työkaveri uupuu

Wrkr

Työkaverini tilanne huolestuttaa. Pelkään, että hän saa burn outin.

Mitä ihmtettä voisi tehdä, ettei siihen jouduttaisi? Yritän hoitaa töistä niin paljon kuin kykenen, mutta tuntuu että enempää en pysty tekemään, etten ole kohta samassa tilanteessa. Eikä tämä työkaveri mielellään anna työtehtäviään muiden hoidettavaksi, jotta ei lisää muiden työtaakkaa ja koska tuntisi siitä syyllisyyttä.
Työnantajan kanssa ei mielestäni pysty asiasta puhumaan, eikä tätä tietysti voisi tehdä ilman työkaverin mukanaoloa.
Olisiko hyviä neuvoja, miten kannattaisi toimia?

2

414

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Wrkr

Olet huolissasi työtoverin jaksamisesta.
      Työhyvinvointi on tärkeä. On esimiehen tehtävä vastata siitä, että työntekijät jaksavat töissään. Kerroit, ettei työnantajalle pysty puhumaan? Miksei? On työnantajan velvollisuus huolehtia työoloista niin, että ongelmiin voidaan vaikuttaa.

Mielestäni voisit jollain rauhallisella ajalla kertoa työtoverillesi, että olet huolissasi hänen jaksamisestaan ja että välität hänestä ja siksi otat asian puheeksi, et arvostellaksesi. Voit tukea häntä esim. rohkaisemalla menemään työterveyslääkärille. Tai voit tarjoutua puhumaan esimiehelle yhdessä hänen kanssaan, jos se on mahdollista.

Mutta mikäli työtoverisi kieltää avun tarpeen tai torjuu puheenaiheen, et viime kädessä voi mitään, sillä hän on aikuinen ja vastaa itse elämästään. Minusta sinun ei kuulu jatkuvasti tehdä ylenmäärin hänen töitään. Ymmärrän, että haluat tukea häntä, mutta töiden jakaminen on esimiehen vastuulla eikä pidemmän päälle ole kenenkään etu, että jatkuvasti teet oman vastuualueesi yli työtoverisi töitä. Hetkellinen jeesaaminen tietenkin kuuluu elämään. Jos kaikesta huolimatta työtoverisi uupuu, se on kuitenkin hänen elämääänsä. Ehkä joidenkin täytyy saada burn out, että he oppivat hellittämään ajoissa.

Mitä ajattelet?

Meiju, diakoni

• Wrkr

Kiitos vastauksestasi Meiju!

Pitkään jatkuneen kokemuksen mukaan työnantajalle ei voi mielestäni puhua asiasta. Itse asiassa työkaverini on useampaan kertaan sanonut hänelle liian suuresta työmäärästään, mutta siitä ei ole ollut hyötyä. Toisessa vähän vastaavassa tilanteessa puhumisesta ei myöskään ollut hyötyä, oikeastaan päinvastoin. Lisäksi työnantaja on itsekin suuren työtaakan alla. Muita tahoja, joille asiasta voisi/haluaisi puhua ei ole.

Työkaverin kanssa puhumme melko paljonkin työpaikan asioista. Ongelmakohdat ovat tiedossamme, mutta ei mitään keinoja niiden ratkaisemiseksi (esim. liiallinen työmäärä käytettävissä olevaan aikaan nähden vain yhden mainitakseni).

Kiitän minulle osoittamastasi huolenpidosta. Uskoisin, että tunnen jaksamiseni rajat ja yritän olla niitä ylittämättä, siitäkin huolimatta että tulee huono omatunto jos en pysty/jaksa auttaa muita enempää. Toivoisin vain, että työkaverini oppisi myös saman. Kuten sanoit, minäkin olen todennut sen, että sivulliset voivat auttaa, mutta kukaan muu ei sinua pelasta kuin sinä itse. Tällä siis tarkoitan että olisi itse autettava itseään. Toisaalta sivullisen on vaikea auttaa, jos apua ei oteta vastaan.
      Toivoisin, että työkaverini ymmärtäisi nuo asiat, ehkä silloin tapahtuisi muutosta parempaan. Vaikka toisaalta ehkä ei. Vaikka sitten ymmärtäisi nuo asiat, niin onhan eri asia pystyykö silti tekemään mitään. Voi olla niin uupunut, että ei jaksa yrittää muuttaa mitään, tai vaikka yrittäisi niin aina sekään ei onnistu.

Haluaisin tosiaan yrittää auttaa tuota kaveria. Kuuntelen tietysti hänen huoliaan, mutta aina en jaksa tarpeeksi hyvin. Ja kun jaksan, epäilen että en osaa olla oikeanlainen kuuntelija ja vastaaja. En löydä oikeita sanoja häntä auttaakseni, koska en itsekään tiedä mitä asialle voi tehdä. Olisi kovin ikävää jos tilanteen täytyy edetä burn outiin.

Kiitos myös kommentistasi, jolla kevensit harteillani olevaa taakkaa. On tavallaan huojentavaa kuulla jonkun toisen sanomana, että ei tarvitse pystyä kaikkeen, vaikka tietysti yritän parhaani mukaan työkaveriani auttaa.

Pahoittelen, jos tekstini on jotenkin sekava. Kunpa osaisin ilmaista asiat yhtä hyvin kuin sinä. Ehkä silloin voisin olla paremmin avuksi työkaverillenikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1215
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      305
      552
    Aihe