Gefina-tapletti joka viides päivä

kake

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että ei pilko Gefina- tai proscar-taplettia 4-5 osaan vaan ottaa yhden tapletin n. joka viides päivä?
Onkoha vaikutus (suunnilleen) sama vai poistuuko 5 mg:n finasteridiannos niin nopeasti elimistöstä, että jää välipäiviä, joiden aikana vallitsee "finasteridipuutos"?
Luin englantilaiselta nettisivulta, että joku olisi käyttänyt Gefina-lääkettä em. tavalla ilman, että teho olisi heikentynyt.
Olis kuitenkin kiva tietää oliko tuo engelsmanni poikkeustapaus vai onko muillakin samoja kokemuksia 1 tapletti/joka viides päivä -käytöstä.

14

3155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfhdfgh

      pitoisuusvaihtelut elimistössä ovat melko suuret, vaikka hiusnystyssä pitoisuudet vaihtelevatkin ilmeisen hitaasti. itse olen ajoittain käytellyt gefinaa siten, että ½ tabl joka toinen tai kolmas päivä. ihan hyvin on mennyt, tosin alussa otin neljännestabletin joka pvä, tuolloin pitoisuudet ovat olleet varmaankin melko tasaisia, eli hoitotaso on varmasti saavutettu.

      • Anonyymi

        Miksi rajoitti gefinan käyttöä?
        Olen ajatellut, että se heikentää stondista ja sen vuoksi jätän pari pilleriä väliin. Silloin puoliintumisaika laskee pitoisuuden jo toisen aamun alussa 1.5%:Iin. Luulisin stodiksen olevan paremman aamulla sängyssä. Täytyy kokeilla auttaako? Sama koskee tamsulisiinihydroksiidia, jätän kolme päivää väliin, niin tämä ainakin auttaa samaan. Kokeilin jo kahden päivän väliä, selvästi oli muna kovempi. Tämä lääke se juuri löysää jalkojen välin lihakset löysiksi ja sen vuoksi vaikea saada kova stondis. Gefinahan vain rajoittaa/pienentää/hidastaa eturauhasen liikakasvua, tietääkseni se myös vähentää siemennesteen kerta-annosmäärää. Ei sillä määrällä ole enää väliä, koska kakrut ovat jo aikuisia. Lääkkeet tuntuvat olevan vain ilon ja nautinnon pilaajia.
        T 74 v.


    • Mikko_

      Finasteridin puoliintumisaika on melko nopea, eli 5mg:n nauttiminen joka viides päivä tuskin on niin tehokasta kuin 1mg:n nauttiminen päivittäin. Itse asiassa jotkut ottavat finasteridia jopa kahdesti päivässä vaikutuksen maksimoimiseksi.

      Eli en suosittele. Tablettien pilkkominen ei tosiaankaan ole vaikeaa... Itse käytän tähän ihan hampaitani. :)

      • kake

        eikös finasteridia haihdu tai eikö ilman happi jotenkin vaikuta siihen, kun tapletti pilkotaan?


    • jakaja

      Kävin hakemassa apteekista gefinaa. Lääkärin ohjeiden mukaan pitäisi jakaa 5 osaan. Hieman hankalalta kyllä tuntuu. Onko jotain hyvää keinoa, vai haittaako jos laittaa vain 4 osaan, jolloin 1 mg annostuksen sijasta 1,25 mg annostus?

      • qwery

        Itse olen käyttänyt Gefinaa n. puoli vuotta ja jakanut tapletit neljään osaan.
        Otan neljännestapletteja viikossa 5-6 kpl ja hiusten kunto ei ainakaan ole heikentynyt siihen verrattuna, kun käytin Propecia-lääkettä.


      • Mikko_

        Itse pilkon tabletin nykyään hampaillani, eli puraisen tabletista noin neljännesosan joka päivä... Määrän kanssa ei todellakaan ole niin tarkkaa.

        Pilkkomiseen voi käyttää veistäkin, jolloin pilkkominen onnistuu tarkemmin.

        Kuitenkin jos on vasta aloittamassa Finasteridi-lääkitystä, niin en suosittele heti aluksi 1.25mg päivittäistä annostusta, vaan mieluummin ensin vähemmän ja sitten lisää määrää myöhemmin. Näin sivuvaikutukset minimoidaan ja lääke saattaa toimiakin pidempään, koska keho ei ehkä kehitä sietokykyä lääkkeelle niin nopeasti. Itse aloitin 0.75 milligrammalla, ja toimi erittäin hyvin. Sittemmin hiusten kunto on kylläkin huonontunut (vaikka syön isompaa annosta), mutta Finasteridi ei olekaan mikään parannuskeino, vaan lähinnä hiustenlähdön hidastaja...


      • Ex-Pertti
        Mikko_ kirjoitti:

        Itse pilkon tabletin nykyään hampaillani, eli puraisen tabletista noin neljännesosan joka päivä... Määrän kanssa ei todellakaan ole niin tarkkaa.

        Pilkkomiseen voi käyttää veistäkin, jolloin pilkkominen onnistuu tarkemmin.

        Kuitenkin jos on vasta aloittamassa Finasteridi-lääkitystä, niin en suosittele heti aluksi 1.25mg päivittäistä annostusta, vaan mieluummin ensin vähemmän ja sitten lisää määrää myöhemmin. Näin sivuvaikutukset minimoidaan ja lääke saattaa toimiakin pidempään, koska keho ei ehkä kehitä sietokykyä lääkkeelle niin nopeasti. Itse aloitin 0.75 milligrammalla, ja toimi erittäin hyvin. Sittemmin hiusten kunto on kylläkin huonontunut (vaikka syön isompaa annosta), mutta Finasteridi ei olekaan mikään parannuskeino, vaan lähinnä hiustenlähdön hidastaja...

        tulosta!
        Ennen otin joka päivä propecia-tapletin, nykyään Gefinaa muutaman neljännestapletin viikossa ja mielestäni hiusten kasvu on hieman parantunut varrattuna kolmen vuoden takaiseen lähtötilanteeseen!


      • jakaja
        qwery kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt Gefinaa n. puoli vuotta ja jakanut tapletit neljään osaan.
        Otan neljännestapletteja viikossa 5-6 kpl ja hiusten kunto ei ainakaan ole heikentynyt siihen verrattuna, kun käytin Propecia-lääkettä.

        Miten nopeasti olette nähdeet tuloksia? Riippuu tietysti henkilöstä ja iästä, mutta... Itse olen 24 ja hiukset harventuneet ohimoilta ja takaa hieman.Täysin kaljuja kohtia ei vielä ole.


      • pete
        jakaja kirjoitti:

        Miten nopeasti olette nähdeet tuloksia? Riippuu tietysti henkilöstä ja iästä, mutta... Itse olen 24 ja hiukset harventuneet ohimoilta ja takaa hieman.Täysin kaljuja kohtia ei vielä ole.

        tietää melko varmasti onko Propeciasta/Gefinasta hyötyä!
        Kannattaa ottaa (tai pyytää kaveria ottamaan) kuva päälaesta, kun aloittaa lääkkeen käytön. Silloin on helppo verrata tilannetta esim. 6 kk:n kuluttua nykyiseen.


      • jakaja
        pete kirjoitti:

        tietää melko varmasti onko Propeciasta/Gefinasta hyötyä!
        Kannattaa ottaa (tai pyytää kaveria ottamaan) kuva päälaesta, kun aloittaa lääkkeen käytön. Silloin on helppo verrata tilannetta esim. 6 kk:n kuluttua nykyiseen.

        Johtuukohan Gefinasta vai mistä mutta parin päivän aikana ollut huimausta ja päänsärkyä. Katsoin foorumilta ja joku toinen oli kysellyt samaa asiaa, kun oli ollu ensimmäiset viikkojen ajan. Tällaista huimausta ei ole ollut ennen. Muilla samanlaisia kokemuksia?


      • Vicmo
        Mikko_ kirjoitti:

        Itse pilkon tabletin nykyään hampaillani, eli puraisen tabletista noin neljännesosan joka päivä... Määrän kanssa ei todellakaan ole niin tarkkaa.

        Pilkkomiseen voi käyttää veistäkin, jolloin pilkkominen onnistuu tarkemmin.

        Kuitenkin jos on vasta aloittamassa Finasteridi-lääkitystä, niin en suosittele heti aluksi 1.25mg päivittäistä annostusta, vaan mieluummin ensin vähemmän ja sitten lisää määrää myöhemmin. Näin sivuvaikutukset minimoidaan ja lääke saattaa toimiakin pidempään, koska keho ei ehkä kehitä sietokykyä lääkkeelle niin nopeasti. Itse aloitin 0.75 milligrammalla, ja toimi erittäin hyvin. Sittemmin hiusten kunto on kylläkin huonontunut (vaikka syön isompaa annosta), mutta Finasteridi ei olekaan mikään parannuskeino, vaan lähinnä hiustenlähdön hidastaja...

        Itse annostelen gefinani yksinkertaisesti vasaralla murskaamalla.. eli naputtelet jotain kovaa alustaa vasten avaamatonta taplettia muutaman kerran niin saat kerralla koko tapletin 5-10 osaan pilkottuna josta on helppoa esim. lusikalla annostella suuhunsa 1 mg:tä vastaava määrä.


      • näin:
        Vicmo kirjoitti:

        Itse annostelen gefinani yksinkertaisesti vasaralla murskaamalla.. eli naputtelet jotain kovaa alustaa vasten avaamatonta taplettia muutaman kerran niin saat kerralla koko tapletin 5-10 osaan pilkottuna josta on helppoa esim. lusikalla annostella suuhunsa 1 mg:tä vastaava määrä.

        Leikkaan terävällä keittiöveitsellä tabletin ensin puoliksi ja sitten puolikkaat vielä puoliksi. Eli jaan sen neljään osaan. Terävällä veitsellä tabletti menee helposti saman kokoisiin lohkoihin!


      • annostelija

        Hei,

        Olen käyttänyt Propeciaa yhdeksän vuotta,
        niistä viisi viimeistä joka toinen päivä suurin piirtein, aina kun ei muista ottaa. Minulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia 1/päivä määrällä tai tuolla puolitetulla. Lääkärini ehdotti kokeileman harvennettua annostusta. Minulla hiustenlähtö on pysähtynyt ja aion jatkaa puolikkaalla määrällä edelleenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe