kanin ruoka

minä!

Elikkäs mitä annatte kanillenne päiväruoaks?
Oon nyt tosi kiinnostunu tällasista ku oon hankkimassa itelleni kania.
Ja voitte sitte kertoo jotai merkkejä ja hintojakin!

12

1465

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pike

perusruokaa aina raikas vesi pullossa ja saatavilla heinää.
      aamulla siemensekoitusta
      herkkupaloina omenaa,porkkanaa,salaatinlehtiä jyrsintään omenapuunoksaa.Kannattaa kysellä kaniyhdistyksistä ja eläinkaupoista tarkemmin.

• ei taas

ei taas mitään siemensekoituksia vaan pellettiä. tai no ihan sama, kuolee se kani joskus kuitenkin

• minä vaan
        ei taas kirjoitti:

ei taas mitään siemensekoituksia vaan pellettiä. tai no ihan sama, kuolee se kani joskus kuitenkin

Entä jos ei anna ollenkaan pellettejä? jos antaa vaikka näkkäriä, omenaa, porkkanaa,...ym?
        Onko pelletit aivan välttämättömiä lemmikkikanille?

• Jopikani
        minä vaan kirjoitti:

Entä jos ei anna ollenkaan pellettejä? jos antaa vaikka näkkäriä, omenaa, porkkanaa,...ym?
        Onko pelletit aivan välttämättömiä lemmikkikanille?

Kyllä lemmikki- tai näyttely- tai lihakani tarvitsee muutakin syötävää kuin kasviksia yms.
        Mistä se muuten saisi vitamiineja?

• Hermanni
        Jopikani kirjoitti:

Kyllä lemmikki- tai näyttely- tai lihakani tarvitsee muutakin syötävää kuin kasviksia yms.

Kuiva ja hyvälaatuinen heinä (ei mikään Best Friend-mössö) on kaiken a ja o. Pelletit ovat ruokinnanLISÄ, eli eivät pakollisia, mutta kuten edellinenkin jo sanoi, sisältävät kanille tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita (tai mitä ne nyt onkaan...).

• noposupo
        Jopikani kirjoitti:

Meillä on ollut parinkymmenen vuoden aikana 10 kania, eivätkä ne ole saaneet pellettejä tai siemenseoksia kuin tosi harvoin makupaloina. Terveitä ovat olleet ja vanhoiksi eläneet.

• Jussikka

juu, meillä toimii , mutta se on hassua et meidän poikahan ei juo vettä pullosta vaan kupista niikuin esim. kissa tai koira ja se sujuu ku vanhalta tekijältä :D

• pikku linda
        ei taas kirjoitti:

höpö höpö josanat siemen seosta aamulla illalla pellettiä

• Sipsu

..haet kanisi, kysy mitä se on syönyt. Liian rajut ruokinnanmuutokset voivat aiheuttaa ripulia ja ... no se voi olla henki pois. Vältä aluksi vihreitä ja omenaa, lisää niitä varovasti pikkuhiljaa.

Meillä on joskus herkkuna banaania ja persiljaa, hampaiden takia kokoajan pestyjä ja uunissa käytettyja pajun- ja omenapuunoksia (80astetta, n.20min, tappaa loiset), käytä mielikuvitusta, mutta tarkista aina ensin onko suunnittelemasi ruoka kanillesi soveltuvaa!

• Menu jyrsijänsekoitusta herkkutikkuja paloittelen ja pari isoa. :) Heinää, vettä ja vähän jälkiruoaksi porkkanaa, näkkäreitä ja kurkkua!

Freddy merkkiset Herkkutikut olen ostanut K-Marketista, maksoi 2,60e ja se on semmonen aika iso purnukka! :D Kannattaa käydä ostamassa, meijän puputin tykkää ainakin ;)

• Blue'N'yellowPils

Herkkutikut sisältää vaarallisia väri- ja säilöntäaineita ja ootko koskaan kattonut mistä nämä "herkkutikut" koostuvat? mistä ne on tehty? Varmasti maistuvat mutta lyhentävät kanin elinikää kuten myös markettien jyrsijänsekotukset. Voivat aiheuttaa erilaisia sisäelinsairauksia. "

Kanin ruokavalion perusta ovat raikas vesi, heinä, pelletti ja erilaiset vihannekset. Kani on ehdottomasti kasvissyöjä.

Kanilla on oltava aina saatavilla runsaasti kuivaa heinää ja vettä. Kuiva heinä pitää suoliston toiminnan kunnossa. Kanin ruoansultausjärjestelmä on erikoistunut suuren selluloosapitoisuuden käsittelyyn ja tarvitsee siksi runsaskuituisen pohjan. Myös tuore ruoho on kanille hyväksi. Tuoretta ruohoa lisätään talven jälkeen varovasti, hiljalleen sopeuttaen -ripulin välttämiseksi. Tuore ruoho kerätään aina paikasta, joka tunnetaan puhtaaksi torjunta-aineista, liikenteen saasteista ja toisten eläinten virtsasta ja ulosteista.

Kaneille suunniteltu pelletti on hyvä ja suositeltava osa ruokavaliota, sillä pelletissä on pyritty kattamaan eri ravinneaineiden tarpeet turvallisesti. Pellettiä valitessa kannattaa kuitenkin olla huolellinen, sillä eri pellettien energiasisältö vaihtelee reippaasti. Myös pellettien kuitupitoisuudet, proteiinipitoisuudet ja kalsium-pitoisuudet ovat tärkeitä valintakriteereitä. Jos pellettimerkkiä joudutaan syystä tai toisesta vaihtamaan, on tärkeää vertailla uuden ja vanhan energiamääriä sopivan annostleun löytämiseksi. Kokeneet kasvattajat kertovat yleensä mielellään omista ruokintakokemuksistaan - mikä on varsinkin vasta-alkajalle suureksi avuksi. House Rabbit Societyn neuvonta suosittelee proteiinitasoa 12-14 % pelletissä aikuisille kaneille, joilla ei teetetä poikasia. On syytä myös varmistaa, ettei ruoassa ole eläinperäisiä proteiineja.

Vihannesten valinnassa hyvä nyrkkisääntö on tarjota eri värisiä vihanneksia hyvän ravintotasapainon takaamiseksi. Tummanvihreälehtiset kasvikset ovat hyviä, mutta niin ovat myös monet juurekset. Parsakaali, pak choi, varsiselleri, herneen versot ja roomalainen salaatti ovat hyviä "vihreitä" kanille. Lisää vihreitä ideoita on Lurppanetina artikkeleissa viljan oraista sekä luonnonkasveista. Porkkana on luonnollisestikin suosikkijuures. Mieltymys porkkanoihin lieneekin yksi harvoja kaneihin liittyviä myyttejä, jotka pitävät paikkansa. Myös porkkanan varret ovat erinomaista ruokaa kanille. Hedelmistä perinteisiä suosikkeja ovat mm. omenat ja päärynät ja ne sopivatkin hyvin lisukkeeksi.

On myös erittäin tärkeää tarjota kanille kovaa pureskeltavaa. Pureskeltavaksi sopivat hyvin erilaiset oksat ja varvut.

Makea ja rasvainen - ihmisten herkuksi mieltämä - ei kanille sovellu missään ikävaiheessa. " http://lurppa.net/kani/ruokinta1.htm

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      92
      1949
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1781
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      308
      1584
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      1460
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      92
      1053
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      987
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      978
    9. 67
      954
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe