Ei merimiehen ammatti ole maailman helpoin. Ei nyt, eikä ole koskaan ollut. Samoja ongelmia, kuin kaikilla matkatyössä olevilla. Perhe, ystävät, seuraelämä.
Aikoinaan merimiehet olivat paljon pois kotoa. Nykyään ns meikäläiset merimiehet ovat lähes puolet vuodesta kotona, tai sekin riippuu ansaintahalusta. Jos haluaa olla kotona mamman vieressä joka kuukausi, ei kannata ajatella tätä ammattia. Eikä johtavassa asemassa olevan ihmisen ammattia muillakaan aloilla. Kadehdittuja bonuksia saavat johtajat tekevät usein yli puoli vuotta töitään ulkomailla, muutaman kuukauden sen lisäksi kotimaassaan. Tai vaikkapa konealan reissutöitä tekevät kohtuullisesti ansaitsevat. Ei siinä olla koko ajan äidin helmoissa tai vaimoa paaksaamassa. Yleensähän ne "parhaiten perhettään hoitavat" eivät rakenna yhteiskuntaa, eivätkä kovin hyvin saa perheelleen rahaa elantoon. Näin se vaan on.
Osasta laivoja, tankit, konttipaatit tarjoavat elämää, josta vain harvoin pääsee tutustumaan maaelämän riemuihin. Valitan. Joistakin muun tyyppisistä aluksista joskus sentään pääsee vieläkin silloin tällöin liikkeelle. Näin sen muutama vuosi sitten ennen eläkkeelle jäämistäni.
Joku jossakin jutussa tölväisi Nielseniläisiä. Seilasin siellä pari vuosikymmentä ja sinäkin aikana näin aika paljon. Kuulin Philadelphian filharmoniaa, olin yhteensä 8 päivää Kiinan pääkaupungissa kotimatkoillani, kävin Saudi-Arabiassa yksityiskodissa, tutustuin latinojen vaatimattomampaan elämään ja paljon muuta, kuin Boniksen baareihin, vaikka niihinkin kyllä. Nielsen porukka ei pääsääntöisesti ollut sekopäistä, vaan ehkä niitä edes jonkinlaisia merimiehiä. Sitä taitaa todistaa osaltaan toistuvat Nostalgia risteilytkin parin sadan hengen voimalla. Jungmannit, messipojat, matruusit, moottorimiehet, mestarit, kipparit, kokit, kipinät. Kaikki.
Tiedän, että miehistöasemassa alkuun pääsy on nykyään vaikeaa. Toisaalta luksus risteilijöissä kaivataan kunnollisia siistitukkaisia, korvarenkaattomia poosuja, joille maksetaan kohtuullisen hyvin. Miljonäärimammat eivät pidä idän ihmemiehistä.
Siis mahdollisuuksia on, mutta tämä ammatti ei sovi kaikille. On oltava nöyrä vaatimuksissaan, kiinnostunut muustakin, kuin lentokoneessa matkaamisesta. Nauttijoita lienee nuorissamme runsain mitoin, niitä joilla ei ole työtä, joka kiinnostaisi. Niitä "syrjäytyneitä" yhteiskunnan varoilla kituvia.
Tekeville merimiehille löytyy töitä, toki paremmin päällystön jobeista. Lykkyä tykö nuorillekin.
Millainen mies merelle
7
349
Vastaukset
- 40 vuotta merellä
Ei se korvarengas tee miehestä huonoa, eikä homoa.
- näin ymmärretään
Ei, vaan käyttäjä haluaa viestittää olen linnassakin vanhentunut ja molemmissa korvissa, olen linnassa istunut hintti.
- old seaman
"Yleensähän ne "parhaiten perhettään hoitavat" eivät rakenna yhteiskuntaa, eivätkä kovin hyvin saa perheelleen rahaa elantoon. Näin se vaan on."
Ja sinunko mielestä perheettömät merimiehet ovat jotain historian suurmiehiä ja yhteiskunnan rakentajia? Alalla yli 40 vuotta olleena sanon että paskanmarjat.- pessimisti
Onkohan yllä kaikki ilmaistu oikein tai luettu teksti ymmärretty oikein?
Suomen kauppamerenkulku, se pieni mitä on ollut, on ajettu melko vähäiseksi. Merimiehet itse ovat osaltaan syyllisiä hekin.
Samoin on käynyt muussakin teollisuudessa. Useimmat eivät vain tajua sitä, mikä tähän on johtanut.
Sama taitaa tapahtua koko maalle, kun höpötetään hyvinvointivaltiosta ja rakennemuutoksesta, mutta kovin paljoa ei tapahdu.
Kolmen tonnin juristi työskentelee klo 8-16 arkipäivinä. Kymppitonnin juristi tekee työtä usein myös illalla ja viikonloppuna. Aivan samoin on liike-elämässä. Kolmen viikon kontrahdeilla löytyy huonosti merimiesjobeja, kolmen kuukauden mittaisilla jo hiukan enemmän ja puolen vuoden paljon enemmän. Tuottavuuskysymys sekin on.
Työllä yhteiskunta nousee, ei saavutetuilla eduilla ja perusteettomien etujen vaatimisella. Työllä, työllä ja työllä.
Lunta odotellessa mukavaa syksyn hämärää - hjuumoria
pessimisti kirjoitti:
Onkohan yllä kaikki ilmaistu oikein tai luettu teksti ymmärretty oikein?
Suomen kauppamerenkulku, se pieni mitä on ollut, on ajettu melko vähäiseksi. Merimiehet itse ovat osaltaan syyllisiä hekin.
Samoin on käynyt muussakin teollisuudessa. Useimmat eivät vain tajua sitä, mikä tähän on johtanut.
Sama taitaa tapahtua koko maalle, kun höpötetään hyvinvointivaltiosta ja rakennemuutoksesta, mutta kovin paljoa ei tapahdu.
Kolmen tonnin juristi työskentelee klo 8-16 arkipäivinä. Kymppitonnin juristi tekee työtä usein myös illalla ja viikonloppuna. Aivan samoin on liike-elämässä. Kolmen viikon kontrahdeilla löytyy huonosti merimiesjobeja, kolmen kuukauden mittaisilla jo hiukan enemmän ja puolen vuoden paljon enemmän. Tuottavuuskysymys sekin on.
Työllä yhteiskunta nousee, ei saavutetuilla eduilla ja perusteettomien etujen vaatimisella. Työllä, työllä ja työllä.
Lunta odotellessa mukavaa syksyn hämärääNo voi hellanlettas sentään :))))))))))))))))))))))))))))
- Pthyi shatana.
pessimisti kirjoitti:
Onkohan yllä kaikki ilmaistu oikein tai luettu teksti ymmärretty oikein?
Suomen kauppamerenkulku, se pieni mitä on ollut, on ajettu melko vähäiseksi. Merimiehet itse ovat osaltaan syyllisiä hekin.
Samoin on käynyt muussakin teollisuudessa. Useimmat eivät vain tajua sitä, mikä tähän on johtanut.
Sama taitaa tapahtua koko maalle, kun höpötetään hyvinvointivaltiosta ja rakennemuutoksesta, mutta kovin paljoa ei tapahdu.
Kolmen tonnin juristi työskentelee klo 8-16 arkipäivinä. Kymppitonnin juristi tekee työtä usein myös illalla ja viikonloppuna. Aivan samoin on liike-elämässä. Kolmen viikon kontrahdeilla löytyy huonosti merimiesjobeja, kolmen kuukauden mittaisilla jo hiukan enemmän ja puolen vuoden paljon enemmän. Tuottavuuskysymys sekin on.
Työllä yhteiskunta nousee, ei saavutetuilla eduilla ja perusteettomien etujen vaatimisella. Työllä, työllä ja työllä.
Lunta odotellessa mukavaa syksyn hämärää""Samoin on käynyt muussakin teollisuudessa. Useimmat eivät vain tajua sitä, mikä tähän on johtanut.""
Mistä tämä on johtunut???
Suurpääoman sekä pörssiyhtiöiden pohjattomasta voitontavoittelun maksimoinnista.
Etunenässä öljynkuljetuksien huoltovarmuudesta valtiota lypsävällä varustamolla.
- :-)
Olihan tuo sinkkuna mukavaa kierrellä pollaa.- Nalkkiin jäämisen jälkeen ei ollut enään tarvetta :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst305650- 2154378
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1473847Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1433319PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija253052Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58361938Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i191708Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.581682Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi251425Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk271368