Millä työkokemuksella voi hakea?

codetabs

Haluaisin hakea kevään haussa AMK:hon aikuispuolelle.
Siellä lukee yhdessä kohtaa että kaikki työkokemus lasketaan 2 vuoden ajalta miltä tahansa alalta, mutta toisessa kohtaa lukee että pisteitä saa vain työstä joka on haettavalta alalta?

Eli miten on? Mulla täyttyy kyllä reisusti tuo 2 vuoden työssäolo, mutta ihan eri hommia olen tehnyt kuin mitä lähtisin nyt hakemaan, ja pohjakoulutus sotkee vielä enemmän kun sekin on eri alaa..

Voinko siis hakea normaalisti näillä, vai pitäiskö mun nyt hankkia sosiaali- alan työtä jos esim. sosionomiksi haluan?

2

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cleaning Wipes

Vähän hankala sanoa, kun ei tiedä, mihin nimenomaiseen kouluun olet pyrkimässä.

Vaikuttaa joka tapauksessa siltä, että olet löytänyt jostain vanhaa tietoa jo poistuneista aikuiskoulutusvaatimuksista, 2 vuoden yleinen työkokemusvaatimus on siis jo poistunut.

Voi tietysti olla, että joku koulu haluaa vielä antaa pisteitä, mutta silloin kyseessä täytyy olla poikkeustapaus. Mielenkiintoista olisi tietää, missä vielä lukee tuo 2 vuoden vaatimus.

Mikäs siinä pohjakoulutuksessa sitten sotkee? Aikuiskoulutuksessa (uusi nimi on monimuotototeutus) pohjakoulutusvaatimus on yleensä yleinen ammattikorkea-koulukelpoisuus (lähinnä siis lukio ja/tai yo tai mikä tahansa 3-vuotinen perustutkinto ihan miltä alalta tahansa tai ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto). Monimuotototeutuksista löytyy joskus myös sellaisia, joissa vaaditaan jokin tietty tutkinto, kuten vaikka lähihoitajille tarkoitetut sairaanhoitakoulutukset. Ne ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

• Codetabs

Ihan googletin aikuiskoulutus amkssa, en muista mikä sivu oli, mutta voi toki olla ollutkin vanha jo.... Ensimmäistä kertaa olisin haeskelemassa AMK:hon ja siitä on jokunen vuosi kun olen ammattikoulusta valmistunut.

Pohjakoulutustani ei sotke mikään muu kuin nuorena äkkiä päätetty ala, joka ei sitten loppujen lopuksi kiinnostanut tarpeeksi ja keskiarvo sen takia jäänyt keskinkertaiseksi, ja ainakin PK- seudun amk pisterajojen perusteella en pääsisi sisään haluamilleni aloille.
      Toki aion yrittää ja hakea siitä huolimatta, mutta ilmeisesti minulla (amis keksiarvo 2 asteikolla 1-3) ei ole asiaakaan korkeakouluihin näillä eväillä, siksi tuo aikuiskoulutus ja työkokemus pisteet olis olleet minulle se "mahdollisuus", mutta ilmeisesti sitten ei kuitenkaan.

PK- seudulle siksi haettava, sillä miesystäväni tuskin muuttaisi pienemälle paikkakunnalle minun opiskeluni takia...

Ja siis sosiaali- ja terveys ala minua kiinnostaa, maalarin papereilla haen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      81
      9582
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      112
      6489
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6017
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      45
      4091
    5. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      79
      4015
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      48
      3995
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3689
    8. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      113
      3070
    9. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      57
      3060
    10. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      6
      3044
    Aihe