herpeksen kantajat

selma

Hei.

Sain genitaaliherpeksen muutama viikko sitten. Tässä tulee kysymys muille herpesihmisille. Aloittaessanne uutta seksisuhdetta (tai mitä lie) niin kerrotteko heti ennen seksiä että teillä on herpes? Onko tarpeen kertoa yhden yön toivolle, jos kondomi käytössä?

Kyllähän se herpes voi tarttua vaikkei olisi rakkulavaihe päälläkään, joten sinänsä olisi oikein kertoa heti ennen seksiä. Mutta sen kun möläytät, niin haluaako toinen enää seksiä kanssasi..

Tätä olen miettinyt. Arvostaisin asiallisia vastauksia.

5

1221

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoja

Selmalle,

Mielestäni herpes pitää kertoa ennen uutta seksisuhdetta, on se sen verrran elämää häiritsevä tauti, että kumppanin, olkoonkin tilapäinen tai vakituisempi, tulee tietää haluaako ottaa riskin sairastumiseen vai ei.
      Pahuksen herpeksestä kun ei pääse enää ikinä eroon, kun sen on kerran saanut.
      Kondomikaan ei aina suojaa tartunnalta.
      Kertominen vain ei aina ole helppoa, sen tiedän kokemuksesta.
      Hylätyksi tuleminen tekee kipeää, mutta sekin on kestettävä.
      T:Kokenut

• Jaana

Mulla on kondylooma ja kerron aina, jos tykkään pojasta ;)
      Yhden yön jutussa harvemmin mainitsen mitään. Kumia käytän aina kiltisti.
      Kukaan ei ole koskaan torjunut mua, kun olen totuuden kertonut. Taudit ovat nykypäivänä niin yleisiä, jollain on aina ollut jotain.
      Parempi kertoa heti, ettei jää myöhemmin kiinni.
      Jos jollain ongelmia homman kanssa, ni se ei ole oikea sulle.

• Mikko_

Kondylooma on muuten jonkin arvion mukaan noin 80 prosentilla aikuisväestöstä, että sikäli... Ja etenkään miehillähän se harvemmin edes oireilee mitenkään.

• mr herppuli
        Mikko_ kirjoitti:

Kondylooma on muuten jonkin arvion mukaan noin 80 prosentilla aikuisväestöstä, että sikäli... Ja etenkään miehillähän se harvemmin edes oireilee mitenkään.

Ja eri kondyloomaviruksia on parisataa... eli yhdellä ihmisellä voi olla useita...

• Mun on silleen vaikea ajatella,kertoisinko yhden yön kumppanille,kun oon vakituisessa seurustelusuhteessa,mut kerron nyt kuitenki oman näkemykseni asiasta.Mulla todettiin herpes n.2kk sitten ja oltiin sillon seurusteltu poikaystävän kanssa n.puol vuotta.Kun kerroin tästä,tää kundi jätti mut.Sit oltiin kuitenki yhteyksissä ja perehdyttiin yhdessä ja erikseen tähän aiheeseen,ja tultiin siihen tulokseen että voidaan jatkaa yhdessä herpeksestä huolimatta.Herpeskin on niin yleinen virus että lähes joka toinen suomalainen kantaa jompaakumpaa virusta elimistössään.Eli ei se oikein ole syy heivata toista.Mielestäni ehkä yhden yön suhteissa ei välttämättä ole syytä kertoa asiasta,jos kondomi on käytössä.Jos kuitenkin jostain kumppanista näyttää tulevan enemmän kuin yhden yön hoito,niin siinä vaiheessa kannattaa kertoa.jos kumppani lähtee livettiin,niin pistä viestiä perään,että etsii itselleen tietoa asiasta,että ei se herpes niin maailmaa kaatava juttu ole!jos ei sittenkään tule takaisin niin anna toisen mennä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      114
      3655
    2. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      14
      1621
    3. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      14
      1498
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1376
    5. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      289
      1342
    6. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      20
      1211
    7. Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra

Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy
      Sodankylä
      73
      902
    8. Tuntuuko sinusta mies

että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti
      Ikävä
      11
      847
    9. Väärä pää tutustumiseen

Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä
      Ikävä
      113
      832
    10. Mitä tapahtuisi....

Meidän välillä jos törmäisimme yöelämässä ilman häiriötekijöitä ja olisimme hieman huppelissa? Päättyisikö ilta kenties
      Ikävä
      60
      789
    Aihe