Punto huollossa jakopään vaihdossa, nelos pytty ei saa kipinää

autoton nainen

Vietiin vm.2008 Punto jakopään vaihtoon, kun kilometkir tuli täyteen. Auton toiminnassa ei ollut mitään ongelmaa ennen huoltoon vientiä. Samalla vaihdettiin vasen stefa. Korjaamolla oli hankaluuksia saada jakopään rullat? irti vaihtoa varten. Ja kun saivat sovitut työt tehtyä, ei nelos pyttyyn tullut enään lainkaan kipinää. Onko viisaammilla veikkauksia mitä on tapahtunut? Nyt korjaamo joutui hinaamaan auton merkkihuoltoon, kun eivät itse pystyneet enempää tekemään. Merkkihuollossa katsovat mikä ongelmana ja onko vika korjaamon aiheuttama. Mutta huomista tuomiota odotellen kysynkin nyt viisaammilta mikähän autolle on voinut tulla? Jos käynnissä ei ennen huoltoon vientiä mitään oiretta ole ollut.

28

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmmmm

      Sitä voisi luulla, että jotain ovat hajottaneet. Kerro sitten lopputulos mitä merkkihuolto sanoo. Toki korjaamon pitää vastata virheistään ja korvata vahingot.

      • Alk.per.

        Selvisi tänään sen verran että ohjainboxi on sökönä. Onko korjaamon ollut mahdollista rikkoa boxi auton kanssa värkätessä? Miten sen todistaa?


      • ökhgiygpy
        Alk.per. kirjoitti:

        Selvisi tänään sen verran että ohjainboxi on sökönä. Onko korjaamon ollut mahdollista rikkoa boxi auton kanssa värkätessä? Miten sen todistaa?

        Jos auto on viety pajalle ajamalla, on vika siellä tullut.


      • Alk.per.
        ökhgiygpy kirjoitti:

        Jos auto on viety pajalle ajamalla, on vika siellä tullut.

        Auto on ajamalla viety, ilman mitään ongelmaa. Mitään käyntiongelmia tai muitakaan oireita ei ole ollut. Vietiin normaaliin jakopään sekä stefan vaihtoon, kun niiden vaihdon aika oli tullut.


      • hmmmmm
        Alk.per. kirjoitti:

        Selvisi tänään sen verran että ohjainboxi on sökönä. Onko korjaamon ollut mahdollista rikkoa boxi auton kanssa värkätessä? Miten sen todistaa?

        Mieleen tulisi lähinnä, että ohjainboksi olisi saanut päällensä jostain jäähdytysnesteet huollon aikana. Voisiko se olla mahdollista, minne lie ohjainboksi sijoitettu tuossa vuosimallissa. Vesipumppuhan sieltä vaihdetaan joka kerta.

        Toinen hyvin todennäköinen vaihtoehto on jännitepiikki, jos vaikka eivät olekaan irrottaneet akkua johdoista.

        Vika on huoltamon itse aiheuttama. Auto toimi ennen huoltoon vientiä.


      • hmmmmm
        hmmmmm kirjoitti:

        Mieleen tulisi lähinnä, että ohjainboksi olisi saanut päällensä jostain jäähdytysnesteet huollon aikana. Voisiko se olla mahdollista, minne lie ohjainboksi sijoitettu tuossa vuosimallissa. Vesipumppuhan sieltä vaihdetaan joka kerta.

        Toinen hyvin todennäköinen vaihtoehto on jännitepiikki, jos vaikka eivät olekaan irrottaneet akkua johdoista.

        Vika on huoltamon itse aiheuttama. Auto toimi ennen huoltoon vientiä.

        Huoltamolla on tätä varten vastuuvakuutus. Jos ei onnistu, niin pistä tänne sen huoltamon nimi joka mokasi eli sana vaan kiertämään.


      • xdfjdjhds
        hmmmmm kirjoitti:

        Huoltamolla on tätä varten vastuuvakuutus. Jos ei onnistu, niin pistä tänne sen huoltamon nimi joka mokasi eli sana vaan kiertämään.

        Ehkä pidät tällaiset "järkevät" ohjeet omana tietonasi.
        Kun lähtee nimiä julkaisemaan, on turha odotella neuvotteluratkaisua.

        Valitus kuluttajavirastoon.


      • Alk.per.
        hmmmmm kirjoitti:

        Huoltamolla on tätä varten vastuuvakuutus. Jos ei onnistu, niin pistä tänne sen huoltamon nimi joka mokasi eli sana vaan kiertämään.

        Sepä se nyt onkin, miten saada korjaamo ottamaan vastuu tilanteesta. Nyt auto hinattuna merkkihuoltoon, jossa boxin vaihto töineen tulee maksamaan 1500euroa. Lisäksi olemme autoa jotuneet nyt jo torstaista odottamaan ja edelleen tulisi reilu viikko odottelua, kun boxi saapuu italiasta. Miten todentaa korjaamon rikkoneen boxin?


      • hmmmm
        Alk.per. kirjoitti:

        Sepä se nyt onkin, miten saada korjaamo ottamaan vastuu tilanteesta. Nyt auto hinattuna merkkihuoltoon, jossa boxin vaihto töineen tulee maksamaan 1500euroa. Lisäksi olemme autoa jotuneet nyt jo torstaista odottamaan ja edelleen tulisi reilu viikko odottelua, kun boxi saapuu italiasta. Miten todentaa korjaamon rikkoneen boxin?

        No joko olet keskustellut merkkihuollon kanssa, että miten ohjainboksi voi vaurioitua jakopäähihnan vaihdon yhteydessä? Heillä kyllä pitäisi tuon kuvauksesi perusteella löytyä mahdollinen selitys miksi ECU kärähti.

        Jos ei ole käynyt kaikilla pytyillä, olisiko siellä mahdollisesti sitten ajoitus mennyt pieleen ja jätetty ECU:n uudelleen kalibrointi tekemättä. Vanhoista autoista otettiin tulppa irti ja katottiin tuliko kipinä. Noin ei saa enää nykyisin tehdä käsittääkseni. Liekö sitten tehneet ja ECU sai siitä jännitepiikin.

        Itse en ainakaan nykyautoista ottaisi tulppaa ulos kipinän tarkistusta varten. Se oli sillon kaasarikoneitten aikaan varmaan ihan sallittua, kun ei ollut mitään muita diagnosointi keinoja.

        Kannattaa merkkihuollon kanssa käydä läpi ja kysellä mitä tuo nyrkkipaja on mahdollisesti vikaan tehnyt jos ns. rullat juuttuneet jne.

        Luovuttaahan ei kannata, koska korjaamohan on hyvin todennäköisesti särkenyt auton ohjainboksin. Ne eivät mene rikki tosta vaan, siihen tarvitaan kyllä asiatonta käsittelyä, oli auto Fiat tai ei.


      • Alk.per.
        hmmmm kirjoitti:

        No joko olet keskustellut merkkihuollon kanssa, että miten ohjainboksi voi vaurioitua jakopäähihnan vaihdon yhteydessä? Heillä kyllä pitäisi tuon kuvauksesi perusteella löytyä mahdollinen selitys miksi ECU kärähti.

        Jos ei ole käynyt kaikilla pytyillä, olisiko siellä mahdollisesti sitten ajoitus mennyt pieleen ja jätetty ECU:n uudelleen kalibrointi tekemättä. Vanhoista autoista otettiin tulppa irti ja katottiin tuliko kipinä. Noin ei saa enää nykyisin tehdä käsittääkseni. Liekö sitten tehneet ja ECU sai siitä jännitepiikin.

        Itse en ainakaan nykyautoista ottaisi tulppaa ulos kipinän tarkistusta varten. Se oli sillon kaasarikoneitten aikaan varmaan ihan sallittua, kun ei ollut mitään muita diagnosointi keinoja.

        Kannattaa merkkihuollon kanssa käydä läpi ja kysellä mitä tuo nyrkkipaja on mahdollisesti vikaan tehnyt jos ns. rullat juuttuneet jne.

        Luovuttaahan ei kannata, koska korjaamohan on hyvin todennäköisesti särkenyt auton ohjainboksin. Ne eivät mene rikki tosta vaan, siihen tarvitaan kyllä asiatonta käsittelyä, oli auto Fiat tai ei.

        Huomenna aamulla tarkoitus sinne soittaa ja pyytää selvitystä tapahtuneesta. Alkuperäiseen huoltoon ei vielä ole oltu yhteydessä reklamaation muodossa. Luovuttaa ei ole tarkoitus, ainakaan kovin helpolla.


      • hmmmm
        Alk.per. kirjoitti:

        Huomenna aamulla tarkoitus sinne soittaa ja pyytää selvitystä tapahtuneesta. Alkuperäiseen huoltoon ei vielä ole oltu yhteydessä reklamaation muodossa. Luovuttaa ei ole tarkoitus, ainakaan kovin helpolla.

        ECU on tehty kestämään koko auton eliniän, että jotain on pitänyt mennä vikaan.

        Jos ECU:n korjauttaisi epävirallista reittiä, tulisi sen hinnaksi paljon vähemmän! Useita satoja euroja kuitenkin.

        http://elehuolto.fi/25-moottohjlaitteet-kat/182-moott-ohj-laitteet-fiat

        Tottakai merkkihuolto mielellään sen vaihtaa kalliimman mukaan. Halvempia vaihtoehtoja todennäkösesti on olemassa!

        Netistä googlaamalla löytyy joitain elektroniikka huoltamoita, jotka ovat erikoistuneet autojen ohjainlaitteiden korjauksiin.

        Jos moinen on mahdollista, niin toivottavasti sen uuden ECUN tilauksen saa peruttua. Ei siitä kannata 1500 euroa maksaa. Toisekseen se boksin käristymisen syy pitää selvittää, muuten uusikin boksi on vaarassa. Mieleen tulee lähinnä sytytyspuolaviat. Mutta onko niitä enää uudemmissa 08 vuoden malleissa. Jos ei ole autolla kilometrejäkän paljoa mittarissa, pitäs siinä kohtaa jo kuulua tuotevastuun piiriin. Sytytysosien vaihto kuitenki kuuluu huolto ohjelmaan, että ainakin 100tkm huollon paikkeilla ne tulee käsittääkseni vaihdettavaksi. Muutki ku tulpat siis.

        Autossa jos ei moisia vikoja ole aiemmi ollu, niin voi olla aika varma, että nykynen vika on sieltä huoltamolta lähtösin.

        Puntoista sanotaan, että niihin on helppoa vaihtaa jakohihnat. Pitäs osaavalle korjaamolle ihan rutiinitoimenpide.


    • Mimmi42

      Hei! Kysyn nyt tässä ketjussa samalla, että missä vaiheessa te muut Grande Punton vm. 2008 ootte jakopäärempan teettäneet ?? Mulla tuli just 62000km mittariin. Joko on aika vai uskallanko vielä huristaa?

      • hmmmm

        Jos hihnaa ei ole ikinä vaihdettu, se on ollut jo jatkoajalla pitkään. Se olisi pitänyt vaihtaa ainakin 4v välein, eli jo kerran aiemmin. Aiempi vaihto olisi pitänyt olla v. 12.

        Joku sanoo, että näissä vaihtoväli on 120 tkm, mutta Suomen oloissa ei kannata kokeilla onneaan. Yleisesti se on 60 tkm. Ajallisesti se pitää toki vaihtaa riippumatta kilometreistä jo nyt...


      • aijemmastaneljäktuhatta

        Soita huoltoon. Sieltä minäkin selvitin koska aikaisempi omistaja on hihnan vaihdattanut.
        Mikä tahansa Delta-auto,niin tiedot löytyy koneelta.


      • Mimmi42

        Tänään sitten Fiat grande Puntoon 2008 tehtiin jakopääremontti. Ainakin tähän asti kesti alkuperäinen jakohihna! Hyvä että kesti! :-) Nyt uskallan taas ajella...


    • Fiatasentaja

      Vaihdata SYTYTYSJOHDOT. Eli koko nippu ja samalla uudet sytytystulpat.

    • StilollaPlutoon

      Mimmi42, jakohihnan vaihtoväli Stilossani vm. 2006 on muka 3 vuotta tai 60tkm. Paitsi, että Delta painosti kolmen vuoden jälkeen hihnan vaihtoon, vaikka kilometrejä oli vasta n. 30tkm. Enpä tarkastanut asiaa käsikirjasta. Käsikirjan mukaan vähillä kilometreillä vaihtoväli on 60tkm tai 5 vuotta. Nyt on viides vuosi vaihdon jälkeen menossa, kilometrejä sen jälkeen n. 45tkm. Hyvin kulkee, jarrupalat ja -levyt tulilinjalla, akku vaihdettu, kausihuolto ennen katsastusta huhtikuussa.
      Tarkasta käsikirjasta (ei vain huoltokirjasta) hihnan vaihtoväli, ja pelaa niillä askelmerkeillä.

      • ADseoli

        Jarrupalat eteen.Työt osat yht € 67.


    • Voi viddu mikä rimpula, makaroonia koko rahalla!

    • fiiatti

      Isä-ukolla on vuosimallin -99 Fiat Brava,josta katkesi jakopäänremmi ja meni hampaita poikki.Aivan oma moka häneltä tuo katkeaminen oli,koska ajoi 7vuotta ja 80tkm vaihtamatta remmiä,remppa makso osineen ja töineen 950e.ihmeen kauan tuo hihna kuiteski kesti vaikka vaihtoväli on 3v/60tkm.

    • Anonyymi

      Jako yhde tai kahden hampaan pielessä, ei muuta tarvita kun käy kolmella pytyllä!

    • Kyllähän ne jakopään rullat on erittäin helpot irroittaa,Siihen pystyy kuka tahansa joka tietää missä ne on ja omistaa vaikkapa jakoavaimen ,jos ei kiintolenkkejä omista niin säädettävällkin pärjää, On ikävää ajatella että rahallisesti ns. rokotetaan asiakasta.Tytärenini ja poikani autoa olen pyrkinyt huoltamaan niin pitkälle kuin vain vielä pystyn.Jakopään hihnanvaihdolla päästään 5-7 sadan euron säästöihin, Jos rullat haluaa vaihtaa niin suunnilleen 50-80eur.liisää (ei välttämättä jos ovat tai on kunnossa, huomaa urituksessa,laakeri kyllä kestää). Fiat Puntolla vm.-06 olen ajellut ja on erinomainen auto .Valitettavast moni ei ymmärrä vaihtaa uutta pohjosiin soveltuvaa termostaattia koeeseen.Eivät Italiakassakaan. On talviajoonkin erttäin lämmin auto!

    • Anonyymi

      On tosiaan turha vaihtaa ehjää kiristinrullaa ja ehjää vesipumppua.
      Pelkkä hihnan vaihto on helppo tehdä.

      Mietin sitä että mitä haittaa on jos hiivatti käy kolmella pytyllä.

      Nyky autot on muutenkin kolmi pyttyisiä, joten fiiatti olisi päivittynyt suoraan nykyäikaan.

    • Anonyymi

      -tässä keississä ei nyt sitten selvinnyt että mitä ketjun aloittajan autolle lopulta kävi ja kuka joutui maksumieheksi?
      -juttu lähti rönsyilemään ihan muuhun suuntaan 😉

    • Anonyymi

      Ei ollut ketjun aloittajaa, Puntossa on kuulemma hihna!

    • Anonyymi

      Aloittajalla ollut erikoinen vika. Siellä on todella töpeksineet ensimmäisellä korjaamolla. Punton jakopää ei ole mitenkään eksoottinen, etteikö sitä osaisi kuka vain laittaa, kun sen osaa kotimekaanikkokin jopa ensimmäisenä hihnanvaihtonaan. NIin mikä tuossa on voinut mennä pieleeen.

      No siellä on voitu asentaa mm. apulaitehihnapyörä väärään asentoon, kun siinä on semmonen pikkunen reikä, johon pitää uloke sattua just kohdilleen. Ei hankalaa. On kyllä niin typerä korjaamo, että varmaan ovat ajoituksenkin sössineet.

      • Anonyymi

        Jos startatessa jakohihna katkeaa Grande Punton 1,2 koneesta,hajoaako paikkoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos startatessa jakohihna katkeaa Grande Punton 1,2 koneesta,hajoaako paikkoja?

        Ei kukaan tiedä neuvoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe