Kuinka vene Hollannista?

Joonas Ellilä

Olen puksuttaja, joten pyydän anteeksi, että tunkeudun purjehduspalstalle, mutta luulen, että täälä on enemmän tietoa.

Jos ostan Hollannista reilunkokoisen teräsrunkoisen (moottori)veneen (Vajaa 15 metriä pitkä, yli 4 metriä leveä), niin miten sen saa Suomeen vai saako mitenkään? Nousevatko kustannukset aivan hirmuisiksi?

15

3040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aja se Suomeen. Vajaa vuorokausi Kielin kanavalle, jonka jälkeen puksuttelet
      kotisatamaan. Hollantilaiset terāsveneet ovat hienoja pelejä, joten ei muuta kuin
      menestystä veneen etsimiseen.

    • Duffe452

      Rekka kyyti 44 jalkaiselle ja 4.3 leveälle purjeveneelle maksoi n. 8000 €

    • seppomartti

      Haen veneen sinulle, ellet itse pääse tuomaan

      • Genever

        Täältä vois löytyä kansimies.


    • NCskipper

      Hae ajamalla. Sovi myyjän kanssa että hän on mukana Cuxhaveniin asti, siis Kielin kanavan Pohjanmeren puoleiseen sulkuun asti. Sen jälkeen homma on ihan helppoa. Kymmenkunta kohtuullista ajopäivää ja olet Suomessa. 5000 on hyvä liksa mukavasta merimatkasta!

      Äkkiseltään vieraalla veneellä toimiminen Pohjanmeren olosuhteissa saattaa olla hiukan hankalaa, siksi paikallista voimaa alkumatkalle mukaan.
      Ei se hakumatkasta kiinni ole. Reissuun vaan.

    • ajamalla

      Ilman muuta ajamalla. Kannattaa tietysti tarkistaa tankin koko ja veneen kulutus matkaa kohti eli taloudellisuus ennen lähtöä, sekä selvitellä missä voi tarvittaessa tankata. Kone pitää tietysti olla huollettu ennen reissuun lähtöä!

      • Homesviithome

        Nyt Joonas rohkeutta. Kone kuntoon ja aja kotiin. Ei ole mahdoton juttu. Tarvittaessa rannikkoa myöten jolloin aikaa tietysti kuluu enemmän mutta näkee hienoja paikkoja. Ihmisiä siellä on Hollannissa, Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissakin. Apuja saa jos on tarve. Jälkeenpäin naurat kuinka helppo juttu oli.


    • Joonas Ellilä

      "Nyt Joonas rohkeutta. Kone kuntoon ja aja kotiin. Ei ole mahdoton juttu."

      Rohkeutta on kohtuullisesti, mutta kokemus puuttuu. Jos ajaminen kuitenkin on vaihtoehto, niin ilman muuta siihen tartun. Hankin vain kokeneemman kaverin seuraksi.

      Olen veneillyt tähän saakka ainoastaan Saimaalla. Töiden perässä on kuitenkin pakko muuttaa pääkaupunkiseudulle, minkä vuoksi päivitän suurempaan veneeseen.

      Kiitos rohkaisusta.

      • seppomartti

        Saimaa on kyllä moottoriveneelle hienompi ympäristö kuin Suomenlahti. Aja kanavia pitkin alkumatka!


    • 6+18

      Mä oon valmiiksi täällä Hollannin suunnalla, kokemusta kyseiseltä alueelta on, ja voin hoitaa veneen vaikkapa Kieliin pientä korvausta vastaan tai tulla "luotsiksi" mukaan. Laitappa yhteystiedot niin kerron lisää.

    • 7+13=20
    • Kirjoitapa postiini niin hoidetaan veneesi suomeen silloin kun Sinulle sopii ja kohtuullisesti sekä vuosien pitkällä kokemuksella.

      [email protected]

      • ostaja varokoon

        Onnea kaupankäyntiin ja muista pitää pää kylmänä! Useamman veneen Keski-Euroopasta tuoneelta muuutamia käytännön vinkkejä turvallisen ostamisen takaamiseksi;

        Jos kaupanteossa jokin vähääkään epäilyttää tai kaikki ei näytä olevan kunnossa, vetäydy heti. Huijareita ja olemattomien veneiden kauppiaita on runsaasti liikkeellä ja nämä kohdistavat Suomeen jatkuvasti tarjontaa. Painostus nopeaan kaupantekoon, maksuihin venettä näkemättä tai muut oudot sopimus- tai maksujärjestelyt sekä tarinat muuton tai perheenlisäyksen takia edullisesti myytävästä veneestä ovat aina selkeä merkki huijarista. Jos jokin näyttää olevan liian hyvää ollaksen totta - se ei ole totta! Mieti oletko valmis menettämään rahasi? Käytettyjä veneitä tulee koko ajan yhä enemmän markkinoille, suurten ikäluokkien lopetellessa veneilyä. Jos vene ei ole siivottu ja tip-top kunnossa, siirry seuraavaa venettä katsomaan. Epäsiiisti vene on yleensä hylätty.

        Its en ostaisi yksityishenkilön myymää venettä ulkomailta, ainakaan ilman oman ammattiostajan tai lakimiehen tekemään tarkkaa omistussuhteiden, kiinnitysten ja panttausten yms. selvittämistä. Ammattivälittäjillä on myynnissä niin suuret valikoimat veneitä, että on turha ottaa lisäriskejä. Kun välittäjän käyttö muualla Euroopassa on enemmän sääntö, on yksityishenkilön myymä vene jo lähtökohtaisesti epäilyksen alainen - eikö välittäjä/t ole suostunut ottamaan sitä? Yksi ulkomailta ostaja kiinnitti myyjän lähettämissä veneissä huomiota merkkeihin veneen kyljissä ja kuvan suurentaminen toi esiin venevuokraamon tarrat!

        Tarkistuta kirjallinen kauppasopimus asiantuntijalla/juristilla. Sovi selkeät maksuehdot ja pidä niistä tiukasti kiinni. Maksun viivästyminen voi johtaa käsirahan tai jo maksetun kauppasumman menetykseen. Kaupan ehtona tulee käsirahaa maksettaessa olla "subject to survey and sea trial" eli ostajalla on kaupppakirjassa sovitun ajan aikana oikeus (omalla kustanuksellaan) tarkastaa/tarkastuttaa vene ja suorittaa koejao/t. Mahdollisista vioista johtuen voi vaatia myyjää korjaaman ne, vaatia hinnanalennusta tai myyjän niistä kieltäytyessä perua kaupan ja saada käsirahan takaisin.

        Mikäli veneessä havaitaan korjattavaa ja myyjä lupaa korjaukset tehdä, pitää silloin jättää korjausten hintaan suhteutetttu ja myyjää korjauksiin motivoiva takuusumma odottamaan luovutusta ja korjausten hyväksymistä. Samoin varusteluettelon tulee olla yksityiskohtainen. Katsastamattomilla tai huoltamattomilla varusteillla, esim. pelastuslautalla ei ole arvoa. Useimmista uudemmista moottoreista näkee huoltolukijalla moottorin todelliset tunnit. Onko huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty? Onko paperit? Jos epäilystä on, kannattaa koneille ja vetolaitteille tehdä huollot ennen veneen Suomeen ajoa ja samalla hankkia paikan päältä (usein edullisemmin) tarvittavat kuluvat varaosat.

        Mieti myös tarkkaan mitä haluat ja mistä olet valmis tinkimään. Esim. vanhoilla varusteilla tai elektroniikalla ei ole arvoa. Mitä maksaa korjaukset, laitteiden uusimiset jne? Hollannissakin on paljon veneitä, jotka ovat saatttaneet seisoa vuosia käyttämättä tai ajamatta. Hollannissa monet isommat veneet ovat myös olleet vakituisena asuntona, jolloin kuluminen on eri luokkaa kuin Suomen kesäkäytössä. Jos veneessä on auringonpolttamia, haalistuneita hallintalaitteiden nuppeja jne., on se tuotu välimereltä, jossa aurinko, suola ja saharan hiekka tehokkaasti kuluttavat kaiken liikkuvan enneätysajassa.

        Tarkistuta vene ja omistussuhteet alan ammattilaisella ennen kauppaa, maksaa /- 500€, mutta voit säästyä pahimmassa tapauksessa koko veneen menetykseltä. Ilman tarkastusta ei välttämättä myöskään saa vakuutusta voimaan ostohetkestä ja kotimatkalle. Useimmat vakuutusyhtiöt eivät myöskään myönnä vakuutusta itämeren ulkopuolelle tai ainakaan ilman eri sopimusta. Esim. Alandiasta saa laajemman voimassaoloalueen.

        Välittäjän käyttäminen apuna ostossa antaa lisäturvaa ja välittäjät tarkastavat omistussuhteet ja takaavat turvallisen maksuliikenteen asiakasvaratiliensä kautta. Ammattiilaisten puhuessa keskenään on tarinat usein erilaisia kuin muille. Muista, että MYYJÄN VÄLITTÄJÄ ei ole kaverisi vaan myyjän myyntiedustaja!
        Veneen paperit, tieto omistajaketjusta ja ennen kaikkea kiistaton ALV-todistus pitää olla kunnossa. Muuten voit joutua kotona maksamaan ylimääräiset 24% Alvia tai sen jopa jossain välisatamasssa tullin iskiessä kiinni veneeseen. Veneen pitää myös todistettavasti ja ammmattilaisen tarkastamana olla vapaa kiinnityksistä tai rahoitusveloista. Muuuten voit joutua maksamaan veneen useaan kertaan! Esim. Italia on pullollaan pankkien ja rahoitusyhtiöiden omistamia veneitä, joista halutaan monenlaisia välirahoja eri tahoille.

        Monissa Hollannin isoissakin jahdeissa voi olla minimaaliset moottorit, sillä kanavilla ei muutamaa solmua kovempaa muutenkaan voi ajaa. Ennen lähtöä vielä tankkien tarkistus, puhdistus ja verollista dieseliä!


      • 173
        ostaja varokoon kirjoitti:

        Onnea kaupankäyntiin ja muista pitää pää kylmänä! Useamman veneen Keski-Euroopasta tuoneelta muuutamia käytännön vinkkejä turvallisen ostamisen takaamiseksi;

        Jos kaupanteossa jokin vähääkään epäilyttää tai kaikki ei näytä olevan kunnossa, vetäydy heti. Huijareita ja olemattomien veneiden kauppiaita on runsaasti liikkeellä ja nämä kohdistavat Suomeen jatkuvasti tarjontaa. Painostus nopeaan kaupantekoon, maksuihin venettä näkemättä tai muut oudot sopimus- tai maksujärjestelyt sekä tarinat muuton tai perheenlisäyksen takia edullisesti myytävästä veneestä ovat aina selkeä merkki huijarista. Jos jokin näyttää olevan liian hyvää ollaksen totta - se ei ole totta! Mieti oletko valmis menettämään rahasi? Käytettyjä veneitä tulee koko ajan yhä enemmän markkinoille, suurten ikäluokkien lopetellessa veneilyä. Jos vene ei ole siivottu ja tip-top kunnossa, siirry seuraavaa venettä katsomaan. Epäsiiisti vene on yleensä hylätty.

        Its en ostaisi yksityishenkilön myymää venettä ulkomailta, ainakaan ilman oman ammattiostajan tai lakimiehen tekemään tarkkaa omistussuhteiden, kiinnitysten ja panttausten yms. selvittämistä. Ammattivälittäjillä on myynnissä niin suuret valikoimat veneitä, että on turha ottaa lisäriskejä. Kun välittäjän käyttö muualla Euroopassa on enemmän sääntö, on yksityishenkilön myymä vene jo lähtökohtaisesti epäilyksen alainen - eikö välittäjä/t ole suostunut ottamaan sitä? Yksi ulkomailta ostaja kiinnitti myyjän lähettämissä veneissä huomiota merkkeihin veneen kyljissä ja kuvan suurentaminen toi esiin venevuokraamon tarrat!

        Tarkistuta kirjallinen kauppasopimus asiantuntijalla/juristilla. Sovi selkeät maksuehdot ja pidä niistä tiukasti kiinni. Maksun viivästyminen voi johtaa käsirahan tai jo maksetun kauppasumman menetykseen. Kaupan ehtona tulee käsirahaa maksettaessa olla "subject to survey and sea trial" eli ostajalla on kaupppakirjassa sovitun ajan aikana oikeus (omalla kustanuksellaan) tarkastaa/tarkastuttaa vene ja suorittaa koejao/t. Mahdollisista vioista johtuen voi vaatia myyjää korjaaman ne, vaatia hinnanalennusta tai myyjän niistä kieltäytyessä perua kaupan ja saada käsirahan takaisin.

        Mikäli veneessä havaitaan korjattavaa ja myyjä lupaa korjaukset tehdä, pitää silloin jättää korjausten hintaan suhteutetttu ja myyjää korjauksiin motivoiva takuusumma odottamaan luovutusta ja korjausten hyväksymistä. Samoin varusteluettelon tulee olla yksityiskohtainen. Katsastamattomilla tai huoltamattomilla varusteillla, esim. pelastuslautalla ei ole arvoa. Useimmista uudemmista moottoreista näkee huoltolukijalla moottorin todelliset tunnit. Onko huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty? Onko paperit? Jos epäilystä on, kannattaa koneille ja vetolaitteille tehdä huollot ennen veneen Suomeen ajoa ja samalla hankkia paikan päältä (usein edullisemmin) tarvittavat kuluvat varaosat.

        Mieti myös tarkkaan mitä haluat ja mistä olet valmis tinkimään. Esim. vanhoilla varusteilla tai elektroniikalla ei ole arvoa. Mitä maksaa korjaukset, laitteiden uusimiset jne? Hollannissakin on paljon veneitä, jotka ovat saatttaneet seisoa vuosia käyttämättä tai ajamatta. Hollannissa monet isommat veneet ovat myös olleet vakituisena asuntona, jolloin kuluminen on eri luokkaa kuin Suomen kesäkäytössä. Jos veneessä on auringonpolttamia, haalistuneita hallintalaitteiden nuppeja jne., on se tuotu välimereltä, jossa aurinko, suola ja saharan hiekka tehokkaasti kuluttavat kaiken liikkuvan enneätysajassa.

        Tarkistuta vene ja omistussuhteet alan ammattilaisella ennen kauppaa, maksaa /- 500€, mutta voit säästyä pahimmassa tapauksessa koko veneen menetykseltä. Ilman tarkastusta ei välttämättä myöskään saa vakuutusta voimaan ostohetkestä ja kotimatkalle. Useimmat vakuutusyhtiöt eivät myöskään myönnä vakuutusta itämeren ulkopuolelle tai ainakaan ilman eri sopimusta. Esim. Alandiasta saa laajemman voimassaoloalueen.

        Välittäjän käyttäminen apuna ostossa antaa lisäturvaa ja välittäjät tarkastavat omistussuhteet ja takaavat turvallisen maksuliikenteen asiakasvaratiliensä kautta. Ammattiilaisten puhuessa keskenään on tarinat usein erilaisia kuin muille. Muista, että MYYJÄN VÄLITTÄJÄ ei ole kaverisi vaan myyjän myyntiedustaja!
        Veneen paperit, tieto omistajaketjusta ja ennen kaikkea kiistaton ALV-todistus pitää olla kunnossa. Muuten voit joutua kotona maksamaan ylimääräiset 24% Alvia tai sen jopa jossain välisatamasssa tullin iskiessä kiinni veneeseen. Veneen pitää myös todistettavasti ja ammmattilaisen tarkastamana olla vapaa kiinnityksistä tai rahoitusveloista. Muuuten voit joutua maksamaan veneen useaan kertaan! Esim. Italia on pullollaan pankkien ja rahoitusyhtiöiden omistamia veneitä, joista halutaan monenlaisia välirahoja eri tahoille.

        Monissa Hollannin isoissakin jahdeissa voi olla minimaaliset moottorit, sillä kanavilla ei muutamaa solmua kovempaa muutenkaan voi ajaa. Ennen lähtöä vielä tankkien tarkistus, puhdistus ja verollista dieseliä!

        Ihan hyviä suomalaisesta näkökulmasta annettuja neuvoja, mutta käytetyn tavaran ostaminen sisältää yleensä jonkinlaisen riskin. Suomessa kansalaisen omavastuu omasta elämästään pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena; lasten päivähoito, koulutus, sairauskulut, epäonnistuneet asunto- tai autokaupat, muut riita-asiat, työttömyys, vanhuudenturva jne., kaikki nämä jokseenkin henkilökohtaiset kulut sälytetään yhteiskunnan maksettaviksi. Tämä hämärtää suomalaisen käsitystä siitä mistä kaikesta joku toinen kuin ostaja itse on vastuussa. Sama ajatus noissa ohjeissa, että lakimiesten ja venevälittäjien avustuksella vastuu veneen ostamisesta ja sen kunnosta siirtyy myyjälle, välittäjälle, tavarantarkastajalle lakimiehelle tai vakuutusyhtiölle, mutta ei missään tapauksessa ostajalle.


    • 2 x kad44

      Ajamalla, jos vene suunniteltu CE alueelle B, jollei vene välittäjäsi järjestää rahdin Suomeen, älä osta yksityiseltä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      66
      7611
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2783
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      156
      1960
    4. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1938
    5. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      19
      1912
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1811
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      29
      1612
    8. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1477
    9. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      38
      1331
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1226
    Aihe