nilkan nivelsiteiden korjausleikkaus

jalkavaivainen

Onko kellään kokemusta nilkan nivelsiteiden kiristysleikkauksesta? Mä ite olen ilmeisesti joutumassa kyseiseen leikkaukseen, mutta olisin mielelläni kuullut ihmisten omakohtaisia kokemuksia vastaavasta leikkauksesta. Kauan jouduit olemaan sairaalassa? Kuinka toipuminen eteni? kuinka kauan kipsissä? kuinka kauan kepeillä?
kertokaa kaikenlaista. olisin enemmän kuin kiitollinen kokemuksistanne.

20

22251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gigona

      Tervehdys jalkavaivainen.
      Olen ollut yli 20 sitten eka kerran korjausleik-
      kauksessa ja muutama vuosi sitten.
      Nyt on tullut uusi leikkaus systeemi mukaan,
      joka oli miellyttävämpi.
      Leikkaus tehtiin epiduraali puudutuksessa.
      Sairaalasta pääsin seuraavana päivänä pois.
      Aloita kipsi jumppa heti, kun ohjeet annetaa ja
      ÄLÄ LAIMIN LYÖ JUMPPAA.
      Kipsi 8 viikkoa ja saa loppua kohden varata.
      Minulla ei kipsin aikaan ollut mitään ongelmia.
      Ei kutinoita ja nukuin hyvin kipulääkitys päällä.
      Lopetin lääkkeet, kun ei ollut kipuja.
      Kepit olivat just'niin kauan kuin kipsi.
      Sai käyttää muutamna päivän toista keppiä tukena,
      jos halusin.Enpä käyttänyt, kun pärjäsin ilmanki

      Kipsi poistettiin lähdin normaalisti kävelemään.
      Se oli ihana tunne, ei ollut aristuksia eikä
      minulla pahemmin turvotusta.
      Toivotan sinulle miellyttävää leikkauspäivää ja
      luota kirurgisi taitoihin ja oppeihin, niin kaikki menee hyvin.
      Miellyttävää kävelyä tukevalla nilkalla.
      Terv. Gigona

    • SMA

      Minulla tehtiin nilkan nivelsiteiden kiristysleikkaus maaliskuussa. Leikkaus tehtiin päiväkirurgisena toimenpiteenä eli pääsin 3 tuntia leikkauksen jälkeen kotiin. Kipsi oli jalassa 4 viikkoa( kepit) sairaslomalla olin 6 viikkoa.
      Nilkan liikeharjoitukset aloitin heti kipsin poiston jälkeen. Nilkka nyt hyvässä kunnossa !!!

    • n33

      Vasemman nilkan nivelsiteet leikattu kaksi kertaa, oikean kerran. Olen nyt menossa oikeaa nilkkaa uudelleen korjauttamaan, vasen varmastikin ensi vuonna.

      Eli kolme edellistä vuotta olen "lomaillut" nilkkojen takia sen pari kuukautta.

      Omalla kohdallani on niin että nivelsiteet ovat repeytyneet niin usein että siteet olivat pelkkää "arpeutunutta höttöä", lääkärit ihmetteli miten ylipäätään pysyn edes pystyssä.

      Ensiksi leikattiin oikea (luukalvosta tehtiin uusi nivelside). Sitten vasen; sama korjaustapa. Sitten vuoden päästä vasen uusiksi -> reidestä jänne korvaamaan nivelsidettä. Nyt oikea leikataan niin että pohkeesta poistetaan jänne ja siitä rakennetaan uusi nivelside. Samalla tavoin ilmeisesti vielä kerran operoidaan tuo vasen nilkka...

      Kaikki leikkaukset on tehty spinaalipuudutuksessa, yön yli sairaalassa ja sitten kotiin. 2 ensimmäistä viikkoa ei saa varata ollenkaan, 2 vk osavaraus, ja 4 viikon kohdalla kepit pois ja täysvaraus, sitten vielä 3 vk kipsi/ortoosi jalassa. Toipunut normaaliksi noin puolessa vuodessa. Tosin tämä viimeinen kipuilee vieläkin vaikka leikkauksesta on jo vuosi aikaa.

      Jokainen tapaus on tietysti omanlaisensa.

    • Carita

      heippa.. ite olin ko. leikkauksessa 22.10. leikkaus meni hyvin, sairaalassa olin vaan yhden yön.. kipsiä joutuu pitää kuukauden sekä keppejä... huomenna menen kipsin poistoon.. jalka ei oo ollut kipeä muutaku muutaman päivän leikkauksen jälkeen...

      • nilkka ongelmainen

        Moikka,
        nyt ku täällä puhutaan näistä nilkan nivelsiteistä ni ajattelin kysyy että mitä oireita teil oli ennen ku pääsitte leikkauksee..ku mulla on toi oikeen nilkan nivelsiden saattaa mennä vaikka kävelis suoralla tiellä.. en tiä että olisko se revenny ku ehkä oari kertaa mut nyt se nilkka aina naksuu ja särkee välillä ja tosiaan nyrjähtelee vähän millon sattuu... että luuletteko että mun pitäis mennä lääkäriin ja vaatii leikkausta ja olisko siihen edes mitään syytä.. :)


      • Carita
        nilkka ongelmainen kirjoitti:

        Moikka,
        nyt ku täällä puhutaan näistä nilkan nivelsiteistä ni ajattelin kysyy että mitä oireita teil oli ennen ku pääsitte leikkauksee..ku mulla on toi oikeen nilkan nivelsiden saattaa mennä vaikka kävelis suoralla tiellä.. en tiä että olisko se revenny ku ehkä oari kertaa mut nyt se nilkka aina naksuu ja särkee välillä ja tosiaan nyrjähtelee vähän millon sattuu... että luuletteko että mun pitäis mennä lääkäriin ja vaatii leikkausta ja olisko siihen edes mitään syytä.. :)

        mulla ennen leikkausta jalka oireili niin että saattoi nyrjähtää ihan millon vain vaikka tasaisella olis kävelly, nilkka turvoksissa ym... alkoi jatkuva nyrjähtely ja siitä johtuva kova kipu ärsyttää joten menin röntgeniin... sen perusteella laitettiin leikaus jonoon...


      • Väljänilkka:(
        Carita kirjoitti:

        mulla ennen leikkausta jalka oireili niin että saattoi nyrjähtää ihan millon vain vaikka tasaisella olis kävelly, nilkka turvoksissa ym... alkoi jatkuva nyrjähtely ja siitä johtuva kova kipu ärsyttää joten menin röntgeniin... sen perusteella laitettiin leikaus jonoon...

        Kuka on käynyt yksityisellä ja missä?
        Paljon maksoi?


      • operoitu
        Väljänilkka:( kirjoitti:

        Kuka on käynyt yksityisellä ja missä?
        Paljon maksoi?

        Olen käynyt yksityisellä leikkuuttamassa oikean nilkan nivel siteet kesällä 07. Ortopedi Jouni Heikkilän vastaanotolle menin ja hän ohjasi Turun Mehiläiseen jossa hän suoritti leikkauksen kahden viikon kuluessa. Itse heikkilä on erittäin hyvä ortopedi ja suosittelisin häntä. Leikannut urheilijoita niin kuin myös Sakari Orava, jolla voi hyvinkin olla vielä heikkilääkin parempi kokemus. Mutta molemmat arvostettuja lekureita. Jos en ihan väärin muista niin leikkauksen hinnaksi tuli 2000e. Jonka onneksi kyllä vakuutus maksoi. Eipä menneet nekään maksetut laskut vakuutuksesta hukkaan :)


    • :(( yhyy

      luukalvon siirtoleikkaukseen siis. kysyisin hieman kysymyksiä...
      kuinka kauan leikkaus kesti? olitko poissa koulusta/töistä leikkauksen jälkeen? kuinka kauan? koska pystyit varaamaan nilkalle kokonaan ilman kipuilua yms.?

      • n33,n37

        Hei! Mulla siis nuo kaksi ensimmäistä leikkausta tehtiin luukalvonsiirteellä, ja eivät toimineet, vaan nyt on tulossa viiden leikkaus, myös vasempaan tehdään Evans, se viimeinen mahdollinen korjaus.

        Mulla on ollut aina saikkua sen 8-10 vk, leikkaustyypistä riippumatta. 2 ekaa viikkoa ei saa astua ollenkaan, 2 seuravaa hiukan, sit 2 vk osavaraus, ja sitten saa alkaa astua normaalisti. Noin 3 kk menee siihen et olen mielestäni työ/liikkumiskuntoinen. Jalkaa täytyy pitää lähes koko ajan ylhäällä, muuten kivut käyvät liian voimakkaaksi.

        Luukalvon leikkaus on köykäisempi, mutta menee siihenkin varsin se 2-3 tuntia. noin 6 tuntia on mennyt noihin järeämpiin, kun jännettä irroitellaan huolella ensin muualata.


      • :(( yhyy
        n33,n37 kirjoitti:

        Hei! Mulla siis nuo kaksi ensimmäistä leikkausta tehtiin luukalvonsiirteellä, ja eivät toimineet, vaan nyt on tulossa viiden leikkaus, myös vasempaan tehdään Evans, se viimeinen mahdollinen korjaus.

        Mulla on ollut aina saikkua sen 8-10 vk, leikkaustyypistä riippumatta. 2 ekaa viikkoa ei saa astua ollenkaan, 2 seuravaa hiukan, sit 2 vk osavaraus, ja sitten saa alkaa astua normaalisti. Noin 3 kk menee siihen et olen mielestäni työ/liikkumiskuntoinen. Jalkaa täytyy pitää lähes koko ajan ylhäällä, muuten kivut käyvät liian voimakkaaksi.

        Luukalvon leikkaus on köykäisempi, mutta menee siihenkin varsin se 2-3 tuntia. noin 6 tuntia on mennyt noihin järeämpiin, kun jännettä irroitellaan huolella ensin muualata.

        kiitos paljon vastauksista ! nyt sitten vain jännitän täällä mikä on lääkärin tuomio :/


    • poitilas

      mulla kiristettiin nivelsiteitä. Kipsi jalassa 6 viikkoa, sairaslomalla 2 kuukautta. Sain täyspainovarauksen heti, kun kipu antaa myöden. Kolmantena päivänä leikkauksen jälkeen lähin kävelemään, sauvoja en tarvinnut. eli kaikki sujui hyvin. aika erilaisia ohjeistuksia tuntuu olevan näissä tapauksissa...

      • n33,n37

        Nilkassa on useampikin nivelside, eli riippuu mitä niistä korjataan. Joku nivelside ei häiriinny (kiinnitys ei irtoa) vaikka sillä pian jo astuisikin, joku toinen saattaa reagoida niin et ruuvit irtoaa. Luukalvo tai jännesiirto joudutaan kuitenin "pulttaamaan" kiinni ruuveilla ja kestäähän se aikansa että ne alkaa edes vähän luutua sinne luuhun. Toinen mun luukalvon siirto päättyi ikävästi 3 kk:n jälkeen leikkauksesta; se irtosi ruuveineen. Vaikka olin jo 6 vk kävellyt ilman rajoituksia varauksessa. Musta on parempi olla hieman liian varovainen kuin ottaa riskejä. Mutta jokaisella lekurilla on ne omat tavat leikata ja antavat vielä erilaiset ohjeet toipumiseenkin ;)


      • lenkkunilkka
        n33,n37 kirjoitti:

        Nilkassa on useampikin nivelside, eli riippuu mitä niistä korjataan. Joku nivelside ei häiriinny (kiinnitys ei irtoa) vaikka sillä pian jo astuisikin, joku toinen saattaa reagoida niin et ruuvit irtoaa. Luukalvo tai jännesiirto joudutaan kuitenin "pulttaamaan" kiinni ruuveilla ja kestäähän se aikansa että ne alkaa edes vähän luutua sinne luuhun. Toinen mun luukalvon siirto päättyi ikävästi 3 kk:n jälkeen leikkauksesta; se irtosi ruuveineen. Vaikka olin jo 6 vk kävellyt ilman rajoituksia varauksessa. Musta on parempi olla hieman liian varovainen kuin ottaa riskejä. Mutta jokaisella lekurilla on ne omat tavat leikata ja antavat vielä erilaiset ohjeet toipumiseenkin ;)

        sillä mulla on tulossa nivelsiteiden korjausleikkaus.
        Nilkan uloimmat siteet lähes kaikki poikki, vain yksi ohut suikale, ja hyvät ympäröivät lihakset pitävät sen kasassa niin, että pystyn kävelemään.
        Onko uusia kokemuksia muilta? tämä ketju on alkanut jo aika kauan sitten, joten uudempia kokemuksia toipumisesta oisi kiva kuulla.

        Sairaslomaa lääkäri sanoi tulevan 2-3 kk.


      • n33, n37
        lenkkunilkka kirjoitti:

        sillä mulla on tulossa nivelsiteiden korjausleikkaus.
        Nilkan uloimmat siteet lähes kaikki poikki, vain yksi ohut suikale, ja hyvät ympäröivät lihakset pitävät sen kasassa niin, että pystyn kävelemään.
        Onko uusia kokemuksia muilta? tämä ketju on alkanut jo aika kauan sitten, joten uudempia kokemuksia toipumisesta oisi kiva kuulla.

        Sairaslomaa lääkäri sanoi tulevan 2-3 kk.

        Mulla tuo viimeisin leikkaus oli reilu vuosi sitten, ja hyvin olen siitä toipounut. Mun leikkaustapa on ollut vaan aika massiivinen (Evans), joten nyt taas jalkapöydän luu sanoi poks... eli 3. murtuma koska nivelsiteet eivät anna enää periksi, luu antaa ja murtuu. Mutta mieluummin näin sillä kaatuilen paljon vähemmän kuin ennen, vaikka lopputulos onkin välillä ikävä... mutta tasapaino parantunut, nytkin luu katkesi vaikken edes kaatunut :D Ihana elää elämää kun en koko ajan ole nurin...


      • Nilkutin
        n33, n37 kirjoitti:

        Mulla tuo viimeisin leikkaus oli reilu vuosi sitten, ja hyvin olen siitä toipounut. Mun leikkaustapa on ollut vaan aika massiivinen (Evans), joten nyt taas jalkapöydän luu sanoi poks... eli 3. murtuma koska nivelsiteet eivät anna enää periksi, luu antaa ja murtuu. Mutta mieluummin näin sillä kaatuilen paljon vähemmän kuin ennen, vaikka lopputulos onkin välillä ikävä... mutta tasapaino parantunut, nytkin luu katkesi vaikken edes kaatunut :D Ihana elää elämää kun en koko ajan ole nurin...

        Evans on hyvä operaatio. Mulle se tehtiin 14 vuotta sitten ja jalka on ollut todella hyvä. Ennen operaatiota nilkkanivel oli todella löysä - nyt toimii kuin VR :-). Kuntoutus on tärkeää eli jumppaa ilman vastusta ja kuminauhoilla.

        En suosittele operatiota, jos ei ole siihen tarvetta, mutta jos on pakko turvautua operaatioon, sen ennuste on hyvä.


      • lenkkunilkka
        Nilkutin kirjoitti:

        Evans on hyvä operaatio. Mulle se tehtiin 14 vuotta sitten ja jalka on ollut todella hyvä. Ennen operaatiota nilkkanivel oli todella löysä - nyt toimii kuin VR :-). Kuntoutus on tärkeää eli jumppaa ilman vastusta ja kuminauhoilla.

        En suosittele operatiota, jos ei ole siihen tarvetta, mutta jos on pakko turvautua operaatioon, sen ennuste on hyvä.

        ...on tehty. Kotona oleilua, ja kintun ylhäällä pitämistä. Telkun kattelua ja lukemista.
        Tänään eka kerran suihkuttelua ilman suojausta = /
        Saikkua tuli 2 kk alkuun.

        odottelen aikaa, kun tämän kanssa saa astua kunnolla.. ;)
        ja kuinka alkaa toimia jatkossa


    • eect

      Iteltä leikattiin tänään nilkka spinaalipuudutuksessa. Nivelsiteet kiristettiin sekä tehtiin jänteelle uudet "urat" sillä jänne ei pysynyt enää paikoillaan ja pomppi pois koko ajan. Saigonia 7 viikkoa, kipsi 4vko, puolivaraus 2vkon jälkeen ja kepit 5-6 viikkoa kipujen mukaan. Leikkaus kesti tunnin ja pääsin 3h jälkeen kotiin kun puudutus oli lähtenyt ja kusella pysty käymään, eli nopea homma.

      Hinta: 2750e jonka vakuutus korvasi. Tehtiin siis yksityisellä, Mehiläisessä.

    • KaisaJ

      Itse olen nyt hiljalleen miettinyt uutta leikkausta kun nilkkojen tila on se, että nyrjähtää taas normaalissa kävelyssäkin. Kuten varmaan muutkin, olen "tottunut" siihen, että perus nyrjähdyksien kanssa ei mennä lääkäriin. Tuomio kun usein/aina on pari viikkoa lepoa, revähdys... Toinen nilkka leikattu siten, että nivelside rakennettu (kaikki 3) uudestaan säären jänteestä, toisen leikkasi Eero Hyvärinen, Dextra, siten että nivelside rakennettiin luukalvosta. Kuinka "helposti" lähtevät uudestaan leikkaaman? Sillä kun tuntee omat nilkkansa, on uusi leikkaus alkanut tuntumaan hiljalleen "parhaalta" vaihtoehdolta.

    • n33, n37

      Olen käsittänyt ettei tuon Evansin (säären jänteen käytön) jälkeen enää ole vaihtoehtoja. Mutta voin olla väärässäkin ;) Multa toinen siis leikattu 3 krt ja toinen 2 krt ja viimeisimpien (Evansien) jälkeen nilkat viimein kunnossa! Luukalvolla tehdyt (ne ensimmäiset) eivät kestäneet mitään. Ihanaa kun useamman vuoden leikkauskierre noiden osalta nyt viimein ohi, siitä viimeisestä leikkauksesta nyt 2 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe