Elikkäs tietääkö kukaan mitään kääpiö unikeoista. Näin sellaisen yhdessä eläinkaupassa. Tai no en oikein nähnyt, koska se oli nimensä veroisesti nukkumassa :o)
Olisi kiva tietää lisää ko. lajista.
-Kiitos-
kääpiö unikeko
5
3423
Vastaukset
- moi
siis,lukiko siinä:
KÄÄPIÖHAMSTERI
unikeko
..?sellaista lajia ei ole,on olemassa kiinankääpiö,syyrialaisen,talvikko,roborovski sekä campelli. - Unikekojen omistaja
Hei!
Kyselit unikeoista. Itse asiassa sellaista ei olekkaan kuin kääpiöunikeko, vaikka aika kääpiöitä ne ovatkin. Suomessa myytävä laji on afrikan unikeko, muita lajeja ei Suomeen saa tuoda. Olen unikekojen epävirallinen kasvattaja ja tietääkseni ainut sellainen. Unikeot ovat mukavia, hassuja elukoita joita suosittlen aina tilaisuuden tullen. Jos haluat tietää lisää unikeoista esim. ruokavaliosta terraariosta ja muusta sellaisesta niin kirjoittele meiliä osoitteeseen [email protected]
ps. minulla on myös kuvia omista kasvateistani- ella
Moi !
Onko sulla netti sivuja ? Haluaisin tietää tästä eläimestä lisää. Jos viitsit vastata niin tässä olisi muutama kysymys (: 1.Olen 13-vuotias tyttö ja haluasin hirveästi jonkun pienen jyrsijän.Perheellämme on kissa ja koira,perheessä ei ole muita lapsia. Kelpaako tälläinen lemmikki siis perheeseemme ? Jyrsiä olisi minun huoneessani ja minun vastuullani.Elikkä käykö unikeko nuoren lemmikiksi ? kiitos vastaat (:
- iida
Afrikkalainen kääpiöunikeko Graphiurus murinus
Lyhyt hoito-ohje
Levinneisyys: Saharan eteläpuolinen Afrikka
Elinympäristö: Metsäsaarekkeet ja muut metsäiset alueet.
Luonnontieteellinen tausta: afrikkalainen kääpiöunikeko on erittäin vahvasti yöeläin. Ne eivät vaivu horrokseen pitkiksi ajoiksi kuten muut eurooppalaisen ilmanalan alueella elävät unikeot, vaan pitävät ajoittaisia lepokausia kun lämpötila laskee ja ravintoa on huonosti saatavilla. Ne elävät pienissä ryhmissä pesien puunkoloissa ja kallioiden halkeamissa.
Kääpiöunikeot saavat luonnossa tiettävästi vain yhden 1-5 poikasta käsittävän poikueen vuodessa. Raskaus kestää 25 päivää. Lisääntymiskausi osuu ajalle jolloin ravintoa on runsaasti saatavilla, luonnollisen ruokavalion koostuessa hedelmistä, pähkinöistä, siemenistä, siitepölystä ja medestä, kukista, puiden ja pensaiden silmuista, hyönteisistä, pienistä selkärankaisista ja munista.
Hoito vankeudessa: Lajia voidaan pitää joko pareittain tai pienissä ryhmissä, samaa sukupuolta olevat parit tai ryhmät toimivat yhtä hyvin kuin sekaryhmätkin. Eri sukupuolia käsittävässä ryhmässä on tärkeää että naaraita on suhteessa enemmän kuin uroksia jotta vältytään urosten välisiltä tappeluilta. Kääpiöunikeot ovat suhteellisen helppoja käsitellä mutta vikkeliä karkaamaan, joten luukun avaamista silmällä pitäen terraarion olisi hyvä sijaita turvallisessa paikassa mahdollisten pakojen varalta. Unikekojen viehättävä häntä irtoaa samaan tapaan kuin liskoilla mikäli siihen tartutaan, ei välttämättä samalla hetkellä mutta pian kosketuksen jälkeen. Irronnut häntä ei kasva takaisin. Terraarion sisustuksena voidaan käyttää oksia ja muita kiipeilyyn soveltuvia materiaaleja, päistään kiinnitettyä köyttä ja pienille jyrsijöille tarkoitettuja juoksupyöriä.
Majoitus: yksinkertaisin on lasinen akvaario jossa on silmäkooltaan 6 mm tai pienempi verkkokatto. Yksinkertainen puinen linnunpönttö tai punottu peiponpesä soveltuu hyvin nukkumapaikaksi.
Pohjamateriaalina voi käyttää esim. Mörtti Röpöä tai puupellettejä, tavallinen purukin toki käy. Pesän sisustamiseen unikeot kelpuuttavat minkä tahansa pehmeän luonnonmateriaalin kuten heinän.
Ruokavalio: monipuolisuus, samoin kuin eläinten hyvinvoinnin ruokinnalle asettamien vaatimusten ymmärtäminen on välttämätöntä. Vankeudessa tarjottavan ruokavalion täytyy vastata mahdollisimman hyvin luonnossa tarjolla olevaa valikoimaa. Pähkinöitä ja siemeniä, kuivattuja ja tuoreita hedelmiä, hyvä hyönteisiä ja hedelmiä sisältävä hyönteisiä syöville linnuille tarkoitettu ruokasekoitus. Elävää ravintoa kuten jauhomatoja ja sirkkoja. Unikeot pitävät myös kukista ja medestä, (vaahtera)siirapista ja vedellä laimennetusta hunajasta.
Kalsiumin lähteenä voidaan käyttää munajauheseosta (EMP egg food), muniville linnuille tarkoitettua ravintolisää jota löytyy useimmista eläinkaupoista.
Vesi voidaan tarjota tavallisesta jyrsijöiden juomapullosta. Tarvittaessa vettä voidaan seisottaa yön yli kloorin haihduttamiseksi.
Afrikkalainen kääpiöunikeko on komea pieni yöeläin joka on erinomainen ja kiinnostava eläin tarkkailtavaksi.
Lisätietoa – englanniksi – saat alla olevasta nettiosoitteesta (osoite alla). Sivuilla on myös englanninkielinen keskustelufoorumi jolla voit esittää kysymyksiä ja oppia lisää näistä kiehtovista pikku eläimistä, e-kortteja sekä paljon muuta.
Runsaasti tietoa tämän ohjeen lisäksi löytyy osoitteesta
www.african-pygmy-dormouse.co.uk - Jyrsijä
Kuinka kauan nämä siis elävät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408