Miksi MS-tautia sairastava ei saa luovuttaa verta?

ihmettelevä

Tietääkö kukaan miksi MS-tauti estää verenluovuttamisen? Eihän tämä veren välityksellä tartu?

10

3502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiu123

      Lääkityksen takia

      • ihmettelevä

        Lääkitys ei vaikuta, pelkkä tauti on kiellon syy!


      • Exluovuttaja

        Joo, mulla ekat oireet v.2000, mutta koska ei ollut diagnoosia, sain luovuttaa verta. Kuusi vuotta myöhemmin tuli toisen kerran oireita ja tällä kertaa MS-diagnoosi. Mulle ei sovi mikään lääke, mutta verenluovutus on kiellettyä. Harmi, koska migreeni pysyi kurissa, kun luovutin verta. Hemoglobiini on 150-170 eli naiseksi aika korkea. Ei niillä siis mitään todellista pulaa verestä ole.


    • höm..

      Kaikkihan sen tietää,et veren kautta kaikki levii.
      Verta ei testata,vaikka niin sanotaan.

    • aaltomainen

      Etsin tähän vastausta netistä, ja löysin kansainvälisestä MS-taudin tietopankista vastauksen, että MS-tauti muodostaa esteen verenluovutukselle siksi, että MS-taudin syntymekanismi eli etiologia ei ole vieläkään 100% selvä. Luovutuskielto on siis tavallaan varotoimenpide.

      Päättelin tästä, että koska tämä sairaus on liitetty tyypillisesti autoimmuunisairauksiin ja siten saattaa olla viruksen laukaisema alun perin, niin varotoimenpide on voimassa siksi, että ei voida varmuudella tietää, onko immuniteetin sekasorron aiheuttanut virus vieläkin veressä. Virusta on randomisti mahdotonta (tai ainakin kallista) lähteä metsästämään erilaisin testein.

      • Anonyymi

        Ihan niin , taudin alkua ei vieläkään tiedetä ja siksi on varovaisuus toimenpiteet . Samoin että verenluovuttaminen on rasitus keholle niillä joilla on MS .lääkärit itse sanovat että tietävät että varovaisuus on yläkantissa, ja ettei se tartu verestä nykyisten tietojen mukaan. Mutta sillä suojellaan MS sairasta ettei laiteta kehoa ylimääräiseen rasitukseen .
        Eiköhän se ole sama juttu kaikissa neurologisista sairauksissa . Ja kunhan tietoa saadaan enemmän niin asian voi arvioida uudestaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin , taudin alkua ei vieläkään tiedetä ja siksi on varovaisuus toimenpiteet . Samoin että verenluovuttaminen on rasitus keholle niillä joilla on MS .lääkärit itse sanovat että tietävät että varovaisuus on yläkantissa, ja ettei se tartu verestä nykyisten tietojen mukaan. Mutta sillä suojellaan MS sairasta ettei laiteta kehoa ylimääräiseen rasitukseen .
        Eiköhän se ole sama juttu kaikissa neurologisista sairauksissa . Ja kunhan tietoa saadaan enemmän niin asian voi arvioida uudestaan

        Jep, näin se menee ja pääsääntöisesti kaikki pitkäaikaiset ja mahdollisesti etenevät neur. sairaudet (siis lähinnä aivojen ja selkäytimen sairaudet) estää. Sitten ainakaan adhd ja autismi ei estä. En tiedä onko nuo miten neurologisia, mutta eivät ainakaan etene.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Niinpä niin!!!

    • Anonyymi

      Niin varatoimenpide yleensä taitaa olla ettei saa luovuttaa verta..Sinänsä kylläkin varmaan hieman taitaa olla huvittavakin varatoimenoide koska on ilmeisesti jonkun verrankin MS sairaita joita ei ehkäpä koskaan diagnosoida..?.Mutta tapahtuuhan vereen kautta ehkäpä muutakin esim. tuntemattomien tautien siirtymisiä yms..

      • Anonyymi

        Tämä kai se on, kun ei tiedetä mikä taudin aiheuttaa eli onko se geenit vai virus tms mikä viottaa autoimmuunijärjestelmää vai mikä se syy oin niin ei oteta riskiä. että se siirtyy. Toisaalta mulla on autoimm. kilpparin vajis ja on sanottu ettei se yksinään estä mutta kun on muitakin autoimm. juttuja ➡️Ei onnistu luovutus. On myös avh joka sekin estää. En tiedä vaikuttaako tässä sitten mahdollisesti veren hyytymisprosessit. On myös jonkin verran rasite aivoille ottaa noin paljon verta pois. Muun tyyppiset aivojen sairaudet ei niinkään haittaa, mutta psyykkiset oireet tosin on oma tunne ja kokemus, ei varsinainen aivosairaus.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe