Punto huollossa jakopään vaihdossa, nelos pytty ei saa kipinää

autoton nainen

Vietiin vm.2008 Punto jakopään vaihtoon, kun kilometkir tuli täyteen. Auton toiminnassa ei ollut mitään ongelmaa ennen huoltoon vientiä. Samalla vaihdettiin vasen stefa. Korjaamolla oli hankaluuksia saada jakopään rullat? irti vaihtoa varten. Ja kun saivat sovitut työt tehtyä, ei nelos pyttyyn tullut enään lainkaan kipinää. Onko viisaammilla veikkauksia mitä on tapahtunut? Nyt korjaamo joutui hinaamaan auton merkkihuoltoon, kun eivät itse pystyneet enempää tekemään. Merkkihuollossa katsovat mikä ongelmana ja onko vika korjaamon aiheuttama. Mutta huomista tuomiota odotellen kysynkin nyt viisaammilta mikähän autolle on voinut tulla? Jos käynnissä ei ennen huoltoon vientiä mitään oiretta ole ollut.

28

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmmmm

      Sitä voisi luulla, että jotain ovat hajottaneet. Kerro sitten lopputulos mitä merkkihuolto sanoo. Toki korjaamon pitää vastata virheistään ja korvata vahingot.

      • Alk.per.

        Selvisi tänään sen verran että ohjainboxi on sökönä. Onko korjaamon ollut mahdollista rikkoa boxi auton kanssa värkätessä? Miten sen todistaa?


      • ökhgiygpy
        Alk.per. kirjoitti:

        Selvisi tänään sen verran että ohjainboxi on sökönä. Onko korjaamon ollut mahdollista rikkoa boxi auton kanssa värkätessä? Miten sen todistaa?

        Jos auto on viety pajalle ajamalla, on vika siellä tullut.


      • Alk.per.
        ökhgiygpy kirjoitti:

        Jos auto on viety pajalle ajamalla, on vika siellä tullut.

        Auto on ajamalla viety, ilman mitään ongelmaa. Mitään käyntiongelmia tai muitakaan oireita ei ole ollut. Vietiin normaaliin jakopään sekä stefan vaihtoon, kun niiden vaihdon aika oli tullut.


      • hmmmmm
        Alk.per. kirjoitti:

        Selvisi tänään sen verran että ohjainboxi on sökönä. Onko korjaamon ollut mahdollista rikkoa boxi auton kanssa värkätessä? Miten sen todistaa?

        Mieleen tulisi lähinnä, että ohjainboksi olisi saanut päällensä jostain jäähdytysnesteet huollon aikana. Voisiko se olla mahdollista, minne lie ohjainboksi sijoitettu tuossa vuosimallissa. Vesipumppuhan sieltä vaihdetaan joka kerta.

        Toinen hyvin todennäköinen vaihtoehto on jännitepiikki, jos vaikka eivät olekaan irrottaneet akkua johdoista.

        Vika on huoltamon itse aiheuttama. Auto toimi ennen huoltoon vientiä.


      • hmmmmm
        hmmmmm kirjoitti:

        Mieleen tulisi lähinnä, että ohjainboksi olisi saanut päällensä jostain jäähdytysnesteet huollon aikana. Voisiko se olla mahdollista, minne lie ohjainboksi sijoitettu tuossa vuosimallissa. Vesipumppuhan sieltä vaihdetaan joka kerta.

        Toinen hyvin todennäköinen vaihtoehto on jännitepiikki, jos vaikka eivät olekaan irrottaneet akkua johdoista.

        Vika on huoltamon itse aiheuttama. Auto toimi ennen huoltoon vientiä.

        Huoltamolla on tätä varten vastuuvakuutus. Jos ei onnistu, niin pistä tänne sen huoltamon nimi joka mokasi eli sana vaan kiertämään.


      • xdfjdjhds
        hmmmmm kirjoitti:

        Huoltamolla on tätä varten vastuuvakuutus. Jos ei onnistu, niin pistä tänne sen huoltamon nimi joka mokasi eli sana vaan kiertämään.

        Ehkä pidät tällaiset "järkevät" ohjeet omana tietonasi.
        Kun lähtee nimiä julkaisemaan, on turha odotella neuvotteluratkaisua.

        Valitus kuluttajavirastoon.


      • Alk.per.
        hmmmmm kirjoitti:

        Huoltamolla on tätä varten vastuuvakuutus. Jos ei onnistu, niin pistä tänne sen huoltamon nimi joka mokasi eli sana vaan kiertämään.

        Sepä se nyt onkin, miten saada korjaamo ottamaan vastuu tilanteesta. Nyt auto hinattuna merkkihuoltoon, jossa boxin vaihto töineen tulee maksamaan 1500euroa. Lisäksi olemme autoa jotuneet nyt jo torstaista odottamaan ja edelleen tulisi reilu viikko odottelua, kun boxi saapuu italiasta. Miten todentaa korjaamon rikkoneen boxin?


      • hmmmm
        Alk.per. kirjoitti:

        Sepä se nyt onkin, miten saada korjaamo ottamaan vastuu tilanteesta. Nyt auto hinattuna merkkihuoltoon, jossa boxin vaihto töineen tulee maksamaan 1500euroa. Lisäksi olemme autoa jotuneet nyt jo torstaista odottamaan ja edelleen tulisi reilu viikko odottelua, kun boxi saapuu italiasta. Miten todentaa korjaamon rikkoneen boxin?

        No joko olet keskustellut merkkihuollon kanssa, että miten ohjainboksi voi vaurioitua jakopäähihnan vaihdon yhteydessä? Heillä kyllä pitäisi tuon kuvauksesi perusteella löytyä mahdollinen selitys miksi ECU kärähti.

        Jos ei ole käynyt kaikilla pytyillä, olisiko siellä mahdollisesti sitten ajoitus mennyt pieleen ja jätetty ECU:n uudelleen kalibrointi tekemättä. Vanhoista autoista otettiin tulppa irti ja katottiin tuliko kipinä. Noin ei saa enää nykyisin tehdä käsittääkseni. Liekö sitten tehneet ja ECU sai siitä jännitepiikin.

        Itse en ainakaan nykyautoista ottaisi tulppaa ulos kipinän tarkistusta varten. Se oli sillon kaasarikoneitten aikaan varmaan ihan sallittua, kun ei ollut mitään muita diagnosointi keinoja.

        Kannattaa merkkihuollon kanssa käydä läpi ja kysellä mitä tuo nyrkkipaja on mahdollisesti vikaan tehnyt jos ns. rullat juuttuneet jne.

        Luovuttaahan ei kannata, koska korjaamohan on hyvin todennäköisesti särkenyt auton ohjainboksin. Ne eivät mene rikki tosta vaan, siihen tarvitaan kyllä asiatonta käsittelyä, oli auto Fiat tai ei.


      • Alk.per.
        hmmmm kirjoitti:

        No joko olet keskustellut merkkihuollon kanssa, että miten ohjainboksi voi vaurioitua jakopäähihnan vaihdon yhteydessä? Heillä kyllä pitäisi tuon kuvauksesi perusteella löytyä mahdollinen selitys miksi ECU kärähti.

        Jos ei ole käynyt kaikilla pytyillä, olisiko siellä mahdollisesti sitten ajoitus mennyt pieleen ja jätetty ECU:n uudelleen kalibrointi tekemättä. Vanhoista autoista otettiin tulppa irti ja katottiin tuliko kipinä. Noin ei saa enää nykyisin tehdä käsittääkseni. Liekö sitten tehneet ja ECU sai siitä jännitepiikin.

        Itse en ainakaan nykyautoista ottaisi tulppaa ulos kipinän tarkistusta varten. Se oli sillon kaasarikoneitten aikaan varmaan ihan sallittua, kun ei ollut mitään muita diagnosointi keinoja.

        Kannattaa merkkihuollon kanssa käydä läpi ja kysellä mitä tuo nyrkkipaja on mahdollisesti vikaan tehnyt jos ns. rullat juuttuneet jne.

        Luovuttaahan ei kannata, koska korjaamohan on hyvin todennäköisesti särkenyt auton ohjainboksin. Ne eivät mene rikki tosta vaan, siihen tarvitaan kyllä asiatonta käsittelyä, oli auto Fiat tai ei.

        Huomenna aamulla tarkoitus sinne soittaa ja pyytää selvitystä tapahtuneesta. Alkuperäiseen huoltoon ei vielä ole oltu yhteydessä reklamaation muodossa. Luovuttaa ei ole tarkoitus, ainakaan kovin helpolla.


      • hmmmm
        Alk.per. kirjoitti:

        Huomenna aamulla tarkoitus sinne soittaa ja pyytää selvitystä tapahtuneesta. Alkuperäiseen huoltoon ei vielä ole oltu yhteydessä reklamaation muodossa. Luovuttaa ei ole tarkoitus, ainakaan kovin helpolla.

        ECU on tehty kestämään koko auton eliniän, että jotain on pitänyt mennä vikaan.

        Jos ECU:n korjauttaisi epävirallista reittiä, tulisi sen hinnaksi paljon vähemmän! Useita satoja euroja kuitenkin.

        http://elehuolto.fi/25-moottohjlaitteet-kat/182-moott-ohj-laitteet-fiat

        Tottakai merkkihuolto mielellään sen vaihtaa kalliimman mukaan. Halvempia vaihtoehtoja todennäkösesti on olemassa!

        Netistä googlaamalla löytyy joitain elektroniikka huoltamoita, jotka ovat erikoistuneet autojen ohjainlaitteiden korjauksiin.

        Jos moinen on mahdollista, niin toivottavasti sen uuden ECUN tilauksen saa peruttua. Ei siitä kannata 1500 euroa maksaa. Toisekseen se boksin käristymisen syy pitää selvittää, muuten uusikin boksi on vaarassa. Mieleen tulee lähinnä sytytyspuolaviat. Mutta onko niitä enää uudemmissa 08 vuoden malleissa. Jos ei ole autolla kilometrejäkän paljoa mittarissa, pitäs siinä kohtaa jo kuulua tuotevastuun piiriin. Sytytysosien vaihto kuitenki kuuluu huolto ohjelmaan, että ainakin 100tkm huollon paikkeilla ne tulee käsittääkseni vaihdettavaksi. Muutki ku tulpat siis.

        Autossa jos ei moisia vikoja ole aiemmi ollu, niin voi olla aika varma, että nykynen vika on sieltä huoltamolta lähtösin.

        Puntoista sanotaan, että niihin on helppoa vaihtaa jakohihnat. Pitäs osaavalle korjaamolle ihan rutiinitoimenpide.


    • Mimmi42

      Hei! Kysyn nyt tässä ketjussa samalla, että missä vaiheessa te muut Grande Punton vm. 2008 ootte jakopäärempan teettäneet ?? Mulla tuli just 62000km mittariin. Joko on aika vai uskallanko vielä huristaa?

      • hmmmm

        Jos hihnaa ei ole ikinä vaihdettu, se on ollut jo jatkoajalla pitkään. Se olisi pitänyt vaihtaa ainakin 4v välein, eli jo kerran aiemmin. Aiempi vaihto olisi pitänyt olla v. 12.

        Joku sanoo, että näissä vaihtoväli on 120 tkm, mutta Suomen oloissa ei kannata kokeilla onneaan. Yleisesti se on 60 tkm. Ajallisesti se pitää toki vaihtaa riippumatta kilometreistä jo nyt...


      • aijemmastaneljäktuhatta

        Soita huoltoon. Sieltä minäkin selvitin koska aikaisempi omistaja on hihnan vaihdattanut.
        Mikä tahansa Delta-auto,niin tiedot löytyy koneelta.


      • Mimmi42

        Tänään sitten Fiat grande Puntoon 2008 tehtiin jakopääremontti. Ainakin tähän asti kesti alkuperäinen jakohihna! Hyvä että kesti! :-) Nyt uskallan taas ajella...


    • Fiatasentaja

      Vaihdata SYTYTYSJOHDOT. Eli koko nippu ja samalla uudet sytytystulpat.

    • StilollaPlutoon

      Mimmi42, jakohihnan vaihtoväli Stilossani vm. 2006 on muka 3 vuotta tai 60tkm. Paitsi, että Delta painosti kolmen vuoden jälkeen hihnan vaihtoon, vaikka kilometrejä oli vasta n. 30tkm. Enpä tarkastanut asiaa käsikirjasta. Käsikirjan mukaan vähillä kilometreillä vaihtoväli on 60tkm tai 5 vuotta. Nyt on viides vuosi vaihdon jälkeen menossa, kilometrejä sen jälkeen n. 45tkm. Hyvin kulkee, jarrupalat ja -levyt tulilinjalla, akku vaihdettu, kausihuolto ennen katsastusta huhtikuussa.
      Tarkasta käsikirjasta (ei vain huoltokirjasta) hihnan vaihtoväli, ja pelaa niillä askelmerkeillä.

      • ADseoli

        Jarrupalat eteen.Työt osat yht € 67.


    • Voi viddu mikä rimpula, makaroonia koko rahalla!

    • fiiatti

      Isä-ukolla on vuosimallin -99 Fiat Brava,josta katkesi jakopäänremmi ja meni hampaita poikki.Aivan oma moka häneltä tuo katkeaminen oli,koska ajoi 7vuotta ja 80tkm vaihtamatta remmiä,remppa makso osineen ja töineen 950e.ihmeen kauan tuo hihna kuiteski kesti vaikka vaihtoväli on 3v/60tkm.

    • Anonyymi

      Jako yhde tai kahden hampaan pielessä, ei muuta tarvita kun käy kolmella pytyllä!

    • Kyllähän ne jakopään rullat on erittäin helpot irroittaa,Siihen pystyy kuka tahansa joka tietää missä ne on ja omistaa vaikkapa jakoavaimen ,jos ei kiintolenkkejä omista niin säädettävällkin pärjää, On ikävää ajatella että rahallisesti ns. rokotetaan asiakasta.Tytärenini ja poikani autoa olen pyrkinyt huoltamaan niin pitkälle kuin vain vielä pystyn.Jakopään hihnanvaihdolla päästään 5-7 sadan euron säästöihin, Jos rullat haluaa vaihtaa niin suunnilleen 50-80eur.liisää (ei välttämättä jos ovat tai on kunnossa, huomaa urituksessa,laakeri kyllä kestää). Fiat Puntolla vm.-06 olen ajellut ja on erinomainen auto .Valitettavast moni ei ymmärrä vaihtaa uutta pohjosiin soveltuvaa termostaattia koeeseen.Eivät Italiakassakaan. On talviajoonkin erttäin lämmin auto!

    • Anonyymi

      On tosiaan turha vaihtaa ehjää kiristinrullaa ja ehjää vesipumppua.
      Pelkkä hihnan vaihto on helppo tehdä.

      Mietin sitä että mitä haittaa on jos hiivatti käy kolmella pytyllä.

      Nyky autot on muutenkin kolmi pyttyisiä, joten fiiatti olisi päivittynyt suoraan nykyäikaan.

    • Anonyymi

      -tässä keississä ei nyt sitten selvinnyt että mitä ketjun aloittajan autolle lopulta kävi ja kuka joutui maksumieheksi?
      -juttu lähti rönsyilemään ihan muuhun suuntaan 😉

    • Anonyymi

      Ei ollut ketjun aloittajaa, Puntossa on kuulemma hihna!

    • Anonyymi

      Aloittajalla ollut erikoinen vika. Siellä on todella töpeksineet ensimmäisellä korjaamolla. Punton jakopää ei ole mitenkään eksoottinen, etteikö sitä osaisi kuka vain laittaa, kun sen osaa kotimekaanikkokin jopa ensimmäisenä hihnanvaihtonaan. NIin mikä tuossa on voinut mennä pieleeen.

      No siellä on voitu asentaa mm. apulaitehihnapyörä väärään asentoon, kun siinä on semmonen pikkunen reikä, johon pitää uloke sattua just kohdilleen. Ei hankalaa. On kyllä niin typerä korjaamo, että varmaan ovat ajoituksenkin sössineet.

      • Anonyymi

        Jos startatessa jakohihna katkeaa Grande Punton 1,2 koneesta,hajoaako paikkoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos startatessa jakohihna katkeaa Grande Punton 1,2 koneesta,hajoaako paikkoja?

        Ei kukaan tiedä neuvoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe