Minkä taakseen jättää

bessie*

sen edestään löytää. Aina joskus tuo varmaan pitää paikkansa, minulle se tuli todeksi tänään.
Jo pitkään olen silkkaa viitsimättömyyttäni jättänyt ottamatta kaupasta milloin sitä milloin tätä, laskeskellut että vielä pärjään, tehnyt luovia ratkaisuja tai sinnitellyt tykkänään ilman.

Yhden kauppareissun jo tein, ostoslistan otsikko "leipomiseen". Ostoksia purkaessani laskeskelin huvikseni paljonko ostin kiloissa, 17 kiloa tuli jo jauho- ym. pusseista ja pakastetaikinoista joissa oli selvästi paino merkitty pakkauksiin. Munat ja muut tilpehöörit mukaan lukien varmaan pitkälle yli 20 kiloa.

Kyllä olisi pitänyt ajoissa varautua, sillä ei tullut yllätyksenä että tarvitsen kun itse jo monta viikkoa sitten lupasin, tai oikeastaan tarjouduin leipomaan. Melkoiset ruuhkat oli kaupassa jo nyt, ja vielä on ainakin kaksi keikkaa tehtävä, ehkä kolme.

Taas kerran tuli 'yllätyksenä', että kaupat eivät ole lauantaina auki, siitä tämä hässäkkä. Oli minulla hienosti aikataulutettu suunnitelma, mutta sehän romuttui kertaheitolla kun fiksu poikani varta vasten varmisti että muistathan kauppojen olevan kiinni lauantaina.

Aamukahvi ja lounastauko nyt, ja sitten taas menoksi. Vaateripustimiakin olen kaupassa jo eräänkin kerran ollut ottamassa, mutta ei sitten muka olekaan mahtunut mukaan tai jotain. Nyt on sekin vielä edessä, joutavan jahkailun takia juuri nyt kun olisi muutakin ihan riittämiin.
Onko kenelläkään yhtä huonosti hommat hanskassa?

100

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En minäkään muistanut koko päivää.

      Ei asialla käytännnön merkitystä, kaikkea saa huoltoasemalta. Eikä onneki ole ollut aikoihin mitään isompaa vastaanottoa tms, että olisi pitänyt erityisemmin valmistella. Jotain pikkupirskeitä joskus, niihin ei tarvitse kassikaupalla tavaraa. Jokin leipominen ei kiinnosta pätkääkään, kaikkea saa kaupoista. Ruuanlaitto tosin muuten kyllä kiinnostaa.

      Oli tänään tarkoitus käydä marketissa, en lähde ruuhkaan rynnimään, käyn siis illalla huotsikalla.

      Tympii noit joutavat "pyhäpäivät", sotkevat koko maan, jonninjoutavien asioitten takia.

      =DW=

    • pulla-aika

      Ihan se ja sama, vaikka kaupat olisivat ihan kaksi päivää kiinni.
      Tarvikkeita on kuin pula-ajan kynnyksellä.
      Ei tarvi venyttää käsiä kassien painosta.

      Pakastin, tuo suonsilmäke, on pullollaan ruokaa.
      Kun joskus jaksaisi sen kannen avata.

      • bessie*

        Joskus on kiva vähän kokoontua ja juhlia. On minullakin aina 'varmuusvarastoa' kotona, mutta en minä niistä vierastarjoilua laittaisi kuitenkaan ja nyt oli tosiaan päässyt jauhot ja sopivat riisit ym. ym. päässyt loppumaan.

        Nyt kone kiinni ja menoksi.


      • ent. siivoojaparka
        bessie* kirjoitti:

        Joskus on kiva vähän kokoontua ja juhlia. On minullakin aina 'varmuusvarastoa' kotona, mutta en minä niistä vierastarjoilua laittaisi kuitenkaan ja nyt oli tosiaan päässyt jauhot ja sopivat riisit ym. ym. päässyt loppumaan.

        Nyt kone kiinni ja menoksi.

        Minulla on, jos toisilta loppuu kesken. Tytär päätti alkaa laihdutuskuurille ja tuoda runttasi kaapeistaan kaiken lihottavan minulle. Tunnen itseni ihan syöttöpossuksi nyt. Kaksi isoa kassillista täyteen pakattuina kaikenlaista kuivamuonaa...


      • äitemuori*

        Päätin aikoja sitte etten mitään säilö enkä kerää varastoon joskus käytettäväks, eli mun kaapit aika tyhjiä. No ny kummunki tulee tämä pyhäaika, joka vuotiset pakkopyhät.
        Jälkikasvu tulee sunnuntailounaalle ja heit varte piti hamstrata tarjottavaa, kaks reissua, toinen halliin ja toinen lähikauppaan, niinku hyötyliikuntaa:))
        Mulla on sellanen vetokassi, mut se painaa yhtä paljon, on rappuset ja muut esteet.
        Ens sunnuntai on sit isänpäivä, päivä josta mun pappa sanos että on turha rahastamiseen tarkotettu. Voi olla.
        Ja kuin paljon sitä onkaan perheenäidit raahanneet ruokaa pyöränsarvet kasseja täynnä, kun ei ollu autoo ei ajokorttia? Moniko mies teki saman?


    • €--

      Ei mullekaan muuten ja miehenä jos ei erikoista enkä toivo erikoista, sattuu tulemaan mullekin laps lapsensa kans joten ei pääse pälkähästä ilman siivomista ja laittamista, vielä ilmoittivat ei saa hössöttää.

    • Kato mörköä, niin se vain poistui minunkin viestini. :)
      Mitähän mahdoin kirjoittaa, väliäkö tuolla.
      Juu, eilen kävin taajaman marketissa sapuskaa ostamassa, en älynnyt punnita paljonkon painoivat.
      Jauhoja en ostanut, kun en harrasta leipomista laajemmassa mittakaavassa. Lähinnä sämpylöitä ja joulutorttuja, kun on niiden aika.
      Homma oli hyvin hanskoissa, mitään en unohtanut.
      Sen Martta-kerho-jutskan jätän kyllä nyt pois.

      • longwaytotipparöörii

        Martta-kerho, ennemminkin huonoääninen sekakuoro.
        Kukin äänellään, kuin Tippavaaran WPK.
        Niin oikke.


      • longwaytotipparöörii kirjoitti:

        Martta-kerho, ennemminkin huonoääninen sekakuoro.
        Kukin äänellään, kuin Tippavaaran WPK.
        Niin oikke.

        Eikä kun Martta-kerhossa vaihdellaan ja välitetään tietoa, taitoa ja hyviä vinkkejä.
        Saattaahan ne siellä laulaakin, en ole ikinä porukkaan liittynyt.
        Ruudut eivät sovi minulle, vaikka voihan heillä muoti olla muuttunut.


      • fatladysingsend
        Anceli kirjoitti:

        Eikä kun Martta-kerhossa vaihdellaan ja välitetään tietoa, taitoa ja hyviä vinkkejä.
        Saattaahan ne siellä laulaakin, en ole ikinä porukkaan liittynyt.
        Ruudut eivät sovi minulle, vaikka voihan heillä muoti olla muuttunut.

        Joo, ei tuo kuoro oikein sopinut muuhun, kuin siihen, jos joku uskaltaa kirjoittaa jotain vastaan vuolaan virran kulkijoiden kurkkuääniä.
        Pian sekakuoro kokoontuu jodlaamaan vastaan jonkun palstaisimman selän takaa.


      • Jos enkeli olet menny niin hävyttömiä kirjoittamaan et sefun pitää poistaa niin olen mä nyt pettynyt,koita ny muistaa mikä nikki sulla on.
        Se velvoittaa
        Vai olitko reissun jälkeen niin fiiliksissä et kontrolli petti?


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Jos enkeli olet menny niin hävyttömiä kirjoittamaan et sefun pitää poistaa niin olen mä nyt pettynyt,koita ny muistaa mikä nikki sulla on.
        Se velvoittaa
        Vai olitko reissun jälkeen niin fiiliksissä et kontrolli petti?

        Tietenkään en kirjoittanut mitään hävyttömiä, vastasin hunkszille ja kun hänen viestinsä poistui, minun häippäsi siinä samassa rytäkässä.
        Enkä ole itseäni enkeliksi nikkaroinut, se on vaan toka nimeni, vähän muunneltuna.
        Vai vielä velvoitteita, niitä on muutenkin liian kanssa.
        Tässä julmassa maailmassa.

        Sellaisissa fiiliksissä olen ollut, että siivosin ja laitoin runsaasti ruokaa.
        Pihalla loikoili kuollut jänis, siitä en kyllä valmistanut mitään.
        Mikä sen lie tappanut, ei minkäänlaista jälkeä missään, ei vertakaan.


      • ...
        Anceli kirjoitti:

        Eikä kun Martta-kerhossa vaihdellaan ja välitetään tietoa, taitoa ja hyviä vinkkejä.
        Saattaahan ne siellä laulaakin, en ole ikinä porukkaan liittynyt.
        Ruudut eivät sovi minulle, vaikka voihan heillä muoti olla muuttunut.

        Martoista.

        Niistä ollut aikanaan kai hitosti apua ihmisille. Ja on muuten mullekin. Jos nyt asian ilmaisi jotenkin, meitsi ei ole oppinut erittelemään miesten- tai naisten hommia. Marttojen julkaisuista oli aikanaan apua. Ja nykyisinkin, aika usein vilkaisen jotain asiaa niitten saitilta.

        Vaan, aikansa lapsi. Netistä löytää helpolla kaikken mahdollisen tiedon vähällä vaivalla. Marttojen kakkureseptit jne on sen verran vanhanaikaista kamaa, ei kukaan nykyaikana leivo, jos leipoo, parempia ohjeita löytyy paljon.

        Puhutaan uusavuttomista. Mun mielestä menee pieleen. Nykyaikana tarvitaan aivan erilaisia taitoja, kuin ennen. Tokikin tavalliseen kodinhoitoon jne aina tarvitaan neuvoa ja ohjetta. Mutta ne nyt lukee pulveripurkin päällä. Tai löytyy netistä. Ihan hyvää tapaa ja menetelmää jää juu unholaan, harva käyttää etikkaa tai ruokasoodaa tms siivoukseen, tai edes osaa neuloa lapasia. Mutta mitä sitten?

        Martoille olisi tarvetta ja tilausta kyllä. Hommeli vaan jymähtänyt jonnekin sotia-edeltäviin aikoihin. Nyt pitäis olla aktiivinen livessä ja somessa, tämänpäivän asioita, ei ikuisia kaalilaatikkoreseptejä, se löytyy kyllä helpolla netistä. Eli pitäis jalkautua ja someutua aktiivisesti. Ja asioitten pitäis olla sisällöltään tämän päivän ihmisiä koskevia. Tyyliin, miten helpoiten vertailen vekkokauppojen hintoja, miten ohjelmoin pölynimurini, miten valmistetaan kunnollista sushia, miten hoidan mikrokuitu vaatteitani, entäpä mitä tarjota illallisseurueelle, joista jokaisella on jokin allergia jne. Tokikin, perinteisämmät jutut pitää olla, mutta rajua uudistumista tarvitsee sekin osasto, jäljessä nykyajasta aika rumasti.

        Ihan vaan hattua nostaen, oli martat varmastikin hieno asia, nykyisin kokolailla antiikkia.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Martoista.

        Niistä ollut aikanaan kai hitosti apua ihmisille. Ja on muuten mullekin. Jos nyt asian ilmaisi jotenkin, meitsi ei ole oppinut erittelemään miesten- tai naisten hommia. Marttojen julkaisuista oli aikanaan apua. Ja nykyisinkin, aika usein vilkaisen jotain asiaa niitten saitilta.

        Vaan, aikansa lapsi. Netistä löytää helpolla kaikken mahdollisen tiedon vähällä vaivalla. Marttojen kakkureseptit jne on sen verran vanhanaikaista kamaa, ei kukaan nykyaikana leivo, jos leipoo, parempia ohjeita löytyy paljon.

        Puhutaan uusavuttomista. Mun mielestä menee pieleen. Nykyaikana tarvitaan aivan erilaisia taitoja, kuin ennen. Tokikin tavalliseen kodinhoitoon jne aina tarvitaan neuvoa ja ohjetta. Mutta ne nyt lukee pulveripurkin päällä. Tai löytyy netistä. Ihan hyvää tapaa ja menetelmää jää juu unholaan, harva käyttää etikkaa tai ruokasoodaa tms siivoukseen, tai edes osaa neuloa lapasia. Mutta mitä sitten?

        Martoille olisi tarvetta ja tilausta kyllä. Hommeli vaan jymähtänyt jonnekin sotia-edeltäviin aikoihin. Nyt pitäis olla aktiivinen livessä ja somessa, tämänpäivän asioita, ei ikuisia kaalilaatikkoreseptejä, se löytyy kyllä helpolla netistä. Eli pitäis jalkautua ja someutua aktiivisesti. Ja asioitten pitäis olla sisällöltään tämän päivän ihmisiä koskevia. Tyyliin, miten helpoiten vertailen vekkokauppojen hintoja, miten ohjelmoin pölynimurini, miten valmistetaan kunnollista sushia, miten hoidan mikrokuitu vaatteitani, entäpä mitä tarjota illallisseurueelle, joista jokaisella on jokin allergia jne. Tokikin, perinteisämmät jutut pitää olla, mutta rajua uudistumista tarvitsee sekin osasto, jäljessä nykyajasta aika rumasti.

        Ihan vaan hattua nostaen, oli martat varmastikin hieno asia, nykyisin kokolailla antiikkia.

        =DW=

        Ovathan Martat kuitenkin aika hyvin pysyneet ajassa mukana, sen mitä olen toiminnoistaan lukenut.
        Heillä on omat Facebook-sivutkin.. :)
        Ja Brysselissä on perustettu Belgian Martat, joka kuuluu Uudenmaan Marttapiiriin itsenäisenä yhdistyksenä.
        Miehetkin voivat tulla mukaan Marttojen toimintaan, ovatko he sitten Martteja, senkin tiedon voisi jostain poimia.


      • ...
        Anceli kirjoitti:

        Ovathan Martat kuitenkin aika hyvin pysyneet ajassa mukana, sen mitä olen toiminnoistaan lukenut.
        Heillä on omat Facebook-sivutkin.. :)
        Ja Brysselissä on perustettu Belgian Martat, joka kuuluu Uudenmaan Marttapiiriin itsenäisenä yhdistyksenä.
        Miehetkin voivat tulla mukaan Marttojen toimintaan, ovatko he sitten Martteja, senkin tiedon voisi jostain poimia.

        On olemassa marttojen miesjaosto ja nimi on tosiaankin "Martit".

        Mutta noin ideana, koko homma on liian vanhanaikaista, kaavoihinsa kangistunutta. Ei mitenkään voi erottua muun tarjonnan joukosta. Nion käynyt kyllä monille muillekin perinteisille jengeille. Ei nykyihmistä kiinnost lionssit, rotaryt, muurarit, jokin spr alkaa olemaan melkein vitsi. Mä siis tarrkoitan just sitä, aikanaan kaikenlaiset kerhot olleet tärkeitä asioita. Nyt kerhoja niin hitosti, maailma pirstaloitunut, ei liian vanhat ja kankeat sydeemit enää pärjää asiakaskilpailussa. Noh, mainitaan uskiksetkin taas. Hommeli pirstaloituu, kirkolla ole nykyihmiselle paljon mitään merkitystä. Sitten ihmetellään jäsenkatoa ja riidellään keskenään jostain hiton pikkujutuista.

        Mä siis tosiaan en mitenkään vähättele joittenkin Marttojen puuhia. Mutta tarkoitan, menneessä ajassa. Nyt ne vaan on yks hassu facebook linkki muitten joukossa.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        On olemassa marttojen miesjaosto ja nimi on tosiaankin "Martit".

        Mutta noin ideana, koko homma on liian vanhanaikaista, kaavoihinsa kangistunutta. Ei mitenkään voi erottua muun tarjonnan joukosta. Nion käynyt kyllä monille muillekin perinteisille jengeille. Ei nykyihmistä kiinnost lionssit, rotaryt, muurarit, jokin spr alkaa olemaan melkein vitsi. Mä siis tarrkoitan just sitä, aikanaan kaikenlaiset kerhot olleet tärkeitä asioita. Nyt kerhoja niin hitosti, maailma pirstaloitunut, ei liian vanhat ja kankeat sydeemit enää pärjää asiakaskilpailussa. Noh, mainitaan uskiksetkin taas. Hommeli pirstaloituu, kirkolla ole nykyihmiselle paljon mitään merkitystä. Sitten ihmetellään jäsenkatoa ja riidellään keskenään jostain hiton pikkujutuista.

        Mä siis tosiaan en mitenkään vähättele joittenkin Marttojen puuhia. Mutta tarkoitan, menneessä ajassa. Nyt ne vaan on yks hassu facebook linkki muitten joukossa.

        =DW=

        Marttojen puheenjohtajana toimii pappi, Marianne Heikkilä, liekö se millään tavalla vaikuttanut toimintaan.
        Minulla on aina ollut vakaa käsitys, että Martat ovat perinteisiin arvoihin, koti, uskonto ja isänmaa pohjautuva järjestö.
        Yrittävät kai kuitenkin pysyä ajan hengessä mukana, vaikka kerjäämällä tykkäyksiä Facebookissa.


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        On olemassa marttojen miesjaosto ja nimi on tosiaankin "Martit".

        Mutta noin ideana, koko homma on liian vanhanaikaista, kaavoihinsa kangistunutta. Ei mitenkään voi erottua muun tarjonnan joukosta. Nion käynyt kyllä monille muillekin perinteisille jengeille. Ei nykyihmistä kiinnost lionssit, rotaryt, muurarit, jokin spr alkaa olemaan melkein vitsi. Mä siis tarrkoitan just sitä, aikanaan kaikenlaiset kerhot olleet tärkeitä asioita. Nyt kerhoja niin hitosti, maailma pirstaloitunut, ei liian vanhat ja kankeat sydeemit enää pärjää asiakaskilpailussa. Noh, mainitaan uskiksetkin taas. Hommeli pirstaloituu, kirkolla ole nykyihmiselle paljon mitään merkitystä. Sitten ihmetellään jäsenkatoa ja riidellään keskenään jostain hiton pikkujutuista.

        Mä siis tosiaan en mitenkään vähättele joittenkin Marttojen puuhia. Mutta tarkoitan, menneessä ajassa. Nyt ne vaan on yks hassu facebook linkki muitten joukossa.

        =DW=

        Miun issäin oli Martti muttei Martta kuitenkaan :).


      • Viaton sivullinen
        Anceli kirjoitti:

        Marttojen puheenjohtajana toimii pappi, Marianne Heikkilä, liekö se millään tavalla vaikuttanut toimintaan.
        Minulla on aina ollut vakaa käsitys, että Martat ovat perinteisiin arvoihin, koti, uskonto ja isänmaa pohjautuva järjestö.
        Yrittävät kai kuitenkin pysyä ajan hengessä mukana, vaikka kerjäämällä tykkäyksiä Facebookissa.

        Martat olleet ennenvanhaan pikkupiirin juttu, ns. paremmanväen, lähinnä siellä
        äveriäiden talojen emäntiä. Keskenään vaihtoivat reseptejä, ei niitä köyhille
        akoille paljastettu. Olisi pitänyt juuri heitä autella viisailla neuvoilla.


    • ent. siivoojaparka

      Onko huomenna joku erikoinen päivä? Mitä silloin tapahtuu? Minulla näkyy jäävän siivous tänään taakse ja huomenna se tulee eteen. Reippaasti aloitin, mutta jotain kaappiin laittaessa näin siellä jonkun mystisen muovipussin. Sisälsi täynnään taakse jätettyä elämää, vanhoja päiväkirjoja. Onko kenelläkän toisella 55 vuotta vanhaa tulitikkua esim.?

      Käsiala niissä vaihtuu koko ajan. Välillä kissankokoisia kirjaimia ja välillä niin pientä, että tarvitsee suurennuslasin. Suu auki, kuka nämä on kirjoittanut. Minäkö? Vieläköhän sitä oppisi tuntemaan itsensä noita lukiessa.

      • papan tyttö

        Minulla ainakin on yli 55 vuotias muistikirja kauniine kiiltokuvineen.
        Pappani on kirjoittanut sen kansilehteen ihanalla, vanhalla käsialallaan muistovärssyn.
        Pappani kuoli -59.


      • ent. siivoojaparka
        papan tyttö kirjoitti:

        Minulla ainakin on yli 55 vuotias muistikirja kauniine kiiltokuvineen.
        Pappani on kirjoittanut sen kansilehteen ihanalla, vanhalla käsialallaan muistovärssyn.
        Pappani kuoli -59.

        Minun muistokirjani tuhoutui, kun sisarukseni olivat saneet vintinsiivoushapituksen minun ollessani kaukana täällä.

        Yksi värssy on jäänyt mieleen; "Rukkasilla turvikkailla tahdon sua tervehtää, kannattomin kengänrajoin tahdon sua lennättää." Olisiko ollut niin, että suosioni ei ollut kovin suuri joissakin piireissä.


      • papan tyttö
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Minun muistokirjani tuhoutui, kun sisarukseni olivat saneet vintinsiivoushapituksen minun ollessani kaukana täällä.

        Yksi värssy on jäänyt mieleen; "Rukkasilla turvikkailla tahdon sua tervehtää, kannattomin kengänrajoin tahdon sua lennättää." Olisiko ollut niin, että suosioni ei ollut kovin suuri joissakin piireissä.

        Surku.
        Minulla on kaksi muistikirjaa, tuo vanhempi ja toinen uudempi.
        On mhtavaa joskus niitä selailla, muistella, kuka oli kuka.
        Kun ihminen on itse kirjoittanut, on kuin osa hänestä olisi jäänyt ikiajoiksi sivulle.

        Ihan ennenkuulematon värssy minulle.


      • ent. siivoojaparka
        papan tyttö kirjoitti:

        Surku.
        Minulla on kaksi muistikirjaa, tuo vanhempi ja toinen uudempi.
        On mhtavaa joskus niitä selailla, muistella, kuka oli kuka.
        Kun ihminen on itse kirjoittanut, on kuin osa hänestä olisi jäänyt ikiajoiksi sivulle.

        Ihan ennenkuulematon värssy minulle.

        Ehkä se värssy olikin aivan minua varten rustattu.


      • papan tyttö
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ehkä se värssy olikin aivan minua varten rustattu.

        Hyvin virtaava runosuoni on ollut sitten tekijällä. :)


      • ent. siivoojaparka
        papan tyttö kirjoitti:

        Hyvin virtaava runosuoni on ollut sitten tekijällä. :)

        Toivottavasti hän on saanut säilytettyä luovuutensa. Minun runollinen luovuuteni sai tappoiskun sillä kertaa, kun kouluun piti kirjoittaa runo ja kirjoitin sen elämäni ainoan ja usein siteeraamani runon:

        Kun minkäänlaista runoa
        en osaa punoa.
        On isoisä kukaties
        hän ollut runomies
        mutt meidän ratsu kompuroi
        niin minkäs sille voi.

        Opettajan ivalinen kommentti siihen oli, että eihän se teidän hevonen mikään ratsu ole, sehän on työhevonen. Niii... Ok. Niinhän se olikin.

        Alettiinkohan me nyt rönsyilemään bessien aloituksesta? Pitäisikö jo "sluta turban"?


      • papan tyttö
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Toivottavasti hän on saanut säilytettyä luovuutensa. Minun runollinen luovuuteni sai tappoiskun sillä kertaa, kun kouluun piti kirjoittaa runo ja kirjoitin sen elämäni ainoan ja usein siteeraamani runon:

        Kun minkäänlaista runoa
        en osaa punoa.
        On isoisä kukaties
        hän ollut runomies
        mutt meidän ratsu kompuroi
        niin minkäs sille voi.

        Opettajan ivalinen kommentti siihen oli, että eihän se teidän hevonen mikään ratsu ole, sehän on työhevonen. Niii... Ok. Niinhän se olikin.

        Alettiinkohan me nyt rönsyilemään bessien aloituksesta? Pitäisikö jo "sluta turban"?

        Arvaapa, kuinka ylpeä olin, kun pikkutyttönä iso lehti julkaisi yhden ensimmäisistä runoistani, ihan nimellä ja osoitteella.
        Kuin silloin muinoin oli tapana.

        Olipa pönttöpäinen ope, runohan oli hieno.
        Sluutetaan turbaanit, ettei kukaan ala piikittelemään. ;)


    • Minulla on sama tilanne kuin bessiellä*.
      Auto on kaiken lisäksi huollossa. Lupasin leipoa pizzaa ja torttuja viikonloppuvieraalle. Muutenkin oli ostettava kaikenlaista.
      Ostan yleensäkin paljon kerralla, nyt kun on polkupyöräilijänä silti kasaa kaupasta hirveästi tavaraa en tule ajatelleeksi että saakohan kaikki kotiin.
      Äsken ajoin oven taakse, molemmissa pyöränsarvissa oli kassi, tarakalla niin paljon kuin mahtui. Ajo oli painon takia epävakaata, mutta hengissä selvisin :) Piti istahtaa nettiin huilaamaan, huh..

      • Kävimme ostoksilla, otin isomman repun en siksi, että kaupat olisivat huomenna kiinni vaan siksi, että saamme vieraita Belgiasta. Nyt jääkaapissa on tekeytymässä kinkkuvoileipäkakku sekä savulohivoileipiä. Täältä saa ihania valmiita lohi-kinkku- ja juustotahnoja, joten massoja ei tarvitse itse tehdä tulee halvemmaksikin.

        Makeaksi tarjottavaksi ostin valmiin omenapiirakan, hollantilaisten herkun, joka tarjotaan kermavaahdon kera.

        Kaupassa oli oluttarjous 12 pack Amstel-olut 0,50 cl 5,99 ekua. Päädyimme kuitenkin 6-packiin 3,00 ekua. Viiniksi valitsin miedon Lambrusco Biancon 1,99 ekua ja lapsille tuoremehua.

        Kauppakassillinen ruokaa, juhlapyhäviineineen tulee puolta halvemmaksi kuin Suomessa.


      • korppis kirjoitti:

        Kävimme ostoksilla, otin isomman repun en siksi, että kaupat olisivat huomenna kiinni vaan siksi, että saamme vieraita Belgiasta. Nyt jääkaapissa on tekeytymässä kinkkuvoileipäkakku sekä savulohivoileipiä. Täältä saa ihania valmiita lohi-kinkku- ja juustotahnoja, joten massoja ei tarvitse itse tehdä tulee halvemmaksikin.

        Makeaksi tarjottavaksi ostin valmiin omenapiirakan, hollantilaisten herkun, joka tarjotaan kermavaahdon kera.

        Kaupassa oli oluttarjous 12 pack Amstel-olut 0,50 cl 5,99 ekua. Päädyimme kuitenkin 6-packiin 3,00 ekua. Viiniksi valitsin miedon Lambrusco Biancon 1,99 ekua ja lapsille tuoremehua.

        Kauppakassillinen ruokaa, juhlapyhäviineineen tulee puolta halvemmaksi kuin Suomessa.

        Ihmettelinkin miten halpaa viiniä, ei se täällä ole mahdollista, korkeintaan lasillinen kympin pullosta, olutkin on edullista.
        En ole aikoihin ostanut viiniä, on kaapissa Blue Nun pullo ollut kauan, onkohan jo mennyt huonoksi. Pitää huomenna saunan jälkeen maistella.


      • hilma-maria kirjoitti:

        Ihmettelinkin miten halpaa viiniä, ei se täällä ole mahdollista, korkeintaan lasillinen kympin pullosta, olutkin on edullista.
        En ole aikoihin ostanut viiniä, on kaapissa Blue Nun pullo ollut kauan, onkohan jo mennyt huonoksi. Pitää huomenna saunan jälkeen maistella.

        Jos et ole aukaissut pulloa se on käyttökelpoista, mutta jos avaat, se ei säily kauaa hyvänä joten varaudu pieneen huppeliin ; ).

        Alankomaissa alkoholijuomat ovat kauppojen hyllyillä. Tarjouksia on päivittäin niin oluista, viinistä ja viinoista. On täällä erikoiskauppojakin, joissa myydään vain alkoholijuomia eikä nekään ole kalliita ostospaikkoja.


      • korppis kirjoitti:

        Kävimme ostoksilla, otin isomman repun en siksi, että kaupat olisivat huomenna kiinni vaan siksi, että saamme vieraita Belgiasta. Nyt jääkaapissa on tekeytymässä kinkkuvoileipäkakku sekä savulohivoileipiä. Täältä saa ihania valmiita lohi-kinkku- ja juustotahnoja, joten massoja ei tarvitse itse tehdä tulee halvemmaksikin.

        Makeaksi tarjottavaksi ostin valmiin omenapiirakan, hollantilaisten herkun, joka tarjotaan kermavaahdon kera.

        Kaupassa oli oluttarjous 12 pack Amstel-olut 0,50 cl 5,99 ekua. Päädyimme kuitenkin 6-packiin 3,00 ekua. Viiniksi valitsin miedon Lambrusco Biancon 1,99 ekua ja lapsille tuoremehua.

        Kauppakassillinen ruokaa, juhlapyhäviineineen tulee puolta halvemmaksi kuin Suomessa.

        Se omenapiirakan pala kermavaahdolla oli kotiintulo matkan pakollinen ostos silloin muinoin.
        Kumma juttu kun eurooppalaiset selviävät alkoholisoitumatta siellä pullojen keskellä ja suomessa mainoksetkin kieletään.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Se omenapiirakan pala kermavaahdolla oli kotiintulo matkan pakollinen ostos silloin muinoin.
        Kumma juttu kun eurooppalaiset selviävät alkoholisoitumatta siellä pullojen keskellä ja suomessa mainoksetkin kieletään.

        Sitä saa ihmetellä, vaikka totta puhuen alkoholin kulutus näyttää olevan aika runsasta jos on uskominen silmiään kaupan kassajonossa. Mutta täkäläiset eivät toikkarehdi kaduilla vaan sievästi neljän seinän sisäpuolella.

        Niin ja mikä pahinta ajavat kännissä autoilla.

        Facebookissa on kampanja alkoholijuomien mainostamisen kieltämistä vastaan. Minäkin otin osaa ja laitoin kotiviinikarahvini kuvan profiiliin ja kirjoitin kotipoltto sallituksi jos on hyvät välineet ; ))


    • Hitsi kuin hyvä että kirjotatte asiasta. Meillä kävi tupajumit syömässä kaapit tyhjiksi ja ajattelin huomenna tehdä pientä täydennystä, mutta kyllä kai ruokakaupat on täällä auki juhlapyhinäkin?

      Jääkaapin sisältö kertoo tosi paljon ihmisestä. Jos jokainen kirjoittaisi listan mitä jääkaapista tällä hetkellä löytyy niin voisi tehdä melkein kuin luonneanalyysin kaikista osallistuneista :))

      Olenpa joskus itsekin kirjoittanut ns. "avoimen kirjeen" jollekin nimimerkille, vastauksena törkeään nimittelyyn tai henkilööni kohdistuneen hyökkäykseen. On se mielestäni oikeutettua ja jos kovin rumasti mollaa ja ivailee muita niin oma vika jos toiset ärsyyntyy.

    • Minä en ole kauheesti seurannut tätä keskustelua (tai mitään keskusteluja) viime päivien aikana (oikea elämä vähän häirinnyt virtuaalielämää :) ) mutta tämä on taas sellainen ikuisuusteema. Miten paljon saa naljailla, vinoilla, kettuilla toiselle netissä ennenkuin se katsotaan loukkaavaksi? Ehkä kaikkein tärkeintä on tietää kenelle vinoilee ja olla sitten valmis ottamaan vastaan samalla mitalla. Ei kaikista pikkujutuista voi valittaakaan, mutta luonnollisestikin on joku raja olemassa sietokyvyssä.
      Mun pilkansietobarometrini on hyvin herkkä. Neula heilahtaa vähästäkin. Ettäs sitten tiedätte ;)

    • voipoijjaatherkkua

      Kun ruoka näyttää täällä olevan pääosassa, sanonpa vain, että tänään meillä syödään kaurapuuroa.
      Oikein kieli pitkällä odotan höyryävää puurolautasta, johon äimäisen voisilmän.

      Aamukahvilla söin Lidlin karjalanpiirakan, komistettuna tomaatilla ja vuohenjuustolla.

    • Kerron tämän päivän ruokalistan.
      On vieraita, ajattelin tehdä jotain retroa mistä tulle lapsuus mieleen. Tein läskisoosia, etikkapunajuuria, maustekurkkuja, ruisleipää ja piimää.
      Eilen oli pizzaa ja joulutorttuja.
      Nykyinen sianliha on vähärasvaista, vaivoin sain oikean läskisoosin, meinasin jo lisätä voita.
      Illalla syömme eilistä pizzaa ja juomme Blue Nunnan jos se on vielä juontikelpoista.
      Jos ei ole niin avaamme Valamon luostarista ostetun Sinisen marjaviinin.

    • Minua jäi nyt hiukan mietityttämään se kuollut jänis.
      Olisihan siitä saanut monen päivän sapuskat, kun olisi nylkenyt ja putsannut sen. Näinä kalliin ruoan aikoina kaikki lisä tulisi tarpeeseen.
      Avasin eilen täyden Vichy-pullon, luulen sen riittävän tämänkin päivän juomisiin.
      Leivonnaisia en ole edelleenkään tehnyt, enkä teekään, kun ei ole tarpeita. Voita olis pikkuisen paketin kulmassa, mutta ei siitä taida mitään saada, kun ei ole jauhojakaan.

      • .pirkko

        Pahana tapana, liekö paha, jos korkataan Lidlin sininen vichy, se tyhjenee melko nopsaan kahteen kurkkuun telkkua katsellessa, sinällään.
        Ja sitten vain janottaa vettä.

        Jänö oli kuollut varmaan vanhuuttaan, tai johonkin puputautiin, älä syö sitä.
        Possun potkaa odottaa meillä uuniin nakkaamista.


      • Älä Anceli leikilläsikään puhu kuolleena löytyneestä jäniksestä tehdystä paistista. Tiedä vaikka olisi johonkin outoon virukseen kuollut, kun ei kuolinsyyn merkkejä näkynyt? Vähän sama juttu kuin kapinen kettu - sen sentään kait erottaa "ruikulihännästä", kuvittelisin. Olen sellaisen (vielä elävänä) joskus nähnyt.

        Meillä on kiva ilta tulossa kun on hirvipeijaiset, koko kylän yhteiset. Saa vatsansa täyteen (aina on ruokaa riittänyt), näkee tuttuja ja vielä on tanssitkin päälle. Ei hassumpata ollenkaan!

        Ai niin. Minun lapsuusaikojen värssykirjani löytyi kotitalon vintiltä. Hauskin siihen kirjoitettu runo on nykyisin Lontoossa asuvan sukulaistyttöni kirjoittama: "Otta aina pitkä askel ettei kenkä kulu". Sanatarkasti noin ;-D))


      • .pirkko kirjoitti:

        Pahana tapana, liekö paha, jos korkataan Lidlin sininen vichy, se tyhjenee melko nopsaan kahteen kurkkuun telkkua katsellessa, sinällään.
        Ja sitten vain janottaa vettä.

        Jänö oli kuollut varmaan vanhuuttaan, tai johonkin puputautiin, älä syö sitä.
        Possun potkaa odottaa meillä uuniin nakkaamista.

        Vichy on kyllä hyvää, lempparijuomaani jos ei omasta lähteestä tulevaa vettä oteta kisaan mukaan.

        Ei se ollut vanha jänis, tämän kesän poikasia, kaiken kesää hyppeli pihassa.
        Sitä mekin epäiltiin, että voi olla joku tauti tappanut tai saanut sydärin, kun poika on ulkona kajauttanut sotahuutonsa.


      • .pirkko
        Anceli kirjoitti:

        Vichy on kyllä hyvää, lempparijuomaani jos ei omasta lähteestä tulevaa vettä oteta kisaan mukaan.

        Ei se ollut vanha jänis, tämän kesän poikasia, kaiken kesää hyppeli pihassa.
        Sitä mekin epäiltiin, että voi olla joku tauti tappanut tai saanut sydärin, kun poika on ulkona kajauttanut sotahuutonsa.

        :)) Meillon ihan kraanavesi tosi hyvää, muttei se varmaan lähdevettä voita.
        Meillei ole muita pihaelikoita, kuin fasaaniurho vaimoineen.
        Saavat olla rauhassa.

        Pupuliini rukka.


      • saimaantaka kirjoitti:

        Älä Anceli leikilläsikään puhu kuolleena löytyneestä jäniksestä tehdystä paistista. Tiedä vaikka olisi johonkin outoon virukseen kuollut, kun ei kuolinsyyn merkkejä näkynyt? Vähän sama juttu kuin kapinen kettu - sen sentään kait erottaa "ruikulihännästä", kuvittelisin. Olen sellaisen (vielä elävänä) joskus nähnyt.

        Meillä on kiva ilta tulossa kun on hirvipeijaiset, koko kylän yhteiset. Saa vatsansa täyteen (aina on ruokaa riittänyt), näkee tuttuja ja vielä on tanssitkin päälle. Ei hassumpata ollenkaan!

        Ai niin. Minun lapsuusaikojen värssykirjani löytyi kotitalon vintiltä. Hauskin siihen kirjoitettu runo on nykyisin Lontoossa asuvan sukulaistyttöni kirjoittama: "Otta aina pitkä askel ettei kenkä kulu". Sanatarkasti noin ;-D))

        No en olis syönytkään, tästä aloituksesta vaan on ollut leikki kaukana. Ollutta mikä mennyttä, ja hyvä niin.

        Täällä on viikon kuluttua tarjolla hirvikeittoa metsästysmajalla.
        Hauskaa iltaa teille, syökää ja tanssikaa oikein kunnolla.

        On minullakin jossain värssykirja, tuo runo sopii minulle, kun askeleeni on pitkä ja jouduttava.


      • tsirp tsirp
        Anceli kirjoitti:

        No en olis syönytkään, tästä aloituksesta vaan on ollut leikki kaukana. Ollutta mikä mennyttä, ja hyvä niin.

        Täällä on viikon kuluttua tarjolla hirvikeittoa metsästysmajalla.
        Hauskaa iltaa teille, syökää ja tanssikaa oikein kunnolla.

        On minullakin jossain värssykirja, tuo runo sopii minulle, kun askeleeni on pitkä ja jouduttava.

        Miusta aloituksesta ei ole leikki kaukana, tykkään tavan jutuista ja itseironiasta. Tiimarin laseilla luen, milläs se anceli mahtaa lukea ;D


      • tsirp tsirp kirjoitti:

        Miusta aloituksesta ei ole leikki kaukana, tykkään tavan jutuista ja itseironiasta. Tiimarin laseilla luen, milläs se anceli mahtaa lukea ;D

        Jospa ne parhaat jutut onkin poistettu, kuka nyt tykkää mistäkin ja jokaiselle omanlaisensa tykkäämiset sallittakoon.

        Oikein kävin lompakosta etsimässä silmälasikortin, Silmäasemalta viime keväänä ostetuista laseista. Näin siinä sanotaan:

        Kauas: -4.50 c: 0.75
        Lähelle: s:-2.00 c:-0.75

        Moniteholasit
        PD..: 30.50 / 30.00

        HK TT 366-C24
        HLX iD MyStyle Balance 1.6 H-Hvl rx

        Kalliit olivat mokomat.


      • Anceli kirjoitti:

        Jospa ne parhaat jutut onkin poistettu, kuka nyt tykkää mistäkin ja jokaiselle omanlaisensa tykkäämiset sallittakoon.

        Oikein kävin lompakosta etsimässä silmälasikortin, Silmäasemalta viime keväänä ostetuista laseista. Näin siinä sanotaan:

        Kauas: -4.50 c: 0.75
        Lähelle: s:-2.00 c:-0.75

        Moniteholasit
        PD..: 30.50 / 30.00

        HK TT 366-C24
        HLX iD MyStyle Balance 1.6 H-Hvl rx

        Kalliit olivat mokomat.

        Moikka Anceli!

        Kivat peijaiset oli. Yksi "sisäpiiristä" voitti punaviinipullon, ihan kiva, paisti valitettavasti meni sivu meidän arpojen mutta huonompikin tuuri olisi voinut olla ;-)

        Voi juku, sulla on miinusnäkö, niin tyttärelläkin. Ja minulla ihan jokin muu vika silmissä. Mutta vielä nähdään, ollaan siitä onnellisia!!!

        Tuosta värssystä vielä. Aloin muistella että pätkä on jostain vähän pidemmästä runosta. Alkua en muista mutta edellinen säe taisi mennä jotenkin että: ... isän äidin muru. Ja siihen perään sitten: ota aina pitkä askel ettei kenkä kulu. Eli yksi säe alusta puuttuu. Ehkä koko muistokirjaruno voisi olla jotain tyyliin "Elli pieni kultatukka, isän äidin muru, ota aina pitkä askel, ettei kenkä kulu"???


      • saimaantaka kirjoitti:

        Moikka Anceli!

        Kivat peijaiset oli. Yksi "sisäpiiristä" voitti punaviinipullon, ihan kiva, paisti valitettavasti meni sivu meidän arpojen mutta huonompikin tuuri olisi voinut olla ;-)

        Voi juku, sulla on miinusnäkö, niin tyttärelläkin. Ja minulla ihan jokin muu vika silmissä. Mutta vielä nähdään, ollaan siitä onnellisia!!!

        Tuosta värssystä vielä. Aloin muistella että pätkä on jostain vähän pidemmästä runosta. Alkua en muista mutta edellinen säe taisi mennä jotenkin että: ... isän äidin muru. Ja siihen perään sitten: ota aina pitkä askel ettei kenkä kulu. Eli yksi säe alusta puuttuu. Ehkä koko muistokirjaruno voisi olla jotain tyyliin "Elli pieni kultatukka, isän äidin muru, ota aina pitkä askel, ettei kenkä kulu"???

        Moi kamu!

        Aika hyvin, kun oikein arpajaisvoitto osui oikeaan kohteeseen.
        Onnittelut punkkupullosta!

        Olen pari kertaa voittanut joulumyyjäissä, kerran tuli komea täytekakku, sopivasti tyttären synttäreille. Toisen joulun alla voitin kivan sienijakkaran.

        Tuossahan oli vain toisen silmän tiedot, kun tähän rappeutuneeseen ei enää tuloksia saada. Linssi tehdään mahdollisimman samanlainen kuin paremman silmän, vaikka ei siitä juurikaan hyötyä ole. Sain kuitenkin sen linssin puoleen hintaan.
        Vielä nähdään, kunnes kaihi paremmankin silmän sumentaa, sitä vartoillessa katsellaan sen minkä keretään.. :)

        Kyllä nyt täytyy etsiä se oma värssykirja esiin ja lukea kaikki kirjoitetut runontekeleet.


      • demeter1
        Anceli kirjoitti:

        Moi kamu!

        Aika hyvin, kun oikein arpajaisvoitto osui oikeaan kohteeseen.
        Onnittelut punkkupullosta!

        Olen pari kertaa voittanut joulumyyjäissä, kerran tuli komea täytekakku, sopivasti tyttären synttäreille. Toisen joulun alla voitin kivan sienijakkaran.

        Tuossahan oli vain toisen silmän tiedot, kun tähän rappeutuneeseen ei enää tuloksia saada. Linssi tehdään mahdollisimman samanlainen kuin paremman silmän, vaikka ei siitä juurikaan hyötyä ole. Sain kuitenkin sen linssin puoleen hintaan.
        Vielä nähdään, kunnes kaihi paremmankin silmän sumentaa, sitä vartoillessa katsellaan sen minkä keretään.. :)

        Kyllä nyt täytyy etsiä se oma värssykirja esiin ja lukea kaikki kirjoitetut runontekeleet.

        Pisti silmään, noi teidän tekstit, saimaantaka, Anceli. Pakko liittyä huononäköisten kerhoon.
        Aamuisin silmät ovat niin sumeat, että täytyy oikein arvailla, mistä on milloinkin kyse, kun lehteä yritän lukea. Kuulemma "normaalia", laiskan silmälihaksen toimintaa..
        .
        Mun vaivani - en valita, informoin vaan - on silmänpaineet, huitelevat aina 20:n paremmalla puolella. Joka vuosi täytyy kontrollissa kulkea.

        Mutta ei hätää, tytöt - vielä nähdään, muuallakin kuin Instrussa...


      • demeter1 kirjoitti:

        Pisti silmään, noi teidän tekstit, saimaantaka, Anceli. Pakko liittyä huononäköisten kerhoon.
        Aamuisin silmät ovat niin sumeat, että täytyy oikein arvailla, mistä on milloinkin kyse, kun lehteä yritän lukea. Kuulemma "normaalia", laiskan silmälihaksen toimintaa..
        .
        Mun vaivani - en valita, informoin vaan - on silmänpaineet, huitelevat aina 20:n paremmalla puolella. Joka vuosi täytyy kontrollissa kulkea.

        Mutta ei hätää, tytöt - vielä nähdään, muuallakin kuin Instrussa...

        Ollaan tosiaan onnellisia että ollaan "nähty" suhtkoht normaalisti näille kymmenille asti. Näön pikkuhiljainen heikkeneminen on tosiasia, mutta ei maata kaatava juttu kuitenkaan. Kaikkea sälää en maailmassa haluaisikaan kuulla, mutta olisi kiva nähdä... silmät on tarvittaessa helpommat sulkea kuin korvat ;-///

        Olisipa muuten kiva jos joku muistaisi kunnolla ja kokonaan tuon "ota aina pitkä askel..." -muistokirjarunon. Vaikka toisaalta on tietysti niin että muistorunojen sanoja muutetaan aina kohteen mukaan.

        Pitäisikö meidän rustata YH:lle ihan oma runo, kun sen silmät on sumuiset? Mutta niin on Demeterinkin aamutuimaan, ja myös minun; hankalasti nytkin silmiä "karhentaa" mutta eiköhän tämä tästä.


      • saimaantaka kirjoitti:

        Ollaan tosiaan onnellisia että ollaan "nähty" suhtkoht normaalisti näille kymmenille asti. Näön pikkuhiljainen heikkeneminen on tosiasia, mutta ei maata kaatava juttu kuitenkaan. Kaikkea sälää en maailmassa haluaisikaan kuulla, mutta olisi kiva nähdä... silmät on tarvittaessa helpommat sulkea kuin korvat ;-///

        Olisipa muuten kiva jos joku muistaisi kunnolla ja kokonaan tuon "ota aina pitkä askel..." -muistokirjarunon. Vaikka toisaalta on tietysti niin että muistorunojen sanoja muutetaan aina kohteen mukaan.

        Pitäisikö meidän rustata YH:lle ihan oma runo, kun sen silmät on sumuiset? Mutta niin on Demeterinkin aamutuimaan, ja myös minun; hankalasti nytkin silmiä "karhentaa" mutta eiköhän tämä tästä.

        Kolmas viikko kaihileikkauksen jälkeen tulee umpeen ja enpä ole aikoihin nähnyt näin hyvin. Jopa aamusta ;)
        Kaipaan tosin silmälasejani ja käsi menee korvalliselle tuon tuostakin kun laseja pitäisi kohennella, ottaa pois, laittaa takasin....kolmen viikon päästä pääsen optikolle tarkastukseen ja taidan haluta lasit kuitenkin, ihan vain näön vuoksi :)


      • staka*
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kolmas viikko kaihileikkauksen jälkeen tulee umpeen ja enpä ole aikoihin nähnyt näin hyvin. Jopa aamusta ;)
        Kaipaan tosin silmälasejani ja käsi menee korvalliselle tuon tuostakin kun laseja pitäisi kohennella, ottaa pois, laittaa takasin....kolmen viikon päästä pääsen optikolle tarkastukseen ja taidan haluta lasit kuitenkin, ihan vain näön vuoksi :)

        Älä hyvä ihminen jos kerran olet päässyt laseista eroon ;-))

        Kaihileikkaukset on minullekin tulossa, mutta se ei ole kuin pienempi paha, ainakin uskon että leikkaukset menee hyvin sitten aikanaan. Mutta kun tuolla toisella silmävaivalla on vain kaksi mahdollisuutta, pysyä suht paikallaan tai pahentua...


      • demeter1
        staka* kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen jos kerran olet päässyt laseista eroon ;-))

        Kaihileikkaukset on minullekin tulossa, mutta se ei ole kuin pienempi paha, ainakin uskon että leikkaukset menee hyvin sitten aikanaan. Mutta kun tuolla toisella silmävaivalla on vain kaksi mahdollisuutta, pysyä suht paikallaan tai pahentua...

        Heh, onkos hunksi menettänyt puheoikeutensa, ja minä myös !

        Sen siitä saa, kun ei pysy ruodussa, asialinjalla...)) Oikke.


      • ent. siivoojaparka

        Näkyy alkavan olla joulusiivousten aikaa. Vai olisiko se vähän liian aikaista? Mitä tykkäätte?


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, onkos hunksi menettänyt puheoikeutensa, ja minä myös !

        Sen siitä saa, kun ei pysy ruodussa, asialinjalla...)) Oikke.

        Oli siin mun ja enkelin värssytkin.
        Pientä kurin palautusta


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Näkyy alkavan olla joulusiivousten aikaa. Vai olisiko se vähän liian aikaista? Mitä tykkäätte?

        Hyvä se on pimeimmistä nurkista aloittaa joulusiivous, vaikka ei joulua niissä viettäisikään..

        Testi: lämpöiset halit hyville kavereille!


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Oli siin mun ja enkelin värssytkin.
        Pientä kurin palautusta

        Niiin hyvät värssyt meni nyt ihan häveyksiin, pitäisköhän minunkin ruveta tallentamaan kaikki.
        Onks sinul se tallella?


      • Anceli kirjoitti:

        Niiin hyvät värssyt meni nyt ihan häveyksiin, pitäisköhän minunkin ruveta tallentamaan kaikki.
        Onks sinul se tallella?

        En mä niitä tallentele yleensä, ne vaan tulee näppäimille, ei ne keskeen lopu.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        En mä niitä tallentele yleensä, ne vaan tulee näppäimille, ei ne keskeen lopu.

        No niin minullakin, tilanteen mukaan alan suoltamaan.
        Keksitään uusia, kun tarvetta ilmaantuu.

        Pikkuisen aloitukseen liittyvää, tein tänään puolukkarahkaa.
        On hyvää on!


      • .......
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, onkos hunksi menettänyt puheoikeutensa, ja minä myös !

        Sen siitä saa, kun ei pysy ruodussa, asialinjalla...)) Oikke.

        Johan tuota ihmettelinkin että minne se musiikkiketju on hävinnyt.

        Mitäs Hän nyt on tehnyt? Onko ollut kovinkin tuhmana?


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, onkos hunksi menettänyt puheoikeutensa, ja minä myös !

        Sen siitä saa, kun ei pysy ruodussa, asialinjalla...)) Oikke.

        Demeter, sinä nyt et ole tehnyt mitään väärää, ne on eri tyypit kun runoja häärää ja jonkun hermoja kireälle läärää.
        Ruodussa pysytään kohta me kaikki, k/k, minä, sinä ja velipoika hunksi, kaikilla paperin reunassa ruksi. Kun niitä saadaan tarpeeksi monta, on olomme ehkä onnetonta.


      • demeter1
        Anceli kirjoitti:

        Demeter, sinä nyt et ole tehnyt mitään väärää, ne on eri tyypit kun runoja häärää ja jonkun hermoja kireälle läärää.
        Ruodussa pysytään kohta me kaikki, k/k, minä, sinä ja velipoika hunksi, kaikilla paperin reunassa ruksi. Kun niitä saadaan tarpeeksi monta, on olomme ehkä onnetonta.

        Anceli ja muut runoilijat,

        Kuulunen mä joukkoon kummaan,
        kunhan poistot yhteen summaan.
        Seurassa on silti hyvässä,
        ollaan vaikka miten syvässä.

        Sehän tässä vihaks pisti,
        miksi joku taasen listi
        teidän runot
        mites punot
        uutta juonta,
        isket suonta ?
        Jospa poistuis paha veri,
        huomenna on päivä eri.


        No sehän tässä vihaksi pisti, miksi joku taasen listi.
        teidän runot, mites punot
        uutta juonta, isket suonta,


      • demeter1
        demeter1 kirjoitti:

        Anceli ja muut runoilijat,

        Kuulunen mä joukkoon kummaan,
        kunhan poistot yhteen summaan.
        Seurassa on silti hyvässä,
        ollaan vaikka miten syvässä.

        Sehän tässä vihaks pisti,
        miksi joku taasen listi
        teidän runot
        mites punot
        uutta juonta,
        isket suonta ?
        Jospa poistuis paha veri,
        huomenna on päivä eri.


        No sehän tässä vihaksi pisti, miksi joku taasen listi.
        teidän runot, mites punot
        uutta juonta, isket suonta,

        Heh, paras sanoa kahteen kertaan..)) Jospa se lisäisi sanottavan painoa...


      • .mollis
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, paras sanoa kahteen kertaan..)) Jospa se lisäisi sanottavan painoa...

        Mahtava loppu ponsi, häkeltyisi Ville komsi.


      • demeter1
        .mollis kirjoitti:

        Mahtava loppu ponsi, häkeltyisi Ville komsi.

        mollis @

        ville vois vain nukahtaa,
        eikä mitään pukahtaa...))

        hyvä oli runo sulla
        eikä mikään pannupulla...


    • Viaton sivullinen

      Kyl vaan edestään löytää. Nyt kun sadetta pukkaa, malttaa syventyä runon
      ulkolukuun. Pari pitkää runoa olisi, ensimmäinen jo aikahyvin hallussa, toistoja
      tarvitaan ainakin 100 ennenkun vanhaan päähän asettuu sanat. Molemmat on
      kyllä hurjan kivat jutut, sopivat hyvin minun persoonalleni, kuin tehdyt minulle.
      Olen innoissani kun saan ne lausua siinä ohjelmassamme. Ei pidä lykätä asioita liikaa, sen taas onneksi huomasin ajoissa.

    • Kekrijuhlat juhlittu kauniissa about 17 C auringon paisteessa.

      Lokuun Hollannissa jäi taakse ennätyksellisen lämpimimpänä kuukautena.

      Kekripäivän vietimme ystäviemme kanssa ensin valmistamieni herkkuja nautiskellen, sitten lähdimme Haarlemiin, kiertelimme ihmistungoksessa kauppoja. Emma sai uudet palleriinakengät. Terassit olivat täynnä ihmisiä. Istuimme tovin yhdelle niistä.

      Myöhemmin illalla istuimme Petzen kanssa parvekkeella kynttilä lyhdyn valossa. Oli kaunis lämmin ilta. Napsimme lahjaksi saamiamme suussa sulavia belgialaisia käsin tehtyjä suklaakonvehteja.

      • Hyvää kuolleiden päivää korppis.
        Tänään ohjelmassa vierailu hautausmaalle ja yritetään vielä kerran ratkaista Lutusen pojan asumistilanne. Hän "istuu" taloa ja ei halua muuttaa, vaikka asunto on valmiina ja vuokra juoksee. Talo pitäisi tyhjentää ja saada myyntiin mahdollisimman nopeasti, mutta mitään ei vain tapahdu.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hyvää kuolleiden päivää korppis.
        Tänään ohjelmassa vierailu hautausmaalle ja yritetään vielä kerran ratkaista Lutusen pojan asumistilanne. Hän "istuu" taloa ja ei halua muuttaa, vaikka asunto on valmiina ja vuokra juoksee. Talo pitäisi tyhjentää ja saada myyntiin mahdollisimman nopeasti, mutta mitään ei vain tapahdu.

        Päivää Paloma@

        Kekrijuhlat juhlittu aurinkoisessa säässä. Nyt alkoi syystalvi täälläkin. Tuulee ja vettä riepoo.

        Olemme jutelleet ystäviemme kanssa jälkipolvistamme. Aina asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin toivoisimme. Juuttuminen vaatii tosi otteita. Tein hyvää työtä kun pistin asiat järjestykseen sen Petzen lasten Suomessa olevan tilan osalta. Poika on edistynyt ja alkanut jopa opiskelemaan, on iloinen ja hyvän tuulinen eikä enää lainkaan tarrautunut äitinsä tuhkaan.

        En voi sietää tilanteita, että mitään ei tapahdu.

        Isät ovat aika lojaaleja poikiaan kohtaan, mikäli oikein ymmärrän niin siellä ja täälläkin ; )


    • att2

      Kaupat on auki, lämmintä on aurinko paistaa. Ruokaohjeet on netissä.

      Kaikkien tavaroiden vertailu hintoineen on netissä, yleensä kaikki ihmisistä on netissä ei kuitenkaan Suomessa joka melko suljettu maa.

      • Missä paistaa aurinko, en ainakaan täällä. Mutta nyt pillit pussiin ja aamiaista väsäämään. Sitten matkaan, puolitoista tuntia yhteen suuntaan.
        Jep kaupat oli auki täälläkin, eilenkin ihan koko päivän, kuten normaalina sunnuntaina.


    • .mollis

      Vatsaa vääntää,
      ajatuksia kääntää,
      palstan gurut,
      keräsin murut.
      Taakse jäi surut,
      avasin sieluni urut.
      Kamuja yksi vai nolla,
      sanoista kiittää tämä molla.

      • Ei mollis,ei tänne kannata runomitassa juttua vääntää,se pahan silmän puoleesi kääntää.


      • .mollis
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Ei mollis,ei tänne kannata runomitassa juttua vääntää,se pahan silmän puoleesi kääntää.

        Jo on silmät nurin ja kaikki hullunkurin. Taas jäin jostain riehasta ilman kun kävin syömässä kera Vilman.


      • .mollis kirjoitti:

        Jo on silmät nurin ja kaikki hullunkurin. Taas jäin jostain riehasta ilman kun kävin syömässä kera Vilman.

        Söit keralla vilman,laitoitko maksun piikkiin firman?oliko raflassa valkea liina vai puinen pinta ja pikkuinen raitaliina?


      • .mollis
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Söit keralla vilman,laitoitko maksun piikkiin firman?oliko raflassa valkea liina vai puinen pinta ja pikkuinen raitaliina?

        Kotoisen ruutuinen oli liina eikä ruokailu ollut mikään piina ei maistunut meille viina oli puheenaiheemme kiina.


      • .mollis kirjoitti:

        Kotoisen ruutuinen oli liina eikä ruokailu ollut mikään piina ei maistunut meille viina oli puheenaiheemme kiina.

        Kivasti annat pekasoksen ravata ,näissä merkeissä on kiva tavata, ilman nettiä en sinua olis voinut ettiä, kuhan näät mun nikin niin tuu aina sekaan juttelemaan.


    • staka*

      Ohhoh. Nyt olen tullut sokeaksi vissiin - jotain oleellista on hävinnyt tästä ketjusta? Ja jostain muualtakin ;-/ ...?

      Mutta ei olla moksiskaan. Tänä aamuna radiosta tuli Pollari pokkaa -ohjelmassa hienoja lauluja ja varsinkin laulajia. Esimerkiksi tosi hieno Wiola Talvikin kappale, jonka nimeä en muista joten ehkä siksi en sitä YouTubesta löytänyt, tai ehkä ei siellä olekaan? Hyvää syyspäivän jatkoa!

      https://www.youtube.com/watch?v=fU3fatv6dfg

    • No voi herttileili!

      Tällaista tänään ;-/// ja minun runot oli vasta "tuloillaan" joten ei kannata ihmetellä jos inspis katosi. Pitää koettaa herätellä sitä.

      • Makustele niitä säkeitä ja anna kypsyä,sit ne on parhaimmillaan kun julki pääsevät.


      • staka*
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Makustele niitä säkeitä ja anna kypsyä,sit ne on parhaimmillaan kun julki pääsevät.

        Kun osaisikin ja jaksaisi hioa ja hioa, runoa nimittäin. Siinä kun pitäisi olla Ajatus (mielellään niin piilossa että sitä pitää avainsanan kautta etsiä), ja selkeä "kaari" alun ja lopun välissä. Eikä turhia sanoja, mieluummin sen verran vähän että suurelle osalle lukijoista runon viesti ei avaudu ainakaan heti, makustelematta ;-D))

        Nyt taitaa muuten rima olla jo niin korkealla ettei uskalla edes yrittää. Laatikkoon vaan ja laatikko lukkoon!


      • staka* kirjoitti:

        Kun osaisikin ja jaksaisi hioa ja hioa, runoa nimittäin. Siinä kun pitäisi olla Ajatus (mielellään niin piilossa että sitä pitää avainsanan kautta etsiä), ja selkeä "kaari" alun ja lopun välissä. Eikä turhia sanoja, mieluummin sen verran vähän että suurelle osalle lukijoista runon viesti ei avaudu ainakaan heti, makustelematta ;-D))

        Nyt taitaa muuten rima olla jo niin korkealla ettei uskalla edes yrittää. Laatikkoon vaan ja laatikko lukkoon!

        Tossa on sun ja mun ero,kun mulla on sormet näppäimillä niin se höpötys vaan tulee jos on tullakseen.
        Noin hienoon mietintään ja analysointiin en pysty,on ns liian hapokasta.


      • staka*
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Tossa on sun ja mun ero,kun mulla on sormet näppäimillä niin se höpötys vaan tulee jos on tullakseen.
        Noin hienoon mietintään ja analysointiin en pysty,on ns liian hapokasta.

        Taisin tuossa yllä miettiä "ihan oikean kunnon runon" tekoprosessia ja vähän rakennettakin. Kuitenkaan vaatimatta sellaista keneltäkään palstalaiselta, en edes itseltäni. Oikein hyvän runonhan voi lukea satoja kertoja - ja aina vaikuttua siitä uudelleen. Sellaiset vaan on harvassa.

        Äkkiähän muutaman riimin räppää. Toki muutaman kivan olen täältäkin löytänyt...

        Täällä voisi enemmänkin harrastaa mielipiteen kirjoitusta runomittaan, rimmaten. Jos kirjoittaa asiatekstin (hmmm?) runomittaan niin ei kai kukaan voi siirrättää sitä jonnekin runopalstoille...?


    • mimmimummi*

      Mitä edestään löytää...on usein yllätys...

      Tuulesta on moneksi.... toisinaan se vain havisuttaa hiljaa puiden lehtiä... aika ajoin se laittaa kokonaisen meren suuret vesimassat aaltoilemaan....
      Mikä syysmyrsky täällä on myllertänyt.....

    • Viaton sivullinen

      Runo on vaikea kirjoittaa, samoin novelli. Lyhyesti pitää sanoa paljon.
      Helpoin on joku kirja. Riimittely on helpointa, lauseen ensimmäinen sana
      vaatii lopussa kaverin. Niin minä käsitän. Nykyään runot ovat pieniä kertomuksia.

    • att2

      Mikä on takana se on, ei täällä Suomea löydy oli muutamia apinoita en heitä kaipaa ja sanon tuskin matkaan Suomeen kaikella on oma aika, pidän kaikista Teistä jotka ovat täällä vaikka piikkejä olisikin.


      PS. Tarkoitan Ruotsissa.

    • Kuten kaikki tämän-ikäiset muistavat.
      Yksikään diktaattori ei ole voittanut sanan-vapauden rajoittamisella mitään.
      Eivät edes hyvä-maineiset.
      Monet heistä eivät ole saaneet edes ansaittua palkkaansa.
      Varsinkaan paha-maineiset.
      Pitäkäämme siis huoli että jokainen rajoitus-yritys ei jää huomaamatta, olan-
      kohautuksien taakse.
      Oli uhrina sitten kuka tahansa.
      Muistakaamme siinä ohella kuitenkin se tosi-asia että joskus on sanaa
      rajoitettava, vaikka sitten Demokratialla.
      Viimeiseen asti välttämällä sosialisointia.
      Parhaimmillaan Demokratia on kansan käsissä.

      H.

      • demokraatia...

        Joten lopeta diktaattorina oleminen ja toisien kirjoittajien nälviminen.


      • .Siilimuori

        Sammaa mieltä ja kiukun kanssa. Ärsyttää sananvappauven rajoittaminen ja asiallistenkin viestin poistamiset. Vallan kanssa pittää olla viisas.


      • demokraatia... kirjoitti:

        Joten lopeta diktaattorina oleminen ja toisien kirjoittajien nälviminen.

        "demokraatia..."

        Sinullakin näyttää olevan jonkin-lainen näkemys minusta?
        Tuntuu negatiiviselta.
        Millä sanalla kuvailisit sitä?
        Ammuttava, likvidoitava, rajoitettava, poistettava, pommitettava....
        Ilkeily-nimethän olen jo sallinutkin, ihan mieli-hyvinkin.
        Paljon olen saanutkin.
        Mitä siis haluaisit kuormaani lisättävän?


        H.


      • Muussutus-liini
        hunksz kirjoitti:

        "demokraatia..."

        Sinullakin näyttää olevan jonkin-lainen näkemys minusta?
        Tuntuu negatiiviselta.
        Millä sanalla kuvailisit sitä?
        Ammuttava, likvidoitava, rajoitettava, poistettava, pommitettava....
        Ilkeily-nimethän olen jo sallinutkin, ihan mieli-hyvinkin.
        Paljon olen saanutkin.
        Mitä siis haluaisit kuormaani lisättävän?


        H.

        Sinussahan ei ole mitään vikaa?
        Ei minua häiritse kirjoittele mitä haluat, diktaattoria emme kaipaa ylläpidosta emmekä kirjoittajista.


      • Muussutus-liini kirjoitti:

        Sinussahan ei ole mitään vikaa?
        Ei minua häiritse kirjoittele mitä haluat, diktaattoria emme kaipaa ylläpidosta emmekä kirjoittajista.

        Kyllähän nuo eiliset poistot oli tehty diktaattorin elkein, siitä ei päästä mihinkään.
        Luotsin pitäisi olla puolueeton ja neutraali ja sitä hän ei ainakaan eilen ollut. Syitä emme voi tietää, miksi hän toimi kuten teki.


    • Mistä se kina ja riita alkaa
      kuka ensinnä polkee jalkaa
      kenen ääni korkeammalle kantaa
      kuka heittää toisen silmille santaa.
      Eikö löydetä rauhanrantaa
      sopua jossa jokainen toisten
      kirjoittaa antaa.
      Heitetään nyrkkeilyhanskat naulaan
      hypätään toinen toistemme kaulaan.
      ? ?
      Onko se aivan mahdoton juttu
      olipa vastassa vieras tai tuttu.
      Sallitaan vapaus kirjoittaa täällä
      eikä aina olla pahalla päällä.

      :)

      • sipeliini

        Kiitos!, sopuisa ja sopiva sointu, juuri jutun juoni jouhee.


      • ent. siivoojaparka

        Kommentoin lähinnä tuohon viimeiseen lauseeseen. Kai joskus ainakin saa olla pahalla päällä?
        Mitäpä sanot vaikka kissata, joka avaa siivouskaapin oven ja vetää sieltä mustan maalipurkin alas, kaikki kaapissa oleva mustassa maalissa? Voiko sen nimi olla enää ansaitusti Fixu? Millä sinä sitä nimittelisit?


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Kommentoin lähinnä tuohon viimeiseen lauseeseen. Kai joskus ainakin saa olla pahalla päällä?
        Mitäpä sanot vaikka kissata, joka avaa siivouskaapin oven ja vetää sieltä mustan maalipurkin alas, kaikki kaapissa oleva mustassa maalissa? Voiko sen nimi olla enää ansaitusti Fixu? Millä sinä sitä nimittelisit?

        Tietenkin saa joskus, mutta ei mielellään aina.

        Meillä oli koira, nimeltään Roope,
        se söi reiän uuteen räsymattoon,
        kaivoi kolon puiseen oveen,
        rikkoi silmälasini,
        söi kenkäni,
        mieleni teki vaihtaa nimekseen Toope.
        Ihana rakas karvaturri, viimeinen leposijansa
        tuolla kotikuusen katveessa.

        Silitä kissaasi, ei se sitä tahallaan tehnyt.
        Fixu tai Hupsu, väliäkö tuolla,
        kun se kuitenkin aina on
        kotiväen puolella.


      • sipeliini kirjoitti:

        Kiitos!, sopuisa ja sopiva sointu, juuri jutun juoni jouhee.

        :)
        Kiva kun tykkäsit.


    • suosikkilistalla oot

      Bessie

      Minä tunnistin itseni kun kirjoitit joutavasta jahkailusta, siitä en ole saanut itseäni pois opetettua. Tilanne, jossa kaikki kaatuu kerralla päälle on minulle aivan liian tuttu. Ensin jahkailen viikkotolkulla ja lopulta viimetingassa sauhuan ympäriinsä tekemässä hankintoja joita ei voi miehelle delegoida. Luojan kiitos on pienempimuotoista kuin sinulla, mutta riesana on muutama allergia ja erikoisruokavalio. Epäile en, mutta hurja määrä on 17 kiloa jauhoja ja taikinoita, taisi olla aika suuret kekkerit. Hienosti uskon sinun klaaranneen kaiken, henkareita unohtamatta.

      • !!!!!

        Hoh hoijaa bessie


      • hu huijaa
        !!!!! kirjoitti:

        Hoh hoijaa bessie

        kappas, narsku keskustelee vaihteeks ittensä kanssa ;D :(


    • eppu2

      Elämä on kuin bumerangi, niin hyvä, kuin paha palaa aina lähettäjälleen, ihmisten sitä edes tajuamatta.

      • ent. siivoojaparka

        ABBA lauloi aikoinaan, että rakkaus on bumerangi. Tuosta pahan palaamiseta takaisin lähettäjälleen olen vähän eri mieltä.
        Omasta kokemuksestani epäilen sen paikkansapitävyyttä.

        http://www.youtube.com/watch?v=XLkRpUycP9U


    Ketjusta on poistettu 112 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe