Hei!Mulle on tulossa 2 kesyrotta tyttöä luovutusiässä. Miten totutan ne minuun ja muihin ihmisiin? Ja mitä temppuja olette itse opettaneet niille? Rotat tulevat viikon päästä, joten vastauksia tulemaan:)
2 kesyrottaa tulossa
24
1080
Vastaukset
- Heidi99
Kannattaa hankkia vaikka kesyrotista kertova kirja, esim. Minä ja minun lemmikkini-kesyrotta
Kirjassa kerrotaan kattavasti kesyrottien hoidosta ja se sisältää kattavan tutoriaalin ihmisiin totuttamisesta. Muista antaa rotille aikaa tottua uuteen kotiin, eli niitä ei kannata heti ruveta "kiusaamaan" puhu aluksi rotillesi ja totuta ne omaan hajuusi kalterien ulkopuolelta vaikka tarjoamalla kättäsi. kun ne ovat siihen tottuneet voit ruveta lahjoman niitä pikkuherkuilla,voit ojentaa niitä niille ja jos uskaltavat tulla kädellesi, mutta muista kuitenkin edetä rottiesi tahdin mukaan. Rotat pitävät paljon myös rapsutteluista ja silittelystä joten voit silitellä niitä kun ne ovat jo tottunut sinuun. Muista olla kärsivällinen, onnea matkaan :-)- Rottarat
Kiitos tästäkin! Tuota kokeilen ja yritän lainata kirjastosta jonkun kesyrotta kirjan;)
Kasvattajalta tulevat poikaset on jo valmiiksi kesyjä, ja niiden pitäisi tulla itse uteliaasti tutkimaan sinua, ainakin häkissä hetken levättyään. Anna niiden tulla häkistä syliisi ja pidä niitä ensin sylissä tai vaikka sängyllä, älä päästä heti lattialle. Jos ne ei tule herkullakaan houkutellen, voit ihan vaan ottaa ne syliin. Kasvattaja käsittelee poikasia päivittäin, ja samaa on hyvä jatkaa, vaikka ne vähän vinkuisikin protestoidakseen :) Luovutusikäiset ei yleensä ihan heti tajua herkkujen päälle, vaan vaatii vähän totuttelua. Vietä vaan niiden kanssa paljon aikaa!
Mun kaikki tytöt osaa pyöriä ja antaa tassua (ja tulla luokse). Myös renkaan läpi hyppääminen, kosketusalustalle meno, kolikon nostaminen kädelle ja kädelle hyppääminen on ollut opetuksessa osalle. Tempuissa vain ihmisen mielikuvitus on rajana :)- Rottarat
Tuossa oli jo paljon uuutta tietoa;). Jos rotta kaatuu selälleen parketti lattialla, murtuuko sen selkä siinä? Olen kuullut kaneilla tuommoista, eli onko se rotilla mahdollista?
- Rottarat
Rottarat kirjoitti:
Tuossa oli jo paljon uuutta tietoa;). Jos rotta kaatuu selälleen parketti lattialla, murtuuko sen selkä siinä? Olen kuullut kaneilla tuommoista, eli onko se rotilla mahdollista?
Ja kuinka usein rottia pitää viedä lääkäriin? Vain sillon kun sairastuu/loukkaantuu?
Rottarat kirjoitti:
Haha, ei kyllä :D Rotta on hyvin notkea eläin, joka välillä hyppää korkealtakin eikä satuta itseään :) Häkkiin on hyvä viritellä pahimpien pudotusten alle riippumatot, ettei ne riehuessaan putoa kovin korkealta, mutta liian huolissaan ei tarvitse olla! En kyllä pysty uskomaan että kanikaan olisi niin heikkoa tekoa...
Jep, lääkäriin vasta kun on jotain epäiltävää. Ja aina voi kysyä muilta rottailijoilta (esim poikasten kasvattajalta) jos ei ole varma pitäisikö huolestua, usein selviää ettei olekaan hätää :)- Rottarat
tulikirahvi kirjoitti:
Haha, ei kyllä :D Rotta on hyvin notkea eläin, joka välillä hyppää korkealtakin eikä satuta itseään :) Häkkiin on hyvä viritellä pahimpien pudotusten alle riippumatot, ettei ne riehuessaan putoa kovin korkealta, mutta liian huolissaan ei tarvitse olla! En kyllä pysty uskomaan että kanikaan olisi niin heikkoa tekoa...
Jep, lääkäriin vasta kun on jotain epäiltävää. Ja aina voi kysyä muilta rottailijoilta (esim poikasten kasvattajalta) jos ei ole varma pitäisikö huolestua, usein selviää ettei olekaan hätää :)Huh, no hyvä. En mäkää noista kaneistakaan kuvittelis et sillee sattuis (mun kanil ei oo ikinä käyny tuommoista ja on jo 6), mut yks kaveri sano silleen ja on uusi kani omistaja.
- Rottarat
Rottarat kirjoitti:
Huh, no hyvä. En mäkää noista kaneistakaan kuvittelis et sillee sattuis (mun kanil ei oo ikinä käyny tuommoista ja on jo 6), mut yks kaveri sano silleen ja on uusi kani omistaja.
Saan tänään ne rotat ja en oo viel ihan selkeillä teillä ton hännän rasvauksen suhteen. Oon saanu sellasen käsityksen et ekana häntä pestään (esim. Fairyn kanssa) , pestään pesuaine pois hännästä ja kuivataan se. Sen jälkeen laitetaan jtn. Rasvaa (rasvana han käytetään vaikka ruoka öljyä tai vaikka bebanthenia?).
- Sedä
Rottarat kirjoitti:
Saan tänään ne rotat ja en oo viel ihan selkeillä teillä ton hännän rasvauksen suhteen. Oon saanu sellasen käsityksen et ekana häntä pestään (esim. Fairyn kanssa) , pestään pesuaine pois hännästä ja kuivataan se. Sen jälkeen laitetaan jtn. Rasvaa (rasvana han käytetään vaikka ruoka öljyä tai vaikka bebanthenia?).
Jep, ensin kastellaan, sit saippuoidaan mieluiten hajusteettomalla saippualla (Fairy saattaa olla rotan iholle ikävän voimakasta, mä käytän samaa käsisaippuaa mitä itsellenikin), ja huuhdotaan hyvin. Kun häntä on kuiva, laitetaan rasvaa. Hajusteeton perus ihovoide on ok, ruokaöljy on ehkä turhan tehotonta. Ja tosiaan pestään kun näyttää likaiselta, puhdasta mutta kuivaa häntää voi rasvata pesemättäkin.
Onnea uusille perheenjäsenille :) - Rottarat
Sedä kirjoitti:
Jep, ensin kastellaan, sit saippuoidaan mieluiten hajusteettomalla saippualla (Fairy saattaa olla rotan iholle ikävän voimakasta, mä käytän samaa käsisaippuaa mitä itsellenikin), ja huuhdotaan hyvin. Kun häntä on kuiva, laitetaan rasvaa. Hajusteeton perus ihovoide on ok, ruokaöljy on ehkä turhan tehotonta. Ja tosiaan pestään kun näyttää likaiselta, puhdasta mutta kuivaa häntää voi rasvata pesemättäkin.
Onnea uusille perheenjäsenille :)Juu ja ollaan justiinsa viemässä pienokaisia kotiin :)
- Rottarat
Rottarat kirjoitti:
Juu ja ollaan justiinsa viemässä pienokaisia kotiin :)
Toinen on ujo (omistajan luona oli vielä rohkea). Miten saataisiin se vähän rohkeammaksi? Eilen se lähti kokoajan pakoon, niin kuin nytkin. Siskonsa on taas todella utelias. Äiti sano et se tarvii vähän enemmän aikaa. Nyt totutetaan kättä laittamalla sen purun päälle. Toivottavasti se tulee tutustumaan käteen ja myöhemmin sit vois alkaa pitää sylissä. Sitte, jos rotta haluu tulla pois sylistä päästänkö sen? Oon tähän asti päästäny ja välillä oon pitäny vähän aikaa, mut sit se työntää päätä jalkojen ja käsien väliin...
- Rottarat
Rottarat kirjoitti:
Toinen on ujo (omistajan luona oli vielä rohkea). Miten saataisiin se vähän rohkeammaksi? Eilen se lähti kokoajan pakoon, niin kuin nytkin. Siskonsa on taas todella utelias. Äiti sano et se tarvii vähän enemmän aikaa. Nyt totutetaan kättä laittamalla sen purun päälle. Toivottavasti se tulee tutustumaan käteen ja myöhemmin sit vois alkaa pitää sylissä. Sitte, jos rotta haluu tulla pois sylistä päästänkö sen? Oon tähän asti päästäny ja välillä oon pitäny vähän aikaa, mut sit se työntää päätä jalkojen ja käsien väliin...
Sit se lähti 2 kertaa pakoon (ei meinattu saada kiinni. En uskaltanut siskon kanssa ottaa sitä, äiti kyllä uskaltaa mutta on töissä).
Rottarat kirjoitti:
"Pakkokäsittely" on tosi toimiva totutuskeino, siis laitetaan päälle joku huppari, ja otetaan rotat syliin, ja aletaan puuhailla jotain ihan muuta. Ensin voi tosiaan antaa rottien halutessaan seikkailla vain pöydällä tai sängyllä, niin ne eivät livistä minnekään piiloon. Rotta ei "mene rikki" siitä että sen ottaa syliin vaikka sitä ei vielä huvittaisikaan, tai jos sitä ei päästä häkkiin, vaan on tosiaan hyvä opettaa, että sylikin on hyvä piilopaikka. Rotista on yleensä kivaa piiloutua huppuun, taskuun tai paidan alle, ja kun ne saa kotiutumaan sinne, ne ovat tottuneet että luonasi on turvallista. Sylissäkään rottaa ei tosiaan tarvitse pahemmin ensin käsitellä, antaa sen vain ihmetellä paikkoja ja piiloutua jos ujostuttaa :)
Peruskesyn rotan voi yhtälailla totuttaa kyllä houkuttelemallakin, kyllä se sieltä siskon perässä tulee vähitellen. Voit olla häkin vieressä ensin vaikka ihan liikkumatta, ja antaa niiden tulla luoksesi ja syliisi, ja tarjota herkkuja jos huolivat. Näiden yhdistelmäkin on hyvä, eli että välillä menee rotat sylissä vähän kauhemmaksi häkistä hyvän aikaa että ehtivät ottaa nokosetkin sylissä, ja sitten toisaalta istuskella häkin vieressä että saavat juosta edestakaisin. Mut niin, on tosiaan ihan normaalia että muutto on pelottava juttu ja sen jälkeen poikasia ensin vähän usjostuttaa!
"Nyt totutetaan kättä laittamalla sen purun päälle."
-Kai teillä on mörtti röpöä, toa lättiä tai vastaavaa pölyämätöntä kuiviketta? Tavallinen jyrsijänpuruhan ei rotille käy, vaan ärsyttää niiden herkkiä hengitysteitä :)Rottarat kirjoitti:
Sit se lähti 2 kertaa pakoon (ei meinattu saada kiinni. En uskaltanut siskon kanssa ottaa sitä, äiti kyllä uskaltaa mutta on töissä).
Syliin otto olisi hyvä myös saada tehtyä siististi nostaen rotta kerralla syliin, ilman jahtaamisia. Jos ujomman poikasen nostaminen tuntuu vielä liian vaikealta, kannattaa mieluummin houkutella sitä ensin.
- Rottarat
tulikirahvi kirjoitti:
"Pakkokäsittely" on tosi toimiva totutuskeino, siis laitetaan päälle joku huppari, ja otetaan rotat syliin, ja aletaan puuhailla jotain ihan muuta. Ensin voi tosiaan antaa rottien halutessaan seikkailla vain pöydällä tai sängyllä, niin ne eivät livistä minnekään piiloon. Rotta ei "mene rikki" siitä että sen ottaa syliin vaikka sitä ei vielä huvittaisikaan, tai jos sitä ei päästä häkkiin, vaan on tosiaan hyvä opettaa, että sylikin on hyvä piilopaikka. Rotista on yleensä kivaa piiloutua huppuun, taskuun tai paidan alle, ja kun ne saa kotiutumaan sinne, ne ovat tottuneet että luonasi on turvallista. Sylissäkään rottaa ei tosiaan tarvitse pahemmin ensin käsitellä, antaa sen vain ihmetellä paikkoja ja piiloutua jos ujostuttaa :)
Peruskesyn rotan voi yhtälailla totuttaa kyllä houkuttelemallakin, kyllä se sieltä siskon perässä tulee vähitellen. Voit olla häkin vieressä ensin vaikka ihan liikkumatta, ja antaa niiden tulla luoksesi ja syliisi, ja tarjota herkkuja jos huolivat. Näiden yhdistelmäkin on hyvä, eli että välillä menee rotat sylissä vähän kauhemmaksi häkistä hyvän aikaa että ehtivät ottaa nokosetkin sylissä, ja sitten toisaalta istuskella häkin vieressä että saavat juosta edestakaisin. Mut niin, on tosiaan ihan normaalia että muutto on pelottava juttu ja sen jälkeen poikasia ensin vähän usjostuttaa!
"Nyt totutetaan kättä laittamalla sen purun päälle."
-Kai teillä on mörtti röpöä, toa lättiä tai vastaavaa pölyämätöntä kuiviketta? Tavallinen jyrsijänpuruhan ei rotille käy, vaan ärsyttää niiden herkkiä hengitysteitä :)On meillä mörttiä ja toalättiä tulee seuraavaksi kokeiluun. Eli se "pakko käsittely" juttu han on siis ei päästä rottaa pois sylistään vaikka kuinka yrittäisi? Jouduimme "jahtaamaan" rottaa kun muuten olisi mennyt sängyn alle josta on todella vaikea ottaa pientä eläintä, siellä oli johtoja ja yksi piilo paikka johon olisi mahtunut eikä välttämättä pääsisi pois. Olisiko jokin aitaus ihan ok rotille kun on noita piilopaikkoja? Ja jos päydällä pitäisin, ne voisivat hypätä mun sänkyyn, häkkiinsä tai tippuu lattialle (ei ne varmaan sieltä tiputtaudu ja oonhan mä siinä sit)
- Rottarat
Rottarat kirjoitti:
On meillä mörttiä ja toalättiä tulee seuraavaksi kokeiluun. Eli se "pakko käsittely" juttu han on siis ei päästä rottaa pois sylistään vaikka kuinka yrittäisi? Jouduimme "jahtaamaan" rottaa kun muuten olisi mennyt sängyn alle josta on todella vaikea ottaa pientä eläintä, siellä oli johtoja ja yksi piilo paikka johon olisi mahtunut eikä välttämättä pääsisi pois. Olisiko jokin aitaus ihan ok rotille kun on noita piilopaikkoja? Ja jos päydällä pitäisin, ne voisivat hypätä mun sänkyyn, häkkiinsä tai tippuu lattialle (ei ne varmaan sieltä tiputtaudu ja oonhan mä siinä sit)
Oksa ois rotille myös ihan kiva. Oksa siis laitetaan saunaan et bakteerit lähtee ja sit se pestään kuumalla vedellä. Pitääkö oksasta "kuoria" kaarna (tai joku tommonen) pois. Me saataisiin helposti pajun ja koivun oksia.
Rottarat kirjoitti:
Oksa ois rotille myös ihan kiva. Oksa siis laitetaan saunaan et bakteerit lähtee ja sit se pestään kuumalla vedellä. Pitääkö oksasta "kuoria" kaarna (tai joku tommonen) pois. Me saataisiin helposti pajun ja koivun oksia.
Jep, lattialta pitää toki napata, vaikka vähemmän nätisti.
Rotat hyppää erittäin kevyesti yli monta kymmentä senttiä korkeasta aitauksesta halutessaan, kannattaa ehkä mieluummin harkita voisiko aitausta käyttää niiden tiettyjen kolojen tukkimiseen :D Esim rautakaupasta saa keränä metalliverkkoa. Rotat ei putoile vahingossa, joten kun on vahtimassa ettei ne lähde kiipeilemään, niin pöydällä tai sängyllä totuttelun pitäisi olla ihan toimivaa. Isompana ne sitten tulee piiloistaankin luokse rohkeasti.
Oksat on oikein hyviä, joo :) Kaarna on hyvä jättää paikalleen, koska sen syöminen on rotista erityisen hauskaa.
""pakko käsittely" juttu han on siis ei päästä rottaa pois sylistään vaikka kuinka yrittäisi?"
-Pitkälti näin joo, ajan kanssa se rauhoittuu. Tässä on hyvä jos istuu vaikka tuolilla, niin rotta ei tosiaan karkaa heti lattialle, kun ei uskalla hypätä ihan suoraa.- Rottarat
tulikirahvi kirjoitti:
Jep, lattialta pitää toki napata, vaikka vähemmän nätisti.
Rotat hyppää erittäin kevyesti yli monta kymmentä senttiä korkeasta aitauksesta halutessaan, kannattaa ehkä mieluummin harkita voisiko aitausta käyttää niiden tiettyjen kolojen tukkimiseen :D Esim rautakaupasta saa keränä metalliverkkoa. Rotat ei putoile vahingossa, joten kun on vahtimassa ettei ne lähde kiipeilemään, niin pöydällä tai sängyllä totuttelun pitäisi olla ihan toimivaa. Isompana ne sitten tulee piiloistaankin luokse rohkeasti.
Oksat on oikein hyviä, joo :) Kaarna on hyvä jättää paikalleen, koska sen syöminen on rotista erityisen hauskaa.
""pakko käsittely" juttu han on siis ei päästä rottaa pois sylistään vaikka kuinka yrittäisi?"
-Pitkälti näin joo, ajan kanssa se rauhoittuu. Tässä on hyvä jos istuu vaikka tuolilla, niin rotta ei tosiaan karkaa heti lattialle, kun ei uskalla hypätä ihan suoraa.Huomenna tai jo tänä iltana vois "pakko käsitellä". Niitä keppejä voi ottaa talveks säilöön ja lämmittää kun haluaa laittaa häkkiin?
Rottarat kirjoitti:
Huomenna tai jo tänä iltana vois "pakko käsitellä". Niitä keppejä voi ottaa talveks säilöön ja lämmittää kun haluaa laittaa häkkiin?
Ennemmin kannattaa käsitellä oksat turvalliseksi kerralla, koska jos niitä säilöö ennen kuin saunottaa loisten tappamiseksi, loiset voi levitä sieltä säilöstä rottiin.
- surhym
Voi sulla on vauvoja siellä
- Rottarat
Milloin sitten voi opettaa temppuja tai vaikka sen äänen (nimen aijon) ?
- surhym
Rottarat kirjoitti:
Milloin sitten voi opettaa temppuja tai vaikka sen äänen (nimen aijon) ?
Kyllä rottia voi opettaa pienestä pitäen, se on vaan eri asia että kiinnostaako tai oikeastaan että maltetaanko ymmärtää :P. Voit nytkin opettaa kun ovat häkissä, tee vaikka tietty ääni suullasi ja annat vaikka pähkinän tai kuivatun banaani lastu äänen jälkeen. Luultavasti ei mene kauaa kun tajuavat äänen merkityksen. Anna aluksi heti äänen jälkeen palkinto vaikkeivat tulisikaan luoksesi. Temppujen opettaminen/nimen oppiminen alkaa sujuun sitten kun olette tutustunut eikä tytöt enää arastele sinua.
- Rottarat
surhym kirjoitti:
Kyllä rottia voi opettaa pienestä pitäen, se on vaan eri asia että kiinnostaako tai oikeastaan että maltetaanko ymmärtää :P. Voit nytkin opettaa kun ovat häkissä, tee vaikka tietty ääni suullasi ja annat vaikka pähkinän tai kuivatun banaani lastu äänen jälkeen. Luultavasti ei mene kauaa kun tajuavat äänen merkityksen. Anna aluksi heti äänen jälkeen palkinto vaikkeivat tulisikaan luoksesi. Temppujen opettaminen/nimen oppiminen alkaa sujuun sitten kun olette tutustunut eikä tytöt enää arastele sinua.
Käykö pieni, ei keitetty (tai keitetty) makarooni palkkioksi. Täällä ne syötiin innolla. Jossain videossa annettiin kovia, eli ei keitettyä ja se oli hyvä kun hampaat kasvaa jatkuvasti, nii sitte koklasin sitä. Ujommasta rotasta on tullut huomattavasti rohkeampi. Toinen tulee tarkastamaan aina touhuni ja jatkaa samaa menoa.
Tuntuu että nyt on tullut jo paljon jo vähän turhia viestejä, mutta haluan etten tee paljoa virheitä rotille...
- surhym
Käy makaroni mutta kannattaa keittää niitä. Makaronit turpoaa kuitenkin mahassa kun on nesteessä, voi tulla masu kipeäksi jos monta syö raakana. Kaikki käy jos pikkuset tykkää:D kunhan ei sisällä sokeria tai suolaa(paljon). Itse oon joskus käyttänyt näkkileivän palasia tai maissileivän/vauvojen maissi raksut on kanssa hyviä. Voit myös kuivattaa vanhaksi jääneitä leivän viipaleita, ne on hyviä hampaille.
Eikä mikään kysymys ole turha:D...oon joskus miettinyt samoja asioita itsekkin. Yleensä kun toinen oppii jonkun "tempun" niin toinenkin hokaa sen. Vanhempana täällä olevat ukkelit on laiskistunut temppujen suhteen, en tiedä onko vaan itsepäisyyttä;) . Sitten kun tulee uusia pikkusia niin niille kyllä esitetään temppuja ja pummataan palkintoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389