Mammutin toimitussisältö

Tytti

Aikaisemmin oli asiaa mammutin taloista. Olemme itse kilpailuttaneet hirsikotoa, kontiota ja mammuttia. Näistä näyttäisi mammutin toimitussisältö muodostuvan laajimmaksi ja hinnaltaan se on mielestäni hyvinkin kilpailukykyinen. Kuitenkin olen nyt lukenut monen valittavan juuri toimitussisällön puutteista. Mitä siitä mielestänne puuttuu, mitä pitäisi osata vaatia lisäksi?

31

14523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heli

Meille on tulossa Mammutin paketti ensi vuonna, kiinnostaa myös...

• Nooh

Toimitussisältöhän on sitä mitä olet pyytänyt. Täyspuuosatoimituksella kauppaan pitäisi kuulua listat ja panelit myös, väliseinätarvikkeet, eristeet jne. NÄITTEN laadussa, paksuudessa ja määrässä on eniten eroja.

Ostajalla ei ole mitään muuta vaikeutta kuin käydä jokainen rivi läpi suurennuslasin kanssa, verrata ja tilata. Helppoa eikö? no EI TODELLAKAAN. Mammutilla on hyvä tavaranlaatu, mutta niin se on muillakin mikäli osaat luetella jokaisen panelin paksuuden ja listan leveyden haluamallasi tavalla joka tarjouspyyntöön. Avainasemassa on myyjä ja vastaava mestarisi. Luetuta paperit heillä!! varsinkin mestarilla. Toinen kiusallinen tekijä on asennus. Mitä tarkoittaa ulospäin valmis? Tai kantavat rakenteet? Tai vesikattoasennus? Toisille vesikatto on aluskate, toisille tiiliasennus.

Talotoimituksessa on n tuhannen erilaista artikkelia ja sinulla on asiakkaana vastuu tarkistaa että ne on tullut talotehtaan tilauksessa, tilausvahvistuksessa ja toimituksessa oikein. Mikäli huomaat virheen liian myöhään, olet "hyväksynyt" sen ja se siitä. kokemusta on.

En siis osaa sanoa mitä "puutteita" toimitussisällössäsi on, tiedät sen itse. Jos et tiedä niin ...voi v..

Itse jos tilaisin NYT hirsipakettia, ostaisin hirret, hirsipanelit ja kattotuolit, asennettuna ja lähtisin puukeskukseen itse, plärättävä ne panelipaketit on kuitenkin itse.

• myös

Ja vaikka kuinka kuvittelet käyneesi toimitusluettelon läpi, niin varmasti jää huomaamatta jotain. Meille kävi niin räystäiden aluslautojen kanssa. Tarkastimme asian myyjän kanssa ennen sopimuksen tekoa ja hänen mielestä kuului erääseen riviin ja kun niitä sitten ei asennettukkaan, saati sitten että laudat olisi kuuluneet kauppaan, jostain kummasta tehdas veti paperit joiden mukaan ei kuulu toimitukseen. Eli kyllä meitä ..setettiin ja kyllä ..ttuttaa! Voin myös sanoa, että asiaa on käyty läpi pitkään ja hartaasti myös muiden 'pikku juttujen' osalta. Valitettava tosiasia on se, että jos jotain puuttuu toimitetusta paketista (esim. lautaa liian vähän), joutuu odottamaan todella pitkiä aikoja. Kun päädyt mihin tahansa toimittajaan, niin katso, että toimitusajat ovat selvästi mainittu. Siis myös pystytyksen kesto ja kuvien toimitus. Hyvä olisi, jos tuntisi sopivan juristin, ainakin Mammutin sopimuspohja vatii sellaista ammattitaitoa. Voithan toki yrittää tyrkyttää omaakin sopimuspohjaa.

Valitettavasti ei ole juuri positiivista sanomista Mammutista, olisin toivotut olevan toisin ja että olisin täällä hehkuttamassa kuinka hienosti hoitivat hommansa.

Ja muista, että vaikka kuinka toimittajat vetoavat hirsitalo ry:n (tai jotain sellaista) ehtoihin, niin kuluttaja ostaessasi kuluttajasuojalaki määrää. Laki mm. sanoo että kaikki sopimuksessa olevat pykälät jotka huonontavat kuluttajan asemaan lakiin nähden ovat pätemättömiä!

Noiden lisäksi joku mainitsi tällaisen firman http://www.biancahouses.com/

En todellakaan osaa sanoa onko noista toisista toimittajista yksikään parempi, valitan. Parhaiten pääset kärryolle toimittajista etsimällä teiden varsilta opastuskylttejä rakennettavista kohteista ja sitten vaan kysymään. Meillä kävi yksi juttelemassa ja taisi jäädä kaupat tekemättä... ja kävimme läpi vain toimitussisällön ja selkeästi näytetyt ongelmakohdat.

Toisaalta, voihan kaikki mennä todella hienostikkin.

Ei muutakuin tsemmppiä rakentamiseen!

• nuuka

kysyä mikä malli? Vai onko omasuunnittelema? Minkä kokoinen ja hintainen?

• Tytti

pyydettiin tarjouspyyntö noin 150 neliöisestä, muunnellusta (osittain siis omasta) mallista. Mammuttipaketti (eli portaat, listat, kaiteet, eristeet ym. ym. tarjouksen mukaan...) hinta 65000, josta lähti heti 5000 pois ja vielä lisää luvattiin pudottaa... mutta nämä keskustelut ovat kyllä saaneet kuitenkin kääntymään kontioon, vaikka malli on pienempi siellä ja hinta sama.

• nuuka
        Tytti kirjoitti:

pyydettiin tarjouspyyntö noin 150 neliöisestä, muunnellusta (osittain siis omasta) mallista. Mammuttipaketti (eli portaat, listat, kaiteet, eristeet ym. ym. tarjouksen mukaan...) hinta 65000, josta lähti heti 5000 pois ja vielä lisää luvattiin pudottaa... mutta nämä keskustelut ovat kyllä saaneet kuitenkin kääntymään kontioon, vaikka malli on pienempi siellä ja hinta sama.

Onko 1 vai 1,5 kerroksinen? Vakioportaat?

Älä vaan kerro kontiolle tuota vaan yritä saada vastaava samaan hintaan ;) Kyllä noissa on katetta...

• Tytti
        nuuka kirjoitti:

Älä vaan kerro kontiolle tuota vaan yritä saada vastaava samaan hintaan ;) Kyllä noissa on katetta...

1,5 kerroksinen... kiitos vinkistä, aloitettiin kontion kanssa neuvottelut...

• Tytti
        nuuka kirjoitti:

Unohtui vielä, että kyseessä asennusvalmiit westwoodin vakioportaat

• nuuka
        Tytti kirjoitti:

Unohtui vielä, että kyseessä asennusvalmiit westwoodin vakioportaat

portaiden asennus?

• voi toimia
        nuuka kirjoitti:

ilman katetta, eikä pitää työntekijöitä. Myös sinun työpaikkasi on tuotettava tai työpaikkasi häviää, etkä sitten osta enää yhtään mitään. Lisäksi olen kyllä väsynyt siihen että näitä talofirmoja, olakoon sitten hirsi- tai muita tuetaan minunkin verorahoillani. Jos ei firma kannata tuotteitaan myymällä, firma nurin ja porukka pihalle. Siis kate on liiketoiminnan perusta.

• nuuka
        voi toimia kirjoitti:

ilman katetta, eikä pitää työntekijöitä. Myös sinun työpaikkasi on tuotettava tai työpaikkasi häviää, etkä sitten osta enää yhtään mitään. Lisäksi olen kyllä väsynyt siihen että näitä talofirmoja, olakoon sitten hirsi- tai muita tuetaan minunkin verorahoillani. Jos ei firma kannata tuotteitaan myymällä, firma nurin ja porukka pihalle. Siis kate on liiketoiminnan perusta.

Ja niin pitääkin olla. Myös myyjällä on mahdollisuus (tieto) paljonko hän voi hintaa pudottaa. Näin ostajana yritän saada mahdollisimman edullisesti. Eli kilpailutan noita eri firmoja. Eli yritän siis saada katteen oikealle tasolle. Jos jollain on liikaa rahaa, niin voihan sen listahinnan maksaa suoraan. Miten muuten noita talofirmoja tuetaan? Siis en ole kuullut toistaiseksi ja olisi ihan kiva tietää asiasta lisää. Niinhän ei pitäisi olla.

• ma vaan
        nuuka kirjoitti:

portaiden asennus?

jos maksaa niin asennus kuuluu, mutta portaiden kokoamisessa ja laitossa meni jotain 3 h kahdella miehellä jotka eivät olleet portaita laittanut.

siitä ei kyllä kannata maksaa ulkopuolisille ja saa laitettua sitten kun on tarves

• jo asuva

Moikka,

Kertoiko Mammutti että toimitukset tulevat parissa erässä, ei siis niin että tilaat muutama viikko ennen sitä mitä tarvitset? Meillä oli pieniä ongelmia saada tavarat suojaan. Pientä ongelmaa oli, mutta tulihan valmiiksi. Talossa ei ole mitään vikaa, mutta joistain asioista jäi todella huono maku.

• heli

Mistä jäi huono maku?

• jo asuva
        heli kirjoitti:

Mistä jäi huono maku?

Katsoppa tuota viestiä tuossa alla, jossa hyvät linkit. Meillä kyllä kävi aivan samalla lailla. On aika ikävää kun asioista keskustellaan huutamalla, varsinkin kun kyseessä on omistaja. Mihinkäs sitten olet yhteydessä, kun haluat keskustella asioista järkevästi?

• heli

Voivoi... ei hyvältä kuulosta. Ja oma talo on jo tilattu Mammutilta. Heidän toimintaansa haukutaan myös talopaketti.net -keskusteluissa.
        Löytyiskö yhtään tyytyväistä, löytyyhän...?

• kauppaa suunnitteleva

Oliko teillä mammutin kautta pystytysporukka?

Minkälainen pystytysporukka oli?

• N/A
        heli kirjoitti:

Voivoi... ei hyvältä kuulosta. Ja oma talo on jo tilattu Mammutilta. Heidän toimintaansa haukutaan myös talopaketti.net -keskusteluissa.

Hyvä pystytys mestari valvomaan KOKO kehikon pystytystä. Ei välttämättä tarvitse olla "vastaava mestari". Vaan joku joka tuntee hirsirakentamisen yksityiskohtia ja osaa lukea piirustuksia. On vaikeampaa saada porukka korjaamaan virheitä kuin tekemään ne kunnolla alusta asti. Toimitusten puutteiden kanssa voi ehkä elää mutta rakenteellisten virheiden korjaaminen ulkopuolisilla on kallista jos edes mahdollista. Toivo parasta, varaudu pahimpaan :)

• N/A
        N/A kirjoitti:

Hyvä pystytys mestari valvomaan KOKO kehikon pystytystä. Ei välttämättä tarvitse olla "vastaava mestari". Vaan joku joka tuntee hirsirakentamisen yksityiskohtia ja osaa lukea piirustuksia. On vaikeampaa saada porukka korjaamaan virheitä kuin tekemään ne kunnolla alusta asti. Toimitusten puutteiden kanssa voi ehkä elää mutta rakenteellisten virheiden korjaaminen ulkopuolisilla on kallista jos edes mahdollista. Toivo parasta, varaudu pahimpaan :)

http://kalleria.tainio.net/Taloprojekti/p5103195

• jo asuva
        kauppaa suunnitteleva kirjoitti:

Oliko teillä mammutin kautta pystytysporukka?

Minkälainen pystytysporukka oli?

...oli Mammutin pystytysporukka. Tai itse asiassa useampia. Niihin ei pysty vaikuttamaan vaan sieltä tulee mitä sattuu. Yksi niistä oli kyllä hyvä ja korjaili sitten edellisten jälkiä.

• jo asuva
        heli kirjoitti:

Olemme kyllä taloon tyytyväisiä. Itse suunnittelimme ja putkimiestä lukuunottamatta kaikki muut tekivät hyvää (kiitettävää) jälkeä. Mammuttiin en vain ole tyytyväinen. Toivon että voit tuossa reilun vuoden päästä kirjoittaa palstalle; kaikki meni kuten piti.
        Voithan jo nyt aloittaa kaikkien papereiden läpilukemisen ja yrittää etsiä epäselviä asioita tai sellaisia asioita puuttuu ja yrittää saada niitä sovittua jo etukäteen tai ainakin valmistautua mahdollisuuksien mukaan.
        Otitteko muuten standardipaketin vaiko itsesuunnitellun? Luulisi, että standarsihomma kävisi edes Mammutilta.

• heli
        jo asuva kirjoitti:

Olemme kyllä taloon tyytyväisiä. Itse suunnittelimme ja putkimiestä lukuunottamatta kaikki muut tekivät hyvää (kiitettävää) jälkeä. Mammuttiin en vain ole tyytyväinen. Toivon että voit tuossa reilun vuoden päästä kirjoittaa palstalle; kaikki meni kuten piti.
        Voithan jo nyt aloittaa kaikkien papereiden läpilukemisen ja yrittää etsiä epäselviä asioita tai sellaisia asioita puuttuu ja yrittää saada niitä sovittua jo etukäteen tai ainakin valmistautua mahdollisuuksien mukaan.
        Otitteko muuten standardipaketin vaiko itsesuunnitellun? Luulisi, että standarsihomma kävisi edes Mammutilta.

Meillä pohjaratkaisu on oma, ulkoasu yhden valmiin mallin mukaan. Toivotaan parasta...
        Kontio oli meilläkin loppusuoralla, mutta Mammuttiin päädyttiin kun tuntui enemmän "meidän talolta" ja hintakin oli vähän edullisempi.

• olen
        heli kirjoitti:

Meillä syksyllä valmistui uusi Mammutti-kotimme. Tyytyväisyytemme on 99% (jos nyt näin voisi ilmaista).

Itse suunniteltiin pohjaratkaisu ja piirrätettiin arkkitehdillä.

Naapuritontille valmistuu myös pian Mammuttihirsi talo. Mitäs nyt heidän kanssa ollaan ajatuksia vaihdettu, niin olen ymmärtänyt, että tyytyväisiä ovat hekin.

• N/A
        olen kirjoitti:

Meillä syksyllä valmistui uusi Mammutti-kotimme. Tyytyväisyytemme on 99% (jos nyt näin voisi ilmaista).

Itse suunniteltiin pohjaratkaisu ja piirrätettiin arkkitehdillä.

Naapuritontille valmistuu myös pian Mammuttihirsi talo. Mitäs nyt heidän kanssa ollaan ajatuksia vaihdettu, niin olen ymmärtänyt, että tyytyväisiä ovat hekin.

Kaikille niitä virheitä sattuu :)

• tehtaalle 30 km

me rakensimme kesällä 2003 mammutin talon ja olimme kyllä tosi tyytyväisiä mammutin toimintaan. paketissa tullu materiaali hyvälaatusta ja riittävästi lukuunottamatta puumerkiltä tullutta hirsipanelia jossa oli yksi erä tosi huonoa asia saatiin hoidettua mammutin /puumerkin kanssa kuntoon.

kyllä mammutilla suhtautuminen rakentajaan on hyvä ei ole pelkästään rahat pois asennetta, ovat kiinnostuneita ja kyselevät kuulumisia viimeisenkin maksuerän jälkeen...

• jo asuva

Kiva kuulla. Ja varmasti onnistuneita projekteja on pakko olla enemmänkin. Meihin ei taas olla oltu missään yhteyksissä missään vaiheessa. Luvatut rakennusliivit jäi tulematta :(
        Pitikö myyjä yhteyttä vaiko tehdas?
        Oliko teillä muuten valmispaketti vai itse suunniteltu? Mulle on jäänyt jotenkin kuva, että kun suunnittelee itse / muuntelee pakettia, alkaa ongelmat tavaroiden suhteen.
        Saattaa tietysti olla että välimatkakin vaikuttaa, meiltä on todella paljon pidempi matka.

• 30 km tehtaalle
        jo asuva kirjoitti:

Kiva kuulla. Ja varmasti onnistuneita projekteja on pakko olla enemmänkin. Meihin ei taas olla oltu missään yhteyksissä missään vaiheessa. Luvatut rakennusliivit jäi tulematta :(
        Pitikö myyjä yhteyttä vaiko tehdas?
        Oliko teillä muuten valmispaketti vai itse suunniteltu? Mulle on jäänyt jotenkin kuva, että kun suunnittelee itse / muuntelee pakettia, alkaa ongelmat tavaroiden suhteen.
        Saattaa tietysti olla että välimatkakin vaikuttaa, meiltä on todella paljon pidempi matka.

meillä oli itsesuunniteltu 1 1/2 kerroksinen malli. aika perus/ perinteinen malli mutta oli jotain omia ratkaisuja joita halusimme.... ja myös saimme.

meidän projektista kuulumisia on kyselly myyjä / TJ ja firman muutkin myyjät on kyselly kuulumisia kun ollaan nähty jossain päin maakuntaa.

Uskallan suositella mammuttia kyllä kavereille ja sukulaisillekkin.

• Andante

Tuttavapiiriimme kuuluvista perheistä seitsemällä rakennusprojekti eri vaiheessa. Näistä viidelle, itse mukaan lukien tulee hirsitalo. Me ollaan valittu Mammutti ja nyt kauhun sekaisin tuntein ootellaan mitä tästä kaikesta tulee......
      Noh, ne ekat tuttavat valitsi Rantasalmen ekorexin, siellä ei ihan ilman kommelluksia ole valmista tullut. Todella asennusporukat olleet erilaatuisia. Heiltä ensimmäinen Rantasalmen suosittelemaa pystytysporukka "hävisi maan alle" pari viikkoa ennen töiden alkua. Oli työ ja tuska saada uusi porukka. Kaikenlaista pientä propleemaa ollut mm.ikkunat asennettiin väärin jne.

Toiset tuttavat ottivat kevythirsitalon Tiimatuvat firmasta, heillä on kaikki mennyt erinomaisen hyvin. Toimitukset pelannut ja rakentajat olleet alan taitureita, parhaimmistoa.

Kolmannet tilasivat Kontion, kehuvat kaikkea, paitsi jotta toimituksessa oli kömmähdys kattolyhdyn kanssa... Hirret eivät sopineet yhteen ja lopputuloksena siitä tuli erittäin kallis lyhty, mutta ei hätää KONTIO maksoi itse virheensä!!!!

Yhdet tutut otti Maanhongan talon, heilläkin ollut lievää ylämäkeä tähän asti. Toimituksen kanssa takunneet ja hirret olleet osin virheellisiä.

Niinpä tässä katsellaan kaikessa rauhassa miten käy. Yleisesti olen miettinyt olisiko hirsitalojen suuri kysyntä vaikuttanut näihin virheisiin, ettei ehditä panostaa riittävästi laatuun kun kysyntää on paljon ja kilpailu kovaa?

• punahonka

Mielenkiintoista luettavaa, itse kun olemme asuneet jo n. viisi vuotta Lapin punahongan hirsitalossa ja tänä kesänä tilattiin sieltä myös autotalli/varasto rakennus. Kummassakin pystytys tapahtui just niin ku piti, tavara riitti, ja jos tarvi jotain lisää niin soitto vaan ja se oli parin päivän päästä meillä.Erittäin laadukasta tavaraa, ystävällinen palvelu ja ennen kaikkea hinta/laatu suhde paikallaan.Meillä myös on ystävä perheellä "mammutti-kokemus":hirret laskeutuneet jostakin niin että päivänvalo paistaa, vinkka käy nurkista ja lattian rajassa talvella mittari näyttää muutaman miinus asteen. Firman "miehet" käyneet katsomassa ja vikaa ei muka ole, hmm eikä oikein korjattavaakaan. Kun asia meni lakimiehelle, sitten myönnettiin virhe mutta edelleen korjaamatta.

• punahonka 2

Punahongalla on ainakin tavara ollut hyvää ja ensiluokkaista meidänkin mielestä.
        Pystytys kävi rivakasti ja osat sopi paikalleen.
        Kannattaa kysyä tarjousta myös Lapin punahongalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2905
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1195
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      937
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      157
      811
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      764
    Aihe