Merikapteenikoulutus, lähteä vai ei?

Markkus88

Alan vaihto alkanut kiinnostamaan ja hain ja satuin pääsemään sekä soveltumaan merikapteenikoulutukseen.

Mitä olette mieltä, kannattaako aloittaa uutta uraa?

Tietysti Suomi24 on täynnä kateellisia huutelijoita, mutta asiallisia tekstejäkin löytyy. Iso osa eri aloista kärsii tällä hetkellä huonon taloustilanteen takia mutta jotenkin kuvittelisin merikapteenikoulutuksessa olevan työllistyvän suhteellisen hyvin.

Kuitenkin noin 200 hakijaa ja noin 20 pääsee sisään, niin kyseistä porukkaa ei ole kauheasti, joten voinko olla iloinen valituksi tulemisestani?

Olisi kiva kuulla mielipiteitä muilta, kuin 500e/kk-tyypeiltä.

41

2264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieti vielä

      Suurin osa lähivuosina ko. koulutuksesta valmistuneista on juurikin näitä 500 € kk tyyppejä! Ikävä kyllä!

    • Mercator1

      Kouluun vaan. Laivoja liikkuu muuallakin, kuin Suomen kustilla. Työnkuva tietysti erilainen ku 8-16 mutta jos on valmis viettämään "pasaatituulen lämpöisessä tuulahduksessa " puolet vuodesta (loka- maaliskuu), niin ehdottomasti vaan tervetuola alalle.

      • Pulle

        Kerropa mulle miksi joku esim. Panamalainen varustamo palkkaisi suomalaisen merimiehen kun filippiiniläisen saa töihin alle tonnilla? Ei kannata lähteä, töitä et tule todennäköisesti saamaan.


      • näin se vaan on
        Pulle kirjoitti:

        Kerropa mulle miksi joku esim. Panamalainen varustamo palkkaisi suomalaisen merimiehen kun filippiiniläisen saa töihin alle tonnilla? Ei kannata lähteä, töitä et tule todennäköisesti saamaan.

        Omana mielipiteenänija yli40-vuotta seilanneena sanoisin, että vaatii aivan omanlaisensa luonteen pärjätäkseen merellä. Jos menet ensin kouluun ja sen jälkeen laivalle, niin saatan todeta, että eihän tämä homma sovi pätkään minulle. Joten mietintämyssy päähän!


      • Pärsson
        näin se vaan on kirjoitti:

        Omana mielipiteenänija yli40-vuotta seilanneena sanoisin, että vaatii aivan omanlaisensa luonteen pärjätäkseen merellä. Jos menet ensin kouluun ja sen jälkeen laivalle, niin saatan todeta, että eihän tämä homma sovi pätkään minulle. Joten mietintämyssy päähän!

        Selittäisitkö tarkemmin millaisen luonteen tarvitaan?


      • m luonne
        Pärsson kirjoitti:

        Selittäisitkö tarkemmin millaisen luonteen tarvitaan?

        Jos olet merimies luonnevikainen se selviää vain seilauksella. Siis seilausta merellä sen verran että kokee yhden huonon kelin ja kokee kunnon myllytyksen. Punkassa vaikea pysyä vaikka on topparit. Hytin turkilla koisiessa pää kolahtaa välillä skottiin, oksennusta vaikka ei mahassa ollut kuin vettä, merisairautta. Samat naamat voi tuijottaa katsekontaktissa viikkoja. Minulle tämä valkeni 60 luvulla yhdellä
        reissulla ja päätin että tämä on minulle ensimmäinen ja viimeinen työ laivassa.
        No tämä pyhä päätös ei pitänyt.


      • Pikinokkajäck
        Pärsson kirjoitti:

        Selittäisitkö tarkemmin millaisen luonteen tarvitaan?

        Luonnevikaisia on laivat täynnä.23 laivaa takana. Yleensä puolet porukasta mulkkuja. Toiset huipputyyppejä. Mulkoilla ei elämää maissa. Kyyläävät toisten tekemisiä.ja nuolevat perseitä.en suosittele alaa, koska perämiehetkin alkavat olemaan halpatyövoimaa.


      • Pahvipää.
        Pulle kirjoitti:

        Kerropa mulle miksi joku esim. Panamalainen varustamo palkkaisi suomalaisen merimiehen kun filippiiniläisen saa töihin alle tonnilla? Ei kannata lähteä, töitä et tule todennäköisesti saamaan.

        Suomalaisen juntin saa halvemmalla, tämä on totuus.
        Kakaroiden satuja tonnin liksat filppareilla.


    • Markkus88

      Mites, saisko kapteenina joltain nuorelta konemieheltä rasvattua peppua?

      • nuori konemies

        Multa saat vaikka heti :)


    • Styyri8

      Ammatissa on hyvät ja huonot puolensa, tee päätös itse mutta ole valmis siihen ettei perämiehen töitä löydy suomesta. Laivojahan on maailma täynnä mutta niitä varustamoja joissa pääsee tienaamaan hyvin ei ihan keltanokille ole liiaksi... Huomaa että jos varustamoon otetaan halpatyövoima päällystöä niin menemällä sinne töihin saat praktiikkaa (kokemusta), mutta et sinä sillä palkalla suomessa mukavasti elä. On toki ulkomaisia varustamoja joissa maksetaan mutta sinne on kova hinku muillakin kuin suomalaisilla. Yleensä jos varustamosta löytyy scandinaaveja niin sitten palkat on sellaset että suomessa elät ok.

      Vaikka suoritat merikapteenin tutkinnon niin se ei takaa että pääset perämieheksi. Suomessa työpaikoista on kova kilpailu ja moni merikapteenin tutkinnon omaava työskentelee tälläkin hetkellä puolimatruusina ja odottelee sitä ensimmäistä perämiehen jobia. Suomessa on yksinkertaisesti liikaa kouluja jotka kouluttaa perämieheksi. Muista että suomen lipun alla laivat senkun vähenee mutta siitä huolimatta sama määrä perämiehiä koulutetaan joka ikinen vuosi. Törkeesti siis enemmän kuin työpaikkoja olisi tarjolla!! Suomessa voit valmistua perämieheksi Raumalta, Kotkasta, Turusta ja Ålandista. Jokaisessa paikassa on sekä ammattikoulu sekä AMK josta perämiehiä valmistuu. Eli jos 20:stä oppilaasta jokainen valmistuisi, se teksi 80 uutta perämiestä joka (ikinen) vuosi. Mistä laivat heille? Kilpailu on siis kovaa ja sinun pitää erottua eduksesi joukosta (tee työharjoittelut kunnolla, älä mutisi laivalla ym) jotta jäät mieleen hyvänä tyyppinä ja sinulla on tulevaisuudessa mahdollisuus päästä perämieheksi. Toisilla natsaa, tosilla ei, toiset soveltuu alalle, toiset ei (varsinkin jos on ollut aivan väärä kuva mitä se duuni oikeesti on). Good luck valitsemallasi tiellä, mihin ikinä päädytkin.

      • Markkus88

        Älä jauha sontaa!


    • mercator1

      Tekevälle töitä löytyy. Hyvän maineen hommaaminen on luonnollisesti hankalampaa kuin huonon.

      Vaikeaa on sanoa kenestäkään että soveltuuko alalle. Se täytyy käydä itse kokeilemassa. Pitkiä aikoja pois mamman helmoista, toisaalta tuolloin ollaan jossain ihan muualla, kuin mamman helmoissa. Ihan katsontakannasta riippuu.

      Styyri8 kirjoittaa että kilpailu on kovaa. Pitää paikkaansa. Toiset tyytyy seilaamaan kolmosena koko uransa, toiset ovat määrätietoisempia ja päällikön jobi on selkeänä tavoitteena.

      Omalla kohdallani olen suunnitellut hommani siten että usealla eri redarilla pitää päästä seilaamaan ja eri vesillä. On oltu saudien privaattipaateilla ja kongolaisten pöntöillä. Tällä hetkennä dannemannien konttihävittäjässä reilu vuosi takana. Päällikköä musta ei todennäköisesti koskaan tule, pitäis olla saman redarin leivissä hieman pidempään, kuin pari- kolme vuotta. Mutta olen erittäin tyytyväinen nykytilanteeseen jobien suhteen. Aina on jobi löytynyt, kun on tarvis ollut.

      Sit on näitä, joille mikään raha ei ole riittävää. Mä olen valinnut asuinpaikkani suhteessa tuloihini. Kotioloissa ei tarvitse lämmityksestä maksella ja viinilasillinenkin on kohtuu hinnoissa. Liksalla elelee ihan kivasti vaikka en viittätonnia kuussa rahaa teekään. Pohjolassa pyrin lomilla olemaan aina, kuin mahdollista. Kesäaikana siis.

      • r456

        Mercator1: Toi kuvio ja fyrkka varmaan sopii sulle ja sun elämän tilanteeseen. Otaksun että sulla ei ole perhettä, asut suurimman osan ajasta jossain muulla kuin (kalliissa) suomessa ja elämän tilanne muutenkin antaa vapauksia mennä miten haluaa. Täällä pohjolassa tarvitaan fyrkkaa perheen elättämiseen, asuntolainaan, lasten harrastuksiin ym ym. Myöskään perheen takia ei voi lähteä ihan minne tahansa töihin (esim jollekin 6kk törneille tai jollain onnettomalla liksalla).

        Mutta hienoa että sulla menee kuviot hyvin omien suunnitelmiesi mukaan ja olet tyytyväinen tilanteeseen. :)


      • tuntenut nahassaan
        r456 kirjoitti:

        Mercator1: Toi kuvio ja fyrkka varmaan sopii sulle ja sun elämän tilanteeseen. Otaksun että sulla ei ole perhettä, asut suurimman osan ajasta jossain muulla kuin (kalliissa) suomessa ja elämän tilanne muutenkin antaa vapauksia mennä miten haluaa. Täällä pohjolassa tarvitaan fyrkkaa perheen elättämiseen, asuntolainaan, lasten harrastuksiin ym ym. Myöskään perheen takia ei voi lähteä ihan minne tahansa töihin (esim jollekin 6kk törneille tai jollain onnettomalla liksalla).

        Mutta hienoa että sulla menee kuviot hyvin omien suunnitelmiesi mukaan ja olet tyytyväinen tilanteeseen. :)

        Varmaan menee kuviot hyvin jos pysyy merellä. Jos kuitenkin jäät maihin töihin jostain syystä ja tuttavasi tietää sinun olleen merillä, niin he näkevät otsassasi lapun jossa maininta "juoppo" ja tämä lappu ei irtoa luultavasti edes haudassa.
        Todellisuus on nykypäivänä on toinen, tuskin tällaista käsitystä on 2-30 kymmenen kuluttua.


    • saggin

      Itseänikin alkanut kiinnostamaan merikapteenin amk koulutus mutta aika paljon negatiivistä palautetta olen saanu kuulla kyseisestä alasta.

      • kaikenlaisia

        Kiitos arvokkaasta kommentista!


      • Lykkyä tykö.
        kaikenlaisia kirjoitti:

        Kiitos arvokkaasta kommentista!

        Kyllä se koulutus kannattaa. Luotsiksi on hyvät mahdollisuudet alkaa hankkia praktiikkaa ja maissakin joitain töitä löytyy.
        Alkupäässä vastanneille tiedoksi niin ylimmästä päällystöstä kauppalaivapuolella ovat filippiinit jo kalliimpia kuin suomalaiset.
        Turha alkaa fakta-asiasta vääntämää pas..kaa lisää, se nyt vain on tosiasia.
        Skandinaavipäällystölle löytyy töitä ellei ole munannut itseään kunnolla.


      • seniori.
        Lykkyä tykö. kirjoitti:

        Kyllä se koulutus kannattaa. Luotsiksi on hyvät mahdollisuudet alkaa hankkia praktiikkaa ja maissakin joitain töitä löytyy.
        Alkupäässä vastanneille tiedoksi niin ylimmästä päällystöstä kauppalaivapuolella ovat filippiinit jo kalliimpia kuin suomalaiset.
        Turha alkaa fakta-asiasta vääntämää pas..kaa lisää, se nyt vain on tosiasia.
        Skandinaavipäällystölle löytyy töitä ellei ole munannut itseään kunnolla.

        Senioripällystölle kyllä löytyy töitä mutta se alkuunpääseminen on nykyään niin vaikeaa, paitsi kouluun pääseminen.

        http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaiset_miehittavat_laivat_-_suomalaisen_paallyston_tulevaisuus_huolettaa/7650715

        http://www.smu.fi/viestinta/nettijutut/bore-varustamossa-kaynnissa-mitt/

        Luotsiksi haluavankin pitänee seilata se kipparinkirja ulos?


      • Santos F'ever

        Kantsii mennä kouluun Kotkaan, siellähän saa koulutuksen kahteen ammattiin samalla kertaa. Miten? No, vesikouluhan siirrettiin Mäeltä Puukoulun yhteyteen, joten opit myös pärekatonteon ja voit elättää itsesi, jollei skönelläolo vastaakaan odotuksia.


    • 13+18

      Mikä muuten on realistinen aika, jossa voi kuvitella seilaavansa ison paatin kipparina? Olettaen, että kaikki menee putkeen eli töitä löytyy ja pysyy varustamossa "hyvissä kirjoissa"?
      Otetaan vaikka tankkerit esimerkkikohteeksi ja koko maailman eli ei rajoituta suomalaisiin varustamoihin. Ajatellaan, että 20-vuotias menee nyt AMK:uun, saa minimiajassa pahvit käteen ja sitten merelle, praktiikat saa kasaan ja sitä mukaa kirjat. Onko ajateltavissa, että 35-vuotiaana olisi kipparin paikalla vai vasta 50-vuotiaana?

      • 13+18

        Käännetään vielä kysymys toisinpäin: oletetaan edelleen, että se parikymppisenä opiskelun alalle aloittanut ja töihin aikanaan päässyt perämieheksikin edennyt kaveri on kyseessä. Onko jotain sellaista ikää, josta joko alan asenteiden tai markkinatilanteen vuoksi voisi sanoa, että jos ei vielä ole kipparin hommaa saanut, niin tuskin tulee ikinä päällikkyyttä saamaan?

        Vertailun vuoksi: minulla on sukellusreissuilta tuttu kaveri, joka on kadiksen käynyt ja joitain vuosia uffarina palvellutkin ennen kuin siirtyi siviiliin, en ole ihan varma oliko kapteeniluti vai vasta yliluti silloin. Hänen kanssaan joskus rannassa grillin ääressä on niistä väkivaltalaitoksen kuvioista juteltu ja hän on muistaakseni sanonut, että jos ei neljävitosena ole noussut kapteenia/kapteeniluutnanttia ylemmäs, voi heittää haaveet leijonista tai amiraalinauhoista. Enintään everstinä voi silloin päästä eläkkeelle.


    • skebasto

      Varmaankin jonkun pienemmän kontti/general cargo kanootin kippariksi voi päästä kolmekymppisenä, jos on ollut kiltti ja ahkera sekä aina valmis kun redari on töihin kysynyt, eikä muutenkaan ole pahemmin tötöillyt.

      Pönttöpuolella sitten matkanjohtajat taitaa pakostakin olla vähän vanhempia, lähempänä 40, johtuen asiakaspuolen vaatimuksista senioripositioiden työkokemuksen osalta..

    • Skönäri ja merimies

      Kela eli ankkuri ylös ja kohti ulappaa ja skönelle.
      Meri antaa meri ottaa ja meri pitää omistaan huolen.

    • mssaragonalda61

      Paras osa on kuitenkin se päiväntasaajan ylitys ekaa kertaa. Saat sivellä itsesi p..kalla ja pitää kaislahametta. Haitari soi ja kaljaa juodaan koko miehistön voimin. Hauskaa on, älyttömän hauskaa, ja kukaan ei jälkeenpäin muista yhtään mitään!
      Tietty voi olla ehkä siis tänä päivänä, et jos saa pestin vaikka tollaseen konttilaivaan, ni siellä ei vlttämättä sun lisäksesi ole muuta miehistöä. Sinä, PC, pakastin ja mikro. Mut jos yksinolo ei haittaa.

    • Tyyrimees

      Ei kannata hakeutua, koska todennäköisesti et tule saamaan edes praktiikoita vahtiperämiehen kirjaan, koska puolikkaan jobeja ei ole, ja HarjoitteluMyllyn kautta projekti vienee nykymeiningillä noin 10 vuotta. Tämä siitä syystä, että Suomen kahdeksaan merikouluun otetaan monikymmenkertaisesti opiskelijoita siihen nähden, mikä on työvoiman tarve suomalaisilla laivoilla, ja tämä koskee myös ilmaisia harjoittelupaikkoja, vaikka varustamot - etenkin eräs piikkiöläinen paskavarustamo - käyttävätkin mielellään hyväkseen harjoittelijoita ilmaisena työvoimana täkillä (esim. Teesportin "itsepalvelusatamassa" surraamassa), joiden ottamisesta merikoulut vielä maksavat varustamoille vajaa 400 euroa kuukaudessa, Sairasta, tiedän!

      Varustamoyhdistys huutaa kaiken aikaa kaiken maailman Seaventures, nuori hoi, työtä tarjolla yms. paskaa, vaikka pyrkii korvaamaan kaikki puolikkaat ja pikku- sekä väliperämiehet filppareilla (jota Boren myötä juuri laajennettiin koko varustamoon), joten jo ylikirjojen seilaaminen vaatii uloslähtemisen, mikä sinänsä on erittäin suositeltavaa. Ulkomaisilla aluksilla ei nimittäin ole erästä maailman hankalinta asiaa, eli suomalaista matruusia.

      • Downsouth

        No joo, aika moni mun aikanakin oli matruusina seilannu
        ennen vesikoulua. Ja silloinhan oltiin pitkilläkin linjoilla tai ulkona.


      • Nolies

        Aivan, silloin ennen...


    • 600e

      "Ihminen on viisaimmillaan silloin, kun se on päässyt merikapteenikoulutukseen."

      • Nolies

        Ninhän se tosiaan on nykyään. Ennen piti seilata määrätyillä liikennealueilla ennenkuin pääsi edes styyrikouluun pyrkimään. Minimiseilausaikakin oli vähintäin vuosi. Nykyään pääsee opiskelemaan kippariksi jos on stuidu, vaikkei olisi ikänään edes ruotsinlautalle astunut. Sitten seilataan ilmaistyövoimana praktiikkaa... Eräskin tällainen tapaus, tuskin vaahtosammuttajan mittainen neitokainen, kehui perämiesten antaneen hänen jopa navigoida. Kun kysyin lastauksesta, siihen ei ollut annettu sekaantua. Ohhoijjaa. Tältä näyttää Suomen Kauppalaivaston tulevaisuus. Sanottakoon lopuksi, että olen kyllä aikoinani seilannut naispuolistenkin täkkäreiden kanssa eikä huonoja kokemuksia ole jäänyt mieleen.


      • gentf
        Nolies kirjoitti:

        Ninhän se tosiaan on nykyään. Ennen piti seilata määrätyillä liikennealueilla ennenkuin pääsi edes styyrikouluun pyrkimään. Minimiseilausaikakin oli vähintäin vuosi. Nykyään pääsee opiskelemaan kippariksi jos on stuidu, vaikkei olisi ikänään edes ruotsinlautalle astunut. Sitten seilataan ilmaistyövoimana praktiikkaa... Eräskin tällainen tapaus, tuskin vaahtosammuttajan mittainen neitokainen, kehui perämiesten antaneen hänen jopa navigoida. Kun kysyin lastauksesta, siihen ei ollut annettu sekaantua. Ohhoijjaa. Tältä näyttää Suomen Kauppalaivaston tulevaisuus. Sanottakoon lopuksi, että olen kyllä aikoinani seilannut naispuolistenkin täkkäreiden kanssa eikä huonoja kokemuksia ole jäänyt mieleen.

        On muutamista amk-perämiehistä aika ikäviä kokemuksia. Muodollisesti päteviä, mutta ainoa mikä sujuu on päteminen;)


    • Meku1

      Hae maanpuolustuskorkeakouluun laivastolinjalle. Merisotakoulu antaa tunnustetusti parasta merenkulkukoulutusta Suomessa. Tylsä kone- ja lastausoppi jää toki vähemmälle, mutta merenkulkua saa harjoitella sitäkin enemmän, perinteisillä ja nykyaikaisilla menetelmillä. Tutkinto täyttää STCW vaatimukset, mutta siviilipuolella tarvittavaa praktiikkaa ei nykyisellä aluskalustolla kerry. Kaikki työllistyvät ja palkka valmistuneille kandeille laivalla on ensimmäisenä työvuonna jo yli 45 000 euroa brutto. Mahdollisuus työllistyä Merivoimien tai Rajavartiolaitoksen upseeriksi. Hyvät etenemismahdollisuudet.

    • merikapteeni

      Jos haluan merikapteeniksi tarviiko merikapteenin koulutuksessa käydä jossain uimakokeessa

      • Kotkakutsuu

        Itselläni pääsykokeet vasta edessä, mutta käsittääkseni ei. Tekniikan ja liikenteen alan valintakoe, Englannin kirjallinen koe sekä soveltuvuuskoe. Missään näissä ei kyllä taideta mennä uimaan. Uskoisin uimataidon kuitenkin olevan ammatissa "ihan" hyödyllinen, kun henkikin siitä voi hieman maatöitä todennäköisemmin riippua.


      • uimakouluuneka
        Kotkakutsuu kirjoitti:

        Itselläni pääsykokeet vasta edessä, mutta käsittääkseni ei. Tekniikan ja liikenteen alan valintakoe, Englannin kirjallinen koe sekä soveltuvuuskoe. Missään näissä ei kyllä taideta mennä uimaan. Uskoisin uimataidon kuitenkin olevan ammatissa "ihan" hyödyllinen, kun henkikin siitä voi hieman maatöitä todennäköisemmin riippua.

        Tulee se uimataito melko alkuvaiheessa koulutusta tarpeelliseksi kun menette pelastautumiskurssille. En tiedä voiko sitä selvittää jos ei osaa uida?


      • ksnn
        uimakouluuneka kirjoitti:

        Tulee se uimataito melko alkuvaiheessa koulutusta tarpeelliseksi kun menette pelastautumiskurssille. En tiedä voiko sitä selvittää jos ei osaa uida?

        150m pitäisi pulikoida hukkumatta;)


      • Kotkakutsuu

        Kuusi altaanmittaa ei normaalitaitoiselle ole mikään ongelma, mutta uimataidottomalle toki tekemätön paikka :) Kyllä minulla jäisi tällaiselle linjalle hakematta, jos en osaisi uida. Voi tulla kusinen paikka vielä joskus eteen. Ihmettelen kuitenkin täydellistä uimataidottomuutta; kyllä meillä oli uintia mm. ala-asteella ihan säännöllisesti? Että ei siltä oppimiselta oikein voinut välttyä.


      • autuaita_ovat_puupäät
        Kotkakutsuu kirjoitti:

        Kuusi altaanmittaa ei normaalitaitoiselle ole mikään ongelma, mutta uimataidottomalle toki tekemätön paikka :) Kyllä minulla jäisi tällaiselle linjalle hakematta, jos en osaisi uida. Voi tulla kusinen paikka vielä joskus eteen. Ihmettelen kuitenkin täydellistä uimataidottomuutta; kyllä meillä oli uintia mm. ala-asteella ihan säännöllisesti? Että ei siltä oppimiselta oikein voinut välttyä.

        Uimataidon määrite: "uimataitoon vaaditaan ensin putoaminen syvään veteen niin, että pää käy veden alla. Pinnalle päästyä on uitava yhtäjaksoisesti 200 metriä. Tästä matkasta 50 metriä voi uida selällään"
        Kolmasosa suomalaisista ei pysty tähän.


      • Kotkakutsuu
        autuaita_ovat_puupäät kirjoitti:

        Uimataidon määrite: "uimataitoon vaaditaan ensin putoaminen syvään veteen niin, että pää käy veden alla. Pinnalle päästyä on uitava yhtäjaksoisesti 200 metriä. Tästä matkasta 50 metriä voi uida selällään"
        Kolmasosa suomalaisista ei pysty tähän.

        Surullista, että noin monelta jää tuollainen uinti tekemättä. Uimataito olisi halpa henkivakuutus kaikille, jotka ovat lähelläkään vesistöjä. Aina voi tapahtua jotain. Ymmärrän sairaalloisen ylipainoiset yms. erikoisryhmät, mutta täysin terveen ihmisen uimataidottomuus on minulle mysteeri. Olen kotoisin niin sisämaasta, ettei edes lampia ollut lähistöllä. Uimahallissa käytiin toisinaan ja ulkouimalassa vedettiin aamusta iltaan, jos vaan oli kesäloma tms. päällä. Mutta mitä mä tästä saarnaan, kunhan ihmettelen.


      • junkki-55
        Kotkakutsuu kirjoitti:

        Surullista, että noin monelta jää tuollainen uinti tekemättä. Uimataito olisi halpa henkivakuutus kaikille, jotka ovat lähelläkään vesistöjä. Aina voi tapahtua jotain. Ymmärrän sairaalloisen ylipainoiset yms. erikoisryhmät, mutta täysin terveen ihmisen uimataidottomuus on minulle mysteeri. Olen kotoisin niin sisämaasta, ettei edes lampia ollut lähistöllä. Uimahallissa käytiin toisinaan ja ulkouimalassa vedettiin aamusta iltaan, jos vaan oli kesäloma tms. päällä. Mutta mitä mä tästä saarnaan, kunhan ihmettelen.

        Tänään uimahallissa kokeilin, 8 x 25m yhteenmenoon, menihän se. Yleensä räpiköin 4-5 kertaa päästä päähän, saunaan ja toiset 4-5 kertaa.


    • eikoskaanpalkkalistoille

      erikoisia kysymyksiä. ainoastaan yrittäjäksi ryhtyminen on viisas vaihtoehto. ei ole mitään muuta jos elämässä aikoo menestyä. mielummin konkurssin tehneenä yrittäjänä on ja on sentään edes yrittänyt, kuin jonakin palkansaajana toisella koko ikänsä. en käsitä miksi ihmiset haikailee 4000 euron palkkoja. ei sellaisella elä. pitäisi saada 40 000 kuussa että edes harkitsisin 8-16 uraa toisen hommissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2819
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      386
      2690
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2210
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1855
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1718
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1502
    Aihe