Kotoa muutto

Nimetön

Olen 14-vuotias tyttö ja haluaisin muutta kotoa pois. Kyllä näin nuori haluaa muuttaa pois kotoa, mutta ei mulla oo silleen että joo en vaa tykkää olla kotona ja haluun rauhaa. Mun vanhemmat on tapellut 7 vuotta täs nyt. Ja monta kertaa poliisit on jouduttu soittaa ja rikottu tavaroita. oon kärsiny 7 vuotta nyt ja kärsin edelleen. Itken joka yö ja valvon öisin koska en haluu nukkuu jos jotain tapahtuu nii oon valmiina soittaa poliisit. Koulussakaan en jaksa keskittyä koska mietin että mitä jos äitini tai isäni on kuollut koska toinen on tappanut toisensa. Kerran mun isä yritti itsemurhaa mun edessä, ei onneksi onnistunut... Änki vatsaan veitsen. Nään siitä lähes joka yö painajaisia. Alkoholi on siis ongelma. Ajattelin et jos muuttaisin pois kotoa yksin asumaan väliaikaisesti, koska en vaa pysty olla täällä talossa missä on tapahtunu kaikkee.. Jos muuttaisin pois niin mietin että jos mun vanhemmat alkais sit tekee asioiden etee jotain koska ne älyy et otan tän asian vakavissani enkä jaksa tätä enää. Onko tää mahdollista muuttaa pois kotoa? Esim sossun kautta tai jotenki?

4

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efrgt

      Päädyt todennäköisemmin lastensuojelun asiakkaaksi, mutta voit kyllä mahdollisesti päästä kotoa pois. Ei ole kovinkaan todennäköistä, että sinua päästettäisiin kuitenkaan asumaan yksin, vaan koitettaisiin löytää muita ratkaisuja esim. sukulaisen luokse muuttaminen, perhekoti tms.

      Mitenkä olisi, jos aloittaisit sillä, että käyt keskustelemassa koulusi kuraattorin kanssa tilanteestasi ja voisitte yhdessä miettiä, mitä tässä pitäisi ja voisi tehdä.

    • neuvoja.

      Ei sinua tuon ikäisenä vielä yksinään lasketa asumaan, vaan todennäköisesti pääsisit perhekotiin tai sijaisperheeseen, jos sellainen löytyisi. Mutta sekin voisi olla parempi kuin nykyinen tilanne. Kerro koulussa kuraattorille, niin asia rupeaa edistymään.

    • 19andHappy

      Meillä oli kotona samantapaisia ongelmia että isä joi ja se sai sitten ahdistuneemmaksi kotona. Olin tuolloin 13 vuotias kun marssin koulun terveyden hoitajalle sanomaan että en halua mennä enää kotia että ja selitin tilanteen. Ei 14 vuotiasta päästetä omilleen edes väliaikaisesti mutta jos teikäl oikeasti on paha olla kotona niin mene sosialityöntekijän luokse ja puhu asiasta ja ehdota että menisit väliaikaisesti vaikka lastenkotiin tai perhekotiin. Voin kertoa kokemuksen syvällä äänellä että lastenkotiin meneminen oli paras valinta omalle kohdalle ja mun maailma ei romahtanut sinne enkä kadu hetkeäkään sitä päätöstä kun menin sinne vapaa ehtoisesti. Siellä ei todellakaan ole niin paha olla jos asennoituu vain oikein! Eikä todellakaan kaikki mitä negatiivista puhutaan nuista nii piä paikkansa. Siinä voi käydä niinkin että vanhempasi heräisivät että mitä oikeasti tapahtuu. (omalle isälleni ei käynyt niin) mutta elämästäni tuli kertaheitolla helpompaa ja sain alkaa elämään "lapsuutta" "teini ikää"

    • Hyvä, että kirjoitit tänne palstalle! Nyt olisi tärkeätä, että pystyisit kertomaan kotitilanteestasi jollekin aikuiselle. Voisitko mennä koulussa juttelemaan kuraattorin kanssa? Vai olisiko koulussa joku sinulle läheinen opettaja jolle kertoisit tilanteesta mieluummin? Jos käyt nuorisotalolla niin voisitko kertoa nuoriso-ohjaajalle?

      Jos face to face juttelu tuntuu vaikealta niin voit myös aluksi soittaa MLLn nuorten puhelimeen. Sieltä löytyy myös nuorile chatti.

      Mikäli päädytään ratkaisuun, että muutat kotoa pois niin silloin mietitään mikä asumismuoto olisi sinulle paras. Sitä ei tarvitse vielä tässä vaiheessa miettiä :)

      Kyllä nämä asiat vielä ratkeavat. Nyt on tärkeätä puhua tästä jotta tilanteeseen voidaan puuttua. Tsemppiä!

      Terveisin, Oona Helsingin Nettisaappaasta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe