työkaveri uupuu

Wrkr

Työkaverini tilanne huolestuttaa. Pelkään, että hän saa burn outin.

Mitä ihmtettä voisi tehdä, ettei siihen jouduttaisi? Yritän hoitaa töistä niin paljon kuin kykenen, mutta tuntuu että enempää en pysty tekemään, etten ole kohta samassa tilanteessa. Eikä tämä työkaveri mielellään anna työtehtäviään muiden hoidettavaksi, jotta ei lisää muiden työtaakkaa ja koska tuntisi siitä syyllisyyttä.
Työnantajan kanssa ei mielestäni pysty asiasta puhumaan, eikä tätä tietysti voisi tehdä ilman työkaverin mukanaoloa.
Olisiko hyviä neuvoja, miten kannattaisi toimia?

2

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Wrkr


      Olet huolissasi työtoverin jaksamisesta.
      Työhyvinvointi on tärkeä. On esimiehen tehtävä vastata siitä, että työntekijät jaksavat töissään. Kerroit, ettei työnantajalle pysty puhumaan? Miksei? On työnantajan velvollisuus huolehtia työoloista niin, että ongelmiin voidaan vaikuttaa.

      Mielestäni voisit jollain rauhallisella ajalla kertoa työtoverillesi, että olet huolissasi hänen jaksamisestaan ja että välität hänestä ja siksi otat asian puheeksi, et arvostellaksesi. Voit tukea häntä esim. rohkaisemalla menemään työterveyslääkärille. Tai voit tarjoutua puhumaan esimiehelle yhdessä hänen kanssaan, jos se on mahdollista.

      Mutta mikäli työtoverisi kieltää avun tarpeen tai torjuu puheenaiheen, et viime kädessä voi mitään, sillä hän on aikuinen ja vastaa itse elämästään. Minusta sinun ei kuulu jatkuvasti tehdä ylenmäärin hänen töitään. Ymmärrän, että haluat tukea häntä, mutta töiden jakaminen on esimiehen vastuulla eikä pidemmän päälle ole kenenkään etu, että jatkuvasti teet oman vastuualueesi yli työtoverisi töitä. Hetkellinen jeesaaminen tietenkin kuuluu elämään. Jos kaikesta huolimatta työtoverisi uupuu, se on kuitenkin hänen elämääänsä. Ehkä joidenkin täytyy saada burn out, että he oppivat hellittämään ajoissa.

      Mitä ajattelet?

      Meiju, diakoni

    • Wrkr

      Kiitos vastauksestasi Meiju!

      Pitkään jatkuneen kokemuksen mukaan työnantajalle ei voi mielestäni puhua asiasta. Itse asiassa työkaverini on useampaan kertaan sanonut hänelle liian suuresta työmäärästään, mutta siitä ei ole ollut hyötyä. Toisessa vähän vastaavassa tilanteessa puhumisesta ei myöskään ollut hyötyä, oikeastaan päinvastoin. Lisäksi työnantaja on itsekin suuren työtaakan alla. Muita tahoja, joille asiasta voisi/haluaisi puhua ei ole.

      Työkaverin kanssa puhumme melko paljonkin työpaikan asioista. Ongelmakohdat ovat tiedossamme, mutta ei mitään keinoja niiden ratkaisemiseksi (esim. liiallinen työmäärä käytettävissä olevaan aikaan nähden vain yhden mainitakseni).

      Kiitän minulle osoittamastasi huolenpidosta. Uskoisin, että tunnen jaksamiseni rajat ja yritän olla niitä ylittämättä, siitäkin huolimatta että tulee huono omatunto jos en pysty/jaksa auttaa muita enempää. Toivoisin vain, että työkaverini oppisi myös saman. Kuten sanoit, minäkin olen todennut sen, että sivulliset voivat auttaa, mutta kukaan muu ei sinua pelasta kuin sinä itse. Tällä siis tarkoitan että olisi itse autettava itseään. Toisaalta sivullisen on vaikea auttaa, jos apua ei oteta vastaan.
      Toivoisin, että työkaverini ymmärtäisi nuo asiat, ehkä silloin tapahtuisi muutosta parempaan. Vaikka toisaalta ehkä ei. Vaikka sitten ymmärtäisi nuo asiat, niin onhan eri asia pystyykö silti tekemään mitään. Voi olla niin uupunut, että ei jaksa yrittää muuttaa mitään, tai vaikka yrittäisi niin aina sekään ei onnistu.

      Haluaisin tosiaan yrittää auttaa tuota kaveria. Kuuntelen tietysti hänen huoliaan, mutta aina en jaksa tarpeeksi hyvin. Ja kun jaksan, epäilen että en osaa olla oikeanlainen kuuntelija ja vastaaja. En löydä oikeita sanoja häntä auttaakseni, koska en itsekään tiedä mitä asialle voi tehdä. Olisi kovin ikävää jos tilanteen täytyy edetä burn outiin.

      Kiitos myös kommentistasi, jolla kevensit harteillani olevaa taakkaa. On tavallaan huojentavaa kuulla jonkun toisen sanomana, että ei tarvitse pystyä kaikkeen, vaikka tietysti yritän parhaani mukaan työkaveriani auttaa.

      Pahoittelen, jos tekstini on jotenkin sekava. Kunpa osaisin ilmaista asiat yhtä hyvin kuin sinä. Ehkä silloin voisin olla paremmin avuksi työkaverillenikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe