Eli miten on, saanko laittaa neljät lisävalot, ja pitää vielä auton omat pitkät käytössä? Eli lisäpitkien referenssit yhteensä 60 ja auton 40, eli 100 ei ylity, mitä laki sanoo?
Neljät lisävalot?
10
1346
Vastaukset
- ....................
Meinaatko, siis laittaa kahdeksan kappaletta lisäpitkiä, vai tarkoitiko kuitenki kahta paria?
Kahdeksaa et saa laittaa, mutta neljä saat ja, jos referenssit ei mene yli, ni kaikki saa palaa yhtä aikaa omien pitkien kanssa. - Valoa kansalle
Niin, siis kaksi paria, yhteensä neljä lisäpitkää omat valot, tämä selvensi. Kiitos.
- Maks_neljä
Minä tulkitsisin asian niin, ettei auton omien kaukovalojen lisäksi ole laillista asentaa enempää kuin yksi lisäkaukovalopari.
Trafin ohjeistuksessa todetaan kohdassa "4.2 Kaukovalaisimet" näin: "Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)".
Löytyy tuolta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf
Osittain on ohjeistus vanhentunut. Esimerkiksi suurimman valojen asennuspaikan (saa asentaa nykyään myös etuakselin takapuolelle, jollei aiheuta häiritseviä heijastuksia esim. konepellistä) ja suurimman referessiluvun suhteen.
Jotenkin on sellainen käsitys jäänyt, että pitäisi kiinnittää huomiota myös auton alkuperäisiin valoihin. Esimerkiksi sellaisissa autoissa, joissa on jo valmiiksi nelivalot, kuten neloskorimallin Mitsubishi Lancer, nelivalot, ei taida saada asentaa yksiäkään lisävaloja laillisesti. Siinä ilmeisesti pitäisi tulkita niin, että autossa on valmiiksi neljät kaukovalot. Lähivalot on toteutettu H4-polttimolla (jossa on siis langat sekä lyhyille että pitkille 60/55W) ja auton omat lisäpitkät H1-polttimolla. Ovat saman lasin takana, mutta molemmilla on omat heijastinsyvennykset. Lasiin on lisäksi kirjattu molemmille valoille omat referessit (olikohan 12,5 ja 10). Jos siis tuohon lykkäisi vielä lisävalot niin autossa olisikin kuusi kappaletta kaukovaloja, jollei esimerkiksi omia H1-polttimoita blokata releellä. Kokonaanhan niitä ei voi toimimattomaksi muuttaa, sillä niidenkin on toimittava katsastuksessa.
Vertailun vuoksi sitten 1990-luvun puolen välin VW Passatissa (peltikeula-Passatin facelift) valot on toteutettu aikalailla samaan tyyliin, mutta umpiossa onkin kaksi H1-polttimoa. Lyhyillä palaa yksi polttimo puolellaan, pitkillä kaksi. Tässä tapauksessa katsotaan kuitenkin palavan vain kaksi kaukovaloa ( kaksi lyhyttä valoa). Se toinen H1-polttimo ei muutu pitkäksi valoksi, sillä sen asento ei siellä muutu mihinkään pitkät valot kytkiessä. Ei tietysti muutu tuossa Lancerissakaan, mutta sen H4-polttimon pitkien lanka on eri kohdassa kuin lyhyen lanka, joten valo heijastuu eritavalla. Passatin umpiossa onkin lasiin laitettu vain yksi referessiluku.
Voin toki olla väärässäkin loppulöpinöiden suhteen, mutta jotenkin on tällainen mielikuva itselleni tullut. Ja vaikka asia nyt noin menisikin, niin tuskin kovin moni katsastusinsinöörikään on huomauttanut yhdestä lisävaloparista tuollaisissa tapauksissa kuin tuo Lancer. Jos jollakulla on varmaa tietoa, miten asia menee, voisi valaista meitä muita.
Se on kuitenkin mielestäni selvää, ettei laillisesti saa olla palamassa enempää kuin neljä kaukovaloa. - Maks_neljä
Maks_neljä kirjoitti:
Minä tulkitsisin asian niin, ettei auton omien kaukovalojen lisäksi ole laillista asentaa enempää kuin yksi lisäkaukovalopari.
Trafin ohjeistuksessa todetaan kohdassa "4.2 Kaukovalaisimet" näin: "Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)".
Löytyy tuolta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf
Osittain on ohjeistus vanhentunut. Esimerkiksi suurimman valojen asennuspaikan (saa asentaa nykyään myös etuakselin takapuolelle, jollei aiheuta häiritseviä heijastuksia esim. konepellistä) ja suurimman referessiluvun suhteen.
Jotenkin on sellainen käsitys jäänyt, että pitäisi kiinnittää huomiota myös auton alkuperäisiin valoihin. Esimerkiksi sellaisissa autoissa, joissa on jo valmiiksi nelivalot, kuten neloskorimallin Mitsubishi Lancer, nelivalot, ei taida saada asentaa yksiäkään lisävaloja laillisesti. Siinä ilmeisesti pitäisi tulkita niin, että autossa on valmiiksi neljät kaukovalot. Lähivalot on toteutettu H4-polttimolla (jossa on siis langat sekä lyhyille että pitkille 60/55W) ja auton omat lisäpitkät H1-polttimolla. Ovat saman lasin takana, mutta molemmilla on omat heijastinsyvennykset. Lasiin on lisäksi kirjattu molemmille valoille omat referessit (olikohan 12,5 ja 10). Jos siis tuohon lykkäisi vielä lisävalot niin autossa olisikin kuusi kappaletta kaukovaloja, jollei esimerkiksi omia H1-polttimoita blokata releellä. Kokonaanhan niitä ei voi toimimattomaksi muuttaa, sillä niidenkin on toimittava katsastuksessa.
Vertailun vuoksi sitten 1990-luvun puolen välin VW Passatissa (peltikeula-Passatin facelift) valot on toteutettu aikalailla samaan tyyliin, mutta umpiossa onkin kaksi H1-polttimoa. Lyhyillä palaa yksi polttimo puolellaan, pitkillä kaksi. Tässä tapauksessa katsotaan kuitenkin palavan vain kaksi kaukovaloa ( kaksi lyhyttä valoa). Se toinen H1-polttimo ei muutu pitkäksi valoksi, sillä sen asento ei siellä muutu mihinkään pitkät valot kytkiessä. Ei tietysti muutu tuossa Lancerissakaan, mutta sen H4-polttimon pitkien lanka on eri kohdassa kuin lyhyen lanka, joten valo heijastuu eritavalla. Passatin umpiossa onkin lasiin laitettu vain yksi referessiluku.
Voin toki olla väärässäkin loppulöpinöiden suhteen, mutta jotenkin on tällainen mielikuva itselleni tullut. Ja vaikka asia nyt noin menisikin, niin tuskin kovin moni katsastusinsinöörikään on huomauttanut yhdestä lisävaloparista tuollaisissa tapauksissa kuin tuo Lancer. Jos jollakulla on varmaa tietoa, miten asia menee, voisi valaista meitä muita.
Se on kuitenkin mielestäni selvää, ettei laillisesti saa olla palamassa enempää kuin neljä kaukovaloa.Niin korjauksena vielä edelliseen viestiin, että toki niitä lisävaloja saa olla asennettuna enemmän kuin yksi pari, mutta palaa ei kaukovaloja saisi yhtäaikaa kuin se neljä kappaletta.
- lisä valoa
Maks_neljä kirjoitti:
Minä tulkitsisin asian niin, ettei auton omien kaukovalojen lisäksi ole laillista asentaa enempää kuin yksi lisäkaukovalopari.
Trafin ohjeistuksessa todetaan kohdassa "4.2 Kaukovalaisimet" näin: "Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)".
Löytyy tuolta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf
Osittain on ohjeistus vanhentunut. Esimerkiksi suurimman valojen asennuspaikan (saa asentaa nykyään myös etuakselin takapuolelle, jollei aiheuta häiritseviä heijastuksia esim. konepellistä) ja suurimman referessiluvun suhteen.
Jotenkin on sellainen käsitys jäänyt, että pitäisi kiinnittää huomiota myös auton alkuperäisiin valoihin. Esimerkiksi sellaisissa autoissa, joissa on jo valmiiksi nelivalot, kuten neloskorimallin Mitsubishi Lancer, nelivalot, ei taida saada asentaa yksiäkään lisävaloja laillisesti. Siinä ilmeisesti pitäisi tulkita niin, että autossa on valmiiksi neljät kaukovalot. Lähivalot on toteutettu H4-polttimolla (jossa on siis langat sekä lyhyille että pitkille 60/55W) ja auton omat lisäpitkät H1-polttimolla. Ovat saman lasin takana, mutta molemmilla on omat heijastinsyvennykset. Lasiin on lisäksi kirjattu molemmille valoille omat referessit (olikohan 12,5 ja 10). Jos siis tuohon lykkäisi vielä lisävalot niin autossa olisikin kuusi kappaletta kaukovaloja, jollei esimerkiksi omia H1-polttimoita blokata releellä. Kokonaanhan niitä ei voi toimimattomaksi muuttaa, sillä niidenkin on toimittava katsastuksessa.
Vertailun vuoksi sitten 1990-luvun puolen välin VW Passatissa (peltikeula-Passatin facelift) valot on toteutettu aikalailla samaan tyyliin, mutta umpiossa onkin kaksi H1-polttimoa. Lyhyillä palaa yksi polttimo puolellaan, pitkillä kaksi. Tässä tapauksessa katsotaan kuitenkin palavan vain kaksi kaukovaloa ( kaksi lyhyttä valoa). Se toinen H1-polttimo ei muutu pitkäksi valoksi, sillä sen asento ei siellä muutu mihinkään pitkät valot kytkiessä. Ei tietysti muutu tuossa Lancerissakaan, mutta sen H4-polttimon pitkien lanka on eri kohdassa kuin lyhyen lanka, joten valo heijastuu eritavalla. Passatin umpiossa onkin lasiin laitettu vain yksi referessiluku.
Voin toki olla väärässäkin loppulöpinöiden suhteen, mutta jotenkin on tällainen mielikuva itselleni tullut. Ja vaikka asia nyt noin menisikin, niin tuskin kovin moni katsastusinsinöörikään on huomauttanut yhdestä lisävaloparista tuollaisissa tapauksissa kuin tuo Lancer. Jos jollakulla on varmaa tietoa, miten asia menee, voisi valaista meitä muita.
Se on kuitenkin mielestäni selvää, ettei laillisesti saa olla palamassa enempää kuin neljä kaukovaloa."Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)"
Juuri toi lause ainaki itseäni hämää, tarkoitetaanko sillä pelkkiä lisävaloja, vai kaikkia kaukovaloja??
Mutta toisaalta valomääräyksissä lukee myös:
"Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon
asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa."
Mitä, jos onkin tilanne, että autossa on alunperin neljä kaukovaloa, muttei kätkettävissä, jollaiset on vain luukkuvalo autoissa??
Varminta olisi varmaankin kysyä asiaa katsastuskonttorilta. - Maks_neljä
lisä valoa kirjoitti:
"Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)"
Juuri toi lause ainaki itseäni hämää, tarkoitetaanko sillä pelkkiä lisävaloja, vai kaikkia kaukovaloja??
Mutta toisaalta valomääräyksissä lukee myös:
"Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon
asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa."
Mitä, jos onkin tilanne, että autossa on alunperin neljä kaukovaloa, muttei kätkettävissä, jollaiset on vain luukkuvalo autoissa??
Varminta olisi varmaankin kysyä asiaa katsastuskonttorilta.Löysin trafilta tuoreemman ohjeistuksen:
"4.1 Kaukovalaisin (6.1)
Kaukovalaisimia voi olla autossa 2 tai 4 kpl, mutta vaihtoehtoisesti N3-luokan autossa myös 6 kpl. Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos N3-luokan autoon on asennettu 6 kaukovalaisinta, korkeintaan kaksi paria saa palaa yhtä aikaa."
http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Eli ilmeisesti noita kaukovalaisimia ei saisi henkilöautoissa olla ylipäänsä enempää kuin neljä kappaletta. Ei siis edes niin, että on esim. kuusi kaukovaloa, joista vain neljä palaa yhtä aikaa. Eli eilinen korjaukseni olikin väärä. Ja tuossa ohjeistuksessa puhutaan ihan vain kaukovaloista, ei vain lisävaloista.
Ja N3-luokan ajoneuvoissa (kuorma-auto, jonka kokonaismassa yli 12 t) saisi olla kuusi valaisinta, mutta niistäkään ei saa palaa yhtä aikaa kuin neljä. - maasturi jepe
lisä valoa kirjoitti:
"Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot)"
Juuri toi lause ainaki itseäni hämää, tarkoitetaanko sillä pelkkiä lisävaloja, vai kaikkia kaukovaloja??
Mutta toisaalta valomääräyksissä lukee myös:
"Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon
asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa."
Mitä, jos onkin tilanne, että autossa on alunperin neljä kaukovaloa, muttei kätkettävissä, jollaiset on vain luukkuvalo autoissa??
Varminta olisi varmaankin kysyä asiaa katsastuskonttorilta.Jos vaikka katolla on 1 paria ja yksi pari keulassa. niin voi kätkeä vaikka kattovalot laitamalla KIVISUOJAT eteen. jolloin kun niitä kivisuojattuja räpsäyttää merkin anto tarkoituksessa ne ei häikäise. eikä toimi alkuperäisessä tarkoituksessa.
voi vaihtaa vaikka suojat keula valoille niin taas on yhdet kätketyt ja yhdet lisä pitkät
- Valoa kansalle
Ihme laki, no otetaan katsastukseen pois :)
- Liehuva liekinvarsi
Olen jo vajaat 10 vuotta käyttänyt työnantajani raskaita (N3) kuorma-autoja määräaikaiskatsastuksessa. Kaikissa niissä on 4 lisäkaukovaloa, ref. 37,5, (lukuunottamatta yhtä autoa, jossa on 3 lisäkaukovaloa) plus auton omat kaukovalot, ref. 20-25 autosta riippuen. Jokaisessa autossa KAIKKI 6 kaukovaloa toimivat samanaikaisesti, eikä koskaan kukaan ko. katsastustoimipaikan katsastajista ole edes suullisesti huomauttanut, että valoja olisi liikaa. Eikä ole vastaan tullut poliisiauton kuljettajakaan ole kääntynyt takaisin ja pysäyttänyt vaikka on taatusti nähnyt, että ennen lähivaloille vaihtamista autossa on palanut 6 kaukovaloa. Laki ja asetukset ovat mitä ovat eli Euroopassa valomääräykset yhteneväiset, mutta joskus silti tuntuu siltä, että vain Suomi on tässäkin asiassa se kiltti mallioppilas eli noudattaa pilkuntarkasti mitä säädetty on. Toisin on kuitenkin naapurimaissamme Ruotsissa ja Norjassa, joissa ymmärretään se tosiasia, että pohjoisen pitkässä ja pimeässä kaamoksessa ei ole koskaan liikaa valoa tähystellä tiellä taivastelevia hirviä ja porotokkia ja muita vaaranpaikkoja. Ruotsissa lähes kaikissa henkilöautoissa, joissa on lisäkaukovalot, niitä on 3 kpl, yleensä isoja Boschin "Big Knickejä" vähintään ref. 37,5 tai 40 tai jopa enemmänkin. Tai sitten vastaavan kokoisia NBB:n tai Hellan valaisimia vastaavilla referenssiluvuilla joko halogeeni- tai xenonpolttimoilla. Raskaassa kalustossa mukaan lukien linja-autot, 4 lisäkaukovaloa on mininimäärä, yleensä 6-8, mutta olen nähnyt jopa 11 lisäkaukovaloa eräänkin Scanian (norjalainen) keulalla kolmeen eri tasoon asennettuna. Ja vaikka se olikin päiväsaikaan tauolla parkkipaikalla, niin veikkaisinpa, että tuskin nekään valot oli kytketty siten, etteikö niitä voisi käyttää samanaikaisesti kaikkia :)
- Maks_neljä
Liehuva liekinvarsi kirjoitti:
Olen jo vajaat 10 vuotta käyttänyt työnantajani raskaita (N3) kuorma-autoja määräaikaiskatsastuksessa. Kaikissa niissä on 4 lisäkaukovaloa, ref. 37,5, (lukuunottamatta yhtä autoa, jossa on 3 lisäkaukovaloa) plus auton omat kaukovalot, ref. 20-25 autosta riippuen. Jokaisessa autossa KAIKKI 6 kaukovaloa toimivat samanaikaisesti, eikä koskaan kukaan ko. katsastustoimipaikan katsastajista ole edes suullisesti huomauttanut, että valoja olisi liikaa. Eikä ole vastaan tullut poliisiauton kuljettajakaan ole kääntynyt takaisin ja pysäyttänyt vaikka on taatusti nähnyt, että ennen lähivaloille vaihtamista autossa on palanut 6 kaukovaloa. Laki ja asetukset ovat mitä ovat eli Euroopassa valomääräykset yhteneväiset, mutta joskus silti tuntuu siltä, että vain Suomi on tässäkin asiassa se kiltti mallioppilas eli noudattaa pilkuntarkasti mitä säädetty on. Toisin on kuitenkin naapurimaissamme Ruotsissa ja Norjassa, joissa ymmärretään se tosiasia, että pohjoisen pitkässä ja pimeässä kaamoksessa ei ole koskaan liikaa valoa tähystellä tiellä taivastelevia hirviä ja porotokkia ja muita vaaranpaikkoja. Ruotsissa lähes kaikissa henkilöautoissa, joissa on lisäkaukovalot, niitä on 3 kpl, yleensä isoja Boschin "Big Knickejä" vähintään ref. 37,5 tai 40 tai jopa enemmänkin. Tai sitten vastaavan kokoisia NBB:n tai Hellan valaisimia vastaavilla referenssiluvuilla joko halogeeni- tai xenonpolttimoilla. Raskaassa kalustossa mukaan lukien linja-autot, 4 lisäkaukovaloa on mininimäärä, yleensä 6-8, mutta olen nähnyt jopa 11 lisäkaukovaloa eräänkin Scanian (norjalainen) keulalla kolmeen eri tasoon asennettuna. Ja vaikka se olikin päiväsaikaan tauolla parkkipaikalla, niin veikkaisinpa, että tuskin nekään valot oli kytketty siten, etteikö niitä voisi käyttää samanaikaisesti kaikkia :)
Näinhän se vähän tuppaa olemaan, että lait ja asetukset eivät aina kohtaa käytäntöä. Ilmeisesti pohjoisessa taidetaan noita kolmen lisävalon paketteja katsoa Suomessakin enemmän sormien läpi kuin mitä etelämmässä.
Katsastuksessa tilanne voi olla se, etteivät kaikki katsastusinsinöörit viitsi hirveästi puuttua valoihin (jollei nyt ihan överiksi ole vedetty), jos auto on muuten kunnossa, eikä ole tarvetta ns. tilastohylkäykselle. Saahan tuota eri keskustelupalstoilla lukea ihmisten kehuskelevan läpäisseen katsastuksen laittomilla ksenonmuunnossarjoillakin (jotka kyllä häikäisevät vastaantulijaa enemmän kuin rekkojen kaukovalot).
Tosin täytyy huomauttaa sen verran, että kannattaa pitää järki mukana noiden lisävalojen kanssa, mikäli ajaa vilkkaasti liikennöidyillä teillä. Usein tuppaa autojen valoissa olemaan heikompi lenkki nuo lähivalot, joita ei kauheasti onnistu parantamaan 1980-luvun alun jälkeisissä autoissa. Huonot lähivalot kauhea lisävalopatteristo -> "pussi päähän" lähivaloille vaihtaessa.
Toki voi aina tehdä sellaiset kytkennät, että vilkkaasti liikennöidyillä teillä käytetään vain auton omia lähi- ja kaukovaloja ja sitten yöllä tai Lapin perukoilla kaikkia mahdollisia valoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621552Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271502Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2241236- 1281125
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3261085Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1661064Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3091024- 781016