partolaiset..

antipasta

Terveppäterve kaikki reippaat partiolaiset!

Oletteko koskaan ajatelleet miksiä partio muistuttaa hyvin paljon armeijaa esim. univormuineen ja marsseineen. Tiedättekö keitä ovat pioneerit? Partio on hieno harrastus ja olen itsekin ollut pienenä poikana partiotoiminnassa vuoden verran ja vasta myöhemmin aloin ajattelemaan tuota harrastusta tarkemmin. Mitä mieltä olette te pitempään toiminnassa mukana olleet? Eikö ole hienoa kun partiossa opetaan sotilaan perustaidot ampumista lukuunottamatta jo ennen armeijaa ja tytöillä varmuuden vuoksi? Olen tosiaan armeijankin käynyt ja huomasin paljon yhtäläisyyttä. Onko tämä puheenaihe tabu? Mitä mieltä olette siitä että partion perusti aikanaan Britannian sotilastiedustelu-upseeri.

Ajattelin vaan kysellä millä motiiveilla innokkaimmat partiolaiset ovat mukana toiminnassa. Kerrotaanko vanhemmille partiolaisille mitä varten partio on alunperin perustettu vai jätetäänkö se omien hoksottimien varaan?

Toivoisin vastauksia joltakin innokkaalta partiolaiselta tai muulta henkilöltä joka on perehtynyt paremmin asiaan.

En ole kommunisti.

11

1641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

      Mitäköhän varten kaikkeen mahdolliseen pitää sotkea politiikkaa. Pioneerit ovat kommareiden perustama ja Nuoret Kotkat sossujen perustama partiojärjestöä vastaava järjestö. Näiden kaikkien järjestöjen jäsenet varmaan oppivat luonnosta paljon sekä jonkinlaisia erityitaitoja kuten solmujentekoa ehkä jonkinasteista ensiavun antamista y.m. hyödyllisiä taitoja. Kaikki on paikallaan.

    • nenialoitrap

      Partion ulkoinen sotilaallisuushan on täysin perusteltavissa liikkeen historialla. Ei se ole mikään salaisuus että partioliikkeen on kehittänyt Britannialainen sotilas.
      Partiotoiminnassa ulkoisia puitteita tärkeämpää on kuitenkin aate joka luo pohjan kaikelle toiminnalle. Aatetta ei tuputeta kenellekään vaan se vaikuttaa taustalla
      Pioneerit kuten myös yms. Hitler jugend ovat esimerkkejä järjestöistä jotka matkivat partiomenetelmää ja käyttävät sitä poliittisten päänmäärien ajamiseen. Nämä järjestöt muistuttavat ulkoisesti partiolaisia, mutta ne eivät toimi partiotoiminnan periaatteiden mukaan eikä niillä siten ole mitään todellista yhteyttä partiotoimintaan.
      Partion ja armeijan yhtäläisyydet jäävät ainoastaan joihinkin ulkoisiin seikkoihin partiokoulutuksessa pääpaino laitetaan yksilön henkiselle kehittymiselle.
      Mikään esille ottamasi aihe ei ole tabu ja olen keskustellut niistä kuten myös: partioaatteesta, lähimmäisen rakkaudesta ja henkilökohtaisesta uskostani vanhempien johtajien kanssa. Kyllä sinäkin olisit saanut keskustella jos olisit malttanut jatkaa harrastustasi.
      Itse olen mukana partiotoiminnassa sen mukanaan tuoman laajan ystäväpiirin, monipuolisen toiminnan ja ennen kaikkea sen takia että tunnen liikkeen periaatteet omikseni.
      Kaikkien kummallisten väitteittesi jälkeen suosittelen sinua tutustumaan joihinkin partiotoiminnan perusteoksia kuten
      - Partiopojan kirja (löytyy useimmiten kirjastoista)
      - Tie onneen (keskittyy partion arvomaailmaan)
      - Ohjeita partio johtajille (   kertoo miten partiojohtaminen eroaa esim. juuri sotilas johtamisesta)
      Kaikki on kirjoittanut Robert Baden-Powell joka ei suinkaan ollut tiedustelu-upseeri kuten väität vaan palveli brittien armeijassa sekä tiedustelijana että myöhemmin upseerina.

      • anttipasta

        Kyllä varmasti partio on hyvä harrastus mutta ärsyttää vaan se ulkoinen sotilaallisuus. Tuli vaan mieleen että olisikohan perustamisen taustalla ollut aikanaan nuorison valmistaminen mahdolliseen sotatilaan harjoittemalla selviytymistä luonnossa ja totuttelua sotilaalliseen käyttäytymiseen. Nykyään varmasti keskitytään iloiseen harrastukseen. Tulipahan vaan mieleen ja aatelin että 99% partiolaisista ei varmasti ole tullut asiaa ajatelleeksi.

        Ja uskon myös että pioneereilla, nuorilla kotkilla jne. on aivan yhtä hyvä harrastus kuin teilläkin. Poliittiset taustat järjestöillä on vaan erona. En ole kyllä niihin mitenkään tutustunut mutta kuvittelisin toiminnan olevan samankaltaista.


      • Minä-88
        anttipasta kirjoitti:

        Kyllä varmasti partio on hyvä harrastus mutta ärsyttää vaan se ulkoinen sotilaallisuus. Tuli vaan mieleen että olisikohan perustamisen taustalla ollut aikanaan nuorison valmistaminen mahdolliseen sotatilaan harjoittemalla selviytymistä luonnossa ja totuttelua sotilaalliseen käyttäytymiseen. Nykyään varmasti keskitytään iloiseen harrastukseen. Tulipahan vaan mieleen ja aatelin että 99% partiolaisista ei varmasti ole tullut asiaa ajatelleeksi.

        Ja uskon myös että pioneereilla, nuorilla kotkilla jne. on aivan yhtä hyvä harrastus kuin teilläkin. Poliittiset taustat järjestöillä on vaan erona. En ole kyllä niihin mitenkään tutustunut mutta kuvittelisin toiminnan olevan samankaltaista.

        Luettuani Partiopojan kirjan päälimmäisenä mieleeni jäi että partiolaisista oli tarkoitus kouluttaa eräänlaisia *mahtisotilaita* jotka osasivat jäljittää ihmisiä ja eläimiä, yms.... Uskon perustajalla olleen ainakin jonkinlaisia ajatuksia partion sotilaallisuudesta.
        Nykyään sotilaallisuus onkin vAIN lähinnä partioasusteissa, kaikki merkit yms (etenkin lähinnä metsänkäviöitten käyttämä ruskea paita)...


    • Tähtääjä

      Partion ulkopuolisena ja hieman ehkä joitain vanhempana henkilönä (60's) esitän mielipiteeni.
      Jos jossain järjestössä on enemmän ihmisiä ja sen on tarkoitus toimia tehokkaasti, niin sillä on vain kaksi mahdollisuutta: Armeijatyylinen (yhtäläisyys, johtajat tai siis sijainti arvoasteikolla erottuu merkeistä/puvusta, tiukat käskyt ja niiden ehdoton noudattaminen, alokkaiden kouluttaminen). Tästä mainittiin useita esimerkkejä, mutta unohdettiin epäpoliittinen pelastusarmeija. Toinen mahdollisuus on, että kaikki tietävät mitä pitää tehdä, mutta se edellyttäisi, että henkilöiden tulisi ensin oppia tuntemaan tehtävät ja toisensa eli se ei ole jatkuva tila. Siitä esimerkkinä muurahaiset, jotkut terroristijärjestöt, kilpaveneen miehistö ja vastaavat TEAMit, jotka toimivat hyvin yhteen. Partiolla ja myös muilla armeijamaisien instanssien yksittäisillä ryhmillä on mahdollisuus päästä tähän, kun niiden jäsenet ovat riittävän harjaantuneita ja motivoituneita. Silloin kuria voidaan/pitää löysätä. Ryhmästä tulee itseohjautuva. Pidän sitä ihanteellisena tilana. Joillain työpaikoillakin on ylletty tähän. Voisin kuvitella talvisodan ihmeen ja muutenkin Suomen menestyksen viimmeisissä sodissa perustuneen pitkälti tähän.

    • Minä vaan

      Joo kyllä tiedetään. Ja itse asiassa parhaat raja jääkärit ovatkin juuri partiolaisia! Partio ei ole verrattavissa armeijaan ihan noin suora viivaisesti! Vaikka perustaja olikun upseeri. Partio opettaa selviytymään ja elämään luonnossa luonnon pomilla säännöillä! Sehän nyt on selvä että se muistuttaa armeijaa mutta silti siinä on vissi ero! ÄLÄ KOSKAAN SOTKE PARTIOTA ARMEIJAAN! Partio on hieno harrastus joka opettaa nuorille arvoja ja kyvyn selviytyä tilanteesta kuin tilanteesta. Suurin osa nuorista on seikkailun haluisia eivätkä niitä jotka asuvat turvallisesti ison kaupungin betoni seinien sisällä.

    • Indicaniina

      Partioliikkellä ja armeijalla on yhtäläisyyksiä, mutta ennen kaikkea niillä on eroavaisuuksia.
      Partioliikkeen perustaja oli todellakin sotilas, mutta niin myös suomeen koululaitoksen on perustanut uuno...
      Armeija kouluttaa miehiä sotimaan. Partio pyrikii kasvattamaan lapsista vastuullisia ja kunniallisia kansalaisia ja johtamaan heidät hyvään elämään. Tavoitteisiin pyritään jossain määrin samoin keinoin. Esimerkiksi molemmissa on metsä vahvana elementtinä. Niin luistelevat taitoluistelijat ja jääkiekkoilijat samoilla kentillä.
      Järjestön hierarkkinen rakenne arvomerkkeineen pitää järjestön kasassa. Ja tunnustuksen antaminen, tässä tapauksessa merkkien tapaan, on osa "oikeanlaista" kasvatusta.
      Vedottiinpa täällä siihenkin, että 99 % partiolaisista ei ole miettinyt harrastuksensa yhtäläisyyttä armeijaan. Hyvin mahdollista. Erittäin suuri osa partiolaisista on ala-asteikäisiä. Olenko sitten tyhmä vai mikä, ehkä hieman yksinkertainen, mutta en kolmasluokkalaisena ajatellut sotaleikkejä veljeni kanssa leikkiessä, että se on "valmentautumista" armeijaan... Mitä vanhemmaksi kasvaa ja pidemmälle partiouralla etenee, sitä enemmän alkaa ajattelemaan ideologisia taustoja. Voisin väittää, että 99% partiojohtajista ON pohtinut asiaa.

      • Ex-partiolainen -74

        Indicaniina heitti hyvän pointin: Suurin osa partiolaisista on LAPSIA. Eivät he ole sotaan lähdössä, vaan heille partio on hauska harrastus siinä kuin joku urheilukoulu tms.

        Partiojohtaja-koulutuksessa sitten kyllä käydään (ainakin minun aikanani K-S:ssa) tarkemmin läpi tätä partioliikkeen historiaa, mutta pakko tunnustaa, että eipä siitä ei-poliittisesti suuntautuneen 18-kesäisen mieleen mitään ihmeempiä ajatuksia jäänyt.

        Uskon kyllä, että alkuperäisen ajatuksen taustalla on tosiaan voinut olla myös pelko sodasta, sen ajan huomioiden, mutta esim. partioihanteethan viestivät enemmänkin maailmanrauhaan pyrkimisestä kuin sotaan valmistautumisesta. Voisiko ajatella, että Baden-Powellilla on ollut haaveena saada partiotoiminnan avulla aikaan "parempi maailma" ja "hyviä ihmisiä", mutta vahva sotilastausta (ja ehkä ajan henki muutenkin?) on tuonut mukaan oman sävynsä?


        Partioihanteet
        Partiolaisen ihanteena on
        - kehittää itseään ihmisenä
        - kunnioittaa toista ihmistä
        - auttaa ja palvella
        - tuntea vastuunsa ja velvollisuutensa
        - rakastaa ja suojella luontoa
        - olla uskollinen ja luotettava
        - rakentaa ystävyyttä yli rajojen
        - etsiä elämän totuutta.


        Lainaus Baden-Powellin Ohjeita partiojohtajalle -kirjan loppuyhteenvedosta:

        "Mutta kehitettäessä kansallisisa ominaisuuksia ei toisia kansoja kohtaan tunnettavan ahdasmielisyyden ja kateuden vaara ole kaukana. Ellemme tätä karta, luisumme juuri siihen pahaan, jota haluamme välttää."
        - - -
        "Jos jokainen näin pelaa sääntöjä noudattaen paikallaan, tulee koko maailmassa lopulta olemaan enemmän vaurautta ja iloa. Näin edetään vähitellen siihen kauan odotettuun tilaan, jossa rauha ja hyvä tahto vallitsevat ihmisten kesken."


    • ganz1

      Leikitäänkö armeijassa ulko- ym leikkejä?

    • Mári

      No mä oon partios tottakai siks, ku siel opetellaan luonnossa liikkumista (ylihauskaa puuhaa!!), sielt saa uusia tosi hyviä kavereita, paljon kivaa tekemistä ja "uusia pelejä" (?!), ja "omanlaisensa" porukka!! Yleensä partiossa viihtyy tai sitten ei viihdy! Mä viihdyn liiankin hyvin.. ;D
      Kyllähän se kieltämättä vähän armeijaa muistuttaa, mut ei kuitenkaan niin paljon kuin voisi, eli onneks me ei käsitellä muita "aseita" ku ne puukkoa, sahaa, kirvestä, yms.. :)
      Kyllä mulle on kerrottu moneen kertaan miksi partio on perustettu..ja miks just pojille ekaks! Onhan tämä toiminta vähäsen muuttunut sitten "alkuaikojen"! :) mut ei liikaa kuitenkaan.. :D

      • Eikku

        Niistä ulkoleikeistä ja peleistä partiossa sen verran,että riippuu paljon siitä missä lippukunnassa toimii.Jotkut lippukunnat ovat selkeästi vähemmän ulkona esim.tekevät retkiä vähemmän.Olen ollut kahdessa eri lippukunnassa joissa oli suuri ero juuri ulkotoiminnassa.Toisessa oli enemmän erämeininkiä ja marssilauluja.Ja toisessa vähän hillitympää menoa.(Itse viihdyin paremmin erähenkisessä porukassa.)Mutta partion periaatteet molemmissa samat;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe