Muuttokehotus, miten selvitä?

Pulassa321

Moikka, olen siis onnistunut mokaamaan asiani pahasti eikä tarvtise syyllistää koska olen kyllä itse tietoinen asiasta. Masennuksen yms paskojen sattumuksien takia en ole saanut asioitani hoidettua.

Hakija on espoon asunnot eli kaupungin kämppiä. Tässä olisi kaksi viikkoa aikaa miettiä miten edetä. Kuinkakohan paljon muutto päivää voisi saada siirrettyä?

Mietin tässä myös että pitääkö minun nyt lopettaa opiskelut ja etsiä täyspäiväistä työpaikkaa jos joku minut ottaisi vuokralle vaikka 3kk ennakkovuokralla?

Kaikki apu olisi nyt todella tarpeen! Kiitos.

13

1644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hankala tilanne

      Jos olet saanut häädön maksamattomien vuokrien takia niin uuden vuokra-asunnon saaminen voi olla vaikeaa. Etkö voisi sopia vuokravelan lyhentämisestä pienissä erissä vuokranantajalle? Oletko kysynyt sossusta apua? Tai voisitko muuttaa vanhempiesi luokse siksi aikaa kunnes olet saanut vuokravelat maksettua?

    • Pulassa321

      Kiitos vastauksesta.
      Yritän huomenna soitella vuokran antajalle ja kysellä mahdollisesta lyhentämiestä. Ulosottomies ei luvannut yhtään lisäaikaa ilman "pätevää" syytä. Sanoi vaan että mahdollisesti jos voisin maksaa koko velan pois voisi vuokranantaja antaa minun jäädä asuntoon (Ei varmaa.) Olin myös yhteydessä Länsi-Uudenmaan oikeusaputoimistoon ja sovimme ajan 2 päivää ennen suunniteltua häätöpäivää tiedä sitten ehtivätkö minua auttaa?

      Kovasti yritän välttää tuota kotiin muuttamista mutta luulen sen onnistuvan kyllä pahimmassa tapauksessa..

    • 3+44

      Olisiko mahdollista saada sukulaisilta tai tutuilta lainaa jolla maksaisit kaikki rästit pois?

      • asdffa

        Ensimmäisenä tulee mieleen sossu, vanhemmat/ystävät/suku, seurakunta? Hae nyt ehdottomasti vaikka osapäivätyö opiskelujen ohelle ja olethan varmasti hakenut Kelasta opiskelijan asumistukea? Sen saa myös takautuvasti muutamalta kuukaudelta, eli sen saaminen voisi kuitata ainakin osan vuokravelasta. Ja laita heti ruksi kohtaan: Maksetaan vuokranantajan tilille.

        Sitten soitat suoraan vuokranantajalle, tai parempaa, menet käymään. Näytät paperit missä lukee että olet saanut osa-aikatyötä vaikka siivoojana ja Kelasta tulee kuukauden kuluttua kolmen kuukauden takautuva asumistuki heidän tililleen ja jatkossa kerran kuukaudessa. Siivoa asunto putipuhtaaksi ja pyydä vuokranantajan edustajaa käymään, ja näytä että huolehdit asunnosta!

        Soita velkalinjalle ja kysele tarkempia neuvoja! Onko pankista mahdollista saada vaikka pieni laina asian hoitamiseen? Voivatko vanhempasi taata lainan? Voivatko vanhemmat taata vuokranmaksusi vuokranantajalle? Tee kaikkesi ja vähän ylikin ettet vain menetä asuntoa, ne ovat kiven alla nykyään ja äärimmäisen vaikeaa löytää asuntoa jos on vuokravelkaa.


      • P i h a l l a k o ?
        asdffa kirjoitti:

        Ensimmäisenä tulee mieleen sossu, vanhemmat/ystävät/suku, seurakunta? Hae nyt ehdottomasti vaikka osapäivätyö opiskelujen ohelle ja olethan varmasti hakenut Kelasta opiskelijan asumistukea? Sen saa myös takautuvasti muutamalta kuukaudelta, eli sen saaminen voisi kuitata ainakin osan vuokravelasta. Ja laita heti ruksi kohtaan: Maksetaan vuokranantajan tilille.

        Sitten soitat suoraan vuokranantajalle, tai parempaa, menet käymään. Näytät paperit missä lukee että olet saanut osa-aikatyötä vaikka siivoojana ja Kelasta tulee kuukauden kuluttua kolmen kuukauden takautuva asumistuki heidän tililleen ja jatkossa kerran kuukaudessa. Siivoa asunto putipuhtaaksi ja pyydä vuokranantajan edustajaa käymään, ja näytä että huolehdit asunnosta!

        Soita velkalinjalle ja kysele tarkempia neuvoja! Onko pankista mahdollista saada vaikka pieni laina asian hoitamiseen? Voivatko vanhempasi taata lainan? Voivatko vanhemmat taata vuokranmaksusi vuokranantajalle? Tee kaikkesi ja vähän ylikin ettet vain menetä asuntoa, ne ovat kiven alla nykyään ja äärimmäisen vaikeaa löytää asuntoa jos on vuokravelkaa.

        Avauksesta on niin kauan aikaa että avaaja lie lentänyt pihalle "talvea vasten" tosin, että jonkun tahon on ollut pakko auttaa, lumuhankeen ei saa ajaa ketään.

        Mutta eipä ole tullut kommentoimaan.


      • rtghh
        P i h a l l a k o ? kirjoitti:

        Avauksesta on niin kauan aikaa että avaaja lie lentänyt pihalle "talvea vasten" tosin, että jonkun tahon on ollut pakko auttaa, lumuhankeen ei saa ajaa ketään.

        Mutta eipä ole tullut kommentoimaan.

        Itseasiassa saa ajaa lumihankeen. Jos on aikuinen ihminen, on itsestään vastuussa. Kokemusta on. Oma mokansa on jos on siihen tilanteeseen asiansa päästänyt.


      • elämääkö voi hallita
        rtghh kirjoitti:

        Itseasiassa saa ajaa lumihankeen. Jos on aikuinen ihminen, on itsestään vastuussa. Kokemusta on. Oma mokansa on jos on siihen tilanteeseen asiansa päästänyt.

        Kertoo kaveri jolle ei koskaan tapahdu onnettomuutta, tai joka ei koskaan sairastu... Vain alle 15-vuotiaalla voi olla noin siniset silmät, mutta kyllähän maailma opettaa.


      • ffas
        rtghh kirjoitti:

        Itseasiassa saa ajaa lumihankeen. Jos on aikuinen ihminen, on itsestään vastuussa. Kokemusta on. Oma mokansa on jos on siihen tilanteeseen asiansa päästänyt.

        Ei häädöissä ole mitään aikarajaa että vaikka loka-helmikuun välillä ei voi häätää ketään. Kyllä häätöjä tapahtuu ympäri vuoden. Ja sosiaalitoimiston / kaupungin / kunnan ei ole pakko kenellekään täysi-ikäiselle hankkia asuntoa. Alaikäiselle hankitaan sitä vastoin aina asunto. Ja jos täysi-ikäisellä ihmisellä on alaikäinen huollettava, se ei tarkoita sitä että molemmille hankitaan asunto vaan voidaan tehdä huostaanotto, jonka jälkeen alaikäiselle hankitaan turvallinen koti.


      • 5+12
        ffas kirjoitti:

        Ei häädöissä ole mitään aikarajaa että vaikka loka-helmikuun välillä ei voi häätää ketään. Kyllä häätöjä tapahtuu ympäri vuoden. Ja sosiaalitoimiston / kaupungin / kunnan ei ole pakko kenellekään täysi-ikäiselle hankkia asuntoa. Alaikäiselle hankitaan sitä vastoin aina asunto. Ja jos täysi-ikäisellä ihmisellä on alaikäinen huollettava, se ei tarkoita sitä että molemmille hankitaan asunto vaan voidaan tehdä huostaanotto, jonka jälkeen alaikäiselle hankitaan turvallinen koti.

        Vinkiksi että Virossa ei katota luottotietoja Suomesta. Täällä yksiöitä saa alkaen 150 eur/kuussa ja eläminen on muutenkin paljon halvempaa mutta Suomessa virallinen osoite kannattaa pitää Suomessa jotta työmarkkinatuki tulee tilille. Sitten kannattaa myös miettiä kenelle sanoo todellisen olinpaikkansa. Vasikoita eli niitä jotka juovat maitoa ja syövät lyijyä kun on siellä kateellisten pellejen maassa ikävän paljon.

        Joku voi viisastella että suomen sossu auttaa mutta jos on yksinäinen mies niin useimmissa tapauksissa ainoat osoitteet häädön jälkeen ovat kaverit, asuntola tai katu. Tai ehkä joku liberaalimpi vuokranantaja jossain syrjäseudulla voi vuokrata häädönkin saaneelle.

        Sellainen on jokatapauksessa poikkeuksellista ainakin pääkaupunkiseudulla jossa on kamala pula vuokrakämpistä. Tallinnassa taas tarjonta on suurempi kuin kysyntä.

        Nim. laatuelämistä Tallinnassa melkein 8 vuotta.


    • maukkisP

      Ihmiset jotka eivät osaa hoitaa asioitaan ohjataan kyllä häädön jälkeen asuntolaan joten ei siellä kylmä ole ja samankaltaista henkevää seuraakin löytyneen.
      Diakonissalaitos ainoana nykyisin auttaa häätöuhassa??Jos olet jo sossun asumistuet juopotellut tai laittanut hedelmäpeleihin paha sieltä on mennä lisääkään hakemaan,tämän varmaan jokainen ymmärtää...

      • asddaaa

        Mihin asuntolaan? Ei monellakaan paikkakunnalla ole kodittomille mitään tukiasuntoja tai mitään. Diakonitkaan eivät välttämättä auta. Irtolaislakikin on peruttu aikoja sitten, nykyään voi olla laillisesti koditon ja irtolainen.


    • Anonyymi

      Hei, olen saanut muuttokehotus mutta maksan laskut osalla, koska min tolo ei riitää maksamaan koko summa yhtenssä. Ilmoitin asia vuokrantajani ja ehdotin hänelle osamaku tulojeni mukaisesti ei hyväksenyt. Miten tehdään? Maimonides on sairas, pyydän avustanne.

      • Anonyymi

        Ota yhteyttä sosiaalivirastoon. Yritä päästä sinne keskustelemaan asiasta ja ehkä sieltä saisit vähän myös taloudellista apua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe