Kyseisellä kompaktikameralla kuvattiin sisätiloissa 400ASA filmillä,salamalla,automaattisilla asetuksilla ja kuvat ovat melko huonoja.Himmeitä ja epätarkkoja.Vertailukohteena vanhoja valokuvia,jotka otettu tavallisilla halvoilla filmikameroilla.Missä lienee vika?
Konica Z-up 80e
8
518
Vastaukset
- Paasikivi
Kamerasi olemattoman pieni valovoima on selitys. Telaasennossa salaman teho riittää heikon valovoiman vuoksi vain parin metrin päähän, 400 iso filmillä. Tämä on varjopuoli, kun tehdään mahdollisimman pieni ja halpa zoomi. Ehkä kannatta pitää se vain ulkokäytössä, tai heittää sorsaa. Saahan siitä paistin. Jos osuu. Näin makeinta viisauden lajia edustaen muistutan, että tekniset faktat kannattaa tarkistaa ennen ostopäätöstä.
--------------------------------------------------------------------------------
Technical Information
--------------------------------------------------------------------------------
Type
Fully automatic 35mm lens-shutter AF camera with zoom lens
Format
24 x 36mm
Lens
35mm/f5.6 - 80mm/f12 Konica zoom lens (5 groups, 5 elements); with lens cover
Focusing
Infrared non-scan active auto-focus; shooting range 1m - infinity (Close-up 0.7 - 0. 9m) ; focus lock possible; long-distance shots possible
Shutter
Programmed AE-type electronic shutter; approx. 1/2 - 1/500sec.
Film Speed
Automatically setting for ISO100/200 and ISO400/800
Viewfinder
Real-image zoom; auto-focus framing; close-up correction mark; green lamp inside viewfinder frame lights up when AF locks and blinks when subject is too close
Flash
Fires automatically when light is too low to counter camera shake; flashmatic mechanism adjusts aperture according to subject distance; approx. 7sec. flash recharge time; coupling range 1-6m at F=35mm; 1-2.8m at F=80mm (using ISO400 colour negative film)
Power Switch
Lens cover opens and lens protrudes when power is turned on. Lens retracts and lens cover closes when power is turned off. Power automatically shuts off when camera is not in use for around 3 minutes.
Exposure
Programmed AE using photoconductive element; centre-weighted photometry (using ISO400 colour negative film in Flash Auto mode)
Exposure Coupling Range
EV7 - EV16 at F=35mm; EV7 - EV16 at F=80mm (ISO100)
Automatic Date
(optional) Built-in digital clock on LCD panel; choice of year/month/day, day/hour/minute, month/day/year, and day/month/year up to 2049; superimposition on photo can be switched off; calibrated to nearest second.
Film Transport
Motorised; loads automatically when film door is closed; auto-winding; rewinds automatically when film ends; automatically stops when rewinding ends; mid-film rewinding possible
Film Counter
Ascending order; shown on display panel
Self Timer
Electronic; approx.10sec. hold; lamp blinks for 7 sec. then stays lit for 3 sec.; can be cancelled midway
Operating Mode
Snap Mode: Shooting range: 1.5 - 5m (daylight or cloudy conditions); 1.5 - 3m (night or indoors)
Mode Switchover
Selectable modes for Auto Flash; Red-eye reduction; Self-timer; Night-view portrait with Red-eye reduction; Flash On; Flash Off; Close-up; Snap; Long-Distance (modes are shown on display panel)
Operating Temperature Range
-10°C - 50°C
Power Source
3V Lithium battery (CR-2); remaining battery life displayed on LCD panel when camera is on
Battery Life
Approx. 12 rolls of 24-exposure film (assuming 50% flash usage)
Dimensions (W x H x D)
110.5 (W) x 63 (H) x 38.5 (D) mm (4.35 x 2.48 x 1 .52in.) (without auto date); 110.5 (W) x 63 (H) x 42.5 (D) mm (4.35 x 2.48 x 1 .67in.) (with auto date)
Weight
170g (6.0oz.) (excluding batteries, without auto date)
Notes
Performance- noinkaan ole
Vastaavia halpoja zoomi-pokkareita on pilvin pimein markkinoilla, eikä ne tosiaankaan ole mitään verkonpainoja vaikka millainen valovoima oliskin painettu kameran kylkeen.
Kyllä siihen kuvaan vaikuttaa niin moni muukin asia kuin valovoima, kysymyksessä ei selvinnyt mitä filmiä oli käytetty, millaisissa sisätiloissa, eli välimatkat ja valaistus, onko patteri kunnossa, linssi puhdas, missä kuvat on teetetty jne, oliko se vaan tämä rulla vai onko vika ollut kaikissa kuvissa... - Juho Kusti
noinkaan ole kirjoitti:
Vastaavia halpoja zoomi-pokkareita on pilvin pimein markkinoilla, eikä ne tosiaankaan ole mitään verkonpainoja vaikka millainen valovoima oliskin painettu kameran kylkeen.
Kyllä siihen kuvaan vaikuttaa niin moni muukin asia kuin valovoima, kysymyksessä ei selvinnyt mitä filmiä oli käytetty, millaisissa sisätiloissa, eli välimatkat ja valaistus, onko patteri kunnossa, linssi puhdas, missä kuvat on teetetty jne, oliko se vaan tämä rulla vai onko vika ollut kaikissa kuvissa...Aloittaja kertoi käyttäneensä 400 iso filmiä, jolle kameran tekniset tiedot kertovat salaman telellä riittävän 2,8 metrin päähän. Eli ei sillä paljoa vessaa isommassa tilassa ole telellä tarkoituskaan onnistua. Maksimi, siis suurin aukko 12 on melko vähän, monessa äkkiäkatottuna samannäköisessä se saattaa olla 8 tai hui sentään, jopa 5,6 jolloin pienenkin salaman riittävyys on ihan er luokkaa. Ennen tätä zoomiaikaa keskihintaisen kameran valovoima oli usein vähintään 2,8 ja kertakäyttösalamalampun ohjeluku noin 30 sadan asan filmille. Silloin oli helppoa kuvata kymmenen metrin päähän. Tuolla puheenaolevalla Konicallakin laajakulma-asennossa valovoima on 5,6, jolloin valo riittää viiden metrin päähän. Eri asia on, toistuuko kohde kyllin isona. Mielestäni oikein valottunut uhri hieman pienempänä on parempi kuin isompi kuva rutkasti alivalottuneena.
Edelleen olen sitä mieltä, että tekniset faktat kannattaa tarkistaa ennen ostosta ja ennen Lähetä-napin painamista. - Gemini
Juho Kusti kirjoitti:
Aloittaja kertoi käyttäneensä 400 iso filmiä, jolle kameran tekniset tiedot kertovat salaman telellä riittävän 2,8 metrin päähän. Eli ei sillä paljoa vessaa isommassa tilassa ole telellä tarkoituskaan onnistua. Maksimi, siis suurin aukko 12 on melko vähän, monessa äkkiäkatottuna samannäköisessä se saattaa olla 8 tai hui sentään, jopa 5,6 jolloin pienenkin salaman riittävyys on ihan er luokkaa. Ennen tätä zoomiaikaa keskihintaisen kameran valovoima oli usein vähintään 2,8 ja kertakäyttösalamalampun ohjeluku noin 30 sadan asan filmille. Silloin oli helppoa kuvata kymmenen metrin päähän. Tuolla puheenaolevalla Konicallakin laajakulma-asennossa valovoima on 5,6, jolloin valo riittää viiden metrin päähän. Eri asia on, toistuuko kohde kyllin isona. Mielestäni oikein valottunut uhri hieman pienempänä on parempi kuin isompi kuva rutkasti alivalottuneena.
Edelleen olen sitä mieltä, että tekniset faktat kannattaa tarkistaa ennen ostosta ja ennen Lähetä-napin painamista.Olen kyllä tekniikka-ihminen,mutta tämä valokuvauspuoli on minulla lapsen kengissä.Ymmärrän,että tarvitaan enemmän valoa,jos zoomataan lähelle.Sormituntuma kuitenkin puuttuu ja numerot eivät kerro paljoakaan.Kuvausetäisyys oli noin 3-metriä ja tavallinen olohuonevalaistus.Kamera ja paristot uudet.Filmi muistaakseni Agfa (400)ja kehitetty jonkun marketin yhteydessä olevassa liikkeessä.Kameran osti sisko äiti-muorille lahjaksi.Juu,teknisiä vaatimuksia haluamaansa käyttöön kannattaa kysyä asiantuntijoilta,niin osaa niitä vaatia ostaessa.Jos haluaa olohuoneessa kunnollisia ristiäiskuvia,niin paljonko pitää kameraan sijoittaa ja mitä pitäisi huomioida.Mielessä on ollut digikameran osto itselle,mutta ehkä äippäkin tarvitsee uuden helppokäyttöisen filmikameran.
- suuria eroja
Juho Kusti kirjoitti:
Aloittaja kertoi käyttäneensä 400 iso filmiä, jolle kameran tekniset tiedot kertovat salaman telellä riittävän 2,8 metrin päähän. Eli ei sillä paljoa vessaa isommassa tilassa ole telellä tarkoituskaan onnistua. Maksimi, siis suurin aukko 12 on melko vähän, monessa äkkiäkatottuna samannäköisessä se saattaa olla 8 tai hui sentään, jopa 5,6 jolloin pienenkin salaman riittävyys on ihan er luokkaa. Ennen tätä zoomiaikaa keskihintaisen kameran valovoima oli usein vähintään 2,8 ja kertakäyttösalamalampun ohjeluku noin 30 sadan asan filmille. Silloin oli helppoa kuvata kymmenen metrin päähän. Tuolla puheenaolevalla Konicallakin laajakulma-asennossa valovoima on 5,6, jolloin valo riittää viiden metrin päähän. Eri asia on, toistuuko kohde kyllin isona. Mielestäni oikein valottunut uhri hieman pienempänä on parempi kuin isompi kuva rutkasti alivalottuneena.
Edelleen olen sitä mieltä, että tekniset faktat kannattaa tarkistaa ennen ostosta ja ennen Lähetä-napin painamista.Uskallan väittää, että joku halpa marketin karkkihyllyn viereltä otettu Imation 400 ei vastaa Fuji Superian 400:sta, hopeallahan se herkkyys tehdään, ei ole vaikea arvata kummassa sitä on vähemmän, eli on sillä filmilläkin merkitystä..
Kehityspaikka vaikuttaa ehkä eniten, kuvista kun saa tehtyä millaisia haluaa ja joistakin filmeistä ei saa taas mitään aikaiseksi, vie vaikka toiseen paikkaan ne kuvat ja pyydät tekemään paremmat, se yleensä aina onnistuu.. - Juho K.
Gemini kirjoitti:
Olen kyllä tekniikka-ihminen,mutta tämä valokuvauspuoli on minulla lapsen kengissä.Ymmärrän,että tarvitaan enemmän valoa,jos zoomataan lähelle.Sormituntuma kuitenkin puuttuu ja numerot eivät kerro paljoakaan.Kuvausetäisyys oli noin 3-metriä ja tavallinen olohuonevalaistus.Kamera ja paristot uudet.Filmi muistaakseni Agfa (400)ja kehitetty jonkun marketin yhteydessä olevassa liikkeessä.Kameran osti sisko äiti-muorille lahjaksi.Juu,teknisiä vaatimuksia haluamaansa käyttöön kannattaa kysyä asiantuntijoilta,niin osaa niitä vaatia ostaessa.Jos haluaa olohuoneessa kunnollisia ristiäiskuvia,niin paljonko pitää kameraan sijoittaa ja mitä pitäisi huomioida.Mielessä on ollut digikameran osto itselle,mutta ehkä äippäkin tarvitsee uuden helppokäyttöisen filmikameran.
Näissä pitkäzoomisissa ei oikein kunnon valovoimia löydy enää, valitettavasti. Yksi mielenkiintoinen, pikkusen laajakulmasempi ja huonoakin säätä kestävä on esim tuo Pentax:
http://cat.teho.net/software/perkkofoto/e-cat/?sid=&mother=2&group=00000013&level=2&prod_id=00000038
Ulkonäkö ei ole hirveän kaunis, mutta näitten WR-pentaxien rakenteen tukevuutta tuttu kamerahuoltaja kiitti.
Toinen mielenkiintoinen Nikonin valikoimasta löytyvä Lite Touch Zoom 100W, tiedot täältä:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=16&languageid=16&prodId=581&catId=105
Kummassakin näissä on filminherkkyyksiä hieman enemmän kuin nykyisessä Konicassanne, joten herkempiäkin filmejä voi käyttää silloin kun tietää, että on pakko kuvata kaukaa. Nykyisestä 1600 ISO-filmistäkin tulee ihan hyvät kymppikuvat jos valotus on kohdallaan.
Hinnoista en puhu mitään, kauppias kertoo millä hintaa myy. Kevään kameraluettelo sanoo tuon Nikonin noinhinnaksi 230 Euroo, joten digi alkaa olla halvempi samoilla ominaisuuksilla.
Kollegan jankuttama filmeuissä ja tekijöissä on eroa pätee jonkinverran. Ihan piruuttasi voisit muutamasta negasta kokeilla kuvaa jossain toisessa kuvanytekopaikassa. Mutta jos ne on teleasennossa kuvattu yli kolmem metrin päästä niin ei se paljo kummene, valitettavasti.
Silloin kun näitä heikkovalovoimaisia pitkäzoomisia alkoi tulla myyntiin niin eräs tuskastunut kuvantekijä toivoi lain kieltoa alle 800 ISO filmin käyttöön. Asiakkaat kun vanhasta muistista pistivät sitä halvinta satasta kameraan ja kirosivat sitten kun tyttären joulujuhlakuvat meni mettään vaikka pääsi kuvaamaan viidenneltä riviltä ja oli oikeen zoomikin.
Meno digiin on ollut niin selvää ja nopeaa, että jotkut kauppiaat on vähentäny filmikamerat olemattomiin hyllystä. Toisaalta saattaa tehdä hyvänkin löydön poistomyyntiperiaatteella, jos haluaa filmissä pysyä. Ellei myyjä osaa kertoa olennaisia kamerasta, pyydä käyttöohje ja tutki sitä. Nuo valovoima-asiat aukeaa periaatteella Mitä pienempi luku, sen parempi valovoima. Salamasta kerrotaan joskus ohjeluku,(GN) yleensä sadan asan mukaan. Maksimimatka voidaan laskea jakamalla ohjeluku aukolla. Tyyliin 12 jaettuna 5,6 on vähän yli 2 metriä. Valitettavasti. Noissa aukoissa eli valovoimissa sarja menee näin: 1,o -1,4 -2,0- 2,8-4.0-5,6-8.0- 11- 16 -22-.Yksi pykälä tällä asteikolla kaksinkertaistaa tai puolittaa valovoiman. Nuo tuommoset 6,7 tai 4,9 arvot sekoittavat, täytyy vain pyöristää lähimpään kokoaukkoon vertailtaessa.
Tässähän tätä jorinaa, toivottavasti auttaa eteenpäin. - Gemini
Juho K. kirjoitti:
Näissä pitkäzoomisissa ei oikein kunnon valovoimia löydy enää, valitettavasti. Yksi mielenkiintoinen, pikkusen laajakulmasempi ja huonoakin säätä kestävä on esim tuo Pentax:
http://cat.teho.net/software/perkkofoto/e-cat/?sid=&mother=2&group=00000013&level=2&prod_id=00000038
Ulkonäkö ei ole hirveän kaunis, mutta näitten WR-pentaxien rakenteen tukevuutta tuttu kamerahuoltaja kiitti.
Toinen mielenkiintoinen Nikonin valikoimasta löytyvä Lite Touch Zoom 100W, tiedot täältä:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=16&languageid=16&prodId=581&catId=105
Kummassakin näissä on filminherkkyyksiä hieman enemmän kuin nykyisessä Konicassanne, joten herkempiäkin filmejä voi käyttää silloin kun tietää, että on pakko kuvata kaukaa. Nykyisestä 1600 ISO-filmistäkin tulee ihan hyvät kymppikuvat jos valotus on kohdallaan.
Hinnoista en puhu mitään, kauppias kertoo millä hintaa myy. Kevään kameraluettelo sanoo tuon Nikonin noinhinnaksi 230 Euroo, joten digi alkaa olla halvempi samoilla ominaisuuksilla.
Kollegan jankuttama filmeuissä ja tekijöissä on eroa pätee jonkinverran. Ihan piruuttasi voisit muutamasta negasta kokeilla kuvaa jossain toisessa kuvanytekopaikassa. Mutta jos ne on teleasennossa kuvattu yli kolmem metrin päästä niin ei se paljo kummene, valitettavasti.
Silloin kun näitä heikkovalovoimaisia pitkäzoomisia alkoi tulla myyntiin niin eräs tuskastunut kuvantekijä toivoi lain kieltoa alle 800 ISO filmin käyttöön. Asiakkaat kun vanhasta muistista pistivät sitä halvinta satasta kameraan ja kirosivat sitten kun tyttären joulujuhlakuvat meni mettään vaikka pääsi kuvaamaan viidenneltä riviltä ja oli oikeen zoomikin.
Meno digiin on ollut niin selvää ja nopeaa, että jotkut kauppiaat on vähentäny filmikamerat olemattomiin hyllystä. Toisaalta saattaa tehdä hyvänkin löydön poistomyyntiperiaatteella, jos haluaa filmissä pysyä. Ellei myyjä osaa kertoa olennaisia kamerasta, pyydä käyttöohje ja tutki sitä. Nuo valovoima-asiat aukeaa periaatteella Mitä pienempi luku, sen parempi valovoima. Salamasta kerrotaan joskus ohjeluku,(GN) yleensä sadan asan mukaan. Maksimimatka voidaan laskea jakamalla ohjeluku aukolla. Tyyliin 12 jaettuna 5,6 on vähän yli 2 metriä. Valitettavasti. Noissa aukoissa eli valovoimissa sarja menee näin: 1,o -1,4 -2,0- 2,8-4.0-5,6-8.0- 11- 16 -22-.Yksi pykälä tällä asteikolla kaksinkertaistaa tai puolittaa valovoiman. Nuo tuommoset 6,7 tai 4,9 arvot sekoittavat, täytyy vain pyöristää lähimpään kokoaukkoon vertailtaessa.
Tässähän tätä jorinaa, toivottavasti auttaa eteenpäin....alkaa minullekin selvitä,missä mennään.Kiitos asiallisesta vastauksesta.
- Gemini
suuria eroja kirjoitti:
Uskallan väittää, että joku halpa marketin karkkihyllyn viereltä otettu Imation 400 ei vastaa Fuji Superian 400:sta, hopeallahan se herkkyys tehdään, ei ole vaikea arvata kummassa sitä on vähemmän, eli on sillä filmilläkin merkitystä..
Kehityspaikka vaikuttaa ehkä eniten, kuvista kun saa tehtyä millaisia haluaa ja joistakin filmeistä ei saa taas mitään aikaiseksi, vie vaikka toiseen paikkaan ne kuvat ja pyydät tekemään paremmat, se yleensä aina onnistuu..Pitää kokeilla,kun ei valokuvaus ole nykyään edes kovin kallista ja on nyt vähän enemmän tietoa itselläkin asioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta811906Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181719- 161584
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin201316En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121244Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61242hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121206Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää101182Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291171Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu441166