Varför är vi så rädda att använda svenska ?

jag skäms

Gör ni som jag,när ni går till någon myndighet,skattebyrån,polisen och liknande,då börjar ni automatiskt tala finska,man ger aldrig en chans åt de här tjänstemännen att de kunde öva sin svenska ?
Jag har bara blivit så urled på de här frågorna :Puhutko suomea ?,man ids inte försöka.

8

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamf

Jag har tvärtom börjat använda mera svenska efter alla verbala påhopp.Alltid kan man först försöka om det fungerar med svenska.

• nattugglan

Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.

• snäll kund
        nattugglan kirjoitti:

Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.

Man vill inte bli betraktad som "besvärlig ",därför väljer man finska.

• :-)

Jag e gärna besvärlig varje gång jag besöker Finland, och blir glad när di svarar på Borgå språåki :)

• stolt svenskspråkig

Jag skäms inte för att prata svenska. Det känns ju så bekant man borde ju stå på sig inte ge efter.

• just det

Ni har så rätt,vi borde alla våga vara besvärliga,man läser ju ibland att det inte finns några svenskspråkiga mera.Det är ju en naturlig slutsats när vi alla bara använder finska.

• Närpes är inte ?

Därfor att vi kan tala finska som andra modersmål. Om jag säger att jag har "oma lehmä ojassa", vi alla vet vad jag menar dvs. finladssvenskan består av finska och svenska.

• der är enklare

Inte är nu finska ett andra modersmåk för alla svenskspråkiga,men man klarar sig.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      103
      4563
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      383
      1335
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1062
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1052
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      950
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      882
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    10. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      837
    Aihe