Gör ni som jag,när ni går till någon myndighet,skattebyrån,polisen och liknande,då börjar ni automatiskt tala finska,man ger aldrig en chans åt de här tjänstemännen att de kunde öva sin svenska ?
Jag har bara blivit så urled på de här frågorna :Puhutko suomea ?,man ids inte försöka.
Varför är vi så rädda att använda svenska ?
8
157
Vastaukset
- lamf
Jag har tvärtom börjat använda mera svenska efter alla verbala påhopp.Alltid kan man först försöka om det fungerar med svenska.
- nattugglan
Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.
- snäll kund
nattugglan kirjoitti:
Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.
Man vill inte bli betraktad som "besvärlig ",därför väljer man finska.
- :-)
Jag e gärna besvärlig varje gång jag besöker Finland, och blir glad när di svarar på Borgå språåki :)
- stolt svenskspråkig
Jag skäms inte för att prata svenska. Det känns ju så bekant man borde ju stå på sig inte ge efter.
- just det
Ni har så rätt,vi borde alla våga vara besvärliga,man läser ju ibland att det inte finns några svenskspråkiga mera.Det är ju en naturlig slutsats när vi alla bara använder finska.
- Närpes är inte ?
Därfor att vi kan tala finska som andra modersmål. Om jag säger att jag har "oma lehmä ojassa", vi alla vet vad jag menar dvs. finladssvenskan består av finska och svenska.
- der är enklare
Inte är nu finska ett andra modersmåk för alla svenskspråkiga,men man klarar sig.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1034563Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743831335- 1861062
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091052Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86950Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11882- 64866
tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10837