Millaisia kirjoja luet yleensä? Mitä kirjaa/kirjoja luet nyt? Mitä aiot lukea tulevaisuudessa? Keskustele kirjoista... Ketkä ovat parhaita kirjoittaja?
Itse luen enimmäkseen kirjaston kirjoja: historiaan, psykologiaan, evoluutioon, politiikkaan, filosofiaan tai uskontoihin (pyhät kirjat, ateistinen uskontokritiikki ja tutkimukset uskonnosta) ja antropologiaan liittyen...
Tällä hetkellä luen Kommunismin mustaa kirjaa, koska olen kuullut siitä paljon vinkunaa useilta tahoilta ja Martin Grayn 'Kaikkien rakkaitteni puolesta', koska sain edellisen maailmansodasta kiinnostuneelta sukulaiseltani...
Aion lukea tulevaisuudessa joukkopsykologiasta enemmän, koska se vaikuttaa kiinnostavalta aiheelta...
Olen lukenut ainoana kansalliseepoksena Beowulfin, mutta suunnittelen selaavani joskus Kalevalan läpi ja mahdollisesti Kalevipoegin, sekä Gilgameshin josta olen lukenut puolet englanniksi...
Historiassa keskityin enimmäkseen Roomaan, mutta vilkaisin myös Toista maailmansotaa Anthony Beavorin teoksen muodossa, sekä olen lukenut paljon Juudean provinssista ja aion lukea Herotodoksen historiateokset...
Platonin koko tuotannonkin haluaisin lukea, mutta olen lukenut vain yhden kirjan joka sisälsi seitsemän(?) varhaisinta dialogia...
Millaisia kirjoja luet?
14
969
Vastaukset
Itse luen fiktiota. Eipä tässä aikakaan oikeen muuhun riitä, fakta vaatii liikaa paneutumista kun taas viidennellä lukukierroksella olevaa romaania voi lukea ihan vaan pari minuuttia kerrallaan puoliteholla samalla kun tekee jotain muuta. Tällä menetelmällä olen lukenut parikymmentä kirjaa tänäkin vuonna. Osan niistä kahdesti. Tykkään lukea aina samoja kirjoja, mutta siitä tulee kyllä myös äkkiä mieletön turhautuminen kun muistaa kaikki kirjat ulkoa. Eräänkin olen lukenut nyt varmaan 20 kertaa.
Mutta siis itse luen fantasiaa, Tolkienista tykkään erityisesti, sitä voi myös lukea kuin historiaa tai kansalliseeposta jos sellainen kiinnostaa enempi. Myös _laadukas_ scifi kiinnostaa paljon. Scifissä tieteen pitää mennä ainakin pääpiirteittäin oikein, muuten kirja jää lukematta. Jumalan moukari kannattaa lukea. Yhtä pientä aivopierua (ja siitäkin epäilen kääntäjää!) lukuunottamatta siinä on faktat varsin hyvn hallussa. Mielikuvituksellisemman kerronnan ystävälle tietenkin suosittelen sellaista klassikkoa kuin Linnunradan käsikirja liftareille. On sen verran rönsyilevää, etten vieläkään muista kaikkia tapahtumia, siis hyvä ostos kun sen voi lukea moooooonta kertaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_moukari
Salainen paheeni on lukea hieman noloja nuortenkirjoja, siis niitä samoja joita itse luin ihan tosissani about kahdeksan vuotta sitten. Nykyään kärsin myötähäpeästä niiden parissa, mutta luen silti :DMinä luen elämäkertoja ja sekalaista aikuisten kaunokirjallisuutta. Nyt on menossa Sarah Dunantin Venuksen syntymä.
Aion joululomalla lukea Kotkokerhossa listaamani kirjat ja pakottaa Kurpizzan lukemaan ne. Jos haluat, voit tulla mukaan lukupiiriinNo olen lukenut ihan perus nuorten kirjoja ja aikuistenkin kirjoja, scifiä, fantasiaa, joskus muutamia... onko ne poliisikirjoja? No kuitenkin. Joskus pienempänä jtn avaruustietokirjoja, mutta se oli sitä aikaa, kun järki ei pelannut.... Hohto tuli luettua hiihtolomalla.
Aku Ankkaa luen kun jaksan/ehdin. Eli aika sekalaista.Lintu- ja sienikirjaa varmaan enimmäkseen selailen ja lueskelen, kesällä myös perhoskirjaa En lue kovin paljon muuta kuin koulukirjoja.
- kdoiaskasgagads
Luen Wikipediaa, vapaata tietosanaKIRJAA.
Aku Ankkaa, tieteiskirjoja.
Stephen Kingiä, Terry Pratchettiä ja Marko Hautalaa.
Helpompi sanoa, millaisia en lue. Jos en kerta kaikkiaan tajua kirjasta mitään, eli se on liian vaikea, niin en lue. Monenlaisia ainakin selailen. Tässä tarkoitin nyt tietokirjallisuutta.
En lue fantasiaa enkä scifiä. Enkä dekkareita. Jos totean romaanin laadultaan onnettomaksi, en lue sitä.- outohemmo
Soturikissoja
Fiktiota lähinnä ja sitä melko monipuolisesti. Menee fantasia, scifi, vanhat klassikot, uutuudet, suomalaiset, ulkomaalaiset... Menee lastenkirjat, nuortenkirjat ja menee elämänkerrat. Pidän harvinaisuuksista, pidän bestsellereistä. Dekkareita en ole vielä kokeillut kuin yhden kirjan verran.
Haha, tuli tosta Santinyn kommentista mieleen, että voin ihan nauttien lukea jotain Hullua luokkaa, mitä luin joskus esiteininä ihan kikseissä :D
Tällä hetkellä lempikirjani on ehkä Jack Kerouacin "Matkalla", Augusten Burroughsin "Juoksee saksien kanssa" sekä Tove Janssonin "Taikatalvi", joka sai minut pitämään talvesta edes jollain tapaa.
Tarkoitus olisi nyt alkaa lukeaan näitä vanhoja klassikoita, kuten Jane Austenin teoksia, Anna Kareninaa, Kotiopettajattaren romaania... Humisevan Harjun nyt olen lukenutkin.
En nyt ehkä tykkää sellaisesta liian fantasia-fantasiasta, kuten Taru Sormusten herrasta, mikä nyt on ihan kunnon eepos DD: Toisaalta tein sen virheen, että luin sen ala-asteella (koska Legolas oli niin ihana!!1) enkä silloin osannut vielä arvostaa sitä. Ehkä pitäisi yrittää nyt uudestaan ja lukea se silleen HITAASTI ja muistaa, että se ei todellakaan ole mikään keveä teos eikä sen ole tarkoituskaan olla. Haluaisin SELAILLA Silmarillionia, koska Sauron kiinnostaa ja siellähän siitä taidettiin kertoa (?). Muuten olen kyllä Tolkienin maailman fani, mutta se nyt on vaan niin TYLSÄ tarinankertoja D:
Harry Potterista tykkään, samoin Robin Hobbin Näkijän taru -sarja on lähellä sydäntäni. Haluaisin lukea sen muutkin kirjat. Harmi vaan, että nykyään minulla ei ole oikeastaan aikaa enää lukea DD: Ennen meni tuhat sivua helposti parissa viikossa (jos olin oikein innokas, jopa viikossa) mutta nykyään siihen menisi varmaan puoli vuotta enkä edes mielelläni aloita kirjoja, joissa on enemmän kuin 300 sanaa. Enkä mitään liian vaikeaa. Luin juuri kirjan nimeltä "Leijuva poika", joka taitaa oikeastaan olla lastenkirja, mutta se oli ihana ja hullunkurinen :D
Tykkään kirjoista joissa on jotain omaperäistä, ihania, hassuja hahmoja, maailma, johon upputua suhteellisen helposti...Tiedättekö mitä kirjoja rakastin 11-12 -vuotiaana: SWEET VALLEY HIGH.
Joku sanoi, että kun lukee yhden Sweet Valley Highn, seuraavan kerran kirjastosta mukaan otat 10 muuta... ja lopulta luet kaikki, mitä niitä nyt on, 60 kappaletta? Paskaa, sitä tiesi jo silloin, mutta ah niin koukuttavaa. Rakastin Reginaa ja sitä tyttöä, joka käytti huumeita ja sitä syytettiin sitten siitä, kun Regina lopulta kuolla kupsahti.
Tykkäsin muuten myös jostain Torak -pojasta kertovista kirjoista ihan älyttömästi, mutten koskaan lukenut sitä viimeistä osaa D: Nyt alkoi häiritsemään...
Darren Shanista tykkäsin myös ihan kamalasti tuohon aikaan, varsinkin Friikkisirkuksesta ja Vampyyrin oppipojasta. En kaikkia Shanejakaan kyllä loppuun lukenut, olisinko kuudenteen tai kahdeksanteen asti lukenut D: Ainakin joku Kurda ehti kuolla...
Ja sit oli joku tosi hyvä sarja, josta suomennettiin vain kaksi osaa ja vannoin, että joskus kun osaan hyvin englantia, luen ne loputkin... Siinä oli kaksi teiniä ja joku pikkupoika, joka kattoi jotain musiikkiohjelmaa intohimoisesti telkkarista ja siinä oli jotain mätää..fnfn kirjoitti:
Tiedättekö mitä kirjoja rakastin 11-12 -vuotiaana: SWEET VALLEY HIGH.
Joku sanoi, että kun lukee yhden Sweet Valley Highn, seuraavan kerran kirjastosta mukaan otat 10 muuta... ja lopulta luet kaikki, mitä niitä nyt on, 60 kappaletta? Paskaa, sitä tiesi jo silloin, mutta ah niin koukuttavaa. Rakastin Reginaa ja sitä tyttöä, joka käytti huumeita ja sitä syytettiin sitten siitä, kun Regina lopulta kuolla kupsahti.
Tykkäsin muuten myös jostain Torak -pojasta kertovista kirjoista ihan älyttömästi, mutten koskaan lukenut sitä viimeistä osaa D: Nyt alkoi häiritsemään...
Darren Shanista tykkäsin myös ihan kamalasti tuohon aikaan, varsinkin Friikkisirkuksesta ja Vampyyrin oppipojasta. En kaikkia Shanejakaan kyllä loppuun lukenut, olisinko kuudenteen tai kahdeksanteen asti lukenut D: Ainakin joku Kurda ehti kuolla...
Ja sit oli joku tosi hyvä sarja, josta suomennettiin vain kaksi osaa ja vannoin, että joskus kun osaan hyvin englantia, luen ne loputkin... Siinä oli kaksi teiniä ja joku pikkupoika, joka kattoi jotain musiikkiohjelmaa intohimoisesti telkkarista ja siinä oli jotain mätää..RAKASTIN NIITÄ ROSWELL -KIRJOJA JA TYKKÄSIN MYÖS SARJASTA JOSKUS 9-11 -VUOTIAANA.
- Fnfn on nyt vähän innostunut.- morso1997
Silmarillion on aika hankalalukuinen teos, tai ainakin se tuntu siltä ku luin sen joskus kasilla. Se kun on koottu Tolkienin kuoleman jälkeen häneltä jääneistä muistiinpanoista, ja asiat on kerrottu vähän tylsällä kielellä (ehkä pitäis lukee enkuks). Sauronista Silmarillion ei kauheesti kerro, vaan se keskittyy Sauronin edeltäjän Morgothin sotaan haltioita vastaan. Kannattaa se silti lukea sillä siinä kerrotaan kaikenlaista historiaa siitä pannukakusta jolla Keski-Maakin on.
Mä luen pääasiassa fantasiaa. Nyt on menossa Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit V)
Fantasiakirjoja
MANGAA!!!!
Väitöskirjoja (joskus)
Tietokirjoja
Eniten kuitenkin luen mielipidekirjoituksia, tiede-lehteä, uutisia, mangaa, huumorikirjoja (ei vitsikirjoja) sekä rakastan esim sanamuunnostarinoita tai kaksimielisiä huumoritarinoita
Ja sitten tämä ei liity tähän, mutta kun yritän, olen hyvä kirjoittamaan mielipidekirjoituksia. Niin onnistuneita/hyviä että jopa supervaativa äidinkielen opettajamme, joka on kirjailija, kehui niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3925391Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3633017- 762651
- 1022339
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4942005MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/411709Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2351506Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281479Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh2861454"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko351433