Rahtialukselle duuniin

Maailmakansalaine

Moro,

on tässä alkanut iän myötä houkuttelemaan työskentely jollain rahtialuksella ja kiinnostaisi tietää, minkälaista ammatillista pätevyyttä tähän vaaditaan? Onko jotain minimivaatimuksia lainsäädännöllisesti, että työntekijän pitäisi omata esim. tämä ja tämä todistus voidakseen työskennellä rahtialuksella, vai voiko varustamo periaatteessa palkata jonkun suoraan kadulta esim. talousapulaiseksi tms... ja opastaa työhön laivalla?

33

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salt

      Unohda koko juttu jos olet noin pihalla. Netti täynnä tietoa, etkä osaa hakea, vaan kaikki pitäisi olla valmiiksi jauhettuna...

      • Hyväostostaas

        Pääsin 1973 vuonna laivaan sähkömieheksi sähköas. Papereilla J. Nurmiselle


      • Lännenlökäpöksy
        Hyväostostaas kirjoitti:

        Pääsin 1973 vuonna laivaan sähkömieheksi sähköas. Papereilla J. Nurmiselle

        Vieläkö pertsan ja kilun kulmakaupassa on Jamekset tarjouksessa 40 markalla?


    • Merikatpeeni

      Väännetään nyt vielä rautalangasta:
      Vahtikonemestarin tai vahtiperämiehen kirja on vähintään oltava. Talousapulaisia, ns. messikalleja ja salonkivillejä ei ole ollut vuosikausiin. Kaikilla sielläkin oltava joku talousalan tutkinto.

      Ei ole oikotietä onneen merenkulussakaan. Ainoastaan koulun kautta mahdollista päästä laivoille.

      • KapteeniMeri

        Viestiketjun aloittaja on luultavimmin trolli tai liikaa keskikaljaa Iisalmen Esson baarissa nauttinut urpo.


      • Maailmakansalaine

      • xlen

      • unhola

    • Harkitse

      Puolimatruusin paperit saa vuodessa, jos et ole filippiiniläinen, niin voit unohtaa koko homman. Päällystöön pääsee vielä suomalainen, mutta joudut kuluttamaan ensin muutaman vuoden koulun penkkiä.

    • KULLIMUNASSA

      milläs pääset päällystöön kun tarvit praktiikkaa täkkärinä.

      • Vanha Tietäjä

        Praktiikkaa tulee nykyään osana opintoja. Muistaakseni vähintään 60 opintopistettä tulee laivalla työskentelystä eli praktiikkaa. En muista paljonko se on meripäivinä laskettuna, niin paljon kuitenkin että heikoimmat jättää siinä vaiheessa leikin kesken. Koulu hommaa harjoittelupaikat.


      • Praktikko.
        Vanha Tietäjä kirjoitti:

        Praktiikkaa tulee nykyään osana opintoja. Muistaakseni vähintään 60 opintopistettä tulee laivalla työskentelystä eli praktiikkaa. En muista paljonko se on meripäivinä laskettuna, niin paljon kuitenkin että heikoimmat jättää siinä vaiheessa leikin kesken. Koulu hommaa harjoittelupaikat.

        No sittenkö pääsee filppari perämiehen ohi pikkuperämieheksi kun 60 opintopisteen harjoittelut on täynnä? Tai jonossa olevien suomalaisten joilla on kipparin pahvit taskussa?


      • Vanha tietäjä
        Praktikko. kirjoitti:

        No sittenkö pääsee filppari perämiehen ohi pikkuperämieheksi kun 60 opintopisteen harjoittelut on täynnä? Tai jonossa olevien suomalaisten joilla on kipparin pahvit taskussa?

        Homman juju onkin siinä että sulla on 60 opintopisteen verran mahdollisuutta osoittaa että oot pätevämpi kuin se filppari. Sitten saat ehkä jo kesätöitä samaisesta paatista ja pääset "sisäpiiriin".

        Mä voinähdä kokemuksesta sanoa että monella kusee hommat jo eka harjoittelujaksossa vaikka se on se tärkein paikka tulevaisuuden pestejä ajatellen. Kaikkea ei heti tarvitse osata mutta parhaansa pitää yrittää. Se riittää mulle.


      • Lisää praktiikkaa
        Vanha tietäjä kirjoitti:

        Homman juju onkin siinä että sulla on 60 opintopisteen verran mahdollisuutta osoittaa että oot pätevämpi kuin se filppari. Sitten saat ehkä jo kesätöitä samaisesta paatista ja pääset "sisäpiiriin".

        Mä voinähdä kokemuksesta sanoa että monella kusee hommat jo eka harjoittelujaksossa vaikka se on se tärkein paikka tulevaisuuden pestejä ajatellen. Kaikkea ei heti tarvitse osata mutta parhaansa pitää yrittää. Se riittää mulle.

        Varustamo sopii miehitysfirman kanssa joka lähettää sovitun määrän filppareita. Miten voit tietää että janipetteri perämiesoppilas on parempi tai huonompi kuin joku Sailem Raymbon. Etkä kokemuksestasi huolimatta voi mitään, oli huonompi tai parempi niin se filppari tulee jos niin on päätetty.
        Vai pestaatko kaikki harkkarit jotka parhaansa yrittää? Istutko miehitys osastolla?


    • Haihattelevat kakrut

      Nämähän valmistuvat nykyään suoraan kippareiksi, tyttöjen trendiammatti onkin merikapteeni.

      • Santos F'ever

        Eipä paljon tarvi tietää nykyisin täkkihommista. Ennen et päässy ees kouluun
        ilman praktiikkaa (määrätyllä liikennealueella). Nykyään mennään kippariluokalle, vaikkei olis ollu edes lautalla pasiseerina. Ohhoijaa...


      • IlmariTuuli

        Kyllä verenpaine nousee, kun laivoilla nykyään näkee näitä "kaikkitiettäviä" pulpettijungmanneja...


      • haisevaloppu
        IlmariTuuli kirjoitti:

        Kyllä verenpaine nousee, kun laivoilla nykyään näkee näitä "kaikkitiettäviä" pulpettijungmanneja...

        Jos olet viinaan " menevä ",niin paras paikka oppia tosissaan ryyppäämään on
        kauppalaivaston hommat . Velikin oppi sen taidon " Arandalla ",joka olikin vain merentutkimusalus .Tykkäs viinasta ja päätyi sokeritautiin .


    • Ette kai

      Ette kai puhu paskaa? Aikanaan joutui laskemaan päivät tarkkaan. Vain laivan päällä olopäivät kelpasi. Yhdessä vaiheessa kai vastike päivätkin laskettiin, jos olit mynsträttynä.

      • M/T O---

        Nykyään on miehistö ehkä "ylikoulutettua", siltä ainakin tuntuu. Erääseen kongolaiseen (Ahvenanmaa) laivaan mynsträytyi 60 luvulla moottorioppilaaksi ja sai ulosmaksun konekolmosena, ei ollut edes nokittaja kurssia käynyt.


      • Masinamestari
        M/T O--- kirjoitti:

        Nykyään on miehistö ehkä "ylikoulutettua", siltä ainakin tuntuu. Erääseen kongolaiseen (Ahvenanmaa) laivaan mynsträytyi 60 luvulla moottorioppilaaksi ja sai ulosmaksun konekolmosena, ei ollut edes nokittaja kurssia käynyt.

        Dispanssimiehiä oli sekä koneessa, että brykällä. Niin se maailma muuttuu. Nykyään pitää olla alle kaksvitonen, useita korkeakoulututkintoja, reservin upseeri ja kymmenen vuoden työkokemus.


    • kansimasi

      Mää oo mitään pualikas ko kokonainen ja solomia ossaan kengän nauhatki

    • Puhuri

      Jupakat jäpäkät juustot.

    • ExSkönäri

      Nykyään piisaa pätevyydeksi että on deeku eikä vaadi palkkaa, varma duuni

    • captainmorgansr

      Melko turhaa odotella kummoisia pestejä, ennen kuin ekvaattori on ylitetty. Kaljaa naamariin kaislahameessa. Isomastoon ripustettu kookospähkinöitä ja nekun käyt poimimassa, munaskut tervattuina ja vielä jos annat förstille hyvin rasvattua pojanpebaasi, niin alkaa pestit aukeamaan. Muuten saat lampsia kesäks saimaalle johonkin ss heinäveden baariin viinaa myymään. Laiva se on sekin: Kaarteessa kallistuu ulospäin. Vai mikä se laivan määritelmä oli?

    • amirightorright

      Merenkulku kannattaa ottaa ihan harrastusmielessä. Siksi tämäkin palsta on otsikon "Harrastukset" ja "Veneily" alla. Ei pidä sekoittaa harrastusta ja elinkeinoa.

    • moroittelles

      Yli 40-vuotta kauppalaivoisssa seilanneena sanoisin, että paskamaisempiakin ammatteja löytyy, ei vaan tule äkkiä mieleen ainuttakaan!

    • ole_optimisti

      On vielä yks oikotie. Osta oma paatti niin pääset vaikuttamaan porukan valintaan.

    • Utelias-ulle

      Tekeekö kuljettajankirjalla yhtään mitään? Millaisiin hommiin sillä pääsee?

      • anusAppi

        Vesibussi, föri, kalapaatti, chartter vene, hinaaja yms. Jos olet hyvä tyyppi, tuskin pelkillä papereilla pääset tuskin edes kansimieheksi, kotimaan liikenteeseen


    • Batumi

      Kyllä mäkin oon seilannut Algotin pöntöillä.

    • TurhaaJupinaa

      Sinne mitään vaadita, senkun menee kipparin juttusille satamassa niin se antaa jopin.
      Turhaa jauhamista joistain muka lisensseistä ja korteista. Työhön vain.

      • Syydvesti

        Näin on . Räätälillä käyt teettämässä styyrin kaluunapuvun ja antikvariaatista ostat sekstantin.
        Tämän jälkeen jobi on 100% varma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      250
      9727
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      57
      8117
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      205
      7141
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      176
      3828
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      294
      2020
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      106
      1988
    7. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1768
    8. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      121
      1650
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1427
    10. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      87
      1424
    Aihe