Suomessa ja Ruotsissa esikoislestadiolaisissa seuroissa luetaan säännöllisesti rovasti Lars Levi Laestadiuksen (1800-1861) saarnoja.
Norjassa on eräissä esikositen seuroissa tapana lukea uskonpuhdistaja Martti Lutherin (1483-1546) saarnoja.
Molemmat miehet ovat olleet meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen valittuja aseita Jumalan valtakunnan asiassa.
Ruotsalainen luterilainen rovasti Laestadius, Pohjolan pasuuna, on suuren luterilaisen herätysliikkeen keskeinen hahmo, jonka työn seurauksena syntyi Lapin herätys, nuorin suuri Pohjolan neljästä suuresta kansanherätyksestä.
Luther, saksalainen katolinen munkki, josta tuli uskonpuhdistuksen keskushahmo, on saanut nimensä evankelis-luterilaisiin kirkkoihin kuten esimerkiksi Suomen evankelis-luterilianen kirkko.
Luther suurempi kuin Laestadius
47
302
Vastaukset
- .ePaimen
Koska Martti Lutherin nimi on käytössä kirkkokuntien nimissä ja Luterilaisen maailmanliitonkin nimessä, hänet yhdistetään tähän kristillisen kirkon haaraan.
Mutta todellisuudessa Martti Lutherin elämäntyö, Pyhän Hengen toiminta hänen kauttaan, ulottuu kauas ohi luterilaisen kirkon rajojen.
Ensinnäkin Lutherin kirpeä arvostelu johti koko roomalais-katolisen kirkon sisäiseen muutokseen, eikä se Trenton kirkolliskokouksen jälkeen ole enää sama kuin ennen Lutheria. Katolisesta kirkosta tuli tunnustuskirkko, joka rajasi oppiaan Lutherin ja hänen oppilaidensa suuntaan. Katolisen katekismuksenkin kirjoittivat.
Toiseksi Lutherin kautta tapahtunut kirkon uudistus johti reformaation kirkon syntymiseen Ranskassa ja Sveitsissä. Tänään kautta maailman levinnyt refromoitu kirkko on jäsenmäärältään hieman suurempi kuin luterilainen kirkko.
Kolmanneksi, monet vapaat suunnat ammentavat Martti Lutherin perinnöstä, vaikka valitsivat uudelleen kastamisen lapsikasteen sijaan. Amerikan protestanttien joukossa baptistit ovat suurin ryhmä, jolla on vaikutusta tänään kautta maailman. Helluntailaisuus ja vapaakirkko ovat Lutherin perillisiä epäsuorasti reformoidun kirkon kautta.
Neljänneksi, karsimaattinen herätys alkoi uskonpuhdistuksen pohjalta, mutta on nyt levinnyt kautta koko maailman myös katoliseen kirkkoon. Karsimaattisuus on nopeasti kasvava kristillinen liike, johon kuulunee jo puoli miljardia kristittyä.
Nämä ovat esimerkkejä siitä, miten Jumalan Sana toimi keskiajan lopulla yhden miehen, Martti Lutherin, kautta ja muutti Kristuksen kirkon maailmanlaajuisesti.- .ePaimen
Lumiukkona suosittelen siis esikoislestadiolaisille, että seuroissa luettaisiin toisinaan Lutherin postillaa Laestadiuksen postillan sijasta.
Luther näet on suurempi kuin Laestadius.
Tätä puoltaa myös se, että nykyiset Lapin vanhimmat suhtautuvat hyvin nihkeästi Lutherin saarnojen lukemiseen, vaikka suullaan väittävät itseään apostolis-luterilais-lestadiolaisiksi.
Saarnaaja huomaa, vaikka pienessäkin rukoushuoneessa, kohahduksen kun Martti sedän sanat alkavat kaikua. Ketään ei nukuta ja ilo putkahtaa moneen silmään, tämä on aitoa lakia ja evankeliumia eikä mitään nappikauppaa tai 1800-luvun puolivälin Pajalan ruotsalaisen herrasväen ruoskimista! - potra poika,
.ePaimen kirjoitti:
Lumiukkona suosittelen siis esikoislestadiolaisille, että seuroissa luettaisiin toisinaan Lutherin postillaa Laestadiuksen postillan sijasta.
Luther näet on suurempi kuin Laestadius.
Tätä puoltaa myös se, että nykyiset Lapin vanhimmat suhtautuvat hyvin nihkeästi Lutherin saarnojen lukemiseen, vaikka suullaan väittävät itseään apostolis-luterilais-lestadiolaisiksi.
Saarnaaja huomaa, vaikka pienessäkin rukoushuoneessa, kohahduksen kun Martti sedän sanat alkavat kaikua. Ketään ei nukuta ja ilo putkahtaa moneen silmään, tämä on aitoa lakia ja evankeliumia eikä mitään nappikauppaa tai 1800-luvun puolivälin Pajalan ruotsalaisen herrasväen ruoskimista!Silloin lestadius nimellä ei ole mitään tekemistä. Kyllä lestadius on ensimmäinen ja paras työntekijä vieläkin tässä kristillisyydessä.
Epaimen jos et sä mestoilla käy niin kuin itse olet julki tuonut niin kannattaisi ihan omasta sielusta pitää huoli eikä tulla parantaa tätä kristillisyyttä se on sama maailman loppuun asti ihmiset lähtee ja tulee mutta sana pysyy samana. - teu,
potra poika, kirjoitti:
Silloin lestadius nimellä ei ole mitään tekemistä. Kyllä lestadius on ensimmäinen ja paras työntekijä vieläkin tässä kristillisyydessä.
Epaimen jos et sä mestoilla käy niin kuin itse olet julki tuonut niin kannattaisi ihan omasta sielusta pitää huoli eikä tulla parantaa tätä kristillisyyttä se on sama maailman loppuun asti ihmiset lähtee ja tulee mutta sana pysyy samana.potra poika . Kyllä kinaan vastaan , ei ainakaan LV:t vaikka LLL:n mutta
katsotaanpa kauenpaa ,jos sallit ..
Apostolit alkoi n.30 -100 Saavutti ehkä Johannes.
Sitten alkoi Kirkon isät Niiden toimi aika oli n.70-222 jopa 430- 450 asti..
Paavius alkoi n.180 - jatkuen vielä miten jatkuu,,
Kirkon isät toimi kuten apostolit , jonka suoraa jatkumoa he oli .
Kerron tähän väliin pojasta joka oli Pakanan ja Kristiyn äidin poika
Aukustinus Aurel , Afriikan Hipposta , kun hän syntyi 354 . isä oli sodassa
ja vielä kun hän kasvoi ja aloitti koulun n.362. Hän menestyi koulussa ja
pääsi karthakoon oppineiden luo hän sai kristillistä kasvatusta .
Hänestä muodostui sivistynyt , Piispa Amprovisius vaikutuksesta hänet 387.
Kastettiin , ja italiassa .. sen jälkeen hän palasi Afrikkaan jossa hän menestyi
ja vihittiin Piispaksi 395, hän keskittyi Teokseen Jumalan valtakunta 22.Osaa
Sitten hän kirjoitti Kolminaisuudesta 15 ,osaisen sarjan , myös muita .
Hän käytti n.10 vuotta elämänsä lopusta Korjaillen teoksiaan , ei sen tähden että niissä olisi varsinaisesti ollut virheitä . Vaan sen takia että oli saatu uusia tietoja
ja siinä samalla korjaili vanhoja väitteitä .. oli ennen kuulumatonta , ja siksi on
tutkijat nimittäneet ,hänet toiseksi Paavaliksi..
Ja kolmanneksi Paavaliksi : LUTHERIN Joka oli JEESUKSEN KRISTUKSEN
Nimittämä USKONPUHDISTAJA , joku kysyi miten hän puhdisti .?
Hän puhdisti sitä Paavin pas kasta ymmärräte varmaan koska yleisesti olette
fiksua väkeä. Koska muistakin on vusilukuja ;L:syntyi 1483. kasvoi lapsena
Hurskaassa kodissa , lähti opiskelemaan Erfurdiin , ja oli valmis lukemaan lakia
1505 käydessään kesällä kotona ..
Martti . ei kertoessaan isälle ,havainnut isän ilmettä kun poika oli valinnut Laki -
miehen vakanssin . ( isä tietenkin rukoili ( pojan lähdettyä ) että Jumala tekisi
asialle jotakin, kun Hän halusi siitä papin) Kun Martti oli kulkenut melko matkan
synkkeni taivas , ja siellä melkoraju kesä myrsky yllätti ,, Sen kestäessä martti
lupasi pyhästi että jos tästähänet peastat , minä luen itseni Papiksi .
Siitä meni n. 2 vuotta kun hänet ,1507 vihittiin papiksi ( sekö oli isän mieleen )
Hänellä oli omat vaikeutensa , koska katollinen kirkko oli mätä ja hän olisi
halunut saada synnit anteeksi , mutta ei ollut päästää , sekin vanha munkki ,
joka kuitenkin ilmineerasi augustinus luostarin apotiksi ,ja joka oli auttanut
muissa asioissa ei ollut mu naa, tässä asiassa ,,ja kohta Saubert , olikin
toisen Miesluostarin johto miehiä ,katolisen .
LUTHER: Haki torni huoneesta Herran rauhaa , ja kun hän taas oli vetäytynyt
sinne , ja päättänyt Rukouksessa , että täältä en lähde pois ennenkuin ISÄ.
On antanut armonsa kuulua (sattui n,1516 ) Kun hän tuli n.3 päivänä sieltä
alas. Oli hänellä TIETO ja varmuus ROOM. 1:16-17. Jumala ILMOITTAA evan-
keliumissa SANAN kautta ARMONSA ja LAHJAVANHURSKAUTENSA ..
Hengellään , Hän vaikuttaa sen kautta Uskon ja sydämen halusta lähtevän
Kuuliaisuuden Hänen sanalleen ( Room. 10:17; 6:17. ).
Kun Luther , luki tätä kohtaa , Avasi Jumala hänen sydämensä käsittämään ,
että evankeliumissa ilmoitettu JUMALAN VANHURSKAUS ei ole Hänen rankais-
evaa ja palkitsevaa oikeudenmukaisuuttaa , vaan synninsyyllisyydestä vapaut -
tamista ja Jumalan lapsen asemaan ottamista .
Kristuksen kuuliaisuuden ja verilunastuksen lähden . . Katuva ja Armoa etsivä
ihminen ottaa sen uskolla vastaan vapana lahjana evankeliumin lupauksesta ,
kun Pyhä Henki vaikuttaa Tämän Uskon hänen sydämessään . Tämä Armon
tunteminen ja omistaminen siirtyy "Uskosata ;uskoon "se on, Henkilöstä ,henkilöön uskovcien todistuksen /julistuksen kautta, 1 Kor. 4:15.
"Minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa",
ELÄVÄ USKOSSA Mark. 5:34 ;Gal.2:20. - Liirum laarum
teu, kirjoitti:
potra poika . Kyllä kinaan vastaan , ei ainakaan LV:t vaikka LLL:n mutta
katsotaanpa kauenpaa ,jos sallit ..
Apostolit alkoi n.30 -100 Saavutti ehkä Johannes.
Sitten alkoi Kirkon isät Niiden toimi aika oli n.70-222 jopa 430- 450 asti..
Paavius alkoi n.180 - jatkuen vielä miten jatkuu,,
Kirkon isät toimi kuten apostolit , jonka suoraa jatkumoa he oli .
Kerron tähän väliin pojasta joka oli Pakanan ja Kristiyn äidin poika
Aukustinus Aurel , Afriikan Hipposta , kun hän syntyi 354 . isä oli sodassa
ja vielä kun hän kasvoi ja aloitti koulun n.362. Hän menestyi koulussa ja
pääsi karthakoon oppineiden luo hän sai kristillistä kasvatusta .
Hänestä muodostui sivistynyt , Piispa Amprovisius vaikutuksesta hänet 387.
Kastettiin , ja italiassa .. sen jälkeen hän palasi Afrikkaan jossa hän menestyi
ja vihittiin Piispaksi 395, hän keskittyi Teokseen Jumalan valtakunta 22.Osaa
Sitten hän kirjoitti Kolminaisuudesta 15 ,osaisen sarjan , myös muita .
Hän käytti n.10 vuotta elämänsä lopusta Korjaillen teoksiaan , ei sen tähden että niissä olisi varsinaisesti ollut virheitä . Vaan sen takia että oli saatu uusia tietoja
ja siinä samalla korjaili vanhoja väitteitä .. oli ennen kuulumatonta , ja siksi on
tutkijat nimittäneet ,hänet toiseksi Paavaliksi..
Ja kolmanneksi Paavaliksi : LUTHERIN Joka oli JEESUKSEN KRISTUKSEN
Nimittämä USKONPUHDISTAJA , joku kysyi miten hän puhdisti .?
Hän puhdisti sitä Paavin pas kasta ymmärräte varmaan koska yleisesti olette
fiksua väkeä. Koska muistakin on vusilukuja ;L:syntyi 1483. kasvoi lapsena
Hurskaassa kodissa , lähti opiskelemaan Erfurdiin , ja oli valmis lukemaan lakia
1505 käydessään kesällä kotona ..
Martti . ei kertoessaan isälle ,havainnut isän ilmettä kun poika oli valinnut Laki -
miehen vakanssin . ( isä tietenkin rukoili ( pojan lähdettyä ) että Jumala tekisi
asialle jotakin, kun Hän halusi siitä papin) Kun Martti oli kulkenut melko matkan
synkkeni taivas , ja siellä melkoraju kesä myrsky yllätti ,, Sen kestäessä martti
lupasi pyhästi että jos tästähänet peastat , minä luen itseni Papiksi .
Siitä meni n. 2 vuotta kun hänet ,1507 vihittiin papiksi ( sekö oli isän mieleen )
Hänellä oli omat vaikeutensa , koska katollinen kirkko oli mätä ja hän olisi
halunut saada synnit anteeksi , mutta ei ollut päästää , sekin vanha munkki ,
joka kuitenkin ilmineerasi augustinus luostarin apotiksi ,ja joka oli auttanut
muissa asioissa ei ollut mu naa, tässä asiassa ,,ja kohta Saubert , olikin
toisen Miesluostarin johto miehiä ,katolisen .
LUTHER: Haki torni huoneesta Herran rauhaa , ja kun hän taas oli vetäytynyt
sinne , ja päättänyt Rukouksessa , että täältä en lähde pois ennenkuin ISÄ.
On antanut armonsa kuulua (sattui n,1516 ) Kun hän tuli n.3 päivänä sieltä
alas. Oli hänellä TIETO ja varmuus ROOM. 1:16-17. Jumala ILMOITTAA evan-
keliumissa SANAN kautta ARMONSA ja LAHJAVANHURSKAUTENSA ..
Hengellään , Hän vaikuttaa sen kautta Uskon ja sydämen halusta lähtevän
Kuuliaisuuden Hänen sanalleen ( Room. 10:17; 6:17. ).
Kun Luther , luki tätä kohtaa , Avasi Jumala hänen sydämensä käsittämään ,
että evankeliumissa ilmoitettu JUMALAN VANHURSKAUS ei ole Hänen rankais-
evaa ja palkitsevaa oikeudenmukaisuuttaa , vaan synninsyyllisyydestä vapaut -
tamista ja Jumalan lapsen asemaan ottamista .
Kristuksen kuuliaisuuden ja verilunastuksen lähden . . Katuva ja Armoa etsivä
ihminen ottaa sen uskolla vastaan vapana lahjana evankeliumin lupauksesta ,
kun Pyhä Henki vaikuttaa Tämän Uskon hänen sydämessään . Tämä Armon
tunteminen ja omistaminen siirtyy "Uskosata ;uskoon "se on, Henkilöstä ,henkilöön uskovcien todistuksen /julistuksen kautta, 1 Kor. 4:15.
"Minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa",
ELÄVÄ USKOSSA Mark. 5:34 ;Gal.2:20.kaklsi höpöttäjää paljon tekstiä, eikä yhtään asiaa.
Samaa kuin kantaa kiviä kasasta toiseen.
Ehkä on kumminkin tarpeetonta ruveta laittamaan ihmisiä pituusjärjestykseen. Kukin toimii omalla ajallaan ja omalla tavallan niinkuin on oikeaksi nähnyt tai näkevä. Jos ajattelemme, että Luther olisi 100, niin mitä olisi Lestadius? Olisiko 75 sopiva, kun sitten aina vain mennään alaspäin niin mitä voisimme suositella vaikkapa ePaimenelle? Ajatellaampa tätä hetken!
- teu,
""vihne ""
Jos ajatellaan sillä lailla että M;LUTHER:on ( sata ),100 ,voisi hyvin olla
LLL:n 75, tai 78. ,,saatarvoida Olaus Petrin ..Hän oli uskon puhdistaja R-S.
Mikael Agricla , oli Suomen olosuteet huomion ottaminen , hän matkusti .
Saksaan opiskelemaan LUTHERILLA,n. 1537- 1539 Palasi , oli pappi OLI
luonut perustan Suomen kielelle ja jo kääntänyt n.neljäsosan UT: stä.
Hän käänsi Loput 1544 menessä , mutta kului n.4 vuotta ennen kuin sai
kustannustoimen käyntiin Sinä aikana hän toimi KOULUN rehtorina ja se
oli hyvälle pappismiehelle oikea paikka ,sieltä alkoi tulla uusia pappeja .
Koko Raamattua hän käänsi noin 5/osan ennen kuolemaansa
Teki Psalttarin UT:n jatkoksi ,,teki Rukous kijan . Teki Käsikirjan Papeille
ym. annan 95.. Huss. 96, Wykliff, 97 , Oggamilainen 101 .
Kreivi Zitzendorff, joka perusti Hernhutin 70 .Calvin joka perusti Rinpulan ,30.
Augustinus ,102.,, Kirkkoisä Ireneus ,76...Eusebius ,78... Origenus ,77...
Apostolit ..Pietari ,95...Matteus ,96,, Markus ,97. Luukas 97. Johannes. 103.
Jeesuksen veli ,Jaakob. 89. Judas,88..
Joel 85 ,Joona ,85 Daan ,95.. Jeremia,98.. Jesaja 104.
Elia 100. Daavit .93. Samuel 100. tuomarit ? .Joosua 101 ..Mooses 105.
Nooa ,99, , Lemek 65. .Haanok 100,, Aapel 100 ..Kain ,29 .
Aadami , 70 .. hän oli Jumalan ja Jumala saa niinpaljon kuin voi antaa..
Vihne ,en tiedä kuinka sinätarkoitit , mutta sain tämmäsen ahaa elämýksen .
eli meni hyvin tai huonosti ,meni ehkä hyvin huonosti ? Ilmineeraa pikkusen.
- .ePaimen
Maistiaisia isä Lutherilta!
Koistinen on laittanut Lutherinkin saarnoja verkkoon.
"Millinen tämä on? sillä tuulet ja meri ovat myös hänelle kuuliaiset."
Neljäntenä sunnuntaina loppiaisesta
Tämä saarna on pidetty Eislebenissä 31. tammikuuta 1546.
N:o 119 Lutherin Kirkkopostilla P. M. Lundbergin präntissä, Waasassa 1848 Suomentajat: Fr. Osk. Durchman ja A. W. Ingman
Arvon saarnaaja, lueta saarna seuroissa ja tarkkaa, miten se vaikuttaa tämän kristillisyyden maan hiljaisiin - ja kiitä sydämessäsi Jumalaa elävästä sanasta!
http://www.koistinen.se/119 Luther KP 1848.htm - ????
Luther on ollut lestadiolaisuudesa oppi-isä ja Laestadius opetus-isä - mitä se nyt on tarkoittanutkaan, mutta näin on opetettu seurakunnassa (esikoisuudessa siis).
- matkamies maan
????:lle sitä myös ihmettelen miksi on ruvettu erottelemaan ja minkä tähden ,kuinka kauan on näin sanottu ja kenen toimesta. onko jo esim 1900-1930 välillä ollut näin? pyhä henki on kuitenkin opetusisä oikia niinkuin virren kirjoittaja sanoo.kunhan ei nyt tulisi riitaa niinkuin korintossa jotka riitelivät opettajien päältä.Minä apollon,minä paavalin ja joku oli Kristuksen jne.kunhan ei etsittäis mikä opettaja minun taipumuksille olisi paras
- teu,
"""????"""
Se tarkoittaa juuri sitä , kuinka Arvokas on meille LUTHER: koska hän on
ollut Uskonpuhdistuken kautta ,sen etsikko ajan ensimmäinen ja paras
työn tejiä .
Kun asioita seurataan , Suuri Kisma alkoi 137X--1417 nimitettiin uusi piispa
joka tarkoittaa sitä , että Huss, kuoli turhaan ,jonkun Ingvisiittorin takia .
ketää n ei ollut paavina silloin ,,vaikka väitettiin toimet olevan paavin käsky
eipä taida olla -- Kun he polttivat Huss:ia kuului tulesta , minut te voitte
kyllä polttaa ,mutta minun perästä tulee ette vooii,,,, - ????
matkamies maan kirjoitti:
????:lle sitä myös ihmettelen miksi on ruvettu erottelemaan ja minkä tähden ,kuinka kauan on näin sanottu ja kenen toimesta. onko jo esim 1900-1930 välillä ollut näin? pyhä henki on kuitenkin opetusisä oikia niinkuin virren kirjoittaja sanoo.kunhan ei nyt tulisi riitaa niinkuin korintossa jotka riitelivät opettajien päältä.Minä apollon,minä paavalin ja joku oli Kristuksen jne.kunhan ei etsittäis mikä opettaja minun taipumuksille olisi paras
No kyllä näiden kahden merkitys on varmaan erilainen.
Kummallista (tai onko sittenkään?), että Luther on ajankohtaisempi tänään kuin Laestadius. Laestadius oli herättäjä Lapissa ja hänellä oli siellä tärkeä tehtävä.
Purnaan kuitenkin sitä, miten sopimattomia hänen saarnansa ovat lapsuudesta asti kristittyyn perheeseen kasvaneille lapsille - miten järjettömän suuri merkitys on tullut esim. huoruudelle ja juoppoudelle, joiden kanssa tavallisen perheen lapsilla ei ollut mitään tekemistä niin kuin oli Laestadiuksen ajan perheissä Lapinmaalla.
Ne parannussaarnat sopisivat hyvin jonnekin muualle nykyään!
Lisäksi Laestadiuksen käyttämät kielikuvat olisi pitänyt jo ammoin selittää seurakansalle, että olisivat tietäneet niiden merkityksen. Olen huomannut, että noista saarnoista voivat ihmiset sitten saada omanlaisensa käsityksen - en puhu nyt kaikista niistä, mutta hyvin monesta.
Lutherin saarnoissa käytetään selkokieltä, jota voi kuka tahansa ymmärtää.
Tärkeintä olisi tietenkin lukea Raamattua! - Oppi-isät
Molemmat olivat ja ovat oppi-isiä, tämä ei miksikään muutu.
Molemmilla on yhtävahvat käsivarret ja se on Jeesus Kristus.
Jeesus on voiman ja puheen antaja Hänen lupauksensa jälkeen
avaa suusi minä olen antava sen mitä puhut.
Aikamoista pimeyttä ryhtyä väittelemään ja edes tuomaan tuollaisia väitteitä esiin. - matkamies maan
???? kirjoitti:
No kyllä näiden kahden merkitys on varmaan erilainen.
Kummallista (tai onko sittenkään?), että Luther on ajankohtaisempi tänään kuin Laestadius. Laestadius oli herättäjä Lapissa ja hänellä oli siellä tärkeä tehtävä.
Purnaan kuitenkin sitä, miten sopimattomia hänen saarnansa ovat lapsuudesta asti kristittyyn perheeseen kasvaneille lapsille - miten järjettömän suuri merkitys on tullut esim. huoruudelle ja juoppoudelle, joiden kanssa tavallisen perheen lapsilla ei ollut mitään tekemistä niin kuin oli Laestadiuksen ajan perheissä Lapinmaalla.
Ne parannussaarnat sopisivat hyvin jonnekin muualle nykyään!
Lisäksi Laestadiuksen käyttämät kielikuvat olisi pitänyt jo ammoin selittää seurakansalle, että olisivat tietäneet niiden merkityksen. Olen huomannut, että noista saarnoista voivat ihmiset sitten saada omanlaisensa käsityksen - en puhu nyt kaikista niistä, mutta hyvin monesta.
Lutherin saarnoissa käytetään selkokieltä, jota voi kuka tahansa ymmärtää.
Tärkeintä olisi tietenkin lukea Raamattua!kyllä ne saarnat sopii myös tämän ajan suruttomille jotka tulevat kuulemaan,tai lukevat kenties, jostain itse. en näe tätä aikaa sen siveempänä kuin LLL aikanana oli .Kristityille lapsille ne saarnat ei tosiaan voi huonoa tehdä,ehkä siinä vaiheessa kun ihminen raavastuu eikä tahdo parannussaarnaa enää ottaa vastaan tulee halu kuulla jotain muuta
- matkamies maan
Oppi-isät kirjoitti:
Molemmat olivat ja ovat oppi-isiä, tämä ei miksikään muutu.
Molemmilla on yhtävahvat käsivarret ja se on Jeesus Kristus.
Jeesus on voiman ja puheen antaja Hänen lupauksensa jälkeen
avaa suusi minä olen antava sen mitä puhut.
Aikamoista pimeyttä ryhtyä väittelemään ja edes tuomaan tuollaisia väitteitä esiin.samaa mieltä..joku se siellä LLL saarnoissa kraappaa kiinni kun haluais LLL pitää alempana,mutta paavali sanoo KAIKELLA NÖYRYYDELLÄ
- asd4
matkamies maan kirjoitti:
kyllä ne saarnat sopii myös tämän ajan suruttomille jotka tulevat kuulemaan,tai lukevat kenties, jostain itse. en näe tätä aikaa sen siveempänä kuin LLL aikanana oli .Kristityille lapsille ne saarnat ei tosiaan voi huonoa tehdä,ehkä siinä vaiheessa kun ihminen raavastuu eikä tahdo parannussaarnaa enää ottaa vastaan tulee halu kuulla jotain muuta
Kuinkas monta surutonta seuroissa istuu? Surullisilta useimmiten näyttävät.
- ????
matkamies maan kirjoitti:
kyllä ne saarnat sopii myös tämän ajan suruttomille jotka tulevat kuulemaan,tai lukevat kenties, jostain itse. en näe tätä aikaa sen siveempänä kuin LLL aikanana oli .Kristityille lapsille ne saarnat ei tosiaan voi huonoa tehdä,ehkä siinä vaiheessa kun ihminen raavastuu eikä tahdo parannussaarnaa enää ottaa vastaan tulee halu kuulla jotain muuta
Olisi tärkeämpää kertoa lapsille Jeesuksesta kuin Laestadiuksesta!
Kun olin lapsi, isäni luki meille Laestadiuksen saarnoja, joista emme ymmärtäneet hölkäsen pöläystä. Ymmärrätkö, pienistä lapsista oli kysymys - isäni teki kuitenkin vain kuten oli kuullut opetettavan! Ehkä pitäisi seurakunnan opettajien ajatella, että kaikilla ei ehkä ole arvostelukykyä tai kaikki eivät ymmärrä, miten pikkulapsille tai hyvin nuorille ihmisille puhutaan tai miten heille uskoon liittyviä asioita kerrotaan.
Niitä saarnoja voisi mennä lukemaan jonnekin kapakkaan vaikka - tai jonnekin, en tiedä!
Raamattu on tärkein kirja ja siinä on kyllä lukemista ja kuulemista ja opettamista - siellä on kaikki! - ????
matkamies maan kirjoitti:
samaa mieltä..joku se siellä LLL saarnoissa kraappaa kiinni kun haluais LLL pitää alempana,mutta paavali sanoo KAIKELLA NÖYRYYDELLÄ
Laestadius itse tuskin olisi ollut mielissään nimityksestä "ensimmäinen ja paras" yhtä vähän kuin siitä, että hänet nostetaan millekään jalustalle.
Hän varmaankin oli todellakin nöyrä mies - ei ehkä nuoruudessaan, mutta myöhemmin.
Ei olisi tainnut kelvata nykyajan hienostolestadiolaisille hänen yksinkertaisuutensa elämässä...
Mutta ensimmäinen ja paras ja ainoa on vain yksi eikä Hän ole ihminen, vaan Jumala ja ihminen, Luoja ja Lunastaja, Jeesus Kristus.
- .ePaimen
Laitan tähän saarnan alusta - lue koko saarna tuolta linkistä.
Huomaa, että Martti setä ei ryhdy puhumaan mitään sinun synneistäsi tai hurskaudestasi tai siitä, kuinka seurakunta sinut kantaa ja pelastaa kunhan olet kuuliainen.
Ei Laestadiuskaan sellaista sontaa saarnaa, se on näitä nykyisen esikoisuuden tuntomerkkejä - ihmiskeskeisyys ja ihmisille kuuliaisuus, kuten tiedämme.
Martti setä alkaa heti saarnan alussa puhua siitä tärkeimmästä - Kristuksesta ja Hänen työstään!- .ePaimen
Evank. Matth. 8. 23-27.
Tässä Evankeliumissa meille toimitetaan monia asioita, joita meidän tulee ahkerasti oppia ja tarkoin ottaa onkeen; ja niistä tahdomma nyt tällä vuorolla, senverran kuin aika sallii, ottaa monioita tutkiaksemme.
2. Ensin Evankelista juttelee, että Herra Jesus makais hahdessa ja nukkui, niinkuin muukin ihminen, jolla on luonnollinen unensa, kuin on matkustanut, kulkenut taikka muutoin väsyksiinsä työtä tehnyt, jotta tarvitsee maata ja levätä. Tällä nyt Evankelista tahtoo näyttää, että Kristus totisesti on luonnollinen ihminen, jolla oli kaikki ne luonnolliset omaisuudet, mitkä oikealla ihmisellä luonnollisesti ovat, esimerkiksi: että hän valvoi, nukkui, kävi ja seisoi, söi ja joi j. m. ja teki niitä kaikkia, niinkuin totinen ihminen. Olletikin ilmoitetaan tällä, että se rakas Herra tällä erää kaiketikkin oli sangen väsyksissä siitä raskaasta työstä, että saarnasi ja paransi sairaita, jota työtä hän toisinansa teki pitkän päivää ja usein yötä lisäksi; kuin myös siitä, että hän nyt oli valvonut ja rukoillut, jota hän usein teki yökauden, jotta sitte tarvitsi ja hyvin halusi saadaksensa nukkua ja levätä. Sitävarten läksi hän nytkin kansasta, ja astui haahteen opetuslapsinensa, saadaksensa siinä vähinsä lepäillä ja nukkua levossa; pani siis maata perälle hahtea, niinkuin Markus sanoo. Tämä on ensimmäinen asia, jota meidän tulee tästä Evankeliumista oppia, vahvistaaksemme sillä uskoamme Herrastamme Jesuksesta, että hän on luonnollinen ja totinen ihminen. - .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
Evank. Matth. 8. 23-27.
Tässä Evankeliumissa meille toimitetaan monia asioita, joita meidän tulee ahkerasti oppia ja tarkoin ottaa onkeen; ja niistä tahdomma nyt tällä vuorolla, senverran kuin aika sallii, ottaa monioita tutkiaksemme.
2. Ensin Evankelista juttelee, että Herra Jesus makais hahdessa ja nukkui, niinkuin muukin ihminen, jolla on luonnollinen unensa, kuin on matkustanut, kulkenut taikka muutoin väsyksiinsä työtä tehnyt, jotta tarvitsee maata ja levätä. Tällä nyt Evankelista tahtoo näyttää, että Kristus totisesti on luonnollinen ihminen, jolla oli kaikki ne luonnolliset omaisuudet, mitkä oikealla ihmisellä luonnollisesti ovat, esimerkiksi: että hän valvoi, nukkui, kävi ja seisoi, söi ja joi j. m. ja teki niitä kaikkia, niinkuin totinen ihminen. Olletikin ilmoitetaan tällä, että se rakas Herra tällä erää kaiketikkin oli sangen väsyksissä siitä raskaasta työstä, että saarnasi ja paransi sairaita, jota työtä hän toisinansa teki pitkän päivää ja usein yötä lisäksi; kuin myös siitä, että hän nyt oli valvonut ja rukoillut, jota hän usein teki yökauden, jotta sitte tarvitsi ja hyvin halusi saadaksensa nukkua ja levätä. Sitävarten läksi hän nytkin kansasta, ja astui haahteen opetuslapsinensa, saadaksensa siinä vähinsä lepäillä ja nukkua levossa; pani siis maata perälle hahtea, niinkuin Markus sanoo. Tämä on ensimmäinen asia, jota meidän tulee tästä Evankeliumista oppia, vahvistaaksemme sillä uskoamme Herrastamme Jesuksesta, että hän on luonnollinen ja totinen ihminen.3. Toiseksi: kuin hän nyt nukahtui ja makais makiassa ja parhaassa unessansa; ja Opetuslapsilla oli kulusta huoli, nousi äkistä niin kova ilma, että aallot alkoivat käydä ja täyttää hahden, jotta heille ei näkynyt muuta kuin hukkuminen olevan tarjona j.n.e. Kuin he sitte vihdoin haikealla huudolla herättivät hänen, niin hän nousi ylös ja nuhteli tuulta, se on kaikkia perkeleitä, jotka olivat tämän myrskyn ja tuulispään nostaneet, lakkaamaan, ja aaltoja pauhaamasta ja lainehtimasta; ja silloin täytyi kaikki paha kohta asettua ja tyvetä, niin että kansakin tuosta hämmästyen sanoi: Millinen tämä on? sillä tuulet ja meri ovat myös hänelle kuuliaiset.
- .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
3. Toiseksi: kuin hän nyt nukahtui ja makais makiassa ja parhaassa unessansa; ja Opetuslapsilla oli kulusta huoli, nousi äkistä niin kova ilma, että aallot alkoivat käydä ja täyttää hahden, jotta heille ei näkynyt muuta kuin hukkuminen olevan tarjona j.n.e. Kuin he sitte vihdoin haikealla huudolla herättivät hänen, niin hän nousi ylös ja nuhteli tuulta, se on kaikkia perkeleitä, jotka olivat tämän myrskyn ja tuulispään nostaneet, lakkaamaan, ja aaltoja pauhaamasta ja lainehtimasta; ja silloin täytyi kaikki paha kohta asettua ja tyvetä, niin että kansakin tuosta hämmästyen sanoi: Millinen tämä on? sillä tuulet ja meri ovat myös hänelle kuuliaiset.
4. Vaan tämä ei ollut heikon eli paljaan luonnollisen ihmisen teko, niinkuin nukkuminen ja lepääminen hahdessa; sillä ei ihmiset voi nuhdella tuulta ja merta, eikä ne ole heille kuuliaiset. Mutta kohta kuin hän, se valtias Herra, nuhtelee tuulta ja meren aaltoja sormellansa vain, katso silloin kaikki muuttuu aivan rasvatyveneksi. Senpätähden osottaakin tämä teko sen Kristillisen uskonkappaleen, että Kristus on totinen Jumala, jolla on Jumalan voima ja valta, joka on kaikkein luontokappalten, tuulen, meren ja itse perkeleen yli Herra.
- .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
4. Vaan tämä ei ollut heikon eli paljaan luonnollisen ihmisen teko, niinkuin nukkuminen ja lepääminen hahdessa; sillä ei ihmiset voi nuhdella tuulta ja merta, eikä ne ole heille kuuliaiset. Mutta kohta kuin hän, se valtias Herra, nuhtelee tuulta ja meren aaltoja sormellansa vain, katso silloin kaikki muuttuu aivan rasvatyveneksi. Senpätähden osottaakin tämä teko sen Kristillisen uskonkappaleen, että Kristus on totinen Jumala, jolla on Jumalan voima ja valta, joka on kaikkein luontokappalten, tuulen, meren ja itse perkeleen yli Herra.
5. Tätä meidän tulee ensin ja esinnä oppia ja muistaa tästä Evankeliumista, nimittäin, että Kristus tässä osoitetaan sekä totiseksi Jumalaksi että totiseksi ihmiseksi. Ja vaikka sen taidamme nähdä kaikin paikoin toisissa Evankeliumeissa, on kuitenkin tarpeellinen meidän sitä jokapäivä kertoa ja opetella, että se kappale tulis vakaaksi Kristikunnassa, ja me alkaisimme todella ja vakaasti uskomaan, että meillä tässä Vapahtajassa Kristuksessa on senkaltainen Herra, jolta meillä on sekä tämä ruumiillinen elämä, että siinä sivussa lunastus, apu ja pelastus kaikesta hädästä, niin ajallisesti kuin ijankaikkisesti, vieläpä kaikkea kiusausta vastaan.
- .ePaimen
Tällainen osoite on Marttu Lutherin saarnassa kaikille ahdistetuille, kiusatuille, vaivatuille, ajallisessa hädässä oleville: muista, että Jeesus on mies ja Jumala, sekä ajallisen että ijankaikkisen Herra!
" on kuitenkin tarpeellinen meidän sitä jokapäivä kertoa ja opetella, että se kappale tulis vakaaksi Kristikunnassa, ja me alkaisimme todella ja vakaasti uskomaan,
että meillä tässä Vapahtajassa Kristuksessa on senkaltainen Herra, jolta meillä on sekä tämä ruumiillinen elämä, että siinä sivussa lunastus, apu ja pelastus kaikesta hädästä, niin ajallisesti kuin ijankaikkisesti, vieläpä kaikkea kiusausta vastaan." - .ePaimen
Ei Luther laulamasta kieltänyt, kuten nämä väärät paimenet Kiirunan Betlehemissä.
Hän kehoitti Paavalin tavoin ylistämään Jumalaa psalmein, virsin ja hengellisin lauluin ja sävelsi ja sanoitti itse monta virttä opetukseksi, rakennukseksi ja rohkaisuksi Kristuksen omille.
Varsinainen musiikkimies tämä Luther.
Kristuksen olemuksesta, että on täysi ihminen ja täysi Jumala yhtä aikaa, on Lutherin upea opetusvirsi kristinuskon perustavista asioista
Oi iloitkaa te kristityt!- .ePaimen
1.
Oi iloitkaa, te kristityt,
veisatkaa hartain mielin
kiitosta Jumalalle nyt
niin sydämin kuin kielin
suuresta rakkaudesta,
kun antanut hän armonsa
on meille Kristuksessa.
2.
Voi, kuinka lujaan minua
sai pitää kahleissansa
tuo vihollinen, saatana,
ja käyttää orjanansa!
Näin syntiin yhä syvemmin
ja omantunnon kipuihin
ja ahdistukseen vaivuin.
3.
Kun omin neuvoin vapaaksi
en päässyt synneistäni
ja turvaa hyvät tekoni
ei tuoneet hädässäni,
niin kaiken toivon kadotin,
näin kuoleman ja helvetin
uhkaavan kauhuillansa. - .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
1.
Oi iloitkaa, te kristityt,
veisatkaa hartain mielin
kiitosta Jumalalle nyt
niin sydämin kuin kielin
suuresta rakkaudesta,
kun antanut hän armonsa
on meille Kristuksessa.
2.
Voi, kuinka lujaan minua
sai pitää kahleissansa
tuo vihollinen, saatana,
ja käyttää orjanansa!
Näin syntiin yhä syvemmin
ja omantunnon kipuihin
ja ahdistukseen vaivuin.
3.
Kun omin neuvoin vapaaksi
en päässyt synneistäni
ja turvaa hyvät tekoni
ei tuoneet hädässäni,
niin kaiken toivon kadotin,
näin kuoleman ja helvetin
uhkaavan kauhuillansa.4.
Vaan iankaikkisuudessa
mua sääli Isä taivaan,
hän muisti laupeuttansa
ja katsoi alas vaivaan.
Hän katsoi minun puoleeni
ja kurjaa auttoi, armahti,
hän uhrin kalliin antoi.
5.
"Käy viipymättä auttamaan",
hän lausui Pojallensa,
"tuon kurjan luokse maailmaan
käy pelastajaksensa.
Hän kuolee, hukkuu synneissään,
vaan lähde sinä kärsimään
nyt hänen kuolemansa."
6.
Ja Poika kuuli Isäänsä
ja jätti kirkkaan taivaan.
Niin syntyi tänne neitseestä
hän veljekseni vaivaan,
näin herruutensa salaten
hän otti muodon ihmisen,
hän vangitsijan voitti. - .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
4.
Vaan iankaikkisuudessa
mua sääli Isä taivaan,
hän muisti laupeuttansa
ja katsoi alas vaivaan.
Hän katsoi minun puoleeni
ja kurjaa auttoi, armahti,
hän uhrin kalliin antoi.
5.
"Käy viipymättä auttamaan",
hän lausui Pojallensa,
"tuon kurjan luokse maailmaan
käy pelastajaksensa.
Hän kuolee, hukkuu synneissään,
vaan lähde sinä kärsimään
nyt hänen kuolemansa."
6.
Ja Poika kuuli Isäänsä
ja jätti kirkkaan taivaan.
Niin syntyi tänne neitseestä
hän veljekseni vaivaan,
näin herruutensa salaten
hän otti muodon ihmisen,
hän vangitsijan voitti.7.
Hän lausui: "Luota voimaani,
kun sodin puolestasi
ja hyväksesi kaikkeni
tein Vapahtajanasi.
Näin ostin sinut kalliisti
ja aina kuljen kanssasi,
ei erottaa voi meitä.
8.
Nyt vuodatettu vereni
tuo rauhan, turvan tuottaa.
Kun kaiken kärsin tähtesi,
saat lunastukseen luottaa.
Kun voitin synnin, kuoleman
ja armon aarteet lahjoitan,
niin tulet autuaaksi.
9.
Ja Isän luona taivaassa
nyt olen puoltajasi
ja rukouksin sinua
myös muistan murheissasi.
Kun Pyhä Henki opettaa
ja sanaa aina kirkastaa,
hän johtaa totuuteeni. - .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
7.
Hän lausui: "Luota voimaani,
kun sodin puolestasi
ja hyväksesi kaikkeni
tein Vapahtajanasi.
Näin ostin sinut kalliisti
ja aina kuljen kanssasi,
ei erottaa voi meitä.
8.
Nyt vuodatettu vereni
tuo rauhan, turvan tuottaa.
Kun kaiken kärsin tähtesi,
saat lunastukseen luottaa.
Kun voitin synnin, kuoleman
ja armon aarteet lahjoitan,
niin tulet autuaaksi.
9.
Ja Isän luona taivaassa
nyt olen puoltajasi
ja rukouksin sinua
myös muistan murheissasi.
Kun Pyhä Henki opettaa
ja sanaa aina kirkastaa,
hän johtaa totuuteeni.10.
Tuo tekoni ja sanani
nyt julki rohkeasti,
näin kasvaa valtakuntani,
se kestää ikuisesti.
Vaan karta ihmisoppeja,
ne vievät aarteen sinulta,
vain sanassani pysy."
11.
Siis kiitän Isää armosta,
kun Poikansa hän antoi,
ja kiitän aina Jeesusta,
kun syntini hän kantoi.
Hän minut kuolon kidasta
ja pahan hengen pauloista
näin auttoi tielle taivaan. - .ePaimen
.ePaimen kirjoitti:
10.
Tuo tekoni ja sanani
nyt julki rohkeasti,
näin kasvaa valtakuntani,
se kestää ikuisesti.
Vaan karta ihmisoppeja,
ne vievät aarteen sinulta,
vain sanassani pysy."
11.
Siis kiitän Isää armosta,
kun Poikansa hän antoi,
ja kiitän aina Jeesusta,
kun syntini hän kantoi.
Hän minut kuolon kidasta
ja pahan hengen pauloista
näin auttoi tielle taivaan.Virsi 261
Martti Luther 1523.
Ruots. Olavus Petri 1536.
Suom. Jaakko Finno virsikirjaan 1583.
Uud. Knut Legat Lindström ja Elias Lönnrot 1867,
komitea 1937.
- .ePaimen
Oi jospa tämä Helsingin rukouhuoneessa veisattaisiin oikein sydämestä, ja saarnaajat paukuttaisivat pöntöstä suurella äänellä ja rinnan kuminalla
Hän lausui: "Luota voimaani,
kun sodin puolestasi
ja hyväksesi kaikkeni
tein Vapahtajanasi.
Näin ostin sinut kalliisti
ja aina kuljen kanssasi,
ei erottaa voi meitä."
ja sitten ääni vakavaksi muuttuen seuraväkeä varoittaen
Tuo tekoni ja sanani
nyt julki rohkeasti,
näin kasvaa valtakuntani,
se kestää ikuisesti.
Vaan karta ihmisoppeja,
ne vievät aarteen sinulta,
vain sanassani pysy."
----
jos lehmät lentäisivät...- muuttis
Kiitos ePaimen, tuon virren sanat tulivat juuri tänään tarpeeseen.
- Maahiset koolla
muuttis kirjoitti:
Kiitos ePaimen, tuon virren sanat tulivat juuri tänään tarpeeseen.
Täällä vallitsee eriseuran henki, sekä omanviisauden pimeähenki.
- eetu-setä
Maahiset koolla kirjoitti:
Täällä vallitsee eriseuran henki, sekä omanviisauden pimeähenki.
Rakas ystävä, tule pois sieltä, meillä täällä on vapauden henki, rauha ja rakkaus. Joskus keskustelun laineet käyvät kovina, mutta uskomme edelleen, että Jeesus tyynnyttää myrskyn ja pääsemme rantaan kaikin, vajavaiset ja erimielisetkin välillä, samassa purressa.
- kuutamolla kaukana
eetu-setä kirjoitti:
Rakas ystävä, tule pois sieltä, meillä täällä on vapauden henki, rauha ja rakkaus. Joskus keskustelun laineet käyvät kovina, mutta uskomme edelleen, että Jeesus tyynnyttää myrskyn ja pääsemme rantaan kaikin, vajavaiset ja erimielisetkin välillä, samassa purressa.
Niin koska minut on kastettu. Tyyli kukoistaa täällä ilolla syntiä tekevät ei tällöin mitään vapahtajaa tarvi ku ei oo syntiä mikään
ellette käänny ja tule kuin LAPSET ette suinkaan jne pitää paikkansa vielä - .ePaimen
muuttis kirjoitti:
Kiitos ePaimen, tuon virren sanat tulivat juuri tänään tarpeeseen.
Kiitos Herralle tuosta suloisesta virrestä, jonka Pyhä Henki on vaikuttanut! Siksi se toimii yhä tänään rohkaisten katsomaan Kristukseen.
Olaus Petri oli Ruotsi-Suomen uskonpuhdistaja, virren ruotsi taja. - teu,
.ePaimen kirjoitti:
Kiitos Herralle tuosta suloisesta virrestä, jonka Pyhä Henki on vaikuttanut! Siksi se toimii yhä tänään rohkaisten katsomaan Kristukseen.
Olaus Petri oli Ruotsi-Suomen uskonpuhdistaja, virren ruotsi taja.Ai niin Olaus Petri , miksi hän oli Ruotsi-suomen uskonpuhdista .
Kuka oli Mical Agricola . saan kai kysyä. - .ePaimen
teu, kirjoitti:
Ai niin Olaus Petri , miksi hän oli Ruotsi-suomen uskonpuhdista .
Kuka oli Mical Agricola . saan kai kysyä.Hei teu
Kustaa Vaasan aikaan Suomi oli Ruotsin alusmaa, ja siitä suomalaiset käyttävät nimeä Ruotsi-Suomi
Mikael Agricola on suomenkielen isä, aapiskirjan kirjoittaja ja Uuden testamentin kääntäjä, mutta ei häntä tietääkseni kutsuta Suomen uskonpuhdistajaksi
Kustaa kuningas se meidät kristityt paavin vallasta Vaasa suvun valtaan siirsi.
olemme luterilaisia, koska Ruotsin kuningas niin halusi.
vai olenko väärässä?
- Ulkopm
En ymmärrä ollenkaan, miksi ihmisiä pitää laittaa suuruusjärjestykseen. Etsin Raamatusta tähän sopivaa kohtaa ja mielestäni Matt. 20:25-28 sopii tähän:
25 Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla.
26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija,
27 ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja.
28 Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."- .ePaimen
Mistä mittarista on kysymys puhuttaessa suuruusjärjestyksestä
Martti Luther on vaikuttanut Kristuksen kirkossa atomipommin tavoin, Lars Levi Laestadius kuten tuhannen TNT kilon lentopommi.
Eivät ole räjähdysten jäljet ollenkaan samaa luokkaa vaikka tuhoisia molemmat vihollisen bunkkereille.
Kumpikaan näistä heroista ei etsinyt itselleen kunniaa ihmisten silmissä, suuruuden heille Taivasten valtakunnassa antoi heidän Herransa.
Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.
Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.
Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista.
hyvästä syystä niin tekevät. - Ulkopm
.ePaimen kirjoitti:
Mistä mittarista on kysymys puhuttaessa suuruusjärjestyksestä
Martti Luther on vaikuttanut Kristuksen kirkossa atomipommin tavoin, Lars Levi Laestadius kuten tuhannen TNT kilon lentopommi.
Eivät ole räjähdysten jäljet ollenkaan samaa luokkaa vaikka tuhoisia molemmat vihollisen bunkkereille.
Kumpikaan näistä heroista ei etsinyt itselleen kunniaa ihmisten silmissä, suuruuden heille Taivasten valtakunnassa antoi heidän Herransa.
Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.
Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.
Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista.
hyvästä syystä niin tekevät..ePaimen kirjoitti:
"Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.
Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.
Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista."
Kiitos selvennyksesta! Voi olla mielenkiintoista lukea vanhoja ennen uskoneiden kirjoituksia, mutta kyllä mielestäni olennaisinta on lukea seuroissa Raamattua. En ole koskaan käynyt EL-seuroissa, joten minulle nuo Lestadiuksen saarnat eivät ole niin tuttuja. Vl-seuroissa luetaan vain Raamattua ja saarnaajat selittävät sitä saamansa ymmärryksen mukaan. Osa saarnaajista tosin puhuu paljon kaikkea muuta kuin itse tekstin selittämistä. Minusta on harmi, kun Raamatun sanaa turmellaan ja aletaan sotkea sinne ihmisoppeja ja keksimään syntejä. - teu,
Ulkopm kirjoitti:
.ePaimen kirjoitti:
"Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.
Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.
Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista."
Kiitos selvennyksesta! Voi olla mielenkiintoista lukea vanhoja ennen uskoneiden kirjoituksia, mutta kyllä mielestäni olennaisinta on lukea seuroissa Raamattua. En ole koskaan käynyt EL-seuroissa, joten minulle nuo Lestadiuksen saarnat eivät ole niin tuttuja. Vl-seuroissa luetaan vain Raamattua ja saarnaajat selittävät sitä saamansa ymmärryksen mukaan. Osa saarnaajista tosin puhuu paljon kaikkea muuta kuin itse tekstin selittämistä. Minusta on harmi, kun Raamatun sanaa turmellaan ja aletaan sotkea sinne ihmisoppeja ja keksimään syntejä."Ulkopm"
Kyllä niin e Paimen ei tarkoittanut kai sitä .?
Mitä Vihneen kanssa heitimme hetulaa, tutkitko lainkaan ,
teutaa , kun ehdit ,ok,. mutta ota varovasti..
- *sisar*
Shalom...
Siunausta päivään kaikille...
Katse kohdistettuna Jeesukseen Kristukseen Ylimmäiseen Pappiimme, Ainoaan Totuuteemme, Hän on Sana, elävä ja voimallinen.
Kristus meissä kirkkauden toivo.
Tule Herra Jeesus!- TEU,
*sisar*
Siunausta sinnekkin iltaasi
Katse on se väline ,kun näkevä näkee toisen ihmisen silmät , ne on kuin
sielun peilit ,,Jeesuksen Kristruksen Ylipappeus on varma ,, ja ainoana
totuutemme , Hän on Jumalan sana ,ELÄVÄ JA VOIMALLINEN .
KRISTUS meissä ,KIRKKAUDEN TOIVO.
sE ON SE SAMA KIRKKASUS ,JOKA PYSÄYTTI ,PAAVALIN , VÄHÄÄ
ENNEN DAMASKUKSEN PORTTEJA . JA ANTOI sAULILLE UUDEN TULEVAISUUDEN ,
MEILLÄKIN ON MAHDOLLISUUS TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ TEHDÄ PARANNUSTA
SILLOIN VOIMME ,TILATA TULE HERRA JEESUS !.
HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA
- mehmet 37
Siis suurempi?
Paljonko painoi LLL ja paljonko Luther?
Luettaisko mielummin Raamattua ja Lutheriä, kyllä kiitos ! Ajattelen seuraavasti : Jos rovastin kirjoittamat saarnat (huom! ei aina pitämät)
jätettäisi vähän vähemmälle (uskon , että tämä olisi hänenkin ajatus ) ja puhuvaiset veljet edes joskus vaivautuisivat kirjoittamaan Pyhän Hengen Rukouksessa saarnan valmiiksi niin tulisi vähemmän sitä....
Ymmärtää ken ymmärtää mutta niinhän rovastikin teki kuten itse tohtorikin.
Oman vapaan puheenvuoron voisi käyttää veli sen jälkeen jos tuntee Hengen pistoksen sydämmessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904332
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?442721Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132481Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082258Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281947- 321945
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2111642Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91617- 291598
- 791426