Halleluja! HERRA JEESUS KRISTUS OLE KIITETTY! Ylistetty olkoon Sinun pyhä nimesi nyt ja aina!
Olen niiin täynnä iloa!!!
Minä, siis minä olen vapahdettu, olen armahdettu, olen vapaa! Minä, joka kuuluisin syvimpään hlvettiin, minä olen vapaa ja matkalla taivaaseen!
Oi oi tätä onnea... En malta olla tästä kertomatta, pakko oli teillekin kertoa
Jeesus on niiin hyvä, miten suuri Hänen rakkautensa onkaan...
Ole kiitetty Herra Jeesus Kristus!
Olen vapaa
66
448
Vastaukset
- Mariia2
Myös minulle on armosi näin suuri,sinua Herra,kiitän siitä juuri.Loit minut kuvaksesi,Herrani,vahvista kaikkeen hyvään lastasi,lastasi.
Synnistä minut olet pelastanut,käärmeeltä pään jo rikki musertanut.Lahjoitit armosi ja rauhasi,ne Kristus kuolemallaan ansaitsi,ansaitsi.
Tällä 1633 Laurentius Paulinus Cothus``in kirjoittamaan virteen haluan kiitoksella yhtyä,että olen saanut näin myös kokea,tuntea ja ennenkaikkea uskoa!- ainokaarina1
Hallelujaa kiitos Herran
suuren voiton Ruhtinaan...jne.
- maan m..
Ja Hänen lunastettunsa palajavat riemulla Siioniin! Oi kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!
- kaukana herrasta
Ylistys piirit ovat asia erikseen.
- Mariia2
kaukana herrasta,,sydämestäni toivon,että pääsisit lähelle Herraa,Jumala sinua siihen auttakoon,aamen.
- elgard
Mariia2 kirjoitti:
kaukana herrasta,,sydämestäni toivon,että pääsisit lähelle Herraa,Jumala sinua siihen auttakoon,aamen.
1. Ilmoita, Herra, sun kunnias, voimas,
tulla jo sun valtakuntasi suo.
Johdata kansamme armosi tuntoon,
sun pyhä pelkosi mielihin luo.
Siunaustas me nyt pyydämme sulta,
anna sä meille sun Henkesi tulta.
2. Työs ala, Herra, ja päätä se itse,
vaivatut sielumme virvoittaen.
Hengelläs saata sä kaikille julki
sun valtakuntasi voimallinen.
Muista, oi Jeesus, ja armahda meitä,
ethän sä syntistä luotasi heitä.
3. Uskossa heikkoja, auta sä, Jeesus,
turvassa turvaton luonasi on,
taas olet antanut autuuden päivän,
sun sanas vielä on muuttumaton.
Hengelläs virvoita, Jeesus, sä meitä,
ansios vaatteella riisutut peitä.
4. Meitä kun polttavi auringon helle,
murhe ja kiusat kun ahdistavat,
vaivamme kaikki on tuttuja sulle,
sun sanas, armosi lohduttavat.
Kun vihamiehemme raivo on suurin,
lyödä ne kaikki sä voit perinjuurin.
5. Siionin muurit ei sortua saata,
kun peruskallio Jeesus on sen.
Rynnätä saavat nyt helvetin joukot,
sen apu Herra on voimallinen.
Vahvista, Herra, sä taistelijoita,
luopunehet sinä laumaasi voita. - vapaa, todella vapaa
Sinullekin, joka olet kaukana Herrasta, kuuluu tänään Jumalan kutsu. Tule, tule, tule ja anna pestä pois syntisi, tule Jeesuksen Kristuksen luo, Hän tahtoo sinua armahtaa.
Tule, älä enää katso itseesi, vaan katso Kristukseen.
Tule, tänään on pelastuksen päivä, nyt on otollinen aika.
Tule sinä joka janoat, tule Kristuksen luo ja et koskaan enää janoa, vaan tulet elävän veden lähteeksi, joka kumpuaa iäiseen elämään...
Tule sinä joka pelkäät, tule Kristuksen luo, Hän on maksanut velkasi, Hän on sovittanut syntisi, tule, Hän sanoo sinulle: 'älä pelkää, minä olen sinut lunastanut ristinpuulla, sinä olet minun'.
- Jesaja 12
Sinä päivänä sinä sanot:
"Minä kiitän sinua, Herra,
sillä sinä olit
minuun vihastunut,
mutta sinun vihasi asettui,
ja sinä lohdutit minua.
Katso, Jumala on minun pelastukseni;
minä olen turvassa enkä pelkää,
sillä Herra,
Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni,
hän tuli minulle pelastukseksi."
Te saatte ilolla
ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.
Ja sinä päivänä te sanotte:
"Kiittäkää Herraa,
julistakaa hänen nimeänsä,
tehkää hänen suuret tekonsa
tiettäviksi kansain keskuudessa,
tunnustakaa,
että hänen nimensä on korkea.
Veisatkaa ylistystä Herralle,
sillä jaloja töitä hän on tehnyt;
tulkoot ne tunnetuiksi kaikessa maassa.
Huutakaa ja riemuitkaa,
Siionin asukkaat,
sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä." - virvoittava avaus
"Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus." 2. Kor. 3:17
"Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju." Ps.18:37
"Herra elää! Kiitetty olkoon minun kallioni ja ylistetty minun pelastukseni Jumala." Ps.18:47- Minäkin eroan
Ompa kiva kuulla että olette vapaita... Saako noin suuret tuntemiset kun olette eronneet kirkosta kyllä osaan kuvitella että se helpottaa ahdistusta jos on tiukka talous nythän jää enemmin rahaa vaikka ruokaan
- tehkää samoin
Minäkin eroan kirjoitti:
Ompa kiva kuulla että olette vapaita... Saako noin suuret tuntemiset kun olette eronneet kirkosta kyllä osaan kuvitella että se helpottaa ahdistusta jos on tiukka talous nythän jää enemmin rahaa vaikka ruokaan
Minä erosin jo
- vk 589 säk 4
tehkää samoin kirjoitti:
Minä erosin jo
Torju synti, tuhon voima
joka tappaa elämää,
toiset nostaa korkealle,
toiset syrjään eristää.
Oikeuden, laupeuden
synti meiltä pimittää. - VK 179 säk 4
vk 589 säk 4 kirjoitti:
Torju synti, tuhon voima
joka tappaa elämää,
toiset nostaa korkealle,
toiset syrjään eristää.
Oikeuden, laupeuden
synti meiltä pimittää.Kyyneleesi vaikka vuotais
niinkuin pilvet vuotavat,
Siionille vaikka suotais
vaiheet kaikkein vaikeimmat,
älä pelkää kuitenkaan,
ei Hän hylkää kirkkoaan,
Herra armon, voiman tuoja,
seurakunnan kilpi, suoja. - 10+8
Minäkin eroan kirjoitti:
Sinulle 'Minäkin eroan'
Tule sinäkin Kristuksen luo. Jätä kaikki muu, ja usko Kristukseen, usko täytettyyn työhön Golgatan ristillä, usko siihen, että sinunkin syntisi, pilkkasi ja ylenkatseesi on maksettu Golgatalla Jeesuksen Kristuksen ristin työn kautta. Ota se uskossa vastaan ja tule sinäkin vapaaksi.
Todellinen vapaus tulee uskosta Kristukseen, ei kirkkoihin kuulumisesta, tai niistä eroamisista. Sanoohan meille raamattu: 'Jos siis Poika teidät vapaiksi tekee, niin te totisesti olette vapaat.' (Joh.8:36)
Ei usko ole tuntemisten määrässä, mutta on oikein iloita ja riemuita Kristuksen antamasta vapaudesta.
Tule nyt siis sinäkin mukaan karkeloimaan ja riemuitsemaan yhdessä siskojesi ja veljiesi ja taivaan joukkojen kanssa!
Niin ole kiitetty Herrani Jeesus Kristus, ole kiitetty, kiitetty, ole kiitetty nyt ja aina! Ikuisesti ylistetty olkoon sinun Pyhä nimesi, oi Herrani Sebaot!
Totisesti ole kiitetty Jeesus Kristus, minun rakas Herrani! Niin suuri on sinun armosi! Niin valtava on sinun rakkautesi!
KIITOS JEESUUS, KIITOOS JEESUUS, KIITOOS JEESUUS!!!!!!!!!! - Leeviläinen
Minäkin eroan kirjoitti:
Olen vapaa! Maksan mielelläni kirkollisveroja kuuluessani Suomen Evankelis-Luterilaiseen kirkkoon! Maksan myös, tosin joskus hampaita kiristellen Esikoisslestadiolaisen uskonlahkon jäsenmaksuja vuosittain. Tosin ei kukaan ole koskaan kysellyt kuulunko, tahi olenko liittynyt ko. yhdistykseen? Jäsenmaksut tulevat luullun tiedon ja jostainsaadun osoitetiedon perusteella! Eipä se jäsenmaksu talouttani horjuta, maksan mielelläni, mutta tapa millä se hoidetaan, tökkii! Siunausta työllenne yhdityksen hyväksi. Anteeksiantakaa kriittisyyteni!
- teu,
Leeviläinen kirjoitti:
Olen vapaa! Maksan mielelläni kirkollisveroja kuuluessani Suomen Evankelis-Luterilaiseen kirkkoon! Maksan myös, tosin joskus hampaita kiristellen Esikoisslestadiolaisen uskonlahkon jäsenmaksuja vuosittain. Tosin ei kukaan ole koskaan kysellyt kuulunko, tahi olenko liittynyt ko. yhdistykseen? Jäsenmaksut tulevat luullun tiedon ja jostainsaadun osoitetiedon perusteella! Eipä se jäsenmaksu talouttani horjuta, maksan mielelläni, mutta tapa millä se hoidetaan, tökkii! Siunausta työllenne yhdityksen hyväksi. Anteeksiantakaa kriittisyyteni!
""Leeviläinen ""
Olen todella iloinen sinun Viestistä. Nostan Hatuani korkealle .
On muuten aktiivia kävijöita (seuroissa puhuvat monen moista
kun Lahdessa on Juhannuksena vuosi kokous , ei voi äänestää
kun vuosi maksu ei ole maksettu )
Toiseksi nykyisin voi jo olla ettei sitä estettäisi Äänestystä
meinaan Entinen Rahaston hoitaja /tilin pitäjä , oli ehdoton
että se ei äänestänyt ,joka ei ollut maksanut jäsenmaksua
Ja hänellä oli norsun muisti , siinä kului vain kolme -4skuntia
kun hänen aivosa toimi joko tuli lupa tai ei..Jos voisin olla
avuksi ,voisin hakea sinne juhannuksena , se on yleensä
arkipäivä pyhien jälkeen ,aika pian pv. seurojen jälkeen . - Leeviläinen
teu, kirjoitti:
""Leeviläinen ""
Olen todella iloinen sinun Viestistä. Nostan Hatuani korkealle .
On muuten aktiivia kävijöita (seuroissa puhuvat monen moista
kun Lahdessa on Juhannuksena vuosi kokous , ei voi äänestää
kun vuosi maksu ei ole maksettu )
Toiseksi nykyisin voi jo olla ettei sitä estettäisi Äänestystä
meinaan Entinen Rahaston hoitaja /tilin pitäjä , oli ehdoton
että se ei äänestänyt ,joka ei ollut maksanut jäsenmaksua
Ja hänellä oli norsun muisti , siinä kului vain kolme -4skuntia
kun hänen aivosa toimi joko tuli lupa tai ei..Jos voisin olla
avuksi ,voisin hakea sinne juhannuksena , se on yleensä
arkipäivä pyhien jälkeen ,aika pian pv. seurojen jälkeen .Kiitos tuntematon idolini nimimerkki Teu! Myötäelän kerallasi taistelussasi esik. laestadioaisessa herätyslikkeessä noussutta sakramenttien omiinkäsin ottamista vastaan! Voimia sinulle ja kaikille samoin ajatteleville henkilöille, joilla on vielä terve järki tallella vastustaa tätä hurmahenkisyyttä. Suomen valtion kirkko on kuitenkin luterilaisen uskomme kulmakivi jota tulee jokaisen uskovan ihmisen tukea, huolimatta nykyään esiintulleista lieveilmiöistä. Ei kirkonsisällä vielä vaikuttavia vakaumuksen omaavia piirejä tueta sillä, että herätysliike haluaa itsellensä sakramentit ja muut kirkolliset toimet pois kirkolta. Muistaa tulee, että Suomen kirkko ei ole Ruotsin kirkko! Ruotsalaiset hoitakoot omat asiansa kirkkonsa kanssa!
- Mariia2
Jalkani rauhan tielle olen mä astunut,rukoilen Jeesus rakas,vahvista loppuhun!
Siis turvattuna kaikki,veljet ja sisaret,olemme uskon kautta Jeesuksen
haavoissa.
Turvallista "kotimatkaa" ystävät!
näin tulkitsee Leonard Typpö 1902 - kysyjä xxx
Mistä olet vapaa? synneistä? esikoisehtoolisista, maailmasta..??
- tilitantti1
Ihanaa kuulla teidän ilostanne! Minäkin saan olla vapaa ja iloitsen! Ole kiitetty Herrani Jeesus!
- punatulkku...
Hallelujaa ja ylistys unohtu.
- Kiitos Jeesus
Hallelujaa.
- Halleluja!
Kiitos Jeesus kirjoitti:
Hallelujaa.
Oi mull' on onnen päivät
Ylkäni omana,
oon autuas jo täällä
ja sitten taivaassa.
En muille tahdo elää,
vaan yksin hänelle,
en maasta huoli enää,
taivaaseen rientelen.
Oi kiitos Jeesukseni,
kun maksoit velkani!
Soi sulle kiitokseni,
kun olet omani.
Ylistys taivahassa
ja riemu verraton,
oi autuus, ilo, rauha,
se suloisinta on.
VK 718
- Psalmista 113
Halleluja!
Ylistäkää, te Herran palvelijat,
ylistäkää Herran nimeä.
Siunattu olkoon Herran nimi
nyt ja iankaikkisesti.
Auringon noususta
sen laskuun saakka
olkoon Herran nimi ylistetty.- Halleluja!
Ei ole muuta nimeä auringon alla kuin Kristus Jeesus, jossa on pelastus.
Ei mitään muuta kuin Jeesus, Hän on kallilla pyhällä verellään lunastanut meidät tästä kuolemanvarjon maasta.
Ilo Herrassa on väkevyytemme,
Riemuitse tytär Siionin, sillä palkka on suuri taivaassa!
Ylistys kiitos ja kunnia Herrallemme Jeesukselle!
Maranata! - Tosi on
Halleluja! kirjoitti:
Ei ole muuta nimeä auringon alla kuin Kristus Jeesus, jossa on pelastus.
Ei mitään muuta kuin Jeesus, Hän on kallilla pyhällä verellään lunastanut meidät tästä kuolemanvarjon maasta.
Ilo Herrassa on väkevyytemme,
Riemuitse tytär Siionin, sillä palkka on suuri taivaassa!
Ylistys kiitos ja kunnia Herrallemme Jeesukselle!
Maranata!Hallelujaa!
- muuttis
Tosi on kirjoitti:
Hallelujaa!
Kiitos avaajalle!
Ilolla yhdyn kiitoksiin ja ylistyksiin.
Hän, Jeesus on yksin arvollinen saamaan kaiken kiitoksen ja kunnian!
Myrskyissä ja tuulisina aikoina on pysyttävä ydinasiassa, joka on Herramme Jeesus Kristus.
Tasaisessa ja hyvin toimeentulevassa elämässä saattaa tämä kallein aarteemme jädä taka-alalle.
Siksi tarvitsemme ahtaita aikoja, että pysyisimme hereillä.
Jumalan rakkautta sekin on.
Kiitos että Herramme herättelee valvomaan ja kärsivällisesti odottamaan Hänen tuloaan noutamaan meitä Isän kotiin.
- vapaa, todella vapaa
Amen, amen, halleluja amen. Olen edelleen vapaa! Oi kiitos, kiitos, kiitos JEESUS kiitos kiitos kiitos...
Olen niin onnellinen, etten jaksa edes ahdistua sakramentti kiistoista.
Hei, oikeasti, haloo...mikä on tärkeintä? Jeesus elää!
Tajuutteko?
JEESUS ELÄÄ!
Ja niin mekin saamme elää ikuisesti.
Halleluja!- rohtoja
Näköjään
- matkamies maan
vv.281,4 Häll`silmät on hävyttömät, jotk"haureutta halaa,ja himoist hillittömät,Juur ilkiäst" pahoin palaa;s Sen sydän hyljää kunnian,kans siivon menon puhtahan,hän kuolloon kovin rientää. hyvä virsi ihmisille,tuleko kiitosta
- ????
Niin millä tavoin tämä sinun lainaamasi virsi liittyy aikaisempiin kommentteihin?
- matkamies maan
???? kirjoitti:
Niin millä tavoin tämä sinun lainaamasi virsi liittyy aikaisempiin kommentteihin?
virsiä muissakin kommenteissa oli! ei ihminen itse jaksa kiittää,toin toisen puolen esille millainen on ihminen
- ????
matkamies maan kirjoitti:
virsiä muissakin kommenteissa oli! ei ihminen itse jaksa kiittää,toin toisen puolen esille millainen on ihminen
Ai, oletko sinä tuommoinen? Haureutta halaava, himoista hillitön jne.?
Tämä "lestadiolainen kieli" ei oikein einää avaudu - anteeksi nyt vain. - hapakuukki
Arvelen, että moni esikoislestadiolainen painii juuri tuollaisten ajatusten kanssa. Se tekee elämästä kovin raskaan, kun tuollaisia asioita vastaan joutuu omin voimin painimaan kaiken viikkoa. Hetken helpotuksen siihen tuo sunnuntainen pöntössä köynti.
Sellaisen uskonelämän kautta nämä arvioivat myös muiden elämää ja näkevät sen kovin holtittomana. näillä itsellään saattaa olla mieli todellakin juuri noin seksuaalisviritteinen, kuten tuo virsikin, kun itselle hengellinen musiikkikin on kuin itsetyydytystä, kuten eräs matkamies maan kanssauskovista taannoin kertoi.
Uskosta iloitseminen on näille aivan vierasta. Jokapyhäinen hetken helpotus on sen sijaan tuttua. "Ah, pääsisinpä tällä hetkellä taivaaseen" ajattelee moni, kun kävelee pöntöstö penkkiinsä. Ei siitä saa juuri sen pidempiaikaista helpotusta, koska hoito oireisiin on aivan väärä.
Tällaisen uskonelämän kanssa kilvoittelevat ovat myös kovasti huolissaan siitä, että ei ole joillakuilla synnintuntoa. Tämän he havaitsevat siitä, ettei ole joillain tuota samaa tarvetta ja ahdistusta, joilla toiset joka pyhä pönttöön astelevat. Armontuntemiseksi sitten sanovat niitä kyyneleitä, joita tuon hetken helpotuksen kanssa syntyy... Saattaapi olla vilahdus armontuntemisesta.
Tuosta kontekstista ei ole ihme, että suoranaisella kateudella ja vihalla seurataan niitä "maailmallisia", jotka ovat löytäneet vapauden Jeesuksessa Kristuksessa. Ja se olisi estettävä keinolla millä hyvänsä. - matkamies maan
???? kirjoitti:
Ai, oletko sinä tuommoinen? Haureutta halaava, himoista hillitön jne.?
Tämä "lestadiolainen kieli" ei oikein einää avaudu - anteeksi nyt vain.niin se vain on ???? ei ole liha pyhäksi tullut,ja pimeä on se joka ei näitä vaikutuksia tunne,sitten tulee kysymyksiä oletko sinä tuommoinen?
- matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Arvelen, että moni esikoislestadiolainen painii juuri tuollaisten ajatusten kanssa. Se tekee elämästä kovin raskaan, kun tuollaisia asioita vastaan joutuu omin voimin painimaan kaiken viikkoa. Hetken helpotuksen siihen tuo sunnuntainen pöntössä köynti.
Sellaisen uskonelämän kautta nämä arvioivat myös muiden elämää ja näkevät sen kovin holtittomana. näillä itsellään saattaa olla mieli todellakin juuri noin seksuaalisviritteinen, kuten tuo virsikin, kun itselle hengellinen musiikkikin on kuin itsetyydytystä, kuten eräs matkamies maan kanssauskovista taannoin kertoi.
Uskosta iloitseminen on näille aivan vierasta. Jokapyhäinen hetken helpotus on sen sijaan tuttua. "Ah, pääsisinpä tällä hetkellä taivaaseen" ajattelee moni, kun kävelee pöntöstö penkkiinsä. Ei siitä saa juuri sen pidempiaikaista helpotusta, koska hoito oireisiin on aivan väärä.
Tällaisen uskonelämän kanssa kilvoittelevat ovat myös kovasti huolissaan siitä, että ei ole joillakuilla synnintuntoa. Tämän he havaitsevat siitä, ettei ole joillain tuota samaa tarvetta ja ahdistusta, joilla toiset joka pyhä pönttöön astelevat. Armontuntemiseksi sitten sanovat niitä kyyneleitä, joita tuon hetken helpotuksen kanssa syntyy... Saattaapi olla vilahdus armontuntemisesta.
Tuosta kontekstista ei ole ihme, että suoranaisella kateudella ja vihalla seurataan niitä "maailmallisia", jotka ovat löytäneet vapauden Jeesuksessa Kristuksessa. Ja se olisi estettävä keinolla millä hyvänsä.Hapakuukki; ei saada tääl ain käyskennel, pääl kukkaisten ja ruusuin
- hapakuukki
Hapakuukki; ei saada tääl ain käyskennel, pääl kukkaisten ja ruusuin
Sen tiedän, sen tietää jokainen uskova. Ja enpä ole kenenkään kuullut väittävän, että uskovan elämä olisi ruusuilla tanssimista.
Ihmisestä itsestään ja perk.eleestä nousee synkeys ja syntien luettelointi ja laskeminen.
Vaan aivan samoin kuin Pietarin kanssa siellä Kinneretin järvellä, samoin on meidänkin kanssamme. Kun nostamme katseemme Kristukseen, tulee sieltä elämä. Omassa pahuudessa ja mielensä syövereissä tai toisten pahuudessa ja kelvottomuudessa eläminen ei anna voimaa ei maalliseen elämään eikä sen enempää hengelliseenkään elämään.
Matt 14
28 Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten".
29 Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?" - hapakuukki
hapakuukki kirjoitti:
Sen tiedän, sen tietää jokainen uskova. Ja enpä ole kenenkään kuullut väittävän, että uskovan elämä olisi ruusuilla tanssimista.
Ihmisestä itsestään ja perk.eleestä nousee synkeys ja syntien luettelointi ja laskeminen.
Vaan aivan samoin kuin Pietarin kanssa siellä Kinneretin järvellä, samoin on meidänkin kanssamme. Kun nostamme katseemme Kristukseen, tulee sieltä elämä. Omassa pahuudessa ja mielensä syövereissä tai toisten pahuudessa ja kelvottomuudessa eläminen ei anna voimaa ei maalliseen elämään eikä sen enempää hengelliseenkään elämään.
Matt 14
28 Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten".
29 Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"Mietin vielä, mistä lähteestä mahtaa kuin automaattisesti tulla tuo "toisen puolen esille tuominen" kun kuulee toisen iloitsevan Herrassa.
Kuka sinulle kuiskutti korvaan näitä ilon ilmauksia lukiessasi, että "nyt tuo menee jo liian pitkälle, tuoppa esiin hieman sitä toista puolta". Ja varmasti kuulosti ihan hurskaalta tuo kuiskutus.
Raamattu kuitenkin sanoo:
Room 12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. - Lahden littee
hapakuukki kirjoitti:
Tuosta kontekstista ei ole ihme, että suoranaisella kateudella ja vihalla seurataan niitä "maailmallisia", jotka ovat löytäneet vapauden Jeesuksessa Kristuksessa. Ja se olisi estettävä keinolla millä hyvänsä.7. Levoton ain mieli mulla, kun toisen askeleis on jalka mulla, siit viat ja vaivat heitän toisen suul, vaan omat on mul viel tuntematta.
9. Ah Herra anna valos mulle, jot voin omat viat tuoda sulle, Suo et rakkautes tuli koittaos mulle, jok peittää viat toisten rakkaimpain. - imehellä pittää
"virsiä muissakin kommenteissa oli! ei ihminen itse jaksa kiittää,toin toisen puolen esille millainen on ihminen."
Ihminen jolla ei vielä ole Kristusta vapahtajanaan ei paljon kiitä. Mutta miksi maan m tyydyt tuollaiseen tilaan, kun Jeesus tarjoaa sinulla LAHJAKSI paljon parempaa iloisempaa ja kiitollista elämää??!! - hapakuukki
Lahden littee kirjoitti:
7. Levoton ain mieli mulla, kun toisen askeleis on jalka mulla, siit viat ja vaivat heitän toisen suul, vaan omat on mul viel tuntematta.
9. Ah Herra anna valos mulle, jot voin omat viat tuoda sulle, Suo et rakkautes tuli koittaos mulle, jok peittää viat toisten rakkaimpain.Siinä on virrenkirjoittaja tainnut käydä vieraisilla näissä piireissä :-D
Omiin ja toisten synteihin keskittymällä on matka melkoista vaivaa!
Viime kesän lähetyksissäkin oikeen korostettiin oman poven ja toisten poven kaivelemista ja mittailua. Saarnaajat saarnasivat asioista, joihin ei heillä ole kiusausta laisinkaan, kuten Raamatun tutkimiseen raamattupiireissä ja rukoilemiseen yhdessä toisten kanssa rukouspiireissä, tällä kertaa taisi kuoroissa laulamisesta puhuminen jäädä vähemmälle.
Sellaisista asioista, jotka itseä ja meitä suurinta osaa oikeasti kiusaa, ei saarnattu juuri laisinkaan, mikä viittaisi juuri tuohon yllä mainittuun virren säkeeseen, että puuttuu valoa kantaa omat taakkansa Kristuksen eteen.
Kun on saanut sen kokea ja sen ilon, mitä matkanteko Hänen rinnallaan ja työtoverinaan on, on helpompi sietää sitäkin, että naapuri iloitsee.7 - matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Mietin vielä, mistä lähteestä mahtaa kuin automaattisesti tulla tuo "toisen puolen esille tuominen" kun kuulee toisen iloitsevan Herrassa.
Kuka sinulle kuiskutti korvaan näitä ilon ilmauksia lukiessasi, että "nyt tuo menee jo liian pitkälle, tuoppa esiin hieman sitä toista puolta". Ja varmasti kuulosti ihan hurskaalta tuo kuiskutus.
Raamattu kuitenkin sanoo:
Room 12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.ei kai siitä vahinkoa ollut,sillä tosiasia on myös,että myös entisillä pyhillä kuten davidilla lutterilla LLL on myös ollut paljon kiusauksia ja ne lohduttavat minua kun on samat koettelemukset. syntien luettelosta en ole juuri samaa mieltä,sillä synnillä on ollut aina myös nimi.LLL luettelee paljon syntejä,onko ollut väärä profeeta?
- hapakuukki
ei kai siitä vahinkoa ollut,sillä tosiasia on myös,että myös entisillä pyhillä kuten davidilla lutterilla LLL on myös ollut paljon kiusauksia ja ne lohduttavat minua kun on samat koettelemukset. syntien luettelosta en ole juuri samaa mieltä,sillä synnillä on ollut aina myös nimi.LLL luettelee paljon syntejä,onko ollut väärä profeeta?
Lue viestini alla 9.11.2014 11:45
Syntien nimeäminen on lähinnä vitsi siinä merkityksessä, mitä sitä esim viime kesänä käytettiin.
Ja aika huono vitsi. - matkamies maan
imehellä pittää kirjoitti:
"virsiä muissakin kommenteissa oli! ei ihminen itse jaksa kiittää,toin toisen puolen esille millainen on ihminen."
Ihminen jolla ei vielä ole Kristusta vapahtajanaan ei paljon kiitä. Mutta miksi maan m tyydyt tuollaiseen tilaan, kun Jeesus tarjoaa sinulla LAHJAKSI paljon parempaa iloisempaa ja kiitollista elämää??!!Sai se ryöväriltä haavoitettu armon kun samaritanus korjasi häntä ja LLL saarnaa että oletko jo niin parantunut että jaksat häntä kiittää..jaa minä luulen että huono olet häntä vielä kiittämään,mutta odota siksi kuin hän tulee takaisin jolloi jaksat häntä paremmin kiittää kun hän ottaa sinut omaan majaansa jne....jotenkin näin
- hapakuukki
ei kai siitä vahinkoa ollut,sillä tosiasia on myös,että myös entisillä pyhillä kuten davidilla lutterilla LLL on myös ollut paljon kiusauksia ja ne lohduttavat minua kun on samat koettelemukset. syntien luettelosta en ole juuri samaa mieltä,sillä synnillä on ollut aina myös nimi.LLL luettelee paljon syntejä,onko ollut väärä profeeta?
Kirjoituksesi laittavat epäilemään, että et edes ymmärrä, mistä ilosta noissa virsissä kirjoitetaan.
se selittäisi asenteesi. - hapakuukki
Sai se ryöväriltä haavoitettu armon kun samaritanus korjasi häntä ja LLL saarnaa että oletko jo niin parantunut että jaksat häntä kiittää..jaa minä luulen että huono olet häntä vielä kiittämään,mutta odota siksi kuin hän tulee takaisin jolloi jaksat häntä paremmin kiittää kun hän ottaa sinut omaan majaansa jne....jotenkin näin
Onkohan sinulle jäänyt jotenkin väärä kuva noista Laestadiuksen saarnoista, että tuollainen kiittämättömyyden tila olisi jotenkin tavoiteltava tila uskovalle ja jopa tuntomerkki siitä, että on oikealla tavalla uskova?
Davidin psalmit antavat ihan eri käsityksen asiasta.
Psalmissa 6 David kuvaa hyvin varsin raskasta tilaansa ja vetoaa jopa Herraan, joka haluaa kuulla meidän ihmisten iloiten kiittävän häntä:
4 (6:5) Herra, käänny jo puoleeni ja pelasta minut, auta minua, osoita uskollisuutesi!
5 (6:6) Kuoltuaan ei kukaan sinua ylistä, ei kukaan kiitä sinua tuonelassa.
David aatimalla vaatii rukousvastausta.
Psalmissa 135 kehottaa kaikkia kiittämään ja tässä olisi esikuvaa meille kaikille:
1 Halleluja! Ylistäkää Herran nimeä, ylistäkää, te Herran palvelijat,
2 te, jotka toimitatte palvelusta Herran temppelissä, Jumalamme temppelin esipihoilla!
3 Ylistäkää Herraa, hän on hyvä! Soittakaa hänen nimensä kunniaksi, se on ihana ja suloinen!
..
20 Leevin suku, kiitä Herraa! Kiittäkää Herraa kaikki te, jotka häntä pelkäätte!
21 Kiitetty olkoon Siionin Herra, hän, joka asuu Jerusalemissa. Halleluja!
Psalmissa 92:
1 Psalmi, sapattilaulu. Hyvä on kiittää Herraa, laulaa ylistystä sinun nimellesi, Korkein.
2 Hyvä on aamulla kertoa armostasi ja illalla uskollisuudestasi
3 harpun ja lyyran sävelin, kymmenen kielen helkkyessä.
4 Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi, minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
5 Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra, kuinka syvät sinun ajatuksesi!
6 Tyhmä ei sitä käsitä, mieletön ei sitä ymmärrä. - ????
niin se vain on ???? ei ole liha pyhäksi tullut,ja pimeä on se joka ei näitä vaikutuksia tunne,sitten tulee kysymyksiä oletko sinä tuommoinen?
No ei ole lihan tarkoituskaan pyhäksi tulla. Mitä me tekisimme sitten armolla?
Tässä ketjussa oli paljon Jumalalle ja Jeesukselle osoitettua kiitosta - juuri siksi, että emme pääse tässä elämässä lihastamme eroon, voimme katsella Häntä, joka on kaiken tehnyt puolestamme!
Jumalan tekoja katsellessa voi ilo täyttää sydämen, vaikka olisi missä maan rakosessa oman itsensä kanssa piehtaroinut juuri.
Psalmi 46
"2. Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva.
3. Sentähden emme pelkää, vaikka maa järkkyisi ja vuoret meren pohjaan vajoaisivat,
4. vaikka sen vedet pauhaisivat ja kuohuisivat ja vuoret vapisisivat sen raivosta. Sela.
5. Virta lähteinensä ilahuttaa Jumalan kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot.
6. Jumala on sen keskellä, ei se horju, Jumala auttaa sitä jo aamun koittaessa.
7. Pakanat pauhaavat, valtakunnat horjuvat; kun hän jylisee, huojuu maa.
8. Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela.
9. Tulkaa, katsokaa Herran töitä, hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä:
10. hän lopettaa sodat maan ääriin saakka, hän särkee jousen, taittaa keihään, polttaa sotavaunut tulessa.
11. "Heretkää ja tietäkää, että minä olen Jumala, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä."
12. Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela. " - matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Onkohan sinulle jäänyt jotenkin väärä kuva noista Laestadiuksen saarnoista, että tuollainen kiittämättömyyden tila olisi jotenkin tavoiteltava tila uskovalle ja jopa tuntomerkki siitä, että on oikealla tavalla uskova?
Davidin psalmit antavat ihan eri käsityksen asiasta.
Psalmissa 6 David kuvaa hyvin varsin raskasta tilaansa ja vetoaa jopa Herraan, joka haluaa kuulla meidän ihmisten iloiten kiittävän häntä:
4 (6:5) Herra, käänny jo puoleeni ja pelasta minut, auta minua, osoita uskollisuutesi!
5 (6:6) Kuoltuaan ei kukaan sinua ylistä, ei kukaan kiitä sinua tuonelassa.
David aatimalla vaatii rukousvastausta.
Psalmissa 135 kehottaa kaikkia kiittämään ja tässä olisi esikuvaa meille kaikille:
1 Halleluja! Ylistäkää Herran nimeä, ylistäkää, te Herran palvelijat,
2 te, jotka toimitatte palvelusta Herran temppelissä, Jumalamme temppelin esipihoilla!
3 Ylistäkää Herraa, hän on hyvä! Soittakaa hänen nimensä kunniaksi, se on ihana ja suloinen!
..
20 Leevin suku, kiitä Herraa! Kiittäkää Herraa kaikki te, jotka häntä pelkäätte!
21 Kiitetty olkoon Siionin Herra, hän, joka asuu Jerusalemissa. Halleluja!
Psalmissa 92:
1 Psalmi, sapattilaulu. Hyvä on kiittää Herraa, laulaa ylistystä sinun nimellesi, Korkein.
2 Hyvä on aamulla kertoa armostasi ja illalla uskollisuudestasi
3 harpun ja lyyran sävelin, kymmenen kielen helkkyessä.
4 Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi, minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
5 Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra, kuinka syvät sinun ajatuksesi!
6 Tyhmä ei sitä käsitä, mieletön ei sitä ymmärrä.en käsitä niin että olisi tavoiteltava,mutta tyytyä siihen mitä Jumala antaa. ilm.kirja sanoo: oi joska sinä kylmä taikka palava olisit. eli ei eroa siinä mitä joutuu tuntemaan ei se muuta sielun tilaa,vaikka täällä heti tuomiota tuli kun ei ollut kiitos ylistystä,kuten imehellä kirjoittaa miksi tyydyt tuohon tilaan JEESUS tarjoaa sinulle paljon parempaa jne...
- siinä se tauti makaa
???? kirjoitti:
No ei ole lihan tarkoituskaan pyhäksi tulla. Mitä me tekisimme sitten armolla?
Tässä ketjussa oli paljon Jumalalle ja Jeesukselle osoitettua kiitosta - juuri siksi, että emme pääse tässä elämässä lihastamme eroon, voimme katsella Häntä, joka on kaiken tehnyt puolestamme!
Jumalan tekoja katsellessa voi ilo täyttää sydämen, vaikka olisi missä maan rakosessa oman itsensä kanssa piehtaroinut juuri.
Psalmi 46
"2. Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva.
3. Sentähden emme pelkää, vaikka maa järkkyisi ja vuoret meren pohjaan vajoaisivat,
4. vaikka sen vedet pauhaisivat ja kuohuisivat ja vuoret vapisisivat sen raivosta. Sela.
5. Virta lähteinensä ilahuttaa Jumalan kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot.
6. Jumala on sen keskellä, ei se horju, Jumala auttaa sitä jo aamun koittaessa.
7. Pakanat pauhaavat, valtakunnat horjuvat; kun hän jylisee, huojuu maa.
8. Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela.
9. Tulkaa, katsokaa Herran töitä, hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä:
10. hän lopettaa sodat maan ääriin saakka, hän särkee jousen, taittaa keihään, polttaa sotavaunut tulessa.
11. "Heretkää ja tietäkää, että minä olen Jumala, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä."
12. Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela. "Sihenkö se uskovan elämä kuluu?
en näe Paavalin elämän ollenkaan kuluneen sillä tavalla, ja eikös hää olut ihan vaan ihmmeinen?
ei suinkaan vaan teiltä puutu kokonaan eräs perustavaa laatua oleva asia!
aai mikä?
no se UUDESTISYNTYMÄ, jota ilman ei ole mitään todellista jumalayhteyttä ei voimaa eikä antamista. - ????
siinä se tauti makaa kirjoitti:
Sihenkö se uskovan elämä kuluu?
en näe Paavalin elämän ollenkaan kuluneen sillä tavalla, ja eikös hää olut ihan vaan ihmmeinen?
ei suinkaan vaan teiltä puutu kokonaan eräs perustavaa laatua oleva asia!
aai mikä?
no se UUDESTISYNTYMÄ, jota ilman ei ole mitään todellista jumalayhteyttä ei voimaa eikä antamista.Jaa, mitenkäs Paavali sanoikaan: "... Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen."
Mitenkä sen ymmärrät?
Sitä paitsi emme voi olla paavaleita kaikki - emme mitenkään, meillä on jokaisella oma tehtävämme omassa piskuisessa elämässämme.
Onko joku kieltänyt uudestisyntymän tässä keskustelussa? - hapakuukki
en käsitä niin että olisi tavoiteltava,mutta tyytyä siihen mitä Jumala antaa. ilm.kirja sanoo: oi joska sinä kylmä taikka palava olisit. eli ei eroa siinä mitä joutuu tuntemaan ei se muuta sielun tilaa,vaikka täällä heti tuomiota tuli kun ei ollut kiitos ylistystä,kuten imehellä kirjoittaa miksi tyydyt tuohon tilaan JEESUS tarjoaa sinulle paljon parempaa jne...
Ilmestyskirja ei suinkaan noin sano, kuten tulkitset vaan:
Ilm 3:
14 "Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
15 "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!
16 Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.
18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet.
19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi!
20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.
Tekstin viittaus roomalaiskirjeeseen sanoo:
Room 12:11 Älkää olko velttoja, olkaa innokkaita, palakoon teissä Hengen tuli, palvelkaa Herraa. - matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Ilmestyskirja ei suinkaan noin sano, kuten tulkitset vaan:
Ilm 3:
14 "Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
15 "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!
16 Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.
18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet.
19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi!
20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.
Tekstin viittaus roomalaiskirjeeseen sanoo:
Room 12:11 Älkää olko velttoja, olkaa innokkaita, palakoon teissä Hengen tuli, palvelkaa Herraa.kuule hapakuukki. vanha biblia 1776 sanoo:ilm 3:15minä tiedän sinun tekos ettet sinä kylmä,etkä palava ole:oi jospa kylmä taikka palava olisit! sentähden ettäs pensiä olet,ja etkä kylmä etkä palava,rupean minä sinua minun suustani oksentamaan ulos. kannattai sellaset järjen valossa kirjoitetut uudet käännökset hyljätä,tai pitää rinnan vanhan kanssa. ajattele mikä ero tässä yhteydessa kun puhutaan sydämmen tilasta mitä Jumala siellä vaikuttaa eli per.ele penseyden. jos kylmä tai palava on hyvä miten voi käsittää haalean huonoksi asiaksi.
- hapakuukki
kuule hapakuukki. vanha biblia 1776 sanoo:ilm 3:15minä tiedän sinun tekos ettet sinä kylmä,etkä palava ole:oi jospa kylmä taikka palava olisit! sentähden ettäs pensiä olet,ja etkä kylmä etkä palava,rupean minä sinua minun suustani oksentamaan ulos. kannattai sellaset järjen valossa kirjoitetut uudet käännökset hyljätä,tai pitää rinnan vanhan kanssa. ajattele mikä ero tässä yhteydessa kun puhutaan sydämmen tilasta mitä Jumala siellä vaikuttaa eli per.ele penseyden. jos kylmä tai palava on hyvä miten voi käsittää haalean huonoksi asiaksi.
Kaikissa kolmessa käännöksessä on sama ajatus, kaikkein helpoimmin me nykykieltä puhuvat ymmärrämme sen KR1992 käännöksestä, myöskin KR1938 käännös on ymmärrettävää kieltä, mutta näyttää siltä, että sinulta menee tuo KR1776 kääännöksen teksti ihan yli hilseen, niinkuin arvelen, että aika usein koko seurakunnalta menee, kun siellä käytetty sanasto on sellaista, ettei ole enää arkikielenkäytössämme..
KR 1776:
15 Minä tiedän sinun tekos, ettet sinä kylmä etkä palava ole: oi jospa kylmä taikka palava olisit!
16 Sentähden ettäs pensiä olet, ja et kylmä etkä palava, rupean minä sinua minun suustani oksentamaan ulos.
17 Ettäs sanot: minä olen rikas, minä olen rikastunut ja en minä mitään tarvitse; ja et tiedä, ettäs viheliäinen ja raadollinen olet, köyhä, sokia ja alastoin.
18 Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.
19 Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus
20 Katso, minä seison ovessa ja kolkutan: jos joku minun ääneni kuulee ja avaa oven, sen tykö minä tahdon mennä sisälle, ja pitää ehtoollista hänen kanssansa ja hän minun kanssani.
KR 1938:
15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20 Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
Tässä luvussa on kirjeet useammalle seurakunnalle. Sardeen, Filadelfian ja Laodikean seurakunnille. Sardeen ja Filadelfian seurakunnat saavat sekä kiitosta että nuhteita. Laodikean seurakunta saa pelkästään nuhteita. Se seurakunta on silkassa paatumuksen tilassa, penseä. He luulevat rikkaita olevansa ja omaavansa itsellään kaiken tarpeellisen, joten eivät edes tarvitse mitään.
Palavailla on yhteys Herran Jeesuksen kanssa ja Herra Jeesus on siellä seurakunnan päänä. Siellä kaikuu Herran kiitos ja ylistys.
Kylmät pakanat eivät edes kuvittele omistavansa mitään Jumalan rikkauksia ja ovat siten lähetystyön tavoitettavissa ja siksi myös se tila on hyvä.
Pahin tila on Laodikeaan seurakuntalaisten haaleus, penseys, paatumus. Heillä ei ole mitään, mitä he Herralta tarvitsisivat, todella hurskasta ja pyhää sakkia.
Kaikkein eniten esikoisten seurakunta muistuttaa näistä lämpötiloista juuri Laodikeaan seurakuntaa. Jopa niin paljon, että eivät enää tarvitse edes Kristuksen kirkon ehtoollisyhteyttä: kuvittelevat yksinään Kristuksen omistavansa. - matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Kaikissa kolmessa käännöksessä on sama ajatus, kaikkein helpoimmin me nykykieltä puhuvat ymmärrämme sen KR1992 käännöksestä, myöskin KR1938 käännös on ymmärrettävää kieltä, mutta näyttää siltä, että sinulta menee tuo KR1776 kääännöksen teksti ihan yli hilseen, niinkuin arvelen, että aika usein koko seurakunnalta menee, kun siellä käytetty sanasto on sellaista, ettei ole enää arkikielenkäytössämme..
KR 1776:
15 Minä tiedän sinun tekos, ettet sinä kylmä etkä palava ole: oi jospa kylmä taikka palava olisit!
16 Sentähden ettäs pensiä olet, ja et kylmä etkä palava, rupean minä sinua minun suustani oksentamaan ulos.
17 Ettäs sanot: minä olen rikas, minä olen rikastunut ja en minä mitään tarvitse; ja et tiedä, ettäs viheliäinen ja raadollinen olet, köyhä, sokia ja alastoin.
18 Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.
19 Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus
20 Katso, minä seison ovessa ja kolkutan: jos joku minun ääneni kuulee ja avaa oven, sen tykö minä tahdon mennä sisälle, ja pitää ehtoollista hänen kanssansa ja hän minun kanssani.
KR 1938:
15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20 Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
Tässä luvussa on kirjeet useammalle seurakunnalle. Sardeen, Filadelfian ja Laodikean seurakunnille. Sardeen ja Filadelfian seurakunnat saavat sekä kiitosta että nuhteita. Laodikean seurakunta saa pelkästään nuhteita. Se seurakunta on silkassa paatumuksen tilassa, penseä. He luulevat rikkaita olevansa ja omaavansa itsellään kaiken tarpeellisen, joten eivät edes tarvitse mitään.
Palavailla on yhteys Herran Jeesuksen kanssa ja Herra Jeesus on siellä seurakunnan päänä. Siellä kaikuu Herran kiitos ja ylistys.
Kylmät pakanat eivät edes kuvittele omistavansa mitään Jumalan rikkauksia ja ovat siten lähetystyön tavoitettavissa ja siksi myös se tila on hyvä.
Pahin tila on Laodikeaan seurakuntalaisten haaleus, penseys, paatumus. Heillä ei ole mitään, mitä he Herralta tarvitsisivat, todella hurskasta ja pyhää sakkia.
Kaikkein eniten esikoisten seurakunta muistuttaa näistä lämpötiloista juuri Laodikeaan seurakuntaa. Jopa niin paljon, että eivät enää tarvitse edes Kristuksen kirkon ehtoollisyhteyttä: kuvittelevat yksinään Kristuksen omistavansa.silti penseä sana on selvempi kuin haalea,ja jos samaa tarkoittaa niin miksi niin kiiruusti ottamaan kantaa ilm.kirjan sanoihin mitä kirjoitin (tulkitsin)
- hapakuukki
silti penseä sana on selvempi kuin haalea,ja jos samaa tarkoittaa niin miksi niin kiiruusti ottamaan kantaa ilm.kirjan sanoihin mitä kirjoitin (tulkitsin)
Alkutekstissä käytetty sana on: χλιαρος chliaros
Sen merkitys on
1) tepid, lukewarm
2) metaph. of the condition of the soul wretchedly fluctuating between a torpor and a fervour of love
Haalea on ihan oikea käännös - hapakuukki
silti penseä sana on selvempi kuin haalea,ja jos samaa tarkoittaa niin miksi niin kiiruusti ottamaan kantaa ilm.kirjan sanoihin mitä kirjoitin (tulkitsin)
Kirjoitit: " jos kylmä tai palava on hyvä miten voi käsittää haalean huonoksi asiaksi."
Vastasin kysymykseesi - matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Kirjoitit: " jos kylmä tai palava on hyvä miten voi käsittää haalean huonoksi asiaksi."
Vastasin kysymykseesiLoadikean enkelille se toivotti että olis kykmä tai palava.eihän se pakanuutta voinut toivottaa,eikö armoitettu sydän voi mielestäsi olla kylmä?
- matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Vastasin kysymykseesikerro vielä missä kohtii on 1776 teksti mennyt yli hilseen,niin etten olis sen tarkoitusta ymmärtänyt?
- hapakuukki
kerro vielä missä kohtii on 1776 teksti mennyt yli hilseen,niin etten olis sen tarkoitusta ymmärtänyt?
Jo alkuperäinen viittauksesi tekstiin kertoo, että et saa kiinni tekstin merkityksestä:
matkamies maan 9.11.2014 15:35
"en käsitä niin että olisi tavoiteltava,mutta tyytyä siihen mitä Jumala antaa. ilm.kirja sanoo: oi joska sinä kylmä taikka palava olisit. eli ei eroa siinä mitä joutuu tuntemaan ei se muuta sielun tilaa,vaikka täällä heti tuomiota tuli kun ei ollut kiitos ylistystä,kuten imehellä kirjoittaa miksi tyydyt tuohon tilaan JEESUS tarjoaa sinulle paljon parempaa jne..."
Jos ymmärtäisit, miten vakavasta asiasta ilmestyskirjassa varoitetaan, saattaisit olla kiitollinen siitä, kun joku sinua herättelee ja kyselee, miksi tyydyt tuohon tilaan. Uudempi käännös voisi ehkä auttaa sinua ymmärtämään, mitä tarkoittaa palava, mitä penseä ja mitä kylmä. Kylmä ei ole uskovan ihmisen tila tuossa kirjeessä.
Me joudumme parhaillaan todistamaan sitä, miten Herra on oksentamassa itseriittoista penseää esikoislestadiolaisuutta ulos Kristuksen kirkosta. Ehkäpä vielä ne muutamat palavat saavat Herran mielen kääntymään. - matkamies maan
hapakuukki kirjoitti:
Jo alkuperäinen viittauksesi tekstiin kertoo, että et saa kiinni tekstin merkityksestä:
matkamies maan 9.11.2014 15:35
"en käsitä niin että olisi tavoiteltava,mutta tyytyä siihen mitä Jumala antaa. ilm.kirja sanoo: oi joska sinä kylmä taikka palava olisit. eli ei eroa siinä mitä joutuu tuntemaan ei se muuta sielun tilaa,vaikka täällä heti tuomiota tuli kun ei ollut kiitos ylistystä,kuten imehellä kirjoittaa miksi tyydyt tuohon tilaan JEESUS tarjoaa sinulle paljon parempaa jne..."
Jos ymmärtäisit, miten vakavasta asiasta ilmestyskirjassa varoitetaan, saattaisit olla kiitollinen siitä, kun joku sinua herättelee ja kyselee, miksi tyydyt tuohon tilaan. Uudempi käännös voisi ehkä auttaa sinua ymmärtämään, mitä tarkoittaa palava, mitä penseä ja mitä kylmä. Kylmä ei ole uskovan ihmisen tila tuossa kirjeessä.
Me joudumme parhaillaan todistamaan sitä, miten Herra on oksentamassa itseriittoista penseää esikoislestadiolaisuutta ulos Kristuksen kirkosta. Ehkäpä vielä ne muutamat palavat saavat Herran mielen kääntymään.eri käsityksiä tulee olemaan ,se siitä, sitä kirjoitetaan mitä koetellaan ja ymmärretään.
- En malta olla......
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Hellitä hiukan.
- Pari suhteessa
Minä olen varattu
- korvatulppa
Koittelemuksistakin tulisi kiittää. Ei vain onnen päivinä.
- Vapaus, rakkaus ja ilo s
korvatulppa kirjoitti:
Koittelemuksistakin tulisi kiittää. Ei vain onnen päivinä.
Voi sinua uskontosi sokaisemaa :) Toivottavasti kuolemanjälkeinen elämä on totta. Muuten olet tuhlannut koko elämäsi satuihin...
- ei oo .....
Vapaus, rakkaus ja ilo s kirjoitti:
Voi sinua uskontosi sokaisemaa :) Toivottavasti kuolemanjälkeinen elämä on totta. Muuten olet tuhlannut koko elämäsi satuihin...
Voi pimeyttä täällä saattojoukko kokoontuu
- ilo ölilo
ei oo ..... kirjoitti:
Voi pimeyttä täällä saattojoukko kokoontuu
Joo niin kokoontuu, nimittäin se joukko jonka Ylkä pian noutaa ja joka rientää voittosaatossa kunniaan, kokoontuu jo täällä iloiten ja riemuiten tulevasta suuresta iankaikkisesta hääjuhlasta.
Ole kiitetty Herrani Jeesus Kristus, ole kiitetty, kiitetty...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884