Kahvi, sen vuorokautinen nautintamäärä, valmistustapa, paahtoaste ja keittimet ovat melko yleisiä joskin lyhyitä keskustelunaiheita mutta sen väärti se juoma on, että tarvitseehan se sentään oman ketjunsa, eiköstä vaan?
Suomeen on tullut jäädäkseen erikoiskahvit ja -kahvilat, kuluttajillekin myydään erikoiskahvilaitteita mutta en tässä aatellu testailla tietämystänne vaan ihan arkirutiinejanne ja mieltymyksiänne kahvin suhteen.
Omaatko useamman kuin yhden keittimen, juotko tumma- vai vaaleapaahtoista (mikä paahtoaste lukee sinun paketissasi ja onko siinä mainittu myös skaala, esim. 1-5 tai ruutuja tjn), juotko paljon kahvia/vrk, juotko mustana, maidolla vai kermalla ja se tärkein: milloin se maistuu suussasi kaikkein parhaimmalta?
Itse olen oppinut tummien kahvien ystäväksi sen jälkeen kun sappirakko puhkesi (vaaleat paahdetaan niin kauan että sellainen alkaa närästämään vieläkin vaikka on leikattu!) ja kahvini on tuolta länsinaapurista olevaa Crescendoa (paahtoaste 5, heillä käytössä 1-5 skaala) mutta nyt ostin kokeeksi skånelaista (skaala 1-7, lukema 5 mutta kahvin väri onkin vaaleampi kuin kilpailijoiden) mutta sitä näköjään täytyy laittaa yksi mitallinen enempi kuin tuota toista eli tulee sitten kalliimmaksi jos pitää kukkuralusikallisia laittaa! Siirryn siis suosiolla vakiintuneeseen merkkiini.
Kahvi, tuo ihana eliksiiri
31
155
Vastaukset
- Alter ego
Niin ja niitä keittimiä on 3: moccamaster, pressopannu ja perkolaattori. Viimemainittua en juurikaan käytä, pressopannu on saanut ruveta teelehtien hauduttajaksi.
Perin tylsä taitaa olla vastaukseni olla.
Juhla mokka ja tavallinen kahvinkeitin.
Minähän en halua kotiini en edes keittiööni yhtään enempää koneita kun on pakko oman tyytyväisyyteni kannalta.
Mutta parasta kahvi on aamulla, joskus tulee jopa yöllä keitettyä kun ei saa unta.
Ja tietysti sitten päivälläkin.
Joskus jotain erikoiskahveja tulee kokeiltua jossain kahviloissa käydessä.
Mutta niin tärkeä kahvi on aamulla että jos niin kiire tulee lähteä ettei kerkeä aamukahvia juomaan niin sekaisin on koko päivä kunnes sitten saa sen kupillisen. Tai jos joutuu johonkin kokeisiin menemään juomatta ja syömättä niin sekin on ihan tuskaa.Toi unohtuikin. Ehdottomasi mustana. Ei mitään sekaan ja aamulla ei mitään muuta kun pelkkää kahvia ja todella paljon. Päivkahvin kanssa jo meneekin jotain herkkua tai suolaista muttei välttämätöntä ole ollenkaan.
Ja juon sen sellaisesta Kreetalta ostetusta mukista joka on todella iso ja jousimiehelle tehty.
Ja vahvaakin se on ainakin joidenkin ihmisten mielestä, itsestä juuri sopivaa. Laiha kahvi saa menemään heti vessaan siitä en tykkää.
- vaka vanha
Päivää. Todennäköisesti juon kahvia liikaa mutta ei pahemmin haittaa kun en ole huomannut siitä koituvan mitään murheita.
Pääosin tulee juotua ihan näitä normisuodatinkahveja merkkejä vaihdellen. Niiden valmistukseen mulla on sellainen Braunin keitin jolla pystyy säätämään suodatusaikaa, eri merkit kun tarvii mielestäni erilaiset liuottamiset. Ja tämä keitin on myös käytännössä äänetön, eli ei päästä helvettiä irti suodatuksen loppuvaiheessa.
Silloin tällöin tulee tehtyä instantkahvia kupponen semmoisesta Lidlistä saatavasta jauheesta, useimmiten jauhokahvit on aika karmeita maultaan.
Nokipannukahvi on sitten ihan oma lukunsa jolla saa fiiliskahvit metikössä, mutta parhaat kahvit teen teräksisellä perkolaattorilla. Sitä tulee vaan käytettyä jostain syystä liian harvoin, lähinnä reissun päällä kaasuliedellä tai sitten talviaikaan pakkasilla kun pitää tulia puuliedessä. Se on sympaattinen keitin jolla saa erinomaista pehmeää täyteläistä kahvia, ja samalla herkullisen kahvin tuoksun koko taloon.
Ja niin, maito tai kerma kuuluu mun kahviini, ja jos siihen vielä jostain korvapuustin taikoo niin elämä hymyää.- vaka vanha
Tuli mieleen kun luin deeveen kirjoituksen, että unohdin irish coffeen ja vanatallinnakahvin. Ne on todellisia pakkasenpäihittäjiä joita tulee silloin tällöin nautiskeltua sopivassa tilanteessa. Toimii.
- :))
Onks jollain muka vielä puuhella? :D
- Alter ego
:)) kirjoitti:
Hyvinkin monilla, etenkin rintamamiestaloissa. Se säästää paljon sähköä ja tuo lämpöä. Olemme itsekin ajatelleet hankkia Porin Matin keittiöön.
http://www.porinmatti.fi - Alter ego
@ vaka vanha
Kysyn myös sinulta että mitä kahvilaatua käytät perkolaattorissa, suodatin- vai pannuporoja? Minä vissiin en osaa 100% käyttää meidän keitintä kun tuppaa laihaa tulemaan. - Alter ego
Alter ego kirjoitti:
Hyvinkin monilla, etenkin rintamamiestaloissa. Se säästää paljon sähköä ja tuo lämpöä. Olemme itsekin ajatelleet hankkia Porin Matin keittiöön.
http://www.porinmatti.fiPöh, sorry, laitoin väärän linkin kun piti laittaa tämä:
http://www.takkamaailma.fi/puuliesi.html - vaka vanha
Alter ego kirjoitti:
@ vaka vanha
Kysyn myös sinulta että mitä kahvilaatua käytät perkolaattorissa, suodatin- vai pannuporoja? Minä vissiin en osaa 100% käyttää meidän keitintä kun tuppaa laihaa tulemaan.Pannuporoja perkolaattoriin. Ja se on totta että niitä menee aika reippaasti että saa tarpeeksi potkua kahviin. Ja malttiakin vaatii, sitä vaan tarvii antaa sen pulputella riittävän kauan että maut irtoaa.
Luulisi äkkiä että kahvista tulee kitkerää jos sitä keittelee sillä pitkään, mutta en ole kyllä onnistunut ikinä sitä kitkeräksi saamaan kun sopivalla lämmöllä toimii, eli antaa pulputtaa sillain sivistyneesti. - vaka vanha
:)) kirjoitti:
Joillain on, aika luksusta talvella.
Mulla se on sen lisäksi omatekemä. Tai ei nyt ihan kokonaan, mutta siis itse kasattu. Innostuin joskus aikanaan noista vuolukivihärveleistä ja laitoin siitä lieden keittiöön ja takan olkkariin. Eipä ole tarvinnut niiden hommaamista kertaakaan katua. - ...
vaka vanha kirjoitti:
Pannuporoja perkolaattoriin. Ja se on totta että niitä menee aika reippaasti että saa tarpeeksi potkua kahviin. Ja malttiakin vaatii, sitä vaan tarvii antaa sen pulputella riittävän kauan että maut irtoaa.
Luulisi äkkiä että kahvista tulee kitkerää jos sitä keittelee sillä pitkään, mutta en ole kyllä onnistunut ikinä sitä kitkeräksi saamaan kun sopivalla lämmöllä toimii, eli antaa pulputtaa sillain sivistyneesti.Perkulaattorista.
Minä todellakin pidin siitä keittimestä. Sattui sopivan pienikin. Erittäin hyvää kahvia mun mielestä. Yks parhaista puolitsa myös, ei suodattttimia, konepestävä. Ja kestävä, kokonaan rosteria. Paitsi se hiton nuppi kannessa, muovia ja O-rengas. Se hajosi. Ei löytynyt sopivaa varaosaa äkikseltään, ei viitsinyt pulttiakaan laittaa. Nykyisin näkynyt, että olemassa metallisia varanuppeja, yleismalleja. Että jos sattuu sama vika, paa googlaillen, sen nupin voi oletetttavasti vaihtaa.
Vähän siitä syystä ostin Moccamasterin, siihen saa pannuja ja muita osia. Oletan, tulevaisuudessakin.
Philipsin kurmee oli kans erittäin hyvä keitin, Siinä paljon muoviosia, ne murenee ajanoloon. Parikin kertaa liimailin tippaliimalla sitä kasaan, lopussa se oli aika kaukana desibfeittimestä ja kun taas jostain lohkesi pala, laitoin elektroniikka jätteeseen.
Näitä markettien bulkkikeittimiä kului aikanaan useita. Osa oli hyviä, osa ei. Mutta kestäviä ei ollut yksikään.
Plärökahvist en tosiaan pidä, mutta Irish Coffee todellakin on hyvää ja auttaa flunssaan. Yks mainittava, Joskus innostuin Dalliano shotteihin. Shottilasi, alle kahvia, päälle Galliano-likööriä ja vielä sen päälle kermavaahtoa. Todella hyvää. Aavistuksen vaivalloista. Ja sekin hyvä puoli, eipähän tullut juotua liikaa kahvia, se Galliano tosin aina meni loppuun :DD
=DW= - vaka vanha
... kirjoitti:
Perkulaattorista.
Minä todellakin pidin siitä keittimestä. Sattui sopivan pienikin. Erittäin hyvää kahvia mun mielestä. Yks parhaista puolitsa myös, ei suodattttimia, konepestävä. Ja kestävä, kokonaan rosteria. Paitsi se hiton nuppi kannessa, muovia ja O-rengas. Se hajosi. Ei löytynyt sopivaa varaosaa äkikseltään, ei viitsinyt pulttiakaan laittaa. Nykyisin näkynyt, että olemassa metallisia varanuppeja, yleismalleja. Että jos sattuu sama vika, paa googlaillen, sen nupin voi oletetttavasti vaihtaa.
Vähän siitä syystä ostin Moccamasterin, siihen saa pannuja ja muita osia. Oletan, tulevaisuudessakin.
Philipsin kurmee oli kans erittäin hyvä keitin, Siinä paljon muoviosia, ne murenee ajanoloon. Parikin kertaa liimailin tippaliimalla sitä kasaan, lopussa se oli aika kaukana desibfeittimestä ja kun taas jostain lohkesi pala, laitoin elektroniikka jätteeseen.
Näitä markettien bulkkikeittimiä kului aikanaan useita. Osa oli hyviä, osa ei. Mutta kestäviä ei ollut yksikään.
Plärökahvist en tosiaan pidä, mutta Irish Coffee todellakin on hyvää ja auttaa flunssaan. Yks mainittava, Joskus innostuin Dalliano shotteihin. Shottilasi, alle kahvia, päälle Galliano-likööriä ja vielä sen päälle kermavaahtoa. Todella hyvää. Aavistuksen vaivalloista. Ja sekin hyvä puoli, eipähän tullut juotua liikaa kahvia, se Galliano tosin aina meni loppuun :DD
=DW=Täytyypä kokeilla tuota Galliano-juttua, ei kuullosta huonolta ollenkaan.
Toi mun perkolaattori, tai oikeastaan mulla on kaksi samanlaista, on Opan valmistama jostain 80-luvulta, siinä ei ole sellaista nuppia ollenkaan. Pelkkää rosteria ja kahvassa jotain jalopuuta. En ole moisia nähnyt myynnissä enää pitkään aikaan, käytännössä ikuinen kampe.
Semmosen santospannun voisi vielä piruuttaan ostaa jos osuisi sopivasti hollille jossain kirpparilla. Sekin oli aikanaan suosittu laite, itsekin varmaan pari semmoista lasipalloa tuli hajoitettua tiskatessa. - shottaaja
... kirjoitti:
Perkulaattorista.
=DW=Galliano shot on nimeltään Hot shot.
- ...
vaka vanha kirjoitti:
Täytyypä kokeilla tuota Galliano-juttua, ei kuullosta huonolta ollenkaan.
Toi mun perkolaattori, tai oikeastaan mulla on kaksi samanlaista, on Opan valmistama jostain 80-luvulta, siinä ei ole sellaista nuppia ollenkaan. Pelkkää rosteria ja kahvassa jotain jalopuuta. En ole moisia nähnyt myynnissä enää pitkään aikaan, käytännössä ikuinen kampe.
Semmosen santospannun voisi vielä piruuttaan ostaa jos osuisi sopivasti hollille jossain kirpparilla. Sekin oli aikanaan suosittu laite, itsekin varmaan pari semmoista lasipalloa tuli hajoitettua tiskatessa.Meni muuten väärinpäin kiireessä.
Se on kerrospaukku. Alle Galliano, sen päälle kahvo ja kerma siis päälle. Raskaampi jää alle, eli likööri. Varovasti kahvia omaksi kerroksekseen ja sen päälle kerma. Kolmiväripaukku. Maistuu muuten erittäin hyvälle. se jotenkin kun suussa sekoittuessaan koskettaa makunystyröitä erilaisella tavalla, kuin sekoitettu paukku. Ja paukun tekeminen jne. se on sellanen pikku rituaali, lisää fiilistelyä.
Mulla on baarikaapissa jemiksessä Gallianon shottilasit vieläkin, pitää joskus koittaa alkossa käydessään ostaa leka lilööriaä. Ite tulin aikanaan tulokseen, kermavaahdon vatkaaminen työlästä, sprakermavaahto ajaa melkein saman asian, kuin oikea.
=DW=
- ...
Kahvin juominen vähäistä.
Ennen tuli juotua paljonkin, se vähentynyt. Jaan tavallaan kahvit kahteen luokkaan, vähän kuin alkoholijuomat. Jotkut on erikoisherkkua ja joitain vaan dokaillaan.
Ite pidän xpresso-tyyppisestä, erittäin vahvasta kahvista. En näistä latte-jne virityksistä, mutteripannu on, ei ole tullut tosin käytettyä vuosikausiin. Opin aikanaan ulkomailla juomaan niitä ja pakko myöntää koukutti. Mutta kun ei nykyisin itse viitsi keittää, kahvikin väljähtyy, kun harvoin tekee eikä paljoa kahviloilaa tule käytyä, se niinkuin jäänyt.
Pakko kertoa. Yks mun suosikkikahviloista muuten oli itänaapurissa. Aika karun oloinen paikka, mutta loistavaa kahvia. Se oli aika paksua, maito ja sokeri mukana, juomalaseista. Paikassa oli loistavia, öf hodoggeja. Siis sämpylä, jonka sisään leivottu nakki ja sitten paistettu. Kuulostaa hassulta, mutta mun mielestä se kaikkien paras kahvilakokemus ikinä. Kävin siellä erittäin usein.
Nykyisin keitän kahvia harvoin. Pekulaattori meni rikki, ostin tilalle Moccamasterin. Vähän kaduttaa, perkulaattorista tuli parempi kahvi. Mökillä Philipsin gurmeekeitin. Todella hyvä keitin, jo toinen menossa, edellinen mureni kymmenessä vuodessa muoviosiltaan. Ja kaapissa jossain siis muttetikeitin. Se niinkuin tekniikasta.
Kahvilaatuina käytän tavallisia kahveja. Arabikaa, muita kahvilaatuja hankala hankkia, mieluusti kuitenkin tumma paahto. Ja vahvaa, miten nyt keittimestä saa.
Pitääpi olla ehdottomasti ruokosokeria ja kevytkermaa. Tämä kai mun kahvifivistelyssä tärkeintä. Ruskea ruokosokeri maustaa kahvia jotenkin kaakaon suuntaan ja kevytkerma ei ole liian rasvaista, kahvissahan itsessäänkin on rasvaa.
Joskus ostin noita maustekahveja, jokin whiskykahvi on hyvää, samaten kardemummakahvi. Mutta niitä joi sen verran harvoin, pikkupussista puolet vanheni. Kahvin pitää olla tuoretta. Plärökahvista en pidä, alkoholi ei mun mielestä kuulu kahviin.
Mutta käytännössä. Keitän pannullisen hyvää kahvia. Sammutan keittimen, juon mukillisen. Sitten lämmittelen mikrouunissa loput, kun tekee mieli.
Ja nokkapannukahvi nuotiolla, sehän nyt tietysti ois kaikkein parasta. Hankalaa kaupunkiasunnossa. Päätän kahviaiheisen kirjoitukseni tähän.
=DW=- Alter ego
Olen itsekin ollut espresson ystävä mutta perheen teinin laiotettua tiskikoneeseen sen alumiinisen keittimen (kaikkihan varmaan tietää että emämokahan se) olemme korvanneet sen toistaiseksi tällä crescendo-kahvilla. Suosittelen sinullekin! Yksi mitallinen kuppia kohti riittää. Uskon että tykkäisit. Niitä löytyy jo alepoista ainakin, Ikea myy tältä valmistajalta tietääkseni vain Lilaa. Alepa on toistaiseksi myynyt edullisemmalla hinnalla, tod.näk. ruotsalaiset haluaa vallata markkinoita Suomessa. Paulig voisi ryhtyä vastatoimiin nopeasti, tumma Presidentti ei riitä kun suomalaisten kahvimaku on muuttumassa.
Ps. Kysyn vielä että mitä kahvia käytit perkolaattorissa? Suodatin- vai pannuporoja? Minä en oikein tykkää kun tuntuu tulevan laihaa.
http://www.lofbergslila.com/suomi/Tuotteet/Tuotteet/500-g/ - ...
Alter ego kirjoitti:
Olen itsekin ollut espresson ystävä mutta perheen teinin laiotettua tiskikoneeseen sen alumiinisen keittimen (kaikkihan varmaan tietää että emämokahan se) olemme korvanneet sen toistaiseksi tällä crescendo-kahvilla. Suosittelen sinullekin! Yksi mitallinen kuppia kohti riittää. Uskon että tykkäisit. Niitä löytyy jo alepoista ainakin, Ikea myy tältä valmistajalta tietääkseni vain Lilaa. Alepa on toistaiseksi myynyt edullisemmalla hinnalla, tod.näk. ruotsalaiset haluaa vallata markkinoita Suomessa. Paulig voisi ryhtyä vastatoimiin nopeasti, tumma Presidentti ei riitä kun suomalaisten kahvimaku on muuttumassa.
Ps. Kysyn vielä että mitä kahvia käytit perkolaattorissa? Suodatin- vai pannuporoja? Minä en oikein tykkää kun tuntuu tulevan laihaa.
http://www.lofbergslila.com/suomi/Tuotteet/Tuotteet/500-g/Pannujauhatusta perkuaattoriin.
=DW=
- Kahvipannu
Omat parhaat kahvimuistoni kumpuavat lapsuudestani; mummon puuhellalla keittämä kahvi lumoavine tuoksuineen.
Muistot palautuvat kauniina kuvina mieleen erityisesti mökillä pannukahvia keitelessä ja nauttiessa:) - Lenne
Kahvi on parasta kun ensin lisää siihen maitoa ja sokeria, sitten toppaa mukin täyteen pitkopullaa ja sen jälkeen mättää mössön lusikalla kitusiin.
- kahvihammastakolotta
Tavallinen kahvinkeitin ja pyöreäposkinen Dolce Gusto, sillä ei tulisi mieleenkään päivittäin kahvitella.
Kapselit ovat senverran arvokkaita.
Itse juon pelkkää mustaa kahvia, mies lisää makeutusainetta.
Terveysjuoman muuutamia etuisuuksia.
"Joissakin tutkimuksissa on todettu kofeiinin parantavan lähimuistia ja korjaavan vanhusten päivittäisten muistitoimintojen häiriöitä. Suomessa tehdyssä seurantatutkimuksessa 3–5 kupillista kahvia päivittäin nauttineilla eläkeikäisillä oli pienempi riski sairastua dementiaan kuin kahvia karttaneilla tai runsaammin kahvia nauttineilla ikätovereilla.
Ikääntyessä yleistyvässä Parkinsonin taudissa, jossa aivojen dopamiinia tuottavia soluja tuhoutuu, kofeiini vähentää taudin oireita. Väestötutkimuksissa säännöllisen kahvinjuonnin on todettu olevan yhteydessä pienempään Parkinsonin taudin ilmaantuvuuteen."
"Kahdeksantoista tutkimuksen yhdistetyn analyysin mukaan jokainen nautittu kahvikupillinen vähensi diabetesriskiä seitsemän prosenttia. Tämän mukaan suomalaisten keskimääräinen kahvinjuonti vähentäisi sairastumisriskiä 30–35 prosenttia. "
http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk01000 - addikti pitää olla
Rainbow Mokkaa Mocca-Masterilla, neljästi päivässä 3 kuppia eli 4 mukia.
Sateenkaarikahvissa on hinta/laatusuhde kohdallaan. Kokeile joskus Jacobs Krönung, ja paluuta ei ole. Se on niin tumma mutta silti lempeää, puuttuu se joku hapan sivumaku mikä on monessa suomalaisessa laadussa. Se on mun juhlajuoma, muuten menee juhla-mokkaa tummapaahtoisena. Raakana.
Pitkän aikaa keitin hellalla pannukahvia, mutta sitten ostin exnaapurilta keittiminen kympillä, ja se on jaksanut mun kanssa jo 9 vuotta. Kannu meni kerran rikki, mutta ruokakaupasta sai uuden. Mulla on espressokeitin, aito italialainen, mutta harvemmin tulee käytettyä. Sen vesisäiliötä ei voi oikein pestä, ei pääse käsiksi kun se on painesäiliö, ja olen aina vähän epäileväinen jos ei käsin voi jynssätä jotain.
Sellainen kivan jälkkärisumpin saa jos laittaa ripauksen kardemummaa kahviin.Tuli tässä vielä mieleen määrästä kun 3 desin mukista hörppään... viime viikolla pakkasin mummin vanhat arabian mokkakupit laatikkoon. Aikas pienet oli, on se kahvin menekki varmasti suomalaisten keskuudessa noussut, suurimmalla osalla kuitenkin jotain muumimukia.
Lisäksi, on se kahvi tärkeää. Sellainen, että jos se loppuu eikä sitä saa aamiaiseksi, niin on ihan pakko käydä kaupassa. Kahvi, vessapaperi ja shampoo, noita on aina oltava kotona tai alkaa lievä paniikki.- vaka vanha
hmp.f kirjoitti:
Tuli tässä vielä mieleen määrästä kun 3 desin mukista hörppään... viime viikolla pakkasin mummin vanhat arabian mokkakupit laatikkoon. Aikas pienet oli, on se kahvin menekki varmasti suomalaisten keskuudessa noussut, suurimmalla osalla kuitenkin jotain muumimukia.
Lisäksi, on se kahvi tärkeää. Sellainen, että jos se loppuu eikä sitä saa aamiaiseksi, niin on ihan pakko käydä kaupassa. Kahvi, vessapaperi ja shampoo, noita on aina oltava kotona tai alkaa lievä paniikki.Alkaa muuten jotkut muumimukit olemaan sen hintaisia että ne tarvii siirtää astiakaapista kassakaappiin.
- Nyfikenin mielipide
hmp.f kirjoitti:
Tuli tässä vielä mieleen määrästä kun 3 desin mukista hörppään... viime viikolla pakkasin mummin vanhat arabian mokkakupit laatikkoon. Aikas pienet oli, on se kahvin menekki varmasti suomalaisten keskuudessa noussut, suurimmalla osalla kuitenkin jotain muumimukia.
Lisäksi, on se kahvi tärkeää. Sellainen, että jos se loppuu eikä sitä saa aamiaiseksi, niin on ihan pakko käydä kaupassa. Kahvi, vessapaperi ja shampoo, noita on aina oltava kotona tai alkaa lievä paniikki.Hmpfille vastaan:
Siltä varalta että jokin noista sinulle tärkeistä 3 asiasta loppuis etkä pääse kauppaan ihan heti, niin näillä pärjää pahimman yli: bideesuihku (tai jos ei sitä ole niin ämpärillinen vettä ja pieni kauha), perunajauho (kuivashampoo) ja english breakfast tee, jonka kofeiinipitoisuus on kahvin luokkaa.
Minä en ole vuosiin käyttänyt vessapaperia sillä monissa maissa sitä ei voi käyttää sen puutteen takia tai se on muutoin epäkäytännöllistä. Viemäriputket ovat vanhoissa kylissä niin ohuet että paperi tukkii suurina määrinä. Kun oppii veden käytttöön, pysyy kaikki hajut poissa ja olo on puhdas. Myös Pohjoismaissa olisi hyvä oppia tähän sillä tarvittava vesimäärä ei lopulta ole kovin paljon. Vessapaperia joudun käyttämään joskus vieraissa paikoissa mutta koen sen käytön epäsiistiksi, nukkaavaksi ja turhan kalliiksi. vaka vanha kirjoitti:
Alkaa muuten jotkut muumimukit olemaan sen hintaisia että ne tarvii siirtää astiakaapista kassakaappiin.
Joku näytti huuto.netissäkin yrittävän myydä 21 mukia 4000,- euroon.... huhhuh.
Nyfikenin mielipide kirjoitti:
Hmpfille vastaan:
Siltä varalta että jokin noista sinulle tärkeistä 3 asiasta loppuis etkä pääse kauppaan ihan heti, niin näillä pärjää pahimman yli: bideesuihku (tai jos ei sitä ole niin ämpärillinen vettä ja pieni kauha), perunajauho (kuivashampoo) ja english breakfast tee, jonka kofeiinipitoisuus on kahvin luokkaa.
Minä en ole vuosiin käyttänyt vessapaperia sillä monissa maissa sitä ei voi käyttää sen puutteen takia tai se on muutoin epäkäytännöllistä. Viemäriputket ovat vanhoissa kylissä niin ohuet että paperi tukkii suurina määrinä. Kun oppii veden käytttöön, pysyy kaikki hajut poissa ja olo on puhdas. Myös Pohjoismaissa olisi hyvä oppia tähän sillä tarvittava vesimäärä ei lopulta ole kovin paljon. Vessapaperia joudun käyttämään joskus vieraissa paikoissa mutta koen sen käytön epäsiistiksi, nukkaavaksi ja turhan kalliiksi.No jee :))) Olenkin ollut tässä ylpeä kun periaatteessa talouteni pärjää vaikka sähkökatkos iskisi. Kohtahan mä pärjään ilman vaikka mitä :)
Sulla on kyllä aikamoiset työympäristöt.
Muistan myös hämärästi jotain ulkohuussipaperia jossain vaiheessa elämää, sellaista jonka toinen puoli oli vähän kiiltävää. Roikkui arkkeina seinässä.. oli kyllä maailman surkeinta.- vaka vanha
hmp.f kirjoitti:
Joku näytti huuto.netissäkin yrittävän myydä 21 mukia 4000,- euroon.... huhhuh.
Täytyykin lähteä tästä inventoimaan mukiarkistoja.
vaka vanha kirjoitti:
Täytyykin lähteä tästä inventoimaan mukiarkistoja.
Hah! Ilmoitan sut verokarhulle, ohitat ensi vuonna Supershellin äijät :))
- M50v.
Olen juonut elämässäni ehkä kolme kuppia kahvia enkä ole tykännyt kahvin mausta. Siis Tee on minun valintani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 942103
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee141711- 991708
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen931336Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31176Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1731125- 64916
- 56896
- 76890
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi123858