Olen katsonut, että monet talovalmistajat ilmoittavat perustusten tulevan mukaan, mutta ns. maatöitä ei ja jos talossa on maanvarainenlaatta niin puhutaan jostain sisätäytöistä joka on itse hankittava, mutta ihanmielenkiinnosta haluaisin tietää onko loppujenlopuksi tuon pelkän perustan ns.prosentti kokonaisesta valmiista talopaketista tai millaisen hinnan sille voi laskea, tietysti jos tontti olisi keskiverto töinen
Maatyöt ja perustukset?
6
209
Vastaukset
- 1+19
Perustus 4...5 % ja maanvarainen laatta 3..4 % kokonaiskustannuksista
- kysyjäme
Niin meiNaat perustuksien olevan sen 4-5% kokonaiskustannuksista ja siten perustukset että sitä aletaan tekemään sorapatjan päälle jossa on valmiina salaojat ja vesi,viemäriputket "laatikon sisällä" ja laatan vielä hinnoittelet erikseen melko samaan prossaan?
Jos näin niin saisinko tilaelementin 4% halvemmalla kuin tavallisen maanvaraisen talopaketin - 14+4
kysyjäme kirjoitti:
Niin meiNaat perustuksien olevan sen 4-5% kokonaiskustannuksista ja siten perustukset että sitä aletaan tekemään sorapatjan päälle jossa on valmiina salaojat ja vesi,viemäriputket "laatikon sisällä" ja laatan vielä hinnoittelet erikseen melko samaan prossaan?
Jos näin niin saisinko tilaelementin 4% halvemmalla kuin tavallisen maanvaraisen talopaketinTilaelementin tapauksessa jää pois maanvarainen laatta eli 3...4 % JA lattian alustäytöt, mutta tilalle tulee puurakenteinen alapohja, joka ei sekään ole ilmainen. Sanoisin, että kustannusero on niin pieni (ja voi olla kumpaan suuntaan tahansa) ettei valintaa tilaelementin tai oikean talon välillä ratkaista tuolla kysymyksellä.
Markkinoilla liikkuvat tilaelementtitalot ovat markkinoiden valikoiman edullisimmasta päästä, mutta se edullisuus synnytetään muilla keinoin kuin tuolla alapohjakysymyksellä. - mies34,
14+4 kirjoitti:
Tilaelementin tapauksessa jää pois maanvarainen laatta eli 3...4 % JA lattian alustäytöt, mutta tilalle tulee puurakenteinen alapohja, joka ei sekään ole ilmainen. Sanoisin, että kustannusero on niin pieni (ja voi olla kumpaan suuntaan tahansa) ettei valintaa tilaelementin tai oikean talon välillä ratkaista tuolla kysymyksellä.
Markkinoilla liikkuvat tilaelementtitalot ovat markkinoiden valikoiman edullisimmasta päästä, mutta se edullisuus synnytetään muilla keinoin kuin tuolla alapohjakysymyksellä.Niin taitaa se lattia olla tilaelementin hinnassa mukana, mutta eikös se laattakin ole osa perustusta vai tuleeko se valmistalon mukaan? Tosiaan sisätäytöistä varmaan menee omaan piikkiin??
- 11+10
Pohjapinta-ala n. 115 m2, ParmaParel-perustus ("anturanatsat", sokkelipalkit, ontelolaatat), salaojat, kattovesien viemärit sekä tonttiliittymäputket töineen ja materiaaleineen täysin valmiiksi = 7% talon kokonaiskustannuksista.
- Tarkkana Porkkana
Käyttäkää kustannuslaskentaan ammattilaisia täältä tietoa on turha kysellä. Puhutaan kuitenkin suurista summista ja talon tärkeimmästä rakennusosasta perustuksista.
Niissä säästäminen on erittäin vaarallista koko talolle ja sen elinkaarelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569