Artsi7 kysyisin ja muutkin

Toiveikas10

Aloitin ihan uuden keskustelun koska jäin miettimään kun kehoitit ensin kokeilemaan venlafaxin lääkettä niin miten nämä kaksi lääkettä eroaa toisistaan siis venlafaxin ja cymbalta? Haluan selvitellä asiaa koska olen herkkä reagoimaan lääkkeisiin. Siispä kaikki voivat antaa mielipiteitään ja kokemuksiaan kyseisistä lääkkeistä ja niiden eroavaisuuksista.

29

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

      Aloitin Venlafaxin 37,5 mg ja noin viikon kuluttua otin 75 mg. Sivuoireena oli ainoastaan lievä päänjomotus. Venlan annosmäärä on 75 - 300 mg.

      Huomasin noin kahdessa viikossa rentouttavan ja itsevarmemman olotilan. Löysä vatsa muuttui kovemmaksi ja unet tulivat positiivisiksi. Lievä huimaus jäi kyllä jäljelle, tosin huimaus lieveni. HIukan tuli ehkä saamattomampi ja väsyneempi olotila. Mutta kaiken kaikkiaan lääke oli hyvä ratkaisu mun kohdalla.

      Käytin Venlaa noin 7 kuukautta ja lopetin lääkkeen kesän aikana käytännössä ilman sivuvaikutuksia. Jos talven aikana tulee tarve, niin kyllä mä Venlaa taas otan.

      Citalopramista tuli kovat sivuoireet, Cymbaltasta en tiedä mitään. Laita lisäkysymyksiä jos tulee mieleen.

    • artsi7

      ...pelkkä lääke ei sitten riitä....liike on lääke...fyysistä tekemistähän nykypäivän ihmiset tarvitsevat ja sos.kanssakäymistä....itse tehtyä ruokaa ettei elimistö mene tukkoon....jooga on hyvä rauhoittumiseen ja rentoutumiseen....muut mukavat harrastukset ovat myös eduksi

      • Toiveikas10

        Mulla mennyt juuri ton käsileikkauksen takia kaikki takapakkia... Olen tekevä ihminen ja nyt kaikki rajallista. Olen yrittänyt kyllä tehdä pieniä kävelylenkkejä kivun sallimissa rajoissa. tuntuu vaan että kipu lisää paniikkia ja paniikki kipua. Onneksi mulla erittäin hyviä ystäviä jotka eivät ole jättäneet mua yksin ja olleet ainakin yhteydessä päivittäin jos ei töiltään ole ehtineet käymään. Kotiruokaa syön. Mulle myös tärkeää etten pääsis laihtumaan kun aina saan taistella ennen painon pysyvyyden kanssa kuin toisinpäin. Tarvii kysyä lääkäriltä jos voisi poiketa suunnitelmasta ja koittaa tuota venlafaksia ennen cymbaltaa. Toivottavasti onnistuu kun kuulemma tuo cymbalta vie pois myös hermokipuja. Mikreenitaipumusta mulla myös niin siksi haluan selvitellä kokemuksia kun en välttämättä enää tän kaiken päälle haluaisi päiviä kestävää mikreeniä.


    • Artsi7

      Masennuslääkkeet vähentävät tulehdusta. Saattaa olla et ne vähentävät siten myös hermokipuja. Huomaat sen kahdessa viikossa sopiiko venlafax sulle.

    • Cymbaksiini

      Molemmat ovat SNRI-luokan "masennuslääkkeitä" eli vaikutustapa (ainakin sen tunnettu osuus) on sama. SNRI-aine estää serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton synaptiraosta.

      Venlafaksiinia myydään mm. tuotenimellä Efexor (Pfizer) ja duloksetiinia ainakin nimellä Cymbalta (Eli Lilly). Duloksetiinilla taitaa olla vielä patentti voimassa, joten sitä ei saane vielä geneerisenä versiona.

      Aineilla voi olla eri metaboliset ominaisuudet, mutta näistä en osaa kertoa.

      • Toiveikas10

        Tällainen kysymys nyt vielä... Tiedän ettei lääke ole ratkaisu kaikkiin asioihin ja ns. Vaikeat asiat pitää kohdata. Itselläni nyt kuitenkin tää menee niin että tällä hetkellä kun niitä yritän ottaa esiin niin sydän alkaa hakkaamaan todella kovaa ja paniikki on valmis. Mä en siis yksinkertaisesti pääse niihin asioihin sisään mitkä pitäis kohdata.ja ratkaisut tehdä. Kysymys siis kuuluu auttoiko lääke kohtaamaan asioita ilman että paniikki iskis?


      • Cymbaksiini
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Tällainen kysymys nyt vielä... Tiedän ettei lääke ole ratkaisu kaikkiin asioihin ja ns. Vaikeat asiat pitää kohdata. Itselläni nyt kuitenkin tää menee niin että tällä hetkellä kun niitä yritän ottaa esiin niin sydän alkaa hakkaamaan todella kovaa ja paniikki on valmis. Mä en siis yksinkertaisesti pääse niihin asioihin sisään mitkä pitäis kohdata.ja ratkaisut tehdä. Kysymys siis kuuluu auttoiko lääke kohtaamaan asioita ilman että paniikki iskis?

        Jos olisin itse sinun tilanteessasi lähtisin miettimään vaihtoehdoksi pientä annosta perusrauhoittavaa eli bentsodiatsepiinia. Niiden haitat ovat huomattavasti vähäisemmät ja käyttö voidaan ajoittaa akuuttiin tilanteeseen. Keskustele tästä mahdollisuudesta tarvittaessa lääkärisi kanssa. Henkilökohtaisesti en suostuisi käyttämään venlafaksiinia tai duloksetiinia niiden merkittävien haittavaikutusten vuoksi.


    • artsi7

      Mulla oli jäljellä enää ahdistus kun aloin käyttää Venlaa. Paniikkikohtauksia oli ihan alussa 2 vuotta sitten. Ne johtuivat käsittääkseni työpaineista. Ahdistukseen siis auttoi ja uskon että vähintään vaimentaa myös paniikkikohtauksia.

      Joogata kannattaa. Kun oppii hengittämään pallealla, niin se vaikuttaa myös paniikin tuloon.

    • Artsi7

      Bentsot ovat toimivia, mut sama kuin alkoholissa - ei kannata ottaa joka päivä. Esim. Opamox vaikuttaa noin 6 tuntia. Toleranssi tahtoo kasvaa bentsoissa. Tilapäiseen käyttöön opamox loistava lääke.

      • Toiveikas10

        Mikä tekee ssri luokan lääkkeistä turvallisempia ja haittavaikutuksiltaan vähäisempiä ? Opamoksia mulla jo käytössä vaik en joka päivä ota koska tiedän että toleranssi kasvaa. Vain hätätapauksessa. Nyt kun kotona niin toimii mutta kun töihin pääsen niin en voi niihin joka päivä turvautua. On kyllä mahtavaa että autatte mua päätöksenteossa ja annatte ohjeita ja olen kaikista vinkeistä kiitollinen! Mulle tärkeää saada nyt elämäni kuntoon ja tiedän että siihen hetkellisen avun tarvin ja vielä jokin päivä saan elämäni takas... Luotan siihen!


      • Toiveikas10
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Mikä tekee ssri luokan lääkkeistä turvallisempia ja haittavaikutuksiltaan vähäisempiä ? Opamoksia mulla jo käytössä vaik en joka päivä ota koska tiedän että toleranssi kasvaa. Vain hätätapauksessa. Nyt kun kotona niin toimii mutta kun töihin pääsen niin en voi niihin joka päivä turvautua. On kyllä mahtavaa että autatte mua päätöksenteossa ja annatte ohjeita ja olen kaikista vinkeistä kiitollinen! Mulle tärkeää saada nyt elämäni kuntoon ja tiedän että siihen hetkellisen avun tarvin ja vielä jokin päivä saan elämäni takas... Luotan siihen!

        Sain aloittaa pari päivää sitten lääkityksen. Halusivat kokeilla cymbaltaa. Olo ollut todella hirveä. Tärinää , oksettaa ja pyörryttää. En kyllä pysty tätä lääkettä syömään. Päätä ei tälläkertaa särje mutta olo on huomattavasti heikompi kuin edellisestä josta sain kovan päänsäryn. Lääkärille soittopyyntöön laitoin. Nyt mietin sopiiko mulle sittenkin paremmin nuo ssri luokan lääkkeet jos sais kunnon päänsäryn lääkkeen rinnalle kunnes helpottaa. Laittakaa siis omia kokemuksia mikä ssri lääke ei ole teille aiheuttanut pahoja päänsärkyjä.


      • 16+6
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Sain aloittaa pari päivää sitten lääkityksen. Halusivat kokeilla cymbaltaa. Olo ollut todella hirveä. Tärinää , oksettaa ja pyörryttää. En kyllä pysty tätä lääkettä syömään. Päätä ei tälläkertaa särje mutta olo on huomattavasti heikompi kuin edellisestä josta sain kovan päänsäryn. Lääkärille soittopyyntöön laitoin. Nyt mietin sopiiko mulle sittenkin paremmin nuo ssri luokan lääkkeet jos sais kunnon päänsäryn lääkkeen rinnalle kunnes helpottaa. Laittakaa siis omia kokemuksia mikä ssri lääke ei ole teille aiheuttanut pahoja päänsärkyjä.

        Lopeta ihmeessä kaikki SSRI/SNRI:t ja säästä itsesi vahingoilta. Tyhmä saat olla, mutta en suosittele.


    • artsi7

      Kysy lääkäriltä mikä ero on Cympaila ja Venlalla. Mulle Citalopram aiheutti kovan päänsäryn ja pahan olo, mutta aloitus Venlafax 37,5 mg ei mitään oireita.

      Sen on selvä että jokaisella masennuslääkkeellä ainakin vähän sivuvaikutuksia alussa.

      • Toiveikas10

        Joo kysyn. Oon aika haasteellinen tapaus lääkkeille yleisestikin. Tiedän noista varoituksista kyllä. En voi kuitenkaan lopettaa työntekoa tai käydä töissä opamoksin varassa. Kaikissa lääkkeissäkin on kuitenkin vaaransa on ne sitten mihin tautiin tahansa. Mun tarvis saada lääkettä vaan niin pieni annos alussa koska reagoin voimakkaasti. Kuulemma kapseleita ei saa avata ja poistaa osaa ryyneistä kun kysyin sitäkin että saisin pienennettyä vielä aloitusannosta. Kuinka paljon olette alussa opamoksia.ottaneet lääkkeen alkuvaiheessa tukena ?


    • artsi7

      Venlafax kapselin voi ainakin avata ja käytin sitä hyväksi kun lopetin kesän aikana lääkkeen. Opamoksia en tarvinnut lainkaan Venlan aloituksessa.

      Kokeile Venlaa 37,5 mg kaksi päivää. Ei pitäisi tulla oireita. Jos lääke sopii, nosta annosta heti pikkuhiljaa.

      • melli#

        ulle Cipralex sopinut hyvin, vaikuttava aine siis Escitalopram. Paniikkihäiriöisyä olen kärsinyt. Lääke poisti paniikin annoksella 5-10mg. Noin 10v. käytin. Kesällä yritin lopettaa huonoin tuloksin. Nyttemmin alotin sitten uudestaan. Alotusoireet oli mulla hurjat, kauhea ahdistus! Lääkärin mielestä tehoaa ainakin, kun niin kovat oireetkin tuli.. Oli jo hyviä viikkoja, mutta viime päivinä iskenyt jotku ahdistuskohtaukset aamuisin! Oisko liian iso annos, 15mg.. Sain tarv. otettavaksi Oxamin 15mg. Eilen otin 0,5tbl ja tänää 1/4osa tbl, en haluaisi koukuttaa tähän! Töissä pärjäsin ihan hyvin! Vähensi Cipralexin 10mg:aan.


      • 17+3
        melli# kirjoitti:

        ulle Cipralex sopinut hyvin, vaikuttava aine siis Escitalopram. Paniikkihäiriöisyä olen kärsinyt. Lääke poisti paniikin annoksella 5-10mg. Noin 10v. käytin. Kesällä yritin lopettaa huonoin tuloksin. Nyttemmin alotin sitten uudestaan. Alotusoireet oli mulla hurjat, kauhea ahdistus! Lääkärin mielestä tehoaa ainakin, kun niin kovat oireetkin tuli.. Oli jo hyviä viikkoja, mutta viime päivinä iskenyt jotku ahdistuskohtaukset aamuisin! Oisko liian iso annos, 15mg.. Sain tarv. otettavaksi Oxamin 15mg. Eilen otin 0,5tbl ja tänää 1/4osa tbl, en haluaisi koukuttaa tähän! Töissä pärjäsin ihan hyvin! Vähensi Cipralexin 10mg:aan.

        "Kesällä yritin lopettaa huonoin tuloksin."

        Sait kestokyvyllesi liian pahat vieroitusoireet ja päätit jatkaa käyttöä? Olethan tutustunut SSRI:den aiheuttamiin vieroitusoireisiin, jotka voivat kestää useita kuukausia. Käyttöaikasi on ollut niin pitkä (10 vuotta), että vieroitusoireilu voi hyvin kestää puolesta vuodesta jopa vuoteen. Joskus tilanteen tasoittumiseen voi kestää lähemmäksi 2-3 vuotta lopettamisesta. Tietenkin reaktio on hyvin yksilöllinen.

        "Lääkärin mielestä tehoaa ainakin, kun niin kovat oireetkin tuli.."

        Haha. Kertoo lääkärisi ammattitaidosta...


    • Artsi7

      Mut muistakaa - liike on lääke, samoin terapia, sos.kanssakäyminen ihmisten kanssa jne....pelkkä pilleri ei riitä.

      • Toiveikas10

        Aivan... lääkkeen on tarkoitus toimia tukena ja apuna ja oma elämä on tarkoitus saada sellaiseksi mistä voi nauttia. Aloitan tänään optipar nimisen lääkkeen koska on pillerimuodossa ja vain 1/4 tapletilla. Kapselia ei voi halkaista ja aloitusannosta siis saada mulle tarpeeksi pieneksi niin koitetaan nyt sitten näin.


    • Artsi7

      Kerro muutaman päivän päästä sopiko optipar.

      • Toiveikas10

        Nyt kolme päivää aloituksesta. No olotila on... Päätä särkee jonkinverran, mutta pysyy hallinnassa särkylääkkeillä. Lääkkeen otan illalla. Aamuisin pistelevä hieman pyörryttävän oksennuttava olo. Menee kuitenkin opamoksilla jotakuinkin ohi. Lääkkeen nostossa en aio pitää kiirettä vaan olen päättänyt kuunnella elimistöäni ja teen sen vasta kun olotila tasoittuu. Tällätavalla kenties tulosten saaminen kestää kauemmin mutta mulle tärkeää että kestän aloituksen. Kysyisin nyt muilta... Nostitteko aloitusannosta ennen ensimmäisen vaiheen oireiden tasoittumista? Kauanko kesti jos päänsärkyä oli ? Voipi olla että mun annos jää pysyvästi hieman alemmaksi mitä suositellaan.


      • 10+3
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Nyt kolme päivää aloituksesta. No olotila on... Päätä särkee jonkinverran, mutta pysyy hallinnassa särkylääkkeillä. Lääkkeen otan illalla. Aamuisin pistelevä hieman pyörryttävän oksennuttava olo. Menee kuitenkin opamoksilla jotakuinkin ohi. Lääkkeen nostossa en aio pitää kiirettä vaan olen päättänyt kuunnella elimistöäni ja teen sen vasta kun olotila tasoittuu. Tällätavalla kenties tulosten saaminen kestää kauemmin mutta mulle tärkeää että kestän aloituksen. Kysyisin nyt muilta... Nostitteko aloitusannosta ennen ensimmäisen vaiheen oireiden tasoittumista? Kauanko kesti jos päänsärkyä oli ? Voipi olla että mun annos jää pysyvästi hieman alemmaksi mitä suositellaan.

        Paras ratkaisu olisi nakata järveen ne napit ennen kuin saat aivovaurion. Vielä voit olla toiveikas, että säästyisit ilman.


      • artsi7
        10+3 kirjoitti:

        Paras ratkaisu olisi nakata järveen ne napit ennen kuin saat aivovaurion. Vielä voit olla toiveikas, että säästyisit ilman.

        Ei ole vain ON ja OFF - siinä välillä on paljon asioita. Masennuslääkkeitä on tutkittu jo pelkästään Suomessa miljoonia potilasvuosia.


    • artsi7

      Citalopramissa en pystynyt lainkaan nostamaan annosta pienestä murusesta. Venlafax 37,5 mg noin viikko jonka jälkeen minimi 75 mg jolla pärjäsin ja käytin 7 kk. Alussa oli lievä päänjomotus ei muuta. Lopetin kesän aikana Venlan vaikeuksitta.

      • Toiveikas10

        Nyt viis päivää takana. Päätä ei ole enää särkenyt pariin päivään. Kuvottavaa oloa on vain silloin tällöin. En kuitenkaan nosta vielä annosta ja kun nostan niin otan niin että 1/4 osan illalla ja toisen aamulla ja jossain vaiheessa olisi sitten tarkoitus yhdistää aamu ja ilta ja jonkin aikaa kokeilla niin ennen kuin lisään jälleen annosta. Hidasta tää näin on mutta antaa aikaa elimistön tottua pikkuhiljaa lääkkeeseen.


    • artsi7

      Ootko pystynyt lisäämään Optipar-annosta?

    • toiveikas10

      Lisään vasta huomenna aamulla 1/4 taplettia. Tänään senverran ohjelmaa että ajattelin siirtää rauhalliseen päivään.

      • Toiveikas10

        Nyt lisäyksestä neljäpäivää takana. Tarvii sanoa että olen kyllä nyt joutunut tukeutumaan opamoksiin kaks kertaa puolikas päivässä Pientä päänsärkyä ja paniikkia meinaa pukata päälle ilman sitä. No yritän selvitä ja pysyä rauhallisena jotta pystyn jatkamaan ja kaipa nää oireet muutaman päivän päästä katoaa. Puhetta ei ole vielä ollut jääkö annokseni tähän puolikkaaseen vai miten. Riippuen varmaankin saanko avun jo tuosta määrästä.


    • artsi7

      Minimivastemäärä tarvii todennäköisesti ottaa, että voi odottaa vaikutusta. Venlafaxissa se on 75 mg ja korkein 300 mg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe