Poijuköysi levääntyy vedessä

xx-yy-zz

Hei

Kertokaapa ratkaisu tähän ongelmaan: Venepaikallani on peräpoijukiinnitys. Kaupunki laittoi uuden poijun, reilusti kauemmaksi kuin entinen. Tästä johtuen poijuun menevä peräköysi makaa vedessä ja kerää lyhyessäkin ajassa karseat määrät levää. Inhaa vedellä sitten levästä märkää ja limaista peräköyttä.

Mikä avuksi? Niin tiukalle ei peräköyttä saa vedettyä, etteikö makaisi vedessä.

29

1849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p+p+
    • löytyykö ideita

      Oikein hyvä kysymys, itsekin olisin kiitollinen toimivasta vinkistä.
      Tuo korijuttu, eikö tuohon jää märkä likainen köysi jatkamaan levänkasvua? Entä kun tuo pönttö kaatuu?
      Itse tapaan vetää likaisen köyden pari kertaa märkänä käsien läpi. Ei se puhtaaksi tule, mutta pahimmat lähtee. Sottaista puuhaa sekin.
      Onko mitään "myrkkyä", millä köyden käsittelisi?

      • 23+2

        "Tuo korijuttu, eikö tuohon jää märkä likainen köysi jatkamaan levänkasvua? Entä kun tuo pönttö kaatuu?"

        koriin tietenkin porataan pohjaan pari reikää vedenpoistoon. leveämmät kori eivät kaadu ja kori tietenkin kannattaa viedä saman tien ankkurilaatikkoon.


      • IKEA säkki
        23+2 kirjoitti:

        "Tuo korijuttu, eikö tuohon jää märkä likainen köysi jatkamaan levänkasvua? Entä kun tuo pönttö kaatuu?"

        koriin tietenkin porataan pohjaan pari reikää vedenpoistoon. leveämmät kori eivät kaadu ja kori tietenkin kannattaa viedä saman tien ankkurilaatikkoon.

        Ikea säkki ja pohjaan pari reikää. Helpompi säilyttää ja kantaa ympäri veneessä. Sama toimii myös ankkurille....


      • niinniinmutta
        23+2 kirjoitti:

        "Tuo korijuttu, eikö tuohon jää märkä likainen köysi jatkamaan levänkasvua? Entä kun tuo pönttö kaatuu?"

        koriin tietenkin porataan pohjaan pari reikää vedenpoistoon. leveämmät kori eivät kaadu ja kori tietenkin kannattaa viedä saman tien ankkurilaatikkoon.

        Ja reiästä valuu leväiset kurat Pitkin kantta tai boksia?
        Onko parempia ideoita?


    • kiristä lisää

      Täytyypä olla poijun todella kaukana. Oma poijuköysi on hiukan vaille 25 m mittainen ja vaikka sitä joutuu silloin tällöin jatkamaan, saa sen aina kiristettyä vedenpinnan yläpuolelle. Jos siis poiju ei ole sellainen, joka vedossa uppoaa. Se tosin ei ole niinkään harvinaista, että poijuköyden joutuu ottamaan vinssille, käsivoimat eivät pitkälle riitä.

      • 12+9

        Laita oma, tuunattu poiju. Seillainen, jossa on pidempi tanko-osa veden yläpuolella ja isompi koho. Ja sen lisäksi kevyempi köysi poijuun.

        Muistaakseni aikoinaan itsellä ei ollut ongelmia, vaikka poiju oli kaukana. Käytin liinaa.


    • Pikku Pete

      Kevyempi köysi, 8mm kevlari riittää mainiosti.

    • 190

      Vedä poijuköysi poijusta laituriin ja jätä se aina lähtiessäsi paikalleen. Kun tulet, pyydystä köysi merestä ja sido veneeseen. Vähän niinkuin Välimeren kiinnityssysteemi. Ei poista leväongelmaa, mutta likaista köyttä ei tarvitse ottaa veneeseen.

      • seppomartti

        Edellä "190" selostama ns mooring line on normaali käytäntö eli likainen köysi pidetään pohjassa kun ei ole käytössä. Kelataan sitten käytettäessä esim tiskihanskoilla jos hienostellaan. Toinen mahdollisuus on jättää lähtiessä köysi kieppinä poijuun.


      • sepimartta
        seppomartti kirjoitti:

        Edellä "190" selostama ns mooring line on normaali käytäntö eli likainen köysi pidetään pohjassa kun ei ole käytössä. Kelataan sitten käytettäessä esim tiskihanskoilla jos hienostellaan. Toinen mahdollisuus on jättää lähtiessä köysi kieppinä poijuun.

        Miten tarkka ottaen menetellään kun poijuköysi "jätetään kieppinä poijuun"? Missä olet menetellyt näin, en muista koskaan nähneeni tätä käytännössä?


      • seppomartti
        sepimartta kirjoitti:

        Miten tarkka ottaen menetellään kun poijuköysi "jätetään kieppinä poijuun"? Missä olet menetellyt näin, en muista koskaan nähneeni tätä käytännössä?

        Riippuu mikä poiju, vene ja köysi. Ankkurointia monessa paikassa Välimerellä ja Karibialla pyritään merenpohjan säästämiseksi kieltämään ja on pakko kiinnittyä poijuun.. Isoille veneille poijussa on kiinteä kelluva köysi (likainen), minkä silmukan läpi oma puhdas kiinnittymisköysi pujoitetaan. Olisi pohjassa makaavan mooring linen lisäksi yksi vaihtoehto kysyjälle. Jos on kyseessä pieni vene ja iso poiju niin kelluvan peräköyden pystyy lähtiessä jättämään vyyhdettynä poijuun siitä riippumatta, ettei joku ole sellaista aikaisemmin nähnyt.


      • Pavariantti

        Olisikohan siihen joku syy että Välimerellä käytetään pohjassa lepäävää moring line kiinnitystä, ja Suomessa ei? Olisiko esim. leväkasvu erilaista? Itsellä on vene poijussa, siis ei ensinkään laiturissa. Poijuun olen laittanut parimetriset silmukkapäiset kiinnitysköydet, jotka roikkuvat vedessä kun ne irrottaa veneen keulasta. Kesäloman eli muutaman viikon liottuaan ne muistuttavat turkiskaulusta, ja kokemuksen mukaan Kroatiassa mooring linet ovat vain limaisia.

        Jos on mooring line, niin mihin sitä poijua yleensäkään edes tarvitaan?


      • mooring line
        Pavariantti kirjoitti:

        Olisikohan siihen joku syy että Välimerellä käytetään pohjassa lepäävää moring line kiinnitystä, ja Suomessa ei? Olisiko esim. leväkasvu erilaista? Itsellä on vene poijussa, siis ei ensinkään laiturissa. Poijuun olen laittanut parimetriset silmukkapäiset kiinnitysköydet, jotka roikkuvat vedessä kun ne irrottaa veneen keulasta. Kesäloman eli muutaman viikon liottuaan ne muistuttavat turkiskaulusta, ja kokemuksen mukaan Kroatiassa mooring linet ovat vain limaisia.

        Jos on mooring line, niin mihin sitä poijua yleensäkään edes tarvitaan?

        >>Jos on mooring line, niin mihin sitä poijua yleensäkään edes tarvitaan?

        Ei mihinkään. Tukholman saaristossa Waxholmissa on mooring linet ilman poijuja. Hieman nuo ihmetytti eka kertaa käytettäessä.


      • Märännys
        mooring line kirjoitti:

        >>Jos on mooring line, niin mihin sitä poijua yleensäkään edes tarvitaan?

        Ei mihinkään. Tukholman saaristossa Waxholmissa on mooring linet ilman poijuja. Hieman nuo ihmetytti eka kertaa käytettäessä.

        Jos pohjalla on useimmille Suomen satamille tyypillisesti kerros liejua ja mutaa, niin rikkivedylle haiseva, musta ja kaikki paikat sotkeva mooring line ei pahemmin houkuttele...


      • marttatäti
        seppomartti kirjoitti:

        Riippuu mikä poiju, vene ja köysi. Ankkurointia monessa paikassa Välimerellä ja Karibialla pyritään merenpohjan säästämiseksi kieltämään ja on pakko kiinnittyä poijuun.. Isoille veneille poijussa on kiinteä kelluva köysi (likainen), minkä silmukan läpi oma puhdas kiinnittymisköysi pujoitetaan. Olisi pohjassa makaavan mooring linen lisäksi yksi vaihtoehto kysyjälle. Jos on kyseessä pieni vene ja iso poiju niin kelluvan peräköyden pystyy lähtiessä jättämään vyyhdettynä poijuun siitä riippumatta, ettei joku ole sellaista aikaisemmin nähnyt.

        Eiköhän tuo poijuköysi kiepillä poijussa kiinni ole ihan höpöä. Pitää vaan joka asiaan olla jotain "tietämässä"


    • niksikeijo.

      laita riittävä määrä kellukkeita/lepuuttajia, sopivin välein. köyttä kannattelemaan irti vedestä. Helpompi noita kellukkeita pitää puhtaana !?

      • niksikeijo.

        tai sitten toinen niksi...
        Laita veneen katolle tms. koyden kiinnityskohtaa korkeammalle, apunaru (riittävällä joustovaralla ). Tähän apunaruun sitten sopivin välein, kannekenarut siihen kiinnityskoyteen. Ei ui köysi sitten vedessä. Toímisko tämä sinun tapauksessa ?!


      • niksikeijo.
        niksikeijo. kirjoitti:

        tai sitten toinen niksi...
        Laita veneen katolle tms. koyden kiinnityskohtaa korkeammalle, apunaru (riittävällä joustovaralla ). Tähän apunaruun sitten sopivin välein, kannekenarut siihen kiinnityskoyteen. Ei ui köysi sitten vedessä. Toímisko tämä sinun tapauksessa ?!

        kolmas niksi.. kun ideoita tulee....;-D

        Laita kiinnitysköyden veteen osuvaan kohtaan muoviputkea/kirkasta vesiletkua.. Ja kiristä nippusiteillä tai klemmareilla päädyt vedenpitäviksi. Muoviputken pinta helpompi pitää puhtaana. Muu osa köydestä toimii vielä jousto-elementtinä,


      • franc drebin
        niksikeijo. kirjoitti:

        kolmas niksi.. kun ideoita tulee....;-D

        Laita kiinnitysköyden veteen osuvaan kohtaan muoviputkea/kirkasta vesiletkua.. Ja kiristä nippusiteillä tai klemmareilla päädyt vedenpitäviksi. Muoviputken pinta helpompi pitää puhtaana. Muu osa köydestä toimii vielä jousto-elementtinä,

        pukeudu kondomiin niin köyden likaisuus ei haittaa mitään


    • Pavariantti

      Jos vinssillä tiukkaamalla köysi ei nouse vedestä niin mikä on syynä?
      - uppoaako poiju? -> suurempi poiju
      - kaatuuko poiju vedon suuntaiseksi ja veneesi perä on myös matalalla eli joku saaristoristelijä? -> poijusta pohjaan lähtevään ketjuun lisäpainoja

      Unohda kaikki vippaskonstit, veneessäsi on kuitenkin skuuttivinssit joilla saat aika lailla hyvän vedon (olethan niitä käyttänyt poijuköyden tiukkaukseen?), ja jos tiukkaus ei auta niin mieti yllä olevia kysymyksiä. Kuinka paksu on köytesi?

      • xx-yy-zz

        >> - kaatuuko poiju vedon suuntaiseksi ja veneesi perä on myös matalalla eli joku saaristoristelijä? -> poijusta pohjaan lähtevään ketjuun lisäpainoja

        Tästä on kysymys, poiju kaatuu & perä on matala (hieman h-venettä korkeampi mutta ei paljoa). Pitää siis kokeilla noita lisäpainoja, kiitos :) Tai sitten tuota mooring linea.

        Kiitokset kaikille ideanikkareille :)


    • maalari ari

      Maalaa vedessä lilluva pätkä antifoulingmaalilla. Tähän neuvoon jää kyllä pari muuttujaa, esim. miten köyden kestävyyteen vaikuttaa maalin liuottimet ja millainen sitä on käsitellä sen jälkeen.. ja pysyykö se maali köydessä.

    • Bossu

      Eipä taida ihan helppoja ratkaisuja olla. Paras ehkä tuo köyden vyyhteäminen poijuun. Vielä yksi kikka voisi olla narun vetäminen poijusta laituriin. Naru vedetään tiukalle. Siihen laitetaan solmu pari metriä veneen perän taakse. Oma vene kiinnitetään solmuun. Sitten vain odotellaan, koska joku ajaa narun ali pulpettiveneellä...

      • xx-yy-zz

        Olen melkoisen vakuuttunut, että kyseessä on Pavarianttin kuvaava ongelma: poijukettinki on liian kevyt eikä vedä riittävästi pohjaa kohten ja siksi poiju kaatuu. Ratkaisuna on laittaa poijusta pohjaan lähtevään ketjuun lisäpainoja.

        Josta seuraava kysymys: mistä saisi hyviä, halpoja lisäpainoja? Jotain raudanpalaisa, jotka eivät maksaisi paljoa, jotka olisi helppo kiinnittää poijuketjuun (raudassa reikä tms mihin sitoa köyden tms) ja jotka olisivat painoltaan luokkaa 3-6 kiloa, että olisi helppo kokeilla sopivaa painon määrää?

        Ehdotuksia? Paksuhko kettinki olisi helppo laittaa ja hankkia mutta ei halpa....


      • Bossu
        xx-yy-zz kirjoitti:

        Olen melkoisen vakuuttunut, että kyseessä on Pavarianttin kuvaava ongelma: poijukettinki on liian kevyt eikä vedä riittävästi pohjaa kohten ja siksi poiju kaatuu. Ratkaisuna on laittaa poijusta pohjaan lähtevään ketjuun lisäpainoja.

        Josta seuraava kysymys: mistä saisi hyviä, halpoja lisäpainoja? Jotain raudanpalaisa, jotka eivät maksaisi paljoa, jotka olisi helppo kiinnittää poijuketjuun (raudassa reikä tms mihin sitoa köyden tms) ja jotka olisivat painoltaan luokkaa 3-6 kiloa, että olisi helppo kokeilla sopivaa painon määrää?

        Ehdotuksia? Paksuhko kettinki olisi helppo laittaa ja hankkia mutta ei halpa....

        Romukaupasta löytää halpaa rautaa.


    • Anonyymi

      HEi.
      Itse harkisisin isomman veneen ostoa..

    • Anonyymi

      Ei tuohon käytännössä muuta ratkaisua ole kuin tämä: Vedä poijusta pysyvä köysi laituriin ja köyteen lenkki siihen kohtaan mihin haluat peräsi kiinnittää. Voi olla, että veneeseen mukaan otettava köysi on edelleen vedessä ja likainen, mutta se on aikakin lyhyempi ja helpompi käsitellä. Lisäksi kiinteästi poijusta laituriin vedetty köysi helpottaa kovasti laiturista lähtöä ja palaamista.

    • Anonyymi

      Höh. Vaihtaa köyden liinaan tietenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe