Millä työkokemuksella voi hakea?

codetabs

Haluaisin hakea kevään haussa AMK:hon aikuispuolelle.
Siellä lukee yhdessä kohtaa että kaikki työkokemus lasketaan 2 vuoden ajalta miltä tahansa alalta, mutta toisessa kohtaa lukee että pisteitä saa vain työstä joka on haettavalta alalta?

Eli miten on? Mulla täyttyy kyllä reisusti tuo 2 vuoden työssäolo, mutta ihan eri hommia olen tehnyt kuin mitä lähtisin nyt hakemaan, ja pohjakoulutus sotkee vielä enemmän kun sekin on eri alaa..

Voinko siis hakea normaalisti näillä, vai pitäiskö mun nyt hankkia sosiaali- alan työtä jos esim. sosionomiksi haluan?

2

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cleaning Wipes

Vähän hankala sanoa, kun ei tiedä, mihin nimenomaiseen kouluun olet pyrkimässä.

Vaikuttaa joka tapauksessa siltä, että olet löytänyt jostain vanhaa tietoa jo poistuneista aikuiskoulutusvaatimuksista, 2 vuoden yleinen työkokemusvaatimus on siis jo poistunut.

Voi tietysti olla, että joku koulu haluaa vielä antaa pisteitä, mutta silloin kyseessä täytyy olla poikkeustapaus. Mielenkiintoista olisi tietää, missä vielä lukee tuo 2 vuoden vaatimus.

Mikäs siinä pohjakoulutuksessa sitten sotkee? Aikuiskoulutuksessa (uusi nimi on monimuotototeutus) pohjakoulutusvaatimus on yleensä yleinen ammattikorkea-koulukelpoisuus (lähinnä siis lukio ja/tai yo tai mikä tahansa 3-vuotinen perustutkinto ihan miltä alalta tahansa tai ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto). Monimuotototeutuksista löytyy joskus myös sellaisia, joissa vaaditaan jokin tietty tutkinto, kuten vaikka lähihoitajille tarkoitetut sairaanhoitakoulutukset. Ne ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

• Codetabs

Ihan googletin aikuiskoulutus amkssa, en muista mikä sivu oli, mutta voi toki olla ollutkin vanha jo.... Ensimmäistä kertaa olisin haeskelemassa AMK:hon ja siitä on jokunen vuosi kun olen ammattikoulusta valmistunut.

Pohjakoulutustani ei sotke mikään muu kuin nuorena äkkiä päätetty ala, joka ei sitten loppujen lopuksi kiinnostanut tarpeeksi ja keskiarvo sen takia jäänyt keskinkertaiseksi, ja ainakin PK- seudun amk pisterajojen perusteella en pääsisi sisään haluamilleni aloille.
      Toki aion yrittää ja hakea siitä huolimatta, mutta ilmeisesti minulla (amis keksiarvo 2 asteikolla 1-3) ei ole asiaakaan korkeakouluihin näillä eväillä, siksi tuo aikuiskoulutus ja työkokemus pisteet olis olleet minulle se "mahdollisuus", mutta ilmeisesti sitten ei kuitenkaan.

PK- seudulle siksi haettava, sillä miesystäväni tuskin muuttaisi pienemälle paikkakunnalle minun opiskeluni takia...

Ja siis sosiaali- ja terveys ala minua kiinnostaa, maalarin papereilla haen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      105
      4899
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3262
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2999
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1747
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      111
      1368
    7. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      9
      1237
    8. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1059
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      114
      1059
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1027
    Aihe