Kysymyksiin vastaaminen

Olen huolissani

Olen hieman huolissani työstäni joka täyttää tammikuussa 3 vuotta.
Tyttö on aina ollut vähän hitaasti lämpenevä tapaus.
Uusissa tilanteissa jännittää jonkun verran, katselee ja tarkkailee pitkään ennen kuin alkaa olemaan oma itsensä.
Jos on joku uusi asia niin ensin miettii osaako, ja jos on pienikin epävarmuus niin jättää sitten tekemättä.
Ollaan yritetty rohkaista lasta hienovaraisesti, ei koskaan painostamalla.
Monet asiat tehdään ensin yhdessä ja sitten lapsi voi halutessaan yrittää itse.

Se mikä huolestuttaa niin lapsella on vaikeuksia vastata joihinkin kysymyksiin.
Sellaiset kysymykset mihin ei ole yhtä oikeaa vastausta niin lapsi kertoo hienosti ja pitkät tarinat. Esim:mitä unta näit? Mitä tänään olet tehnyt ja leikkinyt?
Mitä pikkukakkosessa oli? Jne.
Mutta ne kysymykset, mihin on vain yksi vastaus niin lapsi jäätyy täysin vaikka satavarmasti tietäisi vastauksen.
Esim minkä värinen tämä on? Mikä eläin tuossa on? Jne
Lapsi oikein jähmettyy, menee punaiseksi, on todella vaivaantuneen näköinen näissä tilanteissa. On hetken hiljaa ja sitten alkaa karjua "ei ei eiiiiii".

Mistähän tämä johtuu? Ihmetyttää kun lapsi ihan oikeasti tietäisi vastauksen, mutta ei vaan pysty sanomaan sitä.

2

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,

      Kerroit että " hitaasti lämpiävä" ja jännittää uusissa tilanteissa, epävarma itsestään. Kun lapseltasi kysytään jotain johon olemassa "oikea" vastaus silloin tilanne hyvin erilainen kuin silloin kun voi kertoa mitä lystää. Kun tivataan jotain tiettyä vastausta tulee aina suorituspaine mukaan ja suorituspaine aiheuttaa aina epävarmalla juuttumista. Yrittäkää tehdä asooita yhdessä jossa tyttö tuntee pärjäävänsä ihan itse ja antakaa siitä positiivista palautetta. Auttaa itsetunnon vahvistumiseen, sitten kun uskoo itseensä silloin ne suorittamisetkin helpompia!

    • juiol

      Olisiko hänellä sellainen vaihe, että hän vain ei halua sanoa vahingossakaan väärää vastausta, ettei joku naura tai arvostele (vaikkette sitä tekisikään). Ainakin tuo meidän 3v janoaa tällä hetkellä kehuja ja kiitoksia, ylistyksiä suorastaan tekemisistään. JOs pitäisi tehdä jotain, jonka onnistumisesta hän ei ole varma, hän mieluummin jättää tekemättä ja tekee jotain, jonka osaa ja saa siitä kehuja. Vaihda vähäksi aikaa kysymykset tyyliin "onko tämä punainen, onko tuossa kirahvi?" Lapsen on helpompi vastata oikein ja saada niitä kehuja, joita hän nyt kaipaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe