Ajattelin tässä erästä psykologista ilmiötä nimeltä deindividuaatio ja sain idean, siitä kuinka kyseinen ilmiö pystyy vähentämään jonnejen määrää, sekä saamaan kaikki tottelemaan opettajaansa kiltisti ilman murrosikäkiukuttelua.
Ideana olisi, että pyrkisimme saamaan oppilailta yksilöllisyyden pois, mikä ei ole suuri menetys ottaen huomioon nykyajan muodin, ja korvaamaan heidän yksilöllisen ajattelunsa hienolla kollektivistisella periaatteella; jokainen puetaan samanlaiseen uniformuun ja parhaat (esimerkillisimmät, aktiivisimmat, älykkäimmät) oppilaat palkittaisiin kunniamerkein joita he kantaisivat hihassaan.
Sekä uniformuissa olisi myös eroa, esim. alimman tason opiskelijoilla olisi hiukan epämukavammmat asut kuin ylemmän tason opiskelijoilla. Tällöin ihmiset menettäsivät yksilöllisyytensä ja tajuaisivat olevansa osa hienoa järjestelmää, jossa jokaisella on paikkansa ja opettajille ynnä muille korkeimmille ei wittuilla, eikä kenellekään joka on samalla viivalla, tasa-arvoisessa asemassa.
Tämän lisäksi opiskelijat joilla olisi enemmän meriittejä saisivat paremmat paikat kouluruokailussa, luvan istua käytävillä olevilla sohvilla/tuoleilla jos hierarkisesti alempi olisi siinä jå niin karkoittaa hänet jne...
Tämä perustuisi samaan vaikutukseen, jonka vuoksi vankiloissa on samanlaiset vaatteet ja keskitysleireissä vangit ovat kaljuja, sekä pukeutuvat samalla tavalla.
Mielipiteitä. Mitä ajattelette asiasta?
Hieno idea
29
51
Vastaukset
En koskaan voisi kannattaa räikeästi syrjivää järjestelmää. Ihan hyvä peikotus kuitenkin.
Kuulostaa sellaiselta, johon minä ainakin voisin syrjäytyä helposti. En haluaisi olla "ylempiarvoinen", koska muuten olisi helvetin syyllinen olo....
Miksi? Kyllä se deindividuaatio saisi sinutkin lumoihin kuten japanilaiset sotilaat, jotka järkyttyivät vihollisten julmasta kohtelusta sodanaikana, mutta parin päivän päästä toimivat tunteettomasti kuten esimiehensä. [Edellisen tarinan pidempi versio on Anthony Beevorin kirjassa Toinen maailmansota]
Nieriä, tämä ei ole trølli...israelin-tukija kirjoitti:
Miksi? Kyllä se deindividuaatio saisi sinutkin lumoihin kuten japanilaiset sotilaat, jotka järkyttyivät vihollisten julmasta kohtelusta sodanaikana, mutta parin päivän päästä toimivat tunteettomasti kuten esimiehensä. [Edellisen tarinan pidempi versio on Anthony Beevorin kirjassa Toinen maailmansota]
Nieriä, tämä ei ole trølli...Minulla on syyllinen olo silloinkin, kun pelaan sählyä koulussa ja joitakin on vaihdossa.... En minä tiedä. En haluaisi olla "korkeammassa asemassa", kun en edes ole muita parempi.
Niinpä, japanilaiseen viitaten; en halua turtua tuohon.
Mutta monen arvosanojen kannalta olisi parempi, jos opettajat vahtisivat tarkemmin kännykän läprääjiä...kurpizza kirjoitti:
Minulla on syyllinen olo silloinkin, kun pelaan sählyä koulussa ja joitakin on vaihdossa.... En minä tiedä. En haluaisi olla "korkeammassa asemassa", kun en edes ole muita parempi.
Niinpä, japanilaiseen viitaten; en halua turtua tuohon.
Mutta monen arvosanojen kannalta olisi parempi, jos opettajat vahtisivat tarkemmin kännykän läprääjiä...Lukiossa ei voi enää olettaa opettajan olevan lapsenvahti; opiskelu on henkilön omalla vastuulla.
icepicked kirjoitti:
Lukiossa ei voi enää olettaa opettajan olevan lapsenvahti; opiskelu on henkilön omalla vastuulla.
Yeps; mutta kyllästyttää, kun minun "kaverini" tekee sitä koko ajan ja valittaa minulle, kun ei tajua eikä osaa eikä kiinnostakaan. Lukioomme olisi varmasti halunneet jotkut hiukan motivoituneemmatkin... -.-
kurpizza kirjoitti:
Yeps; mutta kyllästyttää, kun minun "kaverini" tekee sitä koko ajan ja valittaa minulle, kun ei tajua eikä osaa eikä kiinnostakaan. Lukioomme olisi varmasti halunneet jotkut hiukan motivoituneemmatkin... -.-
Sano hänelle, että oli ihan oma vikansa. (Prkl, tule Kotkokerhoon!)
icepicked kirjoitti:
Sano hänelle, että oli ihan oma vikansa. (Prkl, tule Kotkokerhoon!)
En osaa. :/ Juu.
Olisihan tuossa puolensa, mutta enemmän siitä kuitenkin olisi haittaa. Luovuus tukahtuisi kokonaan, eikä ihmisen arvoa ole niin helppo määritellä...
Typerästi pukeutuminen ei ole luovuuden osa-alue ja ihmisen arvo hierarkiassa määritettäisiin opettajien toimesta esimerkillisen aktiivisuuden, älykkyyden ja tiedonjanon, sekä itsensä parantamispyrkimysten mukaan.
israelin-tukija kirjoitti:
Typerästi pukeutuminen ei ole luovuuden osa-alue ja ihmisen arvo hierarkiassa määritettäisiin opettajien toimesta esimerkillisen aktiivisuuden, älykkyyden ja tiedonjanon, sekä itsensä parantamispyrkimysten mukaan.
Voisin kannattaa ajatustasi, mutta en luota valtaapitävien älyyn.
jokutyyppi19 kirjoitti:
Voisin kannattaa ajatustasi, mutta en luota valtaapitävien älyyn.
Katso asiaa näin; ihminen on luonnostaan typerä ja paha, joka ilmenee poliisilakkojen aikana tehdyistä hirmuteoista ja muusta anarkian tilaan joutuneiden toiminnasta, jonka ainut pyrkimys on pelastaa oma henki ja suojella perhettään.
Valtaapitävät hallitsevat typerää massaa ylhäältä käsin jakamalla palkintoja ja piiskaniskuja tarpeentullen, sekä hajottamalla väkijoukkoja Divide et impera -taktiikalla.
Pitää mennä, selitän lisää myöhemmin.israelin-tukija kirjoitti:
Katso asiaa näin; ihminen on luonnostaan typerä ja paha, joka ilmenee poliisilakkojen aikana tehdyistä hirmuteoista ja muusta anarkian tilaan joutuneiden toiminnasta, jonka ainut pyrkimys on pelastaa oma henki ja suojella perhettään.
Valtaapitävät hallitsevat typerää massaa ylhäältä käsin jakamalla palkintoja ja piiskaniskuja tarpeentullen, sekä hajottamalla väkijoukkoja Divide et impera -taktiikalla.
Pitää mennä, selitän lisää myöhemmin.Eivät nykyiset hallitsijat mitään noin fiksua tee... Ainakaan länsimaissa...
Toki voi ajatella myös niin, että jos valtaan pääsee idiootti, kansa onnistuu syöksemään hänet vallasta, jolloin joku muu pääsee hallitsemaan samoilla metodeilla, mutta älykkäämmin.
Tässä vaiheessa tosin kyseenalaistan kansan älykkyyden...jokutyyppi19 kirjoitti:
Eivät nykyiset hallitsijat mitään noin fiksua tee... Ainakaan länsimaissa...
Toki voi ajatella myös niin, että jos valtaan pääsee idiootti, kansa onnistuu syöksemään hänet vallasta, jolloin joku muu pääsee hallitsemaan samoilla metodeilla, mutta älykkäämmin.
Tässä vaiheessa tosin kyseenalaistan kansan älykkyyden...Se johtuu siitä, että enää yksinvaltius ei ole yhtä ihailtua kuin hyvinä aikoina.
Thomas Hobbesin mukaan sisällissodassa häviäminen osoittaa hallitsijan olevan huono, jolloin hänellä ei ole oikeutta hallita.israelin-tukija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että enää yksinvaltius ei ole yhtä ihailtua kuin hyvinä aikoina.
Thomas Hobbesin mukaan sisällissodassa häviäminen osoittaa hallitsijan olevan huono, jolloin hänellä ei ole oikeutta hallita.Juuri tuota huonoksi osoittamista tarkoitin (tosin minä keksin sen itse, sinä pöllit joltain Hobbesilta).
- Jumala, Herre, IT
jokutyyppi19 kirjoitti:
Juuri tuota huonoksi osoittamista tarkoitin (tosin minä keksin sen itse, sinä pöllit joltain Hobbesilta).
Ideasi ån aivan helvetes gammal, koska Hobbes eli 1600-luvulla ja todistettavasti on kirjannut tuollaisen ajatuksen kirjoihinsa.
Liian ylimieleistä touhua.
Kaikissa organisoiduissa kokonaisuuksissa ihmiset ovat paremmuusjärjestyksessä, eikä siinä ole mitään ylimielistä vaan se on luonnollista, että paras yksilö, jolla on enemmän meriittejä on muiden yläpuolella.
En pidä ajatuksesta. Itse ainakin kärsisin henkisesti.
Ei siitä kärsi kukaan, koska deinviduaatio saa sinut näkemään itsesi osana ryhmää (samasta syystä japanilaiset sotilaat eivät kärsineet kiduttaessaan vankejaan), jolla on oikeutus olla parempi kuin toinen ryhmä.
jokutyyppi19 kirjoitti:
Et kärsisi, koska sinutkin olisi aivopesty. :)
Natsi-Saksassa kaikki olivat aivopestyjä. Pohjois-Koreassa kaikki ovat aivopestyjä?
Ai eivätkö? No höh, halusin itse ajatella olevani ainoa, jota ei aivopestäisi.
Oppilaita ei pidä keskenään asettaa eriarvoisiksi, mutta opettajien auktoriteettia olisi vahvistettava.
Miksi olisi? Toisilla on auktoriteettia luonnostaan, eikä sitä voi natsimaisella sääntöjen viilaamisella antaa niille, joilla sitä ei ole.
icepicked kirjoitti:
Miksi olisi? Toisilla on auktoriteettia luonnostaan, eikä sitä voi natsimaisella sääntöjen viilaamisella antaa niille, joilla sitä ei ole.
Miksi ennen vanhaan ei uskallettu ryppyillä opettajalle? Koska hän löi karttakepillä sormille!
En siis kannata ruumiillisten rangaistusten käyttöönottoa; muut keinot pitäisi olla. Tuo oli vain tuollainen esimerkki.biologinalku kirjoitti:
Miksi ennen vanhaan ei uskallettu ryppyillä opettajalle? Koska hän löi karttakepillä sormille!
En siis kannata ruumiillisten rangaistusten käyttöönottoa; muut keinot pitäisi olla. Tuo oli vain tuollainen esimerkki.Miksi ennen kuitenkin oli niitä, joita lyötiin sormille?
Rangaistusten koventaminen ei auttane ollenkaan, kun vika on opetustavassa ja opettajan olemuksessa. "Jos sä, tota, rikot tätä, niinku, lakia, ni sä joudut vankilaan niinku kymmeneks vuodeks."icepicked kirjoitti:
Miksi ennen kuitenkin oli niitä, joita lyötiin sormille?
Rangaistusten koventaminen ei auttane ollenkaan, kun vika on opetustavassa ja opettajan olemuksessa. "Jos sä, tota, rikot tätä, niinku, lakia, ni sä joudut vankilaan niinku kymmeneks vuodeks."Voisi rangaistuksia ehkä vähän koventaa, mutta olet kyllä oikeassa siinä, etteivät kovat rangaistukset välttämättä tuottaisi lainkaan toivottua tulosta.
Ehkä opettajasta voitaisiin muuten tehdä lasten silmissä ylhäisempi. Opettajaa ei esimerkiksi kutsuttaisi opeksi tai etuimellä vaan puhuteltaisiin herrana/rouvana/neitinä.biologinalku kirjoitti:
Voisi rangaistuksia ehkä vähän koventaa, mutta olet kyllä oikeassa siinä, etteivät kovat rangaistukset välttämättä tuottaisi lainkaan toivottua tulosta.
Ehkä opettajasta voitaisiin muuten tehdä lasten silmissä ylhäisempi. Opettajaa ei esimerkiksi kutsuttaisi opeksi tai etuimellä vaan puhuteltaisiin herrana/rouvana/neitinä.Eräs tuttu oli harjoittelussa jossain koululla, ja siellä jos pentu A kiusasi pentua B, niin pentu A:ta ei saanut muiden pentujen nähden tai kuullen kieltää tai viedä puhutteluun, koska se voi kuulemma olla noloa. Kellekään ei liene yllätys, että pentu A sitten jatkoi kiusaamista.
Olen sitä mieltä, ettei tulisi toimimaan ainakaan loputtomiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3681758Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2391594Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281569Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v11538Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2481151- 731003
- 58984
- 47746
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60745Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25699