Gör ni som jag,när ni går till någon myndighet,skattebyrån,polisen och liknande,då börjar ni automatiskt tala finska,man ger aldrig en chans åt de här tjänstemännen att de kunde öva sin svenska ?
Jag har bara blivit så urled på de här frågorna :Puhutko suomea ?,man ids inte försöka.
Varför är vi så rädda att använda svenska ?
8
208
Vastaukset
- lamf
Jag har tvärtom börjat använda mera svenska efter alla verbala påhopp.Alltid kan man först försöka om det fungerar med svenska.
- nattugglan
Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.
- snäll kund
nattugglan kirjoitti:
Det är bäst att ligga lågt nu,Medborgarinitiativet för fria språkval tas KANSKE till behandling i riksdagen och vågorna går höga i språkdebatten.
Man vill inte bli betraktad som "besvärlig ",därför väljer man finska.
- :-)
Jag e gärna besvärlig varje gång jag besöker Finland, och blir glad när di svarar på Borgå språåki :)
- stolt svenskspråkig
Jag skäms inte för att prata svenska. Det känns ju så bekant man borde ju stå på sig inte ge efter.
- just det
Ni har så rätt,vi borde alla våga vara besvärliga,man läser ju ibland att det inte finns några svenskspråkiga mera.Det är ju en naturlig slutsats när vi alla bara använder finska.
- Närpes är inte ?
Därfor att vi kan tala finska som andra modersmål. Om jag säger att jag har "oma lehmä ojassa", vi alla vet vad jag menar dvs. finladssvenskan består av finska och svenska.
- der är enklare
Inte är nu finska ett andra modersmåk för alla svenskspråkiga,men man klarar sig.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää2204450Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4443272Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142168Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa141820Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51188Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691025- 741023
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24971- 75918
- 54916