Elämää ex-alkkiksen kanssa

Onneton124

Onko kellään kokemusta suhteesta entisen alkoholistin kanssa?
Itse olen elänyt usean vuoden tällaisen ihmisen rinnalla ja nyt alkaa olemaan lopun enteitä ilmassa.
Mies on ollut juomatta kokonaan suhteemme ajan.
Mies on hyvin herkästi hermostuva tyyppi, yksikin väärä sanavalinta, suuttuu ja alkaa huutamaan.
Ei siedä lapsen kiukuttelua. Kääntää riidan tullen kaiken minun syyksi.

Hänellä on selkeästi muistin kanssa vaikeuksia. Väittää minun puhuneen asioita, joita en ole puhunut. Syyllistää eikä näe omassa toiminnassaan tai käytöksessään mitään vikaa.

Ei pysty elämään normaalia elämää ja arkea. Ei välitä omasta ulkonäöstään, vaatteistaan tai siisteydestään. Eikä myöskään oman asuntonsa siisteydestä.
Emme asu yhdessä.

Jos huomautan nätisti esim. siitä etten tykkää miehistä, jotka pukeutuvat likaisiin vaatteisiin, saa raivarit ja syyttää minun yrittävän muuttaa häntä.
Hän on aina OIKEASSA. Kaikista asioista, omasta mielestään.

Oon tosi väsynyt tähän kaikkeen. Psykiatrin kanssa jopa jutellut omasta jaksamisestani. Psykiatri oli sitä mieltä, etten pysty koskaan miehen kanssa elämään onnellista ja tasapainoista parisuhdetta.

Raju juominen hänen kohdallaan aiheuttanut todennäköisesti aivoissa muutoksia, jotka tuskin koskaan korjaantuu. Myös persoonallisuus kuulemma muuttuu täysin entisillä suurkuluttajilla kun lopettavat juomisen kokonaan.

Olen tullut siihen tulokseen, että eroaminen on väkisinkin edessä.
En koskaan näe häntä iloisena, ei naura. Huumorintajuton. Ei halua tehdä tulevaisuuttaan ajatellen mitään suunnitelmia. Kausia, jolloin ei puhu pitkään aikaan mitään. Masennustako? En tiedä, jos yritän kysyä en saa vastausta ollenkaan.

258

11380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------------

      Sitä se teettää. Syynä saataa olla todellakin juomisesta aiheutunut vaurio.
      Onneksi useimmat lopettaneet ovat rauhallisia ja tyyniä.
      Häntä voisi auttaa vertaistuki, AA-ryhmä ja tietenkin kannattaisi tutkituttaa
      päänsä ja tehdä muistitestit, varhaisiän dementian poissulkemiseksi.
      Tiedän joitakin , joilla on dementia ja/tai afasia tullut varhain.
      Persoona muuttuu ja aggressiivisuus lisääntyy muistin heiketessä koko ajan taudin edetessä. Omalla kohdallani AA-ryhmien tuki on ollut parasta toipumista, vaikka jo vuoisia juomatta.

      • Ansku29

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!


      • uutta kehiin
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        Oletko muuten koskaan kuullut sitä, että aika moni raitistuu, toisin sanoen parantuu päästessään eroon epätyydyttävästä parisuhteesta. En sano, että juuri sinun ex:älle on käynyt niin, mutta kuitenkin.
        Tuo "alkoholisti on aina alkoholisti" on jo niin kulahtanut sanonta ettei siihen voi suhtautua kovinkaan vakavasti.


      • Mari32
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        Joo munkin ex lähti AA-kokouksesta
        kahen kaverin kanssa "vain" yhdelle,
        kun oli ollo JO 3 vko kuivilla ja ei se "yks" haittaa,
        no meni yli 3 vko ja löysi itsensä Pelastusarmeijan
        asuntolasta,kun vaihdoin lukot.
        Nyt kuulema juo sen takia,
        kun jätin hänet,eli syy onkin minun!
        Sellasia on ns. entiset alkoholistit,
        EI KIITOS mun elämään enää koskaan!


      • 7+3
        uutta kehiin kirjoitti:

        Oletko muuten koskaan kuullut sitä, että aika moni raitistuu, toisin sanoen parantuu päästessään eroon epätyydyttävästä parisuhteesta. En sano, että juuri sinun ex:älle on käynyt niin, mutta kuitenkin.
        Tuo "alkoholisti on aina alkoholisti" on jo niin kulahtanut sanonta ettei siihen voi suhtautua kovinkaan vakavasti.

        Alkoholisti on aina alkoholisti.

        Tosin moni on raitistunut,ja pysynyt kuivilla. Mutta alkoholismi on kuitenkin aina läsnä.Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä.

        Sairaus on olemassa,vaikka oireet onkin poissa. Heillä on alkoholin suhteen vain on/off


      • ön viinöi

        Kyl ilmän viinää vöi elää myt ilmän typäkkää ei öikein vöi äinäkään vielä


      • Ääkkoset

        Ei ei ei. Ääkköshömö on tällä pälställä pärästä. Pysy taalla vään jä jätkä sämään mälliin. Räkästän sinuä!


      • Läheltä seurannut

        Minun aivan lähipiiristä alkoholisti tuli uskoon ja niin loppui viinan käyttö ,mieheltä,joka joi kymmeniä vuosia.
        Samoin on usko pelastanut huumeen käytöstä jaon vapautunut niistä mm.Ritu ,joka oli aivan alamaailmassa. Jumala pelasti hänet. Hänellä on perhe jakaikki on hyvin ,nyt hän tekee työtä alkoholistien ja huume ihmisten hyväksi. KIITIOS JUMALAN!!!


      • näinpäin
        Mari32 kirjoitti:

        Joo munkin ex lähti AA-kokouksesta
        kahen kaverin kanssa "vain" yhdelle,
        kun oli ollo JO 3 vko kuivilla ja ei se "yks" haittaa,
        no meni yli 3 vko ja löysi itsensä Pelastusarmeijan
        asuntolasta,kun vaihdoin lukot.
        Nyt kuulema juo sen takia,
        kun jätin hänet,eli syy onkin minun!
        Sellasia on ns. entiset alkoholistit,
        EI KIITOS mun elämään enää koskaan!

        No ei sellaista alkoholistia olekaan josta tulisi kolmessa viikossa entinen alkoholisti.
        Tuossa ajassa pelkkä alkoholin hajukin voi laukaista mieliteon, puhumattakaan siitä yhdestä oluesta.
        Sanotaanko 3 vuotta raittiutta niin sitten on jo huomattavasti paremmat mahdollisuudet kohtuullisempaan alkoholinkäyttöön, kunhan pitää sen rajan ettei ota sitä säänölliseksi tavaksi. Tietysti on aina parempi jos ei ota ollenkaan. Valinta on vapaa.


      • Mimmi28
        Läheltä seurannut kirjoitti:

        Minun aivan lähipiiristä alkoholisti tuli uskoon ja niin loppui viinan käyttö ,mieheltä,joka joi kymmeniä vuosia.
        Samoin on usko pelastanut huumeen käytöstä jaon vapautunut niistä mm.Ritu ,joka oli aivan alamaailmassa. Jumala pelasti hänet. Hänellä on perhe jakaikki on hyvin ,nyt hän tekee työtä alkoholistien ja huume ihmisten hyväksi. KIITIOS JUMALAN!!!

        Raamatussakin kitataan viiniä ja
        vesikin muutettiin viiniksi,
        eli se siitä parantumisesta ja uskosta!


      • 12121212

        Eikö tuota ÄÄliÖtÄ saa pois täältä


      • häluää älytä....

        Voi , voi jos jospa sinä äläisiä lopettaa se olisi fiksu teko...........................et viitsis ....


      • plaah112
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        ansku29 väärässä olet et ei muka voi parantua! se on kuule niin et korkki kines eikä juo enää tippaakaan alkoa et se siitä sun sairaus teoriasta terveisin 5vuoden putki takana nykyisin tipaton onnellinen mies.

        tää aloittajan tapaus kuulostaa enemmänkin johonki aivo/muisti sairauteen


      • ei uskova
        Läheltä seurannut kirjoitti:

        Minun aivan lähipiiristä alkoholisti tuli uskoon ja niin loppui viinan käyttö ,mieheltä,joka joi kymmeniä vuosia.
        Samoin on usko pelastanut huumeen käytöstä jaon vapautunut niistä mm.Ritu ,joka oli aivan alamaailmassa. Jumala pelasti hänet. Hänellä on perhe jakaikki on hyvin ,nyt hän tekee työtä alkoholistien ja huume ihmisten hyväksi. KIITIOS JUMALAN!!!

        Yksi puolituttu pelastui kans uskoontulon myötä.

        Oli aikaisemmin järkyttävä hampuusi. Nyt ollut kuivilla 5vuotta


      • Siin miksi?
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        Miksi naiset on tuollaisten miesten kanssa suhteessa? Oon varmaan tosi ruma tuon aloittajan mieheen verrattuna koska en pääse treffeille edes. Käyn sentään suihkussa joka päivä, käyn salilla, en juo, pesen omat pyykkini ja pukeudun puhtaisiin vaatteisiin. Ja sitten naiset ottaa tuollaisia haisevia juoppoja.


      • tule apuun anja
        7+3 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti.

        Tosin moni on raitistunut,ja pysynyt kuivilla. Mutta alkoholismi on kuitenkin aina läsnä.Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä.

        Sairaus on olemassa,vaikka oireet onkin poissa. Heillä on alkoholin suhteen vain on/off

        "Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä."

        No voi voi voi, eikö voi ottaa edes saunakaljaa tai lasillista viiniä? Kyllä nyt vetää mielen surulliseksi tuollainen kurja kohtalo, kun joku onneton joutuu kieltäytymään noinkin tärkeistä asioista.
        Ei edes saunakaljaa, huh huh, voi tätä elämän epäoikeudemukaisuutta!


      • ääkköshomooooooooooo
        12121212 kirjoitti:

        Eikö tuota ÄÄliÖtÄ saa pois täältä

        Pysy taalla vään jä jätkä sämään mälliin. Räkästän sinuä!


        räkäsen ensin ääkköshomoa jos tulee lätkyttää naamatusten tota paskaaaaaaaaaaaa..........
        seuraavaksi vasen koukku alaleukaan ja heti perään oikee suora nokkaan mikäli teinipelle pysyy pystyssä ekan nyrkkipusun jälkeen!!!!!!!!!!!

        se onkin laaki ja vainaa sit senjälkeen!!!!!!!!!


      • paarijakkara
        7+3 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti.

        Tosin moni on raitistunut,ja pysynyt kuivilla. Mutta alkoholismi on kuitenkin aina läsnä.Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä.

        Sairaus on olemassa,vaikka oireet onkin poissa. Heillä on alkoholin suhteen vain on/off

        Oon ollu kymmenen vuotta raittiina, olen alkoholisti.Vaikka en juo. En kaipaakkaan päihteitä elämäni on tasapainossa ei tarvi äksyillä eikä kiukutella.En tarvi saunakaljoja mulle riittää alkottomat juomat. Joku sanoo ettei voi ottaa saunakaljaa,mun ei tee mieli saunaolusia eikä viinejä. Alkon tuotteen ei enää ole mun kohdalla vaihtoehto.Elimistöni ja pääkoppani ei halua niitä. Kävi tapaus töissä ollessani,oltiin sovittu kaverin kans menosta omilla autoilla kun oltiin eri työpisteissä,reissutöissä ollessa, hän soitti maanantai aamuna jos kumminkin mennään mun autolla,sanoin vaan mennään niinkuin on alkuun sovittu, olisin 100 kilsaa joutunu ylimäärästä ajamaan empä suostunut.Hän tulikin vasta maanantai iltana kun kunto salli ajamisen. Soitti mulle ja sanoi, saatanan hyvä että pidit pääsi.Olis kertoman mukaan ottanu vielä matkalla olusia.Tiesin tuon jutun ite, siks en mahdollistanut asiaa sillä kertaa. Sen jälkeen ei tapahtunutkaan sitä vaikka oltiin samallakin työmaalla. Ja yhes kuljettiin. Hän halusi kantaa vastuuta.


      • RAITIS?

        JUOPPO EI OLE SELVÄN KAVERI!


      • sananlaskut....
        uutta kehiin kirjoitti:

        Oletko muuten koskaan kuullut sitä, että aika moni raitistuu, toisin sanoen parantuu päästessään eroon epätyydyttävästä parisuhteesta. En sano, että juuri sinun ex:älle on käynyt niin, mutta kuitenkin.
        Tuo "alkoholisti on aina alkoholisti" on jo niin kulahtanut sanonta ettei siihen voi suhtautua kovinkaan vakavasti.

        Se kulahtanut - "joka on juonut, tulee juomaan" - sanonta tunnetaan eri tavalla ilmaistuna muissakin kielissä, joten melkein voisi kuvitella, että jotain moniaalla monta kertaa havainnoitua siinä kerrotaan ihmisestä, valitettavasti. Se on hienoa, jos joku pystyy raitistumaan lopullisesti, mutta heilläkin tuntuu olevan alkoholiin erilainen suhde lopun ikäänsä kuin koko elämänsä raittiilla olleilla. Ei se helppoa taida olla...

        Sen sijaan olen monta kertaa kuullut alkoholistien itsensä ilmaisemana tuon, että he eivät toki suinkaan ole syyllisiä omaan juomiseensa, sillä se on puolison syytä. Silloin kun puolisokin alkaa juoda messissä, myös se on toisaalta sen puolison syytä.


      • 20+
        Mimmi28 kirjoitti:

        Raamatussakin kitataan viiniä ja
        vesikin muutettiin viiniksi,
        eli se siitä parantumisesta ja uskosta!

        Aika harva viinin juoja täyttää alkoholistin kriteerit.

        Tuollainen asioiden vääristeleminen tai tahallaan väärin ymmärtäminen ei auta ketään. Mutta jos se sinun oloasi yhtään auttaa,niin jatka toki, eihän se minulta pois ole.

        Alkoholismi on kuitenkin sairaus,josta kärsivät yleensä alkoholistin perhe. Oletko miettinyt,että Suomessakin on tälläkin hetkellä lapsia, jotka pelkäävät mennä kotiinsa. Tai joille viikonloput ovat pelkkää painajaista ja jotka inhoavat juhlapyhiä yms...

        Jos näiden lasten tai alkoholisoituneiden vanhepien elämää voidaan auttaa jotenkin,niin kyllä kaikki keinot on otettava käyttöön. Jos se apu löytyy raamatusta, niin keneltä se on pois?

        Kun seuraavan kerran näet alkoholistin,niin mieti mitä tuskaa hänen läheisensä joutuvat kärsimään. Tai,että vähän huonommalla tuurilla,SINÄ voisit olla hänen asemassaan.

        Kukaan näistä ei ole tarkoituksellisesti alkanut alkoholistiksi... Se on yleensä muutamien huonojen asioiden summa,ja jos samaan aikaan oma tahdonvoima on matalalla,niin näin käy. Alkoholisteja löytyy KAIKISTA yhteiskuntaluokista, siellä on huippujohtajista lähtien... Huippujohjajia vaan ei näy Siwojen nurkilla maleksimassa


      • 7+3
        tule apuun anja kirjoitti:

        "Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä."

        No voi voi voi, eikö voi ottaa edes saunakaljaa tai lasillista viiniä? Kyllä nyt vetää mielen surulliseksi tuollainen kurja kohtalo, kun joku onneton joutuu kieltäytymään noinkin tärkeistä asioista.
        Ei edes saunakaljaa, huh huh, voi tätä elämän epäoikeudemukaisuutta!

        "tule apuun anja":

        Minä en puhunut missään vaiheessa ITSESTÄNI,vaan raitistuneista alkoholisteista yleensä. Munulla ei ole alkoholin kanssa mitään ongelmia,onneksi.


      • NVP
        paarijakkara kirjoitti:

        Oon ollu kymmenen vuotta raittiina, olen alkoholisti.Vaikka en juo. En kaipaakkaan päihteitä elämäni on tasapainossa ei tarvi äksyillä eikä kiukutella.En tarvi saunakaljoja mulle riittää alkottomat juomat. Joku sanoo ettei voi ottaa saunakaljaa,mun ei tee mieli saunaolusia eikä viinejä. Alkon tuotteen ei enää ole mun kohdalla vaihtoehto.Elimistöni ja pääkoppani ei halua niitä. Kävi tapaus töissä ollessani,oltiin sovittu kaverin kans menosta omilla autoilla kun oltiin eri työpisteissä,reissutöissä ollessa, hän soitti maanantai aamuna jos kumminkin mennään mun autolla,sanoin vaan mennään niinkuin on alkuun sovittu, olisin 100 kilsaa joutunu ylimäärästä ajamaan empä suostunut.Hän tulikin vasta maanantai iltana kun kunto salli ajamisen. Soitti mulle ja sanoi, saatanan hyvä että pidit pääsi.Olis kertoman mukaan ottanu vielä matkalla olusia.Tiesin tuon jutun ite, siks en mahdollistanut asiaa sillä kertaa. Sen jälkeen ei tapahtunutkaan sitä vaikka oltiin samallakin työmaalla. Ja yhes kuljettiin. Hän halusi kantaa vastuuta.

        Onneksi olkoon noista kymmenestä raittiista vuodesta,pidähän huoli,että niitä tulee lisää.

        Olen 45-vuotias mies,ja olen ollut raittiina koko ikäni. No, toki nuorena parit kännit vedin,todetakseni,ettei se ole minun juttuni.

        Mielenkiintoisen asiasta tekee,se,että joudun selittelemään raittiuttani... Monen mielestä olen entinen alkoholisti tai uskovainen,muuta vaihtoehtoo ei ole. Vapaaehtoinen raittius tuntuu olevan vaikea uskoa.

        Varsinkin kun olin 20-30 vuoden iässä,asia tuntui muista ihmeeltä. Kun sanoin purkavani sterssin tai työpaineet punttisalilla tai juoksulenkillä,sain melkein hullun maineen. Enkä ole tarvinnut viinaa itseni nolaamiseen,sen pystyn tekemään selvinpäinkin.

        Minua ei haittaa kenekään juominen,enkä ole kenellekkään raittiudesta paasannut. Mutta ihmettelen suuresti,etteikö me osata rentoutua selvänä olessamme


      • sirkutin

        Kokemusta on,,,,suuttuu helposti ja alkaa huutamaan, paiskoo tavaroita ym,,,käynyt aa.ryhmässä. Otin eron kun en jaksanut,,,tuuliviiri yllä katon. Oltiin yhdessä kaksi vuotta, ei asuttu yhdessä,,


      • ymmärtäkää jo
        12121212 kirjoitti:

        Eikö tuota ÄÄliÖtÄ saa pois täältä

        Niin kauan kun porukat reagoi sen kirjoituksiin se ei lopeta.


      • plööh....
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        Alkoholismi ei ole sairaus, sanoi nämä kuoliaaksi ymmärtäjät mitä tahansa.
        Se on ihan oma valinta milloin ja kuinka paljon sitä alkoholia ottaa.


      • kylmä
        sananlaskut.... kirjoitti:

        Se kulahtanut - "joka on juonut, tulee juomaan" - sanonta tunnetaan eri tavalla ilmaistuna muissakin kielissä, joten melkein voisi kuvitella, että jotain moniaalla monta kertaa havainnoitua siinä kerrotaan ihmisestä, valitettavasti. Se on hienoa, jos joku pystyy raitistumaan lopullisesti, mutta heilläkin tuntuu olevan alkoholiin erilainen suhde lopun ikäänsä kuin koko elämänsä raittiilla olleilla. Ei se helppoa taida olla...

        Sen sijaan olen monta kertaa kuullut alkoholistien itsensä ilmaisemana tuon, että he eivät toki suinkaan ole syyllisiä omaan juomiseensa, sillä se on puolison syytä. Silloin kun puolisokin alkaa juoda messissä, myös se on toisaalta sen puolison syytä.

        "Sen sijaan olen monta kertaa kuullut alkoholistien itsensä ilmaisemana tuon, että he eivät toki suinkaan ole syyllisiä omaan juomiseensa, sillä se on puolison syytä."

        Juuri noin meilläkin sanotaan! Sinun syy HUHU ! Siitä tulee paha mieli.


      • ÖÖÄÄÖ !!!
        12121212 kirjoitti:

        Eikö tuota ÄÄliÖtÄ saa pois täältä

        Tuo kyllä on todella häirikkö käyttäytymistä ! Mielestäni nämä palstat ovat tarkoitettu asiallisiin keskusteluihin, mutta menettävät merkityksensä, kun häiriköt saavat pilata kaikki asiallisesti alkaneet keskustelut !!! En ymmärrä miten tuollainen voidaan hyväksyä ? Jonkunhan pitäisi olla valvojana ja vastuussa häiriköinnistä, estäen tuollaisen julkaisemisen !!!


      • pulloon vaihtoi?
        plööh.... kirjoitti:

        Alkoholismi ei ole sairaus, sanoi nämä kuoliaaksi ymmärtäjät mitä tahansa.
        Se on ihan oma valinta milloin ja kuinka paljon sitä alkoholia ottaa.

        Alkoholisti on kuoliaaksi naurattaja. Tekee itsensä naurunalaiseksi ja vaimo tiuskii ja raivoaa kun, menettää miehensä viinapulloon, eli vaimo on mustasukkainen sille miehensä viinapullolle jota mies rakastaa enemmän kuin vaimoaan.


      • Se on joko tai
        plaah112 kirjoitti:

        ansku29 väärässä olet et ei muka voi parantua! se on kuule niin et korkki kines eikä juo enää tippaakaan alkoa et se siitä sun sairaus teoriasta terveisin 5vuoden putki takana nykyisin tipaton onnellinen mies.

        tää aloittajan tapaus kuulostaa enemmänkin johonki aivo/muisti sairauteen

        Alkoholisti on alkoholisti koko loppuelämänsä. Kun on kerran viinaa ruvennut juomaan ei poispääsyä ole. Ja jos on oikein kunnolla joskus juonut niin ei sitä ikinä pala mielikään entiselleen. Aivot vaurioituu pysyvästi ja ne ei korjaannu. Joo se on joko korkki kiinni tai kokoajan auki, alkoholistilla ei ole muuta vaihtoehtoa.


      • näin on
        ön viinöi kirjoitti:

        Kyl ilmän viinää vöi elää myt ilmän typäkkää ei öikein vöi äinäkään vielä

        Kaikki keskustelut sotkee tuo outovääntäjä, tekee vakavatkin asiat koomisiksi.Lopeta jos pystyt, jos et, kerro mikä sairaus sua vaivaa,ei tule keskusteluista niin ärsyttäviä, etkö menis toihin vaikka risusavottaan ,kun aina vääntelemässä olet, vaikka käviskin sivuilla tosi harvoin. MUTTA alkoholisti on juova tai ei juova, sama sairaus siellä ihmisessä riehuu, ainakin olen nähnyt kaikilla vaikeuksia elämän hallinnassa,joten ei voi eikä pidä pyrkiä muuttamaan ,mieluummin antaa olla,säästyy tse paljolta


      • KRISTUS666
        12121212 kirjoitti:

        Eikö tuota ÄÄliÖtÄ saa pois täältä

        MORO MORO MÄ PASKANSIN HOUSUUN KÄNNISSÄ :D CHÖJJÄJJÖJJÄJJÖJÄÄ


      • työsuojeluvalt.
        näin on kirjoitti:

        Kaikki keskustelut sotkee tuo outovääntäjä, tekee vakavatkin asiat koomisiksi.Lopeta jos pystyt, jos et, kerro mikä sairaus sua vaivaa,ei tule keskusteluista niin ärsyttäviä, etkö menis toihin vaikka risusavottaan ,kun aina vääntelemässä olet, vaikka käviskin sivuilla tosi harvoin. MUTTA alkoholisti on juova tai ei juova, sama sairaus siellä ihmisessä riehuu, ainakin olen nähnyt kaikilla vaikeuksia elämän hallinnassa,joten ei voi eikä pidä pyrkiä muuttamaan ,mieluummin antaa olla,säästyy tse paljolta

        Ääkkösääliöllä on kärähtänyt tärkeitä käämejä aivoihin levinneen kupan takia. Se sai jo potkut sirkuksesta. "Tulkaa katsomaan maailman ruminta missiä" - mainos oli harhaanjohtava ja johti kuluttajariitalautakuntaan. Moni katsoja kuoli järkytyksestä ja omaiset totesivat mainoksen tappavan vaaralliseksi. Lisäksi haju oli kuulemma melkoinen. Se hapanimelä katku poltti kuin alppilamppu ihoa. Melanooma tuli monelle harhaan johdetulle jo kotimatkalla. Lisäksi se pärski sitä herpestä ympärilleen. Ebola on aivan pilipalijuttu verrattuna tuohon.


      • petollinen viettely.
        työsuojeluvalt. kirjoitti:

        Ääkkösääliöllä on kärähtänyt tärkeitä käämejä aivoihin levinneen kupan takia. Se sai jo potkut sirkuksesta. "Tulkaa katsomaan maailman ruminta missiä" - mainos oli harhaanjohtava ja johti kuluttajariitalautakuntaan. Moni katsoja kuoli järkytyksestä ja omaiset totesivat mainoksen tappavan vaaralliseksi. Lisäksi haju oli kuulemma melkoinen. Se hapanimelä katku poltti kuin alppilamppu ihoa. Melanooma tuli monelle harhaan johdetulle jo kotimatkalla. Lisäksi se pärski sitä herpestä ympärilleen. Ebola on aivan pilipalijuttu verrattuna tuohon.

        Onko teillä kolmiodraama - kölmiädräämä - meneillään?


      • A juo aina
        kylmä kirjoitti:

        "Sen sijaan olen monta kertaa kuullut alkoholistien itsensä ilmaisemana tuon, että he eivät toki suinkaan ole syyllisiä omaan juomiseensa, sillä se on puolison syytä."

        Juuri noin meilläkin sanotaan! Sinun syy HUHU ! Siitä tulee paha mieli.

        Ei pidä paikkaansa ja toivottavasti tiedät sen itsekin. He joisivat myös suhteenne päättymisen jälkeen.


      • minä jättäisin
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        Aloittajalle,
        valitettavasti alko/ huume/ lääke/ peli /ruoka/ työ/ urheilu/ seksi- ym. riippuvaiset eivät koskaan "parane", sairaus on elinikäinen.
        Liittyy jotenkin perimään, geeneihin ja ihmisen mielihyvähormonien toimintaan.
        Ota tai jätä.


      • minä jättäisin
        Läheltä seurannut kirjoitti:

        Minun aivan lähipiiristä alkoholisti tuli uskoon ja niin loppui viinan käyttö ,mieheltä,joka joi kymmeniä vuosia.
        Samoin on usko pelastanut huumeen käytöstä jaon vapautunut niistä mm.Ritu ,joka oli aivan alamaailmassa. Jumala pelasti hänet. Hänellä on perhe jakaikki on hyvin ,nyt hän tekee työtä alkoholistien ja huume ihmisten hyväksi. KIITIOS JUMALAN!!!

        Anteeksi, unohdin uskonnosta riippuvaiset...


      • MEGALOL!
        työsuojeluvalt. kirjoitti:

        Ääkkösääliöllä on kärähtänyt tärkeitä käämejä aivoihin levinneen kupan takia. Se sai jo potkut sirkuksesta. "Tulkaa katsomaan maailman ruminta missiä" - mainos oli harhaanjohtava ja johti kuluttajariitalautakuntaan. Moni katsoja kuoli järkytyksestä ja omaiset totesivat mainoksen tappavan vaaralliseksi. Lisäksi haju oli kuulemma melkoinen. Se hapanimelä katku poltti kuin alppilamppu ihoa. Melanooma tuli monelle harhaan johdetulle jo kotimatkalla. Lisäksi se pärski sitä herpestä ympärilleen. Ebola on aivan pilipalijuttu verrattuna tuohon.

        Känniääkköstäjästä kannattaakin kisata - ns. pärhään käverinsä kanssa.


      • MIMMILLE
        Mimmi28 kirjoitti:

        Raamatussakin kitataan viiniä ja
        vesikin muutettiin viiniksi,
        eli se siitä parantumisesta ja uskosta!

        Tietenkin juotiin viiniä kun ei ollut Jeesuksen aikaan jääkaappeja missä olisi maito säilynyt. Ne joi sitä ruokajuomana ja janojuomana. Sitä en tiedä paljon oli prosentteja viinissä.


      • kokenut tuon
        sirkutin kirjoitti:

        Kokemusta on,,,,suuttuu helposti ja alkaa huutamaan, paiskoo tavaroita ym,,,käynyt aa.ryhmässä. Otin eron kun en jaksanut,,,tuuliviiri yllä katon. Oltiin yhdessä kaksi vuotta, ei asuttu yhdessä,,

        Just tollasia. Hermoheikkoja, raivopäitä.


      • vaihdaminenkannatti
        Mari32 kirjoitti:

        Joo munkin ex lähti AA-kokouksesta
        kahen kaverin kanssa "vain" yhdelle,
        kun oli ollo JO 3 vko kuivilla ja ei se "yks" haittaa,
        no meni yli 3 vko ja löysi itsensä Pelastusarmeijan
        asuntolasta,kun vaihdoin lukot.
        Nyt kuulema juo sen takia,
        kun jätin hänet,eli syy onkin minun!
        Sellasia on ns. entiset alkoholistit,
        EI KIITOS mun elämään enää koskaan!

        Yleisin syy miesten juomiseen onkin idiootti läski eukko.
        Kun vaihtaa nuorempaan elämä taas maistuu ja korkki menee kiinni.


      • Anonyymi
        7+3 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti.

        Tosin moni on raitistunut,ja pysynyt kuivilla. Mutta alkoholismi on kuitenkin aina läsnä.Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä.

        Sairaus on olemassa,vaikka oireet onkin poissa. Heillä on alkoholin suhteen vain on/off

        Sepä, entiset illalliset ystävien kanssa jääneet, koska raittiista miehestä tullut tuppisuu, eikä viihdy pöydässä. Puhelimessa kyllä aa ystävien kanssa . Surullista mutta totta.


      • Anonyymi
        ön viinöi kirjoitti:

        Kyl ilmän viinää vöi elää myt ilmän typäkkää ei öikein vöi äinäkään vielä

        En jole tännäkkää ootdanut yhdää.
        Olen endinen juobo. Nyt huivilla.
        Haahhahhaa.


      • Anonyymi
        vaihdaminenkannatti kirjoitti:

        Yleisin syy miesten juomiseen onkin idiootti läski eukko.
        Kun vaihtaa nuorempaan elämä taas maistuu ja korkki menee kiinni.

        Näkis vaan.


      • Anonyymi
        Mimmi28 kirjoitti:

        Raamatussakin kitataan viiniä ja
        vesikin muutettiin viiniksi,
        eli se siitä parantumisesta ja uskosta!

        Ei kaikki alkoholin juonti ole alkoholismia, Raamatussa tai muuallakaan. Vaikka S-marketin kuvastossa tai Kotiliedessä.


      • Anonyymi
        minä jättäisin kirjoitti:

        Aloittajalle,
        valitettavasti alko/ huume/ lääke/ peli /ruoka/ työ/ urheilu/ seksi- ym. riippuvaiset eivät koskaan "parane", sairaus on elinikäinen.
        Liittyy jotenkin perimään, geeneihin ja ihmisen mielihyvähormonien toimintaan.
        Ota tai jätä.

        Pullo kossua päivässä pitää fysiikan ja mielenhallitsemisen hallinnassa,kokeile jos et usko vanhaa juoppoa
        😄😇!


      • Anonyymi
        näin on kirjoitti:

        Kaikki keskustelut sotkee tuo outovääntäjä, tekee vakavatkin asiat koomisiksi.Lopeta jos pystyt, jos et, kerro mikä sairaus sua vaivaa,ei tule keskusteluista niin ärsyttäviä, etkö menis toihin vaikka risusavottaan ,kun aina vääntelemässä olet, vaikka käviskin sivuilla tosi harvoin. MUTTA alkoholisti on juova tai ei juova, sama sairaus siellä ihmisessä riehuu, ainakin olen nähnyt kaikilla vaikeuksia elämän hallinnassa,joten ei voi eikä pidä pyrkiä muuttamaan ,mieluummin antaa olla,säästyy tse paljolta

        Kyllä alkoholista pääsee pois.
        Pitää löytää vaihtoehtoista tekemistä.
        Urheilu,luontokävelyt ja kulttuuri.


      • Anonyymi
        7+3 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti.

        Tosin moni on raitistunut,ja pysynyt kuivilla. Mutta alkoholismi on kuitenkin aina läsnä.Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä.

        Sairaus on olemassa,vaikka oireet onkin poissa. Heillä on alkoholin suhteen vain on/off

        "Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä."
        miksi edes pitäisi ottaa yleensä

        suomessa on kieroutunut alkoholikulttuuri

        terv. 23 vuotta ilman viinaa


      • Anonyymi
        7+3 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti.

        Tosin moni on raitistunut,ja pysynyt kuivilla. Mutta alkoholismi on kuitenkin aina läsnä.Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä.

        Sairaus on olemassa,vaikka oireet onkin poissa. Heillä on alkoholin suhteen vain on/off

        Enpä usko ihan tuohonkaan. Onhan niitä paljon jotka on alkanu kohtuukäyttäjiksi tai juo vain juhlapäivinä.


      • Anonyymi

        Meidän kotikylässämyksimalkoholisti aikoinaan meni naimisiin ja lopetti juomisen sikseen. Ä20 vuotta oli selvänä kunnes taas aloitti uudelleen kaahata kovemman ryyppäämisen .
        Joten se mikä kerran sai hänet lopettamaan oli kun löysi vaimon itselleen, mutta janotti kuitenkin lopulta niin kovasti että alkoi taas juomaan. Vaimo lähti ja juominen vaan siitä yltyi. Aiis psyykkisesti epätasapainoinen ihminen jonka oli pakko aloittaa juominen uudestaan


      • Anonyymi
        Mari32 kirjoitti:

        Joo munkin ex lähti AA-kokouksesta
        kahen kaverin kanssa "vain" yhdelle,
        kun oli ollo JO 3 vko kuivilla ja ei se "yks" haittaa,
        no meni yli 3 vko ja löysi itsensä Pelastusarmeijan
        asuntolasta,kun vaihdoin lukot.
        Nyt kuulema juo sen takia,
        kun jätin hänet,eli syy onkin minun!
        Sellasia on ns. entiset alkoholistit,
        EI KIITOS mun elämään enää koskaan!

        Hahhaa sinunhan se syy tietysti on, kuinkas muuten! Sillä näillä on aina syy juomiseen.
        Ja aina syytetään vaimoa se on niin klassinen juttu joka puolella näiden tyyppien kanssa.
        Ei vaimo kaada miehen suuhun viinaa, ja jos kaataa johonkin nii viemäriin .
        Kun nuoret tytöt ymmärtäisivät ettei kannata aloittaakkaan suhdetta ihmisen kanssa jolle viina on hyvin tärkeä osa elämässä .sillä ei ne lopeta siksi että muka ollaan naimisissa eivät lopeta silloinkaan kun saavat lapsia , eivät lopeta koskaan. Moni nainen vieläkin elää siinä luulossa että kyllä mies lopettaa sitten kun ollaan aviossa. Alkoholismi on elin ikäinen sairaus ja viisas sen ymmärtää ja tietää ettei hän voi ottaa lasillistakaan koska silloin taas alkaa kierre.
        Joten naisten on kyettävä näkemään asiat kuten ne ovat eikä mennä yhteen viinaan menevän ihmisen kanssa .
        Kunnon mies ei tarvitse viinaa pönkittämään itseluottamustaan sillä hän on sinut itsensä kanssa . Epävarmat miehen kohentavat taas itseluottamustaan viinalla , eivätkä ymmärrä että se huononee vaan pahemmaksi joka ryypyn jälkeen . Jos olisi meininki että oltais juovuksissa niin oltais sitä jo syntyessä


      • Anonyymi
        Läheltä seurannut kirjoitti:

        Minun aivan lähipiiristä alkoholisti tuli uskoon ja niin loppui viinan käyttö ,mieheltä,joka joi kymmeniä vuosia.
        Samoin on usko pelastanut huumeen käytöstä jaon vapautunut niistä mm.Ritu ,joka oli aivan alamaailmassa. Jumala pelasti hänet. Hänellä on perhe jakaikki on hyvin ,nyt hän tekee työtä alkoholistien ja huume ihmisten hyväksi. KIITIOS JUMALAN!!!

        Niin on monelle miehelle käynyt, ovat vaihtaneet viinan uskoon.
        Ja moni perhe pysyy koossa juuri siksi mutta oikeastaan mitään vaihtokauppaa ei edes pitäisi olla , mutta hyvä niinkin usko ei sentään useinkaan hajoita perheitä vaan vahvistaa niitä.
        Sitten ne joille usko ei ole oikea polku terveyteen voisivat ajatella että he itse päättävät vaan mielessään että on lopetettava ilman mitään uutta asiaa kuten uskoa elämässään.
        Sillä alkoholistille ei auta mitenkään puheet terveydestä sillä se on teoria mihin eivät edes usko ainakaan silloin kun ovat nousuhumalassa .mutta tervettä on ymmärtää se mitä juominen tekee perheen jäsenissä, lapset vihaava ja häpeävät juopunutta vanhempaansa ja nainen pitää pitkiä monologeja juomisesta joille alkais lukitsee korvansa. Näin on monella vuosikausia . Irti tälläisestä on päästävä , siis se joka juo perheensä on ihan vaan itse vastuussa teoistaan siinä ei syyttelyt auta.


      • Anonyymi
        näinpäin kirjoitti:

        No ei sellaista alkoholistia olekaan josta tulisi kolmessa viikossa entinen alkoholisti.
        Tuossa ajassa pelkkä alkoholin hajukin voi laukaista mieliteon, puhumattakaan siitä yhdestä oluesta.
        Sanotaanko 3 vuotta raittiutta niin sitten on jo huomattavasti paremmat mahdollisuudet kohtuullisempaan alkoholinkäyttöön, kunhan pitää sen rajan ettei ota sitä säänölliseksi tavaksi. Tietysti on aina parempi jos ei ota ollenkaan. Valinta on vapaa.

        Onko sitä muka pakko käyttää sanalla kohtuullista , se jolla on suuri ongelma on aina alkoholisti ja tulisi välttää niitä juomia. Oma vaarini oli alkoholisti oli ainoastaan yhden päivän vuodessa selvänä jouluaattona muka lastensa vuoksi .
        Itse en sitä koskaan pienenä edes käsittänyt että hän oli viinan orja m vasta joskus siinä13 vuotiaana aloin ymmärtämään. Sillä hän oli aina kiltti ja piti sylissä kun olin pieni .
        Mutta eli siinä 90 vuotta omien sanojensa mukaan terveenä .Joten hänen viidestä lapsestaan oli vaan yksi joka piti huolta hänestä muut olivat katkaisseet välit häneen .
        Ja heillä oli paljon sanottavaa millaista on olla alkoholistin lapsi
        Joten nyt kun näistä asioista on niin paljon tietoa niin luulisin ettei kukaan vapaaehtoisesti enää mene suhteeseen ihmisen kanssa jolla in ongelmia päihteiden kanssa .


      • Anonyymi
        Mimmi28 kirjoitti:

        Raamatussakin kitataan viiniä ja
        vesikin muutettiin viiniksi,
        eli se siitä parantumisesta ja uskosta!

        Ihan niin raamatun jutuissa on kaikenmaailman mielikuvitukset esillä ja joku ehkä uskookin


      • Anonyymi
        tule apuun anja kirjoitti:

        "Esim. saunakaljaa ei voi ottaa tai seurassa lasillista viiniä."

        No voi voi voi, eikö voi ottaa edes saunakaljaa tai lasillista viiniä? Kyllä nyt vetää mielen surulliseksi tuollainen kurja kohtalo, kun joku onneton joutuu kieltäytymään noinkin tärkeistä asioista.
        Ei edes saunakaljaa, huh huh, voi tätä elämän epäoikeudemukaisuutta!

        Onhan sitä kaljaa saatavilla ilman alkoholiakin ä koskamyleenaä aloitettiin Suomessa sauna kaljat ei minun lapsuudessa näkynyt mitään kaloja saunan lähelläkään


      • Anonyymi
        Ansku29 kirjoitti:

        Alkoholisti on aina alkoholisti,
        se on sairaus josta ei voi parantua,
        joku promille voi elää sen kanssa suht
        normi elämää.
        Itse yritin vielä uudestaan,kun hölmönä
        uskoin vakuuttelut ,että hän on parantunut,
        mut eipä ollut ja näytin ovea!
        Nyt on 2.5-v mennyt tasapainoisesti
        sinkkuna eläen ja koskaan en enää
        seurustele sellaisen kanssa joka "tissuutelee"usein.
        Voimia sinulle ja toivottavasti löydät oikean ratkaisun elämääsi!

        Oletko muuten ajatellut että kaikki ei ole samanlaisia luusereita alkoholismi vittu heikkoutta aivan turha lässyttää muka alkoholistit uhriutuu voi voi tunnen kyseisiä ihmisiä paljon jos pää ei kestä eloa selvinpäin niin ei se kenenkään muunkaan vika voi olla ihan sama kaikkien päihteiden kanssa ja turha vinkua etten tiedä mistä puhun tiedän vähän vitun hyvin ihan omasta kokemuksesta kukaan tai mikään ei pakota kiskomaan sisuksiinsa yhtään mitään roipetta ja miten se olla muu kun heikon pään tulosta vai tuottaako jollakin ihmisellä keho itsestään alkoholia jotta sen vajetta pitäis korjata itse no en ole kuullut missään eli heikko pää.


    • Tarkentelija

      Josko miesystäväsi on alkoholisti edelleen, vaikka onkin juomatta. Yleensä entiset alkoholistit on kuolleita. Tauti on yleensä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta krooninen. Eli toipuva on yleensä sen verran tasapainoton, että tarvitsee jonkinlaista hoitoa. AA ja/tai terveyden huollon ammattilaisten apua.

      Jaksamista

      Ps. /cn osasto sa työntää löylykauhan omaansa.

      • ent. alkoholisti

        "Yleensä entiset alkoholistit on kuolleita."

        Hengisssä ollaan edelleen, enkä suinkaan ole poikkeustapaus.
        Ne jotka eivät jostain syystä halua parantua istuvatkin sitten AA:ssa toipumassa hokien "olen alkoholisti" mantraa koko loppuelämänsä ajan.


      • alanon
        ent. alkoholisti kirjoitti:

        "Yleensä entiset alkoholistit on kuolleita."

        Hengisssä ollaan edelleen, enkä suinkaan ole poikkeustapaus.
        Ne jotka eivät jostain syystä halua parantua istuvatkin sitten AA:ssa toipumassa hokien "olen alkoholisti" mantraa koko loppuelämänsä ajan.

        Niin. Alkoholisti on aina alkoholisti, ei ole "entisiä alkoholisteja" Jotkut vain eivät juo enää.
        En tiedä pitääkö syytä hakea kuitenkaan tuosta alkoholismi sairaudesta. Voisiko teillä vain olla "normaalia" suhdekriisiä. Jo se, että syytät alkoholismia epävakaudesta ottaa vastuun ihmiseltä pois. Jokainen vastaa käytöksestään itse, oli alkoholisti tai ei. Aikuisuuteen kuuluu olla huutamatta lapsille ja olla vastuussa omista tunteista ja käytöksestä. Erikoinen psykiatri joka ei tätä sinulle jo ole sanonut.


      • 15+19
        ent. alkoholisti kirjoitti:

        "Yleensä entiset alkoholistit on kuolleita."

        Hengisssä ollaan edelleen, enkä suinkaan ole poikkeustapaus.
        Ne jotka eivät jostain syystä halua parantua istuvatkin sitten AA:ssa toipumassa hokien "olen alkoholisti" mantraa koko loppuelämänsä ajan.

        " AA:ssa toipumassa hokien "olen alkoholisti" mantraa koko loppuelämänsä ajan."

        Tuokin on parempi vihtoehto,kuin se,ettää hokee puolisolleen "olen kuivilla" mantraa. Mutta jatkaa ryyppäämistä kuitenkin,pilaten puolisonsa ja mahdollisesti lastensa elämää.

        Viinapiru on varmasti vaikea taltuttaa,sitä en epäile hetkeäkään. Mutta jokaisen on se taistelu käytävä itse. Hienoa jos omaiset voivat/jaksavat auttaa ja tukea.

        Ehkäpä tuo AA-kerhon hoettava mantra auttaa jokaista kohtaamaan todellisuuden. Alkoholistit harvoin myöntää ongelmaa, päinvastoin he ovat mielestään uhreja ja syyttävät mielellään kaikesta muita tai olosuhteita


      • ent. alkoholisti
        15+19 kirjoitti:

        " AA:ssa toipumassa hokien "olen alkoholisti" mantraa koko loppuelämänsä ajan."

        Tuokin on parempi vihtoehto,kuin se,ettää hokee puolisolleen "olen kuivilla" mantraa. Mutta jatkaa ryyppäämistä kuitenkin,pilaten puolisonsa ja mahdollisesti lastensa elämää.

        Viinapiru on varmasti vaikea taltuttaa,sitä en epäile hetkeäkään. Mutta jokaisen on se taistelu käytävä itse. Hienoa jos omaiset voivat/jaksavat auttaa ja tukea.

        Ehkäpä tuo AA-kerhon hoettava mantra auttaa jokaista kohtaamaan todellisuuden. Alkoholistit harvoin myöntää ongelmaa, päinvastoin he ovat mielestään uhreja ja syyttävät mielellään kaikesta muita tai olosuhteita

        "Ehkäpä tuo AA-kerhon hoettava mantra auttaa jokaista kohtaamaan todellisuuden."

        Tarvinneeko sitä hokea koko loppuelämänsä ajan niin kuin AA opettaa, luulisi vähempikin riittävän.
        Jos raittiudesta tehdään uskonnon kaltainen asia jolla alkoholisti jumitetaan ryhmään, niin jotain täytyy olla pahasti pielessä.


      • 15+19
        ent. alkoholisti kirjoitti:

        "Ehkäpä tuo AA-kerhon hoettava mantra auttaa jokaista kohtaamaan todellisuuden."

        Tarvinneeko sitä hokea koko loppuelämänsä ajan niin kuin AA opettaa, luulisi vähempikin riittävän.
        Jos raittiudesta tehdään uskonnon kaltainen asia jolla alkoholisti jumitetaan ryhmään, niin jotain täytyy olla pahasti pielessä.

        Tuskin sitä loppuelämäänsä tarvitsee hokea,mutta tietoa minulla ei ole asiasta.

        Uskonnon pakkosyötöstä olen kanssasi samaa mieltä,se varmasti karkoittaa avun hakijoita. Vaikka varmasti jotain auttaakin.

        Mutta sinun puolesta olen iloinen,että olet oman taitelusi voittanut. ONNITTELEN vilpittömästi


    • Pankin asiakas

      Suosittelen ihan vakavissani sinulle Alanonin toimintaan tutustumista

      www.al-anon.fi/

      • kyyditön

        Tuota noin. Niitä al-anoneia ei ole joka kylillä ja jos ei ole kyytiä niin ei, pääse , niin ei pääse.
        Munkin meno tyssäs siihen kun omaa autoo ei ole, bussit kulkee milloin kulkee nii yksinkertaisesti en voinut mennä. Ei voinut edes jonkun kimppakyydissä kulkee kun täälläpäin ei asunut kukaan.


    • rukoilkaamme

      AA on addiktin valinta.

      Juominen vaihtuu Jumalaan ja kahvi on vahvaa. Parhaissa kokoustiloissa on laadukkaat design puujakkarat ja vohveleitakin.

      • punapää

        Osa porukasta jumiutuu AA-kuvioihin, osa repsahtelee ja osa palaa entisiin kuvioihinsa. Pääosa alkon lopettaneista irtautuu niistä alkoholiriippuvuuden lakattua. Kuivillaolokin hampaat irvessä on toki paljonpaljon parempi kuin dokaaminen.

        AA on merkittävin yksittäinen juoppojen pelastaja. Sen näkee niistä aktiivideekujen katkeruuden- ja kaunanpurkauksistakin joita mm. tämä palsta on pullollaan.

        http://www.aa.fi/


      • körkeampi vöimä
        punapää kirjoitti:

        Osa porukasta jumiutuu AA-kuvioihin, osa repsahtelee ja osa palaa entisiin kuvioihinsa. Pääosa alkon lopettaneista irtautuu niistä alkoholiriippuvuuden lakattua. Kuivillaolokin hampaat irvessä on toki paljonpaljon parempi kuin dokaaminen.

        AA on merkittävin yksittäinen juoppojen pelastaja. Sen näkee niistä aktiivideekujen katkeruuden- ja kaunanpurkauksistakin joita mm. tämä palsta on pullollaan.

        http://www.aa.fi/

        Sitä saa mitä tilaa. Kyllä aa:n porukatkin voisi lopettaa sen paskan jauhamisen parantumattomasta sairaudesta ja alituisen aa kerhon kehumisen ainoana oikeana tapana raitistua.


      • Alkoasukas
        körkeampi vöimä kirjoitti:

        Sitä saa mitä tilaa. Kyllä aa:n porukatkin voisi lopettaa sen paskan jauhamisen parantumattomasta sairaudesta ja alituisen aa kerhon kehumisen ainoana oikeana tapana raitistua.

        Ei se kaikkia auta. Sinullakin on vielä pitkä matka viinamäessä ennen. Kaikkihan eivät reeraannu koskaankaan. Sydän tai maksa tai aivot tai haima tai joku muu tilttaa ennen.


      • körkeampi vöimä
        Alkoasukas kirjoitti:

        Ei se kaikkia auta. Sinullakin on vielä pitkä matka viinamäessä ennen. Kaikkihan eivät reeraannu koskaankaan. Sydän tai maksa tai aivot tai haima tai joku muu tilttaa ennen.

        "Ei se kaikkia auta. Sinullakin on vielä pitkä matka viinamäessä ennen."

        Ei ole kun en käytä alkoholia.
        Niin että tukehdu vaan ylimielisyyteesi.


      • korkkimaton voima
        körkeampi vöimä kirjoitti:

        "Ei se kaikkia auta. Sinullakin on vielä pitkä matka viinamäessä ennen."

        Ei ole kun en käytä alkoholia.
        Niin että tukehdu vaan ylimielisyyteesi.

        Ootkos syntymäraitis? Vai lopettanut aikuisena?


      • körkeampi vöimä
        korkkimaton voima kirjoitti:

        Ootkos syntymäraitis? Vai lopettanut aikuisena?

        "Ootkos syntymäraitis? Vai lopettanut aikuisena?"

        Lopetin muutama vuosi sitten. Henki meinasi siinä hommassa lähteä.
        Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että jos niitä läheltä piti tilanteita ei olisi ollut, niin melko varmasti joisin edelleen.
        Melkein kaikki juopon terveysongelmat sairauskohtauksineen tuli läpikäytyä, onneksi kävelykyky sentään säilyi katkokävelyoireista huolimatta. :)


      • korkkivoima
        körkeampi vöimä kirjoitti:

        "Ootkos syntymäraitis? Vai lopettanut aikuisena?"

        Lopetin muutama vuosi sitten. Henki meinasi siinä hommassa lähteä.
        Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että jos niitä läheltä piti tilanteita ei olisi ollut, niin melko varmasti joisin edelleen.
        Melkein kaikki juopon terveysongelmat sairauskohtauksineen tuli läpikäytyä, onneksi kävelykyky sentään säilyi katkokävelyoireista huolimatta. :)

        Aikamoisissa pihdeissä tunnut edelleen olevan, kun täällä täytyy roikkua kannustamassa muita juomaan. On ihan oikein sanoa että "en käytä alkoholia"; vielä oikeampaa olisi lisätä "fyysisesti".


      • körkeampi vöimä
        korkkivoima kirjoitti:

        Aikamoisissa pihdeissä tunnut edelleen olevan, kun täällä täytyy roikkua kannustamassa muita juomaan. On ihan oikein sanoa että "en käytä alkoholia"; vielä oikeampaa olisi lisätä "fyysisesti".

        "Aikamoisissa pihdeissä tunnut edelleen olevan, kun täällä täytyy roikkua kannustamassa muita juomaan."

        Kannustamassa ja roikkumassa? noh noh.. ketään en kannusta juomaan.
        Vastustan vain mustavalkoista aa propagandaa.
        Tämä alkoholipalsta on vain yksi niistä kymmenistä keskustelupalstoista joita tulee lueskeltua.
        Aikaa on vaikka aamusta iltaan, välillä toki pitää uhrata muutama tunti päivässä urheiluharrastuksiin ja muuhun toimintaan.
        Mitä alkoholinkäyttööni tulee, niin sen suhteen ei ole ongelmia, juon jos huvittaa, mutta yleensä ei huvita, kun en saa siitä mitään nautintoa.
        Kerran vuoteen tai kahteen tulee muutama olut juotua ja siihen se jää.
        Hyvällä omantunnolla ja kaikella varmuudella voin sanoa sen etten käytä alkoholia niin, että se johtaisi taas ongelmakäyttöön.
        Vuosikausien rankka juominen ilmeisesti tuhosi ne reseptorit joissa alkoholin vaikutus muuttuu mielihyväksi. :)
        Viimeisten 20 ryyppyvuoden ainoa ja paras nautinto tuli siitä, kun sai krapularyypyillä tasoiteltua ne pahimmat tärinät veks :D


      • ..........

        Alkoholisteilla on usein raudanpuutetta, kun ruokavalio unohtuu ja ylipäätään ettei syö paljon mitään. Ärtyminen voi johtua huonosta ravitsemuksesta.
        Nähty on.
        Serotoniini - kun joku puhuisi siitä uudesta lääkkeestä joka hillitsee juomista.
        Tuttavan aviomies vaihtoi kasvisruokaan kun raitistui ja vointi koheni huomattavasti.
        Mietteitäni omasta ystävästä, hän kärsi oudoista tunnetilan vaihteluista. Yritin puhua kaikesta vaikka makkaran epäterveellisyydestä, ainakin itse koin henkistäkin hyvää oloa jättäessäni voin ja maitotuotteet pois myös Lisäaineet mahd. vähiin.
        Onneksi olkoon kaikille jotka ovat tehneet hyvän päätöksen.


      • sdksiöousös
        .......... kirjoitti:

        Alkoholisteilla on usein raudanpuutetta, kun ruokavalio unohtuu ja ylipäätään ettei syö paljon mitään. Ärtyminen voi johtua huonosta ravitsemuksesta.
        Nähty on.
        Serotoniini - kun joku puhuisi siitä uudesta lääkkeestä joka hillitsee juomista.
        Tuttavan aviomies vaihtoi kasvisruokaan kun raitistui ja vointi koheni huomattavasti.
        Mietteitäni omasta ystävästä, hän kärsi oudoista tunnetilan vaihteluista. Yritin puhua kaikesta vaikka makkaran epäterveellisyydestä, ainakin itse koin henkistäkin hyvää oloa jättäessäni voin ja maitotuotteet pois myös Lisäaineet mahd. vähiin.
        Onneksi olkoon kaikille jotka ovat tehneet hyvän päätöksen.

        niijoo linnan ja pakkohoitolan kalterit on jautaa ja sielä on tarjola streoitajamuitamömmöjä ja saa uusia juoppokaveria ja muita konnareita iha mukavasti ja kaverit vaa muutuu ja kuviot eimuutu kujos sieltä josksu päsee piois joutumaa


      • plaah112
        körkeampi vöimä kirjoitti:

        "Aikamoisissa pihdeissä tunnut edelleen olevan, kun täällä täytyy roikkua kannustamassa muita juomaan."

        Kannustamassa ja roikkumassa? noh noh.. ketään en kannusta juomaan.
        Vastustan vain mustavalkoista aa propagandaa.
        Tämä alkoholipalsta on vain yksi niistä kymmenistä keskustelupalstoista joita tulee lueskeltua.
        Aikaa on vaikka aamusta iltaan, välillä toki pitää uhrata muutama tunti päivässä urheiluharrastuksiin ja muuhun toimintaan.
        Mitä alkoholinkäyttööni tulee, niin sen suhteen ei ole ongelmia, juon jos huvittaa, mutta yleensä ei huvita, kun en saa siitä mitään nautintoa.
        Kerran vuoteen tai kahteen tulee muutama olut juotua ja siihen se jää.
        Hyvällä omantunnolla ja kaikella varmuudella voin sanoa sen etten käytä alkoholia niin, että se johtaisi taas ongelmakäyttöön.
        Vuosikausien rankka juominen ilmeisesti tuhosi ne reseptorit joissa alkoholin vaikutus muuttuu mielihyväksi. :)
        Viimeisten 20 ryyppyvuoden ainoa ja paras nautinto tuli siitä, kun sai krapularyypyillä tasoiteltua ne pahimmat tärinät veks :D

        Viimeisten 20 ryyppyvuoden ainoa ja paras nautinto tuli siitä, kun sai krapularyypyillä tasoiteltua ne pahimmat tärinät veks :D

        jep sama homma oli mulla joka aamu mut eipä o enää:D ja mainittakoon vielä en edes harkinnut aa toimintaa ei va sovi mulle sellane mut jokane tyylilläs


      • punapää kirjoitti:

        Osa porukasta jumiutuu AA-kuvioihin, osa repsahtelee ja osa palaa entisiin kuvioihinsa. Pääosa alkon lopettaneista irtautuu niistä alkoholiriippuvuuden lakattua. Kuivillaolokin hampaat irvessä on toki paljonpaljon parempi kuin dokaaminen.

        AA on merkittävin yksittäinen juoppojen pelastaja. Sen näkee niistä aktiivideekujen katkeruuden- ja kaunanpurkauksistakin joita mm. tämä palsta on pullollaan.

        http://www.aa.fi/

        Itsekin AAssa käyneenä voin sanoo että se selvästä päivästä kiittely menee uskonnon piikkiin. Eipä ainakaan ittee kiinnostanu kiitellä korkeempia voimia jostain selvästä päivästä. Voin sanoo että päivä menee paljon mukavammin ku dokaa vähän siinä sivussa. Eipä mulla oo vaimoo eikä lapsiakaan ketä piestä... Enkä dokais enkä pieksis jos olis..! Eikä oo kyllä duunirasitteitakaan onneks!


      • 7v. raitis
        punapää kirjoitti:

        Osa porukasta jumiutuu AA-kuvioihin, osa repsahtelee ja osa palaa entisiin kuvioihinsa. Pääosa alkon lopettaneista irtautuu niistä alkoholiriippuvuuden lakattua. Kuivillaolokin hampaat irvessä on toki paljonpaljon parempi kuin dokaaminen.

        AA on merkittävin yksittäinen juoppojen pelastaja. Sen näkee niistä aktiivideekujen katkeruuden- ja kaunanpurkauksistakin joita mm. tämä palsta on pullollaan.

        http://www.aa.fi/

        Ehkäpä tuo AA-kerhon hoettava mantra auttaa jokaista kohtaamaan todellisuuden. Alkoholistit harvoin myöntää ongelmaa, päinvastoin he ovat mielestään uhreja ja syyttävät mielellään kaikesta muita tai olosuhteita.

        Tuo on totta, monetkaan ei mene AA-kerhoon sen vuoksi kun siellä joutuu itsensä kohtaamaan. Helpompi tapa valehella akalle,muutaman otan kun oli raskas työviikko. Nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla.


      • Olen havaitsevani ironiaa...


    • Alkkaholikko.

      Kaikilla tavoilla alkoholi on minulla aiheuttanut ongelmia. Nuorena se oli hauskaa ja sai hetkellisesti itseluottamusta. Ei siitä hyötyä ollut. Melkein kaikki ihmissuhteeni ovat päättyneet alkoholin käyttööni ja siitä johtuviin riitoihin. Viimeisin suhde sitten päättyi tyhmiin riitoihin ja suoranaiseen hölmöilyyn. Onneksi olen pysynyt kaidalla tiellä. Mukaan ovat tulleet erilaiset kiputilat ja korkea verenpaine, josta on seurauksena sydänlihaksen laajentuma ja rytmihäiriöt. Olen yrittänyt eroon monesti ja kuitenkin muutaman päivän selvän jakson jälkeen ostan pullon ja siitähän se sitten lähtee putki päälle kunnes fyrkat loppuu. Nyt yritän taas tosissani eroon alkosta . En hae täältä sympatiaa enkä neuvoja. halusin vain kertoa oman tarinan, joka on pilannut elämääni suurelta osin. Työni olen aina yrittänyt hoitaa hyvin. Niin tänäänkin.

    • Enpä tiiä.

      En ole seurustellut entisen suurjuomarin kanssa, mutta olen sellaisen kanssa ystävä. Hän on kyllä aika vaikea tapaus, mutta usein meillä on tosi hauskaakin. En ota turhan vakavasti kaikkea mitä hän sanoo. No eipä näitä asioita voi yleistää, kaikki alkoholistitkaan eivät ole samanlaisia.

    • Ei öle elämää

      EI voi vaikka hälyäisi.

    • kokemusopettaa

      Hei Onneton124,
      pelasta itsesi ja lähde huonosta ihmissuhteesta. Ei tarvitse omaa elämää uhrata, olet onnellisempi ihan omillasi. Ja kuka tietää, ehkä polullesi osuu vielä joskus ihan tolkullinenkin ystävä, ja rakkaus näyttää kauneimmat kasvonsa! Lämmin halaus ja voimia!

    • Ossi.

      "Myös persoonallisuus kuulemma muuttuu täysin entisillä suurkuluttajilla kun lopettavat juomisen kokonaan."

      Taitaa olla puoskari kun tuollaista väittää.

    • Mieti hieman

      Alkoholismista ei voi parantua, kerran alkoholisti = aina alkoholisti.

      Isäni oli alkoholisti ihan ääripäästä, heti kun sai pienenkään maistiasien alkoholia muutaaman viikon tauon jälkeen niin taas alkoi 1-2 kuukauden putki.

      Jätä se mies, et voi auttaa, suhde ei tule onnistumaan

    • holistia

      ei saa ikinä auttaa,kaikki apu menee suoraan pulloon. en ole nähnyt vielä pulloa,joka lykkää ilman halua viinaa jonku naamaan.
      holistia ei saa ikinä sanoa sairaaksi,koska juominen on oma tahto,ei pullo sitä tee.
      on pas..ka puhetta nuo geenijutut,ei geenit juo,ei niillä ole käsiä viedä pullo huulille,tämä on totuus.
      jos osaa juoda,osaa olla juomattakin.
      olen nähnyt,kokenut ja kuullut tuhansia selityksiä holisteilta tai syistä juoda. minun
      tulos avusta holistille on aina pelkkä nolla.... aina.

      on parempi kuolla,kuin juoda koko ikänsä. holistijuomisesta ei hyödy ikinä kukaan.
      ikävyyksiä ja pahaa juominen tuottaa hirvittävästi.
      silti juon itsekin jonkin verran,mutta voin lopettaa vaikka kesken ryypyn,se on vain tahdon- ja asenne asia.

      • pöntikkä

        oot sitte nähtävästi vailla minkäänlaisia geenejä.


    • Moi.
      Kuulostaa jopa narsistin oireilta.

      • fdsfsdfsdfsd

        Samoja piirteitä mutta narsisti on ihminen joka ajattelee vain omaa etuaan ja hyvinvointiaan ajamalla muita alas. Jos mies ei huolehdi itsestään tai omaisuudestaan niin en usko että on narsisti.


    • no liuotin aineet

      no minä olen kanssa käyttänyt alkoa..mutta lopetin muutama vuosi sitten..ei ollut mun juttu..ja ne ketkä dokaa niin siitä vaan..ei minulla ole ollut moisia vaikeuksia..kait sitten se mitä minä käytin alkoa olikin vain ajan tappamista..ei niinkään tarkoitus ottaa päihtymis mielessä..en tarkoita sitä ettäkö olisin jotain toista parempi..mutta näin minulla..miksi jos olet tietänyt taustoja olet silti hakeutunut seuraan..sanoisin että kun olet laskenut tilanteen noin pitkälle niin löydät itse kyllä vastausksen mitä teet....

      • kossunaukkuuuuuu

        kossupullon lyöt kouraan kun sillä alkaa"vanne kiristää päätä",jos pullon vetästyä ääntä kohti pysyy lepposena eikä ala rähisee voit toistaa saman aina sillointällöin kun tuntuu henkilöllä olevan se vanne tiukalla...
        tupakan tai viinan juonnin lopettaneet ovat niitä pahimpia nihilistejä!


    • Typeriä ootte.

      Ikävää että täällä kirjoitellaan siitä että alkoholismi on oma valinta.

      Usealla alkoholistilla alkoholi on van pakokeino vaikeasta elämästä tai tapahtumista tai esim pako masennuksesta kun ei osaa muuten käsitellä asioita tai ei uskalla puhua niistä. En usko että alkoholisit lipittäisivät alkoholia jatkuvasti jos elämässä olisi kaikki hyvin

      • turhaa selittelyä

        puolustus on täysin tekosyy. kaikilla ongelmia,ei kaikki silti juo jatkuvasti ja jos juo,ei vko-kk-kaupalla.


      • näinpäin

        No ei tietenkään elämässä voi olla kaikki hyvin jos lipittää jatkuvasti alkoholia.
        Korkki kiinni ja tiukasti, niin silloin on ainakin mahdollisuus suunnistaa kohti parempaa tulevaisuutta.


      • blonditonhuoria

        Ikävää että täällä kirjoitellaan siitä että alkoholismi on oma valinta.

        raskaus on itseaiheutettu sairaus myöskin ja oma valinta!!
        pois kaikki lapsilisät ja muut huoranpenikkatuet näiltä narsistisilta ämmähuorilta!!!!!!!
        jos on varaa huoranvitusta putkuttaa niitä huoranpenikoita,luulis olevan varaa näiden räkänokkien elatuskin!!!!!!!!!!!!!!!!!1


      • Anonyymi

        Alkoholisteilla ja addikteilla suurin yhdistävä tekijä on lapsuuden/varhaisiän trauma.
        Geeni periymää ja edellä mainitut tekijät voi olla tunne herkälle persoonalle liian raaka yhdistelmä.
        Melkein jokaisen addiktin ja alkoholistin on kuullut toteavan että päihteet ja alkoholi veivät pelot ja jännitykset pois jonka kautta tullut väärä kuvitelma siitä että "nyt minä olen oma itseni, tämä on lääke minulle."


    • isoäiti

      On. Isän kuoleman jälkeen äiti hilasi meille sellaisen.Avioitui ja sitten alkoi helvetti. 15v lähdin pois kotoa kun ei saanut hakea edes kouluun kun se alkoholisti ei luvannut koulumaksuja maksaa. Nyt olen kohta 70v ja ikinä en alkoholisteihin ole retkahtanut.Tupakasta puhutaan,mutta alkoholismi pilaa kaiken vaimon,lapset ja koko kodin.

      • vain ihminen

        Täysin samaa mieltä, alkoholismi on aivan helvetillinen sairaus joka tuhoaa ihmisetkin sen ympärillä ja vie heidänkin mielenterveyden.


    • 77574566

      Olen itse entinen alkoholisti jonka AA kerho on pelastanut. Tottakai ihmiselle jaa viinan lopetuksen jalkeen persoonallisuus hairio, mutta ratkaisu siihen on AA kerhossa. Siella opettelemme elamaan ihmisiksi juomisen lopetuksen jalkeen.

      • plaah112

        siis miten voit yleistää itse en olekku kehuja saanut kun päätin lopettaa ihmiseksi osaan elää ja toimia yhteiskunnassa kuin muutkin ilman AA toimintaa itestä se lähtee ei jumalasta ei tuki ryhmistä vaan täysin itsestään kiinni juoko vai ei 20v kokemus ja niistä viimeset 5v joka pvä aamusta iltaan eli tiedän todellakin mistä puhun mutta niinku jo sanoin meistä on moneksi ärsyttää vaa toi AA pelastaa propaganda


    • Ja uudestaan..

      Tsemiä sulle "ääkköshomo"! Olet parasta, mitä tälle Suoli24lle on ikinä tapahtunut.

      • raitistunut alkoholisti

        Olen raitistunut alkoholisti. Luonteeni on muuttunut siten, että nyt olen oma itseni. Uskallan sanoa mielipiteeni.
        Ennen kun join ja olin pummilla,piti mielistellä ja nöyristellä.
        Nyt kun olen omillani, sukulaiset ja tuttavat sanovat. Oletpa sinä muuttunut.
        Toisia selvästi harmittaa,kun en ole retkahtanut. Itse ovat olevinaan raittiita. Mitä nyt viiniä lipittelevät ja siideriä juovat.
        Tajuan, kuinka paljon ns.raittiit juovat. Eivät laske ruokaviinejä ja likööreitä ja konjakeita mihinkään.
        Olen paljon rauhallisempi,kun ei ole krapulaa. Hieno herätä aamuisin. Elämä hymyilee.


      • raitistunut alkoholisti kirjoitti:

        Olen raitistunut alkoholisti. Luonteeni on muuttunut siten, että nyt olen oma itseni. Uskallan sanoa mielipiteeni.
        Ennen kun join ja olin pummilla,piti mielistellä ja nöyristellä.
        Nyt kun olen omillani, sukulaiset ja tuttavat sanovat. Oletpa sinä muuttunut.
        Toisia selvästi harmittaa,kun en ole retkahtanut. Itse ovat olevinaan raittiita. Mitä nyt viiniä lipittelevät ja siideriä juovat.
        Tajuan, kuinka paljon ns.raittiit juovat. Eivät laske ruokaviinejä ja likööreitä ja konjakeita mihinkään.
        Olen paljon rauhallisempi,kun ei ole krapulaa. Hieno herätä aamuisin. Elämä hymyilee.

        Herää!!! Ei sellasta olekaan ku raitistunu alkkis. Sä oot aina alkkis elämäs loppuun saakka kun oot sille tielle lähteny. Just tollaset ei voi vetää edes yhtä saunakaljaa ilman et menee sen jälkeen puol vuotta dokatessa. Sä voit kusettaa ittees muttet muita...


    • ääkkösÄIJÄ

      Kyl jyödä sää jös hälyää

    • Alkkarin kanssa elin

      Lähde kun vielä voit ja olet suht terve.
      Ei se elämä siitä muutu.

    • aitanna1

      En ole seurustellut entisen alkoholistin kanssa, mutta kuvaamasi oireet ovat kuin kaveristani, ennen kuin sai diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Homma hoidossa lääkityksella ja kaveri on aivan eri ihminen

    • Ero ehkä hyvä

      Vaikuttaa ettei tuo kumppanisi alkoholismi ole nyt se ongelma vaan se ettei suhde toimi.Suojele itseäsi ja hankkiudu eroon kumppani-energiasyöpöstä.
      Voit itse ilmeisen huonosti.Nyt on aika parantaa oloa ja mennä eteenpäin elämässä.Tai sitten vaihtoehtona on sairastua itse.
      Jaksamisia.Mieti asiaa.

    • tlö

      näin jälkikäteen sen tajuaa, että jokainen päivä alkoholistin kanssa on tuhlattua aikaa. Miksi on niin tyhmä, että uhraa ainokaisen elämänsä ihmiselle, jolle pullo on se todellinen elämänkumppani ja ykkönen? Siinä suhteessa olet "toinen nainen" ja pullo on se todellinen lemmitty. Se on niin surkea diili, varsinkin kun koirakin on kesytetty jo aikapäiviä sitten.

      Oma alkkikseni on ekaa kertaa moniin vuosiin ollut selvin päin tässä muutaman kuukauden. Ankarat vieroitusoireet koettu ja elämä on helvettiä. Aluksi oli hienoa. Vaikka mies kärsi, niin oli ihanaa tulla töistä kotiin, kun ei tarvinnut pelätä, missä kunnossa se siellä röhnöttää. Ennen kämppä haisi pistävästi krapulalle ja kännikalan eritteille. Vessassa ja makkarissa joutui pidättelemään hengitystä. Sitten koti alkoi haista raikkaalle. Ennen mies sammalsi ja ärisi kuin uhmaikäinen ja typeriä primitiivireaktioita sai pelätä. ei olisi tullut kuuloonkaan, että häneen olisi voinut luottaa missään asiassa. 5-v taaperokin on luotettavampi. Nyt hän oli hillitympi ja käyttäytyi ja puhuu kuin aikuinen. On ihana elää AIKUISEN ihmisen kanssa.

      Nyt kuitenkin hän on taas alkanut vaivihkaa juoda. Neljä, viisi olutta silloin tällöin ja joskus jopa enemmän selkäni takana, kun olen pois kotoa. Pikku hiljaa se alkoholin paholainen on taas hivuttautumassa meidän elämään. En tajua enää, mitä pitäisi tehdä. Ei auta nalkutus, anelu tai uhkailu. Minä olen kaikkeen aina syypää ja hullu akka.

      Tuntuu, että ei ole voimia edes eroamiseen. Ystäviä ei oikein ole, kun on viettänyt "alkoholi-lesken" elämää jo monta vuotta. Jos kokee, että omanarvontunto ja itsetunto ovat liilan korkealla, niin ei muuta kuin menee parisuhteeseen alkkiksen kanssa, niin kyllä se siitä painuu pohjamutiin ihan huomaamatta. Ystäviin ei kehtaa pitää yhteyttä kun häpeää niin suunnattomasti. Äijä on aina päissään ja tulee juuri silloin "esiintymään" kun joku tulee kylään. Muuten suhteellisen varautunut mies nauttii vetää känni-showta rappukäytävässä naapureille ja huutelee parvekkeelta yms. Yht'äkkiä juuri silloin on kaikille niin paljon asiaa, kun on kännissä.

      Eipä se elo selväpäisen alkkiksenkaan kanssa aina ruusuilla tanssimista ole. Mikään aihe ei ole niin pieni, etteikö siitä voisi äristä. Syy ei koskaan ole itsessä vaan aina muissa. Alkkis on pitkävihainen ja kostonhimoinen. Ego on valtava. Monet parhaat kolumnistit ovat alkoholisteja, koska ilkeämieliset sivallukset ovat parhaita ja nopeita tapoja hankkia instant- ego-buustausta. Sen takia monet alkkiset ovat myös julkisuudenkipeitä tai ns. tosiuskovia. Uskonto on mahtava ego-buustaus. On mielettömän voimaannuttavaa egon kannalta kokea olevansa "parempi kuin muut", pyhän hengen ja jumalan lapsi täällä syntisten maanmatosten maailmassa, tuomita luomakuntaa taivaaseen tai helvettiin. Ainoa vaan, että sitä euforista hurmosta on saatava yhtä säännöllisesti kuin "pullon henkeä". Kaikkiin näihin ulkopuolelta tulevaan ego-buustaukseen jää koukkuun kuin alkoholiin, oli sitten kyse hurmos-uskovaisuudesta, julkkis-tyrkkyydestä tai peliriippuvuudesta yms.

      Alkoholisti, joka ei juo, on psyykeltään alkoholisti. Hänellä on jättimäinen ego, joka ei kestä pienintäkään naarmua. Hän saattaa vetkutella ja nahjustella kun pitää hoitaa tärkeitä asioita mutta kun on kyse kostosta jotakuta häntä vastaan rikkonutta piruparkaa kohtaan, hänestä löytyy valtavasti energiaa. Hän vainoaa ja pommittaa ilkeillä mega-tekstiviesteillä nostaa oikeusjuttuja tai jopa kieltää muita auttamasta tätä ihmistä missään asiassa ja tekee kaikkensa että tämä ihminen joutuu eristetyksi ja täydellisesti murskatuksi. Usein jopa pelkään, että entä jos eroan, miten mieheni tekee kaikkensa, tuhotakseen elämäni. Alkoholistit eivät ole tyhmiä. He ovat usein hyvin älykkäitä.

      AA-kerho ei ole uskonnollisesti hurmoksellinen poppoo, vaan siinä pyritään aitoon henkiseen sisäiseen kasvuun, joka on hidas, kivulias ja kivinen tie. Se ei sisällä "huppukokemuksia" vaan ihmisen jättisuuri ego puhkaistaan ja ihminen joutuu nöyrtymään ja kohtaamaan itsensä heikkona ja riittämättömänä mahtavaa vihollista vastaan. Moni ei-uskovainen, kuivilla oleva AA-alkoholisti on vuosikaudet joka aamu polvistunut sängyn viereen ja rukoillut suurempaa voimaa että ei tänään sortuisi kiusaukseen ja sitten illalla kiittänyt, että "pelastui pahasta". Mieli on vapaa alkoholin kahleista vielä toistaiseksi. Eikö se ole todellista hengellisyyttä. Eikö Jeesus saarnannut juuri mielen vapauden puolesta? Kaikki mihin ego nojaa, hurmoksellinen lakiuskonto, joka antaa egolle harhan että on ylempänä kuin muut. Raha ja maallinen rikkaus, joka buustaa egoa ja addiktoi tai alkoholi, ovat kaikki "sielunvihollisen" viettelyä ja vievät ihmistä kauemmaksi todellisesta mielenrauhasta.

      • Alkkis on jätettä

        Vain idiootti katselee röyhkeää ja itserakasta alkkista.


    • Töipyvä älköhölisti

      Löpetin älköhölin käytön viikkö sitten. nöin kölme kyykäyttä jä sit helpöttää, kyn älköhöli ön pöistynyt elimistöstä kökönään. Tylsää ön!

      Meillä väimön känssä tyli vähän sämänläinen tilänne kyn älöittäjällä. Tein itse rätkäisyn löpettää jyömisen kökönään. Köhtyykäyttö ei önnisty jä piste!
      Töipyvä älköhölisti ölen kökö löppyelämäni, muttä sö?

      Nöin yleisittäin sänöttynä, kyn pystyy myöntämään ölevänsä älköhölisti ja täjyää ettei selviä välttämättä ömin vöimin jä häkeytyy höitöön, sillöin öllään jö hyvässä älyssä. Siinä tilänteessä minä ölen, en ylpee, muttä nillä mennän.

    • Kokemuksen rintaääni

      Minulla on samanlaisia kokemuksia alkoholisteista kuin aloittajalla.
      He ovat sietämättömiä juodessaan ja sietämättömiä juomatta.
      Koko ajan pitäisi kannustaa ja kehua jos tyyppi elää normaalin ihmisen elämää ilman viinaa.
      Kaikki on aina toisten syy, heidän juomisensakin.
      Uskoon tulleet alkoholistit vasta kamalia ovatkin, tarttuvat kiihkeästi uskoonsa kuin hukkuva oljenkorteen, läheisten pitäisi siinä samalla tulla myös uskoon, pelkkää painostamista ja uskon tyrkyttämistä.
      Kuten huomaatte, ei ole kummoinenkaan käsitys alkoholisteista, eivät he koskaan parane, jos juovat vähänkin, niin enää ei mikään riitä yrittävät ahtaa sisäänsä kaikki maailman viinat.
      Olen elänyt kahden alkoholistin kanssa vuosia, kannustanut ja tukenut, mikään ei auta, viina vie, sitten lopettavat kun terveys on mennyt niin ettei pysty enää juomaan, jos ei kuole sitä ennen..

      • pöntikkä

        oiskohan sulla peiliin kattomisen paikka.


    • nokia tyres

      Maailma on mennyt perse edellä puuhun. Ihmiset kyselee netissä elämäänsä liittyvstä ongelmista. Siinä ei ole vielä mitään kovin ihmeellistä. Ihmeellistä on se kuinka paljon löytyy kaikki tietäviä opastajia. On monen kirjavaa keittiö psykologia sun muuta puoskaria.
      Tosin jos tyydytys on molemmin puolinen, sekä kysyjillä että vastaajilla, niin pelihän on sitä myöten selvää ja elämän tyhjyyttä täydentävää.
      Ihmisiltä on kadonnut viisaus, ns heinän tekijän järki. Viisaus on sitä, jota ei opita koulu kirjoista. Viisaus on käytännössä opittua, älykkyys on teoreettisesti opittua.
      Ottaisin autiolle saarelle kaveriksi mieluummin viisaan kuin älykkään kaveri . Viisas selviytyy, älykäs huonommin.
      Pitäisikö minun viedä auto huoltoon, kun se ei käynnisty :) Kertokaa mitä minun pitäisi tehdä ?

      terveisin. älykäs ja huomion kipeä.

      • 18+

        älykäs?

        Kirjoitit jo nimimerkkis väärin,nokia tyres pitäisi kirjoittaa nokian tyres

        Muutenkin kirjoituksesi anti oli köyhää sisällöltään.

        Mutta asiaan. Täällä asiaa kommentoivat entiset alkoholistit ja alkoholistien puolisot tai omaiset. He ovat OIKEITA ASIANTUNTIJOITA,kun ovat asian kanssa eläneet.

        Toki täällä kontoi myös muutama spede kieliposkessa,niin kuin esim. sinä


      • Mä tykkään dokaamisesta. Tälläkin hetkellä hyvät nousut. Mitä sitte jos auto ei käynnisty? myy se romuks ja dokaa ne vähät rahat mitä siitä sohlosta saat...


      • mmmmm.

        Samaa mieltä, nämä ottavat päähän jotka sanovat että raittius ja sen vaatiminen ovat epärealistisia unelmia, ai niin mutta syy on silti jonkun toisen. Ensin että tässä tyylissä ei ole mitään vikaa ja kumminkin tarvitsen syntipukkeja.
        Väsyttävät jahkailut kun alkavat se tarkoittaa on aika heivata tyyppi koska hän ei haluakaan lopettaa vain voittaa aikaa...
        Juoppojen viisaita puheita paljon kuunneltu.


    • Juska 67

      Sinä raitistunut alkoholisti ! Yhdyn kirjoitukseesi täysin ! Asia puhetta ja täyttä totta !

    • omat ohjat

      Hyvin tuttua juttua . Jätä se vielä kun voit. Hyvässä lykyssä alkaa omakin mielenterveytesi horjua ja silloin irrottautuminen on vieläkin vaikeampaa.
      Mielummin yksin kun huonossa suhteessa .

    • hytti

      lässyn lässyn ja vielä tyhmäkin oot

    • Been there

      Tutustuin viiskymppiseen alkoholistimieheen. Viina oli joka tapaamiskerralla kuningatar, en minä. Raivokohtauksia mitättömistä syistä. Tunteet pinnassa mistä tahansa asiasta. Neutraalisti ei voinut keskustella ollenkaan, vaan hihat paloi hetkessä. En jaksanut seurata yhden miehen spektaakkelia kahta päivää pitempään. Otan osaa, jos ap. on oikeasti yrittänyt parisuhdetta täysin toivottoman tapauksen kanssa jo vuosikausia. Todellisuudentaju hämärtyy samaa tahtia itsetunnon kanssa.

    • Epäilen parhaillaan.

      Varmasti alkoholilla syytä asiaan, mutta esim. narsistisen persoonallisuushäiriön omaava ihminen käyttäytyy samoin monissa em. asioissa ja tilanteissa!

    • ei mitekää ei kannata ... ellei oo tod !! vahvoja tunteita häntä kohtaan ... ite juonu 10v ja menettäny kaiken maailman maineesta perheesee ... joten vahva kumppanin
      (molemmin puolin) tarvviii olla jos meinaa olla mutt hei en lyttää mitiä ja muista aina että ihmiset on yksilöitä ja jotkut on onnellisimpii yksin ... t yksinäinen susi

    • inhoan niitä!

      Häiriintyneitä kiukuttelijoita ne ovat, jatkuvan huomion kerjääjiä, kateellisia jopa pikkulapsille, joita kiusaavat. Heitä pitää kaikkien huomioida lakkaamatta, lastenkin, palvoen. Ahneita kaikelle, kaikkea pitää olla ja parasta, hinnasta viis.

      • Sä oot eksyny ihan väärälle sivulle. Eti se sivu mikä on PMS naisille...


    • zar12

      alkoholisti ja luulotautinen ihminen on kaikista kamalinta mitä voi olla.pitäisi viedä siperiaan tuommoiset ihmiset.

    • Oletko vajakki

      Mitä järkeä sinun on elää mielisairaan narsistin kanssa?

    • nähty on

      Kyllä se alkoholi aivoihin jälkiä jättää.Olen myös kohdannut henkilön,joka on paljon juonut.Raivareita sai tuon tuosta ja muistin kanssa on ongelmia.Kyllä on parempi,että lähdet tai muuten väsytät itsesi.

    • Alkoholisteja on kahdenlaisia, juovia ja juomattomia. Yksilökysymys miten asiat klaaraantuvat. Monesti tilanne on ulkopuolisen kannalta sellainen, että alkoholisti ei voi ottaa, kun holistin itsensä ei tarvitse ottaa, Juomattomat holistit pärjäilevät sopivassa ympäristössä mainiosti, kunhan on riittävästi tekemistä, tarvittaessa oma rauha, eikä niitä ympärillä, joille jonkun muun ottamattomuus on ongelma. Ei se asianomaiselle ole ongelma, elleivät ulkopuoliset sitä ihmettele ja tyrkytä sitä "yhtä". Holisti on "päivä kerrallaan" raittiina, liikaa ei ota paineita. Voi mennä niin vaika koko loppuelämä, mutta yhtenä päivänä ollaan se yksi päivä raittiina. Ei enempää. Jotkut holistit eivät tahdo kestää sosiaalisia paineita. Saattavat olla juuri niitä syitä, miksi ovat aikoinaan alkaneet kallistella. Täytyy ottaa holisti sellaisena kuin on. Holisti ei mielellään puhu ei-holisteille alkoholismistaan muiden aloitteista. Jos itse aloittaa niin sitten voi keskustella.

      • Jotakin tietoa

        On totta, että alkoholisti on aina alkoholisti ja alkoholismi on sairaus. Tuo mistä kysymys lähti liikkeelle, kuulostaa kuivahumalalta ja siitä on erillistä tietoa netissä.
        Toipunut alkoholisti tarkoittaa, että osaa olla sairauden kanssa ja hänen persoonallisuus palaa siksi, millainen on ollut ennen juomistaan. Toipuminen tarkoittaa, että tiedostaa asian ja tietää, että ei voi enää juoda mitään, missä on alkoholia, myös osa lääkkeistä voi johtaa/altistaa juomiseen.
        Toipuminen vie noin vuoden, mutta toki vaatii asioiden käsittelyä samaan aikaan.
        Vertaistuki on hyvä ja jopa välttämätön toipumiseen, mutta on henkilöitä, jotka ovat itsenäisesti toipuneet.


    • perus2

      Olen elänyt päihdeongelmaisen eli alkoholistin rinnalla 43v.Hän joi sairaasti 12v, ja nyt ollut raittiina 31v.Kun hän raitistui AA:n avulla kaikki tuntui ensin niin onnelliselta, kunnes pikku hiljaa arki koitti ,ja huomasin että pois oli jäänyt vain alkoholi.Hänkin on hiljainen,ajoittain sulkeutunut minun seurassa,mutta olen huomannut että on hyvinkin puhelias tiettyjen ihmisten seurassa,hän syyllistää minua ,tekee asioita joita luulee minun tekevän siis pettää.Hän arvostelee ja loukkaa asioissa jotka pitäisi kuulua kahden ihmisen suhteeseen jossa on rakkautta,hän hymyilee kyllä muille,harvoin minulle,jos nauraa tai hymyilee minulle se pilkallista ja liittyy arvosteluun.Olen pyrkinyt hänestä eroon,mutta pitkä suhde on aiheuttanut jonkinlaisen riippuvuuden,tosin olenhan minä rakastanut tuota miestä todella paljon, mutta jatkuvat pettymykset ovat tuoneet minulle vihan tunteita,ja katkeruutta.Hän myös uhkailee kun otan puheeksi että olisimme kumpikin onnellisempia jonkun muun seurassa.Neuvoni on eroa ennen kuin hän on latistanut itsetuntosi,et koskaan voi elää onnellista ja täysipainoista elämää hänen rinnallaan,psykiatri on aivan oikeassa runsas alkoholin käyttö aiheuttaa myös muutoksia aivoissa.

      • tuttu juttu

        Laitappa googleen hakusanaksi "kuiva humala" se vois aukasta asian laitaa..


      • Kokemuksen rintaääni

        Justiin tuosta kirjoitinkin aikaisemmin tähän ketjuun. Kerron ajasta kun mies oli raitis alkoholisti.
        Meillä kuuli jatkuvasti kuinka huono olen , en ole edes naisena minkään arvoinen. Puhui intiimeistä asioistamme työporukalle vain siitä syystä että sai äijät nauramaan, sillä ei ollut väliä että hänen puheensa loukkasivat sydänjuuria myöten.
        En enää pystynyt päästämään häntä lähelleni, muutin eri huoneeseen nukkumaan.
        Olin panemassa eroa vireille kun mies sairastui psykoosiin, se vasta olikin mylläkkää. lääkitystä alettiin antaa liian kovalla kädellä heti alkuun, kyllä hän rauhittui, mutta sitten tuli toinen riesa, lääkeriippuvuus, kaksi vuotta vierotin Opamoxista, lääkitys vei liikuntakyvyn oli sänkyyn hoidettava, yötä päivää kuului hänen huoneestaan huuto; anna tabu-anna tabu, en voinut jättää niin huonokuntoista miestä heitteille, olin hänen omaishoitajansa kauan, kun lääkitys saatiin kohdalleen hänestä tuli helppo ja kiitollinen hoidettava. Minä säälin häntä, hänellä olisi ollu tarpeita hyväänkin elämään, mutta viina vei.


      • tuttu juttu kirjoitti:

        Laitappa googleen hakusanaksi "kuiva humala" se vois aukasta asian laitaa..

        Mulla on kyllä aika kostee humala tällä hetkellä. Vedä sä ne kuivat ni mä vedän kosteet...


      • .........

        Pyri hyvä tavaton eroon tuosta riippuvuudesta, mieti mikä johti siihen.
        Välttämättä ei latista itsetuntoa, yhtäkaikki orjuus on pahasta.


    • Jotta asia tulisi kaikille selväksi: Ei ole olemassa ENTISTÄ alkoholistia! On olemassa vain RAITIS, RYYPPAAMISEN LOPETTANUT alkoholisti. Alkoholisti on lopun elämänsä alkoholisti. Tämän pitää jokaisen alkoholistin itselleen myöntää.

      • Sekä Että kä . .. .

        On olemassa raitis, sopivasti alkoholia nautiskeleva ja sitten hieman sillon tällöin enemmän nautiskeleva, sitten hieman enemmän silloin tällöin alkoholia naustiskeleva ja sitten nämä aina erimuodossa alkoholia jatkuvasti nautiskelevia.

        Että, tommonen joko&tai ajattelu antaa kyl melko kapean näkökulman ongelmaan. :)

        Niin ja kyllä ne geenit määrää sen kuinka liemi maistuu vai maistuuko lainkaan vai maistuuko sillon tällön joskus saunan aikaan tai ihan muuten vaan...


      • veli.

        Elsa Ervamaa Elävä ravinto voi lainata kirjastosta kertoo mitenkä alkoholin himosta voi päästä!


    • saable

      Vanhaa koiraa on vaikea opettaa uusille tavoille. Oppiminen ihn omaa optimismia. Elä hukkaa elämääsi noin loppuun palaneen kanssa.

    • Ex-holisti

      Kuulostaa siltä, että miehesi on tuollainen vaikkei olisi koskaan alkoholia nähnykään. Olen itse entinen alkoholisti enkä ole koskaan nähnyt / tavannut ketään, joka olisi muuttunut tuollaiseksi. Päinvastoin, juomisen lopettaminen yleensä tekee ihmisistä rauhallisempia ja tunteellisempia. Olisiko miehesi ongelma narsistinen luonne, joka on ollut hänellä koko ajan? Jos näin on, pakene kun vielä voit.

    • Aivan ydinperheessäni tai lähipiirissäni ei ole ollut alkoholisteja.
      Muistelen, että Inhimillisessä tekijässä olisi jokin aika sitten (2013 tai 2012) haastateltu pariskuntaa, jossa MIES OLI RAITISTUNUT. Tässä jaksossa kerrottiin kuvaamasi laisista ongelmista. Miehen tultua PITKÄLTÄ KATKAISUHOITOJAKSOLTA alkoi pariskunnan kummallakin osapuolella terapia. Naisen/vaimon oli opittava UUSI ROOLI, jossa hän

      - ei syyllistänyt enää miestään KAIKISTA perheen konfliktitilanteista,

      - lakkasi "omimasta" perheen lapsia itselleen ja opetteli hyväksymään, että perheen isä voi harrastaa LASTENSA kanssa ilman äitiä,

      -opetteli luovuttamaan KASVATUSVASTUUTA lapsista myös isälle,

      - OPETTELI LUOTTAMAAN MIEHEENSÄ UUDELLEEN,
      kun tämä ei enää kadonnutkaan ryyppyreissuilleen,

      -opetteli hyväksymään, ettei mies enää olekaan kiltti "joo-joo"-mies joka ALKOHOLISMIN AIHEUTTAMAN HUONON OMANTUNNON TAKIA suostuu kaikessa vaimonsa tahtoon, ja pyytelee anteeksi olemassa oloaan.

      TODELLA HARMI, että tämä RAITISTUNEEN ALKOHOLISTIN ja hänen perheensä JÄLKIHOIDOSTA ja pitkästä totuttelusta uudenlaiseen arkeen kertonut keskusteluohjelma, on poistunut netistä. (Useinhan tunnutaan luulevan, että kun henkilö on käynyt onnistuneen katkaisuhoidon läpi ja raitistunut, muu elämä sujuu kuin itsestään. VÄHÄN NÄIN MINÄKIN tunnustan ajatelleeni. Mutta seurattuani mediasta muutamaa perhettä, olen ymmärtänyt, että KOKO ALKOHOLISTIN PERHE JOUTUU MUUTTUMAAN juovan osapuolen raitistuttua. Kun alkoholistin itsetunto ja kyky ja halukkuus ottaa vastuuta perheen yhteisistä toiminnoista KASVAVAT, on puolisonkin kyettävä tähän MUKAUTUMAAN. Eikä se näytä olevan ihan helppoa.)

      Eikö Ap. raitistuneiden alkoholistien omaisille ole olemassa mitään VERTAISTUKIRYHMIÄ, jos kuitenkin haluaisit säilyttää perheesi eheänä? (Saman kokenuthan tuntuu usein ymmärtävän kaikkein parhaiten toista.)

    • uuslässy

      Mitä viddyä sie teet hänen känssään vielä? Jös ei kertä öle mygelöid jä äsytte erillää ni durhää ressäät ittees. Väihä ykköö!! Täi älä ite ryyppää säätänä.. Ei se niin väikeet vöi öllä. Ötetää sille.

      • uuslässy

        Mie ryyppään nii päljö kö hyvittää. -Jä nii ryyppää äkkäkii. Töitäki pitäs tehä. Myt mitä sitte. Pärempi dökää kö öllä hermöheikki. Löpetin mie sentää röökin pöltön.. Kähviäkä en öö jyöny kyytee vyötee.. Käljää vään et pysyy skärppinä.


    • Miksi ihmeessä jatkat noin huonoa suhdetta? On niitä parempiakin miehiä markkinoilla...

      • Ps. Unohdin sanoo että oon itsekin entinen alkoholisti. En sentään oo koskaan kaatanu tai kaada vieläkään paskaa muiden päälle. Itse olen tieni valinnu.
        Ja Marunalle: Miten joku sun monta vuotta sitte näkemä ohjelma liittyy tähän? jos sulla ei ole omakohtasia kokemuksia ni oo pliis hiljaa. Hanki ittelles ihan oma pikku elämä..!


      • uuslässy

        mistäs tiiät önkö? Jöllei öö jö värättyjä ja pettämis äikeissä. Miehet ön äinä miehiä. Siit ei pääse mihikä. Jökäisessä meis ön vikämme eikä se välttämät väihtämällä päräne, myt äinä vöi yrittää..


      • omaelämä

        Eikä jokapäivä tarvi olla markkinapäivä...


    • itse myös läheinen

      Ymmärrän täysin mistä puhut. Itse elänyt alkoholistin kanssa 13 vuotta joista 11 vuotta joi. Nyt ollut 2 vuotta raittiina käytyään minnesotahoidon. Mutta aina välillä tuo samainen käytos mistä kerroit oman miehesi kohdalla nostaa täälläkin päätään ja sitä kutsutaankin kuivahumala tilaksi. Silläpä vertaistuki ryhmät ovat tärkeitä niin alkoholistille kuin läheisellekkin. oman jaksamisenki takia läheisen kannattaa käyttää se mahdollisuus että käy läheis ryhmissä. Tuossahan on se vaara että kun tarpeeksi kauan kärvistelee tuossa kuivahumalassa niin retkahtaminen on hyvinki mahdollinen ja yleensä itse alkoholisti ei näe omaa tilaansa vaan aina se on läheinen joka sen ensimmäisenä huomaa. Mutta kaikki tuo käytos viittaa juurikin siihen että se ensimmäinen ryyppy ei ole kaukana ja jos näin käy että alkaa juomaan niin älä missään nimessä jää siihen. Alkoholisti pitää jättää kokonaan silloin yksin, ehkä hän sitten jossain vaiheessa tajuaa että ilman apua ei selviä yksin. Muista että sun ei tarvitse huolehtia kenestäkään muusta kuin itsestäsi ja lapsistasi. Voimia sinulle.

      • Minkä takia te valitatte omista huonoista parisuhteistanne? Eikö kannattais laittaa asiat tärkeysjärjestykseen... Vai saattekste kiksejä siitä että pilaatte elämänne jonkun dokun takia..? Ja sitte elvistelette näillä sivuilla kuinka tyhmiä ootte...


    • msr

      Hei ! Olen 52v, mies js tiedän mitä alkoholismi on ! Jos ei puheet auta ni lähe lätkimään T: Mies Turuust

    • almost50&happy

      God thanx etten ole aloittanut tuota "tapaa" enkä sitä riippuvuutta saanut. .
      Kaikki nuo tarinat ja pohjalla itsesäälivaikeroinnit..on vasta painoina terve järki huonot esimerkit hyvät harrastukset ja intohimoja kehittää ja karaistua muulla tavalla kuin myrkytttää itseään kalliilla litkuilla.
      Elämä on niin paljon helpompaa kun ei ole häpeää eikä esteitä kun ei päihdy kuin elämyksistä, esim.musiikin voimasta.Ei ole pakko samaistua jollei tahdo! Nuorille yksi elämän ohjenuorista..

    • uuslässy

      mysiikki ön päskää. Käljä ön hyvää

      • uuslässy

        kerränkö myö tääl eletää ni jökäinen tekee mitä hälyää.....


      • Anonyymi
        uuslässy kirjoitti:

        kerränkö myö tääl eletää ni jökäinen tekee mitä hälyää.....

        Nii paljo kokemusta ilman jää,
        Kun harmauten vangiksi jää
        Elikkä sännätkääpä ryyppään!!! 😂😋😂😁


    • tytteli27
      • hanttabo

        oot oikeessa, niin kävi mullekkin. erosin ja sain oman elämän, elämä juoponkanssa on helvettii


    • nainekoHerra,eiole

      Alkoholismi:
      janoa Herraan.

      Perkeleet typerille naisille.
      Me miehet olemme herrassa.

    • nope123

      ei

    • Riivaa vielä sitä ukkoos ni se vetää ittensä naruun. Niin mä ainakin tekisin jos olis tollanen puoliso...

    • Mitä teet?

      Tee kuten Jumala tahtoo sinun tekevän!

      • Eli jos Jumala käskee dokaamaan ni mähän dokaan!!!


    • Lisäkysymys vielä...

      "Paraneeko ihminen koskaan?"

      Tietysti jos tai kun itse olet ihan täydellinen ihminen, voi tämä kysymys olla aivan turha kohdaltasi, mutta kun yleensä ihminen on vajavainen, niin tämä kysymys on hyvin aiheellinen myös, eikä perustu ihmiseen vaan ihan Jumalan ilmoitukseen Raamatussa.

      Mitä Raamatussa on kerrottu ihmisestä: "Paraneeko hän koskaan?"

      • Kysymys voidaan

        esittää myös: "Paranetko sinä koskaan itsekkään?"


      • Tietysti nyt olet
        Kysymys voidaan kirjoitti:

        esittää myös: "Paranetko sinä koskaan itsekkään?"

        Jumalan edessä sinä itsekkin siinä parantumisen prosessissa eikä vain miehesi.


      • Olen pahoillani, jos
        Tietysti nyt olet kirjoitti:

        Jumalan edessä sinä itsekkin siinä parantumisen prosessissa eikä vain miehesi.

        olen jotenkin häirinnyt rauhaasi.


      • Jeesuksen nimessä
        Olen pahoillani, jos kirjoitti:

        olen jotenkin häirinnyt rauhaasi.

        tahdon varmuudella jokaisen ihmisen pelastumista myös, joten älä syytä väärin.


    • Tottakai ihmisenä

      ymmärrän tulevaisuuden ennustamisen mahdottomuuden paitsi ainoastaan Jeesus Nasaretilaisen Isän ja Jumalan Totuuden Hengen kautta ilmoittamana, ja kuka tämän ihmisenä sitten voi todella Henkien erottamisen armolahjan kautta tunnistaa, sen tietää yksin Jumala ei ihminen kuten me sitä olemme aina, näin uskon.

      Ihmisenä on hyvä kilvoitella hyvä uskon kilvoitus Jeesuksessa, näin uskon, ja jos olen väärässä, niin silloin on asiat kaikkien ihmisten osalta kyllä aika pahalla tolalla, näinkin uskon, ja sen jälkeen en enää osaa uskoakkaan enää mihinkään, jos Jeesus ristillä huutaessaan: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni, ei ollut Isässä Jumalassa".

      Tietysti kaikessa ihmisiä koskettavassa, on loppujen lopuksi kyse siitä "Mikä on Totuus?" Itse uskon että Jeesus on Totuus, mutta jos ei näin olekaan, niin sitten Totuus on joku muu tai toinen, näin olen valmis uskomaan myös. Silti varmasti uskon että Jeesus on Totuus kaikkien ihmisten ainoana pelastustienä, sillä Muhamed on väärä profeetta ja Luther on uskonnollinen ihminen ja itse ole syntinen, ja anon Jeesuksen armoa, näin myös Luther lienee tehnyt, ja Muhamedista en tiedä tietenkään.

      Pelastus on juutalaisista, sillä Jeesus on Juudan Leijona, amen, halleluja!

      • Minkä takia Jeesus muutti veden viiniks?


      • päihdeorjuus
        tosser kirjoitti:

        Minkä takia Jeesus muutti veden viiniks?

        tosser
        Kaanaan häät jossa Jeesus muutti veden viiniksi oli Hänen ensimäinen ihmeteko. Tuo ihmeteko oli "perustus" Hänen kiirastorstai-illan tapahtumaan


    • Ei logiikkaa !

      Ex-alkiksen, ja olet edelleen naimissa miehesi kanssa, joo hyvää yötä. Ymmärrän osittain sitä mistä kirjoitat, ja en tiedä silti kuka olet todellisuudessa, ja mikä on todellisuudessa tilanteesi, mutta omakohtaisesti elämässä eläneenä tiedän kyllä kyllä enemmän asioista kuin ne, jotka luulevat tietävänsä ja siten kirjoittavat.

      Ainoa hyvä neuvo on jo aiemmin esittämäni: "Tee kuten Jumala sinun tahtoo tekevän!" Näin uskon.

    • Kenties ihmisenä on

      ihan sama mitä teet, sillä ainoa tärkeä on se, mitä Jumala tekee sinun ja puolisosi ja kaikkien ihmisten kohdalla. Näin se voi olla myös, eikä yhtään auta enää sen jälkeen mitä ihminen tekee.

      Silti uskon, että Jumala tahtoo jokaisen ihmisen pelastuvan, joten kirjoittamaani ei tule väärin ymmärtää myöskään.

    • Varma totuus

      Raamatussa: "Jumala on totuus ja rakkaus", ja Jeesuksen nimessä saadaan tämä.

    • tämän huomannut

      Alkoholisoitunut ei todellakaan huomaa omaa tilaansa.

    • hujentunut

      olin itse 22 vuotta alkoholistin kanssa ja nyt olen vihdoin päässyt hänestä eroon.meillä meni pari ensimmäistä vuotta hyvin mutta sitten alkoi viina viedä voiton kaikesta. itse en oikeastaan juo kuin silloin tällöin parin kuukauden välei vain muutaman siiderin.hän joi joka päivä ja kaikki mitä tapahtui oli aina minun syytäni. minä hoidin kodin ja 2 lasta mutta hänen mielestään en tehnyt mitään . aina löytyi jokin syy juomiselle eikä ne olleet edes mitään tärkeitä asioita. hänen mielestä en ollut tarpeeksi hyvä kun en juonut hänen kanssaan.kaikki hänen rahansa meni juomiseen ja aina ei tarvinut rahaakaan .aina löytyi joku joka tarjosi. nyt olen helpottunut eikä enää tarvitse kuunnella syytöksiä ja jopa olen paljon rentoutuneempi ja jaksan nauttia elämästä.voimia ja jaksamisia sinulle.

    • HHUHUH

      Vaikka mies ei ole juonut koko aikana, veikkaan kyllä että on. Kaikki kuvailemasi asiat ovat ihan selvät. Mies on alkoholisti ja juo edelleen. Sen kertoo jo ärtymys, sinun syyllistäminen ja kaikki nuo mitä kerroit. Tuo ärtymys johtuu siitä ettei saa otettua sinun aikana/sinun kanssasi ja syy on sinun. Kauanko aoit jaksaa olla se "vitttumainen paskkaläjä"??

      Älä hyvä ihminen jää enää tuon kanssa vaan jätä se. Alkoholisimi on paha sairaus ja se sairastuttaa kaikki ympärillään. Alkoholismista voi parantua omalla vahvalla tahdollaan ei kenekään muun. Miehellä ei ole enää mitään toivoa, vaan jatka (ja hyvin äkkiä) omaa elämääsi yksin

    • JUOPPOJAHUORA?

      ALKOHOLISTI ON HUORIITTEN SOLISTI!

    • uupunut

      Itse elän tällä hetkellä parisuhteessa alkoholistin kanssa. Hän on kylläkin ollut juomatta jo kohta vuoden. Mutta alkoholisti on aina alkoholisti ja se näkyy arjessa joka ikinen päivä. Ketjun aloittajan mainitsemat asiat kuulostaa niin tutulta.
      Meilläkin kaikki vaikeudet suhteessamme on minun syytä. Minä en kuulemma tee tarpeeks meidän suhteen eteen. Hän hermostuu pienistäkin asioista ja silloin asiat käsitellään huutamalla ja kiukkuumalla eikä rauhassa juttelemalla niin kuin "normaalissa" parisuhteessa kai tehdään. Mielialat vaihtelee todella nopeasti, tämä päivä saattaa olla hyvä mutta huomenna kaikki on toisin. Epäilen että hänellä on kyllä jokin mielisairaus, joka osaltaan selittää hänen käytöstään. Tälläkin viikolla hän sai näköharhoja. Ymmärsi onneksi tilanteensa ja meni lääkäriin. Psykologin juttusilla hän on käynyt muutenkin jo vuosien ajan. Myös erilaiset harhaluulot ovat lähes päivittäisiä. Esim. jos saan useamman tekstiviestin puhelimeen lyhyessä ajassa, hän epäilee että minulla on toinen nainen.
      Minun elämä on rehellisesti sanottuna aika raskasta tällaisessa suhteessa. Tiedostan että ei parisuhteen pidä olla tällaista ja että ero on ainut oikea ratkaisu. Mutta en vain saa eropäätöstä aikaan koska pelkona on se että hän ratkeaa taas juomaan. Jokainen on kyllä toisaalta vastuussa itsestään ja eikä minun tarvitsisi pilata elämääni hänen takiaan. Mielipiteitä asiaan? Ja tsemppiä ketjun aloittajalle!

      • Aktiboooo

        Voisitko lähteä UUpunut sen alkoholistin kanssa yhdessä sinne terapiaan niin tietäisit mikä on tilanne hänen kohdallaa, ei tarvitsisi miettiä.

        Jos lähdet pois, turha on miettiä juoko hän. Se on hänen oma päätöksensä ,ei sinun. Sinä et voi siihen vaikuttaa. Älä anna syyllistää itseäsi.


      • toinen uupunut

        Minäkin elin alkoholistin kanssa useemman vuoden, nyt olen hänet jättänyt.

        Ensimmäinen vuosi yhteiseloa sujui ihan mallikkaasti, eikä minulle alkuun selvinnykkään kuinka pahasta alhoholismista kumppani kärsi, kaikki selvisi ajan kuluessa.

        Minäkin ajattelin että olin hänestä tietyllä lailla vastuussa, enkä voi suhdetta lopettaa, kyllä voi.

        Yritin väkisin pitää suhdetta yllä monin keinoin, eipä auttanut.

        Nyt elän omaa elämääni, olen niin henkisesti kuin fyysisestikin ihan loppu.

        Haluisin perustaa uuden suhteen vakaalle pohjalle, vaan pelottaa mitä luvassa.
        Hiljakseen mennään eteenpäin...


    • läheisriippuvainen

      Ei kannata lähde meneen. Ei ainakaan yhteen muuttaa silloin olet pississä.

      En tiedä johtuuko tuo käytös siitä että on niin vähän aikaa ollut olman viinaa. Tekee kai mieli juomaan ja ärtynyt siittä.

      Olen itse ollut kohta 30v. alkoholistin kanssa ja ei ole ollut helppoa. Muutaman vuoden mies on yrittänyt olla juomatta, käy AA:ssa. joskus retkahtanut ja saatta olla että juo viikon putkeen. Nyt ollut vuoden täysin juomatta.

      En luota että pysyy raittiina , sen on tämä elämä hänen kanssaan opettanut.

      Lähde pois ennenkuin on liian myöhäistä. Jos olet kiltti ihminen, alkoholisti käyttää sinua hyväkseen, sinusta tulee läheisriippuvainen eikä sinua kohta ole.
      On vain miehen tarpeita tyydyttävä nainen joka tekee kaiken mitä mies sanoo. On kuin koira. Istu, seiso, palvele, ole nöyrä, tee juuri niinkuin hän sanoo. Olet hullu, vainoharhainen, mustasukkainen jne. Tekeepä hän mitätahansa "pahaa", sitä ei ole oikeesti tapahtunut luulet vaan. Kaikki syy on sinussa ja vain sinussa.

      Minä läheisriipuvainen olen jo menettänyt elämäni. En osaa lähteä. Aina se osaa puhua silleen että en muistakkaan että juurihan minä äsken olin lähdössä.

      Ei, ei mulla ole paikkaakaan minne mennä. Ei rahaa,ei ystäviä, ei mitään. Kaikki on mennyt miehen elämään. Lauluun, viinaan, naisiin, kaikkeen mitä hän haluaa.

      Ei auta enää vaikka on ollut vuoden juomatta. Yhtä itsekäs. Minä olen nurkassa kuin ennekin, ei minua huomata, olen palvelija.

      Sinulle ap. sanoisin lähde pois, saat uskoa että elämä on paljon, paljon helpompaa. Etsi itsellesi kunnon mies.

      Pahinta on se läheisriippuvuus siihen tilaan kun ihminen joutuu, silloin sinulla ei ole omia tarpeita. On vain juopon tarpeet ja hänen elämänsä edesauttaminen.

      Ainakin koen että minulta on kaikki mennyt, olen vanha joutais pois. Tein virheen lähdin juopon matkaa ja annoin itseni juopon käytettäväksi , siitä maksan aina. Ei voi mitään, mutta sulle sanon lähde pois ja lujaa.

      • raitistunut alkoholisti

        Ihmiset tuolla kirjoittavat,että eivät voi jättää alkoholistia. Miksi eivät voi? He mahdollistivat juomisen,kun paapovat tätä holistia. Koko perhe kärsii.
        Olen nainen 50 ja juonut paljon. Tiedän ryyppäämisestä lähes kaiken. Join iloon,suruun,ahdistukseen,masennukseen,krapulaan. Aina löytyi syy. Se nousuhumala kihelmöi ja tekee hyvän olon. Vähäksi aikaa. Laskuhumala onkin pahempi,puhumattakaan krapulasta. Pakko ottaa lisää. Hermot menee.
        Kun sitten laitoin korkin kiinni,helvetti oli irti. Näin kaameita painajaisia viikkokaupalla. Se vähä mitä nukkuu. Nukkumattomuus on yksi karmeus. Sain lääkäriltä rauhoittavaa ja nukahtamispillereitä.
        Paras oli minulle,kun harvinaisen ystävällinen lääkäri ohjasi minut terapiaan. En ollut ennen käynyt.
        Kävin 10 kertaa/ 1h.
        Ensimmäistä kertaa elämässäni puhuin selvin päin vaikeista kokemuksistani.
        Nyt löytyi kuuntelija,joka ei keskeyttänyt. Itkin,nauroin,hikoilin terapiassa. Psykiatrian erikoissairaanhoitaja oli ystävällinen,empaattinen,mukava nuori nainen. Täysi kymppi.
        Näitten käyntien jälkeen minulle selvisi paljon asioita. Olin syyllistänyt itseäni varhaisesta lapsuudesta lähtien monilla asioilla. Ne olivat solmussa päässäni. Kun siihen otin viinaa,aina vain sekaisemmaksi muuttuivat.
        Näin aikaisemmin kaiken mustana. Nyt on värit palannut elämääni.
        En voi ottaa pisaraakaan alkoholia. Otin riskin ja menin kaverini kanssa Ruotsin risteilylle. Kaveri otti ruokajuomat Ym. Itse otin kivennäisvettä ja join kahvia.
        Paras risteily ikinä.
        Yksi asia vielä. Antakaa holistien itse kantaa häpeänsä. Kumppanin ei tarvitse toisen puolesta hävetä.
        Häpeä on yksi pahimmista tunteista alkoholistilla.


      • onnea toivon itselle
        raitistunut alkoholisti kirjoitti:

        Ihmiset tuolla kirjoittavat,että eivät voi jättää alkoholistia. Miksi eivät voi? He mahdollistivat juomisen,kun paapovat tätä holistia. Koko perhe kärsii.
        Olen nainen 50 ja juonut paljon. Tiedän ryyppäämisestä lähes kaiken. Join iloon,suruun,ahdistukseen,masennukseen,krapulaan. Aina löytyi syy. Se nousuhumala kihelmöi ja tekee hyvän olon. Vähäksi aikaa. Laskuhumala onkin pahempi,puhumattakaan krapulasta. Pakko ottaa lisää. Hermot menee.
        Kun sitten laitoin korkin kiinni,helvetti oli irti. Näin kaameita painajaisia viikkokaupalla. Se vähä mitä nukkuu. Nukkumattomuus on yksi karmeus. Sain lääkäriltä rauhoittavaa ja nukahtamispillereitä.
        Paras oli minulle,kun harvinaisen ystävällinen lääkäri ohjasi minut terapiaan. En ollut ennen käynyt.
        Kävin 10 kertaa/ 1h.
        Ensimmäistä kertaa elämässäni puhuin selvin päin vaikeista kokemuksistani.
        Nyt löytyi kuuntelija,joka ei keskeyttänyt. Itkin,nauroin,hikoilin terapiassa. Psykiatrian erikoissairaanhoitaja oli ystävällinen,empaattinen,mukava nuori nainen. Täysi kymppi.
        Näitten käyntien jälkeen minulle selvisi paljon asioita. Olin syyllistänyt itseäni varhaisesta lapsuudesta lähtien monilla asioilla. Ne olivat solmussa päässäni. Kun siihen otin viinaa,aina vain sekaisemmaksi muuttuivat.
        Näin aikaisemmin kaiken mustana. Nyt on värit palannut elämääni.
        En voi ottaa pisaraakaan alkoholia. Otin riskin ja menin kaverini kanssa Ruotsin risteilylle. Kaveri otti ruokajuomat Ym. Itse otin kivennäisvettä ja join kahvia.
        Paras risteily ikinä.
        Yksi asia vielä. Antakaa holistien itse kantaa häpeänsä. Kumppanin ei tarvitse toisen puolesta hävetä.
        Häpeä on yksi pahimmista tunteista alkoholistilla.

        Miksi eivät voi. Juu, aina selitin itselleni, en voi jättää kun se kuolee muuten, ei tule toimeen,jne. Ei voi sanoin kuvin eikä muutenkaan selittää kun ei oikein itsekkään tiedä miksi en jättänyt. Olisi pitänyt. Luulen että mulla itselläni on heikko luonne, olen kai tottunut ottamaan elämässä turpiini, ei fyysisesti, ei osaa kuvitella parenpaa elämää jne. Turha kai sitä on selittää miksei.

        Ainoa asia mika keljuttaa nyt on se kun mies lakkasi juomasta niin luulin että elämä paranisi. Kattia kanssa, sama valehtelu jatkui. Kai siitä valehtelusta ei pääse irti kun on vuosikymmeniä oppinut valehtelemaan. Entinen vaimo kolmenkymmen vuoden takaa astui kuvioon. Entinen juoppo, alkoholisti hänkin. Alkoi juoksentelu hänen luonaan. Exä ei halua takaisin muuta teetättää kaikki ns. miesten työt tällä miehelläni. No eli sekin meni myttyyn , piika olen vieläkin. Ei tiedä itkeekö vai nauraa ja lähteä jonnekkin nuolemaan haavojaan.


    • varjovain

      Kannattaa miettiä haluaako elää elämänsä toisen varjossa.

      • juopon totuus

        Miettiä. Kannattaa miettiä jo alussa että minkälälainen tulevaisuus on juopon kanssa ? Jos on vaan vähänkin taipuvainen läheisriippuvuuteen niin juoppo käyttää kaikki keinonsa että saa sellaisen puolisokseen. Hänelle on taattu että joku sallii hänen juomisensa, pitää pystyssä, maksaa laskut, huolehtii hänestä. Sallii että joppo saa elää sellaista elämää mitä juoppo haluaa elää. Ei se välitä mistään muusta kuin viinasta. Ei se rakasta ketään muuta kuin sitä viinapulloa. Juopolla ei ole muuta kuin aina se seuraavan ryypyn saaminen.


    • Vapaa ihminen

      Harmi että näillä palstoilla on joukossa henkilöitä, joilla ei ole annettavaa toisille. Mutta sinä et ole ongelmasi kanssa yksin. Itse olen entinen alkoholistin vaimo. Mieheni ei mennyt kokonaan pohjalle, eikä ole millään tavalla luuseri. Mutta alkoholismi on aina vain läsnä. Kävin itse pari vuotta Al Anon-ryhmässä ja siellä ymmärsin ilmiön sellaisena kuin se oikeasti on.

      Alkoholistien läheisten ryhmät löytyvät netistä ja niitä on monilla paikkakunnilla. Al Anon -ohjelma toimii meillä, jotka joudumme elämään tämän ilmiön läheisyydessä. Tämä ohjelma ei auta metdä syyllistämään tai parantamaan alkoholistia, mutta se auttaa meitä parantamaan omaa elämäämme.

      • kaikki ei pääse

        Mutta kun niitä Anoneita ei ole kaikilla paikkakunnilla. Minä en pysty lähtemään 40km päähän. En omista autoa , enkä ajokorttia. Bussit ei kulje.

        Kävin pari kertaa mutta se oli toivotonta kun en päässyt kuin jonkun kyydissä ja sekin loppui kun kukaan ei ollut tältä paikkakunnalta.


      • resurssien mukaan
        kaikki ei pääse kirjoitti:

        Mutta kun niitä Anoneita ei ole kaikilla paikkakunnilla. Minä en pysty lähtemään 40km päähän. En omista autoa , enkä ajokorttia. Bussit ei kulje.

        Kävin pari kertaa mutta se oli toivotonta kun en päässyt kuin jonkun kyydissä ja sekin loppui kun kukaan ei ollut tältä paikkakunnalta.

        Voit löytää vertaistukea Anonien netti-ryhmästä. Ei se tapaamisia korvaa. Mutta tukea voi löytyä. Kävin aikoinaan ryhmässä 60 km päässä, onneksi oli auto käytössä. Bussitkin kulkivat, olisin varmaan mennyt bussillakin. Koin ryhmän niin tärkeäksi, että järjestin muut menoni sen mukaan.

        Ryhmässä oli todella upeita ihmisiä, osalla alkoholisti on oma lapsi. Puolisosta pääsee mahdollisesti eroon tai tekee valinnan elämisestä sairaan kanssa.

        Vaikea tilanne on lapsen alkoholismi.


      • tiitiäingen
        resurssien mukaan kirjoitti:

        Voit löytää vertaistukea Anonien netti-ryhmästä. Ei se tapaamisia korvaa. Mutta tukea voi löytyä. Kävin aikoinaan ryhmässä 60 km päässä, onneksi oli auto käytössä. Bussitkin kulkivat, olisin varmaan mennyt bussillakin. Koin ryhmän niin tärkeäksi, että järjestin muut menoni sen mukaan.

        Ryhmässä oli todella upeita ihmisiä, osalla alkoholisti on oma lapsi. Puolisosta pääsee mahdollisesti eroon tai tekee valinnan elämisestä sairaan kanssa.

        Vaikea tilanne on lapsen alkoholismi.

        Oikeesti minua harmitti kun en päässyt sinne Al anoniin. Ei mitään mahdollisuutta. Harmi kun ei ole ketään siellä täältä päin.
        Mistä löytää sitä vertaistukea täältä netistä. Varmaan muutkin haluaa tietää. Joskus käynyt al anonin sivuilla minusta siellä ei löytynyt keskustelupalstaa. Tai en vaan etsinyt tarpeeksi.

        Olen kyllä suositellut joillekkin al anonia jotka pääsevät sinne, heillä ei ole matka este. Moni ei ota kuuleviin korviinsa. Eräskin äiti , jonka poika juo, ei ottanut mitään kantaa. Hän valvoo öitä poikansa takia ja hirveen väsynyt.


      • Pankin asiakas
        tiitiäingen kirjoitti:

        Oikeesti minua harmitti kun en päässyt sinne Al anoniin. Ei mitään mahdollisuutta. Harmi kun ei ole ketään siellä täältä päin.
        Mistä löytää sitä vertaistukea täältä netistä. Varmaan muutkin haluaa tietää. Joskus käynyt al anonin sivuilla minusta siellä ei löytynyt keskustelupalstaa. Tai en vaan etsinyt tarpeeksi.

        Olen kyllä suositellut joillekkin al anonia jotka pääsevät sinne, heillä ei ole matka este. Moni ei ota kuuleviin korviinsa. Eräskin äiti , jonka poika juo, ei ottanut mitään kantaa. Hän valvoo öitä poikansa takia ja hirveen väsynyt.

        Päihdelinkki.
        Siellä on useita alueita päihteitä käyttävien läheisille.


      • El Anon
        tiitiäingen kirjoitti:

        Oikeesti minua harmitti kun en päässyt sinne Al anoniin. Ei mitään mahdollisuutta. Harmi kun ei ole ketään siellä täältä päin.
        Mistä löytää sitä vertaistukea täältä netistä. Varmaan muutkin haluaa tietää. Joskus käynyt al anonin sivuilla minusta siellä ei löytynyt keskustelupalstaa. Tai en vaan etsinyt tarpeeksi.

        Olen kyllä suositellut joillekkin al anonia jotka pääsevät sinne, heillä ei ole matka este. Moni ei ota kuuleviin korviinsa. Eräskin äiti , jonka poika juo, ei ottanut mitään kantaa. Hän valvoo öitä poikansa takia ja hirveen väsynyt.

        Googlaa "El-Anon"


      • kitoskaunis
        El Anon kirjoitti:

        Googlaa "El-Anon"

        Kiitos. Suosittelen tätä toisillekkin.


    • Hermanni1250

      Ei entisiä alkoholisteja olekaan!
      Kaikki tuntemani "vapaavuorossa"olevat alkoholistit ovat äärettömän levottomia ja hermostuneita vaikka ulkoisesti voisivatkin sen esim töissä peittää.

      Suvussanikin heitä on ollut ja väitän tietäväni kokemuksesta.
      Jos mitenkään voin välttää en sotkeudu sellaisiin. Toki kaikilla on oikeus elää kunhan vain elävät kaukana minusta.

    • ex-onneton

      Elin joskus raittiin alkoholistin kanssa. Alkuun hän oli hurmaava ja huomioiva 99 % ajasta. 1 % oli käsittämättömiä kiukuttelukohtauksia, huutamista, syyttämistä, julkistakin nolaamista, mollaamista, uhkailua. Taloudellista hyväksi käyttöä. Ei kuitenkaan fyysistä väkivaltaa.

      Vakioaiheita olivat kuinka rehellinen, sankarillinen, komea ja hyvä hän on. Kumppani ei ota huomioon hänen tunteitaan ja pitää häntä kynnysmattona. Mitä kirjoitit tilanteestasi pätee muuten mutta tämä kaveri piti kiinni omasta hygieeniastaan ja persoonallisesta pukeutumistyylistään.

      Ajan myötä tilanne liukui ja hyvien hetkien määrä väheni. Lopulta hän jätti minut, mikä olikin hänen 2. paras tekonsa.

      Myöhemmin paljastui myös valhehtelu ja pettäminen.

      Vastaus sinulle : haluatko olla onneton ? Mitä niin hyvää miehessä on, että pysyt suhteessa ?

      • minä hölmö

        Voihan siinä miehessä olla muutakin kuin se alkoholismi. Selvinä jaksoinaan mitä parhain ihminen, mutta se toinen puoli on pelkkää helvettiä.

        Joskus aina mietin että kun se alkoholisiti on sairaus niin mikä minä olen sairasta ihmistä potkaisen persuksille ja ns. heitteille viskaamaan. Olisi pitänyt. Niin olisi. En minä siitä kruunua saa vaikka en heittänyt pihalle.

        Päinvastoin kävi niin että en ole sen enemmän nyt tärkeä kuin silloinkaan kun joi.

        Joskus tuntuu että kun olisin lähtenyt, olis vaan painunut sinne siltojen alle. Hoisin raha-asiat siihen malliin että ei ihan hunningolle jouduttu.

        Nyt kelpaa x-rouvalle ja leikkivät onnellista perhettä. Eukko on kuitenkin niin viisas ettei luokseen ota asumaan, sillä eihän sitä koskaan tiedä jos....

        no mä kestin vuosikymmenten helvetin ja mikä jäi käteen. Luu ja siitä saan syyttää itseäni kun olin niin hölmö.

        Miksi siis kerroin tämän. No sen takia että kenekään naisen/miehen ei kannata laittaa hynttyitä yhteen alkoholistin kanssa varsinkaan eronneen. Menetät vaan kaikien, menetät itsekunnioituksen ja melkeinpä henkesikin.


    • tympääntynyt

      oma näkemykseni on että turha etsiä syytä alkoholismista. jos vaan on luonteeltaan jo syntyneenä k.usipää niin siitä ei parane koko elinikänsä aikana. parempi jättää koko p.aska ja jatkaa omaa elämäänsä. turhan moni nainen nykyisin kokevat jotain outoa hoivaviettiä retkun tavatessaan. enään ei eletä 60 luvulla. sit taas jos usko, toivo, rakkaus asetelma viehättää.....

    • päihdeorjuus

      Onneton 124
      Mielestäni alkoholisti on samanlainen kuin muutkin ihmiset - ainakin itse pidän itseäni ja muita alkoholisteja ihmisenä vaikka olenkin alkoholisti. Tosin ollut raittiina 20 vuotta.
      Meillä kaikille on oma "ristimme", luonteemme, hairahduksemme jne jotka muuttavat luonnettamme tai olemustamme on muutettava. Juopottelin juoppojen mukana - siitä eivät raittiit tai raittiina esiintyvät pitäneet. Kun elämä muuttui raittiiksi jatkoin juoppojen tukemista - jota raittiina elävät eivät hyväksyneet.
      Tiedän, että nämä raittiit odottivat ja ehkä vieläkin odottavat minun horjahtamista juomiseen, kiusaa on tehty, ei tarjoamalla alkoholia vaan työpaikkakiusana, lähimmäisten hylkäämisenä jne - siis 20 vuotta on mennyt raittiutta ja ainakin näistä vuosista voin sanoa olevan muuttunut juoposta raittiiksi.
      En osaa sanoa olinko ennen juoppouttani yhtään nöyrempi, olinko enemmän tai vähemmän painostettu tai moitittu ja haukuttu, työpaikkakiusattu.
      Mutta tuo kaikki on kuitenkin vielä olemassa - työni teen ja esimiehet kehuu - he eivät tiedä aiempaa elämääni alkoholiorjuudessa
      En tiedä olinko hyvä ennen, olinko alkoholiorjuudessa eläessä parempi - en tiedä olenko sen kummempi raittiinakaan.
      Mutta sen tiedän, että juoppoudesta olen raitistinut - vaikka on alkoholistin tausta sisälläni olen kuitenkin raitis ainakin tänään.
      Toista pettänyt ihminen on petturi vaikka olisi sen lopettanut

    • Kulkurikeke

      Ainut joka auttaa on AA.Hänellä alitajuisesti halu päästä juomaan uudestaan.Al anon on myös hyvä paikka alkoholistin läheisille.Älä hyysää juoppoa ota ero ennen kuin oma elämäsikin on pilalla.Voimia vaan sinulle paljon elämääsi

    • Kotiharjoittelija

      Hmm.Miks tuo torvi ei anna minulle enää rauhallisia yöuniakaan?Menis edes toiseen huoneeseen syyttäjäpenkilleen puhaltamaan tuomiopäivän pasunaansa ja miettimään omia tekemisiänsä ja pelkotilojansa eikä aina olis antamassa minulle uusia näkökohtia tähän juomakoriasetelmaani.

      • päihdeorjuus

        Kun juominen ylittää nautinnon rajan ja muuttuu siksi juomiseksi jolloin odottaa sitä päivää kun pääsee selviämään, silloin sanosko sielu huutaa tuskaa. Tuo tuska tulee siitä kun huomaa, ettei isostakaan miehestä tai päättäväisestä naisesta ole enää vastustajaksi siihen pulloon joka mahtuu taskuun.
        Toisaalta tuo huuto on sitä kun selvistäpäin laskee tilipäivään olevia aikoja jolloin pääsee taas alkoholin huumassa katselemaan maailmaa - sitä maailmaa jota selvinpäin ei jaksa tai uskalla.
        Tuossa ajassa juoppo on todella raskaassa tilanteessa. hän on siinä tilassa, että olisi valmis myöntämään oman heikkoutensa viinan suhteen. Selviämisen pelossa tulee niin ruumiillisen kuin henkisen krapulan pelko. Silloin ihminen tarvitsee apua, lääkitystä humalan lopettamiseen ja krapulan voittamiseen.
        Toisaalta lääkitys krapulan parantamisessa on kaksipiippuinen asia. Ensiksi se auttaa ohi tuskan, mutta luo turvaa seuraavien ryyppyputkien ottamiseen ja krapulan hoitamiseen.
        Lääkäri ja sairaala ovat tuossa tilanteessa ainut vaihtoehto. Pakkohoito voidaan käsittääkseni järjestää mikäli humala on jatkunut ja henkilö on väkivaltainen perheelle tai ympäristölle.
        Nämä ovat asioita jotka kannattaa selvittää ja selittää alkoholistille silloin kun hän on selvistäpäin ja ymmärtää tilanteen. Ei kuitenkaan syyttävään sävyyn vaan auttavalla ja tukemalla häntä


      • silmäkorva
        päihdeorjuus kirjoitti:

        Kun juominen ylittää nautinnon rajan ja muuttuu siksi juomiseksi jolloin odottaa sitä päivää kun pääsee selviämään, silloin sanosko sielu huutaa tuskaa. Tuo tuska tulee siitä kun huomaa, ettei isostakaan miehestä tai päättäväisestä naisesta ole enää vastustajaksi siihen pulloon joka mahtuu taskuun.
        Toisaalta tuo huuto on sitä kun selvistäpäin laskee tilipäivään olevia aikoja jolloin pääsee taas alkoholin huumassa katselemaan maailmaa - sitä maailmaa jota selvinpäin ei jaksa tai uskalla.
        Tuossa ajassa juoppo on todella raskaassa tilanteessa. hän on siinä tilassa, että olisi valmis myöntämään oman heikkoutensa viinan suhteen. Selviämisen pelossa tulee niin ruumiillisen kuin henkisen krapulan pelko. Silloin ihminen tarvitsee apua, lääkitystä humalan lopettamiseen ja krapulan voittamiseen.
        Toisaalta lääkitys krapulan parantamisessa on kaksipiippuinen asia. Ensiksi se auttaa ohi tuskan, mutta luo turvaa seuraavien ryyppyputkien ottamiseen ja krapulan hoitamiseen.
        Lääkäri ja sairaala ovat tuossa tilanteessa ainut vaihtoehto. Pakkohoito voidaan käsittääkseni järjestää mikäli humala on jatkunut ja henkilö on väkivaltainen perheelle tai ympäristölle.
        Nämä ovat asioita jotka kannattaa selvittää ja selittää alkoholistille silloin kun hän on selvistäpäin ja ymmärtää tilanteen. Ei kuitenkaan syyttävään sävyyn vaan auttavalla ja tukemalla häntä

        Peet ymmärtää selvinpäin. Vaikka kui ka nätisti puhuu, niin korvat ei kuule, silmät ei näe. Varmaan ajattelee jo seuraavaa ryyppyä.


    • Syvästi kaivaen

      No ei parane. Alkoholisti kuolee omaan mahottomuuteensa.

    • hanttabo

      ei voi elää alkoholistin tai mielen terveys ilmisen kanssa, olen kokenut tämän asian itse. yritin elää ihmisen kanssa, jolla todettiin mielenterv ongelma ja sitten hän vie alkoholisoitui. meni viinaan rahat.
      nyt ollaan erotta ja hän sai edunvalvojan ku ei ossaa hoitaa asioitaan ja vina vie kaiki rahat, joten laskuihin ei jäänyt rahaa,'
      vastaukseni on, ei voi eläää, ongelmii tulee kokoajan lisää.

      • 24hh4

        Alkoholisti on raitis aina seuraavaan ryyppyyn asti, entistä alkoholistia ei ole olemassa.


    • Kariitta1

      Älä tuhlaa omaa elämääsi,et pysty muuttamaan toista.
      Oli alkoholisti tai ei!

    • samma samma

      hanki syrjäinen erämaatila pane metallikaulus riimulla ja pidättele kilttinä, ei se parane, ääritapauksissa on vain jos nyt jotakin, niin,

    • Narsissos sis sos

      Kuvasit juuri narsistin..Inhoan sanaa ja sen käyttöä
      mutta itselläni on papereissa merkintä ko.sairaudesta ja juuri tuolla
      tavalla minä käyttäydyn( jopa ilman alkoholia), siis ihan viimeistä piirtoa myöden.

      Kyllä se on sellainen juttu, että jos ei puhe auta niin teot sitten.
      Kylmästi mies yli laidan, itse ymmärtäisin tilanteen koska olin
      vielä kaupan päälle väkivaltainen niin naiselle kun lapsellekkin,
      mutta kuten sanottu mies ulos!

    • Alkkaholikko

      Luin lähes kaikki viestit. Antoisaa. Oli siellä jokunen tyhmä ymmärtämätönkin välissä. Voimia kaikille alkoholistin puolisoille.

    • Jeesus panrantaa

      KYLLÄ Jeesus parantaa entisen juoponkin!!!:)

      • Jeesus on .... ajattelemme .... Rauhamme Jumalan kanssa Jumalan Herran Siunatun Voidellun Iankaikkisen Elämämme Juhlan Humua ... Iankaikkisuutta Elämä ja Kuolema - Rukous voimiemme ja suuntautua uskonnottomuuden vapaa-ajattelijain tai uskonnon uudestaan osittavan osoittavan Olemassa olomme selvyyteen ihin päädymme ja mistä aloitimme ... "voisin ylittää mailman voimavarat ja sijoittaa ylimääräistä ostovoimaa perheelle" Herra iloitsisi, siinä missä olet alkoholistisi yhteyttä ... aloittaa suuntaa antaa Jumala on Parantajasi


    • Rukouspalvelu

      Olet varmaan keskustellut,että voiko hän alkaa käymään aaa kerhossa.Siellä hän saisi tukea niiltä henkilöiltä,joilla on ollut sama ongelma.Tiedän myös ihmisiä,jotka ovat rukouksen kautta vapautuneet alkoholista ja tupakasta.
      Sinun ei kannata puuttua hänen huoneitten siivoukseen,kun hänellä on oma asunto.Ainoastaan voit tehdä niin,että kun hän on selvinpäin.Kysy voinko tulla siivoamaan huoneesi.Jatkossa hän saattaa innostua itsekin siivoamaan tai pyydä jotakin,jos haluaa siivota,että hän maksaa.
      Mikäli hän on lasten isä on hyvä että lapset tapaa isää vain silloin ,kun on selvinpäin.Jos tapaamisissa ilmenee,että hän yrittää lapsille haukkua sinua tai miten vaativa olet.On ehkä parempi,että lapset kasvavat sinun kanssa.Heistä tulee tasapainoisempia,kun eivät tarvitse olla tekemisissä alkoholiongelmaisen kanssa.Lapset ovat viattomia kärsimään aikuisten riidoista.Ota vastuu vain enempi isänä ja äitinä.Laita postia tai pyydä että srk.tai eri järjestöt lähettävät selviytymistarinoita,niin hän saa uskoa ,että muutos voi tulla hänellekkin.Siunausta elämääsi!

    • saariston mies

      Alkoholistimies...sellaista ei pidä kovin kauaa katsella. Jonkin hetken, muutaman päivän sitä voi katsella ja sitten siitä pitää ehdottomasti päästä eroon. Jos minä saisin päättää tuollaisista niin mielipide niistä on: ampua pitäis ja heti. Se siitä ja pitää unohtaa koko mies...

    • Pieni Pöytä

      onneksi minulle Turun satama alueella jossa vilkas meriliikenne ja kiireiset sukupuoli elimet enimmin kärsineinä puutteista tai pahasta raiskauksesta tai sovinnaisuudesta >--------------------------------------------------------------------------------------------------------------< alkoholista Koskenkorva Vodka juhannuksena alkanut tosi elämä kansan sosiaalisen rahaston vuosikymmenet ennen ja jälkeen historia, josta vapauttaja ja ihmeitä uskonnottomuus uskontoinen osoitti .......... tää on hyvää

      • laivaviinainen

        Alkoholi iskee kokemukseni mukaan niin ettei se sitä ole mitä se ensi hetkellä haastaa ylläpitämään elimistösi kyvykkyyttä ja geenien tasapainoa toden/epätoden se kaataa ja elämä sammuu kerran kerran kerralta ja muisti ja tylsämielisyys (dementia) sitä mitä lähdit kaatamaan saapuu varmasti, ja on sitä mistä ei uneksikkaan esineillä viehätysvoima ... niin, on ihmeiden iankaikkisuus - valmisteltiin minua elää historiansa 1952 FINLAND ... koeta arvailla ja laskea ja vertailla ... olisiko elämässä muuta ... "alkoholi sellainen ilmiö ettei siitä vihamiehestään olkoonkin Herra millään tai Ystävä tai oli oikeastaan"


    • anonyymi-alkkis

      Kerran alkoholisti, aina alkoholisti! Se on sellanen sairaus, että kun kerran puhkeaa niin elät sen kanssa koko ikäsi. Tunne-elämän sairaus. Vaatii puhjetakseen kylläkin alkoholin käyttöä. Vähän samanlainen tossa suhteessa, kun AIDS. Mutta se ratkaisee paljon oletko raitis vai juova alkoholisti. Raittiina voi olla jotain toivoa elämään. Juovalla ei ole edessään mitään tulevaisuutta, ennenaikaista hautaa lukuunottamatta.

      • leevi JA simeon

        Muistan hyvin ajan alkaa suuri kuulla MUSICA/MUSICA = MUSIIKKI/SOINTUJA lasipullollisissa ........ nesteen pullosta/kartongista tulvahdella niin pieni on liian hyvä, unohtaen sen mitä ensi kerran koetin soveltaa ... "MYRKKY HYVÄN OLON KAATAA LOPULLISEEN KIERROKSEEN EI SIINÄ MITÄÄN VOI" ---- aloitin katkerolla syyskauden 1980 CITTARALLA, tarinalla hyvä alku, koulutusvaiheessa vuosi, kaksi, kolme ennen kolmeakymmenettä ikävuottani ... olin kysellyt selvitä alkoholinkäytön aivoja ... (AIVOJA) ... tuhoavasta selviytymisestä, arvioin voida harmaina tarkkaan sanoen en ole tiedemies ajan suhteen edetä ... siinä 1981 syyskaudella kauhistuin tyhjien pullojen määrää ja olin jo tyhjentänyt ylpeänä kannettavaa selkäreppua täysi ja isojen ihmisten tapaan ... jatkoin suomi/ruotsi lauttaliikenteessä keväisin sammumispisteeseen kerta kerralta ja sain verottomana kiinnostuneena, ettei se hyvä näin muistella, se oli liian tuhoisaa, oli siinä parempien ihmisten olemassa olon jäljittelyä ... nyt sitten 1991-2000 kesän parhaimman tultua Kirkkolaulu juhlat ja juontaja ... minua siinä jo luonnostani vihan lapsena ... jäljitellen uskoon tulevia uskovaisiksi tulevia missä ... pyytää rukoilemaan "päästä alkoholin käytöstä" ... Parhain mitä voin sanoa tapahtumaan. Aloin saada mahdollisuutta mutta terveys mennyttä ... "pidemmän ajan kuluessa alkoholin käytön lopettaneena voi vielä siinä missä uudistuvaa terveyttä on terveys .... nyt heti huomasi Vapaakirkon asia aines olisi suhde alkoholiin poikki ... älysin tässä myrkytystilani todellisen vaaran ja lopulta 2006 varoittavaa sanaa olemassa ololta Turun lautta/laiva satamassa ... "TURUN MERIMIESKIRKON EDUSTALLA TIELLÄ POHJOISEEN? Sanat: [SINÄ OLET KUULLUT MINUA] NOIN VAIN ETTEI IHMISYYS MIKÄÄN OLEMASSA OLEVAISUUS SIINÄ"


    • Kokemuksen rintaääni

      On kokemusta.

      Jos haluat olla ikuinen kakkonen, jäät tuollaiseen suhteeseen. Vaikka kuivia kausia olisi, nostaa himo viinaan päätään, ja sille et voi mitään.

      Meilläkin kaikki näennäisesti oli hyvin, mutta sitten aina välillä hän alkoi haaveilla ginipullosta. Lopulta tarvittiin vain pieni takaisku, esimerkiksi liian suuri tai odottamaton lasku, ja hups, taas mentiin.

    • Lyhyesti sanon päästä irti heti alkoholin todellisuushuumaavien ainesten paljoudessa paljosta yksilöityä kohtaamaan Iankaikkinen Herra/Elämän Herra - Huumaamaton Taivas Olemassaoloinen minulle Isä Taivaissa ................... Päästä minua/meitä - meidät Pahasta.

      • keväällä 1970 luvulla juotavaa juomiseen laillisuus laitoksessa ja myöhemminkin ... Ylistetävän älyn ymmäryksen viisauden (VIISAUTTA) olen saanut sijaan ... JUMALA ON PARANTAJA


    • Tikuttaja

      Huis pois tuon miehen läheltä. Hän on laisensa. Alkoholi ehkä aiheuttanut muutoksia persoonaan tai sitten vaan alunperin tuollainen. Älä tuhlaa elämääsi moiseen. Et voi pelastaa häntä itseltään pelasta itsesi. Voimia.

      • toivoa ja voimaa!

    • viisas mies

      Kyl älköhölistä vöi päästä irti, väikeempi itsetyydytyklestä piästä eröön

    • sivustaseurannut

      En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta kuulostaa kovasti aloittajan kumppani olevan ns.kuiva juoppo... ja piirteet käytöksessä tosiaan samanmoisia kuin narsiteilla, mutta pitkän linjan käyttäjillä käytön seurauksena syntyy samanmoista käytöstä..hemmetin itsekästä touhuahan se alkoholin kanssa läträily on..jaa mistäkö tiedän? itse en välitä alkoholista erityisemmin,en ikinä ole välittänyt...mutta a-klinikalla tuli asiakkaiden kanssa keskusteltua aiheesta paljon ja nähtyä monenmoista... ja selkeät kuivan juopon merkit noi on. Kauan tää hlö on ollut juomatta? meinaan moni pitkän linjan käyttäjistä kertoi,että kun lopettivat käytön (kuka mistäkin syystä) niin sitten vasta se akka lähtikin, koska muuttuivta itse pirullisiksi kuin mitkäkin..ei toki kaikki, mutta jos "paranemisprosessi" on kesken niin jää päälle toi ajatus jonnekin takaraivoon tyyliin "en juo en juo oon ollu juomatta jo näin ja näin kauan mä oon normiheebo ny" mutkun ei se vaan niin mee... alkoholismi on fyysinen sairaus, elimistö tottunut saamaan annoksensa,siitä toki voidaan aina tapella onko se itseaiheutettua vai "synnynnäistä" ..mut siitä ei nyt enempää ...

    • jl651

      Olen ollut naimisissa nyt 10 vuotta työssäkäyvän alkoholistin kanssa. Yksityisyrittäjänä hänn voi pitää vapaata ja voi silloin keskittyä täysillä juomiseen. tänä vuonna on sairaslomaa tullut kännissä sattuneiden tapaturmien vuoksi kahdesti ja muutama kuukausi on vapaata täätäkin kautta tullut. itse käyn kolmivuorotyössä ja kuten tänäänkin, iltavuorossa tullessani mieheni makasi sängyssä viskilasi yöpöydällä, puhelin vieressä ja seksi kavereita ja pornoa katsellessa aika on kulunut. koskaan ei tiedä mikä kotona odottaa kun töistä tulee. tämnään sähköpostissa useita yhteydenottoja. mieheni väittää olevansa polyamori ja tarvitsevansa ulkopuolisia suhteita ja minua hän rakastaa yli kaiken. en usko tätä enää lainkaan. nyt vaan on mitta niin täysi etten enää halua jaksaa alkoholistin kanssa elämää, lupauksia juomattomuudesta, AA.ssa käyntejä taas lupauksia. tämä oli tässä.

    • Jaksuja,kaikille

      Elin ja tein 3 lasta...alkoholistin kanssa,joka päivä,pelkäsin,sekä itseni,että lasteni vuoksi...raivareita,viinan puutos päiviä,uhkailua,väkivaltaa,ei pelkästään minuun kohdistunuttua,vaan myöskin lapsiin...eräänä aamuna,syksyllä,lähdin normaaliin tapaan töihin,enkä koskaan tullut takaisin.Asuin lasten päiväkerhon mökissä,palelin,enkä tiennyt,mitä tekisin?Ei,ei tosiaan ollut ketään,joka olisi auttanut:( Pääsin kuin pääsinkin,eroon....lapsetkin(jo aikuisia),ovat kiittäneet ,minun uhkarohkeista teoista

    • Ex juoppo

      Lopetin itse alkoholin käytön yli 20 vuotta sitten.Alkuaika oli hirveää ahdistusta,ja masennusta.Olin rikki ja syyllisyyskin painoi.Ahdistusta kesti noin 6 vuotta,mutta se meni pikkuhiljaa ohitse.Kun on ryypännyt pikkupojasta asti on niin rikki ja rikottu.Eheytyminen siitä on vaikeaa,muttei mahdotonta.Itselleni se vaikutti niin etten tahdo parisuhteeseen koskaan,vaan elelelen mieluusti yksin,ja ne ihmiset mitä joskus näen on lähinaapurit,onneksi he ovat kohtuukäyttäjiä.Olen nyt melko tyytyväinen kun löysin pienen asunnon rauhalliselta paikalta jossa saan elellä omissa oloissani.Ainut harrastukseni,ja huvini on netti ja ohjelmoin myös huvikseni.Olen 57 vuotias mies.Seuraa saan kissoistani ja voin antaa kaiken rakkauden niille.Olen aina rakastanut eläimiä.Ihmisiä en vihaa,mutta jotakin ihmispelkoja on jäänyt ehkä elämänkokemuksistani johtuen, en luota ihmisiin kuin joihinkin aniharvoihin.Enpä ainakaan ole muille haitaksi kun yksinäni täällä elelen tapaamatta ketään.Parempi näin.

      • marjakri

        Hei ex juoppo! Hyvää jatkoa sinulle ja rakkautta myös. Ottaisin kissan jos en olisi allerginen. Eläimet ovat niin pyyteettömiä rakkaudessaan ja eivät vaadi mitään.

        Kirjoituksesi osui silmiini - minun miesystäväni oli kuollessaan heinäkuussa 57 vuotias. Kuoli maksakirroosiin. Juonut nuoresta saakka ja monta kertaa yrittänyt päästä viinasta eroon. Hyvä, että sinä pääsit. Rakastuin häneen nelisen vuotta sitten ja vaikka järki kielsi niin tunteilleni en mitään mahtanut. Oli ihana mies. Ihmetteli kuinka hyväksyin hänen juomisensa, mutta minulla oli siihen omat syyni. Rakastuin häneen sellaisena kuin oli. Kun aloimme seurustelemaan vakavammin tämän vuoden alussa oli jo melko sairaalloinen. Viinan juonnin pystyi lopettamaan myös, mutta liian myöhäänhän se tapahtui. Menehtyi onneksi rauhallisesti leikkauksen jälkeen, jota elimistö ei kestänyt.

        Jokaisella ihmisellä on omat surunsa ja murheensa. Tämä mies sai minut elämään uudestaan , antoi naurun ja ilon elämääni takaisin. Autoin häntä parhaan kykyni mukaisesti. No nyt on ilo taas kadonnut elämästäni. Jostain se täytyisi uudestaan esille kaivaa. En pelkää ihmisiä, mutta en enää luota heihin. Tuntuu että jokainen vain toivoo pahaa toiselle.

        Ihminen on loppujen lopulta tyytyväinen aika vähään. Itse odotan, että saan viikonloppuna nukkua niin pitkään kuin haluan. Siivota ja pitää torpan lämpimänä. Illalla laitan kynttilän palamaan häntä muistaen. Piti paljon kynttilöistä.

        Toivon Sinulle hyvää viikonloppua ja mukavia päiviä siellä kissoinesi.
        Minulta löytyy vain hiiriä :)


      • Ex juoppo
        marjakri kirjoitti:

        Hei ex juoppo! Hyvää jatkoa sinulle ja rakkautta myös. Ottaisin kissan jos en olisi allerginen. Eläimet ovat niin pyyteettömiä rakkaudessaan ja eivät vaadi mitään.

        Kirjoituksesi osui silmiini - minun miesystäväni oli kuollessaan heinäkuussa 57 vuotias. Kuoli maksakirroosiin. Juonut nuoresta saakka ja monta kertaa yrittänyt päästä viinasta eroon. Hyvä, että sinä pääsit. Rakastuin häneen nelisen vuotta sitten ja vaikka järki kielsi niin tunteilleni en mitään mahtanut. Oli ihana mies. Ihmetteli kuinka hyväksyin hänen juomisensa, mutta minulla oli siihen omat syyni. Rakastuin häneen sellaisena kuin oli. Kun aloimme seurustelemaan vakavammin tämän vuoden alussa oli jo melko sairaalloinen. Viinan juonnin pystyi lopettamaan myös, mutta liian myöhäänhän se tapahtui. Menehtyi onneksi rauhallisesti leikkauksen jälkeen, jota elimistö ei kestänyt.

        Jokaisella ihmisellä on omat surunsa ja murheensa. Tämä mies sai minut elämään uudestaan , antoi naurun ja ilon elämääni takaisin. Autoin häntä parhaan kykyni mukaisesti. No nyt on ilo taas kadonnut elämästäni. Jostain se täytyisi uudestaan esille kaivaa. En pelkää ihmisiä, mutta en enää luota heihin. Tuntuu että jokainen vain toivoo pahaa toiselle.

        Ihminen on loppujen lopulta tyytyväinen aika vähään. Itse odotan, että saan viikonloppuna nukkua niin pitkään kuin haluan. Siivota ja pitää torpan lämpimänä. Illalla laitan kynttilän palamaan häntä muistaen. Piti paljon kynttilöistä.

        Toivon Sinulle hyvää viikonloppua ja mukavia päiviä siellä kissoinesi.
        Minulta löytyy vain hiiriä :)

        Kiitos,myös sinulle kaikkea hyvää marjakri:)


    • Addikti kuin addikti

      Alkkis on sairaalloisen narsistinen.
      Eikä suostu lopettamaan juomista.
      Joten.... kerää kimpsus kampsus, jätä ongelma nistille itelleen....

    • nyt naurattaa
      • C-c-combobreeker

        8==≠====≠===D


    • Kännisstä tai ei

      Alkoholisti on aina alkoholisti siitä ei pääse mihinkään. Osa selviää ja pysyy kuivilla mutta sairaus ei parane. Alkoholismi on koko elämän mittainen sairaus jonka kanssa voi elää, mutta alkoholia ei voi juoda - ei lainkaan. Pahin itsepetos johon alkoholisti voi syyllistyä on - otan vain vähän ja harvoin - ei onnistu, ei todellakaan.

      • Det är det

        Yhdyn edelliseen. Ne joilla on viisaus ymmärtävät. Ne joilla ei ole viisautta, inttävät asioista joista eivät mitään ymmärrä.


      • totuuden ääni
        Det är det kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen. Ne joilla on viisaus ymmärtävät. Ne joilla ei ole viisautta, inttävät asioista joista eivät mitään ymmärrä.

        Itse et ymmärrä mitään.
        Mutu tuntumalla esität perättömiä väitteitä.
        Kaikilta se ei ehkä onnistu, ei ainakaan niiltä jotka eivät saa korvien väliä koskaan kuntoon, tekivätpä sitten sen eteen mitä hyvänsä.
        Syy ei ole alkoholissa, vaan alkoholistin ratkaisemattomissa ongelmissa.
        Heikko on aina heikko ja sellaiseksi jää jos ei itseään vahvista.
        Ketään en kehota kokeilemaan kohtuujuomista, mutta jättäkää nyt tuo parantumattomasta sairaudesta jankuttaminen sinne AA kerhotilojen sisäpuolelle.


      • näinpäin
        totuuden ääni kirjoitti:

        Itse et ymmärrä mitään.
        Mutu tuntumalla esität perättömiä väitteitä.
        Kaikilta se ei ehkä onnistu, ei ainakaan niiltä jotka eivät saa korvien väliä koskaan kuntoon, tekivätpä sitten sen eteen mitä hyvänsä.
        Syy ei ole alkoholissa, vaan alkoholistin ratkaisemattomissa ongelmissa.
        Heikko on aina heikko ja sellaiseksi jää jos ei itseään vahvista.
        Ketään en kehota kokeilemaan kohtuujuomista, mutta jättäkää nyt tuo parantumattomasta sairaudesta jankuttaminen sinne AA kerhotilojen sisäpuolelle.

        Se on iso kynnys lähteä kokeilemaan sellaista mihin suhtautuu pelokkaasti. Oli kysymys sitten mistä asiasta tahansa.
        Ehkä sitä on sitten jälkeenpäin pettynyt olo jos ryyppy ei lähdekkään päälle kerta kännistä.
        Siinä on selittämistä aa tovereille, kun ei enää vissiin alkoholisti olekaan. :) Miten lie suhtautuisivat?
        Todennäköisesti sanoisivat: Et sitten alkoholisti ole koskaan ollutkaan tai: juo enemmän niin sata varmasti se vanha alkoholisti sieltä herää henkiin. :)
        Mutta jotain hyvääkin, ainakin loppuelämä on huomattavasti mukavampaa elää raittiina, kun on onnistunut yhden "mörön" ravistelemaan harteilta.


    • Läskililli

      Hirveetä miten pahaa se viina on,oon kerran maistanu viiniä.

    • TOSI ON !

      NIIN, TÄÄ SAATANAN PALSTAN YLLÄPITO PUUTTU JA POISTAA KOMMENTIT VAIN JA AINOASTAAN JOS MAINITSET SANAT muslimi,ählämi,rättipää,mullah,islam ! YLLÄPITO ON RASISTI SUOMALAISIA KOHTAAN !

      • totuutta ei kestetä

        nuo sanat ovat totta ja heidän omassa käytössäkin,mutta täällä ollaan niin saa-ta-nan "keinotekoisia sivistyneitä",ettei edes lakupekkaa saanut tehdä,vaikka oli todella suosittu aikanaan ja vieläpä hyvässä mielessä.
        suomi on niin keinottelu sivistynyt,että menköön per-ke-le vaikka konkurssiin. lienee parasta.
        se nyt vaan on niin,että nee-kerit ovat nee-kereitä,noista hihhuliuskovista puhumattakaan,ovat maailman pohjasakkaa. hihhuli uskonnot ovat kauheuksia luovia,raakoja,ylimielistä ja röyhkeää yhteiskunnan johtamistapoja,ei mitään muuta.

        katsoitko eilen 6.11 vatikaanin pankkiasioita käsitelleen ohjelman,se kertoo mitä usko ja uskonto on todellisuudessa. joten lopettakaa vouhkaus jostain erityisestä hyvästä uskossa. ihminen ei usko edes itseensä,miten johonkin muuhun täysin tuntemattomaan...jos uskoo,se johtuu vain pelosta.


    • Tarttu

      Minäkin elin 14 vuotta alkoholistin kanssa ja ei loppuvaiheessa helppoa ollut. Joten minun piti tehä päätös asiasta.

    • koekana

      Ei parane koskaan. Voi kyllä tulla toimeen alkoholisminsa kanssa ja olla juomatta tippaakaan, vain ja ainoastaan jos niin itse haluaa ja on oppinut siihen kykenemään.

    • tiedän juoppoja

      jotka ovat juoneet miljoonia yhteiskunnan varoja 20v aikana ja sama jatkuu.... sairaala- ja hoitolaitoksia kiertäneet välillä,mutta janon jatkuessa käsi ojentaa pullon huulille kuin automaatti.
      ne saa juopporahaa aina vaan...uskomatonta. omia perintöjään joivat välissä pari milliä,kesti vain alle vuoden,sitten taas yhteiskunta. kaikki lainat korkoineen maksamatta. ovat viisaita,ei edes verottaja tai pankit päässeet perintöjä napsimaan,niillä oli omat viisaammat keinot....ja viinaralli jatkuu..
      nyt eläke alle 50v ja ralli jatkuu....kunnes sairaala välillä kutsuu parantumaan tai kuolema vie uusille apajille.

      ikävää,mutta totta.

    • selekärangaton

      Miehen kannattais perehtyä lapsuuteensa mikä trauma aiheutti alkoholismin.ja hakeutua terapiaan.aikamonesti vika löytyy.ja käytös korjaantuu kun ymmärtää mikä hänelle aiheuttaa ahdistusta/agressioita

    • Kokemuksesta

      Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.

      Alkoholisti on aina alkoholisti, vaikka olisi raitiskin. Tiedän, että elämä on alkoholistin kanssa jatkuvaa soutaamista ja huopaamista, koko elämä menee siihen, että alkoholistista kannetaan jatkuvaa huolta, menetetään monet yöunet joko sen vuoksi että toinen valvottaa, kuorsaa, satuttaa itsensä kännissä, koko ajan saa olla toisesta huolissaan. Jopa lapset jäävät kakkoseksi, kun kaikki voimat ja aika menee puolison hyysäämiseen. Sukulaisille ei kehtaa kertoa, miten kurjassa tilassa toinen todellisuudessa on, pidetään kulissia yllä. Ei välttämättä ole ketään (tarkoitan nyt ystäviä, sukulaisia), kelle uskaltaa kertoa kotona sattuvista tapahtumista.

      Kurja tosiasia on se, että alkoholistin täytyy itse ymmärtää faktat ja halut paranemiseen. Alkoholismista paraneminen on koko elämän mittainen projekti. Aina on se riski, että toinen sortuu uudelleen juomaan, useimmiten salaamalla sen puolisoltaan.AA-kerho auttaa alkoholistia, kun pääsee kohtalotovereidensa kanssa juttelemaan kokemuksista. Se edellyttää, että kerhossa tulee käydä aktiivisesti jopa loppu elämän ajan.

      Siltikin, vaikka paranee, on päästä tuhoutunut jo sen verran aivosoluja, että tietyt asiat esim. itsehillintä tai kärsivällisyys saattavat puuttua kokonaan. Alkoholi syövyttää aivoja sen verran pahasti, että välttämättä ihminen ei koskaan palaudu persoonaltaan sellaiseksi, millainen on joskus aikoinaan ollut.

      Mieti tarkkaan, onko puolisossasi ja suhteessanne enemmän hyviä kuin huonoja puolia, listaa suhteenne plussat ja miinukset. Rakastatko puolisoasi niin paljon, että olet valmis uhraamaan oman elämäsi siihen, että tuet häntä raittiina olossaan pitäen mielessä sen, että saattaa joskus retkahtaa uudelleen. Elämä on lyhyt.

    • paha riippuvuus

      narsistiksi muuttuu kun juo liikaa ja aina syy muissa, et sais juoda

    • yes 12

      Hei ! vaikuttaisi siltä että kaverilla kuivahumala päällä ja semmoisen kanssa on mahdoton elää.Pelkkä juomattomuus ei riitä.Täytyy tapahtua muös tunne-elämän raitistumien,joka ei kyllä monelta yksin onnistu.Alkoholismi on 1. Fyysinen sairaus. 2. Henkinen sairaus ja 3.Hengellinen sairaus.Nöyryys ja ylpeys...joo..nuo kun saa suurinpiirtein oikeille paikoilleen,ei vaan ymmärtämällä mitä ne tarkoittaa,vaan viemällä ne jokapäiväiseen elämään,ollaan jo päästy alkuun..Tuo surullisen kuuluisa tauti sairastuttaa siinä sivussa sitten läheisimmätkin ihmiset..Itse olen raitistunut alkoholisti,joka joutuu hoitamaan tätä tautia päivittäin.Mikään ei muutu,jos et mitään ole valmis muuttamaan, hoitaahan diabeetikkokin itseään... tai toivottavasti !..Lapuan Minnesota hoidon käynyt,ja siitä ikuisesti kiitollinen..

    • sairasta touhua

      Läheisetkin voi sairastua, tämä on totta. Alkoholistin, ajattelu on erilaista kuin ns.normaali juojan.

      Persoona muuttuu ja sen kyllä huomaa, ainakin sukulaiset.

    • 64 v.

      Hei, olet tullut täysin oikeaan lopputulokseen eroamisen suhteen. Toista et voi muuttaa. Elämä on niin lyhyt tuhlattavaksi vääräänlaisen kumppanin kanssa. Voimia muutokseen.

      • näin se vaan on

        Mua pelottaa
        - Eino Leino 1898 - (Hiihtäjän virsiä, 1900)

        Mua pelottaa, mua pelottaa,
        mua pelottaa tämä erämaa,
        mua pelottaa nämä ihmiset,
        nämä katsehet
        niin oudot ja kylmät ja kylläiset.

        En tunne ma muita, en itseäin.
        Miten outojen joukkoon ma jouduinkin näin?
        Toki jossakin muualla parempi ois?
        Kun huoata vois
        tai nukkua, nukkua nuorena pois!

        Oi, vieraita oomme me ihmiset
        kuin eri tähdillä syntynehet,
        kuka kotoisin kuuhuen helmasta on,
        kuka auringon,
        kuka aivan, aivan on koditon.

        Minä lapsonen koditon laaksoissa maan,
        minä hankia hiihdän ja harhailen vaan,
        minä sydäntä etsin, mi sylkähtäis,
        joka luokseni jäis,
        yö vaikka mun ympäri hämärtäis.

        Minä etsin suojoa itseltäin
        ja omilta hulluilta mietteiltäin;
        mua pelottaa nämä ihmiset,
        nämä katsehet,
        mut enin mun syömeni syvyydet.


    • juo kohtuudella

      krapulassa pelkotiloja tulee

    • kiitosta ei

      pahinta pettämistä ja pullo voittaa naisen

      • Uusi aika

        Olen raitis alkoholisti. Vuosia takana. Vain kaksi asiaa on muuttunut elämässäni. En juo enkä ole juovien alkoholistien kanssa tekemisissä.
        Juodessani olin hankala, täysi itsekäs paska. Olemassa oli vain minä ja taas minä.
        En kaipaa mennyttä elettyä aikaa, nyt mulla on oikea elämä ja uskallus katsoa peiliin, olla rehellinen.
        Tapasin pari päivää sitten erään raflan omistajan. Hän tunnisti mut vuosien takaa. Pyysin anteeksi toilailujani. Hänen mielestään olen valinnut oikean tien, raittiuden. Lupasi kahvit tarjota jos tulen piipahtamaan.


      • katkolta jatkoa
        Uusi aika kirjoitti:

        Olen raitis alkoholisti. Vuosia takana. Vain kaksi asiaa on muuttunut elämässäni. En juo enkä ole juovien alkoholistien kanssa tekemisissä.
        Juodessani olin hankala, täysi itsekäs paska. Olemassa oli vain minä ja taas minä.
        En kaipaa mennyttä elettyä aikaa, nyt mulla on oikea elämä ja uskallus katsoa peiliin, olla rehellinen.
        Tapasin pari päivää sitten erään raflan omistajan. Hän tunnisti mut vuosien takaa. Pyysin anteeksi toilailujani. Hänen mielestään olen valinnut oikean tien, raittiuden. Lupasi kahvit tarjota jos tulen piipahtamaan.

        Muista käydä ja pyydä lorauttamaan tilkka konjakkia sekaan vanhojen hyvien aikojen muistoksi. Ralli voi taas alkaa ....ravintoloitsijakin voi ostaa vaimolleen uuden lomamatkan kun jaksat pämpätä.


    • Anonyymi

      Aivot juotu. Ratkeaa vielä uudelleen. Teeskentelyä joku vuosi.
      Hermot riekakeina kun pitäs viinaa saada.

    • Anonyymi

      Alkoholisti ratkeaa aina uudelleen.
      Tarvitsee vain jonkun syyn juomiseen.

      • Anonyymi

        Sellaisen käsityksen olen minäkin saanut ja on muutama tuttu kuollutkin, kun eivät ole pystyneet lopettamaan juomista.


    • Anonyymi

      Vanhan juopon kannattaa olla juoppo jossain määrin ,ettei mene oma eikä muiden hermot.
      Ainakin omalla kohdalla onnistunut hyvin. 100% raitistelu vie kenentaansa hermot!!

    • Anonyymi

      Kaikki "ex-alkoholistit" ovat kuolleita alkoholisteja, piste.

      Alkoholisti on alkoholisti elämänsä loppuun saakka. Osa heistä raitistuu, mutta hekin ovat silti edelleen alkoholisteja, mahdollisesti jopa toipuneita alkoholisteja.
      Mutta aika moni juomisen lopettaneista vaan kituu kuivuuttaan kun eivät saa juoda, vaikka kroppa huutaa viinaa.

    • Valtaosa noista oireista sopii naiseen jonka kanssa olen ollut naimisissa vajaan viisikymmentä vuotta. On ottanut lasin olutta kerran kahdessa vuodessa, ei enää sitäkään moniin vuosiin. Ei ole ollut ikinä humalassa.

    • Anonyymi

      Aivosairaus kyseessä ja tulee suvun perintönä useimmin eli eipä syyllistetä ja kukaan ei ole tahallaan alkoholisti.

    • Anonyymi

      Ihan niin, alkoholi vaurioittaa ihmistä aina jopa pienemmätkin määrät , ja koska hän pelkää että yrität muuttaa häntä niin anna olla , voi olla että vieläkin salaa juo, ja peittelee sitä taitavasti , niitäkin ns ”raittiita ” on olemassa, pureskelevat kahvin papuja ja kurkku pastilleja ettei vaan haisisi viinalta . .sekin että ei pidä huolta hygieniasta todistaa paljon minkälainen ihminen on kyseessä .
      Jätä taaksesi ihminen jonka kanssa ei saa keskustella asioista edes , sillä juuri keskustelu on aina tärkeää parisuhteessa .
      Ne lasten kiukuttelut jos häntä kiusaa niin itse olisin huolissani lapsesta joka ei koskaan reagoisi asioihin. Kaikki kasvavat lapset kiukuttelee aina välillä se on sitä kasvamista lapsesta aikuiseksi .

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe