Ylävatsakipujen vuoksi otettu verikoe paljasti, että AFOS on 114, eli vähän koholla. Sain lähetteen myös ylävatsan ultraan. Toinen maksa-arvo oli 48 - en muista mikä arvo oli kyseessä, mutta sen yläraja on 47. Lasko oli 28. Verikokeen aikaan minulla juurikin sattui olemaan flunssa...
Mutta tuo afos... Olen tietenkin netissä surffaillut siellä sun täällä ja ei se ainakaan hyvää tee, kun lukee mistä kaikesta voi olla kyse. Ei tuo arvo onneksi kovin paljoa minulla ole koholla. Oireetkaan eivät ole pahat: ylävatsaan, pääasiassa oikealle puolelle, koskee, mutta ilman särkylääkkeitä pärjään.
Ensimmäiset vastaavat kivun tuntemukset minulla oli kolme vuotta sitten istuessani huonossa asennossa tietokoneen edessä. OIkeanpuoleinen ylävatsa kipeytyi pitkäksi aikaa. Nytkin on sama tilanne. Kipua tuntuu ylävatsalla lähes keskellä ja oikealla, kun painelen. Kyseessä ei ole laaja-alainen kipu vaan enemmänkin paikallinen, koska löydän painelemalla kipeän kohdan.
Minusta otettiin muusta syystä maksa-arvot elokuussa ja silloin afos oli 98.
Olisiko kokemuksia? Kiitän vastauksista!
AFOS 114
3
2209
Vastaukset
- Mimmi
Niin ja ylävatsan ultraa ei vielä ole otettu.
Voisiko sappi oireilla tällä tavoin?
Tai paino... olen lihonnut jonkin verran. Ja koetan saada painoa pois. Hei!
Selvästi yleisin syy kohonneen AFOS-arvon takana on sappikierron häiriöt kuten sappikivet (katso http://klinik.fi/terveysinfo/sappikivitauti). Tätä asiaa pystytään hyvin ja luotettavasti tutkimaan nimenomaan ylävatsan ultraäänitutkimuksella. Painon kohoaminen ei yleensä vaikuta AFOS-arvoon merkittävästi.
Eli voit huoletta odotella ultraäänen tuloksia. Mikäli kyse on sappiperäisestä syystä, vaiva saadaan nykyisin yleensä hyvin hoidettua.
Tsemppiä toivotellen:
-Klinikin lääkäritiimi
Klinik - terveyspalvelusi netissä
www.klinik.fi- Mimmi
Suuri kiitos, Klinikin lääkäritiimi! Ihanaa kun vastasitte, rauhoititte mieltäni kovin :).
Odottelen rauhassa uä -aikaani, onneksi lääkäri kirjoitti siihen lähetteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058