Tupakansytytin autoon.

asdfasdf

Autosta puuttuu tupakansytytin joten ajattelin laittaa sellaisen itse.

Ongelmana on, etten tiedä miten se oikeinoptisesti kytketään.

Ajattelin ottaa johdot stereoista, mutta siinä on kolme johtoa: punainen, keltainen ja musta.

Kannattako ottaa plussa punaisesta johdosta vai keltaisesta? toinenhan antaa virran vain kuin avain on lukossa. Saako siihen kytkeä, kestääkö se kuorman?

14

8606

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wehfoWIE

      Laita autoon sopivalle paikalle esim Colt sytkäri, toimii paremmin ja kätevämpi käyttää kun ne auton sähkösytyttimet. Mutta jos tarvit sitä 12v sytkäriliitintä esim virran ottoon laitteiden lataukseen, niin vedä piuha akulta(punainen) ja ota maa(musta) korista. Laita piuhaan sulake.

    • 17+4

      Koska et tiedä itsekään millainen sulake stereoille syöttää, olisi varminta tehdä suora veto akusta. heti akun lähelle sulake ja johdoksi vaikka 2,5mm2 piuha. Tällöin 15A sulake. Sulake on johdon suoja, ei muuta. Ilman sulaketta johto sytyttää tulipalon joutuessaan oikosulkuun esim eristeen hiertyessä runkoa vasten puhki. myös 10A sulake ja 1,5mm2 piuha on ok yhdistelmä. Tällöin kuormitettavuus rajoittuu 100 watin tuntumaan 12V sähköjärjestelmässä. 2,5mm2 johdolla ja 15A sulakkeella saat otettua vastaavasti max n. 180 watin tehon pistokkeesta (teho W=jännite V * virta A). Jos tarvit pistoketta vain puhelimien lataukseen, 10A riittää yltäkyllin. Johdon väriksi punainen ja tupakansytytinpistokkeen keskinastaan. Mustalla yhtä paksulla (mm2) johdolla maa lähimpään ruuvin kantaan auton rungossa. Jos haluat ottaa virtaa kannettavan koneen käyttöön, on suotavaa asentaa paksumpi (=myös kalliimpi) johto. Sulake saa olla pienempikin kuin johto kestää jos sopivaa ei ole muttei toisinpäin. Johto kiinni matkan varrelta nippusiteillä kevyesti johtoa kiristämättä.. Optiikalla ei oo mitään tekemistä tämän kanssa.

      • tuli syttyy

        kytke väliin rele johon ohjausvirta siitä stereoiden johdosta joka saa virtaa virtalukon kautta niin sytytin ei jää päälle ja tyhjennä akkua jos siihen unohtuu jokin sähkö koje kiinni. tai polta autoa jos itse sytyttäjä jää esim. yöksi jumiin.


      • 12+6
        tuli syttyy kirjoitti:

        kytke väliin rele johon ohjausvirta siitä stereoiden johdosta joka saa virtaa virtalukon kautta niin sytytin ei jää päälle ja tyhjennä akkua jos siihen unohtuu jokin sähkö koje kiinni. tai polta autoa jos itse sytyttäjä jää esim. yöksi jumiin.

        Voi olla vaikeampi selittää tavalliselle kun lähtee monimutkaistamaan kytkentöjä. Mutta ideana tuo on hyvä, ellei halua että virta on pistokkeessa jatkuvasti.


      • merkkiliikkeeseen

        Nykyautojen kyseessä ollessa ei saa ottaa mitään suoraan akusta jos ei ole varma että niin saa tehdä.

        Jos autossa on älykäs lataus, niin kaiken virran on kuljettava akunvalvontayksikön kautta tai muuten auton laskelmat voi mennä sekaisin ja alkaa tulla varoituksia esim. huonosta akusta vaikka siihen ei ole aihetta.

        Virta lisävarusteisiin pitää ottaa sulakerasialta tms. paikasta mistä auton valmistaja on hyväksynyt virran otettavaksi. Asiaa kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, mistä kyseisessä autossa saa ottaa virtaa lisävarusteita varten.

        Jos vaikka lisävalot kytketään suoraan akun navasta niin valoja käytettäessä akunvalvonta luulee akkuun menevän latausvirtaa vaikka oikeasti virta menee valoihin. Ja sitten akun varaustilan laskenta menee pieleen, akku voi alivarautua tms. ongelmaa.


      • AuTomaatti
        merkkiliikkeeseen kirjoitti:

        Nykyautojen kyseessä ollessa ei saa ottaa mitään suoraan akusta jos ei ole varma että niin saa tehdä.

        Jos autossa on älykäs lataus, niin kaiken virran on kuljettava akunvalvontayksikön kautta tai muuten auton laskelmat voi mennä sekaisin ja alkaa tulla varoituksia esim. huonosta akusta vaikka siihen ei ole aihetta.

        Virta lisävarusteisiin pitää ottaa sulakerasialta tms. paikasta mistä auton valmistaja on hyväksynyt virran otettavaksi. Asiaa kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, mistä kyseisessä autossa saa ottaa virtaa lisävarusteita varten.

        Jos vaikka lisävalot kytketään suoraan akun navasta niin valoja käytettäessä akunvalvonta luulee akkuun menevän latausvirtaa vaikka oikeasti virta menee valoihin. Ja sitten akun varaustilan laskenta menee pieleen, akku voi alivarautua tms. ongelmaa.

        Kaikiss nykyautoissa ON tupakansytytinliitäntä valmiina.


      • sitroen.
        merkkiliikkeeseen kirjoitti:

        Nykyautojen kyseessä ollessa ei saa ottaa mitään suoraan akusta jos ei ole varma että niin saa tehdä.

        Jos autossa on älykäs lataus, niin kaiken virran on kuljettava akunvalvontayksikön kautta tai muuten auton laskelmat voi mennä sekaisin ja alkaa tulla varoituksia esim. huonosta akusta vaikka siihen ei ole aihetta.

        Virta lisävarusteisiin pitää ottaa sulakerasialta tms. paikasta mistä auton valmistaja on hyväksynyt virran otettavaksi. Asiaa kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, mistä kyseisessä autossa saa ottaa virtaa lisävarusteita varten.

        Jos vaikka lisävalot kytketään suoraan akun navasta niin valoja käytettäessä akunvalvonta luulee akkuun menevän latausvirtaa vaikka oikeasti virta menee valoihin. Ja sitten akun varaustilan laskenta menee pieleen, akku voi alivarautua tms. ongelmaa.

        Sittenhän kaikissa nykyautoissa on perustavaa laatua oleva vika!
        Ei muuta kuin neuvottelemaan korjauksesta tai reilusta hyvityksestä.


      • merkkiliikkeeseen
        sitroen. kirjoitti:

        Sittenhän kaikissa nykyautoissa on perustavaa laatua oleva vika!
        Ei muuta kuin neuvottelemaan korjauksesta tai reilusta hyvityksestä.

        Missä se vika on? Siinäkö ettei saa kytkeä lisävarusteita akun napoihin? Miksi pitäisi saada tehdä niin?

        Esim. seuraavassa mersun kaksoisakkujärjestelmää käsittelevässä ohjeessa kerrotaan seuraavasti sivulla 35. http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W211_technician/319 HO Dual Battery (ACB - ICC) 11-29-02.pdf

        "Adding additional electric accessories:
        When adding accessories always use a power supply that is fused through the
        pre-fuse boxes. This will ensure that the BCM can monitor the current
        consumption accurately.
        DO NOT CONNECT ACCESSORIES DIRECTLY TO BATTERY TERMINALS"

        Ja tässäkin kyse on yli kymmenen vuotta vanhasta autosta eli ei ole kyse mistään täysin uudesta tekniikasta. Eikä kyse ole mistään mersun erikoisominaisuudesta, vaan vastaavia järjestelmiä löytyy paljon muistakin autoista.

        Näissä täytyy myös muistaa, että vaihdettaessa akku erikokoiseen tai -tyyppiseen, täytyy testerillä koodata akunvalvontaan uuden akun tiedot.

        Ilmeisesti tällaiset "sitroen." tyyppiset kytkeskelee mitä sattuu mihin sattuu ja sitten ihmettelee kun mittaristo varoittelee ylimääräistä, akku ei pysy latauksessa tms.

        Akun navoista virtaa ottavan lisälaitteen esim. lisävalojen kuluttaman virran auto laskee menneen akulle ja sitten toteaa jossain vaiheessa akun olevan täynnä tai lataantunut johonkin tiettyyn tasoon ja saattaa esim. laskea latausjännitettä.


      • Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

        Sittenhän kaikissa nykyautoissa on perustavaa laatua oleva vika!
        Ei muuta kuin neuvottelemaan korjauksesta tai reilusta hyvityksestä.

        Mersun ohjekirja kieltää ehdottomasti viraan antamisen ja/tai ottamisen käynnistyskaapaleilla. On kyllä akkukin laitettu sellaiseen paikkaan, ettei napoihin
        pääse käsiksi ( takapenkin alle ) . Virtapiikki kun käräyttää ajotietokoneen, niin tiedossa on rahanmenoa. Kerran edellisen mersun akkunjohto irroitettiin merkkihuollossa, mutta ei asentajan toimesta, kun oli työaika päättynyt. Auto veti ikkunat kiinni, ovet lukkoon ja sireenit päälle...sinne jäi yöksi.
        Käynnistykaapelit voi surutta viedä kierrätyskeskukseen.
        Ei se ole vika se on n ykyaikaa, Ladassa ei sellaista ole.


    • OH-kolmonen

      Ota kaukovalojen johdoista.Mutta JOS ET OSAA älä ota varsinkaan jos ajat.
      Voi ottaa sumuvalostakin jos OSAA !!!

      • KH-olmonen

        Jarruvalosta tai vilkusta paras...


    • Anonyymi

      Vanhassa V 70 romussani ei ole sytkäriä tai tuhkakuppia, pelkkä 12v ulosotto .-

    • Missä nykyautossa EI ole 12 V laiteliitintä, tupakansytyttimellä tai ilman?

      Liitin ei välttämättä ole tupakansytytinliitäntä, mutta sehän ei ole mikään ongelma. Adaptereita saa kaupasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe