Millä työkokemuksella voi hakea?

codetabs

Haluaisin hakea kevään haussa AMK:hon aikuispuolelle.
Siellä lukee yhdessä kohtaa että kaikki työkokemus lasketaan 2 vuoden ajalta miltä tahansa alalta, mutta toisessa kohtaa lukee että pisteitä saa vain työstä joka on haettavalta alalta?

Eli miten on? Mulla täyttyy kyllä reisusti tuo 2 vuoden työssäolo, mutta ihan eri hommia olen tehnyt kuin mitä lähtisin nyt hakemaan, ja pohjakoulutus sotkee vielä enemmän kun sekin on eri alaa..

Voinko siis hakea normaalisti näillä, vai pitäiskö mun nyt hankkia sosiaali- alan työtä jos esim. sosionomiksi haluan?

2

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cleaning Wipes

Vähän hankala sanoa, kun ei tiedä, mihin nimenomaiseen kouluun olet pyrkimässä.

Vaikuttaa joka tapauksessa siltä, että olet löytänyt jostain vanhaa tietoa jo poistuneista aikuiskoulutusvaatimuksista, 2 vuoden yleinen työkokemusvaatimus on siis jo poistunut.

Voi tietysti olla, että joku koulu haluaa vielä antaa pisteitä, mutta silloin kyseessä täytyy olla poikkeustapaus. Mielenkiintoista olisi tietää, missä vielä lukee tuo 2 vuoden vaatimus.

Mikäs siinä pohjakoulutuksessa sitten sotkee? Aikuiskoulutuksessa (uusi nimi on monimuotototeutus) pohjakoulutusvaatimus on yleensä yleinen ammattikorkea-koulukelpoisuus (lähinnä siis lukio ja/tai yo tai mikä tahansa 3-vuotinen perustutkinto ihan miltä alalta tahansa tai ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto). Monimuotototeutuksista löytyy joskus myös sellaisia, joissa vaaditaan jokin tietty tutkinto, kuten vaikka lähihoitajille tarkoitetut sairaanhoitakoulutukset. Ne ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

• Codetabs

Ihan googletin aikuiskoulutus amkssa, en muista mikä sivu oli, mutta voi toki olla ollutkin vanha jo.... Ensimmäistä kertaa olisin haeskelemassa AMK:hon ja siitä on jokunen vuosi kun olen ammattikoulusta valmistunut.

Pohjakoulutustani ei sotke mikään muu kuin nuorena äkkiä päätetty ala, joka ei sitten loppujen lopuksi kiinnostanut tarpeeksi ja keskiarvo sen takia jäänyt keskinkertaiseksi, ja ainakin PK- seudun amk pisterajojen perusteella en pääsisi sisään haluamilleni aloille.
      Toki aion yrittää ja hakea siitä huolimatta, mutta ilmeisesti minulla (amis keksiarvo 2 asteikolla 1-3) ei ole asiaakaan korkeakouluihin näillä eväillä, siksi tuo aikuiskoulutus ja työkokemus pisteet olis olleet minulle se "mahdollisuus", mutta ilmeisesti sitten ei kuitenkaan.

PK- seudulle siksi haettava, sillä miesystäväni tuskin muuttaisi pienemälle paikkakunnalle minun opiskeluni takia...

Ja siis sosiaali- ja terveys ala minua kiinnostaa, maalarin papereilla haen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      609
      8072
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      342
      3080
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      405
      2176
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1337
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1303
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      1219
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1128
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1073
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1055
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      46
      923
    Aihe