kokemuksia VASEKTOMIASTA ?

sipajallis

Olen 39v mies, eronnut viitisen vuotta sitten, tällä hetkellä ilman suhdetta. Ajatus siitä että joku nainen jonka biologinen kello tikittää, tekee salaa oharit, hirvittää.

Harkitsen vakavasti vasektomiaa eli steriloimista, mutta vähän vielä arveluttaa. Onko sinulle tehty moista operaatiota, missä ja mihin hintaan? Tiedän että se on varsin hinnakas operaatio yksityisellä puolella, mutta onko laatu sama julkisella sektorilla? Jonotusaika? Voisitko suositella - mitä haittoja on ilmentynyt - jos ollenkaan? Mihin ne siittiöt oikein päätyvät kun eivät pääse poistumaan kehosta luonnollista reittiä pitkin, kun johtimet on katkaistu?

Etukäteen tiedosta kiitollinen

154

44573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannah

      Käytä kumia pliiis. Ettet saa tautia siis. (älytön riimitys)

      • sipajallis

        Ideana ei olekaan keräillä turhia kaatoja ja altistua taudeille, vaan kyllä tässä on vakaa aikomus päästä taas vakituiseen intohimosuhteeseen. Pointti olisi siinä, että nautintoa haittaavia kumeja ei tarvitsisi käyttää, ja voisihan potentiaalinen naisystävä arvostaa sitä, jos ehkäisy olisi vaihteeksi miehen harteilla.

        Voidaan toki miettiä, onko mitään järkeä lähteä suhteeseen, jossa on edes teoreettinen mahdollisuus sille että nainen tekee oharit eli hankkiutuu raskaaksi vastoin yhteistä sopimusta. Vähän olen vaan tullut varovaiseksi, kun tiedän näinkin käyneen. Olen olemassa oleville lapsilleni erittäin hyvä isä, ja se on pistetty lähipiirissäni merkille.

        Kiitän vastauksista, täytyy vähän selvittää asiaa lisää ja mahdolisesti varata aika. Olihan mulla jo kertaalleen 4-5 vuotta sitten aika varattuna yksityiselle puolelle, mutta sillä kerralla meni pupu pöksyyn...


      • mp61
        sipajallis kirjoitti:

        Ideana ei olekaan keräillä turhia kaatoja ja altistua taudeille, vaan kyllä tässä on vakaa aikomus päästä taas vakituiseen intohimosuhteeseen. Pointti olisi siinä, että nautintoa haittaavia kumeja ei tarvitsisi käyttää, ja voisihan potentiaalinen naisystävä arvostaa sitä, jos ehkäisy olisi vaihteeksi miehen harteilla.

        Voidaan toki miettiä, onko mitään järkeä lähteä suhteeseen, jossa on edes teoreettinen mahdollisuus sille että nainen tekee oharit eli hankkiutuu raskaaksi vastoin yhteistä sopimusta. Vähän olen vaan tullut varovaiseksi, kun tiedän näinkin käyneen. Olen olemassa oleville lapsilleni erittäin hyvä isä, ja se on pistetty lähipiirissäni merkille.

        Kiitän vastauksista, täytyy vähän selvittää asiaa lisää ja mahdolisesti varata aika. Olihan mulla jo kertaalleen 4-5 vuotta sitten aika varattuna yksityiselle puolelle, mutta sillä kerralla meni pupu pöksyyn...

        Hienoa lukea kerrankin noin vastuullisesta ihmisestä. Jos olet aivan varma ettet enää halua lapsia niin mene ihmeessä sterilisaatioon. Jostain kumman syystä on vallalla käsitys että se on aina naisen tehtävä.
        Ainakin mitä minä olen kuullut on että toimenpide on aika yksinkertainen ja ei siitä ole mitään haittaa ollut jälkeenpäin. Tsemppiä!


      • jokkis66

        kuohituille tulee kimeä ääni , rinnat kasvavat ja saattaa tulla maitoa, en kyllä suosittelis pahimmalle vihamiehellekkään


      • kalanruoto
        jokkis66 kirjoitti:

        kuohituille tulee kimeä ääni , rinnat kasvavat ja saattaa tulla maitoa, en kyllä suosittelis pahimmalle vihamiehellekkään

        no mitä uusi nuorikko-adelaine meinaa..


      • mai47

        Olen ollut avioliitossa leikatun miehen kanssa, nyt ero menossa, ei koskaan halua. On kuin meidän leikattu kolli toisiin tyttökissoihin nähden. En yleistä, joku voi säilyttää tunne-elämänsä.


      • Anonyymi
        jokkis66 kirjoitti:

        kuohituille tulee kimeä ääni , rinnat kasvavat ja saattaa tulla maitoa, en kyllä suosittelis pahimmalle vihamiehellekkään

        Sä taidat olla yksi eunukeista


      • Anonyymi
        jokkis66 kirjoitti:

        kuohituille tulee kimeä ääni , rinnat kasvavat ja saattaa tulla maitoa, en kyllä suosittelis pahimmalle vihamiehellekkään

        Huonoja luuloja. Piuhat poikki ja ei sen kummempia. Muutamapvä tuntemuksia. Huoleton poika.


      • Anonyymi
        sipajallis kirjoitti:

        Ideana ei olekaan keräillä turhia kaatoja ja altistua taudeille, vaan kyllä tässä on vakaa aikomus päästä taas vakituiseen intohimosuhteeseen. Pointti olisi siinä, että nautintoa haittaavia kumeja ei tarvitsisi käyttää, ja voisihan potentiaalinen naisystävä arvostaa sitä, jos ehkäisy olisi vaihteeksi miehen harteilla.

        Voidaan toki miettiä, onko mitään järkeä lähteä suhteeseen, jossa on edes teoreettinen mahdollisuus sille että nainen tekee oharit eli hankkiutuu raskaaksi vastoin yhteistä sopimusta. Vähän olen vaan tullut varovaiseksi, kun tiedän näinkin käyneen. Olen olemassa oleville lapsilleni erittäin hyvä isä, ja se on pistetty lähipiirissäni merkille.

        Kiitän vastauksista, täytyy vähän selvittää asiaa lisää ja mahdolisesti varata aika. Olihan mulla jo kertaalleen 4-5 vuotta sitten aika varattuna yksityiselle puolelle, mutta sillä kerralla meni pupu pöksyyn...

        Onhan niillä yksityisillä iha; sama koulutus kun muillakin lääkäreillä . Moni yksityinen tekee osa työtä jossain terveyskeskuksessa ja sitten toisen osan omalla praktiikallaan


      • Anonyymi
        jokkis66 kirjoitti:

        kuohituille tulee kimeä ääni , rinnat kasvavat ja saattaa tulla maitoa, en kyllä suosittelis pahimmalle vihamiehellekkään

        Ei tule ainoastaan pieni nipsaus elimiin ei sen kummempaa. Onhan niitä ollut sellaisiakin että ovat katuneet vasektomian tekoa, kun ovat löytäneet elämänsä naisen. Joten asiassa on nuåiin hyvät kun huonotkin puolet , kuten kaikissa muissakin asioissa


      • Anonyymi
        jokkis66 kirjoitti:

        kuohituille tulee kimeä ääni , rinnat kasvavat ja saattaa tulla maitoa, en kyllä suosittelis pahimmalle vihamiehellekkään

        Ei pidä paikkaansa pelle!


    • m46

      Minulle on ko operaatio tehty joitakin vuosia sitten julkisella puolella. Haittoja en ole huomannut.
      Aamulla sairaalaan ja illalla pois.

      • omg_omg

        Ja pallit vähän mustelmilla toimenpiteen jälkeen


      • Anonyymi
        omg_omg kirjoitti:

        Ja pallit vähän mustelmilla toimenpiteen jälkeen

        Pallit hellänä muutamia päiviä. Mopp keulii taas pirteästi vaikka ei öljyä nii paljon putkesta tuukkaan..


    • tyytyväinen tuhkamuna

      mulle on tehty vasektomia.tehtiin muutama vuosi sitten kunnallisella puolella,en muista jonotusaikaa mutta ei ollut mielestäni pitkä ja muistaakseni polimaksulla.sairaalassa olin noin pari tuntia.
      aluksi tehtiin joku haastattelu jossa kysyttiin miksi haluan kyseisen toimenpiteen ja olenko aivan varma asiasta jne.
      siittiöiden tuotanto lakkaa ajan mittaan kokonaan.
      haittapuolia ei ole ollut.tosin lisääntyminen on vähän vaikeaa jos sitä nyt haittana voi tälläsen lapsikatraan isänä pitää:)

    • JOs

      Sillon ko mä tota kyselin julkiselta, niin:

      "Voin mä sut laittaa jonoon, mutku Jorvissa (HUS) ei kukaan tee noita leikkauksia...".

      En sitten mennyt jonoonkaan.

    • Bulibubu

      Itse olen 35 v. ja olen teettänyt vasektomian. Ainoa oire oli että ekan kerran ei ollut onnistunut, toka kerta meni ihan OK. Siittiöt menee elimistön mukana. Jonnekin ne menee niilläkin ketkä ei harrasta tätä petivalssia.

    • 4 x isä

      Piuhat pantiin poikki n. 5 vuotta sitten. Itse toimenpide sujui suht okei, vähän ilkeältä tuntui kun koukulla pussin sisältöä ronkittiin, mutta se on kuulemma aika harvinaista että mitään tuntee. Itse toimenpiteessä viilletään pussiin molemmin puolin viilto, jonka kautta vedetään siemenjohdin ulos ja tehdään siihen lenkki joka puristetaan kiinni jollain nipsulla. Sen purkaminen lapsen saantitarkoitusta varten onkin sitten hankalampi juttu; tulos ei välttämättä ole toivottava. Eikä siinä mitään kyllä mies tuon verran kestää kun tietää edut. Nopea keikka; aamulla sisään illalla kotiin. Ei enää ipanoita! Yes! Kun olet vakaasti sitä mieltä ettet enää missään tapauksessa halua lisääntyä on vasektomia hiton hyvä juttu. Pati lentää aivan niinkuin ennenkin; ei mitään vaikutusta tempun tekoon, makukin kuulemma yhtä ällöttävä kuin ennenkin....

      :oD

    • kari

      12 vuotta sitten peijas rekolan sairaalassa ja en mitään haittapuolia asiassa ole löytänyt. vakisuhteessa kun on niin voi huoletta harrastaa seksiä

    • sipajallis

      Kiitoksia kaikille jotka olette viitsineet vastata kyselyyni. Olen nyt tutkinut asiaa netistä ja kirjallisuudesta, ja muuta haittapuolta en ole juuri löytänyt kuin sen, että operaatio saattaa hienoisesti lisätä eturauhassyövän riskiä, mutta voihan PSA-arvon käydä testauttamassa aika ajoin kaiken varalta. Teetän operaation eräällä yksityisellä lääkäriasemalla joko joulukuussa kun veronpalautukset ovat tilillä, tai viimeistään ensi kesänä - on muuten aika erikoinen 40-vuotislahja itselleni, eikö?

      • Eila

        ...täysin varma, ettet halua yhtään lasta, homma on hanskassa toistenkin neuvoilla.

        Jos kuitenkin on esim 5% mahdollisuus, että haluaisitkin lisää lapsia oikean naisen kanssa, otapa selvää, voisiko siittiöitäsi varastoida. En muista, olenko juuri sterilointitilanteissa kuullut moisesta vaihtoehdosta, mutta muistelen kuulleeni, että esim joissakin sairaustapauksissa, joissa hoidossa on on ollut hedelmättömyysriski, on saatettu spermaa varastoidakin. Siis tästä en todellakaan ole varma, mutta voihan siitä ottaa selvää.

        Tämän kerron siksi, että kun kuulin (onneksi ajoissa, ennen kuin juttu oli vakavampi) erään miehen sterilisaatiosta, en edes ajatellut mitään vakavaa hänen kanssaan vaan vetäydyin takavasemmalle. Sain sittemmin elämäni miehen kanssa kaksi lasta.


      • bffdgnbf
        Eila kirjoitti:

        ...täysin varma, ettet halua yhtään lasta, homma on hanskassa toistenkin neuvoilla.

        Jos kuitenkin on esim 5% mahdollisuus, että haluaisitkin lisää lapsia oikean naisen kanssa, otapa selvää, voisiko siittiöitäsi varastoida. En muista, olenko juuri sterilointitilanteissa kuullut moisesta vaihtoehdosta, mutta muistelen kuulleeni, että esim joissakin sairaustapauksissa, joissa hoidossa on on ollut hedelmättömyysriski, on saatettu spermaa varastoidakin. Siis tästä en todellakaan ole varma, mutta voihan siitä ottaa selvää.

        Tämän kerron siksi, että kun kuulin (onneksi ajoissa, ennen kuin juttu oli vakavampi) erään miehen sterilisaatiosta, en edes ajatellut mitään vakavaa hänen kanssaan vaan vetäydyin takavasemmalle. Sain sittemmin elämäni miehen kanssa kaksi lasta.

        Päätöshän on miehen. Jos nainen ei hyväksy, vaihtakoot miestä.

        Itse aion hankkia sterilisaation vasektomian kautta. Olen päättänyt, ettenhalua tähän maailmaan yhtään ipanaa siittää. Maa pursuaa adoptiovanhempia tarvitsevia, joten aion adoptoida lapsia.


      • Ehkä tai sitten ei
        bffdgnbf kirjoitti:

        Päätöshän on miehen. Jos nainen ei hyväksy, vaihtakoot miestä.

        Itse aion hankkia sterilisaation vasektomian kautta. Olen päättänyt, ettenhalua tähän maailmaan yhtään ipanaa siittää. Maa pursuaa adoptiovanhempia tarvitsevia, joten aion adoptoida lapsia.

        Harkinnut asiaa siltä kannalta, että jos piuhat poikki niin emäntä voisi jättää kierukat ja pillerit.

        Järki sanoo, että ei lääketieteellistä haittaa, ja ketjun miehet kommentoineet, ettei haittaa.

        Mutta sitten se henkinen puoli. Onko toimenpiteen käyneillä ollut henkisiä "vaikeuksia" kun joku osa, isompi tai pienempi osa miehuudesta jäänyt pois?


      • Eikä kaduta
        Ehkä tai sitten ei kirjoitti:

        Harkinnut asiaa siltä kannalta, että jos piuhat poikki niin emäntä voisi jättää kierukat ja pillerit.

        Järki sanoo, että ei lääketieteellistä haittaa, ja ketjun miehet kommentoineet, ettei haittaa.

        Mutta sitten se henkinen puoli. Onko toimenpiteen käyneillä ollut henkisiä "vaikeuksia" kun joku osa, isompi tai pienempi osa miehuudesta jäänyt pois?

        Siemenjohtimeni katkaistiin jo yli vuosikymmen sitten. Operaatio tehtiin julkisella puolella, se oli helppo eikä mitään konplikaatioita tullut. Syyt tähän päätökseen olivat ne, että ensin yritettiin ottaa ämpäriä pois alta pariinkiin otteeseen eikä se auttanut, niin ei auttanut muu kuin pistää hana lopullisesti kiinni. Heti operaation jälkeenkään asia ei sinällään haitannut, vaikka se mielessä toki ajoittain kävi. Nykyään sitä enää tuskin muistaa. Onko se vaikuttanut esim. seksuaaliseen aktiivisuuteen, niin vaikea mennä sanomaan - siihen kun vaikuttavat niin monet muutkin tekijät. Veikkaan, ettei juurikaan. Tarvittaessa mälli lentää ihan yhtä iloisesti ...


      • jojkjkjkjkjkj
        Ehkä tai sitten ei kirjoitti:

        Harkinnut asiaa siltä kannalta, että jos piuhat poikki niin emäntä voisi jättää kierukat ja pillerit.

        Järki sanoo, että ei lääketieteellistä haittaa, ja ketjun miehet kommentoineet, ettei haittaa.

        Mutta sitten se henkinen puoli. Onko toimenpiteen käyneillä ollut henkisiä "vaikeuksia" kun joku osa, isompi tai pienempi osa miehuudesta jäänyt pois?

        Itse kävin muutama vuosi sitten kun lapsiluku alkoi olla "täynnä". Homma sujui nips-naps, pari päivää jomotti. Ihmekö tuo. Vaimo oli aivan otettu panoksestani kun nyt ei tarvitse käyttää mitään. Niinpä hän onkin kyllä usein munissa kiinni. Mälli lentää ihan yhtä lailla toista korvaan kuin ennenkin eikä henkiselläkään puolella ole havaittu mitään.


      • miehen työ
        bffdgnbf kirjoitti:

        Päätöshän on miehen. Jos nainen ei hyväksy, vaihtakoot miestä.

        Itse aion hankkia sterilisaation vasektomian kautta. Olen päättänyt, ettenhalua tähän maailmaan yhtään ipanaa siittää. Maa pursuaa adoptiovanhempia tarvitsevia, joten aion adoptoida lapsia.

        tapatte yhteiskunnan pelkästään tommosilla tekosilla.


      • ei ongelmaa
        Ehkä tai sitten ei kirjoitti:

        Harkinnut asiaa siltä kannalta, että jos piuhat poikki niin emäntä voisi jättää kierukat ja pillerit.

        Järki sanoo, että ei lääketieteellistä haittaa, ja ketjun miehet kommentoineet, ettei haittaa.

        Mutta sitten se henkinen puoli. Onko toimenpiteen käyneillä ollut henkisiä "vaikeuksia" kun joku osa, isompi tai pienempi osa miehuudesta jäänyt pois?

        Jännä tämä henkinen puoli.Olen kyllä nainen,mutta satuin eksymään tännekin palstalle.Minulle tehtiin sterilisaatio reilu 30-vuotiaana,lapsia oli jo viisi ja ero tulossa,joten halusin olla varma,että lapsia ei enää tule,suuri urakka jo edessä muutenkin.En ole koskaan tuntenut itseäni vähemmän naiseksi tuon asian takia.Yksineloa oli reilut 10 vuotta ja nykyisellä miehelläni oli omat lapsensa hankittuina,eli asia ei ole ollut ongelma missään vaiheessa.


      • Anonyymi

        Onhan se hieno lahja missä tunnetta mukana


    • hopotihoijjaa...

      murjastiin noin 10v sitten PKKS-JOENSUU ja jonotus oli jokunen kuukausi, toimenpide kesti jonotuksineen 1h ja kivuton juttu lekurina oli naislääkäri joka teki meitsistä ruunan, pari viiltoa säkkeihin ja sentin pätkä siemenjohdinta pois ja tikitkillä kiinni, pallit oli hiukka arat jonkun viikon mutta sitten kalikka pelas kuin ennen, keuliminen onnistui hyvin ja mällit lensi ilman siittiöitö hyvin(muijja tyytyväinen) sitten kuukauden päästä kävin viemässä näytteen siemennesteestä joka todettiin puhtaaksi ilman siittiöitä, siis toimenpide onnistui, sen saa takaisinkin mutta ei 100% varmuudella (LETKUTKIINNI) Meillä tehhtiin näin koska muksui on parit ja se riittää, eikä muijjan tartte pillereitä ja muita ehkäisyjä käyttää(terveempi ratkasu) suosittelen lämpimästi. Muutenhan se on kuin söis eväspalaset paperiloineen (yhdyntä)

    • Onnellinen mutta...

      Hei,
      Toivottavasti et ehtinyt vielä leikkausta tehdä veronpalautuksillasi!!!
      Miehelleni on tehty n.1,5 vuotta sitten streilisaatio hänen ollessaan silloin (lyhyessä)parisuhteessa naisen kanssa joka ei halunnut lapsia. Hänellä on ennestään kolme lasta kahden eri naisen kanssa ja tuolloin hän oli itsekkin sitä mieltä ettei halua tehdä enään yhtään lasta.

      Nyt ollaan kuitenkin puoli vuotta asuttu yhdessä, meillä on ihana koti ja ihana suhde ja haluamme molemmat meille yhteisiä lapsia. Yksityisellä puolella leikkauksen purku tulee maksamaan n. 6600€ (eikä välttämättä edes onnistu) ja keinohedelmöityksenä miehen omista siittiöistä n. 3000€ / kerta (ei siis tosiaan välttämättä edes onnistu ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla) Eikä kyllä tunnu kovin romanttiselta. Niin ja julkisella puolella eivät käsittääkseni edes tee noita purku leikkauksia. Nyt ollaan monta kuukautta odotettu aikaa urologille joka todennäköisesti käskee yksityiselle.
      Jos tuo leikkaus (sterilisaation purku) tehdään kolmen vuoden sisällä leikkauksesta on mahdollisuus onnistua 70 % jos aikaa kuluu enemmän niin sitä todennäköisemmin leikkauksesta ei ole mitään hyötyä.

      Vaikka nyt olisit 100% varma asiasta niin et voi koskaan tietää mitä tapahtuu esim. puolen vuoden päästä.
      Mieheni ei ole varsinaisesti koskaan aikaisemmin halunnut lasta, ensimmäinen nainen hankkiutui salaa raskaaksi ja toisen kanssa hän omien sanojensa mukaan vaan ajautui niitä tekemään.

      Nyt kuitenkin haluaisia lapsia mutta se tulee olemaan erittäin vaikeaa ja kallista toivottavasti ei kuitenkaan täysin mahdotonta.

      Käsittääkseni eivät suostu tekemäänkään tuota sterilisaatiota jos ei ole pari suhteessa, mutta toivon todella että mietit joka tapauksessa tarkkaan ennen kuin sen teet ja mietit tarkkaan kaikki vaihtoehdot!!! (mieluiten vaikka jättisit kokonaan tekemättä).

      Mieheni katuu jatkuvasti päätöstään ja puhuu siitä kuinka ihan sattuu kun ajatteleekin asiaa.

      Ollaan moneen kertaan itketty asiaa yhdessä ja erikseen tätä asiaa ja toivon todella ettei kukaan muu joudu näitä samoja asioita turhaan itkemään.

      Eikä tosiaan tuo 6600€ ole mikään pieni raha ainakaan meille ja kun ei ole edes minkään laista varmuutta leikkauksen onnistumisesta.

      Mieti onko mitään mahdollisuutta, edes pientä että jostain syystä haluaisitkin lapsia tai voisit edes harkita niiden tekemistä?

      Jos kuitenkin päätät leikkauksen tehdä niin toivottavasti edes pakastat varmuuden vuoksi sittiöitä ihan vaan kaiken varalle. Miehelleni ei tuosta pakastamisesta kukaan puhunut mitään eikä hän silloin sitä osannut itsekkään kysyä. Mieti myös vaihtoehtoa että solmisivat ne piuhat sen sijaan että leikkaavaat poikki.

      En halua painostaa (vaikka siltä varmasti kuulostankin) :) mutta toivon tosiaan että mietit vielä ja toivottavasti osaat tehdä sinulle oikean päätöksen!

      Mukavaa joulua joka tapauksessa!

      • haaremissa.

        Olivat eunukit naisten vartiona ja suojelijoina. Haittahan kivesten poistolla tuskin on,mieli vaan rauhoittuu.


      • hemmo..
        haaremissa. kirjoitti:

        Olivat eunukit naisten vartiona ja suojelijoina. Haittahan kivesten poistolla tuskin on,mieli vaan rauhoittuu.

        ei kiveksiä mihkään poisteta, lue edellisen kamun juttu!


      • vanha juttu :)

        :) alkuperäinen on kirjotellu asiasta vuonna 2004 :) Eiköhän ne veronpalautukset ole tulleet ja menneet :D


      • Turunmies66

        Olen miehenä aivan samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Minulle leikkaus tehtiin 20 v sitten, koska olin parisuhteessa, kaksi lasta sekä vaikeat synnytykset äidillä. Kannattaa todellakin miettiä, että toimenpide on käytännössä lopullinen eikä suojaa sukupuolitaudeilta. Muut ehkäisykeinot ovat helpompia. Jos raskaudenehkäisyssä ei voi luottaa toiseen, niin on syytä kysyä, että onko suhteessa kaikki kunnossa.


      • yötaivas76

        mitä aikuisia ihmisiä. ihan kuin kuahittu elukkahan se on joka miehisyyden poistaa.


      • Lippusalkoon

        "Muut ehkäisykeinot ovat helpompia. Jos raskaudenehkäisyssä ei voi luottaa toiseen, niin on syytä kysyä, että onko suhteessa kaikki kunnossa."

        Vice versa! Jos kaikki ehkäisykeinot on vaarallisuuden ja sukurasitteiden takia pois suljettuja ja mies ei pidä kortsusta niin mitä suosittelisit? Selibaatti olis aika hyvä?

        E-pillerit ovat usealle naiselle vaaralliset, suorastaan hengenvaaralliset. Samaa kamaa ehkäisyrenkaassa ja kierukassa. Hormoonittomassa kierukassa paljon alempi ehkäisyteho ja kierukka noin ylipäätään voi sopia naiselle huonosti, olla ikävän tuntuinen ja haitata yhdyntää. Kumista eivät kaikki miehet nauti, jotkut naisetkaan eivät. Joku on lateksille allerginen. Luonnon kumi erilainen eikä ehkä niin hyvä. Varmoihin päiviin et voi luottaa etkä keskeytettyyn yhdyntään.

        Naisen sterilisaatio on lähinnä vain Suomessa yleisempi ja muissa maissa miesten sterilisaatio on naisen sterilisaatiota paljon yleisempää. Voivat hässiä vapaasti. Kun ei ole seuraamuksia niin siellä viriilit miehet taitavat käydäkin sen edestä vieraissa panemassa.

        Kun lapsia on jo yli keskivertolapsiluvun ja ikää tarpeeksi niin mikä estää? Se mitään miehisyyttä poista. Päinvastoin todistaa miehisyydestä kun pikku niitit ei vie miehen itsetuntoa, kenellä se siemennesteestä on kiinni? Varsinkin kun todistettavasti on laadukasta kamaa ja sukua on tullut jatkettua urakalla kun lapsia on hyvä katras? Voihan sitä siementä pakastaa. Hankkikaa ne lapset ja sitten vapaus panna vapaasti. ;) Se on vähän sama kuin nainen menisi yläosattomissa uimaan riippumatta siitä onko meren aallot tupaten täynnä populaa vai yksinäinen niemennokka eikä tarvitsisi pelätä seuraamuksia eikä kukaan tuijottelisi liian kanssa vaan saisi vapaasti nauttia huomiota sen verran kuin haluaa.


      • Ei-kysyvä-tieltä-eksy

        En tiedä Näetkö tätä viestiä sen verta vanha oli juttu mut mua kiinnostaa saitteko piuhat takaisin ja lapsia?


      • anonyymi32

        Eka negatiivinen kommentti ikinä, ja vielä naisen kirjoittamana. Onko yhtään miestä, joka olisi katunut päätöstä? Harkitsen itse ko. toimenpidettä. Olen 32v, lapseton erosta haaveileva naimisissa oleva mies.


    • isovanhemmat jo

      Mieheni kävi 21 vuotta sitten katkomassa putket, kahden lapsen jälkeen.
      Oli 30v ja minä 26 v. Emme halunneet enempää lapsia ja halusimme varman ehkäisyn ! Kertaakaan ei ole kaduttu , minä säästyin pillereiden syönniltä . Todella hyvä ja helppo ratkaisu ja halpa! Terveyskeskuksessa tehty , noin puolen tunnin operaatio . Tänäpäivänä varmasti vielä helpompaa ja nopeampaa??
      Täytyy vaan tietää varmasti mitä haluaa .

      • Minulta

        Minulta on piuhat katkottu noin 10 vuotta sitten.
        Operaatio sattu ihan saatanasti...puudutus ei ihan jokapaikassa toimi, no mutta se kirpaisi vain kerran.
        Muita haittoja siitä ei sitten ollutkaan kun muutaman päivän jomotus.
        Sen jälkeen oli emännän kanssa ihan kuin nuorena...on se kiva vaan paljaalla...;) edelleenkin.
        Suosittelen MUTTA ehdottomasti vasta sitten kun lapset on IHAN VARMASTI tehty.
        Eli jos et ole vielä edes parisuhteessa niin en ymmärrä miksi ihmeessä tuon leikkauksen haluaisit teetää itsellesi. Vasta jos on vakaa päätös, ettei lapsia tehdäkään niin siitä vaan.
        Kymmenessä vuodessa mieli voi muuttua vielä monesti ja itseänikin arvelutti, että entä jos omat lapset vaikka kuolee ja pitäis uusia alkaa siittämään jne....no nuo asiat pitää ajatella erittäin huolella ETUKÄTEEN.
        Jos yhtään epäröit, niin et ole vielä siihen valmis.
        Vakiintuneen (> 10 v) parisuhteen ehkäisykeinona kylläkin erinomainen tapa


      • aamupaukut
        Minulta kirjoitti:

        Minulta on piuhat katkottu noin 10 vuotta sitten.
        Operaatio sattu ihan saatanasti...puudutus ei ihan jokapaikassa toimi, no mutta se kirpaisi vain kerran.
        Muita haittoja siitä ei sitten ollutkaan kun muutaman päivän jomotus.
        Sen jälkeen oli emännän kanssa ihan kuin nuorena...on se kiva vaan paljaalla...;) edelleenkin.
        Suosittelen MUTTA ehdottomasti vasta sitten kun lapset on IHAN VARMASTI tehty.
        Eli jos et ole vielä edes parisuhteessa niin en ymmärrä miksi ihmeessä tuon leikkauksen haluaisit teetää itsellesi. Vasta jos on vakaa päätös, ettei lapsia tehdäkään niin siitä vaan.
        Kymmenessä vuodessa mieli voi muuttua vielä monesti ja itseänikin arvelutti, että entä jos omat lapset vaikka kuolee ja pitäis uusia alkaa siittämään jne....no nuo asiat pitää ajatella erittäin huolella ETUKÄTEEN.
        Jos yhtään epäröit, niin et ole vielä siihen valmis.
        Vakiintuneen (> 10 v) parisuhteen ehkäisykeinona kylläkin erinomainen tapa

        "entä jos omat lapset vaikka kuolee ja pitäis uusia alkaa siittämään" minkä takia pitäis alkaa uusia siittään? minkä ikäsille näitä leikkauksia tehään ja tarviiko olla ennestään lapsia..


      • fghftg
        aamupaukut kirjoitti:

        "entä jos omat lapset vaikka kuolee ja pitäis uusia alkaa siittämään" minkä takia pitäis alkaa uusia siittään? minkä ikäsille näitä leikkauksia tehään ja tarviiko olla ennestään lapsia..

        olipa tyhmä kirjoitus. meinaatko, että 50-60 vuotiaallakin pitää olla optio siitokseen, jos nuoruusiällä tehdyt lapset sattu kuolemaan?!?! onko nyky maailma esim perinnön tai elämäntyön jatkon kannalta riippuvainen perillisistä? entä näitten lasten mielipiteet, joiden isät siitosiässä olivat 50-60v, lapset saavat ikänsä elää ns isovanhemman kanssa. puhumattakaan siittiöiden laadusta. on hyvä, että on vastuullisia miehiä, jotka osaavat aatella, ettei maailma ole riippuvainen juuri heidän siittämistään perillisistä. enemmän kuin sterilisaatiota katuvia, löytyy varmasti niitä, jotka kaipaisivat isää, joka ei heidän kanssaan ole viettänyt aikaa/elänyt, on vain siittänyt..


    • carlos54

      älä mene tekeen sitä virhettä että sulle tehdään sterilisaatio.
      mulle tehtiin se 24v sitten ja kun erosin eukostani 3v sitten,niin
      erään kuntoutuksen yhteydessä tapasin itseäni 17v nuoremman
      upean naisen joka nyt haluaisi lapsen,myös minäkin vanhoilla
      päivilläni,nyt sen purkuun ei ole enään mahdollisuutta ja rakkatemme
      on molemmin puoleista.
      siis minulla on nyt pelko että menetän nuorikkoni.
      siis älä tee sitä virhettä,voit vielä joutua katumaan sitä myöhemmin.
      terveisin carlos

      • onneksio

        jokaisella lapsella piäisi olla oikeus saada syntyä mahdollisimman tuoreesta tavarasta, sairaana taikka vammaisena elämä on kovin paljon kurjempaa...ei lapsen saaminen ole sinun siittiöistä riippuvaista, jos niin kovasti haluat lasta, adoptoi taikka käyttäkää nuoren luovuttaja tuoretta tavaraa. biologinen fakta on, että lapset pitää hankkia nuorena.


    • mikamikamika

      olin jotain 33v kun mainitsin asiasta työterveyslääkärille. Teki lähetteen ja julkisella kuukauden kuluttua operoitiin. Kirurgin veitsi oli jokusen sekunnin nopeampi kuin puudutusaineen teho, tuska oli sillooin mukana. Ja haavalakka jota laittoivat, tilanteen kertoo parhaiten kun tuskan ansiosta 20 sekuntia ja olin hionnut koko petivaatetuksen märäksi. Eikä oikea housuvalinta ollut sille käynnille strech-farkut.
      Pari tuntia sairaalassa ja kotiin. Siitä alkoi vuoden kestäneet kivut, pientä jomotusta kulkusissa. Loppui sekin ja nyt kaikki hyvin. Suosittelen.

      • nimos

        Niinpä niin, kaikki eivät tiedä mitä haluavat, mutta tekevät kuitenkin lopullisia ratkaisuja. Jos tietää mitä tekee, ja tekee tuon puhutun ratkaisun, elämänlaatu paranee huikeasti, voin kokemuksesta kertoa, ja ratkaisustani on pian kuusitoista vuotta. Epävarmoja en osaa neuvoa. Yhtä ja toista pitää elämässä tietää ja päättää ihan itse, toiset eivät voi auttaa.


    • Aikamiespoikakin

      siinäkin on.
      Tän piti olla 15 minuutin juttu paikallispuudutuksessa...niin mulle kerrottiin. Ja leikuuhaavoja on vain kaksi noin sentin mittaista...näin annoin siis itselleni kertoa lääkärin suulla.

      Siinä meni kuiteskin yli puolitoista tuntia ja leikuuhaavoja on viisi joista kaksi on reilut kymmensenttisiä.
      Puudutukset meni ketuileen tietysti. No sterilointi onnnistui kyllä siinäkin mielessä, että eipä sekstaamaan
      pystynyt kuukausiin, mutta eipä juuri tehnyt mielikään, sillä paikat oli todella kipeinä. No on varmaan, kun kelurin kännyt oli mun alavatsassa sisällä reippaasti ranteen yläpuolelle. Seurasin tilannetta koko ajan ja
      sanoinkin lekurille "ettei nyt taida mennä ihan kuin amerikkalaisissa leffoissa"..veti hiukan porot torveen siitä.

      No nyt vuosien jälkeen kaikki on ok, mut arvet ei oo kivoja ja kutisee ikävästi hikoilessa.
      Tämä on tapahtunut siis vuonna 2005.

      • tyytyväinen...

        5 vuotta sitten putket poikki yleisellä puolella hyvinkäällä.aivan simppelli ja kivuton juttu.ei minkäänlaista haittaa ole ollut.aivan sairaan hyvä meininki kun ehkäisy on hoidettu.yksi mimmi jo yritti sanoa että on pamahtanut paksuksi mulle.meni muuten aika hiljaiseksi kun kaivoin esiin vasektomia leikkauksen paperit..
        ja sanoin että jos kuitenkin hakisi muualta sitä isä ehdokasta??
        eipä ole mimmiä sen jälkeen näkynyt??


      • Vinnkki
        tyytyväinen... kirjoitti:

        5 vuotta sitten putket poikki yleisellä puolella hyvinkäällä.aivan simppelli ja kivuton juttu.ei minkäänlaista haittaa ole ollut.aivan sairaan hyvä meininki kun ehkäisy on hoidettu.yksi mimmi jo yritti sanoa että on pamahtanut paksuksi mulle.meni muuten aika hiljaiseksi kun kaivoin esiin vasektomia leikkauksen paperit..
        ja sanoin että jos kuitenkin hakisi muualta sitä isä ehdokasta??
        eipä ole mimmiä sen jälkeen näkynyt??

        Ehkäisy ei tarkoita pelkästään raskauden ehkäisyä. Kondomia pitää käyttää joka tapauksessa sukupuolitautien varalta.


    • suomessa

      ja kipu?

    • tuulihuminoi

      Miksi naiset eivät kirjoita sterilisaatiostaan. Minulle tehtiin sterilisaatio v. 1997. En muista hintaa, mutta päivääkään en ole katunut!! Suosittelen naisille ja miehille, jotka ovat varmoja siitä, että eivät halua enää jälkikasvua! Itselläni on maailman ihanin poika!! Tsemppiä sinulle!!!!

    • Kurja teko

      Puppua että taka-ajatuksena olisi sen yhden elämän naisen kanssa harrastaa seksiä, hahhah, huono vitsi. Teistä kaikista kehkeytyy tautienlevittäjiä kun vauhtiin pääsette. Vastenmielistä touhua. Kuohita itsensä.

    • Se maksaa paljon,jos johtimet liitetään takaisin, tutuille on tehty. Miehelleni ja minulle on tehty samaan aikaan sterilointi. Minä olin 30v. ja mieheni 36v.(vuonna1998) meillä on 2 yhteistä lasta. Miehelläni oli kipuja koko päivän. Toimenpiteet tehtiin keskussairaalassa,omalääkärin lähettellä. Maksoi poliklinikkamaksun ja olikohan lääkärinlausuntopalkkio,silloin 60 markkaa,nykyään siinä 60€ yhteensä. Yhden päivän sairasloma ja siinä kaikki. Toimenpiteen jälkeen 10 siemensyöksyä jossa voi olla eläviä siittiöitä,mut sitten homma ok. Meilläpäin isossa kaupungissa tekevät erikoislääkärit töitä, yliopistollisessa sairaalassa,kaupungin sairaalassa ja yksityisesti. Varmasti ammattilaiset sen tekevät.
      Meille tämä toimenpide on ollut huippu juttu, eikä päivääkään ole tarvinnut katua. Omasta puolestani naisena,en tahdo joutua vahinko raskauden edessä arpomaan pidänkö vai en. Näin me hoisimme mieheni kanssa homman ja ihan omilla päätöksillä,omilla ajatuksilla.

    • Oon 34v. miekkonen ja mulle sterilisaatio tehtiin n. vuosi sitten. Operaatio tehtiin yksityisellä. Kunnalliseen oli n. vuoden jonot, joten katsoin parhaaksi mennä yksityiselle. Sinne sai ajan viikon päähän soitosta. 4 lasta saa riittää mulle :) Hintaa operaatiolle tuli n. 700€. Nopee toimenpidehän se oli, kesti n. 20min. Pari pientä viiltoo palleihin se lekuri teki. Toipuessa meni sit pari viikkoo ku iski joku tulehdus tonne vitjoihin, mut yks lääkekuuri ja se oli siinä. Sit parin kuukauden päästä kävin nykimässä näytteen et onko sterilisaatio onnistunu. Ja olihan se. Suosittelen jos haluaa oikeesti huolettoman ja kaiketi varmimman ehkäsykeinon. Ei oo ollu sen jälkeen mitään vaivoja operaatiosta.
      Ei muuta ku jouluja kaikille!!

    • Mie vain

      Laukeamisesta jää kyllä pois, ainakin minulla. Itselleni tehtiin aikoinaan tuo ko. operaatio ja se tapahtui
      ns. yleisiä kanavia pitkin, eli kotipaikan lääkäriltä lähete keskussairaalaan. Toimenpide oli kivuton ja kesti alle tunnin. Johtimet poikki jne. Maksun suuruutta en muista, mutta ei kallis. Muistaakseni toimenpiteen
      jälkeen oli noin kolmen kuukauden "varoaika" , jolloin vielä piti varoa.
      Toimenpiteestä sinänsä ei ilmennyt mitään ongelmia, mutta seksistä nauttimisesesta jäi kyllä laukeamisnau-
      tinto ainakin minulta pois, koska tunne laukeamisesta on vähän sama, kuin ampuisi huonosti ladatulla hau-
      likon panoksella, jossa haulit lirvahtavat piipusta nokan päästä maahan. Muitten nautinnoista en tiedä,
      mutta kannattaa sitäkin asiaa ajatella, kun hommaa harkitsee.

      • klotonk

        Ei vasektomialla ole fysiologisia vaikutuksia nautintoon, vaan tapauksessasi on kyse henkisistä asioista.
        Itse operaatiosta sanon, että eipä kummoinen ja kesti vain muutaman minuutin.
        Ei haittaa, paitsi muutaman päivän olivat pallit turvoksissa ja hieman arat.
        Ei tarvinnut kipulääkkeitä popsia; olen tyytyväinen ratkaisuun.
        Luulen että suurin kynnys miehillä on se, kun joutuu munat paljaana tohtorin ja hoitsun "armoilla" olemaan.


    • joosepp111

      Jos sattuu kohdalle oikea naaras niin vituttaa varmasti vasetomian jälkeen. Itsellä juuri kokemuksia tälläisestä: putket poikki ja uusi suhde alkoi kun oli paperi sananmukaisesti kädessä ettei siittiöitä enää nesteessä ole.
      Muutaman vuoden jälkeen yksityiskliniikalla kaivelemassa kassseista siittiöitä että saisi keinohedelmöityksen aikaseksi. Operaatio epäonnistui ja hintaa syntyi n. 5000 e, tyhmyydestä sakotetaan -ei tullut kela vastaan eikä ollut toiseen yritykseen enää varaa. Hyvin siis vasetomia onnistui, liiankin hyvin.

    • Tiina the lapseton

      Eiköhän lapset ole tehty jo 40.v miehellä, jos niitä on halunnut. Lapset tulee tehdä nuorena, jotta niiden kanssa jaksaa.. Ihme villitys hankkiutua vielä "vanhoilla" päivillä äidiksi ja isäksi.. Miettikää minkä ikäisiä olette kun lapsi on täysi-ikäinen..? Minkä ikäisiä olette kun hän murroiässä? Kokeilkaa valvoa muutama yö perätysten, laittakaa vaikka kello soimaan 30min välein. ja katsokaa mikä on kunto parin päivän päästä. Eikun letkut kiinni ja nauttimaan paljon paremmasta ja stressittömästä seksistä. Ihana mies!

    • john h.

      kuulemma terveydellisiä ongelmia: verenpaineet päin vittua, migreeniä, sydänsairauksia ja impotenssi sata varmasti. operaation käyneet on munattomia impoja.

      • Iloinen mies

        Vajaa 10 vuotta sitten sain teetetyksi toimenpiteen. Pari tuntia poliklinikalla. Halpa oli.

        Tuli kuitenkin jokin infektio ja piti syödä viikko antibiootteja. Sillä vaiva lähti.

        Parin kuukauden päästä tarkistus, jossa piti purkkiin saada siemennestettä. Olisi pitänyt pyytää naapurin rouvaa, jossa ensin olisi kortonkiin saatu lasti siellä erityisvessassa ja olisihan voitu sitten vähän ilmankin koettaa, kun jo olisi kortonkiin saatu virallinen näyte.

        Olisi siellä kai voinut saada käyttää avustajana naapurin rouvaa? Olihan siellä vessassa pornolehtiäkin.

        Hieno homma kun ei voi enää saada missään tilanteessa muksua alulle! Vaikka takaa taikka edestä ja kuinka paljon tahansa! Hienoa!


      • LL

        Jos "John" vaivautuisi ensin opettelemaan oikeinkirjoituksen ja tulisi vasta sitten vouhkaamaan, niin ehkäpä asiansakin kävisi paremmin selväksi. No, oletan, että luetun ymmärtäminenkään ei sinulta suju, joten en ohjaa sinua esimerkiksi terveysportti.fi -sivustolle. Voinen kuitenkin oikaista käsityksesi vasektomian terveyshaitoista: mitään esittämiäsi ja varsin "pätevästi" argumentoimiasi (ja perustelemiasi) "terveydellisiä ongelmia" ei ole havaittu vasektomian jälkiseurauksina.

        Lainataanpa esimerkinomaisesti:

        "Miehen sterilisaatio vasektomia on vielä yksinkertaisempi, paikallispuudutuksessa tehtävä toimenpide, jonka kokonaiskomplikaatioriski (infektio, hematooma, granulooma) on pienempi kuin naisen sterilisaatiossa."

        "Vasektomia ei lisää arterioskleroosin, kiveskarsinooman eikä eturauhaskarsinooman riskiä (Schuman ym. 1993, Möller ym. 1994, Cox ym. 2002)."

        "Vasektomia eli miehen sterilisaatioleikkauksena käytetty siemenjohtimien katkaisu ei lisää eturauhassyövän riskiä, toisin kuin aiemmin on epäilty. Epäilyt heräsivät 90-luvun alkupuolella, kun useat tutkimukset raportoivat kohonneesta sairastumisriskistä vasektomian läpikäyneillä miehillä etenkin yli 20 vuoden kuluttua leikkauksesta. Myöhemmät tutkimukset ovat kuitenkin tuottaneet vastakkaisia tuloksia. Tuore uusiseelantilaistutkimus vie toivottavasti lopullisesti pohjan epäilyiltä, sillä sen mukaan vasektomian ja eturauhassyövän välillä ei ole minkäänlaista yhteyttä edes 25-vuoden kuluttua leikkauksesta. Tutkijat selittävät ristiriitaiset tulokset aiempien tutkimusten heikkouksilla."

        "Vasektomiassa miehen siemenjohtimet katkaistaan ja poistetaan osin. Toimenpide on turvallinen ja se tehdään paikallispuudutuksessa."

        -terveysportti.fi


    • Mies 69

      Olen 41v perheenisä, kolme lasta. Muutama vuosi sitten teimme ratkaisun, ettei enää lapsia ja että minä teen vasektomian. Omalta lääkäriltä pyysin ja sain lähetteen keskussairaalaan, kuuden viikon jonotus ja homma hoitui. Operaatio kesti vain puolisen tuntia, sitten lepäsin neljä tuntia vuodeosastolla kunnes kuski tuli hakemaan kotiin. -itse ei saa ajaa, ettei haava aukea... Eli rutiini päiväntoimenpide eikä maksanut kuin käyntimaksun muutaman kympin. Nyt on hienoo, kun ei tarvi mitään kumeja tai muutakaan pelkoa vaimon raskaaksi tulemisesta.... ; )

      • 66

        43-vuotiaana mulle tehty. Nopea käynti sairaalassa. Ekana iltana jo toimintakunnossa vaikka silloin vielä pidättäydyttiin. Intohimo lisääntyi suhteessa vaikka en tiedä että oliko leikkauksella siihen mitään vaikutusta mutta näin kuitenkin vaikutti.
        Vaimon kanssa ollaan edelleen erittäin tyytyväisiä tekemäämme ratkaisuun. Oli meille oikea ratkaisu.
        Suosittelenkin että jos pitää kauheasti pohtia vasektomian tekemistä niin kannattaa lykätä siinä tapauksessa.
        Pitää olla täysin varma asiasta.


      • Nainen1973
        66 kirjoitti:

        43-vuotiaana mulle tehty. Nopea käynti sairaalassa. Ekana iltana jo toimintakunnossa vaikka silloin vielä pidättäydyttiin. Intohimo lisääntyi suhteessa vaikka en tiedä että oliko leikkauksella siihen mitään vaikutusta mutta näin kuitenkin vaikutti.
        Vaimon kanssa ollaan edelleen erittäin tyytyväisiä tekemäämme ratkaisuun. Oli meille oikea ratkaisu.
        Suosittelenkin että jos pitää kauheasti pohtia vasektomian tekemistä niin kannattaa lykätä siinä tapauksessa.
        Pitää olla täysin varma asiasta.

        Itselleni tehty sterilisaatio nelisen vuotta sitten, ja voin sanoa että on elämäni paras päätös. Ei "ylimääräisiä tavaroita" sisällä eikä ylimääräisiä aineita kropassa ja olen täysin varma siitä että sellaista miestä ei enää elämääni tule joka saisi minut niin sekaisin päästäni että haluaisin lapsentekoon muutoin kuin "kuivaharjoitteluna" :-P Rajaton on se himon ja halun määrä kun voi touhuta missä vain milloin vain ilman huolenhäivää. Tuo siis koskee vakisuhdetta, nyt sinkkuelämässähän asia ei ole ihan noin simppeli.
        Mutta ehkä joku päivä taas kun herra ihanuus astelee mun elämään ja kipinät alkaa sinkoilla? :-)

        Itse toimenpide tehtiin kevyessä nukutuksessa, aamulla sisään ja iltapäivällä pois. Hakeuduin omaan terveyskeskukseeni josta meni lähete aluesairaalaan, 2 viikossa ensi käynnistä oli valmista polimaksun hinnalla. Sairaslomaa tuli 2 päivää, muita jälkioireita ei ollut kuin parin päivän valtaisa turvotus vatsassa johtuen siitä että naisilla vatsaontelot pumpataan täyteen ilmaa toimenpiteessä. Navan kautta menivät operoimaan eli ei jäänyt edes minkäänlaisia arpia mihinkään.

        Niin ja 2 lasta olen tehnyt 90-luvulla.


      • 38xxx
        Nainen1973 kirjoitti:

        Itselleni tehty sterilisaatio nelisen vuotta sitten, ja voin sanoa että on elämäni paras päätös. Ei "ylimääräisiä tavaroita" sisällä eikä ylimääräisiä aineita kropassa ja olen täysin varma siitä että sellaista miestä ei enää elämääni tule joka saisi minut niin sekaisin päästäni että haluaisin lapsentekoon muutoin kuin "kuivaharjoitteluna" :-P Rajaton on se himon ja halun määrä kun voi touhuta missä vain milloin vain ilman huolenhäivää. Tuo siis koskee vakisuhdetta, nyt sinkkuelämässähän asia ei ole ihan noin simppeli.
        Mutta ehkä joku päivä taas kun herra ihanuus astelee mun elämään ja kipinät alkaa sinkoilla? :-)

        Itse toimenpide tehtiin kevyessä nukutuksessa, aamulla sisään ja iltapäivällä pois. Hakeuduin omaan terveyskeskukseeni josta meni lähete aluesairaalaan, 2 viikossa ensi käynnistä oli valmista polimaksun hinnalla. Sairaslomaa tuli 2 päivää, muita jälkioireita ei ollut kuin parin päivän valtaisa turvotus vatsassa johtuen siitä että naisilla vatsaontelot pumpataan täyteen ilmaa toimenpiteessä. Navan kautta menivät operoimaan eli ei jäänyt edes minkäänlaisia arpia mihinkään.

        Niin ja 2 lasta olen tehnyt 90-luvulla.

        Otitko H1N1-rokotteen?


    • leenaR.

      Jossain kohtaa ketjussa oli viesti,jossa mies oli teettänyt vasektomian ja löysikin sitten naisen,jonka kanssa halusi lapsia vai oliko sittenkin niin,että nainen alkoi haluta lapsia.Pitäisihän se tajuta,että se on lopullinen päätös.Jos sterilisaatio tehdään,niin ei siihen enää tule ukkoja eikä akkoja vaatimaan mukuloita.Oikeesti en ymmärrä.Minulla on kaksi lasta ja sterilisaatio tehty kauan sitten.Vaikka alkaisin uuteen parisuhteeseen,niin ei se sitä asiaa muuta:EN halua lapsia nyt joten miksi haluaisin niitä myöhemminkään ja miten joku toinen sen asian muka voisi muuttaa.Kuka niin järjettömästi rakastuisi,että alkaisi hinkumaan jälkikasvua??Eikö se pääasia ole se,johon on rakastunut eikä sen lisääntymis-solut?

    • Clay A

      Olen kolmen lapsen isä ja teetätin vasektomian 10 vuotta takaperin. Helppoa. Ei mitään haittavaikutuksia, päinvastoin, seksi sujuu paremmin kuin hyvin. Eikä pelkoa lapsien määrän lisääntymisestä -). (Mukulat on mukavia mutta kyllä mulle 3 piisaa.) Leikkaus tehtiin kunnallisella puolella, aamulla 10 aikaa sisään ja iltapäivällä viiden jälkeen kotiin. Munat hetken hellänä, ei muuta. Ainoa asia mikä hirvitti, oli mieshoitaja leikkaamassa karvat munista.

      • ei vaivaa vielä 4

        mitä haittaa oletko itsekäs vai onko raha tärkeintä?


      • pikimies

        kannatti siis maksaa 500 ja oli todella mukava nais hoitaja,tosin karvoja mulla harvoin on koska pyrin pitämään sen porsliinina.
        havaitsin pientä masennusta hoitajalla kun ei saanutkaan ajella :D
        desinfioi kyllä huolella.


    • Miiiees

      Minulle vasektomia tehty n. 3vuotta sitten ja muista täällä olevista kommenteista poiketen minulla oli aikamoisen kovaa jomotusta n. 2kuukautta. Onneksi sen jälkeen helpotti, koska välillä ajattelin että oliko homma sittenkään sen arvoinen. Nyt jälkeenpäin ajateltuna kuitenkin olen ihan tyytyväinen.
      Ehkä jonkin verran ainakin mielessä miettii heikentyikö potenssi ko.n johdosta vain onko heikkeneminen kiinni omasta pääkopasta, nimittäin jonkinmoista heikentymistä ollut havaittavissa ainakin minulla.

      T: Mies 45wee

    • ....................

      Tuota...vähän ihmetyttää kun sain jostain kirjoituksesta sen käsityksen, ettei vältämättä edes kerro naisystävälle vasektomiasta. Aika moista valehtelua semmoinen. Parisuhde perustuu rehellisyyteen puolin ja toisin. Jos menee itse tuollalailla valehtelemaan niin on kyllä ansainnutkin petollisen vaimon, joka on hankkiutunut toiselle raskaaksi. Sitä saa mitä tilaa...

      Aloittajalle sanoisin vain sen verran, että päätöshän on sinun. Jos olet asiasta varma niin varaa aika lääkärille keskustellaksesi vaihtoehdoista. Muistappa sitten jos tuohon ratkasuun päädyt, olla rehellinen kumppaneillesi. Sinusta ei tuon jäkeen siis enää lapsenteko puuhiin ole ja mielestäni sinun olisi järkevintä hankkia naisystävä, joka on kanssasi samaa mieltä. On paljonkin naisia, jotka eivät missään tapauksessa halua lapsia tehdä.

    • Ei oo eikä tuu.....

      Vasektomiasta viikko ja pallit vielä jonkinverran arat! Operaatio oli kohdallani kuulemma tavalista hankalampi kun täyty ronkkia johtimia esille aika kauan, jotain puoli tuntia. Muutaman kerran vihlaisi lahjakkaasti mutta omin jaloin kävelin pois. Hintaa yksityisellä 550e

      Varovaisesti jo kokeiltiin ja toimiihan ne vehkeet vielä ;)

      Lapsiluku jää nollaan!

      • JuhaJussi

        Hei mulle tehtiin vasetomia täällä intissä ilmaiseksi viikko sitten Pallit vielä arat mutta kyllä se siitä EI ole lapsia ja nyt ei tuu varmasti enää Ei tarvitse ruokkojakaan maksaa


      • Steriloitu

        Tuskinpa tehtiin intissä; Suomessa vasektomian minimi-ikä on 30...


    • JoKu

      37 mies. Vasektomia tehty Loimaan aluesairaalassa 4,5 tuntia sitten. Kaikki meni hienosti. Kipuja ei ole, yksi pienen pieni mustelma pusseissa. Erittäin tyytyväinen, että menin"! 4kk:n päästä näyte ja kun se on varmistunut siittiöttömäksi, ni eikun paljaalla vetelemään!! Tuskin maltan odottaa =P

    • pikimies

      Moi,olen 41 v asfalttimies ja tein kyseisen operaation noin vuosi sitten.
      Maksoi noin 400--500€,ihan tarkkaan en muista mutta yksityisellä kävin lähellä tampereen rautatie asemaa ja en voi kuin suositella vastaavaa.Palvelu oli todella hienoa ja kokemuksena karisti ainakin minulla paljon ennakkoluuloja sekä pelkoja.
      Kipuja oli hyvin vähän,hieman penis mustui mutta parani parissa päivässä eikä se parin tikin pikku reikä aiheuttanut ongelmia.
      lievää molon jomotusta oli viikon pari mutta en saanut traumoja.
      Voin vain suositella jos olet valmis ajatukseen,itselläni on jo kaksi lasta saman vaimon kanssa enkä ole valmis enään lisääntyyn,halu yrittää toki on :D
      ps.sitä en tiä mihi ne nutipäät menee.Ei kiinnosta,tieto lisää tuskaa..

    • YKÄpoitsu

      Olen 31v.,sinkku mies olen luovuttanut spermapankkiin nyt kolmesti ,kiintiöni on nyt täysi.Mulle tehtiin vasetomi joulukuussa,yksityiselläpuolella,sujui täysin hyvin.Sperma näyte on nyt nekatiivinen Senkun paljaalla naimaan

    • E.U. Nukki

      Tyttöystävän roolissa kirjoitan avekin kokemuksesta:

      37v. mies (lapseton). Terkkarin kautta jonoon aluesairaalaan, 2kk odotus ja kutsu esikäynnille jossa selvitettiin asiaa lisää. Siitä pari viikkoa ja kutsu operaatioon. Sai nukutuksen kun ei halunnut epiduraalia. Sentin palat pois siemenjohtimista, tikki tai kaksi kumpaankin pussiin. Viikon oli nopeat liikkeet ilkeitä, pallit turpos lievästi mutta ei värimuutoksia tms. Testilasti toisen viikon lopussa, ei ongelmia, ei kipuja.

      Tässä on nyt ollut varsinaisesta yhdynnästä taukoa koko tuon ajan, kun kumilla ei kulje, itsellä ei ole ehkäisyä. Noin parikymmentä käsityötä takana, nyt on käyty heittämässä koelaukaisu labran purkkiin. Viikon päästä pitäisi saada tulos että pääsiskö vihdoin petipuuhiin jos liikkuvaisia ei ole. Tämä testi piti teettää omavaraisesti, hinta 80e. Mitään laskua ei muuten ole aluesairaalasta tullut, päiväkirurgisesti tehty siis. En tiedä tuleeko ollenkaan?

      Ei voi kun sanoa että aika mahtavaa jos tämä toimii. Paras on että miehellä ei ole ollut mitään ongelmia, on hyvin huojentunut kun nyt ei tarvitse enää mitenkään pelätä vahingonlaukauksia. Ja siis samaa mieltä itsekin. Saan nyt heivata kaikki hormonaaliset ehkäisyt ja kierukan.

      Niin ne siittiöt sieltä munaskuista sitten delaa ajallaan ja imeytyy kehoon. Eihän ne nyt ole kun yhden solun kokoisia :)

    • Daddy****

      Onko kukaan mies käynyt Valkeakosken sairaalassa vasektomiassa? Menikö siellä kaikki nappiin?
      Tuntuu että kunnalliselle on mentävä koska yksityisten lääkärikeskusten hinnat ovat n1000e ja nyt ei ole pistää juuri sellaista rahaa tähän asiaan.
      Jos joku osaa suositella hyvää paikkaa Tampeen alueelta niin kertokaa ihmeessä!

      • Vesku158

        Eiköhän se todellismpi hinta yksityisellä oo jossain 5-600 euroo. Ite kävin tänään kahden kuukauden jonon jälkeen yleisellä ja toimenpiteestä en tiedä mitään kun otin "päikkärit" samaan hintaan 92 euroo. Ja hoitsut passas ruuat ja kahvit sen jälkeen. Lääkkeet ei vaikuta enään eikä mitään kipua vieläkään


      • Daddy****
        Vesku158 kirjoitti:

        Eiköhän se todellismpi hinta yksityisellä oo jossain 5-600 euroo. Ite kävin tänään kahden kuukauden jonon jälkeen yleisellä ja toimenpiteestä en tiedä mitään kun otin "päikkärit" samaan hintaan 92 euroo. Ja hoitsut passas ruuat ja kahvit sen jälkeen. Lääkkeet ei vaikuta enään eikä mitään kipua vieläkään

        Kiitos tiedosta! Olen menossa yleiselle puolelle tässä talven aikana. Saitko rauhoittavia ennen toimenpidettä? Minua nimittäin pelottaa vaikka tiedän että se on toimenpiteenä helppo. Olisi myös kiva kuulla miten toipuminen etenee ja onko spermassa muutoksia jne.


      • HormooniHiiri34

        Ainakin Terveystalossa hinnat tänä vuonna:vasektomia 700€ poliklinikkamaksut ja tuleeko vielä jotain muuta päälle,en tiä.
        Nainen olen ja odottanut kohta vuoden kunnalliselle sterilisaatioon pääsyä,joten jonot pitkät mutta halvempaa tosin. Hieman jännittää heittääkö hormoonit leikkauksen jälkeen häränpyllyä mutta ehkäisyä käytettäessä ne vasta heittääkin :)


    • siitäs saitte

      tiesittekö sitä että vasektomialla on yhteys eturauhassyöpään. aineetkun eivät pääse pois.

      • ,.---,,

        Kerro missä se varmuudella sanotaan.


      • Daddy****

        Käsittääkseni tuota ei ole pysytty todistamaan vaikka siitä jotain puheita menneinä vuosina olikin.


      • panettaa kovasti
        Daddy**** kirjoitti:

        Käsittääkseni tuota ei ole pysytty todistamaan vaikka siitä jotain puheita menneinä vuosina olikin.

        vajaa viikko sitten kävin lekurilla nips naps. Pallit turvoksissa ja jomottaa vielåkin. Liikkuminen hieman hankalaa, mut nyt on sellainen tunne et pahimmat kivut ovat ohi.


      • 9430

        Höpö höpö. Jos ei pane tarpeeksi, niin silloin on suurempi vaara saada eturauhassyöpä.


    • Ruunamieoon

      6 päivää vasektomiasta @ peijas.

      Vasen kives meni ok (operaatio) mutta oikealta puolelta sitten ronkittiin johtimia esille (tämä ronkkiminen sitten muuten sattuu) ja vieläkin särkee helvetisti on kasvanut oikean kiveksen päälle sormenpään kokoinen patti (ja tämä just säteilee kipua).

      Jos hommat olis mennyt niikuin normaalisti menee nii en voi sanoa operaatiota ollenkaan hankalaksi saati epämiellyttäväksi.

      Itsellä aika näyttää miten hommat lähtee pelittämään mutta toistaiseksi mennään kohtuu mieli maassa kivun ja tuon patin takia.

      • Ruunamieoon

        Heippa

        Näin 3.5kk tjsp jälkeen voin ilmoitella, että kivut on jäänyt unholaan jo aikoja sitten.

        Lisäkivekset on ollut turvoksissa ja on vieläkin. Odottelen urologin aikaa, että pääsisi katsomaan mitä sielä on tapahtunut.

        nuo lisäkivekset nyt vähän tuntuvat ikäviltä kun niihin koskee mutta eipä pahemmin - ei ole kipua mutta sellaista...jotain outoa sielä on mitä en osaa selittää.

        Ja niijoo, seksielämä toimii - näin ronskisti sanottuna kama lentää edelleen hienosti tattikin pysyy pystyssä :).


    • oli helppo homma

      Tänään se sitten tehtiin. Perjantaina kävin urologin juttusilla ja täytettiin asian vaatima kaavake. Maanantaiksi varattiin toimenpideaika. Toimenpide kesti noin tunnin ja vain vähän sattui kun puudutettiin. Koko lysti maksoi n.480e Vantaan lääkärikeskuksessa.

      • Onoff

        Ei ole miesten keskuudessa kovin suosittu juttu tämä sterilisaatio. Uskoisin, että evoluutio on sinne aivoihin laittanut sellaisen lukituksen, että moni kavahtaa ajatustakin. Itse kuulun tähän joukkoon. Mutta rohkea valinta.


    • 1+1

      Vasektomia ei sitten ole mikään 100%:n varma, kuten ei mikään ehkäisykeino, vähän OT, mutta...

      • voi jeesus teitä

        Yksi kaveri kertoi mulle joskus, että tosiaan mikään ei ole 100 % varmaa. Eli pitäisi vasektomian jälkeenkin käyttää aina tulevaisuudessa tuplaehkäisyä. Siis kumia tai vaimon jotain hormonaalista ehkäisyä. Tai jopa niin että mulla kumi ja vaimolla pillerit. No on reilua totta maar. Että vasektomian jälkeenkin pitäisi värkätä noiden kanssa että olisi 100 % varmaa eikä se olisi varmaan sittenkään.


    • nyt se on sanottu

      Kokemukseni vasektomiasta on se, että enää ei ole syntynyt lapsia. Mälli lentää kuten ennenkin, mutta pieni sivuvaikutus on ilmaantunut. Voi olla yhteen sattuma eikä johdu vasektomiasta, mutta voi johtuakin? Vasektomia tehtiin v 2012 ja siitä alkaen olen nähnyt häiritsevässä määrin unta Marit Björgenistä. Herään niistä usein seisokin kera ja lakanoille täytyy usein päästää siittiötön mälli.

      Tunnustan että minä olen se joka postailee tänne suomi24:n Marit Björgen juttuja. En ymmärrä miksi. Osaisiko joku selittää?

    • ruuna-reipas

      Melkoinen tarina edellä.... Voi olla tottakin? Itse kävin paljon parratulla julkisella. Lääkärin ajan sai viikon päähän ja vastaanotolla sain sen lähetteen kuuden kuukauden päähän. Puolentoista kuukauden kuluttua soitettiin tuletko parin viikon päästä. Leikkaus kesti vartin per johdin ja sen teki mieslääkäri, kun muu henkilökunta oli naisia. Johtimien etsiminen oli joo vatkausta, mutta ei sattunut, puudutuspiikki oli kuin verikoe. Joo siitin teipattiin vatsaa vasten, mutta muuten siihen ei koskettu eli ei turvonnut tai nahka mennyt taakse. Leikkaus ei puudutuksen vuoksi sattunut ja outo tunne kävi vatsan pohjalla, kun johtimista vedettiin, mutta meni ohi hetkessä. Seuraavana päivänä pussit olivat turpeessa ja leikkaushaavaa kiristi, mutta muutaman päivän päästä ei tiennyt että olisi edes käynyt operaatiossa. Arpi on vajaan sentin, mutta ei sitä näe ellei etsi pussista. Hinta jäi alle sadan euron. Oliko 80 e päiväkirurginen maksu. Suosittelen! Tänä päivänä nautin sänkyhommista, kun ei pelkoa raskauksista ja olen ylpeä, kun löytyi miestä hoitamaan tämä velvoite, ettei naisen tarvitse mennä isompaan, kalliimpaan ja kivuliaampaa operaatioon

    • 10+14

      Lehtimies kyseli poromieheltä että miten se porojen kuohitseminen tapahtuu? Poromies alkoi kertomaan; Otetaan kaksi sopivan kokoista kiveä ja asetaan toinen kivi poron kivesten taa ja lyödään toisella kivellä lujasti. Tähän lehtimies, eikö se käy kipeää? Poromies: Ei, jos ei jätä sormia väliin. No vähän rankempää huumoria :)

    • 2+19

      Minulla katkaistiin piuhat 3v sitten, olin silloin 35v. Sanoin vaimolle vuotta aiemmin, kun meidän muksut oli 11v ja 12v, että mun lasten teko on nyt tässä. Mä en ala enää siihen "maratooniin" alusta mitä se lapsen kasvatus on, varsinkin kun aina vaan helpommaksi käy, mitä nyt murkkuikä on ovella. Jos haluat itse lapsia, niin etsi uusi mies. Tai huonolla tuurilla ollaan 5v vuoden päästä isovanhemia;-).
      Eli aika lääkärille, parit kysymykset, paperit jonoon. 6kk meni jonossa. Mietin kyllä yksityistä, mutta olis maksanut jotain 700-800€, niin päädyin kunnalliseen. Hinta olin sen 92€ tai jotain. Klo 8 sairalaan, klo 8.30 leikkaussaliin, nukutettiin (älkää kysykö miksi, mutta näin Porissa), klo 11 hereille, kuselle kun pysty, kaffeeta ja klo 14 kotiin. Piuhat poikki molemmin puolin, sentti pois välistä ja päät kaksinkerroin siimalla solmuun. Luulen että ei tuu ikinä siittiöt läpi enää. Seuraavana päivänä pallit hieman arat, mutta edes buranaa en ottanut. Töissä olin joka päivä eli ainakin mulla on hyvät ja kivuttomat kokemukset. Porilaisten ohjeiden mukaan ei saanut siemensyöksyä tulla kahteen viikkoon. No rouva siitä sanoi kiinni pitävänsä. Mutta mä sanon teille että mä en kyllä pysty kahta viikkoa oleen vaan silleen. Selailin nettiä tuskissani ja löysinkin 5 päivänä leikkauksesta rovaniemen sairaalaan ohjeen että heti saa nussia kun kivuiltaan pystyy. No siitä saman tien hakeen rouva tietokoneen viereen ja lukemaan teksti ja heti siinä paikssa housut pois ja alettiin paukuttaan. Ei mitään kipuja. 3kk päästä vein näytteen sairaalaan ja tunnin päästä lääkäri soitti ja sanoi että näyte puhdas, niin se fiilis on yksi elämäni parhaimpia tähän asti. Päivä päivältä tuntuu vaan paremmalta. Tämä suku ei jatku, päätyö on saada noista kahdesta perillisestä yhteiskuntakelpoisia. Tähän asti sujunut loistavsti.

    • Hjalmari

      Odotushuoneessa juuri nyt. Hikoilun määrällä ei ole mitään rajaa.

    • Hjalmari

      Odotushuoneessa juuri nyt. Hikoilun määrällä ei ole mitään rajaa.

      • Hjalmari

        Been there, done that..

        Puoli vuotta siis piti jonotella kunnalliseen ennen kuin kutsu toimenpiteeseen tuli.

        Ilmoittautumisen jälkeen hikoilua ja venttailua odotushuoneessa n. tunti jolloin hoitsu tuli hakemaan vielä pieneen haastatteluun. Ohessa verenpainemittaus ja johonkin lappuun vielä nimi alle.
        Tapasin myös toimenpiteen suorittavan urologin.

        Vielä venttailua odotushuoneessa n 5 minuuttia ja sitten tultiinkin noutamaan. Pikainen vessakäynti vielä ennen leikkaussaliin menoa.

        Salissa oli 3 naista venttaamassa ja valmistelemassa.
        Pöydälle pitkälleen, peitto päälle ja housut alas. Käsiin taas verenpainemittaus, sykemittaus ja katetri.
        Sheivaukseen ei ollut tarvetta joten hoitajat alkoivat putsailla paikkoja desinfiointioaineella useita kertoja. Sain rauhoittavaa suoraan suoneen pariin otteeseen.
        Sitten urologi paikalle, hetki pallien puristelua ja puudutuspiikki jonnekin kikkelin juureen. Se tuntui hieman ilkeältä mutta kesti vain hetken. Sen jälkeen en tuntenutkaan oikeastaan mitään muuta kun kevyttä tunnustelua. Pääpuolella oleva hoitaja kertoi toimenpiteen olevan jo menossa ja eteni hyvin.

        Lopulta homma oli valmis (vei kaikkine valmisteluineen n.20min) ja sain vielä kiveksiä suojaavat housut jalkaani.
        Sitten mentiinkin heräämöön jossa makailin n. tunnin toipumassa. Toinen tunti meni kahvia juodessa ja telkkua katsellessa. Sitten pääsin pois.

        Operaatiosta on nyt 30 tuntia. Minkäänlaisia kipuja ei ole esiintynyt enkä ole tarvinnut edes särkylääkettä. Pallit on normaalin väriset eikä oireile mitenkään. Aamulla oli stondis kun heräsin joten meisseli toimii ja himotkin on jäljellä.
        Pari päivää kait oltava vielä "telakalla" ennen kuin uskaltautuu tositoimiin :)


      • 2 kersaakylriittäis
        Hjalmari kirjoitti:

        Been there, done that..

        Puoli vuotta siis piti jonotella kunnalliseen ennen kuin kutsu toimenpiteeseen tuli.

        Ilmoittautumisen jälkeen hikoilua ja venttailua odotushuoneessa n. tunti jolloin hoitsu tuli hakemaan vielä pieneen haastatteluun. Ohessa verenpainemittaus ja johonkin lappuun vielä nimi alle.
        Tapasin myös toimenpiteen suorittavan urologin.

        Vielä venttailua odotushuoneessa n 5 minuuttia ja sitten tultiinkin noutamaan. Pikainen vessakäynti vielä ennen leikkaussaliin menoa.

        Salissa oli 3 naista venttaamassa ja valmistelemassa.
        Pöydälle pitkälleen, peitto päälle ja housut alas. Käsiin taas verenpainemittaus, sykemittaus ja katetri.
        Sheivaukseen ei ollut tarvetta joten hoitajat alkoivat putsailla paikkoja desinfiointioaineella useita kertoja. Sain rauhoittavaa suoraan suoneen pariin otteeseen.
        Sitten urologi paikalle, hetki pallien puristelua ja puudutuspiikki jonnekin kikkelin juureen. Se tuntui hieman ilkeältä mutta kesti vain hetken. Sen jälkeen en tuntenutkaan oikeastaan mitään muuta kun kevyttä tunnustelua. Pääpuolella oleva hoitaja kertoi toimenpiteen olevan jo menossa ja eteni hyvin.

        Lopulta homma oli valmis (vei kaikkine valmisteluineen n.20min) ja sain vielä kiveksiä suojaavat housut jalkaani.
        Sitten mentiinkin heräämöön jossa makailin n. tunnin toipumassa. Toinen tunti meni kahvia juodessa ja telkkua katsellessa. Sitten pääsin pois.

        Operaatiosta on nyt 30 tuntia. Minkäänlaisia kipuja ei ole esiintynyt enkä ole tarvinnut edes särkylääkettä. Pallit on normaalin väriset eikä oireile mitenkään. Aamulla oli stondis kun heräsin joten meisseli toimii ja himotkin on jäljellä.
        Pari päivää kait oltava vielä "telakalla" ennen kuin uskaltautuu tositoimiin :)

        Tekis mieli mutta eukko pistää vastaan koska hänen setänsä kuoli kyseisen operaation takia. Pelkää jäävänsä yksin muksujen kanssa huonolla tuurilla ja mulla sitä huonoa tuuria on kyl ollut koko elämäni. Silti pieni kuolema riski versus ei enää vaippa helvettiä ym magneetin lailla se vasektomia kiinnostaa. Varmasti saan jotain komplikaatioita mut kunhan ei olisi pahimmasta päästä.. Täytyy katsoo jos miehistyisi ja kunnon talvisota hengessä vetää pallit leikkuu pöydälle.


    • Nipsjanaps

      Itselllä takana vuosi sitten. Matkaan osui ensimmäinen puhdas näyte, sitten alkoivat pienet jomotukset yhdynnöissä ja 6kk operaatiosta raskaus ja positiivinen näyte eli siittiöt olivat taas ilmaantuneet takaisin.

      9kk kohdalla taas puhdas ja 12kk puhdas näyte eli toimi sitten kuitenkin.

      Olkaa tarkkoina näytteiden kanssa: Yksi näyte ei todista vielä mitään...

      nipsjanaps.blogspot.fi

    • Gsfgjklkgfxvbn

      42v ja eron jälkeen ei uskaltanut edes koskea naiseen. Pelotti ajatuskin naisten petollisuusuudesta. Ja aiheesta. Nyt napsun jälkeen voi huokaista, ei enää lapsilla vedätystä. Ja hyvin jumppaa!

    • dffgghhywe

      Mulla ei ole lapsia enkä niitä halua. Vasektomia tehtiin vähän aikaa sitten, operaatio ei tuntunut pahalta, jossain vaiheessa sattui hieman ja puudutusta lisättiin. Viikon oli kassit turvonneet ja arat. Sitten turvotus laski parissa päivässä eikä muita oireita kuin haava kutiaa ja vähän kiristävä tunne esim. pyöräillessä välillä. Ennen operaatiota kuvittelin että olisi henkisesti isompi asia, mutta nyt on vähän pettynyt olo, tässäkö se nyt oli ja ihan kuin mitään ei olisi edes tapahtunut. Ei kaduta mutta ei herätä oikein mitään tunteita.

    • TäälläNäin

      Minulle tehtiin vasektomia päivälleen 20 vuotta sitten, olin silloin 34-vuotias. Olin lapseton ja naimaton, mutta kun sairastan lievää muotoa eräästä periytyvästä taudista joka lapsilleni voisi periytyä paljon vakavampana, enkä siis missään nimessä halua lapsia, niin julkinen puoli hoiti asian ilman muuta. Sairaalaan pääsi noin kahden kuukauden odotuksen jälkeen. Halusin ja sain nukutuksen, leikkaussalissa tohtori tökkäsi piikin käsivarteen ja tunnin päästä heräsin täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Kolmisen tuntia tarkkailtiin, ja kun olin käynyt heittämässä vettä pääsin saattajan kanssa kotiin. Palleissa oli pientä tylppää jomotusta pari päivää ja ihon alle oli purkautunut verta, joten pussi oli viikon verran aika ruman näköinen. Mitään jälkiseurauksia ei tullut ja kahden kuukauden päästä spermanäyte oli puhdas.

      Toisin sanoen täysin ongelmaton toimenpide.

      • Asobo

        Minulle tehtiin vase. Helmikuussa päivä oli maanantai, aamusta sairaalaan ja leikkaus saliin jossa nukuttivat. Nais girurgi leikkasi pihuhat poikki ja kirjoitti neljä päivää saikkua. Pe töihin ja työpäivän jälkeen huomasin että haava oli auennu ja vuoti. Ma lääkäriin ja sain antibiottikuurin. Tupon vaihtoa kesti 3 viikkoa ennen kun haava ontelo sulkeutui. Toimenpide ei ole kaduttanut ja piparia tekee edelleen mieli kokoajan.


      • Vtomiaan
        Asobo kirjoitti:

        Minulle tehtiin vase. Helmikuussa päivä oli maanantai, aamusta sairaalaan ja leikkaus saliin jossa nukuttivat. Nais girurgi leikkasi pihuhat poikki ja kirjoitti neljä päivää saikkua. Pe töihin ja työpäivän jälkeen huomasin että haava oli auennu ja vuoti. Ma lääkäriin ja sain antibiottikuurin. Tupon vaihtoa kesti 3 viikkoa ennen kun haava ontelo sulkeutui. Toimenpide ei ole kaduttanut ja piparia tekee edelleen mieli kokoajan.

        Missä tehtiin nukutuksessa? Paljonko maksoi yhtensä?


    • HaluanHedelmättömäksi

      Niin tuota noin, olen etsinyt infoa asiasta, mutta eipä sitä ainakaan noiden suhteen juuri tunnu löytyvän, mitä kaipaan ko asian tiimoilta.
      Eli missä hinnoissa miehen vasektomia liikkuu? Lähinnä yksityispuolella, julkisella käsittääkseni selviää poliklinikkamaksulla. Ainoa "haittapuoli" on julkisen (mahdollisesti) pitkät jonotusajat.
      Eli puhutaanko julkisen puolen hintatasolla satasissa vai mennäänkö jo 1000-2000€ operaatiosta?
      Ja toinen on tuon vasektomian kriteerit, mitkä ne tarkalleen ottaen ovat?
      Kun kaikki ainakin väittävät kivenkovaan, että vaatii vähintään 30v iän ja kaksi lasta.
      Mulla on ikää, muttei lapsia ja juurikin tuon takia haluan vasektomian, ettei niitä mukuloita tulisikaan. Aika on jo ajanut musta sen verran ohitse, etten todellakaan ala enää harkitsemaankaan lasten hankintaa.
      Kuulostaa vain jotenkin niin tyhmältä, että pitäisi olla muksuja, ennen kuin saa varmistella ettei niitä tule vahingossakaan. Kun eihän kaikki halua mukuloita, eikä ole velvoitettujakaan käsittääkseni pysymään lisääntymiskykyisenä vasten tahtoaan.
      Joten, kiitos jo etukäteen asiallisesta informaatiosta.

      • Nimettön

        Mulle on tehty vasektomia 10 vuotta sitten. hyvin meni, pientä kipua pari viikkoa ja sillä meni. 6 vuotta sitten tehtiin sitten vaso vasostomia, eli vasektomia purettiin. Nyt tossa pyörii jaloissa sellanen 5 vuotias vesseli. Eli toimii molemmin päin. Nyt ajattelin mennä uudestaan vasektomiaan. Hinta n. 600-1000 € riippuen paikasta. Kyllä sun kriteerit pitäis riittää.


      • Vielä_1_jaköydenjatkoksi

        Mukava oli lueskella näitä tarinoita ennen omaa operaatiota. Hyviä juttuja, joista saa hyvin kuvaa tapahtumista. Laittenpa sitten omaakin tarinaa hieman. Itse hain ekaa kertaa operaatioon jo 2005, ollessani 35-vuoden ikäinen ja muutama lapsi aikaisemmasta liitosta. Kului reilu vuosi, eikä mitään kuulunut, jonka jälkeen hain operaatioon uudelleen ajateltuani, että mun hakemus on unohdettu. Aikaa kului taas tovi ja yhtäkkiä löytyikin uusi nuorempi puoliso ja sitä mukaa lapsen teko taas ajankohtaiseksi. Eikö ne idiootit soittaneet YLI kaksi vuotta ensimmäisestä hausta, että nyt olisi aika. Piti sitten itku kurkussa ilmoitella, ettei nyt sitten tullakaan ja pienellä vittuilulla ilmoittaa "nopeasta" käsittelystä. No aikaa kului taas kuukausi ja taas soitettiin, että nyt olisi aika, josta piti taas kieltäytyä. Elämä eteni ja mukulakin tuli maailmaan uuden emännän kanssa ja ehkäisyä hoidettiin emännän pillereillä tuon jälkeen yli kuusi vuotta.

        Voitte vaan arvailla miten tarina etenee... Jep, kuusi vuotta edellisestä mukulasta emäntä pamautti pommin ja kertoi olevansa raskaana. Oli kuulemma ollut jotain sekaannusta pillerien kanssa. Oli meinaan aika lähellä köyden jatko. No, ilmoitin sitten heti, että nyt kyllä sitten aion hakea uudestaan operaatioon. Vajaa viikko sitten operoitu paikallisessa sairaalassa. Aamupäivällä sisään ja iltapäivällä pois. Paikallispuudutuksessa homma hoidettiin ja nukahdin leikkauspöydälle, sillä vanhemmiten noiden parkuvien kakaroiden yövalvottaminen ei oikein ole enää niin helppoa kuin parikymppisillä. Itse leikkaus tapahtui tosiaan noin sentin mittaisestä reiästä vetämällä johtimet ulos. Lääkäri vakuutti, että johtimista katkaistaan sentti pois, jonkä jälkeen päät poltettaisiin. Tämän jälkeen päät käännetään kaksinkerroin ka sidotaan tiukasti yhteen. ON kuulemma tehnyt toista tuhatta operaatiota ja vain yksi olisi epäonnistunut. Mun tuurilla perkele, minä olen se toinen. No joo, itse leikkaushaava ei kipuillut lainkaan, mutta pari päivää sen jälkeen alkoi palleissa sellainen tunne, kuin joku puristaisi kivestä sormien välissä. Luulisi sen menevän ohi piakkoin. MItä tulee haluihin, niin ainakin seuraavina aamuina on seissyt kuin rautakanki ja muutaman kerran jo mällikin irronnut. Myös yöllä olen nähnyt seksiunia ja silloinkin on ottanut eteen. Taitaa olla siis alitajunnan kanssa yhteistyössä tuo veijari ja odottaa kovasti aikaa, milloin saa rojauttaa rojut ränniin ilman pelkoa uudesta rääkyvästä painajaisesta.


      • Vapaaehtoislapseton

        Missä päin Suomea leikkaus tehtiin? Kestitkö ilman kipulääkettä jälkioireita? Ehdotettiinko kylmähauteita?


      • Lisätietoutta
        Vielä_1_jaköydenjatkoksi kirjoitti:

        Mukava oli lueskella näitä tarinoita ennen omaa operaatiota. Hyviä juttuja, joista saa hyvin kuvaa tapahtumista. Laittenpa sitten omaakin tarinaa hieman. Itse hain ekaa kertaa operaatioon jo 2005, ollessani 35-vuoden ikäinen ja muutama lapsi aikaisemmasta liitosta. Kului reilu vuosi, eikä mitään kuulunut, jonka jälkeen hain operaatioon uudelleen ajateltuani, että mun hakemus on unohdettu. Aikaa kului taas tovi ja yhtäkkiä löytyikin uusi nuorempi puoliso ja sitä mukaa lapsen teko taas ajankohtaiseksi. Eikö ne idiootit soittaneet YLI kaksi vuotta ensimmäisestä hausta, että nyt olisi aika. Piti sitten itku kurkussa ilmoitella, ettei nyt sitten tullakaan ja pienellä vittuilulla ilmoittaa "nopeasta" käsittelystä. No aikaa kului taas kuukausi ja taas soitettiin, että nyt olisi aika, josta piti taas kieltäytyä. Elämä eteni ja mukulakin tuli maailmaan uuden emännän kanssa ja ehkäisyä hoidettiin emännän pillereillä tuon jälkeen yli kuusi vuotta.

        Voitte vaan arvailla miten tarina etenee... Jep, kuusi vuotta edellisestä mukulasta emäntä pamautti pommin ja kertoi olevansa raskaana. Oli kuulemma ollut jotain sekaannusta pillerien kanssa. Oli meinaan aika lähellä köyden jatko. No, ilmoitin sitten heti, että nyt kyllä sitten aion hakea uudestaan operaatioon. Vajaa viikko sitten operoitu paikallisessa sairaalassa. Aamupäivällä sisään ja iltapäivällä pois. Paikallispuudutuksessa homma hoidettiin ja nukahdin leikkauspöydälle, sillä vanhemmiten noiden parkuvien kakaroiden yövalvottaminen ei oikein ole enää niin helppoa kuin parikymppisillä. Itse leikkaus tapahtui tosiaan noin sentin mittaisestä reiästä vetämällä johtimet ulos. Lääkäri vakuutti, että johtimista katkaistaan sentti pois, jonkä jälkeen päät poltettaisiin. Tämän jälkeen päät käännetään kaksinkerroin ka sidotaan tiukasti yhteen. ON kuulemma tehnyt toista tuhatta operaatiota ja vain yksi olisi epäonnistunut. Mun tuurilla perkele, minä olen se toinen. No joo, itse leikkaushaava ei kipuillut lainkaan, mutta pari päivää sen jälkeen alkoi palleissa sellainen tunne, kuin joku puristaisi kivestä sormien välissä. Luulisi sen menevän ohi piakkoin. MItä tulee haluihin, niin ainakin seuraavina aamuina on seissyt kuin rautakanki ja muutaman kerran jo mällikin irronnut. Myös yöllä olen nähnyt seksiunia ja silloinkin on ottanut eteen. Taitaa olla siis alitajunnan kanssa yhteistyössä tuo veijari ja odottaa kovasti aikaa, milloin saa rojauttaa rojut ränniin ilman pelkoa uudesta rääkyvästä painajaisesta.

        Oireiluista:

        http://www.vasectomy-information.com/lump-after-vasectomy/


    • Hopotihoo

      Kerron oman kokemukseni vasektomiasta. Homma lähti liikkeelle soitettuani oman alueeni Terveyskeskukseen, jonne kerroin haluavani vasektomian. Hoitaja puhelimessa varasi minulle Lääkäriajan n. Viikon päähän soitosta. Lääkärin kanssa keskusteltiin vasektomiasta, ja siitä että olenhan nyt aivan varma yms. Kun kaikki oli käyty yhdessä läpi, täytettin ST1 kaavake, joka täytyy lain mukaan täyttää jos haluaa kyseisen toimenpiteen. Sitten vaan kotiin odottelemaan Toimenpideaikaa, Lääkäri sanoi että siinä menee n. 1kk-12kk, riippuen jonoista yms. Sain ajan 4kk:n päähän TK käynnistäni. Toimenpide päivän aamuna ajoin kiveksistä karvat pois, koska mieluummin teen sen itse kuin että 58v sairaanhoitaja Rouva tekee sen:) Sitten vaan autonkeula kohti sairaalaa. Sairaalaan menin 5min ennen kyseistä aikaa (9.00), 5min odottelun jälkeen hoitaja pyysi nimeltä Päiväkirurgian huoneeseen, siinä vielä kysyttiin olenko edelleen aivan varma jne, sitten vaan "leikkuupöydälle" makaamaan, housut nilkkoihin. Olin siis kokoajan omissa vaatteissa, ei tarvinnut vaihtaa sairaalakaapua. Lääkäri puudutti molemmat kivekset erikseen, teki pienen reiän keskelle säkkejä josta "koukki" molemmat siemenjohtimet, pisti ne poikki ja ilmeisesti poltti päät umpeen? Toimenpide ei sattunut laisinkaan, puudutuspiikki ehkä vähän nipisiti säkeissä. Alavatsassa tuntui hieman epämiellyttävältä kun lääkäri koukki siemenjohtimiä, muuten toimenpide oli kivuton! 9.00 aloitettiin ja 9.40 olin jo sairaalanpihalla kahvikuppi kädessä (olin ehtinyt hakea kahvin kanttiinista), eli n. 30min kesti kokonaisuudessaan. Toimenpiteen jälkeen Kivekset oli muutaman päivän hellänä, lähinnä ihan kuin joku olisi puristellut niitä kovakouraisesti. Erektio oli heti seuraavana aamuna, ei ongelmia sen eikä minkään muunkaan suhteen. Tässä minun tarinani tältä kesältä 2018 (Varsinais-Suomi) . Toivottavasti tämä auttoi jotakin. Ja kyllä voin EHDOTTOMASTI SUOSITELLA toimenpidettä, kunhan vaan olet 100% varma ettet enää halua lapsia!!!

    • Rahaejakulaatio

      2015 naimisissa ja muijalle ei sopinut kierukka , ei halunnut pillereitä, ei vaahtoa , pessaaria...kortsukaan ei kelvannut. Ennen operaatiota kysyin vielä 5min ennen lähtöä että onko tämä varmasti ok? Ja hän vakuutti, että on.

      Nopea leikkaus. Maksoi 700e , joka on halpa verrattuna lapseen. Leikkaus teki vähän kipeää mutta minulla ei ollut minkäänlaisia kipuja eikä turvotusta leikkauksen jälkeen. Tuntui todella vapauttavalta.

      Palattuani kotiin istui hullu vaimoni ankeana tuolilla kotona ja soperteli "ei tuu lapsia enää". Siis sama nainen, joka vakuutti että päätös on yhteinen. No hän sitten jätti samana vuonna. Joten lapsen lisäksi kustannukset alenivat myös kun ei tarvinnut enää akkaa elättää.

      Mietin edellistä 3 vuotta ja olen todennut , että vasektomia on ennen kaikkea pelastanut minut omalta tyhmyydeltä. Minulla olisi varmaan jo 3 lasta kaikkien niiden seksisuhteiden takia , joita on ollut.

      Ainakin kaksi kertaa olen seurustellut naisen kanssa, joka on halunnut lasta. Toinen näistä oli todella mielenterveysongelmainen, eikä ollenkaan sopiva äidiksi, mutta varmaan olisin suostunut rakastuneena. Nyt kun suhde on ohi, tajuan , miltä säästyin.

      Vasektomian ainoa huono puoli on se, että pitää osata pitää pää kylmänä , kun naiset ilmoittavat haluavansa lapsia. Varsinkaan ei kannata kertoa naisille sillä kun kerrot yhdelle, kaikki tietävät. Siinä tulee joskus huonommuuden tunne ja hylätyksi tulemisen pelko. On helpompi sanoa, että lapsia en hanki tai jos hankin, se on oma päätös. Ajatukset vasektomian perumisleikkauksesta ovat myös tyypillisiä, mutta ohimeneviä. Lapsi ei kuitenkaan ole tae parisuhteen jatkumiselle vaan päinvastoin uhka , eikä lasta kohtaan ole oikein, että isä siitti vain, koska halusi pitää äidin.

      Yksikään nainen ei tule saamaan minua elatusmaksukoukkuun. En koskaan joudu kuuntelemaan teini-ikäisen tytön raivoamista. Omaa aikaa on. Ja naisia.

      Pitäkää kirjaa ajatuksistanne ja kirjoittakaa (salasanalla suojattuun) arkistoon ennen ja jälkeen leikkausta kaikki hyvät asiat.

      Ja mikä tärkeintä: älkää kertoko toimenpiteestä edes parhaalle ystävällenne. Sen virheen minä tein ja yhä saan siitä maksaa . Arvostelu ja kateus on suomalaisten toinen luonto.

    • NoMoreKids

      Piuhat on nyt poikki.

      Otin housut veks ja pötkölleen.
      Hoitsu pesi vehkeet hellästi.
      Operaatio kesti sen puolisen tuntia ja ainoa kipu oli kun kirurgi laittoi 3 puudutus piikkiä, molemmille puolille ja keskelle..mutta hammaslääkärissä sekin sattuu enemmän.

      Nyt jomottaa kasseja, mutta eiköhän tää tästä.

      Hintaa tuli sen 1000 euroa yksityisellä.

    • Anonyymi

      Itselläni vasektomia tehtiin nyt viisi päivää sitten. Aihetta alusti noin vuoden-puolentoista mittainen mietintä ja tulin lopputulokseen että ei se asia muuksi muutu ellen varaa aikaa toimenpiteeseen. Minä ja avovaimoni olemme olleet jo pitkään sitä mieltä, että lapsia ei tähän meidän systeemiimme tule. Ikääkin alkaa olla jo sen verran että avovaimo on lasten suhteen jo asiasta aivan varma. Kuten myös minäkin.

      Ensimmäisestä soitosta ehkäisyneuvolaan itse toimenpiteeseen ei mennyt kuin reilut kaksi viikkoa. Toimenpide tehtiin julkisella puolella. Sain maanantaina soiton että peruutusaika olisi saatavilla, tuletko keskiviikkona? Pieni kalvava jännitys vatsassa sitten otin ajan vastaan. Työnantajalle ilmoitin asiasta ja suhtautuminen siellä olikin hienoa. Sanottiin heti että voin olla sairaslomalla niin kuin itsestäni tuntuu. Luin operaatiosta netistä ja päällisin puolin toimenpidettä kuvailtiin kivuttomaksi, tosin hieman epämiellyttäväksi. En halua mitään pelkoa lietsoa mutta sitä se tosiaan oli. Operaatio tehtiin Valkeakosken aluesairaalassa. Omalla autolla sinne ajelin. Sai kuulemma aamupalat syödä ja juoda normaalisti. Siellä paikanpällä sitten kysyin että onko mahdollista saada mitään rauhoittavaa? Operaatio itsessään ei pelottanut mutta se ajatus siitä että joku sörkkii piikillä mun kasseja, tuntui varsin epämiellyttävältä. Hoitohenkilökunta otti asiasta hienosti kopin. Siinä toimenpiteeseen odotellessa mun tykönä kävi useampikin hoitaja sekä anestesialääkäri kyselemässä mistä mitäkin. Jännittääkö, pelottaako, voidaan siirtää jne. Olin juonut aamukahvin kanssa maitoa joten siksi rauhoitus ei tapauksessani tullut kyseeseen. Kysyttiin sitten ystävälliseen sävyyn että haluanko siirtää aikaa ja tehdään operaatio toisella kertaa rauhoituksen kera. Sanoin että hoidetaan homma alta pois nyt kun täällä ollaan. Eniten operaatiossa pelkäsin eniten puudutusta. Täytyy kuitenkin todeta, että asian hoitanut lääkäri oli erittäin taitava ja kertoi kokoajan mitä oli tekemässä. Puudutuksen antaminen ei sitten kuitenkaan sattunut mitenkään paljoa. Pieni nipistys ja homma oli siinä. Kun vasektomiaa suoritettiin, niin siemenjohtimien esiin "kaivaminen" tuntui ikävänä tuntemuksena vatsanpohjassa. Hieman jopa sattuikin. Näitä oli n. 3-5 kertaa ja kestoltaan muutaman sekunnin. Eli kokonaisuutta ajatellen ei kovinkaan iso asia. Siemenjohtimien kiinni poltto sen sijaan sitten vähän näpsäyttikin. Poltossahan käytetään sähkövirtaa ja vasemman puolen siemenjohtimen poltossa tuli pieni säväri. Eli ihan sähköiskuun verrattava tuntemus. Koko hommaan meni vähän yli puolituntia. Normaalisti toimenpiteen jälkeen homma menee niin että sängystä ylös, vaatteet päälle ja moro! Mun kohdalla piti hetken huilia heräämössä kun toimenpiteen aiheuttama stressi purkautui huonona olona ja hallitsemattomana tärinänä. Puolisen tuntia siinä makoilin ja olin taas kuosissa. Buranaa meni ensimmäisenä päivänä se 3 x 600 mg. Toisena enää kaksi ja kolmantena enää yksi satsi. Nyt viidentenä päivänä en ole särkylääkettä ottanut. Kassit on tosin kyllä vieläkin herkkänä mutta asian kanssa pystyy elämään. Nousu istuma-asennosta tekee vatsanpohjaan pientä kipua. Ilmeisesti kivesten asento jalkojen välissä tekee pientä venytystä ja siinä sitten seuraus. Vasemmalta puolelta lähti kolmantena päivänä tikki auki ja ommel kokonaan irti. Soitin päiväkirurgiselle ja sanottiin että mikäli haava pysyy kiinni ja ei eritä, asialle ei tarvitse tehdä mitään. Kävelen kuitenkin nyt muutaman päivän avovaimolta nyysitty terveysside nivusissa että haava pysyy kuivan eikä hinkkaa sisäreiden ihoa vasten. Jos ajatellaan tätä koko hommaa, sen aiheuttamaa stressiä, kipua ja vaivaa asteikolla 1-10 niin arvioisin lukemaksi 4. Eli ei mikään iso juttu. Jos homma on mietinnässä niin usvaa putkeen vaan. Homma on nopeasti lusittu ja vaivat kärsitty. Se touhu sitten vällyjen alla on paljon parempaa kun ei kumien kanssa tarvitse enää sählätä. 3 kk päästä tosin vasta kun on näyte käyty antamassa ja todettu toimenpiteen onnistuminen. Nyt mietin sitä että olisi pitänyt käydä hoitamassa homma jo aikaisemmin.

    • Anonyymi

      Noin kaksi kuukautta sitten varasin ajan julkiselta ja sanottiin, että menee jopa vuosi jonossa, mutta tällä viikolla tulikin puhelu Porvoon sairaalasta ja tarjottiin aikaa seuraavalle aamulle. Hieman häkellyin ja sanoin, että otan ajan vastaan, mutta mietin tunnin tulenko. Siinä sitten kävin läpi asiaa, että haluanko todellakin vasektomian ja tulin siihen lopputulokseen, että kyllä. Olen 41 vuotias ja vaimo 39, kolme lasta. Eiköhän nämä riitä. Mielessä kävi sekin, että entäpä jos joskus onkin nuorempi Pirkko rinnalla joka haluaa lapsia. No se ajatus oli turhaa, koska nykyinen vaimo on paras maailmassa ja jos nyt joskus jäisinkin yksin, niin haluan pitää näistä kolmesta lapsesta parasta mahdollista huolta. En halua siihen enää lisää lapsia.
      No toimenpide olikin sitten aika raju. Sain rauhoittavaa ja buranan ennen leikkausta. Neljä naista ja yksi mies toimenpiteessä mukava. Sattui ihan vitusti kun kaivelivat johtimet esiin. No eka päivä meni ihan ok ja seuraavakin. Vaimon kans innostuttiin sitten panemaan kahteenkin kertaan seuraavana iltana. Tuntui hemmetin hyvältä ja palleja aristi vain vähän, mutta seuraavat päivät onkin ollu sitten aika kivuliaita!! Suosittelen pidättäytymään sen ohjeen mukaan!! 😬 Kävelen kuin Ahtisaari nyt ja pallit on turvoksissa!!
      Jospa tämä tästä! 😪 nyt siis neljä päivää leikkauksesta. Kaverille tehtiin sama ja sillä ei sattunut yhtään ja olivat myös panneet seuraavana päivänä. Piti pistää sitte paremmaksi 😀.

    • Anonyymi

      Keski-Suomessa julkisella puolella antavat setelin, jolla pääsee halvalla yksityiselle puolelle leikkaukseen kun on ollut aluksi jonossa kolme vuotta. Itse jaksoin olla vain yhden ja sitten menin yksityiselle kun oli hinnatkin laskeneet. Seppälän lääkäriasemalla toimenpide maksoi soittoajan kanssa vähän reilut 600€. Se tehtiin eilen. Kävi puudutuspiikkien nipistyksiä lukuunottamatta kivuttomasti. Kehoitettiin pari päivää ottamaan burana 600:a. Olen ottanutkin ja kipuja ei juuri ole ollut. Toivottavasti ei tule tulehdusta. Se on kai harvinaista, mutta jos on paljon kipuja tai turpoaa paljon, niin täytyy ottaa lääkäriin yhtys. Kahden kuukauden päästä voi käydä antamassa näytteen, jossa todetaan siittiöttömyys. Jotkut lääkärit sanoo että 10 siemensyöksyä tai kaksi kuukautta.
      Suosittelen toimenpidettä, jos rahaa on tai jos sattuu asumaan paikkakunnalla, jossa näitä hoidetaan ennen kolmen vuoden jonoja. Paras ehkäisykeino, sanon ma.

    • Anonyymi

      Operaatiosta nyt 3 tuntia. Puudutus sattui aika helvetisti, mutta sen jälkeen ei tuntunut miltään. Nähtävästi laittelevat eri määriä jengille tuota puudutusta. Nyt puudutus poistunut ja oli pakko ottaa särkynappi, olo kuin potkun muniin saatuna, alavatsaan nipistää. Homma kesti mulla tunteroisen ja tehtiin yksityisellä palvelusetelin avulla. Vuoden olin jonossa.

      • Anonyymi

        Jatkoa tarinalle. Kaikki ok, mutta pallit turvoksissa ja arat, tuntuvat olevan tiellä joka paikassa... välillä unohtaa homman mutta muistuttaa kyllä nopeasti arkuudesta alavatsan vihlaisulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa tarinalle. Kaikki ok, mutta pallit turvoksissa ja arat, tuntuvat olevan tiellä joka paikassa... välillä unohtaa homman mutta muistuttaa kyllä nopeasti arkuudesta alavatsan vihlaisulla.

        Continue... kaikki ok petiosastolla :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Continue... kaikki ok petiosastolla :)

        Hommasta nyt vajaa 2kk. Haavojen ym. turvotus laskenut täysin, pienet patit tuntuu katkaisukohdissa. Pallit aivan normaalit, ei arkuutta enää. Petihommat sujuu kuten aikaisemminkin, jos jotain täytyy kommentoida niin ehkä lasti ei lähde samalla paineella kuin ennen, mutta vanha ukkohan tässä jo ollaan :)
        Itseäni homma ei kaduta, ikää 50v ja vaikka tuohon jostain syystä ilmestyisi nuori pimpparauta, niin fakta on, että minä en kersoja tässä iässä halua, en todellakaan. En kyllä nuorta naistakaan, ei mitään yhteistä pitemmän päälle, ei jaksaisi mitään säätöä ja draamaa. Kannattaa pohtia itse nämä asiat selviksi, eikä ainakaan toisen painostuksen takia operaatiota teetä. Elämäntilanteet voivat muuttua, se kannattaa pitää mielessä päätöstä tehtäessä.


    • Anonyymi

      Musta tehtiin insinööri 5 päivää sitten julkisella.
      Hyvät hoitajat ja loistava kirurgi. Eka
      Puudutus ei ollu niin paha kuin oletin pieni nipistys mutta sitten kaksi seuraavaa jo vähän tuntuikin häjyiltä. Pari min ja eikun hommiin. Vasemman puoleinen meni suhkoht nätisti ainoastaan puristus kohta teki sen verran häijyä että droppia suoneen. Ja lisää puudutusta done.
      Oikea puoli olikin sitten yhtä helvettiä. Johtimessa tunto oli oikein mukavasti päällä, johdin oli kiveksen takana (jolloinka paikallis puudutus ei toiminut, niinkuin piti) lekuri otti johtimesta kiinni tämä ukko kaarelle kuin silta, ja hapen saanti täysin lamaantunut kivusta (äijät tietää kyseisen kivun jos saanu kunnon tällin), uusi droppi suoneen, happea naamarilla ja puudutusta viereen ja suoraan johtimeen. Ai perkele! Tästä 3 - 5min ja olo siedettävä ja hommat jatkuu. Ongelmia vähän lisäsi se että oik. johto huomattavasti paksumpi kuin normaalisti? Mutta kirurgi hoiti homman tyylikkäästi. Kerran anto koko kroppa hypähdyksen kun poltti kiinni johtimia eli ei niin paha. Herämöön välipalalle ja kahville. Olo oli semi ok. Säkeissä tunto kuin olis vähän liian innokkaasti painanu menemään emännän kanssa.
      Auto kyydillä kotiin ja useita kertoja tuli kipu piikkejä jotka tuntui alavatsassa saakka. Mutta siedettäviä. 5 päivää kävelly kuin paskat olisi housussa, mutta kipu ei niin paha. Ajoittain kyllä. Tänään eli (5 päivää myöhemmin) jumalaton kipu oikeassa kiveksessä säteilee alavatsaan ja nivuseen ja kiveksen kokokin on luokkaa sonnin kives ja väriäkin löytyy?!?! Huomenna puhelu lekurille ja kysyä onko ihan normaalia.
      Ps. Omalla kohdalla huumorilla koitettiin mennä aina kun oli mahdollista leikkauksen aikana. =D Toimii.

    • Anonyymi

      Tuttava meni sellaiseen, kun akka vaati. Sitten tuli ero eukon kanssa ja uusi suhde. Nainen vaati puolestaan, että lapsi saatava. Mies-rukka meni uuteen toimenpiteeseen, että putket yhdistettiin takaisin. Onnistui lapsi tuli, nyt n.20v. Kipua, kipua, kipua, olen kuullut toimenpiteistä. Se eka ämmä oli kamala, kun teetti miehelle sen "putkien katkaisun". Älkää miehet alistuko siihen hommaan. Ottakoon akat kortonkin kanssa vehkeen tavaraansa jos haluavat! En mä paremminkaan sano.

    • Anonyymi

      Kävin 1,5 kuukautta sitten vasektomiassa kunnallisella. Lapsia kolme ja ikää 39. Itse operaatio oli tosi helppo vaikka hiukan pelästyin, kun sähköllä johtimia polttaessaan yhtäkkiä mun jalka nytkähti eli jotenkin se sähkö meni mun oikeaan jalkaan. Viikon verran näytti siltä, että olipas helppo toimenpide, kunnes alkoivat kivut. Ilmeisesti siemenjohtimien päihin alkoi kasvaa arpikudosta ja nyt vähän väliä tuntuu kuin joku vetäisi veitsellä nivusiin ja kiveksiin. Lääkärin mukaan mitään ei ole tehtävissä. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi koskaan mennyt tohon toimenpiteeseen. Ei ole mitään takeita, että kipu loppuu... Suoraan sanottuna vituttaa ihan helvetisti! On kyllä tehokas ehkäisy, kun kivut haittaavat aika pahasti seksielämää...

      • Anonyymi

        Moro,

        Joko kivut loppuneet ?
        Ite tein kyseisen operaation 8 päivää sitten, päivät 4 ja 7 tuntu hyvältä eikä särkylääkkeitä tarvinut. Nyt vasen kasipallo on helvetin kipeä ja heijastaa alavatsaan. Onkoha arpikudos homma myös...


      • Anonyymi

        Aikaa on nyt kulunut noin 5kk. Matkan varrella minulle on syötetty hermokipulääkkeitä ja jotain eturauhaslääkettä. Kummastakaan ei käytännössä ole ollut mitään apua. Kivut ovat ajan myötä jonkin verran laantuneet mutta mukavaa ei ole edelleenkään. Vähän väliä jompaankumpaan kivekseen sattuu niin helvetisti, useimmiten istuessa. Lisäksi peniksen tyven molemmilla puolilla tuntuu kuin olisi piikkipallot siemenjohtimien pätkien päissä. Helvetin epämiellyttävää. Seksi on usein yhtä tuskaa. Erektio sattuu peniksen tyven molemmilla puolilla ja siemensyöksy sattuu kiveksissä. Edelleenkään en suosittele vasektomiaa kenellekään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaa on nyt kulunut noin 5kk. Matkan varrella minulle on syötetty hermokipulääkkeitä ja jotain eturauhaslääkettä. Kummastakaan ei käytännössä ole ollut mitään apua. Kivut ovat ajan myötä jonkin verran laantuneet mutta mukavaa ei ole edelleenkään. Vähän väliä jompaankumpaan kivekseen sattuu niin helvetisti, useimmiten istuessa. Lisäksi peniksen tyven molemmilla puolilla tuntuu kuin olisi piikkipallot siemenjohtimien pätkien päissä. Helvetin epämiellyttävää. Seksi on usein yhtä tuskaa. Erektio sattuu peniksen tyven molemmilla puolilla ja siemensyöksy sattuu kiveksissä. Edelleenkään en suosittele vasektomiaa kenellekään!

        10kk takana ja hiukan on kivut helpottanut mutta lähelläkään normaalia elämä ei ole. Lääkärit vain käskee syömään särkylääkkeitä... Edelleenkään en suosittele tätä kenellekään...


      • Anonyymi

        Saahan sen operaation purettua jos ei helpota. Vähän ollaan tässä samassa veneessä.


      • Anonyymi

        Kyllä operaation voi purkaa jos ei kivut helpota. Siinä lääkäri on väärässä ettei voi mitään tehdä. Vähän samaa vikaa täällä.


      • Anonyymi

        Kyllä operaation voi purkaa jos ei kivut helpota. Siinä lääkäri on väärässä ettei voi mitään tehdä. Vähän samaa vikaa täällä...


    • Anonyymi

      Kuukausi sitten mulle tehtiin vasektomia. Vieläkään ei seksi maistu ja kiveksissä tuntuu kivuliaalta, kun niitä kosketellaan. En olisi tehnyt vasektomiaa, jos olisin tiennyt mihin se johtaa.

    • Anonyymi

      3 viikkoa sitten kävin operaatiossa. Itse operaatio sujui hyvin. Viikko operaation jälkeen alkoi elämä taas hymyillä turvotus laski ja kivut väheni. Siitä muutama päivä eteenpäin vasen kives turposi päärynän kokoiseksi ja kivut tulivat valtavina takaisin. Äkkiä sairaalaan ja päivystyksen kautta polille. Ultraäänessä huomattiin paha tulehdus ja n. 2,5cm paksu nestekertymä kiveksen ympärillä. Leikkauksessa koko kalusto vedettiin auki ja nestettä imettiin pois. Toissapäivänä pääsin pois sairaalasta. Haava jätetty osittain auki, että mahdollinen neste pääsisi valumaan ulos. Kives on edelleen turvoksissa ja suuri. Kivut jäivät onneksi suurilta osin sairaalaan. Operaation alunperin tehnyt lääkäri kävi jututtamassa ja sanoi, että todella harvinainen tapaus 1/100 kuulemma saa tälläisen kivan pikku lisäongelman.

    • Anonyymi

      Itselle tehtiin ko. Operaatio 8pv sitten. Itse operaatio meni hyvin ja aika kivuttomasti. 4 päivä leikkauksen jälkeen pahin, kivesten yläpuolella turvonneet ja kivuliaat patit.

      Nyt hieman helpottanut.
      Mieluusti kuulisin kommentteja sellaisilta kohtalotovereita, joilla on ollut kipuja alussa paljon, ja mihin homma on mennyt esim vuoden kuluttua.

      Ovatko kivut hellittäneet ja elämä voittanut täysin?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla nyt takana n. 2,5vkoa vasektomiasta. Tehtiin paikallisessa sairaalassa, varsin kivuton ja helppo kokemus.

      Reilun viikon jälkeen alkoi kuitenkin toinen kives kipuilla, arvelin ensin että johtuu ihan normaaleista haavakivuista. Lopulta kipu meni melko sietämättömäksi, ja tarkemmissa tutkimuksissa diatermialla suljetut röörit olivatkin jääneet vuotamaan. Nyt siis toinen kives on noin kolminkertainen normaaliin verraten, hematooma"kakku" on palttiarallaa 4x4 cm:n kokoisena ja mitään kipulääkettä kummempaa hoitoa ei ole tarjolla. Napakat bokserit ja lämpimänä pitäminen loogisesti niitä itsehoitokeinoja.

      Tramal Panacod nyt jo useamman päivän mennyt ja viikon sairausloma istumapainoitteisesta työstä. Kivut alkavat jo helpottaa, mutta käyttämään omia vehkeitä ei vielä muutamaan viikkoon pääse.

      Komplikaatioriski on siellä 5-10% luokkaa, savolaisen tuurilla tietenkin tuohon vähemmistöön osun. Silti, oli sen arvoista. Kumien kanssa on aina ollut hankaluuksia ja jos tässä joskus vielä puuhiin pääsee, ei tarvitse huolehtia hormonaalisistakaan vaihtoehdoista naisella.

    • Anonyymi

      Vasektomia

      Minulle tehtiin sterilisaatio syyskuussa 2019. Neuvolatätien mukaan miehen sterilisaatio eli vasektomia olisi helpoin ehkäisyvaihtoehto meille, kun emme enää lapsia halua ja elämme vaimoni kanssa pysyvässä parisuhteessa. Ehkä tämä vaimolleni olikin se helpoin ehkäisyvaihtoehto, mutta minulle itselleni kyllä se kaikkein työläin ja ikävin.

      Sain lähetteen Terveystalolle sterilisaatioon. Ehkä julkisella puolella oli niin paljon ruuhkaa, että laittoivat minut yksityiselle puolelle. Minulle varattiin aika sterilisaatioon syyskuulta. Tämä ajankohta osoittautui järkeväksi, jotta sain mökkeiltyä kesällä rauhassa, kun pitkään aikaan leikkauksen jälkeen en olisi voinut mennä uimaan. Minulle luvattiin Terveystalolta lähettää ohjeet sterilisaatioon valmistautumiseen ja siitä toipumiseen, mutta mitään ei kuulunut. Soittelin pari viikkoa ennen sterilisaatiota ja kyselin ohjeita puhelimella ja sainkin niitä sitten vain puhelimella. Leikkauksesta sain sitten toipumisohjeita paperisenakin.

      Itse sterilisaatio alkoi tunnin myöhässä, mutta oli kuitenkin melko nopea toimenpide. Makasin leikkauspöydällä ehkä vain n. puoli tuntia. Se oli kuitenkin elämäni inhottavin puolituntinen! Puudutusaineet eivät poistaneet ronkkimisen tunteita, kun urologi etsi siemenjohtimia. Se otti kipeää ja oli tosi inhottavaa! Varsinainen leikkaaminen ei ollut kivuliasta puudutusaineiden takia. Minulta leikattiin vähän karvoitusta pois leikkausalueelta ja laitettiin jotain kuumottavaa desinfiointiainetta ja sitten leikattiin siemenjohtimet poikki molemmilta puolilta. Siemenjohtimet lähetettiin patologille ja patologilta tuli postia parin viikon päästä, että kyseessä oli varmasti siemenjohtimet. Kiveksiin jäi pienet punaiset haavat ja tikit, jotka sulivat itsestään noin kuukaudessa irti. Vessassa käydessäni asioin aina istuaaltani. Seisominen tuntui niin oudolta, että kävin istuaaltani vessassa vielä monta kuukautta sen jälkeen, kun oireet olivat jo poissa.

      Leikkauksen jälkeen minun käskettiin pitää tiukkoja alushousuja, jotta haavat pääsisivät hyvin parantumaan. Minun piti myös suihkutella kiveksiä ja haavoja useampaan kertaan päivässä, jotta ne pysyisivät puhtaana. Vasen puoli ei kuitenkaan meinannut parantua ja se tulehtui ja märki. Pari viikkoa leikkauksen jälkeen kävin lääkärillä ja sain parin viikon antibioottikuurin. Sen jälkeen tulehdus vasta alkoi parantua. Lääkäri sanoi, että lisäkivekset olivat turvoksissa. Niiden parantumiseen meni aikaa useampi kuukausi. Ihmettelen, miksei minulle heti annettu antibioottikuuria, kun kerran haavat olivat noin tulehdusherkässä paikassa. Olisin selvinnyt paljon vähemmällä. Tässä vaiheessa lääkäri sanoi, että nyt ei saa enää käyttää tiukkoja alushousuja. Päinvastoin: nyt olisi käytettävä mahdollisimman löysiä housuja, jottei tulehtuneelle alueelle tule painetta ulkoapäin. Käytinkin löysiä housuja tästä eteenpäin monta kuukautta. Huomasin, että paine kyllä helposti aiheutti kiveksiin sykkivää kipua: kuin olisi veitsellä pistetty lisäkivekseen parin minuutin välein.

      Leikkaushaavat olivat kipeät ehkä n. kuukauden verran leikkauksen jälkeen. Välttelin sen ajan urheilemista ja saunomista. Vasta n. kahden kuukauden jälkeen pystyin kävelemään ja liikkumaan täysin normaalisti, eikä haavoja enää tarvinnut vältellä. Parin kuukauden kohdalla leikkauskohdissa tuntui vielä selvät patit. Sen jälkeen kiveskivut ovat hiljalleen pienentyneet. Vielä kolmen kuukauden jälkeen minulla oli sellaisia pistäviä tunteita muutaman kerran päivässä. Ne kuitenkin menivät ohi aina muutamassa sekunnissa eikä pidempikestoista jomotusta enää ollut (toisin kuin ensimmäisen kuukauden aikana). Ehkä kives yrittää työntää aika ajoin siittiöitä lisäkiveksiin ja tällöin tuntuu pieni pisto, kun niitä ei lisäkiveksiin enempää mahdu. Neljän kuukauden kohdalla en enää tuntenut patteja leikkauskohdissa. Pistot aika laimeita jo mutta silloin tällöin niitä edelleen tuli.

      Siemennestenäytteen antaminen piti olla nopea ja helppo juttu, mutta mitä vielä. Sain varattua ajan parin viikon päähän eli noin neljän kuukauden päähän sterilisaatiosta. Jouduin odottamaan tuloksia kaksi viikkoa, jonka jälkeen soitin Terveystalolle, että missäs ne tulokset nyt viipyvät. Sain soittoajan tiistai-iltapäivälle. Illemmalla luulin, että taas ne olivat unohtaneet minut, mutta sitten lääkäri soittikin minulle puoli kahdeksalta illalla! Onneksi sterilisaatio oli onnistunut, oli tästä jo muutenkin koitunut minulle ihan tarpeeksi harmia.

      jatkuu...

    • Anonyymi

      ...jatkuu:

      Kaiken kaikkiaan näiden kokemusten jälkeen en kyllä pysty suosittelemaan Terveystaloa, ainakaan jos haluat nopeita tuloksia. Joka välissä minun piti soitella Terveystalon valtakunnalliseen ajanvaraukseen ja sitten aina laitettiin soittopyyntö sinne jollekin ja minun piti koko päivä aina odotella soittoa. Melko rasittava systeemi. Miksi ei voitu antaa kellonaikaa? Positiivisena asiana täytyy sanoa, että ajanvaraukseen ei yleensä ollut jonoa vaan sinne pääsi aina heti läpi.

      Terveystalon nettisivutkin olivat vähän kankeat. Minun piti siellä jokin esitietolomake täyttää, mutta sitä ei aluksi siellä näkynyt vaikka piti. Sinne ei lopulta ilmestynyt edes kaikkia tuloksia. Paremmin tulokset näki kanta.fi-palvelusta, jota suosittelen.

      Operaatio tuli maksamaan minulle omavastuuosuuden 135,10 euroa (800 eurosta) plus lääkärikäynti 92,80 36 euroa. Siemennestenäyte kuului alkuperäisen toimenpiteen hintaan. Yhteensä hintaa tuli siis 263,90 euroa. Eli ei tämä mitään aivan mahdottoman kallista lystiä ollut.

      Toimenpide oli siinä mielessä inhottava, että tälläisestä ehkäisytarkoituksessa tehdystä toimenpiteestä ei saanut sairaslomaa. Onneksi minulla on helppo toimistotyö, jossa ei tarvitse juurikaan liikkua. En tiedä, miten ruumiillisen työn tekijät tästä selviävät.

      Minulla ehti olemaan noin 15 siemensyöksyä ennen siemennestenäytteen antamista. Nähtävästi se oli ihan riittävästi. No, ehtihän aikaakin kulua nelisen kuukautta.

      Minulla oli lopulta noin puolisen vuotta kipuja sterilisaation jälkeen. Sen jälkeen pelini ovat toimineet täysin normaalisti ja seksi on ollut taas hyvää. Siemensyöksyyn ei ole kertaakaan liittynyt mitään kipua, ei edes ensimmäisellä kerralla vasektomian jälkeen. Enkä ole huomannut siemensyöksyissä mitään eroa vanhaan. Seksihalut ovat hieman pienentyneet, mutta syynä on ehkä enemmänkin lapset ja elämäntilanne kuin vasektomia.

      Henkisellä puolella täytyy sanoa, että nyt perheestä on tullut minulle tärkeämpi kuin ennen sterilisaatiota. Vaimoni ja lapseni ovat nyt “tässä” eikä perhe enää tästä kasva. On siis pidettävä tiukemmin kiinni olemassa olevista läheisistä. Varsinkin sterilisaation jälkeisen kuukauden aikana kaduin operaatiota syvästi ja koin yksinäisyyttä kipujeni kanssa. Onneksi kivut ovat nyt helpottaneet ja voin lopulta olla tyytyväinen siihen, että menin operaatioon. En silti pysty varauksetta suosittelemaan sitä kenellekään, sen verran paljon harmia siitä koitui.

    • Anonyymi

      Täällä 46-vuotias 5 lapsen isä, mulle tehtiin vasektomia 10 vuotta sitten kun viides lapsi ilmoitti tulostaan. Aluksi olin sitä vastaan mutta ajatuskin pikkulapsiarjen jatkumisesta sai kääntymään lopulliseen ratkaisuun. Nyt olen jo muutama vuosi sitten eronnut ja kertonut aina asiasta jos on ollut jotain parisuhteeseen viittaavaa meneillään. Ei yksikään ole ollut sitä mieltä että olisi jokin este. Ehkä kohdalle on sattunut ihmisiä jotka eivät lapsia kaipaa tai ymmärtävät että lapsi ei ole onnellisuuden tae. Nyt on ollut pitempään lapseton 33-vuotias nainen joka painii lapsiasian kanssa että haluaako joskus vai ei jälkeläisiä. Jos haluaa niin ollaan puhuttu adoptiosta, sijaisvanhemmuudesta, muista tavoista hankkia lapsi. Vasektomian purku on vaihtoehto johon en lähde ja hän tietää sen. Jos hän päättää lähteä sen takia etten täytä hänen kriteerejään tulevaisuudessa niin enhän minä sille mitään voi. Jos biologia määrää hänelle äidin tien ja mä en pysty asiassa auttamaan omilla geeneilläni niin puntariin laitetaan se minkä verran hänelle merkitsen vs äitiys.
      Hän on mun lapset tavannut ja on heille tärkeä, mitä pitemmälle mennään sitä enemmän ja useampaan sattuu. Se riski on otettava, elämää eletään ei pelätä.

      Ja itse vasektomiasta, ei vaikuta haluihin, ei kestoon, sattui muutaman päivän ja siinä se hinta siitä että saa olla kumppaninsa kanssa ilman ehkäisyä. Mun seksielämä on vain parantunut vasektomian myötä. Ex oli myös samaa mieltä kun vielä yhdessä oltiin.

      • Anonyymi

        Itse 35v mies ja 2020 joulukuussa kävin vasektomiassa. Aika olis pitäny olla jo kesälle, mutta korona viivästytti. Työterveyslääkäriltä sain lähetteen heti kun kävin keskustelemassa. Oli kokenut tämän myös itse ja osasi asiasta puhua. Muistakaa myös miehet ja naiset, että se EI ole lääkärin kiellettävissä jos haluat sterilisaation jos YKSI kolmesta ehdosta täyttyy.

        -30v ikää
        -3 lasta ennestään
        -raskaus voisi vaarantaa terveyden

        Mikäli lääkäri haraa vastaan kun kerrotte haluavanne toimenpiteen, sanotte vain suoraan että haluatte lähetteen toiselle lääkärille koska olet päättänyt. Hän voi olla kirjoittamatta lähetettä, mutta ei voi kieltäytyä toiselle lääkärille pääsyä (Omantunnon kysymys). Hänen mielipiteensä ei myöskään paina seuraavan lääkärin kohdalla mitään.

        En ole ikinä erityisesti halunnut lapsia ja siitä tulikin iso ongelma edellisessä suhteessa. Toinen kun olisi halunnut heti lapsia ja hänen vuokseen mietin vakavasti lähes kaksi vuotta haluanko minäkin enkä hakenut vasektomia aiemmin. Kun sain tietää pillerien lopettamisesta minulle kertomatta, se oli viimeinen niitti. Oli nimittäin jo toinen nainen joka yritti selän takana tulla raskaaksi, enkä luot yhdenkään sanaan siinä asiassa. Eikä ne pilleritkään varmoja ole jos unohtaa jne

        Isoin syy kuitenkin oli se, että kun en niitä halua niin parempi näin. Lasten kanssa tulen hyvin toimeen mutta en halua omia. Ja on se väärin puolisokin kohtaan sanoa että en ole varma, katsotaan tässä pari vuotta ja lopulta ei halua. Näin kuinka raskasta se oli edelliselle joka päätti lopulta yrittää ilman suostumustani. Väleissä kyllä edelleen ollaan.

        Itse operaatio oli todella hienosti hoidettu. Hyvät esiohjeet ja kyselyt pariin kertaan, perusteellinen valmistautuminen ja ihan laikkaussalissa tehtävä toimenpide. Odotteluineen ja seurannan kanssa vei noin 3-4h josta operaatio n. 30min.

        Loistava henkilökunta julkiselta puolelta ja huumorintajuista osaavaa porukkaa. Ei sattunut yhtään, kyllä ne lääkkeet oli sen verran hyvät. Odotin sen olevan edes kiusallista, mutta ei veikkosten!

        Lopuksi sai ruokaa ja pääsi kotiin vaikka itse ei lääkkeen vuoksi saa ajaa.

        Paraneminen meni todella hyvin ja vai. Hieman oli 2vk ajan arkuutta palleissa. Heti parin pv jälkeen halut oli normaalit ja olon helpottaminenkin oli sallittua heti kun kipu ei sitä estä.

        Seksi on jopa vapautuneempaa ja parempaa kun tietää, että ei tarvi lapsia pelätä. Toki kumihuooua kannattaa käyttää ellei ole joko suhteessa tai luotettava ihminen. Suosittelen kaikille jotka ovat varmoja asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse 35v mies ja 2020 joulukuussa kävin vasektomiassa. Aika olis pitäny olla jo kesälle, mutta korona viivästytti. Työterveyslääkäriltä sain lähetteen heti kun kävin keskustelemassa. Oli kokenut tämän myös itse ja osasi asiasta puhua. Muistakaa myös miehet ja naiset, että se EI ole lääkärin kiellettävissä jos haluat sterilisaation jos YKSI kolmesta ehdosta täyttyy.

        -30v ikää
        -3 lasta ennestään
        -raskaus voisi vaarantaa terveyden

        Mikäli lääkäri haraa vastaan kun kerrotte haluavanne toimenpiteen, sanotte vain suoraan että haluatte lähetteen toiselle lääkärille koska olet päättänyt. Hän voi olla kirjoittamatta lähetettä, mutta ei voi kieltäytyä toiselle lääkärille pääsyä (Omantunnon kysymys). Hänen mielipiteensä ei myöskään paina seuraavan lääkärin kohdalla mitään.

        En ole ikinä erityisesti halunnut lapsia ja siitä tulikin iso ongelma edellisessä suhteessa. Toinen kun olisi halunnut heti lapsia ja hänen vuokseen mietin vakavasti lähes kaksi vuotta haluanko minäkin enkä hakenut vasektomia aiemmin. Kun sain tietää pillerien lopettamisesta minulle kertomatta, se oli viimeinen niitti. Oli nimittäin jo toinen nainen joka yritti selän takana tulla raskaaksi, enkä luot yhdenkään sanaan siinä asiassa. Eikä ne pilleritkään varmoja ole jos unohtaa jne

        Isoin syy kuitenkin oli se, että kun en niitä halua niin parempi näin. Lasten kanssa tulen hyvin toimeen mutta en halua omia. Ja on se väärin puolisokin kohtaan sanoa että en ole varma, katsotaan tässä pari vuotta ja lopulta ei halua. Näin kuinka raskasta se oli edelliselle joka päätti lopulta yrittää ilman suostumustani. Väleissä kyllä edelleen ollaan.

        Itse operaatio oli todella hienosti hoidettu. Hyvät esiohjeet ja kyselyt pariin kertaan, perusteellinen valmistautuminen ja ihan laikkaussalissa tehtävä toimenpide. Odotteluineen ja seurannan kanssa vei noin 3-4h josta operaatio n. 30min.

        Loistava henkilökunta julkiselta puolelta ja huumorintajuista osaavaa porukkaa. Ei sattunut yhtään, kyllä ne lääkkeet oli sen verran hyvät. Odotin sen olevan edes kiusallista, mutta ei veikkosten!

        Lopuksi sai ruokaa ja pääsi kotiin vaikka itse ei lääkkeen vuoksi saa ajaa.

        Paraneminen meni todella hyvin ja vai. Hieman oli 2vk ajan arkuutta palleissa. Heti parin pv jälkeen halut oli normaalit ja olon helpottaminenkin oli sallittua heti kun kipu ei sitä estä.

        Seksi on jopa vapautuneempaa ja parempaa kun tietää, että ei tarvi lapsia pelätä. Toki kumihuooua kannattaa käyttää ellei ole joko suhteessa tai luotettava ihminen. Suosittelen kaikille jotka ovat varmoja asiasta.

        35-vuotias lapseton mies täälläkin. Terveyskeskuslääkärin kanssa kävin asiasta juttelemassa, mutta hän ei ollut kovin myötämielinen. Taisi uskonnolliset/kulttuurilliset asiat painaa vaakakupissa. Selitteli myös jostain lomakkeesta, mikä olisi pitänyt yhdessä täyttää, eikä hänellä ollut sitä siinä. Lupasi soittaa, kun on toimittanut sen infotiskille, jossa voin täyttää oman osani seuraavana päivänä. Ei ole kuulunut. Pitänee varmaan ylilääkäriin ottaa yhteyttä, sen verran paikkansa pitämätöntä "lakitekstiä" tuli lekurin suusta. >:/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        35-vuotias lapseton mies täälläkin. Terveyskeskuslääkärin kanssa kävin asiasta juttelemassa, mutta hän ei ollut kovin myötämielinen. Taisi uskonnolliset/kulttuurilliset asiat painaa vaakakupissa. Selitteli myös jostain lomakkeesta, mikä olisi pitänyt yhdessä täyttää, eikä hänellä ollut sitä siinä. Lupasi soittaa, kun on toimittanut sen infotiskille, jossa voin täyttää oman osani seuraavana päivänä. Ei ole kuulunut. Pitänee varmaan ylilääkäriin ottaa yhteyttä, sen verran paikkansa pitämätöntä "lakitekstiä" tuli lekurin suusta. >:/

        Kyllä siinä se lomake täytetään jossa tyyliin kerrot ymmärtäväsi, että kyseessä ei ole pyöränpenkin vaihto jota voi tehdä kun huvittaa. Muuten ite ei tarvinu muistaakseni täyttää mitään muita lääkärillä kun asiasta alussa keskustelin.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

        Nuo ehdot pätee edelleen laissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä se lomake täytetään jossa tyyliin kerrot ymmärtäväsi, että kyseessä ei ole pyöränpenkin vaihto jota voi tehdä kun huvittaa. Muuten ite ei tarvinu muistaakseni täyttää mitään muita lääkärillä kun asiasta alussa keskustelin.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

        Nuo ehdot pätee edelleen laissa

        Terveyskeskuksesta tuli lopulta kutsu täyttämään paperi n. kuukauden päästä. Mitään ei ole kuulunut sen jälkeen. Omakannassa näkyy, että asia on käsittelyssä. Kaipa sieltä joskus päätös tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveyskeskuksesta tuli lopulta kutsu täyttämään paperi n. kuukauden päästä. Mitään ei ole kuulunut sen jälkeen. Omakannassa näkyy, että asia on käsittelyssä. Kaipa sieltä joskus päätös tulee.

        Minä kävin terveyskeskukslääkärillä keskustelemassa aiheesta. Sain lähetteen urologille. Mitään lomaketta ei täytetty eikä urologilta ole kuulunut mitään, aikaa on kulunut vasta reilu kuukausi.
        Onkohan seuraavana siis urologin haastattelu ja sitten leikkausjono, vai tuleeko suoraan kutsu leikkaukseen?


    • Anonyymi

      En ehkä tekisi nuorempana tai ainakaan lapsettomana. Nyt 50 lasissa ja pari muksua - riittää. Vaimollekin helpotus.
      Parin päivän päästä menossa operaatioon. Työterveyslääkäri teki lähetteen yli 2v sitten, sai sen hukuksiin (Katolilainen?) ja sain asian uudelleen vireille soittaessani suorittavaan yksikköön kun ei mitään kuulunut yli puoleen vuoteen. Korona tuo nyt viivästyksiä kaikkeen yksinkertaisiimpaankin.

    • Anonyymi

      Naiset haluaa aina näpsiä miesten siemenjohteet poikki. Mulle se on tärkee osa että ne toimii, pystyykö ilman niitä ees runkata. Tiedän että ikäiselläni 50 vuotiaalla on kromosomi riski. Mutta siks pitää ollakin varovainen ettei tuu raskaaks ja se onnistuu kyllä ilman mitään näpsimisiä.

    • Anonyymi

      Vasektomia tehty syksyllä 2021 Mehiläisessä. 500€ kustansi ja oli nopea toimenpide. Ikää 43 vuotta, en halunnut lapsia. Kipuja oli ehkä viikon verran operaatiosta, sen jälkeen normaali. En syönyt edes särkylääkkeitä toipumisajalla. Kassit olivat hieman arat pari viikkoa, muuten ei mitään ihmeempiä oireita.

      Suosittelen ehdottomasti toimenpidettä, jos haluaa päästä eroon ehkäisystä parisuhteessa. Seksi on paljon vapautuneempaa nykyään eikä tarvitse murehtia.

    • Anonyymi

      Voin suositella. Vasektomia tehtiin minulle 50-vuotta sitten eikä mitään ongelmia missään suhteissa ole ollut, vieläkään. Leikkaus tehtiin "ruokatuntileikkauksena" alle puolen tunnin ja sitten takaisin töihin.

    • Anonyymi

      Voin suositella. Vasektomia tehtiin minulle 50-vuotta sitten eikä mitään ongelmia missään suhteissa ole ollut, vieläkään. Leikkaus tehtiin "ruokatuntileikkauksena" alle puolen tunnin ja sitten takaisin töihin.

    • Anonyymi

      Suosittelen vahvasti tänään tehtiin leikkaus ei ole kipuja pahemmin ja itse leikkaus oli kivuton. Puudutus piikki isketään kumpaakin siemenjohtimeen pieni pistos tuntui siinä. Ja siemenjohtimen vetäminen viiltää hieman mutta olen todella tyyväinen luulin paljon pahemmaksi. Operaatio kesti itellä jonkun 40 minuuttia.

    • Anonyymi

      Itse kävin 4vk sitten, jännityksen vuoksi halusin nukutuksessa ja samalla tehtiin esinahan poisto. Tikit parani hienosti, mutta oikea kives alkoi viikon kuluttua turooamaan ja kipeytyään. Soitin lääkärille ja sanoi että ihan normaalia, menee 2vk jälkeen ohi. Noh.. 3vk kohdilla kiveksen nahkaan tuli pieni paise, joka räjähti yöllä kalsareihin, se kaikki ylimääräinen (tennispallon) kokoinen kivesmätä puhkesi tuli ulos kivespussista (n. 1dl). Sitten ab kuuri naamariin ja sit vasta alkoi helpottamaan 1vk jälkeen. Nyt kaikki alkaa olemaan normaalia operaation jälkeen (4vk kulunut). Mutta siis näinkin voi käydä jos pöpö pääsee leikkauksessa kasseihin. En kumminkaan kadu että menin toimenpiteeseen. Monihan menee operaatioon paikallispuudutuksessa ja töihin tyyliin seuraavana päivänä ja operaatiosta palautuminen menee hyvin.

    • Anonyymi

      2022 syksyllä oli leikkaus. Pientä turvotusta oli 1,5vk ja sen jälkeen helpotti. Leikkaus onnistui ja nyt voi panna menemään niin paljon kun haluaa, eikä tarvitse pelätä tuleeko nainen raskaaksi. Eikä tullut mitään ongelmia

    • Anonyymi

      Muistakaa tyhjentää , näin vanhana seurannut, monen eronnen tai yksinäisen elämää. Tuntu että heille tulee yleisemmin syöpä. Jopa 5 v eroamisesta ja 55v .

      Itellä tahtoo jo unohtua, , 75v se toimi kuin nuorena , muisteli vain nuoruuden ensi muistoja.
      Nyt pitää tehdä päivällä, iltaisin aina väsynyt. Olen ollut yli vuoden omaishoitaja.
      1932.

    • Anonyymi

      Miten kauan teillä kestänyt HUS alueella päästä toimenpiteeseen lähetteen tekemisestä? Mulla tehty lähete huhtikuussa 2023 eikä vielä kuulunut kutsua toimenpiteeseen. Pitääkö olla itse yhteydessä vai ottavatko yhteyttä joskus kun on aikaa?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe