Yliopistoon ja elämä uusiksi

HOLAHOP

Hei! Olen työskennellyt kohta 10 vuotta alallani ja edennyt mukavasti vastuulliseen ja korkeaan asemaan yrityksessämme. En ole kuitenkaan koskaan saanut AMK-tutkintoani suoritettua loppuun saakka ja opiskelukuume sen kuin kasvaa.

Unelmissani olisi aloittaa opinnot yliopistossa kaukana omalta paikkakunnalta ja keskittyä 100% opiskeluun. Tuntuu, että elämä junnaa paikallaan, eikä minulla ole annettavaa työssäni. Haluan oppia uutta, kehittyä, tutkia ja päästä käyttämään koko osaamistani ja kykyjäni. Nyt tuntuu, että elämä valuu eteenpäin puolitehoilla.

Kysymys kuuluu - täytyykö minun palata makaroni-tonnikala-linjalle tämän hetkisestä varsin mukavasta rahatilanteesta vai miten se ansiosidonnainen jne -kuvio menee? Onko kokemuksia? En haluaisi irtisanoutua työstäni ennen kuin opiskelupaikka on varma. Haluan myöskin keskittyä täysin opiskeluun - töitä olen siis valmis tekemään opintojen ohessa, mutta opiskelu menee kaiken edelle.

5

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HOLAHOP

Lisätään vielä, että olen yrittänyt suorittaa AMK-tutkintoa työn ohessa, mutta se ei onnistu omalla paikkakunnallani vaan noin 250 km päässä. En ole tarpeeksi superihminen siihen kuvioon ja opinnot sitten jäivät kesken. Eikä pelkän paperin saaminen kiinnosta, joten kokopäiväinen opiskelu tuntuisi mieluisalta.

• 7ja18

Selvitä Saisitko esim. aikuisopintorahaa tai vastaavaa.

• hyvähyvä

Älä vain irtisanoudu työstäsi vielä sittenkään, kun saat opiskelupaikan. Sen sijaan otat kaksi vuotta opintovapaata ja aikuisopintotuen. Aikuisopintotuki on hyvä.

Kun nuo on käytetty, mietit, miten jatkossa menettelet. Mutta älä siis edes ajattele nyt irtisanoutumista!

• Onnea uuteen elämään

Aloita säästämällä rahaa säästöön ja hakemalla opiskelupaikkaa. Jos et saa opiskelupaikkaa heti, voit ehkä tehdä alun avoimessa yliopistossa ja hakea sitten uudestaan.

Pyydä töistä ensin vuorotteluvapaata. Vuorotteuvapaata voi hakea jo ennen kuin on saanut opiskelupaikan, koska vuorotteuvapaan aikanahan ei tarvitse opiskella tai tehdä mitään erityistä, ja sitä voi saada melkein vuoden. Sitä ei ole kuitenkaan pakko myöntää. Itse en uskaltanut inahtaakaan vuorotteluvapaata hakiessa että aion opiskella, koska meillä olin nähnyt tapauksia, joissa vuorotteuvapaata opiskelujen takia hakeneet ei sitä olleet saaneet, ja he olivat joutuneet hakemaan opintovapaata. Vuorotteluvapaan aikana ei kuitenkaan ole kielllettyäkään opiskella, eli et tee mitään väärin, jos jätät kertomatta suunnitelmistasi. Vuorotteluvapaan jälkeen voit hakea opintovapaata.

Jos et saa vuorotteluvapaata, niin hae suoraan opintovapaata. Se on lakisääteistä ja pakko myöntää. Opintovapaata voit hakea vasta sitten kun sinulla on jo opiskelupaikka. Avoimen yliopiston opintoihin et saa opintovapaata, sen pitää olla tutkinto-opiskelua. Opintovapaata voi saada 2 vuotta ja se on palkatonta.

Opintovapaan aikana voi hakea aikuiskoulutusrahaa, jota voi saada 18 kk. Monet ratkaisee yhtälön niin, että hakevat opintovapaan vain lukukausien ajaksi ja ovat kesät töissä. Jotkut ottaa Kelan opintotukea loppuajoiksi.

Luultavasti et saa koko tutkintoa valmiiksi 2 tai edes 3 vuodessa, jonka vuorotteluvapaa ja opintovapaat kattavat, mutta tee siitä vapaiden aikana niin paljon kuin pystyt, niin työn ohessa tai Kelan tuella tehtäväksi jää vähemmän.

Älä missään nimessä irtisanoudu ainakaan ennen kuin opintovapaat on pidetty. Muuten menetät aikuiskoulutusrahat. Jos vanhoihin töihin paluu tuntuu opintovapaiden jälkeen ylivoimaiselta, niin irtisanoudut sitten kun olet saanut töitä uudelta alaltasi opintojen loppuvaiheessa.

• HOLAHOP

Kiitos tuhannesti vinkeistä! Tuntuu ihan mahtavalta jo pelkkä ajatus mahdollisista opinnoista!

Opintovapaa lienee ratkaisu, sillä lainatakseni TE-palvelujen sivuja "Vuorotteluvapaan ehdot muuttuvat 1.9.2014. Vuorotteluvapaalle voi jatkossa päästä 16 vuoden työhistorian jälkeen nykyisen 10 vuoden sijasta." Eikä minulla täyty tuo 16 vuotta vielä. Kaksi vuotta siis mennään opintovapailla ja sitten uudet suunnitelmat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1287
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      134
      1028
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      887
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      836
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      807
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      764
    Aihe