Lapsiperheen jouluperinteet

Taito4

Sukujen joulut ovat erilaisia.Miten ihmeessä saatte ratkaistua asian omassa perheessä.Tarkoitan kun joulu on mielestäni yhdessäoloa ykkösenä,lasten lahjoja tietysti.Isovanhemmat haluavat perheemme jouluihinsa.En jaksa kutsua meille koko vanhusporukkaa.Voimme mennä heidän luokseen täyshoitoon,tai tehdä yhdessä ruokia ym.Omia juttuja sitten kotona vähemmän.Vuoro joulut molempien vanhempien luona?Toisten luona tuo ei onnistu.Yhteinen joulu jossain mökillä molempien isovanhempien kanssa.Miten teillä on asiat ratkaistu,jos välimatkaa on satoja kilometrejä.Isovanhemmat nauttivat lastenlasten jouluilosta ymmärrän toki ja ovat vielä elossa mukaan he kuuluvat.

95

3848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Enkelikello*

      "En jaksa kutsua meille koko vanhusporukkaa."
      Jaksa? Helpommallahan taitaisit päästä kotona kun teillä on lapsiakin. Tai tietysti jos tuon vaihtoehdon "Voimme mennä heidän luokseen täyshoitoon" kehtaa toteuttaa...

      Itse olen aina haaveillut joulusta, jossa on useampi sukupolvi.
      No, tänä jouluna se onnistuu kun mukaan saadaan lapsenlapsikin.

      • vanhanainen

        Yksinäisen joulu
         
        On joulu erilainen tää kuin ennen,
        sen vietän aivan yksinään.
        Kun lapset kasvavat nuo vuotten mennen,
        nyt hoitavat he perheitään.
        Näin itse vanhuuspäiviäni kuljen,
        ja muistot mieleen palaavat.
        Illoin yksin silmäni mä suljen,
        aatokset hellät halaavat.
         
        Joulusta oon saanut varmuuden,
        sen vuotten karttuessa sain:
        Siit laulaa sukupolvet vaihtuen,
        on melske ohi osaltain.
        Jos aatteen siirretyksi nuoriin saisin:
        On lähimmäisyys tärkeää,
        jos vanhan viisaudella voisin
        toisiinsa heitä lähentää.
         
        Oon elon matkalla mä ollut onnekas
        ja rakkautta saanut myös.
        Myös olen rakkauttain mä antanut,
        oon jakso sukupolvein vyöss’.
        Nyt yksinäni joulun viettää saan
        ja toivon, että rakkainpain
        saa elon onnekkaan he vuorollaan.
        Sen jouluna mä toivon vain.

        http://www.uusijoululaulu.fi/selaa

        Minä asun yksin tuloni ovat 12 x 1080 € netto käteen siis vuodessa. Asumiseen siitä menee 320€/kk sähkölasku.
        En katso velvollisuudeksi tai oikeudeksi syötää tai juottaa edes lähisukua, se oli muutaman vuoden perinteenä. Ruokailijoilla on monia vaateita ja allergioita ei riittä yhdenlainen ateria kaikille allergioissa on maidonvalkuainen kanamuna kala useimmat mausteet mantelit ja pähkinät. Lisäksi aterioita pitäisi raapasta kasaan 38, KIITOS EI!

        Jostain syystä vain se ruoka maksaa jonka itse ostaa muiden pyödässä esitetään vaatimuksia ja ronklataan tarjolla olevasta..


    • Joulu 2

      Jokainen voi käyttää empatiakykyjään ja asettua toisen rooliin.Miltä minusta tuntuu,jos ei haluta vanhana esim.lasten tai lastenlasten kanssa yhteisiin jouluihin.Juhlapyhät ovat tärkeitä perinteiden siirtymisen kannalta.Juhlapyhinä yksin jääminen luo valtavaa ahdistusta.Yhdessäoloa ei korvaa mikään.Perinteisiin tulee sitten uutta aina uusien nuoryen kautta.

      • Leskivaimo

        Olen yksinäinen leskivaimo. Ei lapsia, eikä lähisukuakaan. Mieheni kuolin.3 1/2 v. sitten. Tuttava rouva kutsui minun jouluaattokylään, mieheni oli kuollut keväällä ja oletin ,että olen yksin jouluna.
        Kun sain kutsun heille aatoksi,tuli minulta ITKU, niin hyvältä tuntui kun oli tälläinen lähimmäinen ,joka huomasi minun yksinäisyyden. Kun tätä kirjoitan, tulee vieläkin kyyneleet silmiini,niin ihana ihminen tämä tuttava rouva on.


      • Lahja Joulu
        Leskivaimo kirjoitti:

        Olen yksinäinen leskivaimo. Ei lapsia, eikä lähisukuakaan. Mieheni kuolin.3 1/2 v. sitten. Tuttava rouva kutsui minun jouluaattokylään, mieheni oli kuollut keväällä ja oletin ,että olen yksin jouluna.
        Kun sain kutsun heille aatoksi,tuli minulta ITKU, niin hyvältä tuntui kun oli tälläinen lähimmäinen ,joka huomasi minun yksinäisyyden. Kun tätä kirjoitan, tulee vieläkin kyyneleet silmiini,niin ihana ihminen tämä tuttava rouva on.

        Leskivaimolle
        Oli koskettava ja kaunis sinun kiitoksesi! Ajattelen että minäkin voisin kutsua jouluna jonkun joka myös on yksin, ja jolle välttäisi semmoinen yksinkertainen joulu jonka minä saan aikaseksi. En enää joka joulu jaksa matkustaa kauas, lasten perheisiin.


      • likkasuomesta
        Lahja Joulu kirjoitti:

        Leskivaimolle
        Oli koskettava ja kaunis sinun kiitoksesi! Ajattelen että minäkin voisin kutsua jouluna jonkun joka myös on yksin, ja jolle välttäisi semmoinen yksinkertainen joulu jonka minä saan aikaseksi. En enää joka joulu jaksa matkustaa kauas, lasten perheisiin.

        Olen asunut Usassa jo 40 vuotta ja meilla pieni perhe. Olemme alkaneet sellaiseen joulun viettoon etta laitan ruuat ja sitten kutsun monia yksinaisia ihmisia luokseni syomaan. Ruokailu alkaa klo 10 aamulla. Viime jouluna luonani oli 30 henkiloa joista vanhin oli 97 vuotias entinen ooppera laulaja ja enneskun alkoi syomiset me Rukoilimme ja kuinkas ollakkaan pappa lauloi Ave Marian joulun kunniaksi. Oli mahtava joulu ja kaikilla oli iloista ja oli yksinaisia jotka tulivat illalla uudestaan viela. Jouluna emme enaa osta lahjoja vaan parii paivaa ennen joulua menemme ostarille syomaan ja kattomaan miten ihmiset ovatten onnellisia. Me lasketaan kaikke ne ihmiset joilta loytyy hymy -viime jouluna loyty yks.
        Ei tartte olla paljon erilaista sapuskaa -avatkaa sydamenne sellaiselle jolla ei ole ketaan.


    • Kotitonttumummu

      Meidän jo pois nukkunut rakas mummu. Oli aina sellainen kotitonttu.
      Vaikka minulla on kaksi lasta ja he olivat tosi rakkaita mummulle ja mummu lapsille. Jokaikinen jouluaatto oli tosi työlästä saada houkuteltua äitini meille, edes siksi ajaksi kun lahjat jaettiin. Myös mummulle ostamamme lahjat. Jotka saatuaan, joka kerta kauhistuneena sanoi. Ette olis saaneet haaskata rahaa, mulle tämmösiin kalliisiin. Itse mummu kuitenkin oli ostanut lapsille vaikka ja mitä kalliita toivelahjoja. Lahjojenjaon jälkeen, mummu lähti aina kiiruusti potkukelkalla omaan kotiinsa. Ei edes kahvia malttanut juoda. Hän ei vieraillut koskaan kenenkään kodeissa, ei tykännyt kahvitella kyläpaikoissa. Meilläkin kiiruusti vaan piipahti, tuomassa leipomuksiaan tai muuta ja hosui sen jälkeen heti kotiinsa. Siksi kai me muut vierailimmekin tosi usein mummun luona. Hän tykkäsi seurustella niin päin muiden kanssa, että sai olla omassa kodissaan. Heti kyseli, mikäs nyt, kun teittiä ei oo näkny, jos ei käyty vähään aikaan.
      Mutta eihän sinne äidin kodikkaaseen rivitaloyksiöön paljon sakkia kerralla mahtunut.
      Tälläisiäkin isovanhempia on, joita ei saa sitten millään mukaan perheellisten joulunviettohulinaan. Eikä muihinkaan juhliin. Heitä, jotka eivät osaa vierailla missään.

    • jonna11

      Miksi muka ei kiinnosta ketään? Eihän Johannasta kirjoitettaisi, jos se ei kiinostaisi ketään enää. http://goo.gl/7DO8KH

    • kiss2

      Hei, meillä ollaan kummassakin mummulassa vuoro jouluin, hyvin on kaikille sopinut. Kimpassa teemme joulun tarjottavat ettei vanhuksille jää kaikki työ! Ja myös siivoamme jäljet! Hyvää joulua =)

      • Niinmetsä

        Jätkevä mielipide,kunnnioittaa ja huomioi toisia!


    • Muistathan

      Joulu on Jeesuksen syntymäpäivä.

      • ano2

        Ei muuten ole. Joulu on Skandinaavisesta pakanakulttuurista kopioitu keskitalven juhla. Ja muistathan, kristinuskossa ei mikään ole aitoa. Ei varsinkaan muiden eikä luonnon kunnioittaminen. Toisin kuin pakanauskonnoissa, kristinuskoon kuuluu viattomien ihmisten ja luonnon tuhoaminen. Todistetusti Jeesus syntyi kesällä.


      • ohikulkija2
        ano2 kirjoitti:

        Ei muuten ole. Joulu on Skandinaavisesta pakanakulttuurista kopioitu keskitalven juhla. Ja muistathan, kristinuskossa ei mikään ole aitoa. Ei varsinkaan muiden eikä luonnon kunnioittaminen. Toisin kuin pakanauskonnoissa, kristinuskoon kuuluu viattomien ihmisten ja luonnon tuhoaminen. Todistetusti Jeesus syntyi kesällä.

        No sentään tunnustat, että Jeesus on ollut olemassa. Se ei taida kaikille olla selvää. Muuhun asiaan en ota kantaa.


      • Vuotuinen kierto
        ohikulkija2 kirjoitti:

        No sentään tunnustat, että Jeesus on ollut olemassa. Se ei taida kaikille olla selvää. Muuhun asiaan en ota kantaa.

        Tottahan monikin ateisti uskoo, että tälläinen mies on ollut olemassa! Se miksi kristinuskon levittäjät halusivat hänen syntymäpäiväkseen joulun, johtui siitä, että kaikki pakanalliset vuoden merkkipaalut haluttiin miehittää.


      • 7+4
        ano2 kirjoitti:

        Ei muuten ole. Joulu on Skandinaavisesta pakanakulttuurista kopioitu keskitalven juhla. Ja muistathan, kristinuskossa ei mikään ole aitoa. Ei varsinkaan muiden eikä luonnon kunnioittaminen. Toisin kuin pakanauskonnoissa, kristinuskoon kuuluu viattomien ihmisten ja luonnon tuhoaminen. Todistetusti Jeesus syntyi kesällä.

        Ateisti on aina omasta mielestään kristinuskon asiantuntija, vaikka ei tiedäkään siitä yhtään mitään :)

        Jostain sontafoorumilta kopioivat niitä valheitaan.


      • ateismi on uskonto
        Vuotuinen kierto kirjoitti:

        Tottahan monikin ateisti uskoo, että tälläinen mies on ollut olemassa! Se miksi kristinuskon levittäjät halusivat hänen syntymäpäiväkseen joulun, johtui siitä, että kaikki pakanalliset vuoden merkkipaalut haluttiin miehittää.

        Aito uusateisti kieltää ehdottomasti Jeesuksen olemassaolon.


      • lolipop
        Vuotuinen kierto kirjoitti:

        Tottahan monikin ateisti uskoo, että tälläinen mies on ollut olemassa! Se miksi kristinuskon levittäjät halusivat hänen syntymäpäiväkseen joulun, johtui siitä, että kaikki pakanalliset vuoden merkkipaalut haluttiin miehittää.

        On todistettu että Jeesuksen kaltainen mies on ollut olemassa, mutta hänet on länsimaalaistettu ja liioiteltu. Ennenhän suomalaiset uskoivat vakaasti Ukko jumalaan ja tekivät uhrauksia, mutta nämä kristinuskon tullessa joko käännytettiin tai karkotettiin. Raamattu on samanlainen kansantarukirja kuin Kalevalakin.

        Aiheeseen: Välimatkani vanhempiini ja sukulaisiini vaatii suunnittelua ja priorisoimista. Joulu on kuitenkin sen verran tärkeä yhdessäolon juhla itselleni, että hoidan jollakin tavalla menot. Ongelma onkin siinä, että sukulaiset yrittävät keskenään päättää, kuka jaksaa sillä hetkellä tehdä kaiken. Mutta jokainen voi antaa jotakin tarjottavaa.

        On ehkä sama asia missä päässä hoidatte perinteen, mutta voitte yhdistellä joulutyylinne ja jakaa velvoitteet.


      • haki 1
        ano2 kirjoitti:

        Ei muuten ole. Joulu on Skandinaavisesta pakanakulttuurista kopioitu keskitalven juhla. Ja muistathan, kristinuskossa ei mikään ole aitoa. Ei varsinkaan muiden eikä luonnon kunnioittaminen. Toisin kuin pakanauskonnoissa, kristinuskoon kuuluu viattomien ihmisten ja luonnon tuhoaminen. Todistetusti Jeesus syntyi kesällä.

        Joulu muuten ON JEESUKSEN syntymäjuhla. Älä viitsi keksiä omia juttujasi. Lue hiukan RAAMATTUA, niin uskot asian.


      • viesti
        lolipop kirjoitti:

        On todistettu että Jeesuksen kaltainen mies on ollut olemassa, mutta hänet on länsimaalaistettu ja liioiteltu. Ennenhän suomalaiset uskoivat vakaasti Ukko jumalaan ja tekivät uhrauksia, mutta nämä kristinuskon tullessa joko käännytettiin tai karkotettiin. Raamattu on samanlainen kansantarukirja kuin Kalevalakin.

        Aiheeseen: Välimatkani vanhempiini ja sukulaisiini vaatii suunnittelua ja priorisoimista. Joulu on kuitenkin sen verran tärkeä yhdessäolon juhla itselleni, että hoidan jollakin tavalla menot. Ongelma onkin siinä, että sukulaiset yrittävät keskenään päättää, kuka jaksaa sillä hetkellä tehdä kaiken. Mutta jokainen voi antaa jotakin tarjottavaa.

        On ehkä sama asia missä päässä hoidatte perinteen, mutta voitte yhdistellä joulutyylinne ja jakaa velvoitteet.

        Harvemmin näkee edes ateistin suoltavan tuollaista puppua. Kenties joulun lähestyminen saa ne pahalle tuulelle.


      • Pii on 3.0
        haki 1 kirjoitti:

        Joulu muuten ON JEESUKSEN syntymäjuhla. Älä viitsi keksiä omia juttujasi. Lue hiukan RAAMATTUA, niin uskot asian.

        " Lue hiukan raamattua , " juu , olen lukenut sitä noin 65 vuotta , Raamatussa kerrotaan tämä paimen-tarina , lampaat olivat yöllä laitumella , se osoittaa , että Jeshua syntyi kesällä , sillä ei muinoinkaan lampaita pidetty ulkona talvella , Israel on samalla pituusasteella kuin skandinavia , ja siellä on yöllä jouluaikaan pakkanen , karitsat paleltuisi ,
        Ja joulu on tullut skandinaavien , -Tanskalaisten ja muinaisnorjalaisten Yolu - juhlasta , jossa kuljetettiin ns, auringonvaunuja talvipäiväntasauksen kunniaksi ,
        Sellaiset vaunut on löydetty Tanskasta , suosta ,
        Ei sellaista Jeesus- hahmoa ole ollut olemassakaan , eikä myöskään Paavalia , tai Pietaria , ne ovat näiden Ruotsin ja Suomen raamatunkäännöskomiteain ukonhoriskojen , väkinäisiä -Heh heh käännöksiä , haluttiin muka tehdä heidät ikäänkuin suomalaisiksi ,
        silloin oli Juutalainen _Jeshua , ja juutalainen Saulus , joka otti lisänimen Paulus , muut nimet , Timoteus ja vaikapa barnabas on laitettu oikeilla nimillään, niinkuin kuuluukin , Ilmankos
        Suomen paras Seemiläisten kielten kääntäjä Pentti Saarikoski sanoikin , että Raamatunkäännöskomitea tahallaan täytettiin yli-ikäisillä seniileillä ukonhoriskoilla , jotka luulivat tietämisen sijaan ,
        Ja niin se on että mikään muu ratkaise , kuin oikea Tieto ,


      • höpöhöpöhaki1;lle
        haki 1 kirjoitti:

        Joulu muuten ON JEESUKSEN syntymäjuhla. Älä viitsi keksiä omia juttujasi. Lue hiukan RAAMATTUA, niin uskot asian.

        no pikku kilpailu , lue hiukan islam/muhammedin KORAANIA.
        joten älä sinäkään viitsi keksiä omia juttujasi.


      • Tosi outoa on
        ano2 kirjoitti:

        Ei muuten ole. Joulu on Skandinaavisesta pakanakulttuurista kopioitu keskitalven juhla. Ja muistathan, kristinuskossa ei mikään ole aitoa. Ei varsinkaan muiden eikä luonnon kunnioittaminen. Toisin kuin pakanauskonnoissa, kristinuskoon kuuluu viattomien ihmisten ja luonnon tuhoaminen. Todistetusti Jeesus syntyi kesällä.

        On se outoa, että yli 2000 vuotta sitten maan päällä elänyt mies aiheuttaa tuollaisia intohimoisia reaktioita ihmisissä, joille ko. Henkilö ei ilmeisestikään merkitse mitään tai ainakin he niin väittävät.


    • nääin onn.

      Minä en voi viettää Joulua sukulaisteni kanssa ,eikä Vappua . Jälkimäinen on työväen juhlaa ja ensimäiseen he eivät usko ? Menemätä siis paras.

    • hk,,

      jokainen vietää kotonaan joulun, siis perheet,, se on paras ei mennä toisten pasattaviksi,, se sit eri juttu jos kahvilla käydään,, näin meillä päin, hyvää joulun aikaa kaikille

      • ........

        Menettelin näin kun olin perheenäiti, kutsuin veljeni päivällä meille syömään, niin hän siirtyi illalla pois, ei juopoteltu lasten aikana.
        Muutoinkin joulu oman perheen kanssa, olisi sopivaa, tai miten kukin tahtoo.
        Nyt olen yksin mutta en tosiaan kärsi siitä, sellaisessa väessä oltu kun aina riideltiin oli joulu tai ei, että turha heidän surkutella.


    • Loll......

      Kannattanee vaan "jaksaa". Joulu on rauhoittumisen aikaa ja kaikki saavat olla yhdessä. Tulee vielä jouluja, jolloin tätä "vanhusporukkaa" ei enää ole kutsuttavaksi joluna. Ei liene vaikeaa järjestää kaikille mukava joulu. Ruoka tulee siinä samalla vaivalla kaikille, koska sen tekee kuitenkin. Ja vanhukset syövätkin varmaan aika vähän, joten et liene siitäkään joutuvan konkurssiin.

      • nopeastiseonohi

        Nauttikaa hyvät ihmiset jouluistanne lasten, lastenlasten, isovanhempien ja puolisoidenne kanssa niin kauan, kun teillä he vielä ovat!
        Iselläni tulee joulu olemaan ...... en viitsi edes sanoa, mutta yksin kuitenkin tai netin seurassa.
        Rakas puolisoni kuoli keväällä ja lapset sekä lapsenlapset ovat tuhansien kilometrien päässä. Kuten kaikki muutkin sukulaiset.

        Nauttikaa sukujoulusta ketkä voitte! Hyvää ja onnellista Joulua kaikille!


      • Onnellinen Joulu
        nopeastiseonohi kirjoitti:

        Nauttikaa hyvät ihmiset jouluistanne lasten, lastenlasten, isovanhempien ja puolisoidenne kanssa niin kauan, kun teillä he vielä ovat!
        Iselläni tulee joulu olemaan ...... en viitsi edes sanoa, mutta yksin kuitenkin tai netin seurassa.
        Rakas puolisoni kuoli keväällä ja lapset sekä lapsenlapset ovat tuhansien kilometrien päässä. Kuten kaikki muutkin sukulaiset.

        Nauttikaa sukujoulusta ketkä voitte! Hyvää ja onnellista Joulua kaikille!

        Vietan joulua yksin ensimmaista kertaa kun kaikki laheiset tyossa jouluna. Lapset omissa kodeissaan. Jeesus on syntynnyt joulunlapseksi. Viettakaamme Hanen kunniakseen. Olen uskossa ja joulun ei ole yksinainen. Hyvaa Joulua kaikille!


      • Vuotuinen kierto
        Onnellinen Joulu kirjoitti:

        Vietan joulua yksin ensimmaista kertaa kun kaikki laheiset tyossa jouluna. Lapset omissa kodeissaan. Jeesus on syntynnyt joulunlapseksi. Viettakaamme Hanen kunniakseen. Olen uskossa ja joulun ei ole yksinainen. Hyvaa Joulua kaikille!

        Jeesus syntyi juhannuslapseksi, mutta koska joulu on vuoden merkittävin juhla, kristinuskon levittäjät merkkasivat sen jeesukselle.


      • oma loma

        Vaikee on järjestää "vanhusjoulua", isä on kuollut jo ennen vanhukseksi tuloa, äitini lähtee nykyisen miehensä luo (viimeisiä vuosia elää) kauas, miehen puoleltakaan ei ole enää hengissä kuin anoppi ja menee toisten lapsiensa luo jouluksi. Kaikki kuitenkin kuolee ennemmin tai myöhemmin, ja viettävät joulunsa niin kuin haluaa, syyllisyyttään on turha kutsua kotiinsa ihmisiä joilla on muita suunitelmia tai joita ei halua "pilaamaan" omaa jouluaan. Kyllä luit oikein pilaamaan, jos et pidä jostakusta, miksi jouluna pitäisi sellaisen kanssa hengailla vain siksi, että se kuolee joskus ?


      • jode 1
        Vuotuinen kierto kirjoitti:

        Jeesus syntyi juhannuslapseksi, mutta koska joulu on vuoden merkittävin juhla, kristinuskon levittäjät merkkasivat sen jeesukselle.

        höpö höpä


      • Pii on 3.0
        Vuotuinen kierto kirjoitti:

        Jeesus syntyi juhannuslapseksi, mutta koska joulu on vuoden merkittävin juhla, kristinuskon levittäjät merkkasivat sen jeesukselle.

        Koska joulu on vuoden merkittävin juhla , " _
        Ei ole ollut ; Kekri eli Keyri oli syksyllä maatalousyhteiskunnassa merkittävin juhla , paljon vanhan ajan joulua merkittävämpi ;se vastasi heprealaisten ns, lehtimajanjuhlaa , Kirkko vihasi kekrin juhlintaa , koska se edusti ns, hedelmällisyyskulttia , jossa esim , kekrikulkueissa nuoret tytöt kulkivat ja lauloivat mm , että tässä nyt on sitten tätä ; Kirkko kielsi kekrin juhlan useaan kertaan ,


      • Ahdistavat odotukset

        On se niin kiva kuulla arvosteluja ruoasta, kuinka närästää jne., mä en koskaan ole halunnut kokki-keittäjäksi,mut silti sitä jotenkin odotetaan multa, miksiköhän? AI kun olen nainen...voi helvetti kun tää 2000-luku on niin modernia aikaa olevinaan, mutta silti aina vaan naisten harteille asetetaan ihmeellisiä taakkoja, jos ei muuta, niin siistiä pitää olla ja hiukset nätisti.


    • joulu4

      Kyllähän joulu on aina ollut perhejuhla/sukujuhla.Lähinnä perhejuhla.
      Se siirtyykö perinne sukupolvesta toiseen on vanhempien asia ,miten saat nuorison
      haudoille tai jopa kirkkoon.Joskus tuntuu että kaikki vanha on pahasta,miksi.
      Ei vuosisatainen perinne ole huono asia sen takia että se on vanhanaikista.
      Serkutkin tuola puussa elävät perhekunnissa.
      Sen vain ymmärtää sitten kun käydään sielä haudalla,muistamassa sitä mummua tai pappaa joka kuului ennen yhteiseen jouluun.
      Kyllä kai aattoillan tai joulupäivän vierailu puolin tai toisin on ihan riittävä ei tule
      paineita puolin tai toisin.
      Eri juttu on sitten yksin elävä ihminen,jolle ensimmäinen yksinäinen joulu voi olla
      tosi ankea kokemus,olisi se joulun aika sosiaalinen tapahtuma.

    • jouluhuumaaja

      Hei ap. Minulla oli sama pulma, kun lapset olivat pieniä ja puuhaa oli totisesti liiankin kanssa jo oman sakin joulua valmistellessa.
      Meinasin välillä ihan väsyä "passaamaan" mummuja, pappoja, lasten serkkuja, tätejä, setiä ym. kun kaikki tulivat meille aatoksi "kuten aina on tehty", erikseen kutsumatta.

      Mutta usko vain se ei kestä enää monia jouluja. Kun lapset kasvavat ja mummut eivät enää jaksa tai pysty, niin väsyttävä puuhaaminen loppuu. Sitten tulee ne muistot ja kaiho niihin "entisenlaisiin jouluihin".
      Meillä aikuiset lapset muistelevat edelleen noita "monen sakin" jouluja, jolloin tapahtui milloin mitäkin hauskaa, pukki tuli väärään aikaan (oltiin saunassa), tai kuusi kaatui, serkku jäi vessaan "vangiksi", kissa söi keskellä pöytää kinkkua, sähköt menivät ym.

      Tai sitten vietätte jouluja mummuilla, serkuilla ym. vuoroperään. Kyllä sekin on ihan hyvä tapa, jos tilaa on riittävästi kaikille. Ja onhan siinä joulun aikana kaksi pyhää, jolloin voi vierailla milloin kenelläkin, kilometrit eivät haittaa, jos perillä viihtyy. Ja se tavallinen tapa on viettää tiukasti joulu omassa kotona, oman perheen kanssa, se on sallittua myös sinulle.

    • entinen passaaja

      Itse en menisi mielellään kenenkään jouluvieraaksi. Haluan antaa joulurauhan perheen äidille.

    • elv3

      Olen lopen kyllästynyt sukujouluihin. Tänä vuonna ratkaisen asian Hyppäämällä siivelle, kohteena Gran Canaria.

    • ei öö

      pakkö mennä jös ei hälyä

      • oma joulu vihdoinkin

        Samaa mieltä olen ettei oo mikään pakko edes jotai typerää joulua viettää ainakaan sukupiiris!! itse sain mielistelystä tarpeeksi ja nyt nautin vihdoin omasta joulusta ilman kiirettä mihinkään. Teen juuri sitä mitä kiinostaa ja silleen.


    • Sumpsan Sulttaani

      Aattele ittes ikäihmisenä niin ehkäpä silmät aukee

    • näin meillä

      Joulu on nimenomaan perheen juhla. Meillä niin, että jokainen perhe viettää oman näköisensä joulun omassa kotonaan. Isovanhempien velvollisuuksiin ei todellakaan kuulu passata meitä aikuisia lapsia. Toki ovat tervetulleita meille joulunviettoon jos itse sitä haluavat. Ja mitään ei tarvitse heidän tehdä. Ovat ansainneet lepoa ja rauhaa.

    • Oma tupa oma lupa

      Viimeksi tuli riita anoppilassa.Nyt saavat olla keskenään.Joulu on heidän kanssaan yliyrittämistä ja nalkutuksen kuuntelua eli stressiä. Ajattelin, että tänä vuonna en stressaa muiden muistamisella.Jos pitkin vuotta saa kärsiä huonosta kohtelusta, niin jouluna lataa vain akkuja. Teeskentely on pahinta joulun viettoa.Kukin tavallaan, niin ei tule jännitteitä.

      • OMA JOULU

        Joo ei tarvi munkiaan mennä anoppilaan sitten 7 vuotee sitä naamaa jaksanu kattella enää.. koskaan. Aikansa kutakin. mulla tuli vain mitta täyteen. ja onha SITÄ RAVAAMISTA OLLUT JO TARPEEKSI!!


    • piivi511

      Hei vaan
      Viittaan myös empaattisuuteen. Yksin ja erossa suvusta on jotenkin paha asia varsinkin joulun aikaan. Vaikka on ns. työtä laittaa joulua ja iso sakki koolla,niin voisi unohtaa hetkeksi itsensä ja luoda kaikille joulua pyytäen ,että jaetaan joulukiireet. Jouluaskareet voi sopia ja jakaa,että jokainen tekee jotain yhteisen joulun eteen. Ei tarvitse ajatella ,että vain yksi tekee kaiken kaikille valmiiksi. Apulaisia varmasti löytyy,jos iso porukka kokoontuu.
      Tulee hyvä mieli kun porukka kokoontuu ja ajatella välillä,että se joulu voi olla viimeinen joidenkin kohdalla.
      Tule joulu kultainen.

      • "viimeinen joulu men

        jOO JUOULU VOI OLLA TODELLAKIN VIIMEINEN JONKUN KOHDALLA AINA!

        Olipa ihanasti ajateltu!!


    • mooses2

      Oletpa hölmö perheellinen. Niin kauan kun isovanhemmat elävät on heidän toiveitaan pyrittävä kuuntelemaan ja toteuttamaan. Hyvin pian Sinäkin, omahyväinen laiska perheen huoltaja olet vanhus ja toivottavasti saat kokea yksinäisyyttä... Haloo

      • vanhuss

        Niin nimenomaan toiveitaan kuuntelemaan. Itse 56 vuotiaana vanhuksena ja mummona haluan viettää joulun ihan omassa rauhassa. En ole ollenkaan yksinäinen. Nautin omasta rauhasta. Onneksi lapseni ymmärtävät sen. Tyttären perhe menee anoppilaan aatoksi ja olisin tervetullut sinne mukaan. Minun luo eivät ole pyrkineetkään aatoksi koska tietävät toiveeni joulun vietosta.
        Minulla tällaisena vanhuksena sattuu kyllä iltavuoro töissä joskus joulunakin. Tänä vuonna olen vapaalla pyhät.


    • lastensuojelija

      Suomen maan malli ollut : otetaan siinä joulunseudussa muutamia hengiltä ? Näin v.2014 ? polliisi ei muuten tule.

    • oma joulu

      Meillä asutaan samassa kaupungissa isovanhempien kanssa, mutta jouluperinteenä meillä on oma joulu, isovanhemmille ehtii sitten joulupäivänä mutta aattona ollaan keskenään kotona; syödään hyvin, jaetaan lahjat, saunotaan, käydään haudalla, löhötään, katsotaan elokuvia jne.

    • joulun iloa

      Sanoisin nyt tähän, että Sinä saat olla kiitollinen Jumalalle, että Sinun vanhempasi ja isomummusi sekä pappasi vielä elävät. Ja siksi toiseksi Sinäkin tulet kerran vanhaksi, ajattelepa sitä. Iloitse siis mummoista ja papoista, kun he vielä ovat keskuudessanne. Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla. Siunausta Sinulle.

    • Meillä se on juuri toisinpäin ! Ja kaikki läsnäolijat suvussa tietysti ovat ansainneet lah -joja, ei vain lapset. Ja et kai sinä nyt ainoana ole velvollinen kutsua liikaa poruukkaa kotiisi ? Kai sentään joku toinenkin voisi sen tehdä, vuorottelette jokainen joka vuosi, yksi perhe tekee nyt, seuraavana vuonna sitten joku toinen perhe......meillä nyt ison-siskon perhe (sen mies ja 3 sekolevaa poikaa, kaikki koulussa jo, eikä mitään tietoa pojilla kenelläkään mistään käytöstavoista ! Syödään sekunnissa ruoka, ei odoteta koskaan muita.......ei istuta hiljaa pöydässä ja syödä RAUHALLISESTI.....huono koti -kasvatus pojilla......saati sitten sillä sen miehellä.......OH !!!! Inhoan sitä ukkoa ja sen kauheeta käytöstä yli kaiken ! Se on itte sairas......kerran, kun se ei vielä ollut isä, ei- kä edes naimisissa vielä, niin se suuttu mulle oikeen kovasti yhden pienen pudon-neen hiuksen takia, se putosi lattialle, enkä viitsinyt sentään ruokapöydässä alkaa si- tä nostamaan.....sit lähtiessä pöydästä, se unohtui siihen, ja eiköhän se tupsahtanut huoneeseeni huutamaan, et tää unohtu.......NOLOA !!!!! Onneks ei ollu edes joulu, oli kesä.....mutta sama asia ! Ja se kehtas tuoda sen pudonneen hiuksen mulle, eikä it-te sit viittiny laittaa sitä roskiin, kun ei prinssin tarvitse, hän on niiiiiin tärkeä.......kun hän ei ole kerran sitä sinne laittanut, ei hänen tarvitse sitten sitä roskiin laittaakaan... Narsisti koko ihminen !! Suletulle osastolle joutais.......
      Meillä tli monen vuoden tauko, et ne tulis jouluks meille ja seuraavana vuonna sitten sen miehen vanhemmile, tietysti juuri MEIDÄN kohdalla ne lopetti sen hetkeksi....nyt ne ovat taas tulossa tänne täksi jouluksi, ja pojilla tuskin on mitään käytöstapoja, huu -tavat kun palosireenit lähes koko ajan......ei rauhaa edes puoltakaan tuntia......van-hemmat ei vaan välitä, ne luulee, et se on oikein, et POJAT meluaa, vaikka on joulu, jonka pitäisi olla rauhan juhla. Eikö kouluissa enää opeteta mitään käyttäytymissään -töjä ??? Kun omat vanhemmat EI VÄLITÄ OPETTTAA OIKEIN. Ja jos opetetaan, ni -in kaikki menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..........onko tytöt ja pojat jo-tenkin eri asemissa, saako pojat meluta paljon enemmän, kuin tytöt ? Onko siinä mi- tään järkeä, onko se oikein ? Eikö vanhemmat viitsi rangaista lapsiaan, poikia, jos ne meluaa, kun joku haluaisi olla rauhassa edes puoli tuntia ilman, että häiritään yhtään ? Eikö vanhemmilla ole sen vertaa älyä, et opettaisivat pojat edes täällä käyttäyty-mään suht. kunnolla ?? Eihän kukaan koulussakaan nyt metelöi turhan takia, kun on tunnit......eikä käyttäydy sekopäisesti tunneilla.........sellaisesta pitää rangaista oppi-lasta niin, että muistaa sen, ettei tee sitä enää.......esim. väliaikainen erottaminen koulusta tai pakotettu auttamaan esim. talonmiestä eri töissä ja askareissa tai siivoa- maan koulun lattiat, vessat, luokat yms siivoojan apuna......eli, ei siis mitään jälki-is- tuntoa, ei ne oppilaat siitä mitään opi, päinvastoin !
      Tehkää siis yhdessä jokainen ruokia, meillä on tehty kaikki, paitsi kinkku, täysin itse jo monta vuotta, ja hyvin menee. Muita sukulaisia ei ole näkynyt..........niillä kun on jo omat perheet serkuilla..........ei ne ehdi muualle.......ja kun tää vanhempieni talo on suht. pieni, ei mikään iso kartano siis, joten tänne ei mahdu kunnolla poruukkaa yh-tä aikaa........

    • Joulupukki täs

      Hyvä konsti olisi sopia hotelliin joulu. Jokainen kustantaa omat huoneensa ja ruokansa. Yleensän ne on paketteja, johon kuuluu huone, kaikki ateriat ja jouluherkut. Saunan ja illallisen jälkeen joulupukki saapuu huoneeseen, jossa kaikki on koolla. Kaipa hotellissa on joku kokoustila, jonka voi varata tunniksi, että kaikki mahtuu, kun joulupukki saapuu.
      Maaseudullahan on paljon erilaisia majoitusyrittäjiä. Siinäpä olisi hyvä markkinarako!!! Maaseudulla onnjouluisempi tunnelma, kun pihalla olisi paljon ulkotulia ja joulurekvisiittaa.

      • joulupukki2014

        Kyllä markkinarako olisi voisi käyttää näitä tunnelman etsijöitä hyväksi ja maksattaa ne kipeiksi siitä "oikeasta ja aidosta joulusta" .


    • "puolisoa" ei hyv:ty

      Vuosia sitten - monien vuosien ajan - piti joulu "jakaa" kahdelle alueelle. Joulupäivään asti olin "puolisoni" kanssa eräällä paikkakunnalla joulun ajan. Aattona kävimme hänen vanhempien luona kutsuttuna aterioimassa. Sen jälkeen "omaan yhteiseen kotiimme". Siellä sitten nautimme yhteisen joulun. Yleensä toisena joulupäivänä lähdin kaukaisemmalle paikkakunnalle "tapaamaan omiani", ja nimenomaan yksin. Johtuen ristiriitaisesta kohtelusta - aistittavissa olevasta "ei välttämättä tervetulleesta tilanteesta - useampi nainen ei saman katon alle sovi" ja osin "painostavasta tilanteesta", olin aina yksin "siellä jossain kaukana" vuoden lopun päivät. Sen jälkeen lähdin ollenen poissa neljännesvuotta. Siis ei mitenkään useasti tullut "tungettua toisten maksamien pöytien ääreen". Se niistä jouluista.
      Nyt ovat k a i k k i k u o l l e e t, eikä enää ole noita tilaisuuksia, tosin sama "puoliso" on. Niin jäivät nekin asiat pelkiksi muistoiksi, ja joskus on tullut mieleen, että p a l j o n k o olisi tarvittu antaa periksi että olisi saatu edes viimeisiä vuosilla hyväksyntä. Sitä ei milloinkaan tullut ,,,, ja nyt ollaan itse vuorossamme joilla joskus maallinen vaellus joskus päättyy.

      • kukin päättää itse

        Otan osaa suruunne siitä että jouduit menemään yksin muualle kun puolisoa ei hyväksytty.
        Se on kauhea tilanne. Minä olen myös sellainen puoliso jota mieheni suku ei hyväksyny koskaan ja nyt ei kai sitten omatkaan vanhempani enemmän ehkä isäni ei siedä minua enää. No kaikkea ei voi itse päättää. Minä en lähde enää mihkään jouluna vaan vietän puolisoni ja rakkaan lemmikien kera joulun. Se niistä sukulaisista!!


    • lolwp
    • Joulupukki2014

      Joulu on sairas ilmiö ja keksintö joka lisää paineita ja tuskaa ja riittämättömyyden tunnetta ym.

    • ei passaa.

      Mikäli lähettäisimme sukulaisillemme (ateistit) ..Joulukortin niin he mököttäisivät meille Juhannukseen asti .

      • Vuotuinen kierto

        Laittakaa heille kortti kekrinä. :)


    • yks vaan

      Meillä kävi sukulaiset ennen joulupäivänä iltakylässä. Oli kivaa mutta sitten oli taas ei niin kivoja asioita. Esimerkiksi suvun isoäiti viettää joulun uuden miesystävänsä sukulaisten luona mieluummin kun omien lasten, eräs sukulainen rahtaa aina mukaansa puolenkymmentä lasta puolisoineen syömään, näillä lapsilla ei ole ruuan lisäksi muuta mielenkiintoa, hoputtavat jopa että saisikos kahvin jo pöytään, kun on kiire johonkin muihin menoihin. Koko tilaisuus oli aina jotenkin teennäinen

    • Lasse_koivukari

      Ei joulun vietän yksin kokatessa kotona tai psykiatrisessa laitoksessa. Riippuu olenko mä kuinkakin sairas vai terve.... Juristeja koitan saada puollustamaan mua ettei joulu mene ihan v**un pipariks....

      Tsekatkaa lisää lasse_koivukari instagram.....
      (Lisätkää vaikka kaveriks ;) Ne on kortilla, kun olen ollu tuhma... Toi kanava on läppää elävästä elämästä.....)

      Laittakaa kiertää...

      Noudattaen sitä filosofiaa, että elämä on vitsi! Kaikki vaan ei tajua sitä!

    • Dyynäri

      Kyllä pykkinä vöi öllä jös hälyää.

    • yksin olet ihminen

      Joulu on perhejuhla, johon kuuluvat isovanhemmat, vanhemmat, lapset ja lastenlapset.

      Ja jolla heitä ei ole, joulunaika ja joulu ovat ahdistusta ja yksinäisyyden tuskaa. Kaikki ystävät kokoontuvat perheittensä pariin ja silloin jos koskaan perheen ja suvun puutos korostuu.

      • HHUHUH

        Ei kaikki halua sukuansa ympärille. Jos on lapsia, niin jokaisen vanhemman pitää tehdä se joulu ja perinteet omille lapsillensa ja viettää aatto kotona. Pyhinä voi sitten mennä isovanhemille tai isovanhemmat tulla luo kyläilemään. Ei se tarkoita sitä, että olisi hylätty isovanhemmat. Toivon mukaan jokainen vanhempi antaa siellä omassa kotonaan joulun ja joulunmallin omille lapsillensa. Hulluahan se on mennö pää kolmantena jalkana aattoiltana isovanhemmilta isovanhemmille ja auto on lastattu täyteen lahjoja, kun joskus kotia pääsee.. Joulu on rauhoittumisen aikaa


      • Jokkainen tavallaan
        HHUHUH kirjoitti:

        Ei kaikki halua sukuansa ympärille. Jos on lapsia, niin jokaisen vanhemman pitää tehdä se joulu ja perinteet omille lapsillensa ja viettää aatto kotona. Pyhinä voi sitten mennä isovanhemille tai isovanhemmat tulla luo kyläilemään. Ei se tarkoita sitä, että olisi hylätty isovanhemmat. Toivon mukaan jokainen vanhempi antaa siellä omassa kotonaan joulun ja joulunmallin omille lapsillensa. Hulluahan se on mennö pää kolmantena jalkana aattoiltana isovanhemmilta isovanhemmille ja auto on lastattu täyteen lahjoja, kun joskus kotia pääsee.. Joulu on rauhoittumisen aikaa

        Meidän pikkupoika kyllä tykkää isovanhemmistaan niin kovasti, että mieluusti vietän vaikka sen aatonkin isovanhemmilla ja ajan sen 1000 km lenkin. Itsekin lapsena aina vietettiin joulu mummulassa isolla porukalla, eikä se minusta ollut hullumpi joulun malli sekään. Matkaa oli tosin vaan 25 km suuntaansa.

        Tuli muuten mieleen - antaapa jokaisen tehdä kuten hyvältä ja oikealta tuntuu. Saattaa olla varsinkin pienten lasten perheissä stressiä ihan tarpeeksi muutoinkin, että tässä nyt mitään 'oikeaa' tapaa kannattaisi alkaa julistaa.


      • Aino2
        Jokkainen tavallaan kirjoitti:

        Meidän pikkupoika kyllä tykkää isovanhemmistaan niin kovasti, että mieluusti vietän vaikka sen aatonkin isovanhemmilla ja ajan sen 1000 km lenkin. Itsekin lapsena aina vietettiin joulu mummulassa isolla porukalla, eikä se minusta ollut hullumpi joulun malli sekään. Matkaa oli tosin vaan 25 km suuntaansa.

        Tuli muuten mieleen - antaapa jokaisen tehdä kuten hyvältä ja oikealta tuntuu. Saattaa olla varsinkin pienten lasten perheissä stressiä ihan tarpeeksi muutoinkin, että tässä nyt mitään 'oikeaa' tapaa kannattaisi alkaa julistaa.

        Kirjoittajan mielipiteen sävystä päätellen hän on vanhapiika,ei pikkupojan äiti.


    • Jokainen tavallaan

      Eikös joulun ole tarkoitus olla rauhan ja hyvänmielen juhla? Jos näin on niin miten jotkut voi vaatia, että ihminen kutsuu koko suvun/isovanhemmat/ketä nyt pitäisikään kutsua luokseen jos siitä tulee jo etukäteen kauhea stressi? Pitäisikö sen yhden hiljaa kärsiä ja stressata vain sen takia, että saataisiin perinteinen joulu? Pitäisikö sen yhden joulu ja joulun odotus pilata sen takia, että perinne säilytettäisiin? Vastaus: ei pidä. Jokainen viettäköön joulunsa haluamallaan tavalla. Ja vaikka aiempina vuosina olisi aina ollut sukujuhlia, mikään ei estä tänä vuonna sanomasta ei.

      Eri asia tietenkin, jos kahdella saman katon alla asuvalla on ihan eri käsitykset joulun vietosta. Tässä tapauksessa tosin fiksut ihmiset sopivat, että jokatoinen vuosi emännän tavalla ja jokatoinen isännän tavalla (olettaen että kyseessä perinteisen parin talous. Jos siellä asuu myös isovanhemmat niin voi tulla hankalaa.)

    • ei morkkista

      Ei tarvii isovanhempien takia stressata, usein he väsähtävät jo aikaisin aattona, eivät jaksa ja silloin on parasta, et jokainen oman perheen kanssa viettää joulua.

      Ainakin jos usein nähdään muutenkin.

      • kyllä väsyttää

        Entä kun isovanhemmilla on töissä iltavuoro. Ei auta väsähtää.


    • tonttu muisku

      Nyt kipinkapin kaikki maatilamatkailua harrastavat myymään täyden palvelun joulupaketteja perheille. Ilmoitukset vaan paikallislehtiin!!! Hinta on helppo määritellä aikuisten ja lasten määrän mukaan. Lapsen ikäraja olisi vaikka 18 vuotta.
      Maatilamatkailua pitävät yrittäjät saavat siinä myös samalla itselleen tunnelmallisen joulun ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

    • piispa emeritus

      Näyttää siltä, että lapsiporukat tunkevat isovanhempien joulua sotkemaan.

    • Pykki käns!

      Kyl jöylyä vöi viettää kökö syky sämän kätön ällä

    • Kasvatti lapsi- 45 v

      Ei tarvitse sukulaisissaa ja isovanhempien luona käydä joulua viettämässä ,kun ei ole etes minkäänlaista tietoa etes omista vanhemmista.

    • Sanniii3

      Minä ainakin pakenen sukua ja joulua joulun aikoihin. Häivyn kauas. Näkemiin!

      • Enni -86

        Minä taasen panen sukua joulun aikoihin.


    • Mummi 69-vuotias

      Hei!

      Minulla on kaksi poikaa joista toisella on kolme lasta. Olen jo pitkään viettänyt joulun aivan omassa seurassani. Mikään ei ole mieluisampaa kuin saada viettää aattoilta rauhallisesti. Molemmat poikani sekä lapsenlapseni käyvät joulunpyhinä tervehdys käynnillä ja se riittää aivan mainiosti. Joillekin ihmisille on sukujoulut
      hyvin tärkeitä ja heille se suokoon, mutta siitä ei saa tulla riitaa. Olen aivan omasta
      aloitteestani halunnut, että asiat ovat näin. Hyvää Joulua kaikille!

    • Suku kunniaan

      Näyttää siltä, että joillakin kilometreissä mitattua välimatkaa pitempi on vielä henkinenkin välimatka. Sääli sitten, että näinkin on päässyt käymään. Suku ja tavat kunniaan.

    • Alexander2

      Itse otan homomiesystäväni, Börjen, patonkia persaukseeni koko joulun!

      • Ja sitäkin

        vielä Jouluna.


      • tiälläpäin
        Ja sitäkin kirjoitti:

        vielä Jouluna.

        Ei patonki kuulu jouluun vaan piirakka.


    • HHUHUH

      Aatto omassa porukassa, sitten voi mennä joulu- tai tapaninpäivänä mummoloihin. Asia on tehty jo vuosia sitten selväksi, että vietämme kotona aaton omassa porukassa. Ei ole tullut jupinoita.

    • Yksi versio

      Joka toinen vuosi jouluaatto toisen vanhemmilla, joka toinen vuosi toisella. Sitten joulunpyhinä vaihto.

    • Tätä mieltä

      Sinä olet talosi EMÄNTÄ.Ehdota heille haluamaasi ratkaisua.Meillä ollaan suht koht vuoronperään oltu.Nyt ei ole enää isovanhempia,nutta samaa kaavaa toteutamme poikiemme perheissä. Vuoropeli ei tule raskaaksi vaan iloksi kaikille.Viekää kaikki sopimuksella jotain joulupöytään .Ehdota että tuotte esim.kinkun jonka ovat kaikki perheesi jäsenet yhdessä laittaneet .Tai torttuja ja kakkuja. Ne voitte leipoa lasten kanssa. Ei kenenkään kuulu alistua vain passaukseen.Etenkin lapsiperheet joutuvat tekemään lasten eteen joka päivä paljon koska se on heidän velvollisuutensa lapsia kohtaan,että kaikki sujuu. Tämä on aikuisten keskenään sovittava.Voitte käydä auttamassa isovanhempianne esim.joulusiivouksessa.jos olette nyt sinne sopineet menon jouluksi. Koettekaa tulla toimeen.Puhumalla ja ehdottamalla kaikki menee hyvin.Hyvää joulun odotusta teille

    • Taito5

      Eri päivinä vierailu toimii jos samalla paikkakunnalla.Toisella puolen maata isovanhemmilla kahvilla käynti ei toimi.Vuoro joulut hyvä vaihtoehto.Yhdessäolo tärkein joululahja.Lapsiperheen oma joulu joskus.Isovanhempien lapsiperheessä käyntiin vaikuttaa välimatkojen lisäksi kunto,jaksaako matkustaa.Jokainen ratkaisee asian toisia kuunnellen.

    • Joulurauha

      Miksi ihmeessä juuri jouluna pitäisi kaikkien olla yhdessä, onhan vuodessa lukuisia muitakin päiviä, aivan turhaa hössötystä ja ihmiset voimiensa äärirajoilla, " kun kerran jouluna kuuluu olla yhdessä"

    • mek

      Helpommalla pääsee jos on iso porukka niin jouluristeilylle ja jokainen maksaa omansa niin ei tartte tressata. Onneks minulla ja naisellani on sellaiset vanhemmat ettei ole mitään pakkojoulua koskaan tarvinnut sukujemme järjestää. Kun lapsemme oli pieni niin oltiin minun vanhemmilla muutamana vuonna ja sitten järjestimme oman joulun ja siinä pysytty ja välillä jouluristeilyllä niin pääsee helpommalla.

    • Joulu yökötys

      Iäkkäät vanhempani eivät jaksa sitä lapsiperheen joulua ja haluaisi olla kotonaan mutta väkisin pakotetaan joka joulu. Kumma kun ne eivät pysty yhtään joulua oman perheensä kesken viettämään. Meillä ei ole ikinä ollut jouluna vieraita. Miksi joulusta kerran vuodessa pitää väkisin niin ahdistava tehdä? Ikää tullessa huomaan itsekkiin ettei joulun vietto enää kiinnosta perinteet kaikkein vähiten.

    • Happy without Xmas

      Koko joulun saisi lopettaa. En todellakaan jaksa sitä hössötystä ja krääsää.

      Me lähdemme jouluksi Portugaliin kahdenkeskiselle reissulle.

      Lahjat ostamme vain lapsenlapsille joita on kaksi.

      Näin me säästämme mukavat matkarahat ihan itseämme varten.

      Meidän nuoriparikin säästyy siltä vaivalta että pähkäilisi kumman vanhempien luona joulu vietetään.

      Yhdessäoloa lasten ja muitten sukulaisten kanssa voi harrastaa myös ei-joulun aikoina, näin meillä tehdään.

      Hauskaa Uutta Vuotta kaikille !

    • kökkösukula

      Ei perkules kiinnostas yhtään, mut pakkohan tuo jonkinaikaa on kestettävä kun vanhukset ja isovanhukset elossa ja haluaa lellitellä lapsenlapsia. Asutaa kans noin 150km. päässä kaikista sukulaisista, mut onneks niit ei tarvi nähä ko parikertaa vuodes ni kyl sen kestää. Omien sukulaisten takia kauemmas muutettiinkin kun puuttuu liikaa meidän asioihin eikä se meidän ymmärrykseen käy. Tsemppiä vaan serkuksille ketä sinne jäi kuuntelee sitä lässytystä, uhkailua ja syytöksiä. Kovasti kumminki kyselleet et eikös yhtään ole kotipaikkakunnalle ikävä. Ni ei todellakaan. Pikemminki jos lähtee käymään entisel kotipaikal ni on vaa hinku päästä takas pois. Mun koti on tääl ja olen nykyises paikas oman perheeni kans onnellinen. Sanokoo sukulaiset mitä sanoo. Ei minuu kiinnosta. Minul on perhe, muutama elukka, uudet ystävät ja työ.. Kyl minun käsitys suvusta on et pietää yhtä ja autetaa, mut ei meillä. Mut onneks voin olla omille lapsille avoin ja hyö myös meille.

      • en kehtais

        Mää en ymmärrä että jotkut menee jouluna toisten passattavaksi! Ymmärrän kyllä jos joulu tehdään yhdessä, osallistutaan ruan ostamiseen, laittamiseen, siivoiluun yms. Miten jotkut kehtaa vaan tulla valmiiseen, usein vielä aikuiset ihmiset. Odotetaan vaan patalaiskoina ja katsotaan vieressä kun joulupöytä on valmis, sitten syömään ja siihen jää taas isäntäväelle kaikki, ollaan jopa yötä. Tullaan 1.95 hintaisen hyasintin kanssa ja sillä on kuitattu useamman päivän täysihoito. Huh,huh


      • ihana oleilu
        en kehtais kirjoitti:

        Mää en ymmärrä että jotkut menee jouluna toisten passattavaksi! Ymmärrän kyllä jos joulu tehdään yhdessä, osallistutaan ruan ostamiseen, laittamiseen, siivoiluun yms. Miten jotkut kehtaa vaan tulla valmiiseen, usein vielä aikuiset ihmiset. Odotetaan vaan patalaiskoina ja katsotaan vieressä kun joulupöytä on valmis, sitten syömään ja siihen jää taas isäntäväelle kaikki, ollaan jopa yötä. Tullaan 1.95 hintaisen hyasintin kanssa ja sillä on kuitattu useamman päivän täysihoito. Huh,huh

        Jos kutsu tulee kyläilemään, niin minähän en sinne töitä mene tekemään, en odota sitä muiltakaan, tosin en kyllä kutsuja jakele,kun en halua passata. Passaaminen loppui siihen, kun tuli arvostelua yhdestä sun toisesta asiasta. Kierikööt vaan omissa paskoissaan sukulaiset ja tuttavat! Minä löhöilen kotona ja teen aioita omaan tahtiin ja oman mielen mukaan, mies ja penskat vielä vähän jarruttavat tätä ihanaa omaehtoista elämäntapaa, mutta pikkuhiljaa vapaudun heidänkin vaatimuksistaan,...onneksi!


    • Tehokkuus

      06.00 Herätys.
      06.30 Lapset hoitooni
      07.00. Töissä
      21.30 Lapset nukkumassa
      07-01 työskentelyä
      01-06 unta

      Sama rutiini koko vuoden. Tämän mahdollistaa yksityinen päiväkoti sekä rehellinen tehokkuusajattelu.

      Lahjaksi ostan todistetusti toimivaa uutta tuotetta:
      www.yhtio.com/lanseeraus
      www.yhtio.com/tuote

    • Joulurauhaa

      Vietätpä joulua yksin tai suvun kanssa,anna itsellesi joulurauha pahan ajattelemisesta.Vikaa on jokaisessa meissä,ihmisiä kun ollaan.Turha toisten syyllistäminen kuormittaa kohteiden lisäksi sinua iteäsi.Yhdessäolo on paras lahja monen mielestä.Toteutuu joustavasti,jokainen tekee osansa,täydellistä ei tavoitella.Stressin saa pikkuasioistakin jos haluaa.

    • moi11111
    • jami14

      seksiä sukulaisen kanssa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe