Keisariajan 1 markan setelit?

Mikonpoika.

Tuttavalla on 3 kpl 1 markan seteliä keisariajalta. Mistä saa tietää niitten keräilyarvon?

4

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvisi. Kuten esim. vuosiluku ja setelin kunto.

      kunnosta tarvisi tietää onko paperi pehmeää,repeymiä/reikiä sekä taitokset ja rypyt
      Tuo kunto vaikuttaa ihan oleellisesti setelin arvoon.

      • Mikonpoika

        1. 1 Markka kullassa 1915 Sarja A. Setelin tausta tyhjä. Taitos näkyy selvästi. Kulunut, reunoissa pientä lovea.

        2. 1 Markka kullassa 1916 Taitos näkyy, siinä pieni repeämä. Kulunut ja reunat kuten yllä.

        3. 25 penniä 1918. Taitos näkyy vähän. Hyväkuntoisin näistä kolmesta.


      • Mikonpoika kirjoitti:

        1. 1 Markka kullassa 1915 Sarja A. Setelin tausta tyhjä. Taitos näkyy selvästi. Kulunut, reunoissa pientä lovea.

        2. 1 Markka kullassa 1916 Taitos näkyy, siinä pieni repeämä. Kulunut ja reunat kuten yllä.

        3. 25 penniä 1918. Taitos näkyy vähän. Hyväkuntoisin näistä kolmesta.

        1. Tämä markan seteli on tarkoitettu alunperin väliaikaiseksi maksuvälineeksi. Siitä johtuu että tuo setelin tunnuspuoli on tyhjä.
        Tätä A-sarjaa on kahta eri mallia toisessa on 7:n numeroa ja viimeksi painetuissa 8:numeroa. Näitä kahta mallia on painettu yhteensä 12,5 miljoonaa kpl.
        Seteli laskettiin liikkeeseen vuonna 1916.
        Mutta rahallinen arvo on ainoastaan yhden euron paikkeilla.

        2. Tätä markan seteliä on myös kolmea eri variaatiota. Samanlailla 7: ja 8:n sarjanumeroa kuten ylläolevassa 1915 mallissa.
        Lisäksi tulee tuo Kansanvaltuuskunnan painama seteli jonka tunnistaa sarjanumerosta joka on numeroiden 20232001-20880000 välillä.
        Lisäksi harvinaisempia ovat sarjanumerot: 18288001-18378000. Jotka painettiin ja laskettiin liikkeeseen itsenäisyyspäivänä 6.12 1917
        Hinta tuolle setelille on niin ikään 1 euron paikkeilla. Paitsi tuo kansanvaltuuskunnan painama joka on noin 10-15 euron tuntumassa.

        3. Tätä 25 pennin seteliä on valmistettu vuosina 1918-1920 noin 20 miljoonaa kappaletta. Tuollaisen hyväkuntoisen setelin arvo on noin 4-5 euroa.

        Eli eipä noilla nyt ikäväkyllä suurta rahallista arvoa ole. Mutta kirjoittelinpa nyt aikani kuluksi vähän kyseisten rahojen taustaa.


      • Mikonpoika.
        cevy kirjoitti:

        1. Tämä markan seteli on tarkoitettu alunperin väliaikaiseksi maksuvälineeksi. Siitä johtuu että tuo setelin tunnuspuoli on tyhjä.
        Tätä A-sarjaa on kahta eri mallia toisessa on 7:n numeroa ja viimeksi painetuissa 8:numeroa. Näitä kahta mallia on painettu yhteensä 12,5 miljoonaa kpl.
        Seteli laskettiin liikkeeseen vuonna 1916.
        Mutta rahallinen arvo on ainoastaan yhden euron paikkeilla.

        2. Tätä markan seteliä on myös kolmea eri variaatiota. Samanlailla 7: ja 8:n sarjanumeroa kuten ylläolevassa 1915 mallissa.
        Lisäksi tulee tuo Kansanvaltuuskunnan painama seteli jonka tunnistaa sarjanumerosta joka on numeroiden 20232001-20880000 välillä.
        Lisäksi harvinaisempia ovat sarjanumerot: 18288001-18378000. Jotka painettiin ja laskettiin liikkeeseen itsenäisyyspäivänä 6.12 1917
        Hinta tuolle setelille on niin ikään 1 euron paikkeilla. Paitsi tuo kansanvaltuuskunnan painama joka on noin 10-15 euron tuntumassa.

        3. Tätä 25 pennin seteliä on valmistettu vuosina 1918-1920 noin 20 miljoonaa kappaletta. Tuollaisen hyväkuntoisen setelin arvo on noin 4-5 euroa.

        Eli eipä noilla nyt ikäväkyllä suurta rahallista arvoa ole. Mutta kirjoittelinpa nyt aikani kuluksi vähän kyseisten rahojen taustaa.

        Naapuri pyysi kiittämään selonteosta. Harvoinhan niitä rikkauksia on tarjolla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe