Olin aina salaa hiukan haaveillut koirasta. Pitänyt kyllä kissoistakin, mutta ajatellut niiden olevan hiukan liian erakkoja.
No nyt mulla on kissa ollut vajaan vuoden.
Ja kissa on yllättänyt minun.
Ei ole erakko ollenkaan, vaan hyvin sosiaalinen sekä kiinnostunut kaikesta elämästä ympärillään.
Eli onko kissan erakkoelämä miten pitkälle pelkkä myytti ?
Minusta kyllä tällä kokemuksella on.
Kissa lemmikkinä yllätti sosiaalisuudellaan
8
120
Vastaukset
- taitaa olla
Sosiaalisia nisäkkäitä, yksilöllisiä siinä missä ihmisetkin. Mun kohta kuusivuotias joka tuli keväällä on joskus ärsyttävä kun tunkee syliin joka hemmetin välissä mutta välttelee toista kissaa joka vaatii hellyyttä vain nojatuolissa puolisen tuntia päivässä.
- rituaalit
Mun kissalle tullut aamurituaali, jossa joka aamu herättyä seuraa vessaan. Ja pytylle istuttuani änkeää syliin ja painautuu ihan liki hölmönä.
Hassua sinänsä, ettei oikin muulloin omaehtoisesti syliin tulekkaan.
Mielellään tosin antaa ottaa syliin.
- kirjavakolli
Hyvinhoidettu Kissa on seurallinen ja rakastava lemmikki. Suhteenne vaan paranee aikaa nyöten, vanha kissa on sit jo parempi ystävä kuin moni ihminen.
- vauhti viikari
Meidän kissan aamurituaali oli nuorenpana, että kiehnäs jaloissa, jos ei saanut ensimmäisenä ruokaa puri nilkkaan hiukan .Muutenkin jos huomio vääränlaista, heittäytyi jalkoihinja niitä piti tappelukavereinaan.Aika ärsyttävääkin joskus, aamuyöstä saattoi tulla peiton alle, ja käydä taas nilkkoihin kiinni,ja puri sekä potki jaloillaan tehostaen jalkojen kidutusta.
Oli tyytyväinen jos sai siten huomiota, riekkumis kaveria siis haki.Harmillinen aika yleensä vain.Joten ei huomioitu, tai suljettiin makuhuoneesta käytävälle.
Iän kanssa rauhoittunut,mutta kylkiedellä välillä hyökkii ja leikkiin kutsuu,vimmatusti menee karkuunkin välillä.Peräsin meno on paras leikki sen mielestä, jahtaamisineen ja väijymisineen.
Aivan ihana sisäkissa, osaa kyllä käyttää pitkää käytävää kiihdytysjuoksuihin.Eikä ole tylsää sen kanssa leikkiessä, pallot saa kyytiä, ja kukkasetkin viillellään jos sille päälle satutaan :) - hurrurrrrrrrrr
Minun kissani sanoo minulle "huomenta" aamuisin. Kun se huomaa, että herään, se hyppää sänkyyn ja puskee kerran kasvoihin. Sitten käy viereen ja alkaa kehrätä.
- Kissanomistaja20
Minulla ja avokillamme on 2 kissaa. Minulle kissat ovat lemmikkinä ensimmäiset, avokilla niitä on ollut lapsesta asti. Meidän teoriamme on, että nämä ihmiset jotka määkivät siitä kuinka kissat ovat "tylsiä erakoita, joihin ei saa mitään kontaktia eikä niihin voi kiintyä kun niiden kanssa ei voi koskaan tehdä mitään", ovat juurikin näitä ihmisiä jotka eivät tiedä miten kissojen kanssa toimitaan.
Esimerkiksi, jos hankit kissan ja päästät sen ulkoilemaan vapaasti, etkä kotona sen kanssa koskaan leiki, rapsuttele ja aktivoi mitenkään, niin onhan se sanomattakin selvää että minkäänlaista läheistä suhdetta lemmikkiin ei pääse muodostumaan vaan se hakee virikkeensä muualta, eli ulkoa! Valitettavan usein tälläinen kohtelu johtaa siihen, että kissaa ei pidetä rakkaana lemmikkinä (kuten samat ihmiset usein koiraa pitävät), vaan jos se ei joskus kotiin palaakaan, jää vaikka auton alle, niin kevyin perustein voidaan hakea uusi jostain maatilan nurkalta ja toistaa kaikki uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.
Sen sijaan jos omistaja pennusta asti leikkii kissan kanssa, aktivoi sitä eri tavoin, hellii ja silittelee sekä harrastaa sen kanssa jotain (esim. päivittäin tai viikoittain valjastelua), niin tottahan toki kissa kehittyy aktiivisemmaksi ja sosiaalisemmaksi sekä ennen kaikkea seurallisemmaksi. Silloin omistajan ja lemmikin välille pääsee muodostumaan läheisempi suhde ja silloin vasta nähdään, mitä kissa voi parhaimmillaan lemmikkinä tarjota.
Tässä pätee siis yksinkertainen elämänohje, tee kuten haluat itsellesi tehtävän. Jos et aktivoi kissaa mitenkään, tietenkin siitä kasvaa yksinään viihtyvä, apaattinen möllöttelijä joka vain syö ja nukkuu.- näin on
Juurikin näin.
Oman kissan kanssa huomaan, että se hyvin nopeasti saattaa painautua apaattisen näköisenä sohvan nurkkaan, jos kukaan ei näytä huomioivan. Mutta kun vain hiukan heilautat leluhuiskaa, niin kissan silmiin syttyy kipinä ja herääminen apatian tilasta villiksi saalistajaksi käy silmän räpäyksesä :D
- 7+9
Ei meillä kissat ole yhtään erakkoluonteisia. Varsinkin sisällä ollessaan ne ovat hyvin seurallisia. Illalla ennen ulos menoa ne ovat hyvinkin leikkisiä ja samoin aamulla ennen kuin rauhoittuvat uneen yöreissunsa jäljiltä. Kun lapset olivat pienempiä, niin kissat toimivat heille herätyskelloina. Päästetiin aamulla kissa lasten huoneeseen ja kissa meni sängylle odottamaan, koska peiton alta vilantaisi lapsen jalka esille. Sen kimppuun sitten "hyökkäsivät". Siinä oli sekä kissoilla että lapsilla hauskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171090124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123488Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2392440Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja252318Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin31660- 1941245
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491214- 721170
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591049Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77999