Päätinpä laitattaa taannoin kyseiset renkaat autooni. Kiinnostusta herätti nimenomaan kulutuspinnassa oleva rouhe jota rengasmyyjä kehui. No, pinta näytti alle laitettaessa näin maallikon silmissä aivan tavalliselta. Heti miettimään että taas kuluttajaa huijataan koko rahalla. Mutta ei sittenkään, 3tkm jälkeen alkoi tapahtua. Kulutuspinta todella on täynnä pieniä kiiltäviä kiteitä. Pinta tuntui karkealta kuin hiekkapaperi. Jää nähtäväksi kuinka rengas toimii kunnon talvikeleillä, vakuuttaa hyvältä tähän asti, tiedä sitten? Tunnettu merkki GD ainakin on. Googlella löysin valmistusmaita ainakin Pohjois-Amerikka, Sveitsi, Ruotsi ja vissiin Suomessakin niitä tehdään. Mielenkiintoinen keksintö, luulisi toimivan jos niitä noin monessa maassa tehdään?
Green Diamond
33
6108
Vastaukset
- sori
Tuulilasin testissä Green Diamond ei pärjännyt.
Testissä oli kitkoissa kuusi rengasta.
Kiihdytyksessä jäällä Green Diamond jäi toiseksi viimeiseksi, ainoastaan suuren nopeusluokan omaava keskieurooppaan tarkoitettu kitka oli huonompi.Sama sijoitus jarrutuspidossa, sivuttaispidossa ja käsittelykokeessa jäällä.
Lumikokeissa sama sijoitus kiihdytys, jarrutus, käsitely ja mäkikokeessa.
Loskaliirrossa Diamondi oli sijalla 4, märällä asfaltilla tehdyissä jarrutus ja käsittely kokeissa sijalla 2
Melumittauksessa sijalla 2.
Jarrutus kuivalla asfaltilla, sijalla2 ja kuivakäsitelyssä sijalla 6.
Yhteisarvosana 6 , sama kuin Keski-Eurooppaan tarkoitetulla T-nopeusluokan renkaalla.- gummi
sehän riippuu kuin painavassa autossa niitä käytetään, renkaat kun ei toimi kaikissa autoissa yhtä hyvin.
- väittää joutavia
gummi kirjoitti:
sehän riippuu kuin painavassa autossa niitä käytetään, renkaat kun ei toimi kaikissa autoissa yhtä hyvin.
Ja mitenkähän päin se auton massa vaikuttaa? Lisää vai vähentää pitoa?
Autolehtien testit tehdään nykyään n. 1200-1300 kg painavilla autoilla, pl. VW Borat. Tuollaisen massan pitäisi riittää renkaalle kuin renkaalle.
Vai meinaatko että pitäisi testata 800 kg Fiat Unoilla, että tulisivat renkaiden "todelliset" ominaisuudet esiin.
Ihme renkaat nuo Green Diamondit, kun vaativat just oikean painoisen auton.. ei ne muut renkaat vaan semmoisia vaadi. - Risto
Nokian sponsoroima testi, nokian testiradalla. Hmm...aika kumma jos ei nokialainen rengas pärjäisi. Eivät testanneet pitoa märällä jäällä.
Diamondihan puree märkään jäähän kai parhaiten.
Ei nastan veroinen pito mutta jäällä pitää hyvin kitkarenkaaksi. - inttää
Risto kirjoitti:
Nokian sponsoroima testi, nokian testiradalla. Hmm...aika kumma jos ei nokialainen rengas pärjäisi. Eivät testanneet pitoa märällä jäällä.
Diamondihan puree märkään jäähän kai parhaiten.
Ei nastan veroinen pito mutta jäällä pitää hyvin kitkarenkaaksi."Nokian sponsoroima testi, nokian testiradalla.. jne.."
Rengastestit tehdään AINA jonkun rengasvalmistajan radalla. Se johtuu siitä, että vain rengasvalmistajat voivat tarjota tarvittavat puitteet kattavien rengastestien tekemiseen.
Mielestäni yrität kyseenalaistaa puolueettoman rengastestin luotettavuuden halvalla tavalla, väittämällä testiä puolueelliseksi. Tämä on hyvin yleinen väittämä, jos testitulokset eivät miellytä omia tarkoitusperiä.
Green Diamond ei muutu hyväksi renkaaksi puolueettomien testien tuloksia väheksymällä. Rengas muuttuu hyväksi renkaaksi vain valmistajan tekemän tuotekehityksen avulla.
Jos olet tyytyväinen ostamiisi Green Diamond-renkaisiin, niin se on ihan jees. Älä viitsi kuitenkaan tehdä itseäsi naurettavaksi yrittämällä kyseenalaistaa vallitsevia tosiasioita. - hsjskj
inttää kirjoitti:
"Nokian sponsoroima testi, nokian testiradalla.. jne.."
Rengastestit tehdään AINA jonkun rengasvalmistajan radalla. Se johtuu siitä, että vain rengasvalmistajat voivat tarjota tarvittavat puitteet kattavien rengastestien tekemiseen.
Mielestäni yrität kyseenalaistaa puolueettoman rengastestin luotettavuuden halvalla tavalla, väittämällä testiä puolueelliseksi. Tämä on hyvin yleinen väittämä, jos testitulokset eivät miellytä omia tarkoitusperiä.
Green Diamond ei muutu hyväksi renkaaksi puolueettomien testien tuloksia väheksymällä. Rengas muuttuu hyväksi renkaaksi vain valmistajan tekemän tuotekehityksen avulla.
Jos olet tyytyväinen ostamiisi Green Diamond-renkaisiin, niin se on ihan jees. Älä viitsi kuitenkaan tehdä itseäsi naurettavaksi yrittämällä kyseenalaistaa vallitsevia tosiasioita.olivat tuulilasin testissä 8000km ajetut, muut olivat uusia ajamattomia eli greenit antoivat tasoitusta!
- hsjskj
hsjskj kirjoitti:
olivat tuulilasin testissä 8000km ajetut, muut olivat uusia ajamattomia eli greenit antoivat tasoitusta!
itsekin ostaa nuo green diamondit ovat parisataa halvemmat kuin "aidot renkaat"!
- ASIAA!!
inttää kirjoitti:
"Nokian sponsoroima testi, nokian testiradalla.. jne.."
Rengastestit tehdään AINA jonkun rengasvalmistajan radalla. Se johtuu siitä, että vain rengasvalmistajat voivat tarjota tarvittavat puitteet kattavien rengastestien tekemiseen.
Mielestäni yrität kyseenalaistaa puolueettoman rengastestin luotettavuuden halvalla tavalla, väittämällä testiä puolueelliseksi. Tämä on hyvin yleinen väittämä, jos testitulokset eivät miellytä omia tarkoitusperiä.
Green Diamond ei muutu hyväksi renkaaksi puolueettomien testien tuloksia väheksymällä. Rengas muuttuu hyväksi renkaaksi vain valmistajan tekemän tuotekehityksen avulla.
Jos olet tyytyväinen ostamiisi Green Diamond-renkaisiin, niin se on ihan jees. Älä viitsi kuitenkaan tehdä itseäsi naurettavaksi yrittämällä kyseenalaistaa vallitsevia tosiasioita.Kyllä nokialainen on testivoittajana paikkansa ansainnut! Edustaa suomalaista talvirengasosaamista alan huipulta. Jotkut vetää vaan hirveitä johtopäätöksiä noista testeistä. Ei testin muut rengaat todellakaan ole huonoja. Päin vastoin. Tuskinpa Ladakaan alettaisi testissä Ferrariin vertaamaan. Eli muut tuulilasin testirenkaat varmasti ovat hyviä renkaita, myös testin "häviäjätkin" Huippusuoritus myös green diamondilta että pääsee noin kovaan seuraan testirintamalla. Testi on varmasti pätevä kun sitä osaa tulkita oikein. Siis testin häviäjä on varmasti parempi kuin monet muut markkinoilla olevat kitkat!
- vertailin ja totesin
hsjskj kirjoitti:
itsekin ostaa nuo green diamondit ovat parisataa halvemmat kuin "aidot renkaat"!
Hain 195/55 R15 renkaita. Green Diamondit olisin saanut 300€ töineen. Ostin kuitenkin Goodyear UG500 renkaat 370€.
- vertailunvuoksi
ASIAA!! kirjoitti:
Kyllä nokialainen on testivoittajana paikkansa ansainnut! Edustaa suomalaista talvirengasosaamista alan huipulta. Jotkut vetää vaan hirveitä johtopäätöksiä noista testeistä. Ei testin muut rengaat todellakaan ole huonoja. Päin vastoin. Tuskinpa Ladakaan alettaisi testissä Ferrariin vertaamaan. Eli muut tuulilasin testirenkaat varmasti ovat hyviä renkaita, myös testin "häviäjätkin" Huippusuoritus myös green diamondilta että pääsee noin kovaan seuraan testirintamalla. Testi on varmasti pätevä kun sitä osaa tulkita oikein. Siis testin häviäjä on varmasti parempi kuin monet muut markkinoilla olevat kitkat!
Vertaillaampa parhaan(Nokian RSI) ja toisiksi huonoimman(GreenDiamond) tuloksia.
Kiihdytyspito jäällä:
RSI: 13,5m
GreenDiamond: 17,4
Jarrutuspito jäällä:
RSI: 20,2m
GreenDiamond: 26,2m
Jääympyrä:
RSI: 44,1s
GreenDiamond: 53,3s
Jäärata:
RSI: 76,4s
GreenDiamond:85,5s - lukijoita
hsjskj kirjoitti:
olivat tuulilasin testissä 8000km ajetut, muut olivat uusia ajamattomia eli greenit antoivat tasoitusta!
Green Diamondithan pitää nimenomaa sisäänajaa kunnolla, että niiden granulaatit tulevat esiin.
Väitteesi antaa virheellistä tietoa, ja yrität ilmeisesti tahallasi hämätä muita lukijoita.
Green Diamondit eivät siis ole antaneet tasoitusta, vaan niille on annettu tasoitusta ajamalla ne kunnolla sisään. - hsjskj
vertailin ja totesin kirjoitti:
Hain 195/55 R15 renkaita. Green Diamondit olisin saanut 300€ töineen. Ostin kuitenkin Goodyear UG500 renkaat 370€.
hinta on 410 euroo töineen nämä Green Diamondit, muut kitkat on noin 200€ kalliimmat eli erotuksella saan lohkolämmittimen autooni.
- huomioon
vertailunvuoksi kirjoitti:
Vertaillaampa parhaan(Nokian RSI) ja toisiksi huonoimman(GreenDiamond) tuloksia.
Kiihdytyspito jäällä:
RSI: 13,5m
GreenDiamond: 17,4
Jarrutuspito jäällä:
RSI: 20,2m
GreenDiamond: 26,2m
Jääympyrä:
RSI: 44,1s
GreenDiamond: 53,3s
Jäärata:
RSI: 76,4s
GreenDiamond:85,5sTestatut renkaat oli täysin uusia, paitsi gd jolla oli ajettu 8tkm. Tavallinen kitkarengas on UUTENA parhaimmillaan eli pito heikkenee kilometrien myötä. Testi sanoo: rsi on uutena hyvä, käytettynä kysymysmerkki. Ois ollu kiva nähdä kuinka esim. rsi ois pärjänny 8tkm ajettuna. Gd taas saavuttaa parhaat ominaisuutensa sisäänajon jälkeen ja ymmärtääkseni säilyttää ne koko käyttöiän. Pitää siis myös kuluneena. Harvemmin sitä uusilla ajetaan ellei oo varaa vaihtaa joka viikko. Lamellit kai niistä pyöristyy ja pito heikkenee. Näin olen asian ymmärtänyt.
- etni
huomioon kirjoitti:
Testatut renkaat oli täysin uusia, paitsi gd jolla oli ajettu 8tkm. Tavallinen kitkarengas on UUTENA parhaimmillaan eli pito heikkenee kilometrien myötä. Testi sanoo: rsi on uutena hyvä, käytettynä kysymysmerkki. Ois ollu kiva nähdä kuinka esim. rsi ois pärjänny 8tkm ajettuna. Gd taas saavuttaa parhaat ominaisuutensa sisäänajon jälkeen ja ymmärtääkseni säilyttää ne koko käyttöiän. Pitää siis myös kuluneena. Harvemmin sitä uusilla ajetaan ellei oo varaa vaihtaa joka viikko. Lamellit kai niistä pyöristyy ja pito heikkenee. Näin olen asian ymmärtänyt.
Se GD:n pito-ominaisuudet heikkenee ajan myötä. Vai onko GD:ssä jotain super kumiseosta, mikä poikkeaa kaikista muista?
- Freewheel
etni kirjoitti:
Se GD:n pito-ominaisuudet heikkenee ajan myötä. Vai onko GD:ssä jotain super kumiseosta, mikä poikkeaa kaikista muista?
Renkaan pinnassa oleva granulaattikerros kai pitää renkaan pito-ominaisuuksia yllä. Renkaan kuluessa uutta kidettä tulee esille ja pito säilyy.
- muuttumisesta
huomioon kirjoitti:
Testatut renkaat oli täysin uusia, paitsi gd jolla oli ajettu 8tkm. Tavallinen kitkarengas on UUTENA parhaimmillaan eli pito heikkenee kilometrien myötä. Testi sanoo: rsi on uutena hyvä, käytettynä kysymysmerkki. Ois ollu kiva nähdä kuinka esim. rsi ois pärjänny 8tkm ajettuna. Gd taas saavuttaa parhaat ominaisuutensa sisäänajon jälkeen ja ymmärtääkseni säilyttää ne koko käyttöiän. Pitää siis myös kuluneena. Harvemmin sitä uusilla ajetaan ellei oo varaa vaihtaa joka viikko. Lamellit kai niistä pyöristyy ja pito heikkenee. Näin olen asian ymmärtänyt.
"Gd taas saavuttaa parhaat ominaisuutensa sisäänajon jälkeen ja ymmärtääkseni säilyttää ne koko käyttöiän."
Nyt on markkinamiesten puheet kyllä uponneet sinuun kuin häkä.
Tässä keskustelussa on annettu harhaanjohtavasti ymmärtää, että GD paranisi loputtomasti vanhetessaan, ja muut renkaat huonontuisivat. Toisaalta on suorastaan valehdeltu, että GD olisi "antanut tasoitusta" muille renkaille testeissä, koska niillä oli ajettu 8000 km. Tämä väittämä on jo osoitettu virheelliseksi.
GD on pinnoitettu talvirengas. Sen runko on jo valmiiksi vanha. Sen kumiseos vanhenee aivan samalla tavalla kuin muidenkin renkaiden kumiseos. Sen lamellit kuluvat samalla tavalla kuin muidenkin renkaiden lamellit.
Ainoa ero ovat nämä granulaatit, joita kumiseoksessa on tasaisesti koko matkalla. Kaikissa muissakin kitkarenkaissa _kumiseos_ on tehty niin, etteivät sen pito-ominaisuudet sen pito-ominaisuudet muutu renkaan kuluessa, muuten kuin vanhenemisprosessin seurauksena. Esim. Bridgestone Blizzakin imukuppimainen pinta uudistuu jatkuvasti renkaan kuluessa.
Olen edelleen sitä mieltä, että GD ei ole edes parhaimpien kitkojen veroinen rengas. Joka on ostanut GD:t ja on tyytyväinen niihin, niin mikäpäs siinä. En kuitenkaan pidä hyväksyttävänä, että GD:n ominaisuuksia yritetään väkisin vääntää paremmiksi kuin ne ovat. - Duffe
muuttumisesta kirjoitti:
"Gd taas saavuttaa parhaat ominaisuutensa sisäänajon jälkeen ja ymmärtääkseni säilyttää ne koko käyttöiän."
Nyt on markkinamiesten puheet kyllä uponneet sinuun kuin häkä.
Tässä keskustelussa on annettu harhaanjohtavasti ymmärtää, että GD paranisi loputtomasti vanhetessaan, ja muut renkaat huonontuisivat. Toisaalta on suorastaan valehdeltu, että GD olisi "antanut tasoitusta" muille renkaille testeissä, koska niillä oli ajettu 8000 km. Tämä väittämä on jo osoitettu virheelliseksi.
GD on pinnoitettu talvirengas. Sen runko on jo valmiiksi vanha. Sen kumiseos vanhenee aivan samalla tavalla kuin muidenkin renkaiden kumiseos. Sen lamellit kuluvat samalla tavalla kuin muidenkin renkaiden lamellit.
Ainoa ero ovat nämä granulaatit, joita kumiseoksessa on tasaisesti koko matkalla. Kaikissa muissakin kitkarenkaissa _kumiseos_ on tehty niin, etteivät sen pito-ominaisuudet sen pito-ominaisuudet muutu renkaan kuluessa, muuten kuin vanhenemisprosessin seurauksena. Esim. Bridgestone Blizzakin imukuppimainen pinta uudistuu jatkuvasti renkaan kuluessa.
Olen edelleen sitä mieltä, että GD ei ole edes parhaimpien kitkojen veroinen rengas. Joka on ostanut GD:t ja on tyytyväinen niihin, niin mikäpäs siinä. En kuitenkaan pidä hyväksyttävänä, että GD:n ominaisuuksia yritetään väkisin vääntää paremmiksi kuin ne ovat.Puhutko kokemuksesta GD:stä vai mutu-tuntumalta joka on kielteinen kaikkia pinnattuja renkaita kohtaan. Itsekin olen ajnut kitkoilla jo kymmenen vuotta ja olen harkinnut kokeilla GD:tä, sillä hintaero uusiin on melkoinen. Normaalikäytössä talvirenkaaksi pinnoitettu toimii varmaan runkonsa puolesta moitteetta.
- hsjskj
muuttumisesta kirjoitti:
"Gd taas saavuttaa parhaat ominaisuutensa sisäänajon jälkeen ja ymmärtääkseni säilyttää ne koko käyttöiän."
Nyt on markkinamiesten puheet kyllä uponneet sinuun kuin häkä.
Tässä keskustelussa on annettu harhaanjohtavasti ymmärtää, että GD paranisi loputtomasti vanhetessaan, ja muut renkaat huonontuisivat. Toisaalta on suorastaan valehdeltu, että GD olisi "antanut tasoitusta" muille renkaille testeissä, koska niillä oli ajettu 8000 km. Tämä väittämä on jo osoitettu virheelliseksi.
GD on pinnoitettu talvirengas. Sen runko on jo valmiiksi vanha. Sen kumiseos vanhenee aivan samalla tavalla kuin muidenkin renkaiden kumiseos. Sen lamellit kuluvat samalla tavalla kuin muidenkin renkaiden lamellit.
Ainoa ero ovat nämä granulaatit, joita kumiseoksessa on tasaisesti koko matkalla. Kaikissa muissakin kitkarenkaissa _kumiseos_ on tehty niin, etteivät sen pito-ominaisuudet sen pito-ominaisuudet muutu renkaan kuluessa, muuten kuin vanhenemisprosessin seurauksena. Esim. Bridgestone Blizzakin imukuppimainen pinta uudistuu jatkuvasti renkaan kuluessa.
Olen edelleen sitä mieltä, että GD ei ole edes parhaimpien kitkojen veroinen rengas. Joka on ostanut GD:t ja on tyytyväinen niihin, niin mikäpäs siinä. En kuitenkaan pidä hyväksyttävänä, että GD:n ominaisuuksia yritetään väkisin vääntää paremmiksi kuin ne ovat.niin ei ole huolen häivää.Sijat kahdesta eteenpäin on surkeita ja niitä ei saisi edes myydä ihmisille! näinkö ihmiset ajattelevat noista testeistä. Miksiköhän jotkut ostavat niitä autoja jotka sijoittuvat testeissä sijoille 5-6 esim. uusi pösö 407 jossa oli ajettavuusongelmia ilman ajonvakautusta? mielestäni pösö ja greendiamond ovat ihan kelpotuotteita ja ihmiset ostavat niitä ja ilmeisesti ovat tyytyväisiä.Rengasliikkeessä sanoivat että testirenkailla oli ajettu 80000km onko totta sitä en tiedä. Kumpaan uskot Bridgestonen imukuppeihin vai GD:n granulaatteihin?
- Autokauppias
Duffe kirjoitti:
Puhutko kokemuksesta GD:stä vai mutu-tuntumalta joka on kielteinen kaikkia pinnattuja renkaita kohtaan. Itsekin olen ajnut kitkoilla jo kymmenen vuotta ja olen harkinnut kokeilla GD:tä, sillä hintaero uusiin on melkoinen. Normaalikäytössä talvirenkaaksi pinnoitettu toimii varmaan runkonsa puolesta moitteetta.
Kirjoitukseni oli mielestäni hyvin asiallinen, eikä siinä aiheettomasti parjattu mitään rengastyyppiä.
Itselläni on vuosien kokemus kitkarenkaista, GD:tä en itse omista, ajanut olen kyllä parilla setillä. Olen myös kuullut paljon mielipiteitä ko. renkaista, siis ihan muualla kuin tällä palstalla.
Jos luet kirjoitukseni huolellisesti, huomaat, ettei asenteeni GD:tä vastaan ole kielteinen. Haluan korostaa asiallisen tiedon jakamista. Mielipiteeni tiivistyy tähän kommenttiin:
"Olen edelleen sitä mieltä, että GD ei ole edes parhaimpien kitkojen veroinen rengas. Joka on ostanut GD:t ja on tyytyväinen niihin, niin mikäpäs siinä. En kuitenkaan pidä hyväksyttävänä, että GD:n ominaisuuksia yritetään väkisin vääntää paremmiksi kuin ne ovat."
Yritän siis vain korostaa sitä, että puolueettomien testien, ja yleisten rengasfaktojen valossa GD ei tällä hetkellä yllä ominaisuuksiltaan parhaimpien kitkarenkaiden tasolle. Se myös kuluu täsmälleen samalla tavalla kuin muutkin renkaat. Granulaatit uudistuvat, mutta kumiseos vanhenee ja lamellit kuluvat. Tämän ei pitäisi olla kenellekään epäselvää.
Granulaattien "uudistuminen" on kyllä hyvä asia, ja se ylläpitää renkaan pitokykyä tiettyyn rajaan saakka, muttta pitokyky ei takuulla säily samalla tasolla koko käyttöiän ajan, kuten aikaisempi kirjoittaja antoi virheellisesti ymmärtää.
Voisin itse harkita GD:n ostoa, ja mielestäni se on oiva keksintö. Jos joku on ostanut GD:t ja on niihin tyytyväinen, niin hyvä homma. Mutta älkää yrittäkö kyseenalaistaa puolueettomia testituloksia, älkääkä uskoko ihan kaikkea mitä renkaan valmistaja sanoo. Autolehtiäkään ei pidä sokeasti uskoa, mutta pidän niitä tässä tapauksessa luotettavampana kuin valmistajan nettisivuja tms. - Autokauppias
hsjskj kirjoitti:
niin ei ole huolen häivää.Sijat kahdesta eteenpäin on surkeita ja niitä ei saisi edes myydä ihmisille! näinkö ihmiset ajattelevat noista testeistä. Miksiköhän jotkut ostavat niitä autoja jotka sijoittuvat testeissä sijoille 5-6 esim. uusi pösö 407 jossa oli ajettavuusongelmia ilman ajonvakautusta? mielestäni pösö ja greendiamond ovat ihan kelpotuotteita ja ihmiset ostavat niitä ja ilmeisesti ovat tyytyväisiä.Rengasliikkeessä sanoivat että testirenkailla oli ajettu 80000km onko totta sitä en tiedä. Kumpaan uskot Bridgestonen imukuppeihin vai GD:n granulaatteihin?
Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Ilmeisesti tarkoituksenasi on irvailla kirjoitustani, mutta luepa se tarkemmin.
Siinä ei yritetä halveerata GD:tä millään tavalla, vaan yritetään korostaa sitä, että se ei ole mikään ihmerengas jonka ominaisuudet säilyvät loputtomiin. Kylmä testifakta on, että GD:n pito-ominaisuudet sisäänajettuina (eli huippupitoisena) eivät pärjää edes keskiverrolle kitkarenkaalle.
GD:n pito-ominaisuudet eivät takuulla säily muuttumattomana koko sen käyttöikää, kuten tässä eräs mainosten uhri väitti. Granulaattien "uudistuminen" edesauttaa pidon säilymistä, mutta ei voi mitään renkaan kulumiselle ja vanhenemiselle.
Uskon sekä GD:n granulaatteihin, että esimerkkinä käyttämäni Blizzakin kumiseokseen. Blizzakin kumiseoksen rakenne on muistaakseni kohta kymmenen vuotta vanha keksintö, ja patentoitu ratkaisu. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai mystistä, niin kuin ei ole GD:n kumiseoksessakaan. Uskon patenttiviranomaisia takuulla ennemin kuin sinua.
Peugeot 407, GD:t ja muut "testihäviäjät" ovat useimmiten ihan kelpo tuotteita, muuta en ole koskaan väittänytkään. Mutta esim. TM:n rengastesteissä on kyllä usein ollut renkaita, joiden hankintaa rengastestaajat eivät edes suosittele, kyllä siinä vähän on miettimistä.
Pösöjen yliohjautuvuus ääritilanteissa on ollut tiedossa jo 80-luvulla, se ei ole mikään uutinen. Mielestäni on tosin kumma juttu, että Pösö, joka osaa rakentaa autoon erinomaiset ajo-ominaisuudet, jättää niihin tuollaisia porsaanreikiä. Kyllä sen 407:n silti uskaltaa ostaa, onhan siinä se ESP.
GD:t ovat varmasti ihan hyvä ostos, mutta ihmerenkaita ne eivät ole. - Freewheel
Autokauppias kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Ilmeisesti tarkoituksenasi on irvailla kirjoitustani, mutta luepa se tarkemmin.
Siinä ei yritetä halveerata GD:tä millään tavalla, vaan yritetään korostaa sitä, että se ei ole mikään ihmerengas jonka ominaisuudet säilyvät loputtomiin. Kylmä testifakta on, että GD:n pito-ominaisuudet sisäänajettuina (eli huippupitoisena) eivät pärjää edes keskiverrolle kitkarenkaalle.
GD:n pito-ominaisuudet eivät takuulla säily muuttumattomana koko sen käyttöikää, kuten tässä eräs mainosten uhri väitti. Granulaattien "uudistuminen" edesauttaa pidon säilymistä, mutta ei voi mitään renkaan kulumiselle ja vanhenemiselle.
Uskon sekä GD:n granulaatteihin, että esimerkkinä käyttämäni Blizzakin kumiseokseen. Blizzakin kumiseoksen rakenne on muistaakseni kohta kymmenen vuotta vanha keksintö, ja patentoitu ratkaisu. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai mystistä, niin kuin ei ole GD:n kumiseoksessakaan. Uskon patenttiviranomaisia takuulla ennemin kuin sinua.
Peugeot 407, GD:t ja muut "testihäviäjät" ovat useimmiten ihan kelpo tuotteita, muuta en ole koskaan väittänytkään. Mutta esim. TM:n rengastesteissä on kyllä usein ollut renkaita, joiden hankintaa rengastestaajat eivät edes suosittele, kyllä siinä vähän on miettimistä.
Pösöjen yliohjautuvuus ääritilanteissa on ollut tiedossa jo 80-luvulla, se ei ole mikään uutinen. Mielestäni on tosin kumma juttu, että Pösö, joka osaa rakentaa autoon erinomaiset ajo-ominaisuudet, jättää niihin tuollaisia porsaanreikiä. Kyllä sen 407:n silti uskaltaa ostaa, onhan siinä se ESP.
GD:t ovat varmasti ihan hyvä ostos, mutta ihmerenkaita ne eivät ole.Käyppä vilasemassa GD:n kotisivulla. Siellä on vertailu jääpidosta. Bizzakki mukana. Imukupeista sen verran että 70-luvulla tunnettiin rengas nimeltä nokia nr05. Sitä sanottiin imukuppirenkaaks. Mut siitä on jo yli 30 vuotta. Että silleen....
- Autokauppias
Freewheel kirjoitti:
Käyppä vilasemassa GD:n kotisivulla. Siellä on vertailu jääpidosta. Bizzakki mukana. Imukupeista sen verran että 70-luvulla tunnettiin rengas nimeltä nokia nr05. Sitä sanottiin imukuppirenkaaks. Mut siitä on jo yli 30 vuotta. Että silleen....
Mainitsemani Bridgestone Blizzak oli vain ESIMERKKI, kun puhuttiin erilaisista kumiseoksista.
Kukaan ei missään vaiheessa ole väittänyt Blizzakia GD:tä paremmaksi täi päinvastoin. Olet siis ymmärtänyt pointtini väärin.
GD:n kotisivuilla olevaan tutkimustietoon kannattaa suhtautua suurella varauksella.
Valmistaja julkaisee poikkeuksetta vain ne tulokset, jotka palvelevat sen omia etuja.
On lisäksi olemassa tutkimustuloksia ja "tutkimustuloksia". Vilkaiseppa vaikka tuota sivustoa:
http://www.dsuper.net/~tonyg29/
Et varmaan usko sanaakaan, ethän? Silti myyntimies toitottaa miten puolueettomat tutkimustulokset osoittavat sitä ja tätä..
GD ei ole mikään poikkeus näiden ihmetuotteiden joukossa. Puolueettomissa ja julkisissa testeissä se ei ole pärjännyt. Jostain syystä valmistajan sivuilla olevissa testeissä se kuitenkin sijoittuu kärkeen, miksiköhän?
Syy on luultavasti joko se, että sinänsä luotettavaa testidata esitetään siten, että tulokset ovat GD:lle edullisia, tai sitten kyseessä on ns. maksettu testi, jonka tarkoituksena ei ole saada luotettavaa tulosta, vaan GD:n valmistajaa miellyttävä tulos.
Edelleenkään en väitä, että GD olisi huuhaata. Se on varmasti ihan mainio rengas, ja voisin itsekin harkita niiden ostoa. Markkinamiesten puheita ei vaan kannata sokeasti uskoa, eikä toisten mielipiteitä kannata yrittää ymmärtää väärin.
- Renkaasta
Sehän kai yks pontti on että renkaan luvataan säilyttävän kitkaominaisuutensa kulumisen myötä. Uutta rouhetta tulee pintaan renkaan kuluessa. Normikitka menettää kai jonkun verran pidostaan yhden talven jälkeen.Eli siinä mielessä vois maksaa itsensä takaisin. Pitänee kokeilla....
- Repe
Saakohan sillä ajaa esim. saksassa? Siellähän nastat on kielletty, mutta mites rouhe? Fiksulta idealta tuntuu, perinteinen kitkarengas kun on jäällä aika avuton.
- AINA nastat alla.
Kitkauskovaisilta pitää ruveta perimään veroa aiheuttamistaan kuolonkolareista. Nastoilla ajavat maskasvat näiden idioottien törmäilyt korkeina vakuutusmaksuina. Kitkauunoille myös korkeammat vakuutusmaksut.
- ÅÅPÅ
Reilusti korotetut vakuutusmaksut kitkapaskoilla ajaville.
- Kitkoilla mennään
Kaksi edellistä viestiä ihmetyttää ja heidän herjaava asenteensa. Olen pakettiautollani ajanut pohjoisessa lumisilla ja millä lie keleillä, Green Diamond kitkoilla. Ostin ensimmäiset kitkat valtakunnan rajan toiselta puolelta ja sieltä hain seuraavankin lastin. Kun pohjoisessa ei ole ko. kitkoille myyntiä. Olen myös ajanut aiemmin sekä nastoilla ja muunmerkkisillä kitkoilla, joten tiedän mitä kerron ja en aja vanhoilla renkailla.
Ensimmäinen kokemus GD- kitkasta oli jo positiivinen mm.hiljaisuuden merkeissä. Toinen - merkki antoi jo muutaman sadan asfaltilla ajamisen kilometrin jälkeen jäällä myös hyvät plussat pidolle ja ajettavuudelle, ei mitkään "tuutilullat". Ennenkaikkea jääpito on ainakin Ducatossa ihmeellisen hyvä, mutta tietysti niinkuin kaikille kitkoille ominaista on liukkaan jään päälle, satanut uusi lumi.
Kyllä suurin virhe ja onnettomuuslukemiin vaikuttaneet seikat ovat ajajan korvienväli eli ylinopeus ja pienet turvavälit. Ajakaa ja menkää niinkuin pohjoisessa, vaikka ei etelän kova liikenne täällä, niin kelien mukaan nopeus, ÄLKÄÄ KAAHAILKO. Valitkaa nopeus siihen tasoon, että saatte autonne pysäytettyä, kun valot vaihtuu punaiselle. Lisäksi etelän ruuhka- alueilla pidetään talvet tiet sulina, eikös sinne olisi kitka oivallinen valinta ja nopeutta vähentäen, asenne ratkaisee ja verorahoja säästyy tiekulumisista.
Iso sulka hattuun, kun maantiet eivät kulu nastojen malliin ja onko tieurat, kevään tultua kasvaneet talvella huomattavasti nastoilla jyrrättyinä, vaikkakin edellisenä kesänä on laitettu uusi pinta tiehen. Liikennevaloissa näkee, miten kiihdytykset ja suttaukset ovat kuluttaneet pinnat nastoilla hirveiksi. Joka vuosi saa korjata kuluneet tiet. Valtio antaa tiekunnossapitoon jatkuvasti vähemmän rahaa. Älkää narisko enää p....a, kitkat todella toimii, jos asennoituu oikein. - Tottatoinenpuoli
Hassua tuo onnettomuuden aiheuttajat "kitkauunot". Oikein perus trolli ja provo! Kun nyt sitten vieläkin on kitkarenkaat reilussa vähemmistössä, niin sopii katsoa ojanpojalle, useimmissa alla nastat, tilasto sen jo kertoo. Kuten edellinen: vauhti kelin mukaan ja ennakointia. Asenteella ajetaan ei renkailla!
- Pölhökustaalle
Kerro se cruzeiderille, vauhti kelin mukaan ja ennakointia. Eihän se saatanan kuolematon misukka kikkeli sitä tajua, luulee kaikkien ajavan kiinalaisilla renkailla. Pitää keskikastin misukoita ylivoimaisina. Testit ja kokemukset kertoo ihan muuta.
- Cruzeideri
Tilastot kertovat, että kitkoilla riski joutua onnettomuuteen on isompi.
Tilastot kertovat myös sen, että nastojen aiheuttamaan pölyyn kuolee useampi kuin kitkojen liukkauteen. Mutta pölyhän ei osu renkaanostajaan.
Anteeksi vajaaälyisen fanipoikani mekastusta tuossa yllä. Hänellä on pieni, yrittäkää ymmärtää toista.
- Kokemustietoa
Hei,
Jäin taannoin miettimään Turussa toimineen Green Diamond -renkaan myyjän puheita ja sain asiasta valokopionkin. Vaikutti lupaavalta, mutta en täysin uskonut. Myyjä tarkisti silloiset renkaani ja sanoi, että nykyisillä renkaillasi pärjäät vielä vuodenpäivät, mutta kun nuo ovat loppuun ajettuja, niin harkitsepa tätä. - Vuosi vierähti ja renkaanvaihto tuli eteeen ja kun GrD -kitkarenkaan hintakin vaikutti kohtuulliselta, päätin kokeilla. Autona oli tuolloin etuvetoinen Mazda 626 vm. 1990-92 (jotain) ja automaattivaihteilla.
En katunut - en todellakaan. Olin yllättynyt renkaiden toimivuudesta, sivuttaispidosta, jarrutusmatkoista yms. yms. ja myös talvikelillä. Muinakin vuodenaikoina rengas osoittautui lupauksiaan paremmaksi. Satoipa vettä, lunta, räntää - olipa loskaa tai sohjoa, niin vesiliirroista tms. ei ollut tietoakaan. Auto meni 'Kuin Juna' aina samalla lailla ja pysähtyi myös melkein kuin talvikeleillä.
Ainoastaan jokusen kerran jossain aivan jäisissä äärioloissa sai vähän olla ns. 'Kieli keskellä suusta', mutta sama olisi tilanne varmasti ollut myös nastarenkailla. - JA GrD -renkaat myös KESTIVÄT pitkään. Ajoin tuolloin noin 20.000 (joskus 25.000) km vuodessa ja Mazdalla oli Green Diamondit alla noin 4 kesää ja 4 talvea, eikä renkaita tarvinnut lainkaan vaihtaa.
Myöhemmin auto vaihtui Mercedes Benz E 200 CDI ja takavetoiseksi, joten olin aika skeptinen, toimisiko Green Diamond siinä lainkaan samalla tavalla. Päätin kuitenkin kokeilla uudelleen. Ja hyviä kokemuksia tuli Mersullakin, vaikka takavetoisena se ei muutoinkaan ole aivan yhtä hyvä 'talviauto' kuin etuvetoiset, nelivedosta puhumattakaan.
Samat kokemukset Mersulla kuin Mazdallakin. Satoi vettä, räntää, lunta sohjoa, loskaa - auto meni kuin juna 'melkein hievahtamattakaan' - jarrutusmatkoissakaan ei koskaan ollut moitittavaa - en ainakaan mitään erityistä huomannut. Tässä autossa oli sentään ABS-jarrut ja luiston estot.
Noin 3 kesää ja talvea ajoin Grd-renkailla Mesellä, kunnes renkaat olivat kuluneet 'sakkorenkaiksi. Mersulla ajoin noin 25.000 - 30.000 vuodessa. Eturenkaista oli molemmista kulunut noin 1/3- 1/2 sileäksi ja silti pito oli talvikelilläkin selvästi parempi kuin nykyisillä ja uusilla Hankook -merkkisillä nastarenkailla, jotka hankin talvirenkaiksi, kun ei Green Diamondeja enää tuntunut mistään löytyvän - ainakaan tuota vähän harvinaisempaa kokoa.
Olen nyt ajanut kaksi talvea noilla Hankkoin nastoilla, eivätkä nekään ole kuluneet juurikaan. Silti pito-ominaisuuksissa häviävät Green Diamondeille 'Mennen Tullen'. - Olisin koska tahansa valmis vaihtamaan nuo nastarenkaat Green Diamondeihin, jos niitä vain vielä jostain saisi.
Olen metsästellyt jopa käytettyjä tai vanhaa varastoa olevia GrD-renkaita, mutta mistään ei niitä enää näytä saavan. Eco-Top -firmasta ostin edelliset, eikä sielläkään enää ollut, ei edes jäännöskokoa - eikä kuulemma enää valmistetakaan, ainakaan Suomessa. Olen jopa harkinnut metsästäväni niitä Ruotsista tai Norjasta, mutta aikaa ei siihen ole ollut.
HARMI - TODELLA HARMI. Oli hyvä rengas ja pito-ominaisuudet erittäin hyvät lähes kaikissa olosuhteissa. Rengas oli myös huomattavan hiljainen, hiljaisempi kuin moni muu rengas. Lisäksi Green Diamondin hinta oli edullinen. Koko kierros renggas- ja vannetöineen allelaitettuna oli Mersuun (koko 195/65R/15") noin 320-330 €uroa.
Kuulin aikaisemmalta GrD:n jälleenmyyjältä, että jopa Nokia Renkaat Oy olisi tavoitellut Green Diamondin lisenssiä haltuunsa, mutta jostai syystä se ei onnistunut. Hinta tosin olisi noussut noin 500-600 €uroon - ainakin Nokian omalla 'Brändillä'.
Kokemusta ei muista kitkarenkaista ole, eikä myöskään ns. 'kalliin luokan' muihin renkaisiin , mutta tähän astisiin kesä- ja talvirenkaisiin verrattuna oli Green Diamond 'Ylivoimaiinen' rengas. ja samaa olen kuullut muidenkin ko. renkaaseen 'törmääneiltä' kuluttajilta. Olivat ihmetelleet renkaan ominaisuuksia.
Nyt harkitsen, ostanko kiinallaiset Jinhuan kitkarenkaat - voisihan sitä kokeilla.
Terveisin,
Mersukuski
P.S. Green Diamond oli Mesessäkin hyvin toimiva, vaikka sen perä on kevyt, enkä käyttänyt hiekkasäkkejä takakontissa talvella. - Kokemustietoa
Pahoittelen, että edellisessä viestissäni oli aika paljon pikku 'painovirheitä'.
Tuo yksi on kylläkin korjattava.
Tekstissäni oli: "Auto meni 'Kuin Juna' aina samalla lailla ja pysähtyi myös melkein kuin talvikeleillä."
Pitää olla: ".... ja pysähtyi myös melkein kuin kesäkeleillä."
Terveisin,
Marsumies - Anonyymi
Paras talvi- ja kitkarengas, olen käyttänyt vuodesta 2004. Pitää varmasti, nastamiehet eli tien kuluttajat jää aina valoihin jääkelilläkin. Edulliset. Nyt ei löydy Tallinnasta, viime vuonna 200 € kierros ja vaihto 5 € kpl.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029