Radioamatööritoiminta.

Radiotheman

Hei!
Kannattaako LA puhelimella enää lähteä harrasteena kikkailemaan vai lähdenkö RA-kursseille?

31

321

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maas 5000

      miksei hyvillä kelellä kantaa yllättävän kauaskin edellyttää kotuulista anteenia esim antron 99, amatööritutkinnon ko suorittaa voi laajeminkin operoida tietyillä taajuuksilla ja laitteila.

    • OHxx
    • Herra örinätkoukut
      • Hamssijärkee

    • wanhan korjaaja

      Tervetuloa vain hienon harrasteen pariin. Jos satut olemaan Tampereelta, niin täällä on juuri alkamassa radioamatöörikurssi paikallisen kerhon toimesta.

      http://oh3ne.ham.fi/wiki/index.php/Radioamatöörikurssi_syksyllä_2014

      Terveisin OH3BAE

      • Ei kannata

        Ei kannata mennä kursseille. Tulee vain lisää noita OH-kolmonen- nimimerkkejä, jotka häiriköivät foorumeilla.


      • wanhan korjaaja
        Ei kannata kirjoitti:

        Ei kannata mennä kursseille. Tulee vain lisää noita OH-kolmonen- nimimerkkejä, jotka häiriköivät foorumeilla.

        Eikö joku vakiokirjoittaja voisi ryhtyä palstan luotsiksi? Se taitaa olla paras lääke häirikköjä vastaan.


      • virheaho
        wanhan korjaaja kirjoitti:

        Eikö joku vakiokirjoittaja voisi ryhtyä palstan luotsiksi? Se taitaa olla paras lääke häirikköjä vastaan.

        Onko oh-kolmonen lahdesta?


      • wanhan korjaaja
        virheaho kirjoitti:

        Onko oh-kolmonen lahdesta?

        Siihen ei taida pystyä vastaamaan kuin oh-kolmonen itse. Pitääpä tutustua tarkemmin mitä kyseinen nimimerkki on täällä kirjoitellut kun noin herättää pahennusta.


      • OH-kolmonen
        wanhan korjaaja kirjoitti:

        Siihen ei taida pystyä vastaamaan kuin oh-kolmonen itse. Pitääpä tutustua tarkemmin mitä kyseinen nimimerkki on täällä kirjoitellut kun noin herättää pahennusta.

        en ole, mä olen helsingistä


    • OH7EML Rääkkylä

      Tervetuloa vain amatööriksi. Jos et ehdi kursseille, niin itseopiskelukin onnistuu kurinalaiselta ihmiseltä. Minä en koskaan käynyt millään kurssilla. Opiskelin itse. Lainasin kirjastosta kirjoja ja luin mallikokeita netistä katso sivuilta www.ham.fi www.sral.fi , sisällysluettelosta kurrsit ja opiskelumateriaalit ja opiskeluvideoita http://www.sral.fi/article.php?id=1667 . Niin, radioamatööriksi ryhtyminen ei estä LA-harrastusta, muutamilla hamsseilla on molemmat laitteet. Minulla on lupakirja ollut jo melkein vuoden.

    • Ikuinen amatööri

      Joo tervetuloa vaan amarööriksi.Kenen kanssa meinaat jutella kun tuolla 3699:llä örisee vanhat papat eli menneisyyden vangit. Niitä ei kiinnosta pätkääkään jutella sun kanssas.On ne senverta sisäänpäinlämpiävää sakkia. Huomaat pian juttelevas yksin...

      • kaikkea sitä

        Ei sulle ole tullut mieleen, että on niitä muitakin taajuuksia käytettävissä?


    • OH-kolmonen

      pitkälanka kuuluu ja lähettää kauas.mitat saat 34x223/3 noilla saat tervävät kuuluvuudet.

      • Haminaattori

        Valaiseppa hiukan noita mittoja. Metriä, jalkaa tai jotain muuta ja mille alueelle?


      • Tuumaustauko
        Haminaattori kirjoitti:

        Valaiseppa hiukan noita mittoja. Metriä, jalkaa tai jotain muuta ja mille alueelle?

        Ne oli oh-kolmosen yhdyssuotimen mittoja ja tietysti tuumissa.


    • OH-kolmonen

      Se on lähinnä ultralyhyille ns. kilometriaalloille eli bandille 33 megherts.sähkötys on paras millä tämä antenni lähettää.mut eihän teistä kukaan OSAA EDES sähköttää.

      • OH-kolmonen + krossi

        Juu ultralyhyet ovatkin 33Mhz taajuudella. :) Taas on OH-kolmonen itse ulalla.


      • OH-HOH!

        Ultralyhyet kilometriaallot eli 33megherts. Joopa joo. Ehkä joudut vielä kilometritehtaalle?


    • Lällättäjä

      Itse en näistä asioista paljoa tiedä joten, jos kurssien jälkeen puhelimen ostaisin, niin kuinka kauas sellasella 2 metrin alueen käsikapulalla oikeen aallot pomppii?

      • näin se menee

        Hommaa DMR-radio. Vaikkapa CS700 käsikapula joita saa hyvinkin halvalla, niin puheryhmästä riippuen vaiika ympäri maailman.


      • OHOoo

        Tytera TYT-2017.


    • Analogradiorules

      Hei kaikki radioamatöörit!
      Olen vasta 14-vuotias, mutta kovin kiinnostunut radioharrastuksesta ja -tekniikasta!
      Kuten arvata saattaa sähkötekniset tietoni ovat aika huterat, mitä nyt ajankuluksi jotakin etuvastuksia laskeskellut ja aiheesta lukenut. Osaisitteko sanoa miten tähän kiinnostavaanharrastukseen pääsisi tutustumaan ja tenttiin opiskelemaan. Asun Porissa ja omien tietojeni täällä ei mitään kursseja ole?

      • Oh-kolmonen + vartti

        Pääset hyvin sisälle radioamatööritoiminnan alkeisiin ja tekniikkaan, kun lataat Wiio - Somerikon legendaariset radiokirjat:

        http://www76.zippyshare.com/v/90980581/file.html

        Paketti sisältää pari radiokirjaa, ja muuta tietoa radioamatööritoiminnasta. Kirjat ovat hieman vanhoja mutta radiotekniikka ja muut asiat ei nyt ole ratkaisevasti muuttuneet.

        Lataa ja pura zip-tiedosto ja ala poika lukemaan! ;)


      • OH6___

    • OH-kolmonen
    • aloitteleva kuutonen

      Liityin kesällä SRA-liittoon. Siellä on vaaleissa ehdolla joku Lahtelainen varajeesus joka osaa kaiken ja lupaa maailman muuttuvan paremmaksi. Onkohan keväämmällä Persujen ehdokkaana Eduskuntaan...en äänesttänyt!

    • OH-kolmonen

      Kaikki puhelinlinjat eivät OLE enään ns. puhelintolpissa. Siksi kännykkä on hyvä.

    • Smonkero

      La harrastus on paljon rennompaa, rekkakuski- ja maajussiosastoa, amatööritoiminta enemmän insinöörityyppisten , piikittelevien ja kaikkitietävien mutta kuitenkin huumorintajuisten kavereiden hommaa.

      Eli valitse siitä. Äkkiä siihen tenttiin lukee jos kunnolla kiinnostaa, tenttejä voi harjoitella netissä SRALin sivuilla.

      LA puolella jutellaan enempi vain iltaisin ja viikonloppuisin, taajuusalue on häiriöinen muulloin ja kuuluvuus on hyvillä antenneilla ja värkeillä joka ilta noin 50-200 km ja "skippikelillä" tuhansia kilsoja. Amatööripuolella on käytössä eri taajuusalueita joilla eri ominaisuudet, käsikoneilla voi ns. toistinasemien kautta päästä kauas ja HF-alueella omin antennein pitkin maailmaa. Mikroaalloilla voi leikkiä ja myös kuun kautta voi ottaa yhteyksiä.

      Kummallakin puolella on jonkunverran viisastelijoita ja tyyppejä jotka ei ymmärrä että kyseessä on harrastus, ottavat tosissaan, eli täytyy vähän varauksella suhtautua aluksi, mutta enemmistö rentoa porukkaa. Niinkun nyt muutenkin, aina niitä konfliktihakuisia riittää jotka ei ymmärrä kokonaisuuden kannalta juohevaa käytöstä... Asperger- syndrooma monella, ja vanhoilla papoilla diabetes, rähjäävät linjoilla eivätkä pysty toimimaan liian erilaisten tyyppien kanssa.

    • kummassakin.hyvää

      Paljon mielisairautta mutta muuten mukavaa porukkaa on kummassakin harrastuksessa.
      LA ei vaadi lupaa, mutta RA vaatii ja lisäksi vaaditaan K ja T tentit suorittamaan.

      • Meikä-

        Kerhoilla käynyt lapsena ja aikuisena 99% porukasta tosi asiallista mutta aina mahtuu porukkaan yksi tai kaksi jälkeen jäänyttä vajaria jotka selittää suu vaahdossa milloin mitäkin paskaa aiheista josta ei ymmärrä enempää kun sika hopealusikasta.

        Parhaat läpät on ollut että kaikkia maailman kännyköitä voi ladata vaikka suoraan keskijännitelinjasta kun latauksenvalvonta on aina puhelimessa sisällä eikä näillä komponenteilla ole luonnollisestikaan mitään jänniterajoja, ja aplen omat lausunnotkin on täyttä paskaa kun ei ymmärrä omista tuotteistaan.

        Tai että siniaallon RMS-jännitettä ei saa nostettua tasasuuntaussillalla ja kondensaattorilla. Eikä että taajuusmuuttajissa ei käytetä tasasuuntaussiltaa vaan tyristoreita ja lohkokaaviot, mitä netissä on, on täyttä paskaa.

        Parikymppiset johtaja-höhlät nyt vielä menee kun ei ole aivot kerineet kehittyä, eikä työelämää nähnyt, mutta tossa oli ihan neljäkympistäkin vajaria mikä vielä selittää tuollaista paskaa ja ohessa siitä kuinka muija ottaa hyvin poskeen ja kuinka vietti yönsä.

        Sitten toinen jakomielitautinen soittelee että kuinka häntä vainotaan ja kerholla seinätkin kaatuu päälle, ja kerhon ympäristö kuormittuu jos siellä todistetaan netin lähdetietojen kanssa että kimppuun hyökännyt paskansönköttäjä ei tosissaan ymmärräkään mistä puhuu vaikka on käynyt kauemmin kerholla.

        Jaksa sellasia hulluja tai perverssejä hirveästi kuunnella, työpiireissä törmää vielä tarpeeksi osaajiin useammin sellaisiin jotka kiinnostuneita tekniikasta laajemmallakin alueella kun pelkän mikro-ohjaimen ympärillä.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe