Kuvitellaan tilannetta: Auton ohjekirjassa lukee jäkohihnan vaihtovälistä että se on vaihdettava 80000 km tai 4 vuoden välein. Autolla on ajettu nykyisellä hihnalla vasta 30000 mutta sen vaihdosta on jo 6 vuotta. Onko odotettavissa että hihna paukahtaa?
Eli siis onko jotain nyrkkisääntöä sille, että kuinka ehdottoman tarkasti pitää noudattaa tuota vuosina ilmoitettua vaihtoväliä jos kilometrit eivät ole läheskään täynnä?
Jakohihnan vaihtoväli: Aika vs. kilometrit?
30
10769
Vastaukset
- oma valinta, onnea
siellä lukee myös, että vaihdetaan sen mukaan kumpi ehto täyttyy ensi.
Joten ajelet laina-ajalla ja tuurilla. Moni on säästänyt ja hajottanut koneensa tuolla systeemillä ja sitten itketään kun auto on surkea.
Mieti maksatko mielenrauhasta muutaman satasen vai haluatko elää vaarallisesti ja maksaa konerempan 5ke kun remmi katkeaa. - vaihda ajoissa
Molemmat. Yleensä se on kilometriraja, mutta käytännössä siihen vaikuttaa myös auton käyttö raskaissa olosuhteissa. Esim. perävaunun veto voi aiheuttaa tiheämmän vaihtovälin.
Lopulta rajaksi tulee aika koska tietyssä iässä se jakohihna vanhenee ja se on aika vaihtaa riippumatta kilometreista. Hihnamateriaalit eivät kestä rajattomasti aikaa. (kumi-muovi seokset?)- soomekiel hankala
Ohjekirjassa lukee poikkeuksetta "kumpi ensin saavutetaan", eli jos suomenkieli ei taivu, niin se tarkoittaa, että jos 4vuotta tuli täyteen niin vaihtoon tai jos tuli kilometrit niin vaihtoon.
- kertoisiko joku
En kyllä ymmärrä mitenkä se perävaunun vetäminen vaikuttaa mitenkään hihnan vaihtoväliin.
- sama kireys aina
kertoisiko joku kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mitenkä se perävaunun vetäminen vaikuttaa mitenkään hihnan vaihtoväliin.
EI se vaikutakkaan!!!!!!!...koska jakopään remmi ei saa venyä eikä se veny koska on hammastettu ja kiristin rulla pysyy aina samassa asennossa kerran pultattu
Ei ole mikään itsestään säästävä - näin se vaan on
kertoisiko joku kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mitenkä se perävaunun vetäminen vaikuttaa mitenkään hihnan vaihtoväliin.
Perävaunun vetäminen aiheuttaa moottorille lisäkuorman. Tämä ohje kannattaa huomioida ainakin alppimaissa tai jos menee omalla autolla alppimaihin.
JATKUVA perävaunun veto alpeilla aiheutta tiheämmän jakohihnan vaihto tarpeen.
Ne autotehtaiden ilmoittelut ovat "yleisohjeita" joita ei ole tarkoitettu kaikkiin olosuhteisiin. Muunmuassa autiomaassa ajelu lyhentää myös vaihtoväliä samoin rankat talviolosuhteet.
Minun omassa autossa on tälläiset ohjeet: normaalisti jakohihnan vaihto tehdään 90 000 kilometrin välein ja jos autoa käytetään jatkuvasti raskaissa olosuhteissa niin vaihtoväli voi lyhentyä jopa 60 000 kilometriin. Tämä on suora autotehtaan ilmoittelu. - liukas Liisa
näin se vaan on kirjoitti:
Perävaunun vetäminen aiheuttaa moottorille lisäkuorman. Tämä ohje kannattaa huomioida ainakin alppimaissa tai jos menee omalla autolla alppimaihin.
JATKUVA perävaunun veto alpeilla aiheutta tiheämmän jakohihnan vaihto tarpeen.
Ne autotehtaiden ilmoittelut ovat "yleisohjeita" joita ei ole tarkoitettu kaikkiin olosuhteisiin. Muunmuassa autiomaassa ajelu lyhentää myös vaihtoväliä samoin rankat talviolosuhteet.
Minun omassa autossa on tälläiset ohjeet: normaalisti jakohihnan vaihto tehdään 90 000 kilometrin välein ja jos autoa käytetään jatkuvasti raskaissa olosuhteissa niin vaihtoväli voi lyhentyä jopa 60 000 kilometriin. Tämä on suora autotehtaan ilmoittelu.Jos nyt kuitenkin kertoisit sen autotehtaan, joka tallaisia ohjeita antaa. En ole mistään lukenut sellaista ohjetta.
- •□|□•
Perävaunun veto ei kuormita jakohihnaa yhtään enempää.
- KIA kuski
KIA:n huoltovihossa luetellaan raskaat käyttöolosuhteet:
F: Yli 50 % kaupunkiajoa yli 32 C lämpötilassa
G: vuoristo-olosuhteet
H: matkailuperävaunun vetäminen
Nämä lyhentävät määräaikais huollon väliä (mm. öljyn määräaikais vaihto). Normaali vaihto väli on 15 000 km tai kerran vuodessa.
Kyllä tälläistä tekstiä löytää muidenkin automerkkien huolto-ohjeista jos vaan viitsii ne lukea tarkemmin. Itse vaihdatan öljyt kerran vuodessa riippumatta ajokilometreistä.- liukas Liisa
Enpä ole vielä löytänyt huolto-ohjeista hihnan vaihtovälin lyhenemisestä perävaunua vedettäessä. Ei myöskään kaupunkiajo lyhennä vaihtoväliä. Eihän se hihna rasitu sen enempää työskenteleekö moottori millä vääntömomentilla tahansa. Mielestäni autotehtaat ovat mitoittaneet vaihtovälin varman päälle.
- jospa vaikka kun
liukas Liisa kirjoitti:
Enpä ole vielä löytänyt huolto-ohjeista hihnan vaihtovälin lyhenemisestä perävaunua vedettäessä. Ei myöskään kaupunkiajo lyhennä vaihtoväliä. Eihän se hihna rasitu sen enempää työskenteleekö moottori millä vääntömomentilla tahansa. Mielestäni autotehtaat ovat mitoittaneet vaihtovälin varman päälle.
Käyttötunteja tulee vähän eri malliin, kun ajetaan 15 tkm maantiellä 70 km/h keskinopeudella vs. kontataan sama kilometrimäärä kaupungin ruuhkissa 20 km/h keskinopeudella.
Myös runsaat kylmäkäynnistykset (=lyhyet ajomatkat) talvisin voinee laskea rasittavan ajon kategoriaan, vaikkei valmistajat yleensä ole tällaista huomannut listalle laittaakaan. - KIA kuski
liukas Liisa kirjoitti:
Enpä ole vielä löytänyt huolto-ohjeista hihnan vaihtovälin lyhenemisestä perävaunua vedettäessä. Ei myöskään kaupunkiajo lyhennä vaihtoväliä. Eihän se hihna rasitu sen enempää työskenteleekö moottori millä vääntömomentilla tahansa. Mielestäni autotehtaat ovat mitoittaneet vaihtovälin varman päälle.
KIA:n huoltovihossa on tälläinen teksti:
Hammashihnan vaihto 90 000 km tai 6 vuotta (aina)
Hammashihnan vaihto 60 000 km tai 4 vuotta (D,E,F,G)
Nämä kirjaimet (D,E,F,G) merkitsevät lueteltuja raskaita ajo-olosuhteita (käyttö olosuhteita).
Tämä hammashihna on sama kuin jakohihna. Ainakin KIA:ssa jakohihnan vaihtoväli lyhenee raskaissa käyttöolosuhteissa muu huolto (mm. öljyn vaihdot).
KIA:n takuuaika on mainosten mukaan 7 vuotta joten ainakin yksi jakohihnan vaihto tulee eteen "normaaliajossa" 90 000 km tai 6 vuotta. Raskaissa käyttöolosuhteissa vaihto tulee jo aiemmin eteen eli 60 000 km tai 4 vuotta.
Eiköhän tämä ole jo aika selvä juttu. (mahdollisesti myös muissa automerkeissä)
Kian käyttäjänä joudun sopeutumaan näihin takuu- ja huoltoehtoihin. - tuli vaan mieleen
KIA kuski kirjoitti:
KIA:n huoltovihossa on tälläinen teksti:
Hammashihnan vaihto 90 000 km tai 6 vuotta (aina)
Hammashihnan vaihto 60 000 km tai 4 vuotta (D,E,F,G)
Nämä kirjaimet (D,E,F,G) merkitsevät lueteltuja raskaita ajo-olosuhteita (käyttö olosuhteita).
Tämä hammashihna on sama kuin jakohihna. Ainakin KIA:ssa jakohihnan vaihtoväli lyhenee raskaissa käyttöolosuhteissa muu huolto (mm. öljyn vaihdot).
KIA:n takuuaika on mainosten mukaan 7 vuotta joten ainakin yksi jakohihnan vaihto tulee eteen "normaaliajossa" 90 000 km tai 6 vuotta. Raskaissa käyttöolosuhteissa vaihto tulee jo aiemmin eteen eli 60 000 km tai 4 vuotta.
Eiköhän tämä ole jo aika selvä juttu. (mahdollisesti myös muissa automerkeissä)
Kian käyttäjänä joudun sopeutumaan näihin takuu- ja huoltoehtoihin.Tämähän tarkoittaa sitä, että Kiassa on todellisuudessa tuo pienempi vaihtoväli. Hihnan katkettua pienemmän vaihtovälin ylittyessä takuusta vastaava ilmoittaa vaihtovälin ylittyneen. Varsinkin jos autossa on vetokoukku. Milläs todistat, ettei autoa ole käytetty lyhyemmän vaihtovälin tarkoituksessa.
- laskunmaksaja
tuli vaan mieleen kirjoitti:
Tämähän tarkoittaa sitä, että Kiassa on todellisuudessa tuo pienempi vaihtoväli. Hihnan katkettua pienemmän vaihtovälin ylittyessä takuusta vastaava ilmoittaa vaihtovälin ylittyneen. Varsinkin jos autossa on vetokoukku. Milläs todistat, ettei autoa ole käytetty lyhyemmän vaihtovälin tarkoituksessa.
Auton käyttäjä ei voi todistella asioita millään tavalla. Autokorjaamo on aina oikeassa kirjoittaessaan laskua. Tähän riittää se, että autossa on vetokoukku niin sitten sitä on ajettu raskaassa käytössä!
Aikoja sitten kun minulla oli eräs Fiat, merkkikorjaamo yritti rahastaa ylimääräisiä jarrukenkiä. Laskuun oli kirjoitettu 8 kpl jarrukenkiä vaikka auton etupyörissä on levyjarrut (eli jarrupalat). Takapyörissä on jarrukengät eli yhteensä 4 kpl:tta eli pyörää kohti 2 kpl:tta. Tästäkin sain pitää PITKÄN neuvottelun korjaamon huoltoneuvojan kanssa kun sen tajunta ei riittänyt autotekniikkaan. Remonttia oli tehty vain takapyörien jarruhin ja senkin laskutus meni väärin. Lopulta korjasivat laskua mutta anteeksipyyntöä ei vaan esitetty.
Varmaa on se, että moni autotekniikkaa tuntematon asiakas maksaa laskun aina kiltisti epäröimättä laskun oikeellisuutta. Minulta ainakin hävisi luottamus tuota merkkikorjaamoa kohtaan. Korjaamoiden taito huolehtii laskun kirjoittamisesta vallan "hyvin".
Jos jakohihnan vaihto tulee eteen niin koeta varmistaa, että osat jotka on vaihdettu laskutetaan, mutta niitä ylimääräisiä haamuosia ei tarvitse laskuun tulla. - kerran joskus ehkä
laskunmaksaja kirjoitti:
Auton käyttäjä ei voi todistella asioita millään tavalla. Autokorjaamo on aina oikeassa kirjoittaessaan laskua. Tähän riittää se, että autossa on vetokoukku niin sitten sitä on ajettu raskaassa käytössä!
Aikoja sitten kun minulla oli eräs Fiat, merkkikorjaamo yritti rahastaa ylimääräisiä jarrukenkiä. Laskuun oli kirjoitettu 8 kpl jarrukenkiä vaikka auton etupyörissä on levyjarrut (eli jarrupalat). Takapyörissä on jarrukengät eli yhteensä 4 kpl:tta eli pyörää kohti 2 kpl:tta. Tästäkin sain pitää PITKÄN neuvottelun korjaamon huoltoneuvojan kanssa kun sen tajunta ei riittänyt autotekniikkaan. Remonttia oli tehty vain takapyörien jarruhin ja senkin laskutus meni väärin. Lopulta korjasivat laskua mutta anteeksipyyntöä ei vaan esitetty.
Varmaa on se, että moni autotekniikkaa tuntematon asiakas maksaa laskun aina kiltisti epäröimättä laskun oikeellisuutta. Minulta ainakin hävisi luottamus tuota merkkikorjaamoa kohtaan. Korjaamoiden taito huolehtii laskun kirjoittamisesta vallan "hyvin".
Jos jakohihnan vaihto tulee eteen niin koeta varmistaa, että osat jotka on vaihdettu laskutetaan, mutta niitä ylimääräisiä haamuosia ei tarvitse laskuun tulla.jälleen yksi salaliiton uhri, voi sinua kurjaa!
- avoin lompakko
Autojen huolto onkin rahastusautomatiikkaa. Et vielä ole oppinut tuntemaan sitä mitä on olla auton käyttäjä Suomessa?
- Hihnat ja kuolema
Suomeen pinttyneessä nastarenkaden käyttövasta seuraa valtaisat pölypilvet teillämme. Tämä teräväsärmäinen pöly tunkeutuu joka rakoon ja mm. kuluttaa nokkahihnat ennen aikojaan aiheuttaen pahoja moottorivaurioita. Näin hihnoja tulee vaihtaa alvariinsa, että vaurioriskiä vähennettäisiin. Lisäksi pöly tappaa ennenaikaisesti noin 1500 suomalaista joka ikinen vuosi. Vielä useampi menettää terveytensä loppuiäkseen.
- osssss
Jos ajat Oulussa ja hihnakone sekä VW tuote niin vaihda 20tkm välein.
- sairas on sairas
osss sä olet sairas.
- Altistaa ihmisen
Oulussa erityisesti kun on käytetty otromursketta asfaltin runkoaineena on auton osien kuluminen nopeaa. Voipi olla myös hupaa ihmisten ja eläinten keuhkoille. Se jää nähtäväksi 20 vuoden altistumisen paikkeilla.
- jyrsijöiden_tarpeisiin
Ei saa pilkata oktomursketta, koska se on erinomainen päällysteaine.
Erinomainen = kestää parhaiten jyrsimien kulutusta. Tämä on valtaväylillä ylivoimaisesti tärkein ominaisuus, mitä asvaltilta vaaditaan. Viis rengasmelusta, kitkakertoimesta, herkkyydestä routavaurioille jne.
- Nastapöly!#%
Nastarengaspölyn johdosta vaihtoväli on Suomessa alle puolet ohjekirjan määristä.
- kitkapellen yritys
no eipä ole.
- agsgrfef
Ei tarvitse vaihdella kylläkään noin usein kevlar jakopäänhihnaa. Kylläpäs on tietämätöntä porukkaa, kun artikuloitu tarkemmin millaisesta hihnasta kyse. :D
- Laverdad_
Kyllä Suomessa on tapahtunut aivan toiseen malliin nokka- akselin käyttöhihnan katkeamisia. Ovat oikein Saksasta saakka käyneet probleemaa katsastamassa. Nastarenkaiden aiheuttama pöly kuluttaa hinat ja hihnapyörät nopesti.
- KivipölyJaSuola
Ja selkeää syytä ei tiedetä tai ei ainakaan julkaistu. Epäiltiin oktomursketta tai suolausta, mutta ei mitään nastapölyä, sellaista kun ei ole olemassakaan.
- suolattu_jyrsijä
KivipölyJaSuola kirjoitti:
Ja selkeää syytä ei tiedetä tai ei ainakaan julkaistu. Epäiltiin oktomursketta tai suolausta, mutta ei mitään nastapölyä, sellaista kun ei ole olemassakaan.
Jooei se pöly ole nastoista peräisin, vaan nastojen pulveroimaa asvaltin pintaa. Puolet katupölystä on tätä, neljännes hiekoitushiekasta ja loput kuivunutta tiesuolaa, peräisin luonnosta, jarrupölyä jne.
- oeijrtnvoqei
Jos vedetään peräkärryä sallituilla nopeuksilla, jakohihna pääsee helpommalla kun ilman peräkärryä. Esim huippunopeudella ajaminen(esim 200kmh) rasittaa hihnaa huomattavasti enemmän kuin kärryn veto. Jakohihna ei rasitu millään tavalla kärryn takia, se vain pyörittää nokka-akselia, ja aukoo venttiileitä, ihan sama mitä sielä auton perässä roikkuu.
- TikiTakoToko
Juuri näin. Sama vaikka vetäis T74 perässä, niin taitaa rasitukset mennä voimansiirrolle. Moottorikin saa rasitusta, mutta ei hihna/ketju.
- korjaamot_itkee
Joskus viime vuosituhannella vaihdoin Carinan jakohihnan 165 000 ajon jälkeen. Suositus oli jotain 100 000. Tällaiset 60 000 km kuulostavat oudoilta. Siis kun vaihdetaan moottoriöljyt niin samalla aina hihna. Ei kai? Nykyään on ketju niinkuin aikoinaan -67 Corollassa. Kestää auton iän niinkuin kutkin, vaihteisto ja tasauspyörästökin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849