Kesyrotat

ratgirl

Moi!
Oon 13, ja oisin kiinnostunut rotista. Voisko joku kertoa niiden hoidosta ja tarpeista, esim. minkä kokoinen häkki, minkälaista ruokaa, paljonko suurinpiirtein kaikki maksaa, kuinka monta rottaa ja kannattaisiko ensirotaksi ottaa naaras vai uros. Muutakin rottiin liittyvää saa toki kertoa :D

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inaw

      Kiva että tulee lisää rottaharrastajia :)

      On hyvä tietää, että rottia täytyy ehdottomasti olla vähintään kaksi, laumaeläimiä kun ovat.
      Suomen kesyrottayhdistyksen suosima minimikoko kahdelle rotalle oli muistaakseni 60 cm x 40 cm pohja pinta-alaltaan. Kannattaa silti hankkia jo isompi, sillä mitä isompi sen parempi! :D Häkissä tulee olla tarpeeksi tiheät pinnojen välit, aikuisilla rotilla korkeintaan 2,5cm.
      Itselläni on entinen lintuhäkki, ostin käytettynä ja pienistä kulumista huolimatta toimii hyvin :) Kuivikkeena meillä on Mörttiröpöä.

      Ruokaa, eli jonkinlaista siemensekoitusta/pellettiä tulee olla aina tarjolla. Muutaman kerran viikossa rotille tulee antaa myös tuoreruokaa.

      Meillä koko setti (2xrotat, ruuat, häkki, lelut, ym) maksoi luultavasti jotain 170e tienoilla.

      Naaras/Uros rotan hankinta perustuu lähinnä omaan mielipiteeseen. Urokset ovat usein kookkaampia, sellaisia sylivauvoja (touhotustakin kyllä löytyy) ja usein rauhallisempia kuin naaraat, jotka ovat kuuleman mukaan energisiä vipeltäjiä :D Itselläni on ollut vain urosrottia.

      Häkin sisustuksesta sen verran, että tärkeimmät on tietysti ruokakuppi, juomapullo (usein kaltereihin kiinnitettävä) ja sitten kaikenlaiset virikkeet, kuten riippumatot (saa helposti tehtyä itse vaikka vanhasta paidasta), lelut ja kiipeilytelineet, ja tasoja kannattaa häkkiin myös laittaa. Kannattaa vain käyttää mielikuvitusta häkkiä sisustaessa.
      Kannattaa hankkia myös kuljetusboksi.

      Vesi täytyy vaihtaa kerran päivässä, häkki kannattaa pestä noin viikon välein. Rotan häntä täytyy mahdollisesti pestä ja rasvata säännöllisesti. Itse rotta kannattaa pestä vain silloin kun se on todella likainen tai jos on lähdössä näyttelyyn.

      Rotat tulisi päästää jaloittelemaan mielestäni vähintään 5 kertaa viikossa noin 1-2 tuntia, jolloin sitä tulee valvoa hyvin. Sähköjohdot ja mahdolliset myrkkykasvit piiloon, kannattaa varmistaa ettei rotta pääse livahtamaan mistään kolosta karkuun.

      Ainiin, ja kannattaa ostaa kasvattajalta, jotkut eläinkaupan rotat saattavat olla peräisin mistä sattuu, niitä ei välttämättä hoideta hyvin tai totuteta käsittelyyn lähestulkoon ollenkaan...
      Kannatan siis rottien hankkimista luotettavalta kasvattajalta :)

      Toivottavasti auttoi :)

    • Mä pitäisin ehdottomana miniminä häkin koolle 80x50cm pohjaa, ja 80cm korkeutta. Jos rottia on tarkoitus ulkoiluttaa vain tunti päivässä, tai ei edes päivittäin, kannattaa hankkia esim 100x50cm ja 150cm korkea, että on tilaa koheltaa. Eniten tilaa vie kuitenkin virikkeet ja leikkitila, ei se kuinka monta rottaa häkissä asuu :) Pelkäksi häkkiasukiksi tai sohvalla ulkoilemaan ei pidä rottia hankkia ollenkaan. Pinnavälin on hyvä olla alle 2cm ettei poikaset karkaa. Poikaset on kaikkein vilkkaimpia, joten ei voi oikein hankkia ensin pientä häkkiä, ja sitten isompaa kun ne kasvaa.

      Rotan perusruokaa on siemensekoitus tai pelletti. Erilaisia tuoreita kasviksia voi antaa päivittäin tai ainakin paristi viikossa. Etenkin kasvavien poikasten on hyvä saada viikoittain proteiinilisää, esim lihaa, kananmunaa, herneitä, keitettyjä papuja tai linssejä, ötököitä eläinkaupasta, pähkinöitä (niissä myös paljon rasvaa joten lihomista pitää varoa)... Rotta syö mielellään myös vähän puuroa, riisiä, pastaa tai vastaavaa, mutta sille ei saa antaa suolaista, sokerista tai kovin rasvaista ihmisruokaa. Rotta saa kalsiumia mm. siemenistä ja vihreistä vihanneksista, joten maitotuotteet eivät ole tarpeellisia.

      Mulla on ollut pelkkiä naaraita, rakastan niiden kohellusta, vaikka joskus on rasittavaa, kun ne pääsee oikeasti ihan joka paikkaan... En tiedä johtuuko sukupuolesta vai yksilöstä, mutta kaverini urokset vaikuttavat vähemmän kiinnostuneilta vieraista vaikka ovatkin omien ihmistensä sylivauvoja, naaraani taas tunkevat väkisin kaikkien syliin hakemaan huomiota :D

      • Häkki kannattaa ehdottomasti ostaa käytettynä, uusi maksaa helposti pari sataa. Samalla saa usein mukana erilaisia virikkeitä, niin niitäkään ei tarvitse ostaa kaikkia erikseen. Virikkeeksi käy pitkälti ilmainen tavara, kuten pahvilaatikot ja riippumatot vanhoista kankaista, tai ulkoa tuodut puunoksat. Halvimmalla laadukasta ruokaa saa kasvattajilta jotka myy itse sekoittamaansa ruokaa (2,5e/kilo), eläinkaupassa jopa yli 10e/kilo.

        Kuivikkeesta tärkein asia on, että tavallinen jyrsijänpuru ei käy koska Se ärsyttää rottien hengitysteitä. Parasta kuiviketta mielestäni on Toa Lätt, koska se imee hajuja hyvin, mutta esim Toa Lätt käy. Mulla kuluu Toaa viikossa noin vitosen edestä.

        Rotta elää noin 1,5-2v. Yleisimpiä sairauksia on hengitystiesairaudet, kasvaimet, ja naarailla kohtutulehdus.

        Rottia on helppo totuttaa toisiinsa, joten voit hyvin myöhemmin hankkia käymään uusia poikasia :) Itse Tykkään pitää lauman kokona ainakin kolme, koska sitten kukaan ei jää yksin jos yksi kuolee, ja ehtii hankkia uusia poikasia. Yli kolmea samanikäistä poikasta ei kannata hankkia kerralla, koska muuten niille voi syntyä paljon kiistaa aikuistuessa siitä kuka on pomo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe