta eivät kaikki saa (merkittävän tuntuvia) viekkareita bentsoista tai kokaiinistakaan. Olet tietenkin vapaa käyttämään minkä itse koet parhaimmaksi.


      • en taida uskaltaa..

        Sitä minäkin olen pohtinut. Miesystävä, joka asuu vanhan tätinsä kanssa, käyttää jo masennuslääkkeitä ja antabusta alkoholisminsa takia. Hänen masiksestään ja alkoholismistaan
        tuskin kukaan saa tietää, koska hän käy yksityisellä ei työpaikan lääkärillä.

        Hampihoitajan tulot kun ovat mitä ovat, en voisi käydä yksityisellä psykiatrilla, ja työterveyslääkärille en halua asioitani kertoa, ettei työnsaanti esty jatkossa..


    • Ei ole leikin asia

      Hae rohkeasri apua. Soita miellenterveystoimistoon tai vastaavaan ja yritä saada vastaanottoaika.

      Masennus on vakava sairaus, joka vie liian monta ihmistä itsemurhaan.

      • Milla45

        Meille pääsee nykyisin
        vaan lähetteellä.
        Eli hae sellainen ekana tk:sta!


      • hammashoitaja taas!
        Milla45 kirjoitti:

        Meille pääsee nykyisin
        vaan lähetteellä.
        Eli hae sellainen ekana tk:sta!

        Kiitos, mutt harkitsen nyt vielä, jos voisin saada jonkun masennuslääkkeen kokeiluun työpaikkani tutun hammaslääkärin kautta.

        Miesystäväni äiti, jonka kanssa miesystäväni asuu käy kyllä toisinaan mielenterveystoimistossa hakemassa apua masennukseensa..........................Luulisi täältä Helsingistä apua löytyvän...


      • voi voi
        hammashoitaja taas! kirjoitti:

        Kiitos, mutt harkitsen nyt vielä, jos voisin saada jonkun masennuslääkkeen kokeiluun työpaikkani tutun hammaslääkärin kautta.

        Miesystäväni äiti, jonka kanssa miesystäväni asuu käy kyllä toisinaan mielenterveystoimistossa hakemassa apua masennukseensa..........................Luulisi täältä Helsingistä apua löytyvän...

        onkohan sulla liikennesäännöt aivan tiedossa. mä en menis hakemaan masislääkkeitä hammaslääkäriltä.mieti vähä ,käy vaikka vessassa tirauttamassa jos auttais.


    • meijän äiti

      Menet käymään terveyskeskuksessa ja kerrot asiasi. He antavat ajan jatkotutkimuksia varten. Älä pelkää sinä tarvitset apua. Apua saa ja he kyllä uskovat sinua ja tunteitasi/tuntemuksia. Muista läheisesi välittävät sinusta! Tunteesi ettei niin ole, voi johtua sinun ahdistuneisuudestasi ym. Minulle tilanne on tuttu tyttäreni kärsii keskivaikeasta masennuksesta ja panikkihäiriöstä. Hän on saanut siihen heti alusta asti apua. PUHU PYYDÄ APUA SINUA USKOTAAN! Puhu myös läheisillesi tuntemuksista.

      • hammashoitaja taas!

        Oon ennenkin hakenut apua masennukseen...ja pettynyt.
        Tosin silloin olin opiskelija...Miesystävä asuu äitinsä kanssa.
        Tämä äiti käy mt-toimistossa eikä siellä kuulemma koskaan tapaa lääkäriä...hoitajia vain...ja nekin kuulemma vaihtuu...


      • hyvä kun pääsit ylös
        hammashoitaja taas! kirjoitti:

        Oon ennenkin hakenut apua masennukseen...ja pettynyt.
        Tosin silloin olin opiskelija...Miesystävä asuu äitinsä kanssa.
        Tämä äiti käy mt-toimistossa eikä siellä kuulemma koskaan tapaa lääkäriä...hoitajia vain...ja nekin kuulemma vaihtuu...

        Mielenterveystoimistossa sanovat: Hyvä kun pääsit tulemaan! Mitähän sekin tarkoittaa? Juuri ja juuri pystyin sängystä nousemaan ja pääsin kuin pääsinkin vielä tulemaan.. puuh ja puuh ääh ja puuh.... No mitä sinulle tänään kuuluu? kysyvät! Ettäkö mitä kuuluu? En tiä edes sitäkään. En ole kuulostellut.


      • viemäriin!
        hyvä kun pääsit ylös kirjoitti:

        Mielenterveystoimistossa sanovat: Hyvä kun pääsit tulemaan! Mitähän sekin tarkoittaa? Juuri ja juuri pystyin sängystä nousemaan ja pääsin kuin pääsinkin vielä tulemaan.. puuh ja puuh ääh ja puuh.... No mitä sinulle tänään kuuluu? kysyvät! Ettäkö mitä kuuluu? En tiä edes sitäkään. En ole kuulostellut.

        Minäkin vessassa sanon paskalle että, hyvä, kun pääsit tulemaan!


    • Tähti5

      Kaikkein paras keino lopettaa masennus, on alkaa opiskella, sillon ei oo todellakaan aikaa miettiä mitään ylimääräistä, muuta ku pyöritellä kalenteria ja koulutehtäviä. Kokeile :)

      Ps. Tiedoksi vaan kaikille masentuneille

      • tietoeiluulo

        Silloin kun on oikeasti masentunut, mikään ei kiinnosta eikä ihminen kykene
        lukemaan edes sanomalehteä tai seuraamaan elokuvaa.. Jollain palstalla oli
        hyvä aloitus: Masennus vai masentunut. Usein alakulo sekoitetaan masennukseen
        millä ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.


      • Okei, anteeksi kielenkäyttöni mutta haista kuule paska. Silloin kun on pahasti masentunut, tuntuu ihmeelliseltä jos on jaksanut nousta ylös sängystä, tai pukea vaatteet päälle. Tuollainen, "mene lenkille, se piristää" on vain puhdasta paskaa joka tepsii normielämän alakuloon, ei sairaalloiseen masennukseen ja vastaavat neuvot vain pahentavat oloa helkkaristi.

        Ja omalta osaltani koulustressi oli valtavin ahdistuksen ja masennuksen luoja, ja yhä ihmettelen että miten pääsin elävänä lukion läpi kun piti kamppailla ettei jäänyt vain lumikinokseen makaamaan ja odottamaan kuolemaa. (silloin kun oli ne valtavat pakkaset)


      • Ei ole leikin asia

        Et "Tähti5" näköjään tiedä mitään masennuksesta. Ainakaan vaikeasta masennuksesta.


      • Ei ole leikin asia
        tietoeiluulo kirjoitti:

        Silloin kun on oikeasti masentunut, mikään ei kiinnosta eikä ihminen kykene
        lukemaan edes sanomalehteä tai seuraamaan elokuvaa.. Jollain palstalla oli
        hyvä aloitus: Masennus vai masentunut. Usein alakulo sekoitetaan masennukseen
        millä ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.

        Nimimerkki "tietoeiluulo" kirjoittaa asiaa.

        Jos ihmisellä on vakava masennus, niin suihkuun meno, WC:ssä käynti tms. tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä.
        Ihmisten kohtaamista haluaa välttää.

        Silloin pitää ehdottomasti hakeutua asiantuntijan hoitoon. Myöskään lääkkeiden käyttöä osana syvästä montusta nousemiseksi ei pidä pelätä. Sitten pikkuhiljaa voimien mukaan liikuntaa. Liikunta tuottaa hyvänolon hormoneja ihmiselle.

        Tsemppiä ja tervehtymistä avaajalle!


      • tyuioklpåö
        tietoeiluulo kirjoitti:

        Silloin kun on oikeasti masentunut, mikään ei kiinnosta eikä ihminen kykene
        lukemaan edes sanomalehteä tai seuraamaan elokuvaa.. Jollain palstalla oli
        hyvä aloitus: Masennus vai masentunut. Usein alakulo sekoitetaan masennukseen
        millä ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.

        tietoeiluulo...masennustakin on eriasteista. Jos sairastaa VAIKEAA masennusta niin ei varmaan jaksakkaan enään tehdä yhtään mitään. Itse sairasti keskivaikeaa masennusta ja mulla meni kaikki voimat siihen että sain huolehdittya omasta hygieniasta ja pidettyä kodin suht siistinä. Vaikeassa masennuksessa ei noitakaan enään kykene tekemään. Mä olisn vaan nukkunut tai kattonut telkkaria...tai jotain. Joten, kaikki masennus ei ole sellaista ettei yhtään mitään kykene tekemään...mutta jos apua ei saa ajoissa, niin siihen se menee. Mä söin masennuslääkettä muutaman kuukauden ja lopetin itse, (ei tullut mulle mitään viekkareita niistä) kun koin etten enää tarvii niitä. Enkä ole tarvinnutkaan sen jälkeen.


      • väsynyt hampihoitaja
        tietoeiluulo kirjoitti:

        Silloin kun on oikeasti masentunut, mikään ei kiinnosta eikä ihminen kykene
        lukemaan edes sanomalehteä tai seuraamaan elokuvaa.. Jollain palstalla oli
        hyvä aloitus: Masennus vai masentunut. Usein alakulo sekoitetaan masennukseen
        millä ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.

        Mäkin luen kaikki sanomalehtijutut puoli huolimattomasti. En pysty seuraamaan tv-ohjelmia. Vastaan chateissa väärille henkilöille. Kirjoja en lue ollenkaaan...

        Hyvä kun jaksan aamulla sitaista hiukset ponnarille, meikistä nyt puhumattakaan............Hammaslääkäriasemalla kun työskentelee onbsuun oltava puhdas...mutta vain lauantaisin käyn kunnon pesulla!


      • Tuula-45
        tyuioklpåö kirjoitti:

        tietoeiluulo...masennustakin on eriasteista. Jos sairastaa VAIKEAA masennusta niin ei varmaan jaksakkaan enään tehdä yhtään mitään. Itse sairasti keskivaikeaa masennusta ja mulla meni kaikki voimat siihen että sain huolehdittya omasta hygieniasta ja pidettyä kodin suht siistinä. Vaikeassa masennuksessa ei noitakaan enään kykene tekemään. Mä olisn vaan nukkunut tai kattonut telkkaria...tai jotain. Joten, kaikki masennus ei ole sellaista ettei yhtään mitään kykene tekemään...mutta jos apua ei saa ajoissa, niin siihen se menee. Mä söin masennuslääkettä muutaman kuukauden ja lopetin itse, (ei tullut mulle mitään viekkareita niistä) kun koin etten enää tarvii niitä. Enkä ole tarvinnutkaan sen jälkeen.

        ...nykyisin työskentelen mielenterveyspotilaiden parissa.
        Omalta osaltaan masennustani pahensi, että seurustelin miehen kanssa, jolla oli muitakin naisia. Heti välien katkettua, toinen nainen muutti tämän miehen luo asumaan...
        onneksi selvisin tuosta narsistimiehestä eroon..

        Ennen oli sellainen mielenterveys palvelu Mobile, josta ainakin Helsingin Kalliosta käsin oli hyvä vierailla...

        että keskivaikeaa masennusta on tullut sairastettua...


      • pesen joskus?
        väsynyt hampihoitaja kirjoitti:

        Mäkin luen kaikki sanomalehtijutut puoli huolimattomasti. En pysty seuraamaan tv-ohjelmia. Vastaan chateissa väärille henkilöille. Kirjoja en lue ollenkaaan...

        Hyvä kun jaksan aamulla sitaista hiukset ponnarille, meikistä nyt puhumattakaan............Hammaslääkäriasemalla kun työskentelee onbsuun oltava puhdas...mutta vain lauantaisin käyn kunnon pesulla!

        Persettähän ei tarvitse pestäkään , kun silloin joskus kun alkaa ihan hirveesti haisemaan makealle! Kukaan sitä ei käytä?


    • Minulta sinulle

      Jokaisella on jopa tiedostamatta kyvyt iloita ja menestyä. On kaikenlaista todellista ja epätodellista. Lupautua toisille ja puhuaksesi tilanteesta on todellista sinulle mitä tunnet ja teet. Puhuttaessa sinun kohtalosi kääntämisestä. Toinen henkilö edustaa puolueetonta näkemystä ja tilapäistä ratkaisua tilanteeseen missä olet. Päätösvalta on sinulla ja miten tahdot sen tapahtuvan, on monia tapoja sen toteutukseen. Hyväksytyksi tuleminen kuulemisen kautta on ratkaisuna käytännöllinen. Varaa itsellesi aikaa toipumiseen. Se on vastuullisuuden osoittamista ja tilanteen hyväksyminen on edellytys muutokselle.

      • Timolta Sinulle!

        Itse asustelen vanhan äitini kanssa. Kaikki naissuhteeni ovat jääneet lyhytikäisiksi epävakaan luonteeni takia.

        Alkoholismini vuoksi minulle on asennettu äskettäin antabuskapselit käsivarteen. Masennuslääkkeitä käytän myös. Silti en tunne jaksavani. Sukulaisille näyttelen jaksavaa.

        Äskettäin siirsin työpaikkanani olevan firman "konttorin" kotikulmilleni. Tämän tytäryhtiön tulos on tappiollinen ja on vain ajan kysymys koska tämän puljun toiminta Suomessa lakkaa..

        Koeta sinäkin kestää, hammashoitajatar!


    • 12+12

      Riippuu varmaankin siitä että onko oikeasti sairaanloisen masentunut vai painaako vain jotkut asiat, joka taas on normaalia mutta onneksi asioihin voi vaikuttaa.

      • en uskalla hakea apu

        Kyllä asiat painavatkin.

        Miesystäväni asuu äitinsä kanssa. Välillä hän arvostelee minua kovin sanoin. Välillä kehuu hyväkroppaiseksi hammaskeijukseen. Tiedän olevani nätti, mutta olenko vain näyttelyesine miehelleni. En tiedä.

        Paitsi että asuu äitinsä kanssa, miehelläni on muita naisia ja hän haluaa elää "avoimessa suhteessa" tutustuen yhä uusiin naisiin.

        Minä ammatin hankkineena (hammashoitaja) olisin valmis jo lopettamaan discoissa juoksemisen ja joka viikonloppuisen ördauksen/bailauksen ja perustamaan oikean perheen.
        Jo masennusoireiden (väsymys, itkukohtaukset, keskittymiskyvyttömyys) takia kaipaisin tasaista arkea!


    • Itse olin täysin samassa tilanteessa vuosia sitten. Pelkäsin valtavasti että kukaan ei usko, ja että koko loppuelämäni olisi tämän saman tunteen vallassa. Mutta sitten menin koulupsykologille ja sitä kautta pääsin lopulta hoitoon.

      Ja soita itsemurhapäivystysnumeroon, siellä voidaan auttaa eteenpäin tai ainakin neuvovat miten jatkaa.

      Ja en perhettäsi tunne, mutta omalta osaltani äidillä oli todella vaikeaa uskoa kuinka paha masennukseni oli, tai oikeastaan hän ei halunnut ajatella sitä että hänen lapsensa haluaisi kuolla, joten hän kunnolla tajusi sen vasta itsemurhayritykseni jälkeen. En tosin suosittele sitä kokemusta, päivystyksessä olevat pedit ja tippa on todella epämukavia.

      JOs haluat puhua, annan mielelläni sähköpostiosoitteeni.

      • en uskalla hakea apu

        Laita vain sähköpostiosoitteesi tähän. Minulla ei ole rekisteröityä nimimerkkiä, koska en halua, että näitä juttuja voidaan myöhemmin yhdistää minuun TYÖPAIKALLANI HAMMASLÄÄKÄRIASEMALLA tai TULEVAN MIEHENI SUVUN PIIRISSÄ.

        Tuleva mieheni on TOIMITUSJOHTAJANA erään kansainvälisen firman suomalaisessa haarakonttorissa, jonka tulos on ollut tappiollinen jo muutaman vuoden. Hänen firmansa maineelle ei tee hyvää, jos paljastuu, että
        - tuleva vaimo kärsii masennuksesta,
        - hän itse kärsii epävakaasta persoonasta ja alkoholismista
        -asuu äitinsä kanssa.

        Tee varmaan kuten suunnittelinkin, pyydän jonkun masennuslääkkeen reseptin työpaikkani joltakin hammaslääkäriltä. Kai hammaslääkärikin voi määrätä masennuslääkkeitä??


    • 123456.

      Tarkista nämä kaikki alla mainitut. Niiden pitää olla terveellisiä ja riittävästi. Muuten kroppa ei toimi oikein ja tulee masennus.

      - RIITTÄVÄ UNI
      - TERVEELLINEN RUOKA (EI SISÄLLÄ KARKKIA JA LIMUJA)
      - HIKILIIKUNTAA 3 KERTAA VIIKOSSA

      • Nuo neuvot auttavat normielämän hetkelliseen alakuloon, ei sairaalloiseen, vuosia jatkuneeseen ahdistukseen ja masennukseen.


      • Timoteos

        Kiitos neuvoista ystävä 654321, mutta hammaskeijuni
        epätoivoiset raivokohtaukset tuskin paranevat LIIKUNTAA
        ENNESTÄÄN LISÄÄMÄLLÄ.


    • ......

      Hei kokeile mennä vaikka johonki terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon. Kirjota asiat lapulle ja annna lappu niille sut vataanottaville, vaikka kuin hävettäis. Äläkä epäröi kertoa kuolemanajatuksista! Helposti noi ei mitään tee, joten valitettavasti apua on vaatimalla vaadittava. Helpommin sanottu ku tehty koko toi avun hakeminen, mut koita olla rohkee ja taistella oikeuksistas. Älä välitä tän ketjun trolleista. Masennus on tunnetilana sellanen helvetti, et vaikka kuin huhkis töitä täysillä tehden, olo pysyis tasaisen sietämättömänä, eikä mikään asia saa mielialaa muuttumaan. Se on hyvä kuitenkin, ettet sä ole aivan ympärivuorokautisesti tuskaisen masentunu. Silti sä kärsit ja sul on oikeus apuun! Joten pyydän, hae apua.

      • Tällä henkilöllä on hyvät neuvot, kuuntele häntä!


    • huonoja kokemuksia

      Kieltämättä kannattaa harkita pari kertaa ennenkuin ottaa puhelimen kouraan ja lähtee psykiatrin pakeille puhumaan masennusoireista.
      Itse kävin taannoin kertomassa masentavista fiiliksistä, mutta olen sen verran kovaluonteiseksi tullut tässä vuosien varrella etten osaa alkaa varsinkaan vieraalle ihmiselle tilittämään ja itkemään miten paha on olla. Tämä kovakuorisuus on vuosien tulos vaikka tiedän, että sisällä tuntuu pahalta. Liittyy mm. ammattiini jossa työskentelen, että en voi näyttää pahaa oloa ulospäin.
      Psykiatrilta sain diagnoosin, että masennusta ei ole ja tarkoituksenani on saada lääkkeet vaikka mikään ei ole vialla. Valittelin mm. unettomuutta johon psykka sanoi että hän ei voi määrätä kenellekkään unilääkkeitä ilman syytä. Ei uskonut minun sanaan että alan olla poikki henkisesti ja fyysisesti. Tuloksena papereissa lääkkeiden väärinkäyttö vaikka en ole eläissäni mitään särkylääkkeitä vahvempaa ottanut vaan sisällä oli sellainen olo, että haluaisin kokeilla tuoko joku mieto masennuslääke ja melatoniini oloonhelpotuksen. Tein kantelun tuosta lääkäristä ja en tiedä mitä hän tekee nykyään. Sen jälkeen en ole olooni apua hakenut.

      • jhuhygtyh

        Joops, varmasti on myös epäpäteviä lääkäreitä. Mä kanssa kerran hain unettomuuteen apua teveysasemalta, niin lääkäri sanoi että "ei sitä tarvii huumeita alkaa käyttämään vaikkei nukuttua saisikaan"...olin vähän että "anteeks mitä"??
        Olin valvonut parikuukautta niin että sain nukuttua vain parituntia yössä, mutta en saanut siltä lääkäriltä mitään apua siihen vaivaan :) Sain sitten toiselta lääkriltä toisena päivänä opamoxia tms, jota otin puolikkaan illassa, ja sain sillä poikki sen unettomuuden. Joskus se on sellasta, mutta ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon vaan mennä uudestaan ja pyytää toiselle lääkärille. Jos ei auta niin sit varaa ajan vaikka kriisipäivystykseen sairaalaan, niin kyllä sieltä sitten apua saa. Jos ei muuten saa niin soittaa ambulanssin ja sanoo että mä haluan tappaa itteni, kyllä tulee piipaa auto, ja sit löytyy apua.


      • Tuula, 45

        Ei teknisellä, miesvaltaisella alalla työskentelevän henkilön kannata myöntää olevansa MASENTUNUT, KAAPPIJUOPPO,
        joka asuu äitinsä kanssa. Johan siinä menee TOIMARIN palli alta!


    • Jydith

      Hae ihmeessä apua! Mut samalla ota itseäsi niskasta kiinni, älä luovuta! Vaikka väsyttää, ahdistaa, itkettää, niin nouse ylös. Lähde ulos, hanki elämään sisältöä... yritä saada huomio pois välillä itsestä. Pahalta tuntuu, mut se on ihan normaalia. Juttele asiantuntijan kans asioistasi, mut älä jää rypemään "suohon" ... tuntui miltä tuntui, niin eteenpäin vain. Jossakin vaiheessacse helpottaa ja oot entistä vahvempi, kun huomaat että voitit pahan olon. Hirveän paljon tsemppiä!!! :)

      • honkke

        Meistä kuka tahansa voi sairastua näinä aikoina. Olen sairastanut itsekkin ja toipunut .Kannattaa hakea apua, terveyskeskuslääkäreiltä saa lähetteen psykologille,asia lähtee rullaamaan eteenpäin. Lääkityksen kanssa kannattaa olla harkitseva, ei pidä tyytyä mihintahansa. Apua on tarjolla, rohkeasti hakemaan.


      • en uskalla hakea apu

        Mutta kun minä jo reenaan. Töissäkin käyn, mitä nyt melko KOKEMATTOMALLE HAMMASHOITAJALLE töitä on ollut...
        Vapaa aikana tosin käytän viinaa rajustikin käydessäni tyttökavereiden kanssa ulkona tanssimassa. Tulevan mieheni kanssa harvemmin ördaan... ettei hän saa minusta huonoa kuvaa.

        Miehelläkään ei mene hyvin. Suomalaisen haarakonttorin toiminnot kuse***. Mies ryyppäilee salaa...Asuu äitinsä kanssa. Haluaa, että elämme jonkinlaisessa polyamoriassa, jossa hänellä saa olla muita kumppaneita minulla kuitenkaan ei...


      • voi voi
        en uskalla hakea apu kirjoitti:

        Mutta kun minä jo reenaan. Töissäkin käyn, mitä nyt melko KOKEMATTOMALLE HAMMASHOITAJALLE töitä on ollut...
        Vapaa aikana tosin käytän viinaa rajustikin käydessäni tyttökavereiden kanssa ulkona tanssimassa. Tulevan mieheni kanssa harvemmin ördaan... ettei hän saa minusta huonoa kuvaa.

        Miehelläkään ei mene hyvin. Suomalaisen haarakonttorin toiminnot kuse***. Mies ryyppäilee salaa...Asuu äitinsä kanssa. Haluaa, että elämme jonkinlaisessa polyamoriassa, jossa hänellä saa olla muita kumppaneita minulla kuitenkaan ei...

        Vaihda vauhdilla ukkos oikeeseen mieheen.Haarakonttoria taitaa pyöritellä äitinsä kanssa.Voi saatana mitä jengiä


    • Huoh mikä kaheli

      Olet täysin sekaisin kuin seinäkello.

      Pelkäät että "vain" kuvittelet pahan olosi

      No eikö sitä sitten oikeasti olekkaan? Missä se on?

      Nyt hoitoon ja sassiin!

    • mies elossa

      itse tajusin tilanteeni viime viikolla ja viikon päästä aika. menen sinne juttelee vaikka ois miten hyvä olo sillon enkä välitä muitten mielipiteistä, soitin psykiatriselle sairaanhoitajalle juttelin pari sanaa ja ajan sain heti googleta masennus niin saat tietoa ja linkkejä mihin ottaa yhteyttä ÄLÄ MIETI VAAN TOIMI se ei ole helppoa mutta pakko tehdä

    • No tablets

      Aina kun jollakin on paha olo, hän on mukamas masentunut. Diagnoosin tekeminen kuuluu terapeutille, ei meille mielipiteiden kirjoittajille. Turhan paljon on sitä porukkaa, joka todella kärsii tästä masennuksesta. Aina kun jäädään yksin, tai ilman läheisten tukea, niin alamäki alkaa. Sopivan lääkkeen löytäminen voi viedä jopa vuosia, tsemppiä!!

    • Sähköllä hoidettu/poistettu masennusta ym. henkistä pahoin vointia todistetusti sähkön keksimisen jälkeen.

    • Rohkeutta!!

      Tottakai sinua uskotaan!!
      Hakeudu terapiaan. Minun veljeni teki niin, ja se on todellakin auttanut. Hän ei ole alkanut napsimaan pillereitä, eikä niin pidä kenenkään tehdä (poikkeustapauksia on hyvin vähän). Pillerit eivät paranna yhtään mitään. Sinun täytyy saada selville miksi olet masentunut ja ahdistunut (ellet jo tiedä) ja lähteä purkamaan asioita syvältä sisimmästäsi asti.

      • masennus!

        Mutta minä kun en jaksa edes syödä ruokaa, masentuneena ruoka ei maistu, kun istuu ja katsoo seinää? Toljottamista! En minäkään jaksa mitään tehdä? Minä olen vaan ja ihmettelen!


    • kohtalotoverisi

      Kyllä sut todesta otetaan. Näytä tuo kirjoituksesi psykiatrille. Uskoisin että saat ainakin vähän aikaa sairaslomalla levätä.
      Masennus on helvetti johon voi upota kokonaan ja kuolla.
      Minua kaduttaa etten aikaisemmin hakenut apua. Kaikki ovat ottaneet todesta tunteeni, ajatukseni, unettomuuden, ahdistuksen.
      Toivon että sinä hakisit apua nyt, etteei tulisi sama kuin minulle; kuolema tuntui helpommalle kuin elämä.
      Mitä nopeammin haet apua, sen nopeammin olet taas voimissasi. Tai et putoa sinne syvimpään monttuun.

    • entinen masentunut

      Rakas Ystävä!
      Tilaa aika terveyskeskus lääkärille,kerro jo avoimesti ajanvarauksessa että tarvitset
      lähetteen psykiatriselle poliklinikalle,lääkäri kirjoitaa sinulle lähetteen ,ja psykiatriselta poliknilikalta tulee sinulle kutsu kotiin.Toimi nopeasti,sillä terveyskeskuksen lääkärin kautta kestää noin 5 viikkoa ennenkuin poliklinikalta tulee sinulle varattu aika.Jos sinulla on varaa mennä yksityiselle lääkärille pääset nopeammin psyk.poliklinikalle psykiatsen sairaanhoitajan juttusille.Olen itse käynnyt nämä kaikki läpi,ja nyt voin hyvin.Meitä on paljon saman "kohtalon "ihmisiä.Elämäsi on arvokasta ja ainutlaatuista,rohkeasti hae apua,se on viisautta.
      Olen itse käynnyt kaikki samat läpi.Muista myös ,että Jeesus auttaa,kun rukoilet Häntä! Tule kristilliseen seurakuntaan,niin puolestasi voidaa myös rukoilla.Tässä erään seurakunnan osoite,jos asut pääkaupungin alueella.Saalem-seurakunta,Näkinkuja 3,Hakaniemi.www.saalem.fi,Päivystävä pastori ti-to klo 10-13 puh.0503007360. Sinua Siunata Tahdon ! Jeesus elää!
      Rakkain terveisin:entinen masentunut,muistan sua rukouksin! Pää pystyyn!

    • Äiree

      Kilpirauhaskokeet kannattas teherä myös koska jos oireet johtuu siitä niin sais sopivat lääkkeet eikä välttämättä masennuslääkkeitä.Soita jo huomenna ja varaa aika.

    • depressed

      Hae eläkettä ja helppo elämä taattu

    • heitti ne pois

      Minä tiedän aivan varmasti, että sinua ei enää tämä "maailma" tyydytä....sinä etsit Jumalaa! Näin se menee monen kohdalla! Mene sänkysi viereen ja polvistu ja pyydä, että Jumala johdattaisi sinut hyvään seurakuntaan. Lähin seurakunta ei välttämättä ole se sinun seurakuntasi! Pyhä Henki johdattaa sinua sen jälkeen oikeaan paikkaan. Kun lähdet "kulkemaan" tätä uuuta elämäntaivaltasi kohtaat Jeesuksen, hänet joka otti kaikki sinun syntisi ja sairautesi päällensä ja heitti ne hel vettiin! Usko minua ja toimi näin!

      • heitti ne pois

        soita rukouspuhelimeen esim. tänään 2.11. 010804162....Westergård Håkan ja Pia

        toinen esirukousohjelma tulee 6.11 klo 19.00 Paavo Järvinen katso ohjelma ja soita sinne rukouspuhelimeen joka on ruudulla silloin näkyvissä!


        katsele ohjelmia www.tv7.fi sieltä saat uutta näkökulmaa omaan elämääsi!


      • Itsetyydyttynyt

        Mene sänkysi alle ja polvistu ja lähde sitten "kulkemaan", jos vielä pystyt. Jätä kuitenkin lompakkosi luottokortteineen ja tunnus(tus)lukuineen keittiön pöydälle ennenkuin katkaiset selkäsi sen toiseksi lähimmän seurakunnan tähden !

        Kerro vielä osoitteesi ja jätä ovi raolleen.


    • Ransu

      Periaatteessa olet jo hakenut jonkunlaista apua kirjottamalla tänne.

    • binderdandät

      Virallinen linja on ymmärtääkseni se, että sinun kannattaa hakea apua. En väitä vastaan.

      Itse sanoisin niin, että masennuslääkkeet verhoavat ongelmat, eivät poista niitä. Pitkään käytettyinä tavallisetkin masennuslääkkeet muuttavat lukemani perusteella aivoja pysyvästi. Masennuslääkkeiden huonoja puolia ovat myös alttius lihottaa ja mahdollisesti seksuaalisen kyvyn/halukkuuden heikkeneminen.

      Joidenkin tutkimusten mukaan liikunta tasoittaa aivokemiaa yhtä tehokkaasti, kuin lääkkeet. Voisit kokeilla sitä että lähdet ajatuksinesi kävelylle, siis reippaalle kävelylle ja samalla kun asiat kiertävät mielessäsi, kävelet ripeästi, jos oikein harmittaa, juokse!

      Univaje, epäsäännöllinen nukkuminen yms. pahentavat ahdistusta ja aiheuttavat yksinäänkin masennusta ja uupumusta. Nuku siis riittävästi.

      Jos olet nuori tai nuorehko, olosi todennäköisesti helpottuu iän karttuessa. Jos olosi johtuu siitä että koet ettei ympäristösi välitä sinusta, kokeilisin ensin puhua asiasta ja jos asia on niin, kannattaa vaihtaa ympäristöä ja muuttaa omilleen. Jos ongelmia on työpaikalla tai sinulla ei ole työpaikkaa, kokeile uutta alaa. Lähde opiskelemaan. Joka tapauksessa kuvioiden laittaminen uusiksi voi auttaa jos ongelma on siinä. Kannattaa kuitenkin harkita ja suunnitella tekemisensä tarkkaan, ettei mene ojasta allikkoon.

      • Itse totean että ainakaan omat lääkkeeni eivät lihota (se oli sé ahmimishäiriö joka sen teki), ja seksihaluni olivat kadonneet masennuksen, EI lääkityksen vuoksi.

        Ja liikunta toimii lähinnä hetkelliseen alakuloon, ei sairaalloiseen masennukseen. Siitä saa hetken hyvän olon, mutta tunnin päästä vanha olo on tullut takaisin (usko, tämä on koettu). Olen sanonut aiemmissa viesteissäni mutta sanon uudestaan: lääkkeet antavat lähinnä alkukohennuksen joka takaa sen että pystyt jatkamaan hoitoja, mutta ne eivät todellakaan itsessään paranna.

        Ja univaje on yksi oire, mutta toisaalta on myös ylenpalttinen nukkuminen. Itse menin jo kahdeksan, yhdeksän aikaan illalla nukkumaan pahimpaan aikaan kun vain halusin pakoon ajatuksiani enkä kestänyt olla hereillä tässä maailmassa. (unihan on pieni kuolema...)

        Itse sain ensimmäiset itsemurha-ajatukseni yhdeksän vuotiaana, mutta hoitoon vasta ollessani 16. Tänä aikana asiat vain kasaantuivat, niin hitaasti ja pikuhiljaa ja kun romahdus tapahtui, se tuntui tulevan yhtäkkiä. Eli hoitamattomat asiat jäävät sisälle, jos olisin sanonut olostani kenellekään silloin yhdeksänvuotiaana ja saanut hoitoa, en olisi ikinä yrittänyt tappaa itseäni myöhemmin.

        Eli binderdandät, pohjimmiltaan sanomasi asiat eivät auta sairaalloisen masennuksen kanssa, vaan ovat neuvoja normielämän hetkellisen alakulon helpottamiseen. Niillä on aivan valtava ero, kuin yrittäisi parantaa keuhkosyöpää yskänlääkkeellä.


      • Har_---haa
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Itse totean että ainakaan omat lääkkeeni eivät lihota (se oli sé ahmimishäiriö joka sen teki), ja seksihaluni olivat kadonneet masennuksen, EI lääkityksen vuoksi.

        Ja liikunta toimii lähinnä hetkelliseen alakuloon, ei sairaalloiseen masennukseen. Siitä saa hetken hyvän olon, mutta tunnin päästä vanha olo on tullut takaisin (usko, tämä on koettu). Olen sanonut aiemmissa viesteissäni mutta sanon uudestaan: lääkkeet antavat lähinnä alkukohennuksen joka takaa sen että pystyt jatkamaan hoitoja, mutta ne eivät todellakaan itsessään paranna.

        Ja univaje on yksi oire, mutta toisaalta on myös ylenpalttinen nukkuminen. Itse menin jo kahdeksan, yhdeksän aikaan illalla nukkumaan pahimpaan aikaan kun vain halusin pakoon ajatuksiani enkä kestänyt olla hereillä tässä maailmassa. (unihan on pieni kuolema...)

        Itse sain ensimmäiset itsemurha-ajatukseni yhdeksän vuotiaana, mutta hoitoon vasta ollessani 16. Tänä aikana asiat vain kasaantuivat, niin hitaasti ja pikuhiljaa ja kun romahdus tapahtui, se tuntui tulevan yhtäkkiä. Eli hoitamattomat asiat jäävät sisälle, jos olisin sanonut olostani kenellekään silloin yhdeksänvuotiaana ja saanut hoitoa, en olisi ikinä yrittänyt tappaa itseäni myöhemmin.

        Eli binderdandät, pohjimmiltaan sanomasi asiat eivät auta sairaalloisen masennuksen kanssa, vaan ovat neuvoja normielämän hetkellisen alakulon helpottamiseen. Niillä on aivan valtava ero, kuin yrittäisi parantaa keuhkosyöpää yskänlääkkeellä.

        Olet niin oikeassa. Itselläni on ollut masennusta monen monta vuotta, mutta en ole lähtenyt lääkelinjalle. Uskon, että ne auttavat vakavassa masennuksessa, ja jos lääkkeitä käyttää lääkärin määräämällä tavalla. Minulla alkoivat masennustilat n. neljänkympin vaiheilla. Nyt olen yli viiskyt.

        Minulla on ollut unettomuutta ja nyt vanhempana olen lihonut liikaa. Nyt ylipainoa n. 15-20 kg ja se mansentaa vielä enemmän. Olen 168 cm pitkä ja painan 85 kg. Lihomisen syynä on runsas alkoholin käyttö, jota olen harrastanut juuri sieltä asti kun muistan olleeni masentunut. Sitten kun on masentunut, ottaa taas alkoholia masennukseen. Itselläni tämä on tällainen kierre, josta yritän päästä eroon. Olen ollut antabuskuurilla kerran ja luulin päässeeni eroon alkoholista, mutta kun antabuskuuri loppui, alkoi juopottelu.

        Nyt olen taas ottanut itseäni niskasta kiinni ilman antabusta, en ole juonut kohta kahteen viikkoon. Harrastan liikuntaa ja nyt olen huomannut liikunnan merkityksen mielialaan. Jos olen kuntosalilla vetänyt itseni piippuun, en jaksa enää juoda ja ei edes huvita, kun olo on niin "terveellinen." Käyn uimassa, vesijuoksussa ja kokeilin tuossa pari päivää sitten uutta lajia; seinäkiipeilyä.

        Olen vahvasti sitä mieltä, että kun saa itsensä ulos,edes vähäksi aikaa, alkaa janota lisää. Itse olen ajatellut niin, että pitää yrittää aina etsiä positiivisia puolia elämässä, vaikka kuinka koettelee. Helppo sanoa, mutta helppo on myös rypeä itsesäälissäkin sohvan pohjalla. Terapeutti auttaisi selvittämään mistä masennus yleensä johtuu ja juontaa. Itse tiedän oman masennukseni syyt ja miksi on niin huono itsetunto. Kotonani saama kohtelu lapsena ja tyttönä kostautuvat vanhempana elämän koettelemuksissa yksityis- ja työelämässä.

        Kun sanot ettei lääkkeet lihottanut, niin mistä tiedät? Mikä sai sinut sitten ahmimaan? Itselläni oli kanssa tuossa yhdessä vaiheessa, että halusin mennä mahd. aik. nukkumaan ja nukkua, jos mahd. pitkään. Yritän saada tiettyä rytmiä saada aikaiseksi, mutta minulla se on hankalaa, koska teen keikkahommia ja välillä olen yöhön asti töissä. En saa unta ja seuraavana päivänä niin väsynyt, että mikään ei toimi. Olen tajunnut, että yletön nukkuminen ei ole hyväksi. Ylös vaan sängystä, jos ei nuku oikeasti, ei siihen kuole. Parhaissa tapauksissa yritin saada unen päästä kiinni juomalla runsaasti alkoholia, mutta se on petollista. Nukkuu ehkä, mutta herää aamuyöstä tuskaan ja aamulla sitten nousee ylös unisena, krapulaisena ja äly ämpärissä.

        Minulla noita itsemurha-ajatuksia ei ole ollut vakavassa mielessä, mutta joskus olen ajatellut, että mitä helvettiä mä täällä teen. Jos teen nyt itsarin, niin minulta jää näkemättä monta asiaa. Haluanko sitä? En.

        Olen sitä mieltä, että liikunta ja ihmisten kanssa oleminen vaikuttaa positiivisesti masennukseen. Kunnon haasteellinen ja tavoitteellinen liikunta auttaa varmasti. Jotenkin tuntuu välillä siltä, että masentuneet etsivät tekosyitä omalle masennukselleen ja huijaavat niin itseään.


      • Har_---haa kirjoitti:

        Olet niin oikeassa. Itselläni on ollut masennusta monen monta vuotta, mutta en ole lähtenyt lääkelinjalle. Uskon, että ne auttavat vakavassa masennuksessa, ja jos lääkkeitä käyttää lääkärin määräämällä tavalla. Minulla alkoivat masennustilat n. neljänkympin vaiheilla. Nyt olen yli viiskyt.

        Minulla on ollut unettomuutta ja nyt vanhempana olen lihonut liikaa. Nyt ylipainoa n. 15-20 kg ja se mansentaa vielä enemmän. Olen 168 cm pitkä ja painan 85 kg. Lihomisen syynä on runsas alkoholin käyttö, jota olen harrastanut juuri sieltä asti kun muistan olleeni masentunut. Sitten kun on masentunut, ottaa taas alkoholia masennukseen. Itselläni tämä on tällainen kierre, josta yritän päästä eroon. Olen ollut antabuskuurilla kerran ja luulin päässeeni eroon alkoholista, mutta kun antabuskuuri loppui, alkoi juopottelu.

        Nyt olen taas ottanut itseäni niskasta kiinni ilman antabusta, en ole juonut kohta kahteen viikkoon. Harrastan liikuntaa ja nyt olen huomannut liikunnan merkityksen mielialaan. Jos olen kuntosalilla vetänyt itseni piippuun, en jaksa enää juoda ja ei edes huvita, kun olo on niin "terveellinen." Käyn uimassa, vesijuoksussa ja kokeilin tuossa pari päivää sitten uutta lajia; seinäkiipeilyä.

        Olen vahvasti sitä mieltä, että kun saa itsensä ulos,edes vähäksi aikaa, alkaa janota lisää. Itse olen ajatellut niin, että pitää yrittää aina etsiä positiivisia puolia elämässä, vaikka kuinka koettelee. Helppo sanoa, mutta helppo on myös rypeä itsesäälissäkin sohvan pohjalla. Terapeutti auttaisi selvittämään mistä masennus yleensä johtuu ja juontaa. Itse tiedän oman masennukseni syyt ja miksi on niin huono itsetunto. Kotonani saama kohtelu lapsena ja tyttönä kostautuvat vanhempana elämän koettelemuksissa yksityis- ja työelämässä.

        Kun sanot ettei lääkkeet lihottanut, niin mistä tiedät? Mikä sai sinut sitten ahmimaan? Itselläni oli kanssa tuossa yhdessä vaiheessa, että halusin mennä mahd. aik. nukkumaan ja nukkua, jos mahd. pitkään. Yritän saada tiettyä rytmiä saada aikaiseksi, mutta minulla se on hankalaa, koska teen keikkahommia ja välillä olen yöhön asti töissä. En saa unta ja seuraavana päivänä niin väsynyt, että mikään ei toimi. Olen tajunnut, että yletön nukkuminen ei ole hyväksi. Ylös vaan sängystä, jos ei nuku oikeasti, ei siihen kuole. Parhaissa tapauksissa yritin saada unen päästä kiinni juomalla runsaasti alkoholia, mutta se on petollista. Nukkuu ehkä, mutta herää aamuyöstä tuskaan ja aamulla sitten nousee ylös unisena, krapulaisena ja äly ämpärissä.

        Minulla noita itsemurha-ajatuksia ei ole ollut vakavassa mielessä, mutta joskus olen ajatellut, että mitä helvettiä mä täällä teen. Jos teen nyt itsarin, niin minulta jää näkemättä monta asiaa. Haluanko sitä? En.

        Olen sitä mieltä, että liikunta ja ihmisten kanssa oleminen vaikuttaa positiivisesti masennukseen. Kunnon haasteellinen ja tavoitteellinen liikunta auttaa varmasti. Jotenkin tuntuu välillä siltä, että masentuneet etsivät tekosyitä omalle masennukselleen ja huijaavat niin itseään.

        Koska ahmiminen alkoi myös yhdeksänvuotiaana, siksi. Itse ei ole alkoholismista mitään kokemusta itselläni, juon hyvin harvoin ja silloinkin yleensä vain yksi-kaksi annosta jotemn pysyn tästä erossa. Mutta tietysti jotkut lääkkeet ja alkoholi käyttäytyvät huonosti yhdessä. (omani ei)

        Olen iloinen että sinulla ei ole ollut itsemurha-ajatuksia, todella olenn. En olisi halunnut niitä itsekään...

        Tietysti auttaa, mutta siihen pystyminen tarvitsee jo tietyn pisteen parantumista tai oltilan pahuuden lievittymistä. Nyt keskityin lähinnä näihin ensimmäisiin asioihin jotka on tarvittava parantumisen ensiaskeleilla, eli hoidon alkamisen aloittamiseen ja tiettyijen ennakkoluulojen poistamiseen.

        Mutta tuo viimeinen lause on vaarallista potaskaa. Tietysti masentuneet etsivät syytä masennukseensa, se on tärkeä osa parantumista. Joillakuilla se johtuu kiusaamisesta tai muista rankoista tai rankemmista kokemuksista, joillekin se vain tulee vaikka elämässä olisi ns. kaikki hyvin. Se on saairaus, joka ei katso elämäntilannetta.


      • binderdandät
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Itse totean että ainakaan omat lääkkeeni eivät lihota (se oli sé ahmimishäiriö joka sen teki), ja seksihaluni olivat kadonneet masennuksen, EI lääkityksen vuoksi.

        Ja liikunta toimii lähinnä hetkelliseen alakuloon, ei sairaalloiseen masennukseen. Siitä saa hetken hyvän olon, mutta tunnin päästä vanha olo on tullut takaisin (usko, tämä on koettu). Olen sanonut aiemmissa viesteissäni mutta sanon uudestaan: lääkkeet antavat lähinnä alkukohennuksen joka takaa sen että pystyt jatkamaan hoitoja, mutta ne eivät todellakaan itsessään paranna.

        Ja univaje on yksi oire, mutta toisaalta on myös ylenpalttinen nukkuminen. Itse menin jo kahdeksan, yhdeksän aikaan illalla nukkumaan pahimpaan aikaan kun vain halusin pakoon ajatuksiani enkä kestänyt olla hereillä tässä maailmassa. (unihan on pieni kuolema...)

        Itse sain ensimmäiset itsemurha-ajatukseni yhdeksän vuotiaana, mutta hoitoon vasta ollessani 16. Tänä aikana asiat vain kasaantuivat, niin hitaasti ja pikuhiljaa ja kun romahdus tapahtui, se tuntui tulevan yhtäkkiä. Eli hoitamattomat asiat jäävät sisälle, jos olisin sanonut olostani kenellekään silloin yhdeksänvuotiaana ja saanut hoitoa, en olisi ikinä yrittänyt tappaa itseäni myöhemmin.

        Eli binderdandät, pohjimmiltaan sanomasi asiat eivät auta sairaalloisen masennuksen kanssa, vaan ovat neuvoja normielämän hetkellisen alakulon helpottamiseen. Niillä on aivan valtava ero, kuin yrittäisi parantaa keuhkosyöpää yskänlääkkeellä.

        "Olen sanonut aiemmissa viesteissäni mutta sanon uudestaan: lääkkeet antavat lähinnä alkukohennuksen joka takaa sen että pystyt jatkamaan hoitoja, mutta ne eivät todellakaan itsessään paranna."

        Sen enempää elämäntavat kuin pilleritkään eivät korjaa ongelmia, mutta voivat helpottaa oloa, joka taas auttaa löytämään uusia vaihtoehtoja lamaantumisen sijaan. Tutkimusten mukaan liikunta, varsinkin raskas sellainen toimii kuitenkin aivan yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkkeet, mutta sen lisäksi liikunnasta on muitakin hyötyjä, eikä ollenkaan haitallisia sivuvaikutuksia.

        Lääkkeiden vaikutukset voivat olla yksilöllisiä, mutta painonnousu on yksi yleisistä sivuvaikutuksista. Joidenkin tutkimusten mukaan masennuslääkkeet vaikuttavat pitkään syötynä aivoihin myös niin, etteivät aivot enää kykene mielihyväntunteeseen ilman pilleriä, vaikka lääkkeiden ottamisen lopettaisi. Jos painosi oli jo noussut ja seksihalut menneet, voi olla ettet yksinkertaisesti huomannut vaikutusta. On tietenkin myös mahdollista, etteivät lääkkeet vaikuttaneet sinun tapauksessasi niin.

        Fyysisen rasituksen hyödyt mielenterveysongelmissa tunnettiin jo vanhoina aikoina, jolloin parantoloissa potilaat laitettiin mm. raskaisiin peltotöihin. Nykyään tuollaista pidettäisiin ihmisarvon vastaisena orjatyönä, mutta todellisuudessa kyseisestä hoidosta oli vähintään yhtä paljon hyötyä, kuin nykyisestä pillerinpopsimisesta.

        Perusideana pitäisi mielestäni olla, että ne ongelmat jotka voi korjata, pitää korjata. Ne asiat mitä ei voi korjata tai joita ei voi muuttaa, on pakko hyväksyä päivä kerrallaan. Joskus muuttaminen toiselle paikkakunnalle auttaa, usein kuitenkin jonkinlainen uuden suunnan löytäminen elämälle on olennaista. Vaihda työpaikkaa, hanki uusi koulutus ja ura. Noudata säännöllistä päivärytmiä, äläkä jätä mitään tekemättä tai viime tippaan. Alkoholia tai muita päihteitä ei kannata tietenkään alkaa käyttää, mutta jos siltä tuntuu, niin kerran viikossa voi tehdä tauon masennukselle ja ottaa sen verran alkoholia, että ikävät ajatukset ja ahdistuneisuudet väistyvät.

        Osa masentuneen ahdistuksesta tulee helposti tekemättömistä asioista. Laskut voivat jäädä maksamatta, hakemukset lähettämättä, ylipäätään kaikki ikävä tuntuu sellaiselta, että sen tekeminen on kymmenen kertaa vaikeampaa kuin ei masentuneilla. Nämä asiat pitää kuitenkin hoitaa ajallaan, jolloin vapautuu yhdestä stressin ja ahdistuneisuuden aiheuttajasta.


      • Har_haa---
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Koska ahmiminen alkoi myös yhdeksänvuotiaana, siksi. Itse ei ole alkoholismista mitään kokemusta itselläni, juon hyvin harvoin ja silloinkin yleensä vain yksi-kaksi annosta jotemn pysyn tästä erossa. Mutta tietysti jotkut lääkkeet ja alkoholi käyttäytyvät huonosti yhdessä. (omani ei)

        Olen iloinen että sinulla ei ole ollut itsemurha-ajatuksia, todella olenn. En olisi halunnut niitä itsekään...

        Tietysti auttaa, mutta siihen pystyminen tarvitsee jo tietyn pisteen parantumista tai oltilan pahuuden lievittymistä. Nyt keskityin lähinnä näihin ensimmäisiin asioihin jotka on tarvittava parantumisen ensiaskeleilla, eli hoidon alkamisen aloittamiseen ja tiettyijen ennakkoluulojen poistamiseen.

        Mutta tuo viimeinen lause on vaarallista potaskaa. Tietysti masentuneet etsivät syytä masennukseensa, se on tärkeä osa parantumista. Joillakuilla se johtuu kiusaamisesta tai muista rankoista tai rankemmista kokemuksista, joillekin se vain tulee vaikka elämässä olisi ns. kaikki hyvin. Se on saairaus, joka ei katso elämäntilannetta.

        Ei se minun minun mielestä ole vaarallista potaskaa, ehkä sinun mielestä on. En ole psygologi enkä psykiatri, mutta liikunta auttaa aivan takuulla. Oma kokemus kertoo sen. On hyvä tiedostaa mistä masennus johtuu ja siihen auttaa keskustelut ammatti- ihmisten kanssa. Masennuksiin on aina jokin perimmäinen syy, ei se ole mikään sairaus kuten sydän sairaus tai kilpirauhasen vajaatoiminta, vaan pohjalla on jotain henkistä tai lapsuudessa ja/tai nuoruudessa on koettu jotain pahaa.

        Tuskin se häiritsee parantumista lääkkeiden avulla, jos alkaa harrastamaan liikuntaa ja ulkoilua? Ne eivät varmaan sulje toisiaan pois. Saattaa jopa nopeuttaa parantumista. Jos pystyt koneelle nousemaan kirjoittamaan, niin varmaan pysty menemään ulos pitkälle kävelylenkille ja alkaa myöhemmin jotain muuta kiinnostavaa lajia. Tsemppiä paranemiseen.


    • katve

      Ahdistus tuntuu jopa kipuna. Siitä eivät tiedä sellaiset, jotka eivät ole sitä kokeneet. Syvä masennus on sairaus, johon tarvitsee lääkäriä. Jos olet kärsinyt jo pari vuotta masennuksesta, olisi jo aika lähteä asiaa hoitamaan. Terveyskeskus tai yksityinen. Tietysti joku yksityinen olisi parempi. Mutta lääkkeiden kanssa olisi oltava varovainen, ne monesti turruttavat, lihottavat, eikä niistä pääse useinkaan enää eroon. Joskus ihmisillä on niin hirveä itsesääli päällä, että vaikka naapurin talo räjähtäisi ja kaikki siinä kuolisivat, niin tämä itsesääliin vajonnut ihminen näkisi vain itsensä. Eli kannattaa katsoa vähän muuallekin, kuin omaan napaansa, sekin voi joskus auttaa.

      • Mutta joskus on pakko keskittyä vain itseensä että pystyisi parantumaan. Ja masennus on se joka turruttaa, ei lääkkeet.


      • binderdandät
        ghchjgjkjiohg kirjoitti:

        Mutta joskus on pakko keskittyä vain itseensä että pystyisi parantumaan. Ja masennus on se joka turruttaa, ei lääkkeet.

        Lääkkeetkin turruttavat, mutta eri tavalla. Masentuneena tuntuu luonnolliselta että ajatukset pyörivät ongelmissa, mutta masentuneena pitäisi päinvastoin saada ajatukset pois sisäisestä maailmasta ja kohti sitä, miten haluaa asioiden jatkossa olevan. Masennuksen yksi vaikutus on samanlainen kuin dementiassa, eli aloitekyvyttömyys. Se että alkaisi tekemään asioita, hoitamaan asioita, on lamaantunut. Tätä ruokkii se, jos ajatukset pyörivät koko ajan itsessä ja omassa sisäisessä maailmassa.


    • Kärsin kauan masennuksesta, verikoeissa selvisi kilpirauhasen vajaatoiminta. Verikokeessa käynti ja tarpeeksi monta tutkittavaa arvoa.

      • kalle korkkinen

        Mitä muita asioita kuuluu kilåpirauasen vajaatoimintaan?


    • Pera4000

      Rohkeasti vain hakemaan apua, siitä se lähtee. Lääkkeistä voi olla aluksi hyötyä, mutta pidemmän päälle niistä voi olla haittaa. Itsellä oli psykoosi viime syksynä ja päädyin osastolle. Oireet helpottuivat pikku hiljaa lääkkeillä, mutta paino nousi samalla yli 30kg 2kk. Nyt vuoden jälkeen, kun on olo paljon parempi. Olen vähentänyt lääkitystä ja samalla jättänyt päihteiden käytön sekä lisännyt liikuntaa. Painokin on tippunut lähes 10kg. Toki vielä on paljon pudotettavaa, mutta pääasia, että olo on parempi, kuin vuosi sitten.

    • Ex depis

      Tässä vähän tosiasiaa. Itse olen syönyt 3 eri masennuslääkettä. Alkoi väsymyksellä ja muistin heikkenemisellä ja keskittymysvaikeuksilla. Mikään asia ei enää tuottanut iloa. Masennuslääkeresepti irtosi aika nopeasti. Ensimmäisiä lääkkeita en voinut syödä, tunto hävisi alavatsasta ja muutenkin huono olo.

      Luulen, että työperäinen stressi aiheutti testosteronitasojen menon liian alas, josta masennus. Kun testot saatiin normalisoitua, alkoi olokin parantua.

      Luulen, että usein masennus on oire jostakin fyysisestä viasta, eikä itse sairaus. Nykyään ei vain haluta tutkia harvinaisempia sairauksia, kuten testosteronivajetta vaan lyödään masennuslääkkeet kouraan.

      Mene vaan lääkäriin, josko masennus on sullakin oire jostakin fyysisestä sairaudesta, puutostilasta yms. Jos se on pelkkää masennusta, lääkkeet vie pahimman olon pois. Voit sitten lopettaa käytön 6kk -12kk jälkeen, kuten itse tein. Kun käytät masennuslääkkeitä, olet tasaisen tappavassa puudutuksessa, ja seksihalut häviää.

      Toivottavasti löydät apua, vaadi ensin verikokeita ym. tutkimuksia, jotten turhan takia ala masennuslääkitykselle.

    • Omakohtaista
    • sielunsisko40

      Soita itsellesi aika lääkäriin. Sieltä saat apua ja hoitoa. Itselläni samanlaiset oireet, kävin psykologilla juttelemassa ja sain lääkityksen. Mitä enemmän saat puhuttua jollekin ulkopuoliselle sen nopeammin olosi paranee. Itselläni auttoi psykologi ja oma mies. Et ole yksin. Stemppiä!

    • 17ynnä2

      Ja jos puhut asioistasi, et tiennytkään puhuvasi pahaa oloa ja olevasi masentunut. Ja jos joku uskoo sinua, kaikesta on jo aikaa. Hämmästelet itsekin miten helppoa on tutustus tuntemattomiin, ja saada sitten aina uusi diagnoosi.

    • Eikös se masennus ole aina sellainen sairaus joka on vain korvien välissä. Eli ei näy ulospäin mitenkään, eikä sitä voi todeta käytännössä mitenkään esim. kuolleelta tai nukkuvalta.

      Eli rohkeasti vain eteenpäin jos kokee että tarvitsee hoitoa

    • Dyynäri

      Kyllä jynän eteen vöi hypätä jös hälyää. Lääkkeet väin sötkevät äivöt eikä mikään enää tynny miltään.

      • jynä ei öle rätkäisy

        Lääkkeet eivät yksin äytä jä niitä käytetään myös väärin. Niiden seylöminen on hänkälää. Jynän älle hyppääminen ei öle rätkäisy. Läheisten tyki öikeänläinen höitö jä tödellisten mäseennyksien eröttäminen feikkimäsennyksestä ön tärkeitä äsiöitä.


    • Höitöä känsälle!!

      Mäseenys ön väkävä täüti jä väätii öikeenläistä kögnitiivistä höitöä. Lääkkeillä höidetään vään öireitä jä se ön edyllistä kynnille. Öikeä höitö olis väikkä rätkäisykeskeinen teräpiä, myttä se mäksää kyyskyt viivä sätä eyröö tynti.

      Mäseennyksen höidössä jä myyssäkin terveyden höidössä kysymys ön väin jä äinöästään rähästä. Täistelemällä säättää päästä öikeeseen höitöön, myttä mäseentynyt ei vältämättä jäksä jä siihen kynnätki lyöttävät!

    • heissan

      Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa ja hakeuduin terveyskeskuslääkärille. Hän ei meinannut uskoa minua, mutta vaadin , että tarvitsen apua. Lääkäri sanoi, että mielenterveyspuolella julkisella sektorilla on pitkät jonot ja tuskin pääsen avun piiriin, kun en hänen mielestään ole niin pahasti sairas. Hän teki kuitenkin lähetteen ja kului vain viikko ja minut kutsuttiin mielenterveystoimistoon ja hoitaja totesi, että tarvitsen pitkän terapiajakson ahdistuneisuuden ja masennuksen hoitoon. Nyt pitkä terapiani on ohitse ja voin sanoa, että en ole katunut. Oloni oli todella huono ja sain apua. Itse olen sitä mieltä, että aina kannattaa hakea apua jos itse kokee sitä tarvitsevansa. Pahaa oloa ei kannata sietää ja oireesi kuulostavat sellaiselta, että ehkä kannattaisi hakeutua avun piiriin. En toki ole asiantuntija eli tee niinkuin itse koet parhaaksi. TYöterveyshuolto voi myös auttaa . Ainakin omalla työpaikallani on ihan psykologikin ja lääkäreitä, joiden puoleen voi kääntyä. Voimia sinulle!

      • heissan

        Tarkennuksena vielä, että pääsin siis psykiatrian polille terapiaan, joka kesti 7 vuotta. Masentuneisuus ja ahdistus eivät enää vaivaa niin voimakkaana. Toki jokaista varmaan masentaa aina joskus vähän joku asia, mutta siihen ei jumitu pitkäksi aikaa. Itse olen sitä mieltä , että masennus on hoitoa vaativa sairaus, vaikka tässä ketjussa jotkut puhuvat, että liikunta auttaa. Toki se auttaakin, mutta ei syvimmiltään auta masennuksessa. Itse söin myös lääkkeitä koko terapian ajan ja pääsin niistä kyllä eroon eikä painoni noussut ollenkaan. Lääkkeistähän irtaudutaan pikku hiljaa ja lääkärin ohjeiden mukaan. Tällainen minun tarinani ja toivottavasti tästä on sinulle apua.


    • Seroguel

      Se joka on vaikeasta masennuksesta kärsinyt kyllä tajuaa että ei siihen mitkään ulkoilut ja liikunnat auta. Lääkkeet on hyviä nykyään ja itsekin joudun niitä käyttämään koko loppuelämän. 13 vuotta käyttänyt lääkkeitä eikä niistä mitään sivuvaikutuksia ole tullut. Ketiapiini mulle hyvä lääke ja antaa hyvät yöunet. Tottakai syön lääkkeitä koska ne auttavat minua.

      Jos aloittajalla on rahaa niin kannattaa mennä suoraan psykiatrin vastaanotolle koska ne tietää kunnon lääkkeet. Terveyskeskuslääkärillä ei pahemmin ole tietoa noista lääkkeistä. Tosin kyllä terveyskeskuksen kautta voit päästä esim paikkakuntasi mielenterveystoimiston asiakkaaksi jossa on käytössä psykologeja ja omat psykiatrit. Kannattaa todellakin hakea apua koska ihan tarpeeksi tässäkin maassa moni tappaa itsensä masennuksen seurauksena. Ei kannata uskoa noita idioottien väitteitä että masennus ei ole sairaus. Se pitää itse kokea ennekuin voi heitellä idiootti kommentteja.

      • binderdandät

        "Se joka on vaikeasta masennuksesta kärsinyt kyllä tajuaa että ei siihen mitkään ulkoilut ja liikunnat auta."

        Kokeilitko? Miten vertasit vaikutuksia?

        "Lääkkeet on hyviä nykyään ja itsekin joudun niitä käyttämään koko loppuelämän. "

        Eli eivät paranna tai korjaa ongelmaa

        "Ei kannata uskoa noita idioottien väitteitä että masennus ei ole sairaus."

        Miten sairauden sitten määrittelisi. Minusta masennus on näköalattomuutta ja tyytymättömyyttä omiin olosuhteisiin ja omaan elämään. Ahdistuneisuus taas tulee näköalattomuudesta ja esimerkiksi sen pelosta, että onko koko loppuelämä tätä. Tehokkain korjaus ongelmaan olisi näin ollen se, että muuttaa elämänsä mahdollisuuksien rajoissa siedettäväksi. Aivojen kemia vaikuttaa siihen, miten asiat kokee. Ei se tietenkään yötä päiväksi muuta tai mustaa valkoiseksi, mutta vaikuttaa kuitenkin tuntuvasti. Tässä asiassa uni, ravinto, liikunta ja jonkinlainen toivo paremmasta tulevaisuudesta toimii paremmin kuin nykytilanteeseen jumittuminen pillereiden voimin.


    • Terapiasta hyötynyt

      Niinkuin tuossa jo monesti sanottiin, masennus on sairaus missä muutkin pitää paikkansa ja sen pystyy hoitamaan pois jos ottaa sen vakavasti. Itse tunsin olevani masentunut viisi vuotta sitten, ahdisti, en saanut unta, kaikki asiat painoi päälle ja mikään ei tuntunut hyvältä. Soitin ensin paikalliseen mielenterveysyksikköön, josta sain aluksi apua. Kävin kerran viikossa juttelemassa asioista n. vuoden verran samalla käyttäen lääkitystä joka sopi minulle. Yksinään lääkkeet eivät tietenkään poista ongelmaa, mutta terapian yhteydessä niitä voi käyttää jos kokee lääkkeen hyväksi. Tuon vuoden jälkeen minulle ehdotettiin, että jatkaisin terapiaa psykoterapiana, joka tarkoittaa käytännössä kahta kertaa viikossa aktiivista käymistä psykoterapeutilla. Mietin tuota jonkin aikaa ja päätin ottaa haasteen vastaan. Silloisen terapeutin kanssa keskustelimme asiasta ja löysimme yhdeltä lähipaikkakunnalta psykoterapeutin joka jatkaisi kanssani yhteistyötä. Tuon vuoden jälkeen oloni oli kohentunut jo sillä tavalla että pystyin elämään mutta tiesin että voin kehittyä ja tehdä vielä elämässä paljon enemmän asioita joita sillä en kyennyt tekemään. Jatkoin siis psykoterapeuttini kanssa yhteistyötä neljä vuotta ja tuo jakso loppui n. kaksi kuukautta sitten. Tällä hetkellä minulla on talo, kaksi bändiä, paljon ystäviä, seuraavana kesänä näyttelen kesäteatterissa, josta olen haaveillut jo pitkään. Sain sen kaiken oikeastaan mitä halusin ja minulla on elämä vielä täysin edessäni. Jos jaksaa vain sitoutua tuon ongelman kanssa ja tehdä töitä sen sairauden eteen niin varmasti pääsee elämässä eteenpäin ja rohkeasti hakemaan apua, se ei ole häpeä! Pikemminkin se on rohkeutta ja oikeasti ottaa itsensä vakavasti. PS. Kela korvaa osittain tuota prosessia muistaakseni n. 200 tuntia joka tarkottaa käytännössä vähän yli kahta vuotta!

    • sääli on sairautta

      Vittu mitä huomionhakua! Elämä on!

    • Don't worry,be happy

      Itsellä oli masennusta ollut 5 vuotta kun vasta tajusin hakeutua terapiaan. Sain Kelan tuen 2 vuodeksi, mutta jo vuoden jälkeen tuntui että olen valmis lopettamaan, kävin varalta vähän pidempään ja masennus on todellakin poissa, ilman lääkitystä.

      En halunnut missään nimessä aloittaa lääkitystä mm. sivuvaikutusten takia. Lääkkeitä ennemmin suosittelen ulkoilua/urheilua, runsasta d-vitamiinin käyttöä (enemmän kuin suomalaisten suositus) ja Omega-3:n käyttöä, jossa on E-EPAa. "Se auttaa yksistäänkin – ilman mielialalääkitystä – vakavan masennuksen hoidossa jo parissa kuukaudessa" Tohtori Tolosen mukaan. Jostain luin että auttaa jopa paremminkin, mutta riippunee lääkkeestä. Etkä näillä "lääkkeillä" menetä esim. seksuaaliviettiäsi, joka masennuslääkkeillä saattaa mennä! Sitten vasta masentaisikin! :)

      Tärkeintä toipumisessa on minusta löytää SYY, eikä hoitaa seurausta (masennus). Voit olla padonnut sisääsi niin paljon vihaa/surua ym, että masennuit. Kun ne kaikki saadaan sieltä ulos, masennus lähtee pois.

      Monet pitää hulluna kun menee terapiaan, mutta päinvastoin, se on viisainta mitä itsellesi voit tehdä! Parempaan en olisi voinut rahojani laittaa. Onnea ja iloa elämääsi!

    • Tiedän miltä tuntuu

      Hei. Älä edes oikeesti ajattele sellasta asiaa että toisten on parempi olla jos sinua ei enää oo, ihmiset kellä ei ole ollu ikinä masennusta, eivät ymmärrä miltä se elämä silloin tuntuu.. Eivät osaa ottaa huomioon sitä asiaa , että kaikilla ei välttämättä oo yhtä helppoo elämää kuin heillä. Paras vaihtoehto saada apua olisi tod.näköisesti mennä sairaalan päivystykseen , ja sanoa että ei enää jaksa ,ni sieltä pitää saada apua.. Tiedän itsekin se on kova paikka myöntää että ei jaksa enää jos ei saa apua ahdistukseen. Mut se helpottaa heti kun joku edes kuuntelee,ja saa puhuttua..

    • 3Äippä-86

      itse soitin suoraan psykologille ja kerroin omasta tilanteestani. Ja juurikin sen takia koska en halua ruveta syömään lääkkeitä. Toivottavasti löydät ja saat apua!

    • Ex-ahdistunut

      Jos oot tosissas, eikä tää ole mitään pilaa sun taholta, hae ihmees apua!
      Ensin tervariin, sieltä lähete psyk.polille tms. ja kyllä lääkkeet auttaa, ehkä niitä pitää ensin kokeilla, mikä sopii just sulle! Mut pelkkä lääkitys ei riitä, pitää saada puhua jonkun kans! Itse olen saanut ilmaista apua vuosikymmenet, joskus vähemmän, joskus enemmän! Kun olen vain hakenut ja hakenut, eri tahoilta ja terapioista! En usko että olet noin epätoivoinen jos omaat kerran sisaruksia ja vanhemmatkin vielä! Seurakunnan diakonitkin pystyy auttamaan! Ohjaamaan oikean avun lähteille! (Ei tarkoita mitään uskonnon tuputtamista yms!) Kirjoitin tän koska itse olen oikeesti saanut apua hakiessani sitä! Ahdistus on jokin oire jostakin eikä se itsestään parane, pitää selvittää mistä se johtuu, hakea syyt ja suostua nöyrtymään avun saamiseen!

    • särkynyt

      Mää sairastin masennusta ainakin 3 vuotta tai sairastan tällä hetkellä vielä lievänä. Vasta toipumis vaiheessa sitä alkaa tajuamaan miten masennus vie värit kokonaan elämästä ja energian. Mää menin koko ajan tasaiseen tahtiin alamäkeen, kunnes olin vuosi sitten samassa tilanteessa, kuin aloittaja tuntui, että ei jaksa ei ollut halua kuolla, mutta ei muutakaan ulospääsyä tilanteessa.

      Siinä kohtaa, että yritän vielä kerran hakea apua olooni menin lääkäriin ja sanoin suoraan, että en tiedä mikä, mua vaivaa, mutta on vaan tosi paha olla. Ymmärtäväinen lääkäri sitten kirjoitti masennuslääke reseptin ja lähetteen psykologille. Mulla selvis, että taustalla vakavia lapsuus ajan traumoja ja sain lähetteen psykiatriselle klnikalle, missä käyn tänäkin päivänä.

      Ilman ammattiapua en olis koskaan lähtenyt toipumaan. Näin jälkikäteen kun, mietin, niin olisin tarvinnut apua huomattamasti aikaisemmin, kun mitä sain.

      Nyt ylihuomenna tulee täyteen vuosi siitä, kun sain vihdoinkin ammattiapua. Olin lähtötilanteessa todella huonossa kunnossa.

      Pelkkä ulos meno ahdisti, kädet tärisi, voin jatkuvasti pahoin. Sain voimakkaita pelko ja ahdistuskohtauksia, olin itsetuhoinen, kämppä oli tosi sotkuinen, nukkuminen oli pätkittäistä ja olin aina väsynyt. Laskut maksamatta ja selvisin nipin napin työelämästä.

      Tässä kohtaa, kun mietin mun paikka ei ollut kyllä työelämässä tuolloin en vaan halunnut myöntää olevani totaalisesti loppu.

      Jäin lopulta sairaslomalle ja aloitin tossa syksyllä työelämän :) olen jaksanut ihmeen hyvin! Käsien tärinä on ollut jo kuukausia poissa, oon huomattavasti rauhallisempi. Oon uskaltautunut aloittamaan punttisali harrastuksen sen lisäksi käyn, myöskin uimassa. Oon saanut paljon uusia kavereita ja vietän nykyisin paljon aikaa ulkona. Oon oppinut rentoutumaan ja nauttimaan uudelleen elämästä. Terapiaa on vielä useampi vuosi jäljellä, mutta kunto on jo vuodessa muuttunut ihan käsittämättömän paljon. Ilman sitä ratkaisua, että vielä kerran yritin apua hakea en olis ikimaailmassa tässä (:

      Joskus tilanne voi olla huonokin aluksi, mutta se ei onneks tarkoita sitä, etteikö voisi lähteä toipumaan (: tsemppiä!

    • Huomenna uusi päivä!

      Soitat huomenna tk:een ja kerrot samat asiat mitä ekassa kappaleessa. Apua ei saa, jos ei pyydä! Tarvit apua. Itse olen saanut tk:sta apua, siis muutakin kuin lääkereseptin ja olen paranemaan päin. Toki oli vaikeaa myöntää että en ollut kunnossa ja muutin elämääni jonkin verran, kun olin pahimmasta selvinnyt ja aloin myös kuntoilemaan aktiivisesti ja tekemään asioita, joista nautin. Pahimmassa syöverissä en tosin saanut edes esim. roskia vietyä, joten anna itsellesi aikaa ja armoa parantua.

      • tulkki

        oon huomannut myös, että masennus on hyvin yleinen väsymysreaktio tämän päivän ihminen uupuu, kun hän on jo pitkään ollut muutoksen tarpeessa. minä v
        aihdoin
        työtehtäväni toiseksi kuunneltuani masennukseni"sanomaa" masennusta on eri mittakaavassa joka toisella vähintään nykyään. oonnellinen se joka lähtee masennuksen seurauksena etsimää uutta suuntaa, joka PAREMMIN vastaa ihmisen voimavaroja tarpeita.


    • tulkki

      kokeile ensin soittaa mielenterveystoimiston hoitajalle. hän osaa aluksi kuunnella ja tietää miten edetä. kokeile sitä reittiä ja kuuntele itseäsi, miltä se vaikuttaa. mene tapaamiseen niin, että voit itse arvioida tilannetta. Jos tämä ihminen herättää luottamusta niin tapaa uudelleen. sitä kautta löytyy yhteys myös lääkäriin. älä pelkää, vaan luota omaan tuntemukseesi. sinä kykenet arvioimaan, tuntuuko vastassasi oleva ihminen luotettavalta ja ymmärtävältä. voita pelkosi, jotta voit rohkeesti katsoa tilannetta tarpeeksi pitkälle. on useita muitakin teitä. yksi on myös seurakuntien perheneuvola. siellä ei vaadiskella usk. vakaumusta, vaan ottavat ihmisiä vastaan ihan yksittäinkin. pyrkivät kuuntelemaan, älä lannistu. etsi kunnes löydät sua tajuavan mulla on paljon näistä kokemusta,jos tahtoisit kuulla

    • toivoa täynnä

      Soita Mikael 0700-81500 saat apua ahdistukseen.
      Puhun kokemuksesta

    • Piccolo-Etsivä

      Kyllä tämä vuodenajat pimeys masentaa muitakin... Se on ihan biologista. Kokeile lisätä valon määrää kotona ja syö ainakin d-vitamiiniä, jos et vielä niin tee. Parhaiten mieliala paranee kuitenkin, kun hoitaa mielen päällä olevia asioita pois alta. Ne eivät murehtimalla parane.

      Hyvä konsti motivoida itseä tekemään tylsiä ja epämiellyttäviä asioita on että sanot itsellesi, että "teen sitä asiaa vain 5 min!". Yleensä kun epämiellyttäväänkin hommaan tarttuu niin ei se sitten epämiellyttävää olekaan, vaan se on sellaista itse ennakkoon luotua ajattelumallia.

      Epäterveellinen syöminenkin voi vaikuttaa todella paljon. Pinnallista elämää ihannoivia ei käy kateeksi.

    • parantunut <3

      Aloittajalle...tilaa ihmeessä aika lääkärille. Kun soitat ajanvaraukseen, sanot vain että tarviit varmaan ajan lääkärille masennuksen vuoksi. Sit jos hoitaja puhelimessa kysyy oireista, niin kerrot että ahdistaa eikä mikään kiinnosta yms. Saat varmaan sit pian ajan. On ihan hyvä jos saat masennus lääkkeitä, ne on ihan hyvät ja auttaa pahimpaan pahaan olon, mutta kannattaa pyytää lähete jollekin psykologille tai psykiatrille että pääset juttelemaan asioistas. Itse olen kokenut masennuksen ja juuri noin se alkoi. En kehdannut mennä asiasta lääkäriin juuri siksi kun ajattelin että jos mä kuvittelen. Kerran sit olin aamulla junassa töihin menossa, kun yhtäkkiä vaan aloin itkemään, enkä tiedä miksi...silloin menin saman tien lääkäriin. Sain ajan parin tunnin päähän. Lääkäri totesi keskivaikean masennuksen ja sanoi että olisi kannattanut tulla aikaisemmin jo. Sain sairauslomaa ja lääkkeet, jotka auttoikin alkuun. Lopetin kyllä lääkkeet itse sitten kun koin etten enään halua syödä niitä. Selvisin masennuksesta enimmäkseen sen ansiosta että pääsin hyvälle psykologille juttelemaan asioista ja löysin taas oman positiivisen itseni. Suosittelen siis menemään lääkäriin mahdollisimman pian. Eikä sun pakko ole ottaa niitä lääkkeitä jos tuntuu ettet halua sellasia. Voit saada muuten työkaluja käsitellä asioita, ja ehkä ymmärtää miksi koet niinkuin koet.

      Voit myös tehdä netissä masennustestin, siitä saat viitteitä missä mennään.

      http://www.tohtori.fi/?page=3459083 Tuolla on masennus testi

      Tsemppiä sulle elämääsi

    • Onnellinen Nellinen

      Minäkin valitin aikoinaan oikeista selkäkivuista. Todettiinhan ne jälkikäteen asiallisiksi, mutta välillä tyrkytettiin ratkaisuksi psyykkisten tohtorointia. Menin halpaan ja söin niitä pillereitä. Olin lopulta tappaa itseni. Tajusin lopettaa pillerien syömisen. Nyt vastailen tähän viestiin onnellisena työkyvyttömänä. Lopulta selkävika tunnustettiin nuoresta iästä huolimatta. Joku lääkäri sanoikin aikoinaan että olet liian nuori työkyvyttömyyseläkkeelle. Kaksi ns. omalääkäriä sai terveyskeskuksesta kenkää erehtyessään toteamaan selän vauriot aidoiksi.
      Mielen tila (on se joillekin yhdyssana) vaihteli kymmenisen vuotta kestäneen prosessin aikana laidasta laitaan.
      Vaikka psyykkisiin ongelmiin usein liittyy sosiaalisia ongelmia, silti lääkärien ja vakuutusyhtiöiden aikaansaama ahdistuneisuus ja masennus halutaan aina lääkitä pillereillä. Meikäläisenkin masennus johtui lääkärien haluttomuudesta todeta ilmiselvä vika ihmisellä joka oli alle viiskymppinen.
      Niinkuin sanoin aiemmin, totuudentorvet saivat kenkää terveyskeskuksesta ja ns. omalääkäri vaihtui kaksi kertaa. Röntgenin vastauksetkin muka "hukkuivat" muun postin joukkoon, sanoi uusi "omalääkäri". Postin etsintäoperaation avulla vasta löytyivät.
      Tämä tarina on tosi Ruotsista. Varoitukseksi myös Suomeen.

    • NeiTriOutoMieli

      Epäilet, että olet masentunut. Toisaalta pelkäät, että kuvittelet ja suurentelet asioita. Kuitenkin tekstistäsi saa sen vaikutelman, että ahdistaa, ehkä jopa masentaa ja voisit kaivata siihen jonkinlaista apua. Mielestäni tämä on jo riittävä syy hakeutua esim. lääkäriin tai hoitajan juttusille. He osaavat keskustella kanssasi tilanteestasi ja siitä, että tulisiko sinun saada lääketieteellistä apua huoliisi (esim. lääkitystä ja/tai terapiaa). Suomen terveydenhuolto on sinunkin verovaroillasi rahoitettu, ja hoitajat ja lääkärit työskentelevät siellä terveyden asiantuntijoina sinuakin varten. Sinun ei tarvitse tietää valmiiksi diagnoosiasi, jos sinua jokin asia vaivaa. Terveydenhoitoalan ammattilaiset ovat sitä varten, että he auttavat sinua.

      Jos kaupungistasi löytyy mielenterveystoimisto, jonne voi soittaa, niin aloittaisin kyselemällä apua sieltä (myös opiskelijaterveydenhuollosta löytyy yleensä mielenterveyspuoli). He neuvovat sinua kyllä, kuinka toimia. Myös terveyskeskuksen normaali ajanvaraus auttanee tässä tilanteessa. Pohdit, että mitä sanoa sinne. Mikset kertoisi heille saman kuin mitä olet tänne kirjoittanut? Että ahdistaa ja voisit kaivata apua.

      Jaksamisia tilanteesi kanssa. Rohkeasti vain apua hakemaan. Usko pois, sinun hoitaminen terveeksi on kaikkien kannalta parempi ratkaisu kuin se, että sinä voit huonosti. :)

    • Onnellinen Nellinen

      Ei Ei ja vielä kerranEi.
      Lääkäriltä saat vain pillereitä, jotka masentavat entistä enemmän.
      Minut pelasti kaveri, joka suorastaan repi minut sängystä ylös ja ulos.
      Lääkäri ei ole sun kaveri ! Mieluummin vaikka naapuri.

      • Minävuandgdfg

        Muutamia poikkeustilanteita lukuunottamatta potilaalla on itsemääräämisoikeus ja lääkärin tulee hoitaa potilasta yhteisymmärryksessä tämän kanssa. Kukaan ei siis pakota syömään lääkkeitä, jos ei niin tahdo. Jopa kuolemanvaarassa oleva potilas voi kieltäytyä hoidosta, jos potilas voidaaan katsoa olevan tilanteessa kyvykäs tekemään omaa terveyttään koskevia päätöksiä.

        Toisaalta, useissa tutkimuksissa masennuslääkityksen on katsottu kohentavan masentuneen vointia. Lääkitystä kannattaa kokeilla, jos muita keinoja ei ole saatavilla. Toisaalta lääkärin kanssa voi neuvotella muista vaihtoehdoista, jos lääkityksestä tahtoo kieltäytyä. Lääkitys ei myöskään ole elinkautinen tuomio. Jos kokeilee lääkitystä, mutta ei koe vointinsa parantuneen, niin lääkitys voidaan aina lääkärin avustuksella purkaa pois.

        Tarjottiinpa apua lääkkeillä tai ilman, niin kannattaa pyytää myös pääsyä esim. mielenterveyshoitajan vastaanotolle, jotta voi keskustella tilanteestaan. Tällaisia luulisi löytyvän mielenterveystoimistosta tai psykiatrisesta erikoisyksiköstä. Ihmisten hoitaminen terveeksi tulee yksilölle ja yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin kroonistunut sairaus ja sen aiheuttama työkyvyttömyys.

        Lääkäri ei myöskään ole kaverisi, mutta ei vihollisesi. Heidän koulutuksensa on tarkoitettu ihmisten auttamiseen ja tätä kannattaa hyödyntää.


    • Onnellinen Nellinen

      Paljonko sinua kiinnostaa jos minä kuolisin??????????
      Minuakin masentais jos tietäisin että jotakuta kiinnostais mun kuoleminen. Hautaustoimistoja ehkä kiinnostaa.
      Mitä te luulette olevanne tässä maailmassa ???
      Muurahaisia olette. Niitä tallotaan joka päivä tuhansia.

    • Vastaus 84545455

      Sitä tämä maailma on . iso reikä josta ei pääse ikinä pois kun vasta kuoleena
      olen itse olliut hoidossa monesti ja ei oo ollut se paras vaihtoehto
      lääkettä lääketttä lääkäri myöntää silloin vasta myöntää kun oot nähnyt harhaa ja ajannut itsesi itse murhaan ..

      Masennus lääkkeet on vaan aika paska kun niissä on sivuvaikutukset aika kovat
      ja itse tuhoisuus kasvaa ja kasvaa kun lääke yrittää parantaa sinua
      parempi olla ilman tai sekoot vaan enemmän niinkun minä silloin joskus
      Annettiin vaan lääkettä nostettiin annostusta koko aika kun olin ihan toinen persoona omassa maailmassa ajatukset unet oli painajaisia
      ja silloin tapelttiin ja siitä en muista mitään

      Lääke tuo helpotuksen mut se muokkaa vaan sinua liikaa et oot eka hyvässä olossa mut sitten se ala mäki alkaa ja nostetaan annostusta niin kauan et sekoat lopullisesti ... kokemus ...

    • mutu-tohtorit

      Ennenvanhaan ei uskallettu hiiskuakaan mistään masennuksesta kun pian olisi valkotakkiset saapuneet pihaan ja vieneet väkisin mielisairaalaan josta olisi ollut erittäin vaikea päästä enää koskaan pois.

      Nykyään sitten ei uskalleta puhua siitä kun ei oteta todesta vaan asenne on että haluat vaan päästä muodikkaalla masennus -tekosyyllä sairaslomalle ettei tarvitse töissä raataa.

      Milloinkahan saisimme terveesti toimivan yhteiskunnan jossa ei olisi yliampumista suuntaan tai toiseen? Suomessa nykyään kaikki tuntuu menevän just niinpäin mikä on kaikkein v1ttumaisinta tavallisen kansalaisen kannalta. Tästä on tullut h3lvetin ankea ja vastenmielinen maa yrittää elää normaalia elämää!

    • kuollutjo

      itsaria vaan tekemään ,jos meinaat apua saada niin unohda. Tässä maassa toivotaan että sairaat tappaa itsensä niin tulee säästöjä eläkeyhtiöille yms.

      • positiivinen!

        Ei varmaan kukaan toivo kenenkään kuolevan oman käden kautta. Kaikilla on oikeus nauttia jokaisesta aurinkoisesta ja harmaista päivistä ja muutenkin elämästä. ei pidä olla negatiivinen. Tänäänkin sinä joudut auttamaan jotakin toista, joka on samassa tilanteessa.


    • ....................

      pillerit voi mahdollisesti myös tehdä tilasta pysyvän. jos et ilman pärjää, niin hae apua.

    • Nimetön

      Aivan käsittämätöntä kuinka paljon trolleja tässäkin viestissä on? Vaikea uskoa että jotkut ovat oikeasti noin tietämättömiä tai naiiveja.

      Masennus on erittäin hankala sairaus.

      Työskentelen paljon nuorten aikuisten kanssa jotka ovat syrjäytyneet elämästä ja vaikeaa masennusta yms ja tuntuu ihan pahalta koska monilla ei ole edes kenenkään puhelinnumeroa, jos mitään kuntoutusta ei heille tarjottaisi ei heidän elämässä olisi mitään muuta sisältöä kuin kaupassa käynti.

      Uskon vahvasti että jos mitään apua ei olisi heille niin suurin osa päätyisi itsemurhaan aika varmasti tai menettäisi mielenterveytensä pahemmin.

      Tuntuu myös pahalta niiden puolesta jotka eivät kykene hakemaan tai vastaanottamaan apua vaan pitävät kaiken sisällään, tuota kun jatkaa vuosia niin toivo kuntoutumisesta vain pienenee.

      Aloittajalle: Hae apua niin nopeasti kuin mahdollista.

      • Nimetön

        Lisään vielä että monet masentuneista ovat muiden ihmisten uhreja, erittäin rankkaa fyysistä ja henkistä kiusaamista, hyväksikäyttöjä, syrjintää, alkoholisti vanhempia yms asioita joista ei haluta puhua ääneen.

        Onko se sitten masentuneen vika että elämä on vajonnut täysin alas kun on koko ikänsä kokenut tuollaisia asioita?


      • Kilppari6
        Nimetön kirjoitti:

        Lisään vielä että monet masentuneista ovat muiden ihmisten uhreja, erittäin rankkaa fyysistä ja henkistä kiusaamista, hyväksikäyttöjä, syrjintää, alkoholisti vanhempia yms asioita joista ei haluta puhua ääneen.

        Onko se sitten masentuneen vika että elämä on vajonnut täysin alas kun on koko ikänsä kokenut tuollaisia asioita?

        HUOMIO! varokaa myös mielenterveyspuolen lääkäreitä, sillä siellä useinmiten tapahtuu henkistä hyväksikäyttöä ja mielen raiskaamista. Sitten kun alat toipua ja pitää omia puoliasi, sinun papreihisi merkitään, että olet persoonallisuushäiriöinen!


    • Apua löytyy

      Kannattaa vaikka varata aika psykologille ja jutella siellä. Psykologi ei määrää lääkkeitä ja voi antaa hyviä neuvoja miten edetä jatkossa.

      Tältä palstalta taas ei kannata suuria toiveita neuvojen suhteen odottaa. 90% kävijöistä on katkeria psykiatria/lääkevastaisia ignorantteja, jotka eivät tiedä mistään mitään koska itse eivät joko ole saaneet oikeaa apua tai eivät osaa sitä hakea tai ovat ennakkoluuloisia misantrooppeja. Yrittävät täällä sitten valituksillaan pilata muidenkin mahdollisuuden elämänlaadun parantamiseen.

      Kannattaa yrittää parantua ilman lääkkeitä jos mahdollista. Se on aina parempi vaihtoehto. Toiset tosin hyötyvät myös lääkkeistä mutta toiset eivät.

    • Yksi elämä

      Hei! Varaa aika yksityiselle, vaikka Mehiläiseen jos vaan yhtään rahaa. Sitten kerrot tunteesi siellä ja ohjaavat eteenpäin. Ensin juttelet ehkä tavis lääkärin kanssa ja sitten ohjaavat psykiatrin puheille jos tarvis. Se taas mahdollistaa noin kolmella käyntikerralla kelantuen terapiaan, jos tarvetta on. Lääkkeetkään ei aina pahaa tee, kun ei välttämättä heti huoli sellaisia jotka aiheuttaa riippuvuutta. Itse kuvittelin niin päin, että en ole masentunut..vuosia meni hukkaan itkiessä ja paniikissa. Ei se ole mitenkään hullu, joka hoitaa itsensä kuntoon, päin vastoin!

    • yksi äiti/mummo

      Hei En jaksa enää

      Tosi hienoa ja rohkeaa että otat asian puheeksi. Voimia Siunausta sinulle. Mene rohkeasti lääkäriin ja kerro rehellisesti miltä tuntuu. Voimia halauksia siunausta!!!

    • joku vaan

      Ensimmäisenä sun täytyy ymmärtää, että kukaan muu, kuin sä itse, ei voi auttaa sua. Mitä enemmän sä ajattelet, että olet turha, kukaan ei välitä, ym., sitä enemmän se muodostuu todellisuudeksi, sillä sun aivoissa olevat hermoradat, jotka määräävät tuota ajattelusuuntaa vahvistuvat. Tämä on täysin sama asia kuin lihasten kasvaminen niitä treenatessa. Aivotkin ovat pitkälti lihas, joka muodostuu sellaiseksi kuin ajatuksillasi sen teet. Treenaat hermoratoja, jotka aiheuttavat masentavia ajatuksia ja itsesääliä. Pakota itsesi ajattelemaan positiivisempia ajatuksia, jolloin vähitellen saat nostettua itsesi kuopasta. Eikä maksa penniäkään, niin siitä ei tarvitse stressata. :)

    • Tuurilla

      Suomessa saa nykyään apua masennukseen lähinnä hyvällä tuurilla. Useimmiten tosin annettava "apu" on lääkeresepti. "Jaa, vai että masentaa? No, otapa tuosta pilleri, auttaa kyllä...". Lääkepropagandaa tyrkytetään sitten mediassa erinäisten lääketeollisuuden "asiantuntijoiden" ja psykiatrien voimalla.

      Jos onnistuu pääsemään oikeaan terapiaan pätevälle terapeutille, niin kuuluu erittäin onnekkaaseen porukkaan.

    • Selvytyjä

      ei tarvii kun soittaa ja sano että tapan itseni niin kyllä siellä hetken päästä ovella
      ampulanssi miehet pakkopaidan kanssa...noh ei vaiskaan soita vaikka valtakunnalliseen kriisipuhelimeen numeron löydät netistä kyllä ne siellä aika hyvin osaa arvioida ja antaa neuvoja mihin kannattaa ottaa yhteyttä.

    • Hei,

      yllättävästi nimimerkki "Miia34" kirjoittaa, ettei sinun tarvitse hävetä TYÖTTÖMYYTTÄSI, vaikka kirjoituksessasi et kerro,
      oletko TYÖTÖN, OSA-AIKATYÖSSÄ, FYYSISESTÄ SYYSTÄ SAIRASLOMALLA vai OPISKELIJA!

      samoin nimimerkki "Miia34" kehottaa sinua VÄHENTÄMÄÄN ALKOHOLIN KÄYTTÖÖ, vaikka et kerro avauskommentissasi, käytätkö alkoholia KOHTUUDELLA,
      RUNSAASTI vai ET LAINKAAN?

      Nimimerkki "Miia34", tekee siis tilastasi aikamoisia oletuksia.
      Itse en ole TYÖTÖN TYÖNHAKIJA ja KÄYTÄN ALKOHOLIA HARVOIN, silti kärsin ajoittain masennuksesta.

      Toisin kuin sinulla ap., minulla on yksi biologinen sisarus,
      ja hän kyllä välittää minusta.

      Tsemppiä!

    • NVP

      Ensiksikin,olet varmasti rakkaampi monelle kuin uskotkaan. Minäkin tunnen jonkinlaista rakkautta sinua kohtaan,pelkästään kirjoittamasi tekstin välityksellä. Siksi kirjoitan sinulle nyt,ja toivon voivani auttaa.

      Minun on kuitenkin sanottava,etten ole alan ammattilainen. Vaan nämä ovat enemmän kotikutoisia konsteja,mutta toimivia.

      - Kannattaa lukea esim. Norman Vincent Pealen kirjoja,löytyy kirjastosta. Peale on positiivisen elämänasenteen puolestapuhuja. Jos luet näitä kirjoja ajatuksen kanssa,niistä on taatusti apua.

      - Tämän aikakauden suurimpia viisauksia on,että muuttamalla ajatuksensa,pystyy muuttamaan elämänsä.

      - Mieti,että onko esim. uutisilla sinulle mitään uutta anettavaa? Sieltä tulee pelkkää negatiivista sontaa tuutin täydeltä. Samaa skeidaa päivästä toiseen. Lue,katsele ja kuuntele vain positiivisia asioita

      - Syömisellä on yllättävän suuri vaikutus myös henkiseen vireystilaan. Rasvaiset ja makeat suupalat saavat kaikki tuntemaan itsensä haluttomaksi ja väsyneiksi. Eli syö terveellisesti ja juo vettä 1-2litraa päivässä.

      - Pyri liikkumaan vähintään puolituntia päivässä. Reipas kävely riittää

      - Muista,että SUURIN osa ihmisistä haluaa toisilleen hyvää

      Loppuun vielä sen verran,että olet sisimältäsi kuitenkin taistelija ja selviytyjä. Koska kuitenkin kirjoitit tänne ja pyysit apua. Jo ongelman myöntäminen on esimmäinen askel kohti parempaa... Tsemppiä matkalle,kohti parempaa huomista

      • En jaksa hakea apu

        En välitä tuntemattoman, persoonattoman ihmisen rakkaudesta.
        Neuvoissasi ei ollut minulle mitään uutta, mitään mitä en jo tietäisi.

        Koska reenaan, tosin apinanraivolla ja lenkkipolulta metsään itkemään poiketen, syön terveellisesti ja työskentelen HAMMASHOITAJANA, niin kauan kuin jaksan..en kaipaa noita "juo riittävästi vettä" ja "syö monipuolisesti" neuvoja.

        Haluan vain, että toimari miesystäväni lakkaa leikkimästä VAPAASSA SUHTEESSA elävää ja ajelehtimasta hameen luota toisen luo. En hyväksy sitä, että hän elää vanhan äitinsä kanssa eikä antaudu täysin minun hallintaani. On sontaläjämäistä salaa viestittelyin tms rakennella suhteita muihin naisiin, kun meillä on vielä asiat suhteessa aivan kesken...ja levällään...


    • Voisin suositella, että jos oikeesti haluat apua edes jonkunlaista, joka auttaa selvittää omia ajatuksia ja muita asioita niin voisin hyvin suositella sellaista sivua kuin: https://www.tukinet.net/ Siellä voit jutella nimimerkilläsi kriisityöntekijän/tukihenkilön kanssa asioita ja saada purettua niitä hänelle.. Itse voin sanoa, että tuo on ainakin minulle auttanut kovinkin paljon ja alan saada elämää jo kuntoon, kun saan juteltua siellä jonkun kanssa elämästä, masennuksesta ja univaikeudesta.

      • En jaksa apua hakee

        Mulla ei olekaan ketään, jonka kanssa jutella. Tulevalle miehelleni TOIMARI ja HAMMASLÄÄKÄRIVASTAANOTON työntekijöille täytyy näytellä ILOISTA, PIRTEÄÄ, JAKSAVAA ja TERVETTÄ HAMMASHOITAJAA.

        Hammaslääkäriasemalla annan vääriä instrumentteja, pudottelen niitä lattialle, istun ajatuksissani eli sählään ja sähellän. Pidän ylipitkiä taukoja, jolloin lähettelen textareita wc:stä tulevalle toimarimiehelleni, ja saan itkupotkuraivareita, kun hän vain haluaa elää vapaassa suhteessa ja tavata muita.

        En halua uskoa, että tuleva toimari mieheni on niin sontaläjä, ettei pidä sanaansa, vaan aloittaa jotakin vakavaa jonkun muun kanssa, kun meillä on asiat vielä aivan kesken. Masentaa kun 46-vuotias mies käyttäytyy kuin ajopuu Itämeressä.

        En jaksa enää aamulla töihin mennessäni, kuin sitaista hiukset ponnarille, HARJATA HUOLELLA HAMPAAT, ja vähän huitaista vettä kasvoille. Työssä sitten istun suunhoitoinstrumentit käsissäni, ja ihmettelen itkukurkussa, voiko elämäni mennä näin. Vain lauantaisin jaksan peseytyä kunnolla, koska silloin tapaan tulevan mieheni ja harrastan seksiä hänen kanssaan.


      • pidä huolta ITSESTÄS
        En jaksa apua hakee kirjoitti:

        Mulla ei olekaan ketään, jonka kanssa jutella. Tulevalle miehelleni TOIMARI ja HAMMASLÄÄKÄRIVASTAANOTON työntekijöille täytyy näytellä ILOISTA, PIRTEÄÄ, JAKSAVAA ja TERVETTÄ HAMMASHOITAJAA.

        Hammaslääkäriasemalla annan vääriä instrumentteja, pudottelen niitä lattialle, istun ajatuksissani eli sählään ja sähellän. Pidän ylipitkiä taukoja, jolloin lähettelen textareita wc:stä tulevalle toimarimiehelleni, ja saan itkupotkuraivareita, kun hän vain haluaa elää vapaassa suhteessa ja tavata muita.

        En halua uskoa, että tuleva toimari mieheni on niin sontaläjä, ettei pidä sanaansa, vaan aloittaa jotakin vakavaa jonkun muun kanssa, kun meillä on asiat vielä aivan kesken. Masentaa kun 46-vuotias mies käyttäytyy kuin ajopuu Itämeressä.

        En jaksa enää aamulla töihin mennessäni, kuin sitaista hiukset ponnarille, HARJATA HUOLELLA HAMPAAT, ja vähän huitaista vettä kasvoille. Työssä sitten istun suunhoitoinstrumentit käsissäni, ja ihmettelen itkukurkussa, voiko elämäni mennä näin. Vain lauantaisin jaksan peseytyä kunnolla, koska silloin tapaan tulevan mieheni ja harrastan seksiä hänen kanssaan.

        Otappa nyt kuule järki käteen ja heivaa toimari pihalle.
        Vai haluatko elää koko loppu elämäsi epävarmuudessa? Jos toimari asustelee 46 vuotiaana äitinsä helmoissa,niin ei taida olla kaikki muumit laaksossa.

        Rehellisiä ja kunnollisia miehiä löytyy kyllä. Olet ansainnut paljon parempaa kuin, mitä nyt olet saamassa


    • stemppiäää

      entäs jos ottaisit puhumis apua. psykologi ei edes saa määrätä lääkkeitä. joskus on niin pohjissa ajatukset ettei edes ite tajua et on masentunut.

      • en apua uskalla hake

        Luulen, että käytän yhtä työkaveriani ---> Hammaslääkäri.
        Olen itse hampihoitaja. Hän voi ehkä kirjoittaa mulle jonkun depislääkereseptin, ainakin kokeeksi.

        Sitten puhun kyllä jollekin, tosta mun äitinsä kanssa asustelevasta avokista, joka vaan haluaa elää vapaassa suhteessa, vaiks ikää on jo 46-v. Sitoutumis ja vastuunottamiskyvytön todennäköisesti. Vähän sellainen ajopuu Itämeressä, joka VASTUUTA OTTAMATTA seilaa naisen luota toisen luo. Haluan kuitenkin nähdä pitääkö hän minun kohdalla sanani; olenko hänen isojen kirkkohäidensä prinsessa.....


    • vajari-13

      Mä sanoisin et mene kilpirauhaskokeisiin. yksinkertainen verikoe. kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla oikea masennuksesi syy. vaikka kaikki ois elämässä ihan kohdillaan voi silti masentua.

    • Aloittaja taas

      Kiitos paljon kaikille teille asiallisesti vastanneille, alkoi itkettää kun sain niin paljon ihania kannustavia viestejä! :)

      Sain viimein rohkaistua itseni ja soitin terveysasemalle.. Huomenna aamulla olis jo aika. Jännittää, mut ehkä kaikki kääntyy viimein paremmaksi.

      • Timoteos

        Olepa hyvä "Hammashoitaja", "Juurihoitaja",
        kuka nyt lienetkin.

        Muista reenata.


    • Elkkuja katseleva!

      Olen 16-vuotias musiikkilukiolainen. Pappani kuoli äskettäin.
      Isäni on yksinhuoltajani eikä käy töissä. Isä on kai masentunut.
      Polttaa vain tupakkaa. Ei jaksa ulkoiluttaa koiraa. Sanoi joskus humalapäissään vetävänsä itsensä narun jatkoksi. Minulla on lääkitys ADHD-häiriöön. Lukion käynti väsyttää. Soittoläksyjä ei jaksa. Pelottaa voiko isä oikeasti tehdä itsemurhan?

      • Muista että apua on

        Keskustele asiasta äitisi ja mummosi kanssa, sekä ota yhteyttä koulun terveyden hoitajaan. Sitten ensinnäkin sinä saat apua ja tukea, koska isäsi ei pysty sinua ehkä nyt kannustamaan ja aikuiset voivat ehkä yrittää jutella isällesi.
        Jos pystytte puhumaan suoraan, voisit myös kysyä isältä, onko hän ajatellut hakea apua, mitkä fiilikset hänellä on tästä elämästä. Voit kertoa että välität asiasta.
        Todennäköisesti hän kiistää kaikki ongelmat, mutta voit mainita että olet huolestunut hänen itsemurhapuheistaan, ja kertoa miltä sinusta tuntuu. Että sinusta olisi kiva jos hän oikeasti hakisi sitten apua vaikka sinun vuoksesi, jos ei itsensä vuoksi.

        Mutta sinua ei auta, jos jätät läksysi tekemättä: ymmärrän että väsyttää mutta läksyt on aina rankkoja. Sinulla olisi kuitenkin tulevaisuus. Et voi olla vastuussa vanhemmistasi vaikka heistä välittäisitkin. Sinun ei tarvitse itsesi luovuttaa eikä väsyä, se ei auta isääsi lainkaan, jos sinäkin voit huonosti. Se ei auta ketään. Vanhemmat toivovat että heidän lapsensa pärjäävät heistä riippumatta, heille aina on parasta jos lapset pärjäävät. Jos haluat kannustaa isääsi, soita soittoläksyt, hoida koulusi ja yritä tehdä elämästäsi paras mahdollinen. Välittämistä on sekin että pidät huolta itsestäsi: et välitä enempää vaikka yrittäisi mennä samaan murheen ahjoon kun toinen. Se ei ole perheen eikä rakkauden vaatimus. Sinä voit rakastaa isääsi JA elää omaa elämääsi.
        Et voi myöskään tukea ketään, jos itse voit huonosti.
        Nyt kun olet saanut ADHD:n kuriin olet jo hyvällä tiellä. Soita vaikka pienissä erissä, läksyt voi tehdä vaikka puolen tunnin jaksoissa. Pidä itsestäsi huolta.

        Voisitte vaikka ruveta käymään kävelyillä. Voisit ehdottaa isällesi "äijähaastetta", sitä että molemmat ulkoilisitte päivittäin jonkun verran ja että seuraavan vuoden ajan teillä olisi yhteinen projekti, missä olisi tavoiteena tulla kuntoon. Hän lähtee mukaan tai ei. Ainakin olisit yrittänyt. Tai joku muu yhteinen harrastus missä molemmilla olisi kivaa? Matsit? Konsertit? Teatteri? Tai joku eri juttu kerran viikossa. Kaikki ne ei edes maksa paljon. Urheiluhalleilla saa seurata pelejä ilmaiseksin jne.

        Sinun joka tapauksessa pitää pitää ensisijaisesti huolta itsestäsi, ja puhua huolistasi jollekin aikuiselle joka voi auttaa. Olet liian nuori vastaamaan isästäsi.

        Masentunut ihminen voi tehdä oikeasti itsemurhan. Mutta siitä ei ole toiset vastuussa, se on sen ihmisen oma päätös. Jos sinä puhut noille aikuisille (äiti, mummo, terkkari) voit yrittää auttaa. Jos puhut hänelle, se ehkä auttaa. Jos saatte jonkun yhteyden se voi toimia. Mutta isäsi on aikuinen mies ja hän on itse vastuussa tunteidensa käsittelystä, viime kädessä siitä hakeeko hän apua, hyväksyykö hän apua. Vaikka sinä et tekisi mitään: sinä olet 16-vuotias, etkä isäsi isä.
        Sinua pelottaa ja huolestuttaa asia, mutta me emme hallitse kaikkea. Tiedän että se on karua, mutta se vain on. Voimme tehdä sen mitä voimme.
        Ymmärrän että asia huolestuttaa, niin se huolestuttaisi minuakin, mutta se mitä yritän sanoa, on että et voi elää sille asialle. Se ei kannata eikä auta. Voit yrittää tehdä jotain, mutta meillä ihmisillä on oma vastuumme, ja aikuisen pitää oppia ja osata käsitellä myös negatiivisia tunteita (surua, ikävää, pettymyksiä) ja/tai hakea apua kun se ei onnistu. Helpommin sanottu kuin tehty, kuten sekin että älä pelkää. Tee se mikä tehtävissä on, usein ihan vaan avoin puhe riittää. Jospa isäsi tajuaisi että sinä pelkäät ja hän myös siitä saisi kimmokkeen asia hoitaa.
        Jos saa niin saa, jos ei niin sinun täytyy silti pitää huolta itsestäsi. Ja pyytää apua, jos isäsi on masentunut, se on liian iso asia hänelle yksin, joten se on liian iso asia myös sinulle yksin.

        Toivottavasti saat apua ja tukea, muista että sitä saa hakea ja pyytää!


    • Fisu-68

      Morjenstas!

      Olen lähes "pöytälaatikko-firmaa" pyörittävä 46-vuotias DI pääkaupunkiseudulta.

      Kärsin masennuksesta, jonka pyrin salaamaan mahdollisimman hyvin. Masennukseni näkyy jatkuvana MUIDEN HAUKKUMISENA ja ASIOIDEN ARVOSTELUNA. Huomaan saavani itseni kiinni yhä useammin "Mistä näitä sikiää?" ja "Katkerat maalaiset..." lauseiden viljelystä.
      Uniongelmiini käytän alkoholia ja toisinaan työterveyslääkärin määräämiä nukahtamislääkkeitä.

      Kaikki naissuhteeni ovat jääneet lyhyiksi. Pitkäjänteisyyttä niihin ei ole riittänyt. Vanhempani erosivat kun olin murrosiässä. Äidilläni oli tuolloin alkoholi-ongelmia. Nykyisin äiti asuu luonani/ kanssani.

      Sisaruksia minulla on yksi: Veli perheineen asuu Länsi-Suomessa. Hänellä on firma pystyssä parhaan kaverinsa, ei minun kanssani, mikä sekin hiertää.

      Olen aina ollut yksinäinen susi. Todellisia ystäviä vanhempaa serkkua lukuun ottamatta ei juuri ole. Ehkä tähän ystävien puutteeseen on vaikuttanut epäluuloinen luonteenikin. Kavereita ja tuttavia kyllä riittää.

      Kansaenvälinen firma, jonka haarakonttoria pyöritän on jo pari vuotta ollut tappiollinen. Vastikään Suomen toimintojen toimipaikka vaihtui.

      Naisystäväni vaatii minulta sitoutumista, johon en koe olevani valmis. Haluaisin mieluummin vain katsella ympärilleni ja miettiä elämänkumppanin valintaa. Haukkuminen "sontaläjäksi"ja "Itämeressä ajelehtivaksi ajopuuksi" yhdistettyinä HALLITSEMATTOMIIN, HYSTEERISIIN RAIVOKOHTAUKIIN eivät juuri innosta sitoutumaan.

      Olen siis masentunut minäkin. Tissuttelen salaa. Murehdin äitiäni, työtäni ja sen jatkuvuutta, raivopäistä ja kypsymättömästi käyttäytyvää naisystävääni. Kunpa jossakin näkyisi edes vähän valoa.

      • Hammas hoitaja!

        Nyt on ilmennyt uusi ongelma. Minulla on liian harvat hampaat, kirjoitinkin tuolla yllä siitä!

        Haluan, että sinä sontaläjämäisesti käyttäytyvä,
        maksat minulle kuorikot. Hampaani hiotaan piikeiksi ja ja otan kuorikot!

        No. hard feelings. Kunhan juttelen.


      • "Kalevi Kulli"

        Kun olette syöneet yhteisen iltapalan äidin kanssa,
        niin ennen kuin vetäydyt OMALLE PUOLELLESI
        katselemaan "Isorintaisten seksilomaa Kanarialla"
        tai muita PORNOALAN klassikoita,
        soittelisitko länteen!


      • Seroquel
        Hammas hoitaja! kirjoitti:

        Nyt on ilmennyt uusi ongelma. Minulla on liian harvat hampaat, kirjoitinkin tuolla yllä siitä!

        Haluan, että sinä sontaläjämäisesti käyttäytyvä,
        maksat minulle kuorikot. Hampaani hiotaan piikeiksi ja ja otan kuorikot!

        No. hard feelings. Kunhan juttelen.

        Ei ne ole kuorikkoja vaan hammas kruunuja. Mulla on itsellä kaikki hampaat kruunutettu ja maksoi 30 000 euroa.


      • Seroquel kirjoitti:

        Ei ne ole kuorikkoja vaan hammas kruunuja. Mulla on itsellä kaikki hampaat kruunutettu ja maksoi 30 000 euroa.

        Kuulehan "Seroqel", sinä taidat olla ihka aito TROLLI.
        Kirjoitit muka käyttäneesi MIELIALA- eli MASENNUSLÄÄKKEITÄ 15 vuotta. KETIAPIINIA sisältävä Seroqel on kuitenkin psykoosilääke, ei masennuslääke.
        Seronil sen sijaan on FLUOKSETIINIA sisältävä masennuslääke. (Tarkistin juuri netistä.)

        T. Valistunut masentunut,
        ei hoitaja eikä lääkäri


    • Elokuvia katseleva

      Mistä 16-vuotias musiikkilukiolainen voi saada apua ongelmiinsa? Minulla on ADHD, johon sain lääkityksen. Nyt en enää saa kotona hallitsemattomia raivokohtauksia, joiden aikana hakkaan ja potkin kodin seiniä ja lattioita. Suutuin, jos naapurit imuroivat tai katselivat TV:a, enkä voinut nukkua klo 13 lauantaina ja sunnuntaina. Suutuin myös, jos naapurilla kävi korjaajia iltapäivällä, kun olin koulun jälkeen päiväunilla. Hyppiä jytistelin tasajalkaa lattiaa vasten ja huusin saata***.
      Niin iskäkin tekee, kun pudottaa työkalun lattiaalle; huutaa ja kiroaa äänekkäästi.

      Nyt olen musiikkiluokalla, mutta läksyjen teko väsyttää. Soittoläksyjäni jaksan vetää kitaralla lauantaisin noin 15 min kerrallaan.

      Asun iskän tykönä. joka on työtön yh. Muutimme jo pienenä iskän kanssa tähän vuokra-asuntoon.
      Toisinaan meillä on koira, mutta koska minä ja iskä ei jakseta ulkoiluttaa sitä, se asuu enimmäkseen muualla.

      Pelkään, että iskä on masentunut. Istuu vain sisällä juomassa teetä ja polttelee tupakkaa.
      Toisinaan se raahailee laiskasti huonekaluja pitkin lattiaa, ja on siivoavinaan. Mun pappani kuoli äskettäin. Musta se oli hyvä asia. Saatiin iskän kanssa papan auto käyttöön ja vähän rahaa, että isä voi taas jatkaa meidän vuokrakaksion remppausta – 13 vuotta.

      Kun mä oon äidillä tai mummolassa,
      iskä vetää kaljaa ja horjuu lähi pubeihin.
      Voiko mun isällä olla masennusta?

    • Masentunut -m-

      Minun masennustani ja ahdistustani ei paranna mikään kun tiedän varsin hyvin etten koskaan tule saamaan naisystävää. Ongelmia on niin paljon etten koskaan voi selvitä niistä. Ihan turha mennä hakemaan mitään pillereitä ja höpöttämään psykologien kanssa kun tiedän mikä ratkaisisi minun ongelmani mutta kun se ei ole mahdollista.

      • Terveisin Varattu

        Et varmasti "saa naisystävää", jos TUPAKOIVANA, KALJOITTELEVA, PITKÄTUKKAISENA, KIROILEVANA, KAPEAKASVOISENA ATEISTINA jahtaa naisia,

        jotka pitävät
        TUPAKOIMATTOMISTA, KALJOITTELEMATTOMISTA, LYHYTTUKKAISISTA, KIROILEMATTOMISTA, LEVEÄKASVOISISTA, USKOVISTA/AGNOSTIKKOMIEHISTÄ.

        Mitä järkeä on pyrkiä iskumielessä puhumaan ihmisille, joilla on täysin toisenlainen maku ja elämänkatsomus kuin ITSELLÄ?


    • Duracell-pupu

      Kannattaa hakea apua ja sitä on myös saatavissa. Suomen varsin kattavan terveydenhuoltojärjestemän puitteissa ainakin alkuun pääsee varsin helposti ja jo silloin selviää onko huolesi todella vakava. Miten siitä sitten eteenpäin, se jää nähtäväksi.

    • Huppana1

      Tulehan MTKL:ssa käymään niin jutskaillaan..

    • ....

      Jos masentaa niin masentaa. Ei muutakun enemmän vihreää ruokapöytään ja rauhallisia kävelyitä metsässä koiran kanssa, yksin tai seurassa.

    • Kylmät kädet

      Kun mua ei osattu auttaa aikoinaan, rupesin lääkitsemään sietämättömiä henkisiä kärsimyksiäni alkoholilla. Nyt ne ovat vaihtuneet FYYSISIIN ongelmiin, mutta mielenterveydelliset ongelmat edelleenkin läsnä, vaikka tietoisuuden taso laskenut merkittävästi.

      En suosittele alkoholia, vaikka se nousuhumalan aikana saattaakin tuntua pysyvältä ratkaisulta.

    • ei huonoa suhdetta

      Voisiko masennuksesi osaltaan johtua myös huonosta parisuhteesta? Kerroit, että poikaystäväsi ei välitä sinusta tarpeeksi ja hän pitää sinua vain nättinä hoitsuna. Kaikki tarvitsevat hyväksyntää ja rakkautta. Huono parisuhde vaikuttaa varmasti aika moneen asiaan. Selvitä miehesi kanssa asiat ja mieti, onko parisuhteesi sellainen, kuin sen pitäisi olla. Huonossa liitossa ei kannata olla.

    • Ei lääkkeille.

      Uusia ja aivan yhtä kamalia psyykenlääkkeitä keksitään sitä mukaan kun vanhojen sivuvaikutukset tulee yleiseen tietoon. Jos oikeasti kuvittelee masennuksen johtuvan vähäisestä serotoniinista ja kovin tahtoo pillereitä syödä: ota 5-htp:tä. Se on luonnollinen serotoniinin esiaste josta elimistö tekee serotoniiniä. Siihen ei jää koukkuun eikä sen lopettamisesta seuraa vieroitusoireita(valkotakkiset tykkää sanasta "poisjättöoire, sama asia).
      Masentuneella voi siis olla muutoksia aivokemiassa, mutta se on vain seurausta, ei syy. Joten lääkkeet auttaa kuin kipulääke murtuneeseen luuhun. Laita elämä kuntoon, niin ei tarvetta pillereille.
      Enkä todellakaan vähättele masentuneen ahdinkoa, tiedän kokemuksesta mitä se voi olla.

    • Oma lääkäri

      Varaa aloittaja ensin aluksi aika omalääkärille ja aloita vaikka uniongelmilla.Tuollaisia kirjoituksia ei kannata välittää että mukamas resepti käteen masennuslääkettä.
      Höpö höpö sanon minä kun tuo on yleinen käsitys ns,onnellisuuspillereistä. ja hitot aivoihin vaikuttavasta aineesta.
      Aloittaja voit kysästä lähetettä mielenterveystoimistoon niin siellä kyllä jo sitten avun saa.Helpoin titenkin olis soittaa yksityiselle psykiatrille vaikka maksaa mutta avun saa.

      • Seroquel

        Mä olen käyttänyt mielialalääkkeitä 15 vuotta ja voin hyvin niiden avulla....ihan sama vaikka käyttäisin niitä loppuun asti.

        Käytänhän mä diabeteslääkkeitäkin ja reumalääkkeitä ja pakko niitäkin on käyttää....mikäs kumma ero mielialalääkkeissä sitten olisi. Aivokemia skeidaa ihan turha heittää tai että kunnon ulkoilu ja liikunta auttaa. Kyllä ne polut on aikoinaan kokeiltu.


      • Seroquel kirjoitti:

        Mä olen käyttänyt mielialalääkkeitä 15 vuotta ja voin hyvin niiden avulla....ihan sama vaikka käyttäisin niitä loppuun asti.

        Käytänhän mä diabeteslääkkeitäkin ja reumalääkkeitä ja pakko niitäkin on käyttää....mikäs kumma ero mielialalääkkeissä sitten olisi. Aivokemia skeidaa ihan turha heittää tai että kunnon ulkoilu ja liikunta auttaa. Kyllä ne polut on aikoinaan kokeiltu.

        Kuulehan "Seroqel", sinä taidat olla ihka aito TROLLI.
        Kirjoitit muka käyttäneesi MIELIALA- eli MASENNUSLÄÄKKEITÄ 15 vuotta. KETIAPIINIA sisältävä Seroqel on kuitenkin psykoosilääke, ei masennuslääke.
        Seronil sen sijaan on FLUOKSETIINIA sisältävä masennuslääke. (Tarkistin juuri netistä.)

        T. Valistunut masentunut,
        ei hoitaja eikä lääkäri


    • Ei lääkkeille

      ^Käyttää jotkut huumeitakin selvitäkseen. Niistä suurin osa onkin terveellisempiä vaihtoehtoja psyykenlääkkeille.
      Suositeltavaa olisi kuitenkin elää niin, ettei tarvitsisi lääkkellä/huumeilla turruttaa pahaa oloa.

      • Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, että MIELIALA eli MASENNUSLÄÄKKEET olisivat elimistölle huumeita vaarallisempia. Osaa mielialalääkkeistä käytetään menestyksekkäästi paitsi MASENNUKSEN MYÖS PANIIKKIHÄIRIÖN ja ALKOHOLISMIN HOIDOSSA.

        Tietosi "Ei lääkkeille" ovat vanhentuneita, kun puhut PELKÄSTÄÄN 5HT-lääkkeistä, jotka ovat ns. selektiivisiä serotoniinintakaisin oton estäjiä (SSRI). Uudemmat masennuslääkkeet ovat selektiivisiä serotoniinin ja noradrenaalin takaisinotonestäjiä (SNRI).

        Ennen kuin kirjoittelet enempää lääkevastaisia juttujasi luepa seuraavat masennusta käsittelevät teokset:

        Kramer, P.D. Mielen muuttajat. Miten masennuslääkkeet vaikuttavat, WSOY, 1995

        Solomon, A. Keskipäivän demoni. Masennuksen atlas, Tammi,2002 (Voitti USA:ssa tietokirjallisuuden National Book Awardin 2001)

        Shreewe, C. Ei enää masennusta, Karisto, 1988

        Hardwick, N. Hullun lailla, Otava 1999

        Styron, W. Pimeän kuva. Muistelma hulluudesta. Otava, 1995

        Aldridge, S. Masennus ja stressi. Tunteiden biologiaa, Art House, 2001

        Achte, K. Masennuksesta voi päästä, WSOY,1992

        Juntunen, L.-K., Pohjakosketuksia. Uupuneiden selviytymistarinoita, RT-print Oy, 2005

        Tamminen, T. Depression tietokirja. Mielet maasta, Recallmed Oy, 2001

        Gustavson, C. Masennus. WSOY,2006

        Karila, I. Krooninen masennus. Mitä on tehtävissä, Edita 2008

        Lainaa kirjastosta ja lue edes osa yllä luettelemistani (ja omistamistani) teoksista, ja tule sitten kirjoittamaan siitä, ettei KENENKÄÄN PIDÄ MISSÄÄN OLOSUHTEISSA KÄYTTÄÄ MASENNUSLÄÄKKEITÄ!

        Asiallista tietoa masennuksesta löytyy alla olevasta linkistä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00538

        T. Valistunut masentunut
        (ei hoitaja eikä lääkäri)


      • Ei lääkkeille
        maruna_alkuperainen kirjoitti:

        Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, että MIELIALA eli MASENNUSLÄÄKKEET olisivat elimistölle huumeita vaarallisempia. Osaa mielialalääkkeistä käytetään menestyksekkäästi paitsi MASENNUKSEN MYÖS PANIIKKIHÄIRIÖN ja ALKOHOLISMIN HOIDOSSA.

        Tietosi "Ei lääkkeille" ovat vanhentuneita, kun puhut PELKÄSTÄÄN 5HT-lääkkeistä, jotka ovat ns. selektiivisiä serotoniinintakaisin oton estäjiä (SSRI). Uudemmat masennuslääkkeet ovat selektiivisiä serotoniinin ja noradrenaalin takaisinotonestäjiä (SNRI).

        Ennen kuin kirjoittelet enempää lääkevastaisia juttujasi luepa seuraavat masennusta käsittelevät teokset:

        Kramer, P.D. Mielen muuttajat. Miten masennuslääkkeet vaikuttavat, WSOY, 1995

        Solomon, A. Keskipäivän demoni. Masennuksen atlas, Tammi,2002 (Voitti USA:ssa tietokirjallisuuden National Book Awardin 2001)

        Shreewe, C. Ei enää masennusta, Karisto, 1988

        Hardwick, N. Hullun lailla, Otava 1999

        Styron, W. Pimeän kuva. Muistelma hulluudesta. Otava, 1995

        Aldridge, S. Masennus ja stressi. Tunteiden biologiaa, Art House, 2001

        Achte, K. Masennuksesta voi päästä, WSOY,1992

        Juntunen, L.-K., Pohjakosketuksia. Uupuneiden selviytymistarinoita, RT-print Oy, 2005

        Tamminen, T. Depression tietokirja. Mielet maasta, Recallmed Oy, 2001

        Gustavson, C. Masennus. WSOY,2006

        Karila, I. Krooninen masennus. Mitä on tehtävissä, Edita 2008

        Lainaa kirjastosta ja lue edes osa yllä luettelemistani (ja omistamistani) teoksista, ja tule sitten kirjoittamaan siitä, ettei KENENKÄÄN PIDÄ MISSÄÄN OLOSUHTEISSA KÄYTTÄÄ MASENNUSLÄÄKKEITÄ!

        Asiallista tietoa masennuksesta löytyy alla olevasta linkistä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00538

        T. Valistunut masentunut
        (ei hoitaja eikä lääkäri)

        Vaikuttaa nyt silti, että et ole ihan kunnolla perehtynyt masennuslääkkeisiin. Se käytetäänkö SRI/SNRI-aineita menestyksekkäästi minkään psyykkisen vaivan hoitoon tai avittamiseksi on kiinni ihan siitä mikä on toivottu lopputulos. Tilastollisesti ko. aineet laajassa kuvassa pahentavat oireilua ja kroonistavat mm. masentuneisuutta, mikä on selitettävissä aineiden aivoihin kohdistuvan vaikutuksen ja siitä seuraavien muutosten kautta.

        Kiitos kirjavinkeistä. Mikäli haluat tietää psyykenlääkkeistä niin suosittelen Joanna Moncrieffin kirjaa Myth of the Chemical Cure ja Irving Kirschin vastaavaa nimeltä Emperor's New Drugs.


    • en soittais

      Ei kannata soitaa eikä muutenkaan huuella että pääsä ois vikaa. Ilimottavat HETI kaikille muillekki laitoksille. Jos on lapsi niin sossu on oven takana hyvin pian. Jos harrastat metsästystä viimestään viikon sisällä poliisit hakee aseet pois ja muutenkin tiput kolmosluokan kansalaiseksi ihan sama missä virastossa asioit.

    • Vähäosainen

      Jestas mikä ketju.. parasta tässä oli itse toimarin avautuminen.

      Onhan näitä "elämän haluttomia" ollut maailman sivun, nyt ovat vain viime vuosikymmeninä saaneet oireilleen nimen.. masennus.

      Jos elämän suurin saavutus on lääkeyhtiöiden laatimien kuponkien täyttely ja lääkkeiden nappailu niin antaa mennä vaan.

      Kyllä se vaan niin on, että jos leipä loppuisi kaapista eikä yhteiskunta pitäisi heikoimmistaan huolta niin aika monelta loppuisivat masennukset kun olisi pakko nousta sairasvuoteeltaan hankkimaan rahaa.

      Ei masennuksessa ole kyse välittäjäaineiden puutoksesta tai häiriöstä, masennus on luovuttamista, kateutta, itsesääliä, väsymistä yrittämiseen, uskon puutetta, lannistumista ja viime kädessä laiskuutta.

      Monet masentuneeksi itseään tituleeravat kuvittelevat, että vain heillä on ollut vaikea lapsuus, ankea nuoruus, kiusaamista, heikkolahjaisuutta jne Tässähän voisi vaikka koko kansakunta soittaa huomenna lääkäriin ja valittaa voimien puutetta, väsymystä, alakuloa, ihon kutinaa, ruokahaluttomuutta, mielenkiinnon katoamista jne

      Jokainen tehköön elämällään mitä haluaa.

      • 5+20

        Osoitit juuri tyhmyytesi ja tietämättömyytesi tässä asiassa.

        Sinulla ei ole minkään sortin kokemusta siitä, miten perkeleelliseltä masennus tuntuu, joten suosittelisin sinua ensi kerralla pitämään turpasi kiinni ennen kuin suollat aivopierujasi palstalle.

        On ehkä totta, että masennuksesta on alettu vihdoin puhua aikaista enemmän, mutta se ei tee siitä yhtään enempää tekosairautta.

        Ja kyllä se vain niin on, että moni masentunut kuolisi kotiaan nälkään jos yhteiskunta heistä lakkaisi huolehtimasta.


    • Masentuneilla on tutkimuksissa todettu aivojen serotoniini- aineenvaihdunnan häiriöitä. Monet keskusteluapua tarjoavat psykologit ovat sitä mieltä, että nämä häiriötilat voidaan korjata ensisijaisesti keskustelun kautta. (Psykologit saavat koulutuksensa humanistisessa tiedekunnassa. He eivät ole lääkäreitä eikä heillä näin olen ole myöskään oikeutta määrätä masennuslääkkeitä tai kirjoittaa lähetettä sähköshokkihoitoon.)

      Psykiatrit ovat mielensairauksiin ja häiriötiloihin erikoistuneita lääkäreitä, joilla on valta sekä määrätä aivojen serotoniini tai serotoniini-ja noradrenaaliini aineenvaihduntaan vaikuttavia lääkkeitä. Sama lääkkeiden määräysoikeus on muillakin lääkäreille, vaikkakin psykiatrilta masentunut saa varmimmin oikean diagnoosin, ja sopivimman lääkityksen.

      Monet lääkärit uskovat alttiuden masennukseen periytyvän eli sillä on geneettinen suvussa kulkeva perusta. Tutkimusnäyttöä siitä, että masennuslääkkeet korjaavat aivojen aineenvaihdunnan häiriötiloja on myös olemassa.
      Toisaalta on näyttöä siitäkin, että pitkällä tähtäimellä parhaita tuloksia saadaan keskusteluterapiaan kytketyllä lääkehoidolla. Tämä on täälläkin mainittu.

      RIITTÄVÄN RASITTAVA LIIKUNTA lisää endorfiinien eli mielihyvähormonien määrää kehossa ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa.

      OIKEA RAVINTO jossa on riittävästi proteiineja, B6-vitamiinia (pyridoksiini), D-ja C-vitamiineja sekä välttämättömiä rasvahappoja pitää mielen virkeänä.

      SOSIAALISET KONTAKTIT antavat mahdollisuuden vertaistukeen ja kokemusten jakamiseen, jolloin mihinkään yhteisöön kuulumattomuuden ja eristyneisyyden tunne vähenevät.

      Mutta kaikki edellä oleva on sinulle, jo moneen kertaan kuultua sanahelinää, jos olet todella väsynyt ja masentunut.
      Tällöin tarvitsisit jonkun läheisen ihmisen, joka auttaisi sinua pääsemään suoraan psykiatrin, vaikka yksityisen vastaan otolle. Vakava masennus ei nimittäin parane joskus, jonkun kanssa harvakseen juttelemalla.

      VAKAVA MASENNUS, jossa ihminen ei meinaa jaksaa aamulla nousta sängystä ylös, jättää peseytymisiä väliin, syö silloin kun muistaa eikä saa mielihyvää itselleen normaalisti mielihyvää tuottavista asioista (kuten liikunnasta, tv-ohjelmista, musisoinnista, musiikin kuuntelusta, maalauksesta, postimerkkeilystä, valokuvauksesta jne.) on lääkärin hoitoa vaativa asia. Mikäli masentunut jättää kaikki entiset harrastuksensa turhina ja mielenkiinnottomina, vetäytyy ihmiskontakteista, kärsii itsetuhoajatuksista, arvottomuuden ja kaiken tarkoituksettomuuden tunteista, ja purskahtelee itkuun kävely- tai juoksulenkeillä, jonne hyvää tarkoittava läheinen on hänet patistanut, hän ei PARANE liikunta- ja ruokavalio-ohjeiden avulla tai käymällä vähän purkamassa sydäntään jollekulle. Edellä kuvatunlaisessa jamassa oleva ihminen tarvitsee MASENNUKSEENSA LÄÄKÄRIN APUA.

      Minusta ongelma on siinä, että kun ihminen pääsee vajoamaan tarppeeksi SYVÄLLE MASENNUKSEN SUOHON, hän ei jaksa hakea apua yksin; ei ehkä edes koe sitä tarpeelliseksi.

      Lyhyessä ajassa toisen vanhempani ja kummatkin lemmikkini menettäneenä sekä parantumatonta, kuolemaan johtavaa sairautta sairastavan henkilön AVIOPUOLISONA tiedän kyllä, mitä masennus on.

      Ap., ellet ole trolli, niin toivotaan, että joku läheisesi näkee hätäsi, ja tulee FYYSISESTI AITONA JA ELÄVÄNÄ IHMISENÄ auttamaan sinua.

      Tällaisen keskustelupalstan jutut ovat kuin hyttysen ininää tuulessa masentuneelle. Ne eivät tuo nykyajan VALISTUNEELLE ja AJATTELEVALLE ihmiselle yhtään uutta neuvoa, josta joku terveyslehti ei olisi jo 10 vuotta sitten kirjoittanut. Mutta ehkä tämä keskustelu vaikuttaa TOISELLA TAVALLA POSITIIVISESTI, ja saa ihmiset ottamaan kontaktia masentuneisiin läheisiinsä - ennen kuin on liian myöhäistä.

      • Dogba

        "Masentuneilla on tutkimuksissa todettu aivojen serotoniini- aineenvaihdunnan häiriöitä."

        Ei ole. Markkinoinnin luoma urbaanimyytti.

        "Monet lääkärit uskovat alttiuden masennukseen periytyvän eli sillä on geneettinen suvussa kulkeva perusta."

        Usko ei ole tiedon väärti, mutta toisaalta kyllähän se mahdollista on sitä teoriaa en suoraltaan teilaisi. Onhan se siinä määrin loogista, että osa on spontaanimpia tai herkempiä kuin toiset. Toisaalta ympäristön, esim. kasvatuksen, osuus lienee merkittävä.

        "Tutkimusnäyttöä siitä, että masennuslääkkeet korjaavat aivojen aineenvaihdunnan häiriötiloja on myös olemassa."

        Ei ole. Kyseessä jälleen myytti. Näyttöä on tosin siitä, että ko. aineet sotkevat normaalin aivojen aineenvaihdunnan ja joskus pitkäaikaisesti tai pysyvästi lopettamisesta huolimatta.

        "Toisaalta on näyttöä siitäkin, että pitkällä tähtäimellä parhaita tuloksia saadaan keskusteluterapiaan kytketyllä lääkehoidolla."

        Itse asiassa tutkimusnäyttö osoittaa, että pitkäkestoisimmat ja vahvimmat tulokset saadaa hyödyntämällä ainoastaan keskustelua. Lääkkeet hidastavat ja jopa estävät asioiden käsittelyä, koska ne lamaavat muun muassa kykyä tuntea. Akuutti rauhoittava lääkitys eli bentsot voivat olla hyvä apu pahimpaan hätään, mutta niitä ei tulisi käyttää putkeen tai ainakaan paria viikkoa pidempään. (Viimeisimmästä maininta potilasohjeessa.)

        Ravinto, uniryhmit, sosaaliset kontaktit, liikunta, kaikki hyviä tukia. Niistä ollaan varmasti samaa mieltä. Kuuntelijaa ihmiset taitavat eniten kaivata. Siihen en usko, että lääkäriä tarvittaisiin yhtään mihinkään, ellei halua rauhoittavien reseptin.

        En kyseenalaista enkä kiistä pahaa oloasi enkä ikävältä kuulostavaa tilannettasi. Toivon voimia sinulle ja perheellesi.


    • BUICDH

      Jos olet ollut huonovointinen jo 2 vuotta, se on jo itsessään syy hakea apua.
      Se on helppoa, soitat lähimpään mielenterveystoimistoon ja varaat ajan. Se jää sitten sinun ja lääkärin arvioitavaksi millaisen hoidon tarvitset.
      Sanoit että pelkäät kaiken olevan kuvittelua ja sinua ei uskota, eikö olisi aika ottaa selvää siitä ja nostaa kissa pöydälle? Kerroit myös että avokkisi ei ole kiinnostunut sinun asioistasi, ehkäpä se masennuskin häviää jos hankkiudut eroon tommoisesta kumppanista, kyllä nyt luulisi että jos suhde on vähääkään normaali niin oman kumppanin hyvinvointi olisi tärkeä asia. Lääkkeet ja terapia on tapoja millä hoidetaan mielenterveyttä. Usko pois, kyllä sinua uskotaan kun menet apua hakemaan.
      Ei sinua pakoteta mihinkään, mihinkä et halua ryhtyä. Kaikki on vapaa-ehtoista.
      Ja tiedä sitten vielä kuinka auvoinen tulevaisuus sinua odottaa kun saat kaikki solmusi aukaistua. Onnea yritykselle.

    • BUICDH

      Jos olet ollut huonovointinen jo 2 vuotta, se on jo itsessään syy hakea apua.
      Se on helppoa, soitat lähimpään mielenterveystoimistoon ja varaat ajan. Se jää sitten sinun ja lääkärin arvioitavaksi millaisen hoidon tarvitset.
      Sanoit että pelkäät kaiken olevan kuvittelua ja sinua ei uskota, eikö olisi aika ottaa selvää siitä ja nostaa kissa pöydälle? Kerroit myös että avokkisi ei ole kiinnostunut sinun asioistasi, ehkäpä se masennuskin häviää jos hankkiudut eroon tommoisesta kumppanista, kyllä nyt luulisi että jos suhde on vähääkään normaali niin oman kumppanin hyvinvointi olisi tärkeä asia. Lääkkeet ja terapia on tapoja millä hoidetaan mielenterveyttä. Usko pois, kyllä sinua uskotaan kun menet apua hakemaan.
      Ei sinua pakoteta mihinkään, mihinkä et halua ryhtyä. Kaikki on vapaa-ehtoista.
      Ja tiedä sitten vielä kuinka auvoinen tulevaisuus sinua odottaa kun saat kaikki solmusi aukaistua. Onnea yritykselle.

    • rtui

      Älä vaan rupea popsimaan valtion huumeita psyykelääkkeitä, vaan yrttejä kehiin.

      • Yrttejä on kyllä hyvä käyttää, samoin kuin syödä muutenkin terveellisesti. Eivät yrtit ja oikeaoppinen ravinto kuitenkaan riitä parantamaan vakavaa masennusta. Osaa mielialalääkkeistä käytetään menestyksekkäästi paitsi MASENNUKSEN MYÖS PANIIKKIHÄIRIÖN ja ALKOHOLISMIN HOIDOSSA.

        Ennen kuin kirjoittelet enempää lääkevastaisia juttujasi luepa seuraavat masennusta käsittelevät teokset:

        Kramer, P.D. Mielen muuttajat. Miten masennuslääkkeet vaikuttavat, WSOY, 1995

        Solomon, A. Keskipäivän demoni. Masennuksen atlas, Tammi,2002 (Voitti USA:ssa tietokirjallisuuden National Book Awardin 2001)

        Shreewe, C. Ei enää masennusta, Karisto, 1988

        Hardwick, N. Hullun lailla, Otava 1999

        Styron, W. Pimeän kuva. Muistelma hulluudesta. Otava, 1995

        Aldridge, S. Masennus ja stressi. Tunteiden biologiaa, Art House, 2001

        Achte, K. Masennuksesta voi päästä, WSOY,1992

        Juntunen, L.-K., Pohjakosketuksia. Uupuneiden selviytymistarinoita, RT-print Oy, 2005

        Tamminen, T. Depression tietokirja. Mielet maasta, Recallmed Oy, 2001

        Gustavson, C. Masennus. WSOY,2006

        Karila, I. Krooninen masennus. Mitä on tehtävissä, Edita 2008

        Lainaa kirjastosta ja lue edes osa yllä luettelemistani (ja omistamistani) teoksista, ja tule sitten kirjoittamaan siitä, ettei KENENKÄÄN PIDÄ MISSÄÄN OLOSUHTEISSA KÄYTTÄÄ MASENNUSLÄÄKKEITÄ!

        Asiallista tietoa masennuksesta löytyy mm. alla olevasta linkistä:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00538


        T. Valistunut masentunut
        (ei hoitaja eikä lääkäri)


    • tutulle kuulostaa

      Voi sua, et ole yksin tuon asian kanssa, mutta siitä ei vain puhuta, ei tunnusteta, edes itselle. Olet saanut tällä palstalla mun mielestä sekä hyviä, että huonoja neuvoja, muista suodattaa ne oman ajattelusi kautta. Mutta hae apua, älä mieti enää yhtään päivää sitä asiaa. Olet sen arvoinen, pidä huolta itsestäsi.

      • En ole keskustelun avaaja, mutta kiitän silti meidän kaikkien masennuksesta kärsineiden/kärsivien puolesta LÄMPIMÄSTÄ KOMMENTISTASI nimimerkki "tutulle kuulostaa". (Oikein sellaiset lämpimät,hyvän mielen aallot hulvahtivat lävitseni rehellistä ja lämmintä kommenttiasi lukiessani.) Kommentissasi kiteytyikin kaikki oleellinen aloittajalle, ja meille hänen kanssasisarilleen ja veljilleen:

        "Hae apua. Olet sen arvoinen."


    • koomassa

      Aloittaja voisitko vielä kerran mainita sun ammatin ja työpaikan, ei ihan vielä selvinnyt. Ehkä joku muu häiriö kuin masennus sulla. Mut kiitos kaikille asiallisesti vastanneille, joukossa monia hyviäkin neuvoja. Itsekin painiskelen avun hakemisen kanssa, voimat lopussa ja silti en vaan saa aikaiseksi soittaa terveysasemalle.. Lääkkeet ja terapia vois tehdä terää, ois upeeta vielä jonain päivänä olla terve ja jaksava. Nyt kaikki energia menee nipin napin työpäivästä ja elämästä selviytymiseen, ja loppuaika meneekin koomaillessa ja itsetuhoisia ajatuksia ajatellessa. Ei tää oo elämää..

    • Hei!

      Tilanteesi kuulostaa hyvin raskaalta. Kuvaamiesi oireiden perusteella (itkuisuus, jaksamattomuus, ahdistus) kyse voi hyvinkin olla masennuksesta, vaikka välillä olisi parempiakin päiviä. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää, ettei jää hankalan olon kanssa yksin.

      Sinun kannattaisi siis olla rohkeasti yhteydessä omaan terveyskeskukseen (tai työterveyshuoltoon, jos olet työelämässä). Sitä kautta asiaa voidaan ryhtyä selvittämään ja suunnittelemaan esim. terapeuttisia keskusteluja tilanteen korjaamiseksi.

      Voimia syksyyn toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Nnnnnksdldsfdsfk

      Pääsitkö hakemaan apua?!

      Mulla ihan sama olo... ja on ollut aiemmin mieli todella maassa, niin nykyolo ei tuntunut oikeen miltää. Ihan yllätyin, kun lääkäri paukautti että olet todella masentunut! (musta ei tuntunut siltä)

      Mä tiedän miltä susta tuntuu, mutta läheisen itsemurhan kokeneena tiedän myös, että sua jäisi kaipaamaan vaikka kuka... ja pahin on se, että kukaan ei tiennyt miten huono olo toisella on... ihan tuntemattomatkin olisi halunneet auttaa, jos olisivat tienneet.

      Uskalla avautua!!! Se on sun elämä! Vieläpä,jos oot jo miettinyt luopua siitä, niin mikä sua estää, mitä sä voit menettää avautumalla jollekin? Et mitään! Voit vaan voittaa oman elämäs takaisin!

      • Aloittaja täällä moi

        Joo sain apua :) Maanantaina soitin terveyskeskukseen ja sain heti tiistaiksi ajan. Pelotti ihan hirveästi että millanen ihminen siellä on vastassa ja mitä edes osaan sille sanoa. Pakko nyt sanoa että pelkäsin ihan turhaan, ihminen joka oli vastassa oli aivan ihana. Osasi kysellä oikeat kysymykset, uskalsin sitten hänelle avautua asioistani.. Oli sitä mieltä että selkeästi oon masentunut ja laittoi lähetteen psykiatrille. Lääkkeet sain kanssa.

        Niin ja tiedoksi että en ole mikään hammaslääkäri ja joku on tuolla mun nimellä kirjoitellut.


      • EIeiei:(
        Aloittaja täällä moi kirjoitti:

        Joo sain apua :) Maanantaina soitin terveyskeskukseen ja sain heti tiistaiksi ajan. Pelotti ihan hirveästi että millanen ihminen siellä on vastassa ja mitä edes osaan sille sanoa. Pakko nyt sanoa että pelkäsin ihan turhaan, ihminen joka oli vastassa oli aivan ihana. Osasi kysellä oikeat kysymykset, uskalsin sitten hänelle avautua asioistani.. Oli sitä mieltä että selkeästi oon masentunut ja laittoi lähetteen psykiatrille. Lääkkeet sain kanssa.

        Niin ja tiedoksi että en ole mikään hammaslääkäri ja joku on tuolla mun nimellä kirjoitellut.

        Perus toimintaa... voi huoh.... en ole vielä yhtään jolle ei olisi "Diagnosoitu" masennusta ja myrkkylääkkeet kouraan. Toivon onnea ja että noitten "kilttien" "ymmärtäiväisten" = manipulointia ja sanontaa jonka kaikki haluaa kuulla ja luulla.

        Ehei.... heitä lääkkemyrkyt roskiin paitsi rauhoittavat eli bentsot sillä erittäin koukuttavia mutta ei tuhoa aivokemiaasi ja auttaa oikeasti kun otat.

        Älä koske Serotoniini SSRi,SNRI tai Antipsykootti yms muihin mirzapine yms.

        Toivon ettet alota koko elämäsi alkavaan alamäkeen (masennus/mieliala"Lääkkeet") sitten kun uskot kantapään kautta ja tiedät niin ole valmis katsomaan dokumentit. Esim Psychiatry: industry of death.


    • Saman kokenut

      Hei!

      Huomasin viestisi vasta nyt - toivottavasti olet uskaltanut ja jaksanut hakea apua. Tiedän kokemuksesta, että olo voi mennä niin jähmettyneeksi ja lamaantuneeksi, että ei pysty edes hakemaan apua. Itse ainakin vaan olin. Läheisenkin on vaikea tajuta mistä on kyse, eikä se tavallaan mikään ihme ole, kun itsekin on ihan ulapalla siitä mistä on kyse. Joidenkin mielestä pitäisi ottaa itseään vaan niskasta kiinni ja sitähän sitä itsekin siinä tilanteessa toivoisi, mutta kun vaan ei pysty. Tilanne on vähän sama, kun sanoisi jalkansa poikkaisseelle, että kävele nyt vaan reippaasti, ei sua mikään vaivaa.

      Yleensä lääkärit ymmärtävät hyvin tällaisen tilanteen. Hyvän ja asiallisen lääkärin näin tulisi tehdä, eikä lääkärit lähtökohtaisesti epäile tällaisia juttuja. Mun mielestä kannattaa varata aika sellaiselle lääkärille, jonka luona voi käydä uudestaan, koska näähän ei ole 15-20 minuutissa hoidettavia juttuja. Omalta kohdaltani helpotti jo paljon heti, kun olin uskaltautunut lääkärin hoitoon vaikkakin hoito oli vasta alkamassa. Se nyt kuitenkin oli se eka askel.

      Mun mielestä riittää, kun itse tietää että kaikki ei ole kunnossa eikä ole enää oma itsensä eikä jaksa sitä mitä ennen ja tilanne on jo jatkunut pitkään - niin kuin sullakin nyt on. Asiantuntijat tekevät sitten yhdessä potilaan kanssa diagnoosin ja hoitosuunnitelman, joka ei aina ole lääkkeitä, joskus/usein tietysti ihan paikallaan nekin, muttei aina. Kunhan lääkäri sitten vaan seuraa tilanteen kehitystä - yksittäisen reseptin kirjoittamisessa ei tiettykään tällaisissa tilanteissa ole mieltä. Kaikki vaihtoehdot voi hyvän lääkärin kanssa käydä läpi ja lähteä sitten liikkeelle sillä hetkellä parhaalta tuntuvasta.

      Jaksamista ja toipumista!

    • kilppari6

      Jätä soittamatta.Apu on Suomessa sellaista että saat masennuslääke-reseptin kouraan ja se siitä.

      Yhdyn myös tähän kommenttiin.

      Lisäksi masennuslääkkeistä tulee niin huono olo, että tarvitset rinnalle rauhoittavia.Kaiken lisäksi lääkärit tekevät sinusta ns."narkkarin" kirjoittamalla YHDEN kerran näitä rauhoittavia. Sinulta tullaan jatkossa pidättämään kaikki sellaiset lääkkeet joissa on punainen kolmio ja sinua tullaan hoitaaan jatkossa narkkarina, vaikket sitä olisikaan.

      Suosittelen sinulle että menet kilpirauhaskokeisiin erikoistuneelle lääkärille.

      • EX-masentunut

        Myös minä suosittelen kilpirauhaskokeita! Itsekkin olen joutunut syömään masennuslääkkeitä vuosia ja sitten hokkuspokkus, otettiin kilpirauhaskokeet ja todellinen vaiva selvisi. Kylläpä taas elämä maistuu!


    • 1988

      hei kaikki kirjottaneet. luin teidän kertomukset. aika erikoisia vastauksia joiltakin. oli myös hyviä ja huonojakin, mutta jokainen kokee itse miten hoidon/asian ottaa vastaan.itse masennuin muutama vuosi sitten. tunsin silloin voimakkaasti että en kuulu tähän maailmaan. olin kauan hautonut sellaisia asioita päässäni että en kuulu tänne, kukaan ei välitä minusta ja ihan sama mitä teen niin aina kaikki menee mönkää. rupesin juomaa, tuhlasin paljon rahaa ja tein kaikkea sellasta mikä sai minut unohtamaan ne tosi asiat mitkä minua vaivasi. olin hällä väliä tuulella koko ajan.. ajattelin että kun kaikki asiat saan niin sanotusti poistettua niin voin lähteä täältä.. yritin erkaantua perheestäni, ystävistäni, parisuhde meni, menetin rahani, kämppäni ja työpaikkani. eräänä iltana hautoessani itsemurhaa. kovan tuskan, itkun ja monen pillerin ja alkoholin sekoilemani rupesin yhtäkkiä miettimään äitiäni. miltä siltä tuntuisi jos se löytäisi minut enkä olisikaan elossa... mietin varmasti muitakin, muuta toi on jäänyt päähäni. soitin apua ja sairaalasta heräsin. sain psykiatrista apu ja sain selville osittain mistä minun paha oloni oli alkanut. lapsuuteni oli aika rankka. en muista kauheasti lapsuuttani. enemmänkin huonoja asioita.. en niitä rupea tässä kertomaan mutta pointtini on että kannattaa hakea apua, täällä maailmassa kotimaassamme on aina joku joka kuuntelee ja auttaa. ei tarvitse lääkkeitä ottaa jos ei halua. itse en syönyt kuin muutaman kuukauden siksi että sain nukuttua. perhe ja ystävät auttavat kanssa vaikka kuin ajattelisi ettei ne ymmärrä. pitää ymmärtää että jokainen auttaa omalla tavallaan, hävetä ei saa. itse häpesin kovin sen jälkeen mutta yli olen päässyt sillä että kerroin ja jankutin jatkuvasti huonosta olostani ja siitä että olen masentunut. joskus jankuttaminen ja toistaminen helpottaa oloa. eikä kukaan tuomitse minua. ei tarvitse tuntea itseäsi huonoksi ihmiseksi tai hulluksi. siksi myös kirjotin tänne koska olen miettinyt uudelleen avun hankkimista. aikaisempi terapiani päättyi vuosi sitten. luulin että olen ok mutta nyt alkaa taas tuntua kurjalta joten itseni lapseni, perheeni ja ystävieni takia haen apua. niidenkin pitäisi jotka tuntevat huonoa oloa. voimia kaikille!

    • Ihminen on koekaniin

      Jos menet terveyskeskukseen, saat aamuksi iloisuuspillerin ja illaksi jonkin toisen, lisäksi vielä laastari, joka auttaa toimintakykyyn ja muistiin (30 laastaria, käytetään yksi päivässä 93€, jos ei tuosta hinnasta masennu, niin ei mistään. Nuo muut pillerit eivät vaikuta mitään, mutta ovat onneksi halvempia.

    • LittleSunshine.

      http://www.youtube.com/watch?v=gvdBSSUviys

      Huom varoitan! Järkyttävää tietoa ja totuutta dokumentissa johon osallistui niin uhrien(mielialalääke kuolemiin jne,) vanhempia, professoreja, tutkijoita, entisiä farmaseutteja ja jopa ex psykiatreja jotka ei voineet enää nukkua yötä tietäen mistä kokoajan on kyse ja peruste psykiatriassa. (huom psykologia on aivan eri)

      HUOM Vaikka saattaa olla erittäin järkyttävä Saatatte pelastaa itsenne tai rakkaat läheisinne tämän dokumentin katsomisen takia!

      Toivon kaikkea hyvää teille. :[ suren kansanne.

      Hymyilette viellä 5v sisään ja kiitätte itseänne ettette koskeneet psykiatria-"lääkäreitten" rahaa tuottaviin neuvoihin. Älkää uskoko kaikkea mitä teille kerrotaan 30min "diagnoosin" jälkeen ilman verikokeen yms koeattakaan.

    • Toimiva apu

      Ap:lle voin suositella Alkuajatusta. Siitä löydät selkeää tietoa ja toimivan välineen ongelman ratkaisemiseen. Kokeile, ja kun huomaat sen toimivan, niin pistä hyvä kiertämään.

    • Tarpeeksi kokenut

      En jaksa lukea kaikkia vastauksia...

      Ota samantien yhteyttä lääkäriin, mitä pikemmin sen nopeammin pääset ongelman yli ja helpommin kuin vasta sitten kun olet jo menettänyt työpaikkasi ja työkykysi.

      Minulla todettiin 2-3 vuotta sitten krooninen keskivaikea masennus ja se oli todella raskasta aikaa. Ennenkuin tajusin hakea apua kerkesin sössiä monet työpaikat ja ihmissuhteet koska kuvittelin jaksavani mutten jaksanut enkä enää kyennyt elämään tasapainoista elämää saatika sitten huolehtimaan mistään muusta.
      Ajattelin alkuun että mitä joku hiton puhuminen voi auttaa ja lääkkeitä en ota! Mutta se puhuminen auttoi todella paljon ja lääkkeet jäi ainoastaan pieneksi osaksi paranemistani, sen verran että sain hitusen apua mielen virkistämiseksi.
      Elin monta vuotta pienessä kuplassa enkä osannut edes kuvitella tulevaisuutta tai että eläisin yli 30-40 vuotiaaksi enkä edes halunnut. En nähnyt valoa enkä mahdollisuuksia siihen että elämäni laatu paranisi. Nyt pitkän prosessin jälkeen maailma on taas niin kaunis ja elämä maittaa. Masennus on pysynyt poissa jo lähes 8kk ja koska kyse on kroonisesta masennuksesta niin joudun painimaan ongelman kanssa koko elämäni mutta en aio antaa sen hallita minua koska olen nähnyt eron hyvän ja huonomman elämän välillä ja vaikka silloin en osannut kuvitella tällaista vapautta (enkä koskaan aiemmin) niin nyt en suostu siitä luistamaan.

      Yritän vain sanoa sen että hae apua heti ja puhumalla ammattitaitoiselle ihmiselle saat varmasti auottua solmuja mitä et ole jostain syystä itse saanut auki. Lääkkeitä ei sulle varmasti tuputeta jos niitä et halua mutta jos tilanne sen vaatii niin kannattaa miettiä jotain lieviä, ne voi tuoda sen tarvittavan boostin päivään. Masennuksesta ei ole oikotietä vapauteen ja kannattaa todella tutkiskella itseään samalla ja tehdä sen hyvin perusteellisesti. Puolisosi ei välttämättä tajua reagoida tai ymmärrä tilanteen vakavuutta, itsellä oli vähän sama ongelma eli vaikka kuinka ongelman selväks tein niin toinen ei reagoinut mitenkään jolloin tajusin että olen yksin ongelmani kanssa.

    • Mummelimymmeli

      Olis kiva tietää mtiä aloittajalle nyt kuuluu? Oletko hakenut apua?

      Koska olet työsuhteessa, voit hyvin varata ensin ajan työterveyslääkärille ja kertoa hänelle tuon mitä olet täällä kertonut. Saattaa olla, että sinua alkaa itkettämään, mutta ei se haittaa. Et ole ensimmäinen joka lääkärissä itkee. Lääkäri osaa kysellä sinulta asioita, ei sinun tarvitse kantaa huolta siitä sen enempää, kunhan menet ja kerrot millainen olo sinulla on.

      Saat varmaan aluksi viikon tai kaksi sairauslomaa, ja pyynnön mennä lääkärin vastaanotolle ennen kuin sairauslomasi loppuu ja tarvittaessa sairauslomaasi jatketaan, niin kauan, kuin tarvii. Jos sairauslomasi jatkuu niin kauan, että työterveyslääkäri ei enää voi kirjoittaa sinulle sairauslomaa, hän ohjaa sinut mieleterveystoimistoon, jossa pääset lääkärin vastaanotolle ja saat lisää sairauslomaa ja ehkä tarvittaessa masennuslääkereseptin. Ja halutessasi pääset siellä myös juttelemaan sairaanhoitajan luokse viikottain. Saat olla sairauslomalla niin kauan kuin on tarpeen. Ei tarvitse pelätä, että töypaikallasi joku saa tietää. Nämä asiat ovat salassa pidettäviä asioita, eikä lääkärintodistustasi näe muu kuin esimiehesi. Joten tämänkin asian suhteen saat olla turvallisin mielin.

    • Anonyymi

      Mun nähdäkseni soitat just sinne tk: hon.. Niinkun yleensäkin soitat, kun oot sairas.. Kerrot tilanteen, pyydät apua.. Niinkuin yleensäkin kun oot sairas... Kyllä se siitä sitten etenee.. Ei mt ongelman pitäs olla sen kummempi,kun fyysinenkää ongelma.. .vaiva ku vaiva..Siellä on henkilöstöä sitä varten,että osaavat auttaa.. ei muut ku ottaa yhteyttä!

    • Anonyymi

      Minäkin raahaudun töihin,en todellakaan ole työkykyinen. Saan skarpata,että jotenkin selviän työpäivät. Muu aika menee nukkuessa.

    • Anonyymi

      Hae apua ihan reilusti vaan, moni muukin hakee kun tuntee ahdistusta , kyllä ne sinua uskoo , silloin kun ihminen on masentunut niin n åe ikävät ajatukset on päällimmäisenä ja kyllä lääkäri tietää miten masennusta hoidetaan eikä epäile mitään vaan antaa lääkkeet ahdistukseen. Eihän ne ajokit aina Voikkaan ymmärtää millaista se on , jos eivät itse ole kokeneet,
      kun ei.sitä itsekkään jaksa ymmörtää miksi voi huonosti.
      Onko sinulle tapahtunut jotain joka on aiheuttanut mielipahaa mistä ahdistus on alkanut . Joskus voi olla niinkin että olet syvästi pettynyt johonkin asioihin ja se on laukaissut masennuksen. Ihan kuuluu sekin masennukseen että saattaa olla parempi toisina päivinä , mutta hae vaan apua että saat pois sen ahdistuksen .

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Henkisesti lapsen tasolle jääneen ex evakkoukon viestittelyä.

      Tämä se vasta ihme on: Aikuiset poikansa ovat terveitä ja fiksuja.

    • Anonyymi

      Turha ainakaa nykyään enää mihinkää soitella kun sitä apua enää mistään saa. Ennenki se oli pelkästään joku pilleripurkki kouraan ja yksin kotiin selviytymään. Pitäisi kai kuolla pois kun ei ole toivoa paremmasta.

    • Anonyymi

      Tuttu tunne. Ei sitä apua saa vaikka uskaltaa kysyäkkin.

    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe