paniikkihäiriö vaiko jokin muu?

paniikkijäbä

Elikkäs juu. Olen kärsinyt nyt noin 1 kuukauden sumuisesta/oudosta olosta ja pelkään lähes päivittäin sairastavani jotain. Kaikki alkoi kuukauden takaisesta paniikkikohtauksessa, jossa menin melkein shokkiin, kun luulin, että umpilisäkkeeni puhkesi. Tunsin pientä kipua oikealla alavatsassa, jota on ennenkin tuntunut välillä aina lapsesta saakka ja olen nyt 20 vuotias. Myös ennen kuukauden takaista kohtausta olen saanut 3 paniikkikohtausta, jotka johtuivat nuuskan ja alkoholin sekakäytöstä tunkkaisesta huoneilmasta. 2 niistä iski baarissa ja yksi bussissa. Nyt kuitenkin kärsin lähes joka päivä hetkistä jolloin pelkään kuollakseni sairastani jotain syöpää tai muuta vaarallista tautia. Parin viikon takainen kurkkukipu aiheutti pelkoa kurkkusyövästä ja nyt pelkään aivokasvainta/aivoverenvuotoa. Kuulostaako tämä paniikkihäiriölle vai pitäisikö pelätä jotain aivoverenvuotoa? Muita oireita ei pahemmin ole, kun tajunnun sumuisuus/outo olo ja useat hetkittäiset kuoleman ja kivun pelot.

2

1012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 64564

      Tuskin nyt sentään noin nuorella ihmisellä mitään vakavaa sairautta on, koska ne kestävät vuosia kehittyä huonoista elämäntavoista ja puhkeavat vasta vanhalla iällä. Käy nyt kuitenkin ensiksi lääkärillä tarkastuksessa, niin saat mielenrauhaa noista sairaudenpeloista. Paniikkikohtaus on siis sellainen hetki, jossa sykkeesi nousee, hengitys tihentyy, ajatuksesi pyörivät negatiivisissa asioissa ja sinulla on pakokauhunomainen tarve paeta ahdistavasta tilanteesta. Paniikkihäiriössä on kyse paniikkikohtausten uusiutumisen pelosta, ei niinkään siitä, että pelkäisi sairastavansa jotain. Mutta muista kuitenkin että paniikkikohtaukset ovat 100% vaarattomia ''adrenaliinipurkauksia''. Jos paniikkihäiriö vaivaa, niin siitäkin puhu lääkärille. Hän kyllä osaa auttaa ja ohjata oikeille alan ihmisille.

    • Nelikymppinen mies

      Moi. Minulla alkoi myös tulla paniikkikohtauksen tyyppisiä oireita viime kesänä. Olen reilu nelikymppinen mies ja aiemmin ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa vaikka mielestäni herkkä luonne olenkin.
      Kohtauksia tuli milloin missäkin eikä kaikki liittynyt sosiaalisiin tilanteisiin vaan kohtaus saattoi iskeä kun olin kotona ja nousin sohvalta ylös jolloin päässä alkoi sumenemaan ja sen jälkeen 'paniikkikohtaus. Myös sellaisissa paikoissa joissa oli huono ja hapeton sisäilma sain kohtauksia. Kohtaukset yleensä kesti lyhyen aikaa mutta niistä jäi useammaksi päiväksi sekava ja epätodellinen olotila. Lopuksi olo oli koko ajan niin sekava ja ahdistava etten tullut enää yksin toimeen asunnossani vaan muutin väliaikaisesti vanhempieni luokse asumaan.
      Ahdistuksen ja sekavuuden lisäksi kuvaan astui voimakkaat aistiyliherkkyysoireet. Eli paniikkikohtaus saattoi iskeä esim. yhtäkkisestä äänestä, kirkkaista valoista, liikkuvassa autossa istumisesta jne.

      Aluksi tuntui että pään sumeus ja ahdistus helpotti kun kävin hierottamassa niskan ja selän mutta muutamien kertojen jälkeen sekään ei tuntunut auttavan ahdistukseen. Sitten asiaa selvitellessäni huomasin oireideni sopivan b-vitamiinien puutostiloihin, mm. tiamiinin puutos aiheuttaa ahdistusta, kuuloherkkyyttä, sekavuutta jne. B-6 vitamiinin puutos voi aiheuttaa voimakasta ahdistusta.
      Ihmettelin asiaa kun olen mielestäni syönyt erittäin terveellisesti enkä alkoholiakaan ollut ottanut koko vuoden aikana kuin muutaman oluen verran. Stressiä on kuitenkin ollut paljon ja muita terveysongelmia (mm. suolisto-ongelmaa, väsymystä, voimattomuutta). Lisäksi olen säännöllisesti ottanut pitkävaikutteista B-vitamiinia purkista lähes aina. Aloin epäilemään kuitenkin oireiden puolesta tuota B-vitamiinien puutosta ja muistin aikoinan testanneeni Fitlinen orgaanista B-vitamiinivalmistetta (normaalisti apteekin tuotteet ovat synteettisiä). Sain hankittua sellaista käsiini ja jo yhden päivän jälkeen oireeni alkoivat helpottamaan. Parin päivän jälkeen alkoivat oireet kuitenkin pahenemaan jälleen jolloin otin magnesiumin tuon B-vitamiinin kaveriksi ja olo alkoi jälleen helpottamaan.
      Olin aiemmin kesällä ottanut käyttööni opamoxin ja propralin ahdistusta ja kohtauksia estämään ja orgaanisella b-vitamiinilla ja magnesiumilla pystyin jättämään ne pois kokonaan. Joten näidenkin aineiden puutos kannattaa ottaa huomioon mikäli paniikkikohtauksia alkaa yllättäen tulemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe