Moro,
on tässä alkanut iän myötä houkuttelemaan työskentely jollain rahtialuksella ja kiinnostaisi tietää, minkälaista ammatillista pätevyyttä tähän vaaditaan? Onko jotain minimivaatimuksia lainsäädännöllisesti, että työntekijän pitäisi omata esim. tämä ja tämä todistus voidakseen työskennellä rahtialuksella, vai voiko varustamo periaatteessa palkata jonkun suoraan kadulta esim. talousapulaiseksi tms... ja opastaa työhön laivalla?
Rahtialukselle duuniin
33
994
Vastaukset
- salt
Unohda koko juttu jos olet noin pihalla. Netti täynnä tietoa, etkä osaa hakea, vaan kaikki pitäisi olla valmiiksi jauhettuna...
- Hyväostostaas
Pääsin 1973 vuonna laivaan sähkömieheksi sähköas. Papereilla J. Nurmiselle
- Lännenlökäpöksy
Hyväostostaas kirjoitti:
Pääsin 1973 vuonna laivaan sähkömieheksi sähköas. Papereilla J. Nurmiselle
Vieläkö pertsan ja kilun kulmakaupassa on Jamekset tarjouksessa 40 markalla?
- Merikatpeeni
Väännetään nyt vielä rautalangasta:
Vahtikonemestarin tai vahtiperämiehen kirja on vähintään oltava. Talousapulaisia, ns. messikalleja ja salonkivillejä ei ole ollut vuosikausiin. Kaikilla sielläkin oltava joku talousalan tutkinto.
Ei ole oikotietä onneen merenkulussakaan. Ainoastaan koulun kautta mahdollista päästä laivoille.- KapteeniMeri
Viestiketjun aloittaja on luultavimmin trolli tai liikaa keskikaljaa Iisalmen Esson baarissa nauttinut urpo.
- Maailmakansalaine
http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/kotimaanliikenteen_patevyyskirjat/kansimies
Kansimieheksi näemmä tarvitaan vain EA1 palokoulutusta ja sitten laivalla tapahtuvaa koulutusta? Eikö näitä palkata? - xlen
Maailmakansalaine kirjoitti:
http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/kotimaanliikenteen_patevyyskirjat/kansimies
Kansimieheksi näemmä tarvitaan vain EA1 palokoulutusta ja sitten laivalla tapahtuvaa koulutusta? Eikö näitä palkata?Kansimiehen pahveilla pääsee jonkun vesibussin tarjoilijaksi;)
Laivan kansimieheltä vaaditaan vähintään puolimatruusin pätevyys. - unhola
Maailmakansalaine kirjoitti:
http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/kotimaanliikenteen_patevyyskirjat/kansimies
Kansimieheksi näemmä tarvitaan vain EA1 palokoulutusta ja sitten laivalla tapahtuvaa koulutusta? Eikö näitä palkata?Et tainnut lukea virkkeen alkuosaa ?
tai sitten et ymmärtänyt.
Parempi kun unohdat koko jutun.
- Harkitse
Puolimatruusin paperit saa vuodessa, jos et ole filippiiniläinen, niin voit unohtaa koko homman. Päällystöön pääsee vielä suomalainen, mutta joudut kuluttamaan ensin muutaman vuoden koulun penkkiä.
- KULLIMUNASSA
milläs pääset päällystöön kun tarvit praktiikkaa täkkärinä.
- Vanha Tietäjä
Praktiikkaa tulee nykyään osana opintoja. Muistaakseni vähintään 60 opintopistettä tulee laivalla työskentelystä eli praktiikkaa. En muista paljonko se on meripäivinä laskettuna, niin paljon kuitenkin että heikoimmat jättää siinä vaiheessa leikin kesken. Koulu hommaa harjoittelupaikat.
- Praktikko.
Vanha Tietäjä kirjoitti:
Praktiikkaa tulee nykyään osana opintoja. Muistaakseni vähintään 60 opintopistettä tulee laivalla työskentelystä eli praktiikkaa. En muista paljonko se on meripäivinä laskettuna, niin paljon kuitenkin että heikoimmat jättää siinä vaiheessa leikin kesken. Koulu hommaa harjoittelupaikat.
No sittenkö pääsee filppari perämiehen ohi pikkuperämieheksi kun 60 opintopisteen harjoittelut on täynnä? Tai jonossa olevien suomalaisten joilla on kipparin pahvit taskussa?
- Vanha tietäjä
Praktikko. kirjoitti:
No sittenkö pääsee filppari perämiehen ohi pikkuperämieheksi kun 60 opintopisteen harjoittelut on täynnä? Tai jonossa olevien suomalaisten joilla on kipparin pahvit taskussa?
Homman juju onkin siinä että sulla on 60 opintopisteen verran mahdollisuutta osoittaa että oot pätevämpi kuin se filppari. Sitten saat ehkä jo kesätöitä samaisesta paatista ja pääset "sisäpiiriin".
Mä voinähdä kokemuksesta sanoa että monella kusee hommat jo eka harjoittelujaksossa vaikka se on se tärkein paikka tulevaisuuden pestejä ajatellen. Kaikkea ei heti tarvitse osata mutta parhaansa pitää yrittää. Se riittää mulle. - Lisää praktiikkaa
Vanha tietäjä kirjoitti:
Homman juju onkin siinä että sulla on 60 opintopisteen verran mahdollisuutta osoittaa että oot pätevämpi kuin se filppari. Sitten saat ehkä jo kesätöitä samaisesta paatista ja pääset "sisäpiiriin".
Mä voinähdä kokemuksesta sanoa että monella kusee hommat jo eka harjoittelujaksossa vaikka se on se tärkein paikka tulevaisuuden pestejä ajatellen. Kaikkea ei heti tarvitse osata mutta parhaansa pitää yrittää. Se riittää mulle.Varustamo sopii miehitysfirman kanssa joka lähettää sovitun määrän filppareita. Miten voit tietää että janipetteri perämiesoppilas on parempi tai huonompi kuin joku Sailem Raymbon. Etkä kokemuksestasi huolimatta voi mitään, oli huonompi tai parempi niin se filppari tulee jos niin on päätetty.
Vai pestaatko kaikki harkkarit jotka parhaansa yrittää? Istutko miehitys osastolla?
- Haihattelevat kakrut
Nämähän valmistuvat nykyään suoraan kippareiksi, tyttöjen trendiammatti onkin merikapteeni.
- Santos F'ever
Eipä paljon tarvi tietää nykyisin täkkihommista. Ennen et päässy ees kouluun
ilman praktiikkaa (määrätyllä liikennealueella). Nykyään mennään kippariluokalle, vaikkei olis ollu edes lautalla pasiseerina. Ohhoijaa... - IlmariTuuli
Kyllä verenpaine nousee, kun laivoilla nykyään näkee näitä "kaikkitiettäviä" pulpettijungmanneja...
- haisevaloppu
IlmariTuuli kirjoitti:
Kyllä verenpaine nousee, kun laivoilla nykyään näkee näitä "kaikkitiettäviä" pulpettijungmanneja...
Jos olet viinaan " menevä ",niin paras paikka oppia tosissaan ryyppäämään on
kauppalaivaston hommat . Velikin oppi sen taidon " Arandalla ",joka olikin vain merentutkimusalus .Tykkäs viinasta ja päätyi sokeritautiin .
- Ette kai
Ette kai puhu paskaa? Aikanaan joutui laskemaan päivät tarkkaan. Vain laivan päällä olopäivät kelpasi. Yhdessä vaiheessa kai vastike päivätkin laskettiin, jos olit mynsträttynä.
- M/T O---
Nykyään on miehistö ehkä "ylikoulutettua", siltä ainakin tuntuu. Erääseen kongolaiseen (Ahvenanmaa) laivaan mynsträytyi 60 luvulla moottorioppilaaksi ja sai ulosmaksun konekolmosena, ei ollut edes nokittaja kurssia käynyt.
- Masinamestari
M/T O--- kirjoitti:
Nykyään on miehistö ehkä "ylikoulutettua", siltä ainakin tuntuu. Erääseen kongolaiseen (Ahvenanmaa) laivaan mynsträytyi 60 luvulla moottorioppilaaksi ja sai ulosmaksun konekolmosena, ei ollut edes nokittaja kurssia käynyt.
Dispanssimiehiä oli sekä koneessa, että brykällä. Niin se maailma muuttuu. Nykyään pitää olla alle kaksvitonen, useita korkeakoulututkintoja, reservin upseeri ja kymmenen vuoden työkokemus.
- kansimasi
Mää oo mitään pualikas ko kokonainen ja solomia ossaan kengän nauhatki
- Puhuri
Jupakat jäpäkät juustot.
- ExSkönäri
Nykyään piisaa pätevyydeksi että on deeku eikä vaadi palkkaa, varma duuni
- captainmorgansr
Melko turhaa odotella kummoisia pestejä, ennen kuin ekvaattori on ylitetty. Kaljaa naamariin kaislahameessa. Isomastoon ripustettu kookospähkinöitä ja nekun käyt poimimassa, munaskut tervattuina ja vielä jos annat förstille hyvin rasvattua pojanpebaasi, niin alkaa pestit aukeamaan. Muuten saat lampsia kesäks saimaalle johonkin ss heinäveden baariin viinaa myymään. Laiva se on sekin: Kaarteessa kallistuu ulospäin. Vai mikä se laivan määritelmä oli?
- amirightorright
Merenkulku kannattaa ottaa ihan harrastusmielessä. Siksi tämäkin palsta on otsikon "Harrastukset" ja "Veneily" alla. Ei pidä sekoittaa harrastusta ja elinkeinoa.
- moroittelles
Yli 40-vuotta kauppalaivoisssa seilanneena sanoisin, että paskamaisempiakin ammatteja löytyy, ei vaan tule äkkiä mieleen ainuttakaan!
- ole_optimisti
On vielä yks oikotie. Osta oma paatti niin pääset vaikuttamaan porukan valintaan.
- Utelias-ulle
Tekeekö kuljettajankirjalla yhtään mitään? Millaisiin hommiin sillä pääsee?
- anusAppi
Vesibussi, föri, kalapaatti, chartter vene, hinaaja yms. Jos olet hyvä tyyppi, tuskin pelkillä papereilla pääset tuskin edes kansimieheksi, kotimaan liikenteeseen
- Batumi
Kyllä mäkin oon seilannut Algotin pöntöillä.
- TurhaaJupinaa
Sinne mitään vaadita, senkun menee kipparin juttusille satamassa niin se antaa jopin.
Turhaa jauhamista joistain muka lisensseistä ja korteista. Työhön vain.- Syydvesti
Näin on . Räätälillä käyt teettämässä styyrin kaluunapuvun ja antikvariaatista ostat sekstantin.
Tämän jälkeen jobi on 100% varma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2509727Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.578117Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.2057141- 1763828
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2942020- 1061988
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81768- 1211650
Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191427Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll871424