Kertoisiko joku, miten voi suojata esim. kotisivulle laitettavat kuvat kopioinnilta?
Kuvien suojaaminen
12
1236
Vastaukset
Jos haluat että sun kotisivulla olevia kuvia ei kopioida niin tee niinhin ns. watermark. eli valkoinen teksti kuvan päälle (voi olla puoliksi läpinäkyvä) sekä siihen sun kotisivun osoite tarpeeksi isolla. Sitä ei sitten kukaan kopioi kun suoraan näkyy kenen tekemä kuva :) Tuossa varmaankin paras tapa suojata, vaikka siinä kuvan katseltavuus kärsii.. mut ei sitä tekstiä kyllä kukaan poistamaan lähde yrittämään, kun se on liian paljon työtä vaativa että helpompi on etsiä joku toinen kuva :)
- Kyselijä
Itselläni ei ole kokemusta tästä: http://www.custom-cgi.com/free/bandwidth_protector/
Sitten suojauksen voi myös tehdä .htaccess systeemillä. Ohjeita löytynee googlella. Vaatii kyllä palvelimelta tukea että voi ajaa noita .htaccess tiedostoja.
Itse kokeilin tuota .htaccess, mutta se välillä näytti omillakin sivuilla sitä kuvaa jonka piti näkyä vain luvattomalle käyttäjälle. - on tuo
Ei ole olemassa muuta konstia kuin tuo vesileima, harvempi tosiaan sellaisia kopsaa. Oikean napin esto ei auta ruudun kaappauksiin.
- sanna
Kiitos neuvoista ja erityiskiitokset sinulle Viz kohteliaisuudestasi :)
Kuvien tallentamista ei taida saada samalla tavalla estettyä? Onkohan siihen olemassa joku muu systeemi? Tosiaankin tuo kuvankaappaus... :(- Micosmic
Miks kuvat pitäis suojata? Sun kuvat tuskin on niin kiinnostavia, että niitä kukaan edes haluis kopioida. Ja sitä paitsi kuvia saa omaan käyttöön kopioida, mutta niiden julkaiseminen uudestaan on kiellettyä. Ja ainahan sä voit tehdä kuvista niin huonolaatuisia, ettei niitä viitti kukaan käyttää.
- ahonlaita
Micosmic kirjoitti:
Miks kuvat pitäis suojata? Sun kuvat tuskin on niin kiinnostavia, että niitä kukaan edes haluis kopioida. Ja sitä paitsi kuvia saa omaan käyttöön kopioida, mutta niiden julkaiseminen uudestaan on kiellettyä. Ja ainahan sä voit tehdä kuvista niin huonolaatuisia, ettei niitä viitti kukaan käyttää.
Miksi pitäisi kopioida?(micosmic'ille) Jos kuvan irrottaa asiayhteydestä silloin muuttaa sisältöä jne, joka ei ole suotavaa eikä tarkoitus. Hyvä idea on nimetä kuvat koodina tai numerona ei siis henkilönimillä, eivät tule niin helpolla googlaukseen.
Aina sitä olen auttamassa kun vain pystyn, onnea sivustojen tekemiseen Sanna. Kylläkin välillä kiireinen opinnäytetyön prosessissa niin en ehdi tänne kirjoittelemaan.. :(
ahonlaita kirjoitti:
Miksi pitäisi kopioida?(micosmic'ille) Jos kuvan irrottaa asiayhteydestä silloin muuttaa sisältöä jne, joka ei ole suotavaa eikä tarkoitus. Hyvä idea on nimetä kuvat koodina tai numerona ei siis henkilönimillä, eivät tule niin helpolla googlaukseen.
Kylläkin yksi keino on estää myöskin kuvien nimien esiintyminen googletuksessa on tehdä php/tietokantapohja. Sekä siihen siten että kuvat haetaan aina tietokannasta ja tunniste on vain numero. Käytin keinoa kotisivullani eikä millään löydä yhtään siellä olevaa kuvaa googlen kuvahaulla vaikka koko nimikkeen laittaisinkin. Tämä keino kylläkin on vaikeampi tapa kotisivujen tekemiseen.
Micosmic kirjoitti:
Jos olet joskus käynyt googlen kuvahaussa niin olet ehkä huomannut että sama kuva on monella eri sivulla. Se on niin helppo kopioida kun ei ole mitään watermarkkia kuvassa että kuka se on oikeasti tehnyt. Myöskin yhä useampi kuva webistä päättyy SMS logoksi joko osittain tai kokonaan, esimerkkinä voidaan mainita yksi logo joka on buumi.netissä ns. vihreä kellertävän silmä. Se kuva on osaa yhden pelisivun grafikkaa. Kylläkin ainoa ero on että sitä on vähän muutettu sekä otettu kuvasta vain pieni osa. Kuvan väärinkäyttö osaksi toisen työtä tai kokonaan sisällön käyttäminen on helppoa jos vain osaa kuvankäsittelyn. Watermark eli läpinäkyvä teksti osaksi kuvan päällä tekee sen vaikeaksi melkein mahdottomaksi.
Muistui sellainen pieni vinkki joka myös toimii on että kun laitat kuvan nettiin niin pudota sen tarkkuutta. Siis fyysisesti niin pikselimäärässä alle 800x600 (itse käytän 700x500 tai vastaavaa) ja tarkkudessa pistä 72dpi. Tämä tekee kuvan printtauksen vaikeaksi eikä siitä voi tehdä printtilaatuista jäljennöstä kuin tekemällä kuvan kokonaan uudestaan. Toivon mukaan antaa jotakin ideaa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991508Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37963Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38841Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50806Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37750Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720