Gör ni som jag,när ni går till någon myndighet,skattebyrån,polisen och liknande,då börjar ni automatiskt tala finska,man ger aldrig en chans åt de här tjänstemännen att de kunde öva sin svenska ?
Jag har bara blivit så urled på de här frågorna :Puhutko suomea ?,man ids inte försöka.
Varför är vi så rädda att använda svenska ?
8
220
Vastaukset
- lamf
Jag har tvärtom börjat använda mera svenska efter alla verbala påhopp.Alltid kan man först försöka om det fungerar med svenska.
- nattugglan
Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.
- snäll kund
nattugglan kirjoitti:
Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.
Man vill inte bli betraktad som "besvärlig ",därför väljer man finska.
- :-)
Jag e gärna besvärlig varje gång jag besöker Finland, och blir glad när di svarar på Borgå språåki :)
- stolt svenskspråkig
Jag skäms inte för att prata svenska. Det känns ju så bekant man borde ju stå på sig inte ge efter.
- just det
Ni har så rätt,vi borde alla våga vara besvärliga,man läser ju ibland att det inte finns några svenskspråkiga mera.Det är ju en naturlig slutsats när vi alla bara använder finska.
- Närpes är inte ?
Därfor att vi kan tala finska som andra modersmål. Om jag säger att jag har "oma lehmä ojassa", vi alla vet vad jag menar dvs. finladssvenskan består av finska och svenska.
- der är enklare
Inte är nu finska ett andra modersmåk för alla svenskspråkiga,men man klarar sig.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 253760
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402732Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532290Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2122261Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131749Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191540Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip531512- 971399
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621251Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951204