Nettiä plarattu, mutta ei mistään ole sattunut ohjetta volvopentan DPH vetolaitteen palkeen vaihtamista varten. Olisikohan kenelläkään vinkkiä mistä löytyisi, ilmaiseksi.
Volvon DPH vetolaitteen palkeenvaihto ohjetta?
28
2908
Vastaukset
- Vanha Veneilijä
On pikkasen haasteellinen homma, kun koko vetolaite irrotetaan kilvestä. Huoltomiehillä on sitä varten tehdyt kärryt, joilla vetolaite saadaan vedettyä ulos ja palje vaihdettua.
DPH vetolaite painaa >100 kg, no riski mies sen kyllä voi syliinsä ottaa, mutta takaisinlaitto onkin sitten eri homma, kun vetolaite pitää saada suoraan kilpeen kiinni. Irrotettavaa on paljon, joten homma ei ole helppo.- 11-11
Hiukan sitä arvelinkin kun ei netistä tahdo tietoa löytyä. Onko tietoa kuinka arvokas projekti on liikkeessä vaihdattaa paljekumit, noin hintaa? Ensimmäinen sisäkoneellinen vene ois kaupoissa ja ko. vetolaitteella vene on.
- Ei se nyt nii vaikee
Pieni ketjutalja ja pari pientä liinaa, ei siihen mitään kärryjä tarvita, eikä Volvon huoltomiestä erikoistyökaluineen ja erikoishintoineen.
Muuten tuossa pärjää ihan perustyökaluilla.
100kg = kevyt mutta ei sitä riski mies syliinsä ota ilman suurta riskiä rikkoa itsensä tai vetolaite. - Vanha Veneilijä
11-11 kirjoitti:
Hiukan sitä arvelinkin kun ei netistä tahdo tietoa löytyä. Onko tietoa kuinka arvokas projekti on liikkeessä vaihdattaa paljekumit, noin hintaa? Ensimmäinen sisäkoneellinen vene ois kaupoissa ja ko. vetolaitteella vene on.
En tiedä paljonko pelkän palkeen vaihto maksaa, mutta D4-D6 yhden koneen syyshuolto merkkiliikeen tekemänä on noin 1200-1500 € riippuen tehdäänkö ajamalla vene merkkihuoltoon tai tuleeko huolto telakalle.
- 11-11
Vanha Veneilijä kirjoitti:
En tiedä paljonko pelkän palkeen vaihto maksaa, mutta D4-D6 yhden koneen syyshuolto merkkiliikeen tekemänä on noin 1200-1500 € riippuen tehdäänkö ajamalla vene merkkihuoltoon tai tuleeko huolto telakalle.
Kiitoksia vastauksestasi. Itse olen ajatellut normi huollot hoitaa omatoimisesti, mutta ehkä toi paljehommeli saa jäädä ammattilaisen tehtäväksi, ainakin alku vaiheessa jps veneestä kaupat tulee Palkeen vaihtovälistä näytyi olevan monenlaista mielipidettä 1-3vuoteen.
- v-8 ok
11-11 kirjoitti:
Kiitoksia vastauksestasi. Itse olen ajatellut normi huollot hoitaa omatoimisesti, mutta ehkä toi paljehommeli saa jäädä ammattilaisen tehtäväksi, ainakin alku vaiheessa jps veneestä kaupat tulee Palkeen vaihtovälistä näytyi olevan monenlaista mielipidettä 1-3vuoteen.
Onko tosiaan Volvon palkeen vaihtoväli noin lyhyt? Mercruiserin alpha ykköseen vaihdoin viime kesäksi uuden, olin käyttänyt venettä 14 vuotta samalla palkeella. Oli kyllä vanhakin vielä ehjä. Järvikäyttöä kylläkin.
- älä osta.....
Liian kallis lelu sulle jos ohjeet tai manuaalinkin pitää saada ilmaiseksi...
- Ilmanen vinkki
Jos olet ostamassa venettä ja haluat jotain ilmaiseksi -> älä osta, siitä selviää ilmaiseksi. Palkeen vaihtoon ei tarvitse mitään kärryjä, kiva leikkii vaikka puukapuloitten kanssa, mut helpottaahan kuitenki kivasti jo sellanen on ja ei ala harmittamaan nii paljon. Palkeen vaihtoväli on 2 vuotta ja kestävyys riippuu ihan paljon näkkejä yms. Palkeen kestävyyttä voi lisätä monella vuodella silikoonispraytä suihkimalla huolellisen pesun jälkeen! Siinä sulle ilmaset vinkit!!
- 11-11
Joo'o... Perinteistähän se että kyräillään ja tietoa pantataan. Et jos minäkin maksoin 1200e niin totta kai naapurikin sen saa maksaa. Viisaampi olisi koko volvopentat näemmä kiertää kaukaa kun varaosien hintoja katselee, eikä syöpyvä pakosarjakaan olisi huolena.
- VP tee-se-itse-mies
Tästä silikoonispray vinkistä on uusi "tee-se-itse-mies" iloinen. Hienoa että tälläistä oikeaa ja hyödyllistä tietoutta ihmiset jakaa. Eikä näitä paskanpuhujia.
- khyr3
Räjäytyskuvasta katsottuna näyttäisi että vetolaite pitää irrottaa. Minulla on vanha 290 ja vaihdan palkeen irrottamalla ylävaihteen. Tämän vinkin sain huoltomieheltä. Kannattaisi kysyä huollosta, olen saanut aivan asiallisia huolto-ohjeita kysymyksiin.
- 11-11
Jatketaan sen verran juttua kun tuli paikallisella VP huoltopisteellä vierailtua ja silmäiltyä samalla hintoja. Mitä öljyä porukka on vetolaitteessa takuu ajan jälkeen käyttänyt kun volvon 5l pänikkässä oli pöyristyttävät 235e hintaa. Netistä kaivelemalla samat speksit täyttävää mobilin synteettistä vaihteistoöljyä saa 16e/l. Ajattelisi noin äkkiseltään että saman asian ajaa kuin volvon "oma" öljy. Samoin katselin moottoriöljyn löytyvän edullisemmin maansiirtopuolelta kun samoja moottoreja käytetään myös sielläkin.
- VP tee-se-itse-mies
Tärkeää on että perävetolaitteen öljyksi suositellut arvot alittavaa öljyä.
Itsekin pöyristyin Volvon oman öljyn hintaa ja etsin sille vaihtoehdon VP PDH perävetolaite D4 koneelle. Päädyin Neste Hypoidi S 75W-90 täyssynteettiseen öljyyn, ostin 6 litraa 75 €;lla. Tämä öljy on API-GL5 luokan öljy, eli lisäaineet ovat samat kuin VolvoPentan öljyssä, ölyn muutkin arvot ovat samat kuin VolvoPenta öljyssä mutta hinta on eri :)
Projektin aluksi pitää ajaa perävetolaite lämpimäksi (vaatii vedenkierron moottoripuolelle saakka) ja sitten lämpimät öljyt huolellisesti valuttaa pois. Alapropun voi antaa olla auki yön yli auki jotta kaikki tulee ulos. (Mutta sittenkään kaikki ei kuulemma tule ulos, kuten VP huoltomies kertoi.) Suositeltavaa on vaihtaa molemmat tiivisteet jotka eivät maksa kuin muutaman euron.
Itse öljyn pumppasin käsipumpulla alemmasta ulostuloaukosta ja yläproppu auki. Tämä jottei jäisi ilmakuoppia. Kaikesta huolimatta uutta öljyä sain sisälle n. 5 litraa kun tilavuus on 5,4 litraa DPH:ssa. Pitää keväällä tarkistaa öljytaso ja lisätä niin paljon kuin mahtuu. - VP tee-se-itse-mies
VP tee-se-itse-mies kirjoitti:
Tärkeää on että perävetolaitteen öljyksi suositellut arvot alittavaa öljyä.
Itsekin pöyristyin Volvon oman öljyn hintaa ja etsin sille vaihtoehdon VP PDH perävetolaite D4 koneelle. Päädyin Neste Hypoidi S 75W-90 täyssynteettiseen öljyyn, ostin 6 litraa 75 €;lla. Tämä öljy on API-GL5 luokan öljy, eli lisäaineet ovat samat kuin VolvoPentan öljyssä, ölyn muutkin arvot ovat samat kuin VolvoPenta öljyssä mutta hinta on eri :)
Projektin aluksi pitää ajaa perävetolaite lämpimäksi (vaatii vedenkierron moottoripuolelle saakka) ja sitten lämpimät öljyt huolellisesti valuttaa pois. Alapropun voi antaa olla auki yön yli auki jotta kaikki tulee ulos. (Mutta sittenkään kaikki ei kuulemma tule ulos, kuten VP huoltomies kertoi.) Suositeltavaa on vaihtaa molemmat tiivisteet jotka eivät maksa kuin muutaman euron.
Itse öljyn pumppasin käsipumpulla alemmasta ulostuloaukosta ja yläproppu auki. Tämä jottei jäisi ilmakuoppia. Kaikesta huolimatta uutta öljyä sain sisälle n. 5 litraa kun tilavuus on 5,4 litraa DPH:ssa. Pitää keväällä tarkistaa öljytaso ja lisätä niin paljon kuin mahtuu.Ups. Tarkoitin tietenkin että "perävetolaitteen öljyksi suositeltuja arvoja vastaavaa öljyä".
- 11-11
VP tee-se-itse-mies kirjoitti:
Tärkeää on että perävetolaitteen öljyksi suositellut arvot alittavaa öljyä.
Itsekin pöyristyin Volvon oman öljyn hintaa ja etsin sille vaihtoehdon VP PDH perävetolaite D4 koneelle. Päädyin Neste Hypoidi S 75W-90 täyssynteettiseen öljyyn, ostin 6 litraa 75 €;lla. Tämä öljy on API-GL5 luokan öljy, eli lisäaineet ovat samat kuin VolvoPentan öljyssä, ölyn muutkin arvot ovat samat kuin VolvoPenta öljyssä mutta hinta on eri :)
Projektin aluksi pitää ajaa perävetolaite lämpimäksi (vaatii vedenkierron moottoripuolelle saakka) ja sitten lämpimät öljyt huolellisesti valuttaa pois. Alapropun voi antaa olla auki yön yli auki jotta kaikki tulee ulos. (Mutta sittenkään kaikki ei kuulemma tule ulos, kuten VP huoltomies kertoi.) Suositeltavaa on vaihtaa molemmat tiivisteet jotka eivät maksa kuin muutaman euron.
Itse öljyn pumppasin käsipumpulla alemmasta ulostuloaukosta ja yläproppu auki. Tämä jottei jäisi ilmakuoppia. Kaikesta huolimatta uutta öljyä sain sisälle n. 5 litraa kun tilavuus on 5,4 litraa DPH:ssa. Pitää keväällä tarkistaa öljytaso ja lisätä niin paljon kuin mahtuu.Tattista "uskon" vahvistamisesta ja neuvosta :-)
Onko tuossa joku virhe? Ei kai vetarin öljy voi maksaa 235eur/5L ??
Mercruiserin Bravo3:een vetariöljyä, Quicksilver gear lube high performance öljyä saa hintaan parikymppiä litra ja jossain nettikaupassa 16eur/L.
Volvo Pentan syyshuolto yli tonnin? Mitä ihmettä tuohon sisältyy?
Maksoin vuonna 2013 vetarin korjauksesta ja täyshuollosta kaikkine tiivisteineen ja stefoineen syksyllä haettuna ja keväällä takaisin tuotuna jotain 1700 eur. Paljekumi vaihdettiin. Ja samaan hintaan sai koneen huoltoa seuraavasti: 8 kpl iridium-tulppia, impellerin, bensansuodattimen, uuden remmin, ja ajotietokoneen tulosteen. Mercruiserin merkkihuollosta tämä. Suositusvaihtoväli palkeella, tulpilla ja remmillä on 5-6 vuotta. Eikä tuota vetariakaan tuskin sen aiempaa tarvitsee irroitella.- 11-11
jsk1234 kirjoitti:
Onko tuossa joku virhe? Ei kai vetarin öljy voi maksaa 235eur/5L ??
Mercruiserin Bravo3:een vetariöljyä, Quicksilver gear lube high performance öljyä saa hintaan parikymppiä litra ja jossain nettikaupassa 16eur/L.
Volvo Pentan syyshuolto yli tonnin? Mitä ihmettä tuohon sisältyy?
Maksoin vuonna 2013 vetarin korjauksesta ja täyshuollosta kaikkine tiivisteineen ja stefoineen syksyllä haettuna ja keväällä takaisin tuotuna jotain 1700 eur. Paljekumi vaihdettiin. Ja samaan hintaan sai koneen huoltoa seuraavasti: 8 kpl iridium-tulppia, impellerin, bensansuodattimen, uuden remmin, ja ajotietokoneen tulosteen. Mercruiserin merkkihuollosta tämä. Suositusvaihtoväli palkeella, tulpilla ja remmillä on 5-6 vuotta. Eikä tuota vetariakaan tuskin sen aiempaa tarvitsee irroitella.Maksaapa hyvinkin, ainakin siinä liikkeessä missä vierailin. Vp:n tekstillä olevat tarpeet ovat poskettoman kalliita. Esim huoltosatsi suodattimineen 320e ja ns.tarvikkeena ostettuna samat hilut saa satasella... Ei se tyhmä ole joka pyytää....
Ymmärtääköhän aloittaja ja muutamat muut vastaajat mistä on kyse näissä uusissa tietokonepeleissä?
Öljyt, sinkit ja suodattimet voit toki vaihtaa ihan itse. Varmaan palkeetkin, tosin se ehkä sekoittaa "vaihdeohjelmiston", jolloin tarvitset paikalle siististi pukeutuneen "asentajan" läppäreineen.
Ei nykymottoreita huolleta vaihtamalla pelkkiä osia, vaan lukemalla ja korjaamalla softaa. Joten jos ammattilaisen tekemä palkeenvaihto on liian kallis, niin älä ainakaan osta sellaista venettä, sinun rahat eivät siihen vain riitä.- Pihille kaverille
Ei se tietokone mene siitä sekaisin jos palkeen vaihtaa. Nyt tuli vähän liian old school kommentti sulta.
Öljyjä voi etsiä muultakin kuin VP hyllystä, mutta satsaa nyt vähän rahaa kuitenkin ja tilaa USAsta VP omat huoltomanuaalit. Siellä ne myy niitä kuluttajille. Saat sitten oikeat ohjeet eikä mututietoa netistä. - Vp D6 DHP
Minä ainakin maksoin VP: n synteettisestä vetolaitteen öljystä 5 l purkki 175€. Joku oli maksanut 235€. Hinnat ilmeisesti riippuvat ostopaikasta, tosi kallista silti. Kyllä DPH:n vetolaitteen murroksen suojakumin vaihto on mielestäni tehtävä sisätiloissa, eikä jossakin hiekkakentällä ja osaavan VP ammattilaisen tekemänä. Sieltä löytyy tarvittavat erikoistyökalut yms. Samalla tarkistetaan vetoakselin "linjaus", kilven pulttien kireys, vaihdetaan vetolaitteen öljy ja tarvittaessa myös pakopalje. On tosi huonoa, että noiden kummien vaihtoväli on vain kaksi vuotta, mutta kallis on remontti, jos vesi pääsee murrokseen.
- Mätä hinnoittelu.
Vaikuttaa siltä ,ette Volvon vetolaitteella varustetut veneet pitää jättää ostamatta.
- 11-11
Harmi vaan että niitä muita motor/vetolaite merkkejä kovin heikosti on näissa suosituimissa venemerkeissä. Mitä tuohon palkeen vaihtoväliin tulee niin 2v on hätävarjelun liiottelua sanoi Vp huoltomieskin. Tietty se murrosnivel on kuulemma 2000e hintainen vaikkei kummoinen rautaköntti ole...
Kyllä tämä hurjalta kuulostaa. Volvo kusee omiin muroihinsa tällaisella hinnoittelulla. Miksei sinne Volvon vetariin voisi laittaa Bravo3:een sopivaa öljyä? Ei voi olla niin erilaista se tekniikka.
Tulkaa nyt palstan dieselmiehet tänne huutelemaan, että bensasisäperät on 50-luvulta. Helkkarin paljon edullisempaa kuitenkin tuntuu veneily olevan bensakoneella, jos tämän threadin juttuja lukee.
Ja hei, käykää Vene messuilla vilkaisemassa merkkarin uusi 4.5 V6 kone. Luulisin, että niillä on se esillä. Voipi olla mielenkiintoinen vaihtoehto dieselmiehellekin.- Ku itte tekee
Onks tosiaan noin, et toi DPH on niin erikoinen vehje? 290 vetariin olen vaihdellut nivelen palkeen ihan itte, yksin ja vielä paskalla alustalla. Onko tos nyt jotain erikoista, mistä en tiedä? Ja ainakin 290 vetariin käy Mobilin oliko se nyt SHC Mobil, joka on kyllä kallista, mut ei se nyt edellämainittuja maksa! OIsko ollut 15€ litra Motonetissa.
Kärsivällisyyttähän noi huollot vaatii, jollei ole viimeisen päälle olosuhteet ja pukit yms., mut ei ne nyt ainakaan sen 290 vetarin kanssa mitään ihme osaamista tarvitse.
Ja siitä palkeen kunnosta sen verran, et voihan sen nyt perskeles ite kattoo, mis kunnos se on. Jos on pehmeä ilman murtumia ja muutenkin timmissä kunnossa, niin miks se siitä vaihtamalla muuttuu? Mieltä lämmittääkseen sen voi vaihtaa vaikka joka kolmas vuosi ja kun ite tekee itselleen, niin tietää, ettei ole hosumalla tehty. Ja kaikki kokemukseni perustuu siis vanhempiin vetareihin, mut korjatkaa, jos olen väärässä.- 4+3
Uudessa venemestari lehdessä on juttu VP vetarikumien vaihdosta. Siitä oli hyötyä oman Mercruiserin kumien vaihdon kanssa. Oli perin inhottava homma, mutta tulipahan tehtyä. Letkuklemmareita on todella vaikea kiristää niin ahtaissa paikoissa. Oman merkkarin kumit oli jostain 70 luvulta. Uudet maksoi vajaan satasen.
Taitaa se vain olla ihan eri planeetalta kun DPH. 290 vetarin palkeet vaihtaa itse alle kahdessa tunnissa alkeellississakin oloissa, ainakin jos on sen muutaman kerran tehnyt ennenkin. DPH on paljon painavampi ja siinä on elektroniikkaa keskiverto kotiteatterin verran.
Jos 290 ei toimi, niin ensin tarkistetaan vahdekaapelin säädöt ja jos ei auta niin hioututetaan kartiot. DPH:ssa katsotaan ensin vaihteensiirron parametrit läppärillä ja muutetaan niitä. Kuulin tuossa muutama vuosi sitten mielenkiintoisen keskustelun Lauttasaaren VP-lafkassa jonottaessani varaosia:
- laskitte eilen mun veneeni vesille ja ajoin sen tuon lahden yli kotilaituriin
- niin.....
- nyt ei toimi vaihteet, ei kumpaankaan suuntaan
- jaa, mikä kone siinä on?
- D6
- pitää sitten laittaa huoltomies katsomaan sitä...
- hyvä, meidän pitäisi kolmen tunnin kuluttua lähteä matkaan
- huoltomies ehtii sinne aikaisintaan ensi viikon torstaina (oli keskiviikko kun keskustelu käytiin)
- mutta kun pitäisi päästä liikkeelle, voinko itse yrittää jotenkin korjata?
- et voi, siinä on varmaan vain tietokoneohjauksen parametrit sekaisin, eli huoltomies tulee sitten laittamaan ne kohdilleen
Asiakas ei näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä poistuessaan, nitroja ei kuitenkaan näköjään tarvittu ja verenpainekin taisi pysyä alle 500 yksikössä.
Eli 290 sarja ja vanhemmat ovat kaikin puolin ok, itse asiassa parhaat kenenkään ikinä valmistamat vetolaitteet. Sen sijaan elektroniikka ja veneet eivät edelleenkään sovi yhteen.
- Ensin oli suo
Mistä sais ostaa putkiration veneeseen, että vois kuunnella merisään? Kun ei elektroniikkaa saa laittaa veneeseen.
- kag
Multa saat ilmaiseksi, kun tulet vaan käymään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219