Milloin kannattaa viedä koira hammaskivenpoistoon? Onko parempi aloittaa aikasessa vaihessa, kun kiveä on vielä vähän tai antaa kertyä huoletta -ottaa sitten vasta pois?
Nukutetaanko koira ylensä toimenpiteessä?
Ottavatko lääkärit kiven pois konella tai ihan käsin koukkimalla?
Koirani on vajaa 3 vuotta ja kivea on alkanut kertyä hieman, ja henkikin alkanut vähän haista, mitä ei ole enennen tehnyt. Koira syö paljon luita, mikä auttaa varmaan ettei kivea muodostu hirveesti, sekä syö kuivaruokaa (joskus veden kanssa) mikä on hyvää hampaille, eikö vaan...
Vastauksia ja kommentteja odotellessa =) kiitos.
Hammaskivenpoisto
9
999
Vastaukset
- berniläinen
Käytimme bernimme lonkkakuvissa ja samalla reissulla kun koira oli unten mailla poistettiin myös hammaskiveä. Eli siis sitä ei voi poistaa muuten kuin nukutuksessa!! Koska hauvallamme oli kiveä aika runsaasti, sitä poistettiin jollakin koneella (surrur vaan ja johan hammas valkeni) ja osa käsipelillä (kuten hammaslääkärissä ihmisiltäkin). Sain itse katsoa vierestä toimenpidettä. Jos osasin lukea laskua oikein, niin ell ei veloittanut tästä toimenpiteestä ollenkaan, sillä koirahan oli nukuksissa valmiiksi jo ja toimenpiteen suoritti avustaja (ei ell). Hampaat pysyivät valkoisina aika pitkään, mutta nyt on jo hieman tullut kiveä takaisin :(
- Sadi
Se kyllä riippuu ihan koirasta... tai kissasta. Olen ollut työharjoittelussa pieneläinklinikalla ja olen ottanut pois hammaskiveä hereillä olevilta eläimiltä.
Se riippuu ihan luonteesta.
Useimmat eläimet kyllä rauhoitetaan toimenpidettä varten. Hammaskivi voidaan poistaa (oma kokemus) joko koukulla tai ultraäänellä toimivalla laitteella. Jokaisella klinikalla on omat tapansa hoitaa asia. - fiksu
ajattelin vain hiukan valaista sinunki maailmaasi...etenkin isoimmilla ell.asemilla hammashuollon hoitaa pieneläinhoitaja ja sen työ kyllä maksaa!!!!miten voit olla niin urpo että luulet jonkun hoitavan koirasi suuta ilmaiseksi,semmoista ei kuule kukaan tee...voin mielelläni kertoa lisää pieneläinhoitajan ammatista jos kuvittelet heidän vain olevan "avustajia" "ei maksa mitään" työntekijöitä......
- Pipa
Poisto tapahtuu nukutuksessa, koneita käytetään, että hampaan pinta saadaan täysin puhtaaksi ja kiiltäväksi. Kivi kannattaa poistattaa, niin aikaisessa vaiheessa, ettei hampaille ole tullut vaurioita(tulehdusta ikeniin, hampaiden irtoamista).
Toimenpide maksaa 50-80€, sen mukaan paljonko puhdistettavaa on. - haavi
Mun käsitykseni mukaan jos viivyttelee hammaskiven kanssa niin ajan myötä ikenistä alkaa tulemaan verta kun esim luita syödään. Näin tapahtui siis meillä, tee itse miten haluat. Nukutuksessahan se poistaminen tehtiin, muistaakseni aika paljon maksoikin, mutta samalla meillä hoidettiin hiivaiset korvatkin puhtaaksi.
- sus-anna
Rapsutin tuossa äsken itse kynnellä koiran hampaan pintaa, ja siitä lähti oikein palanen pois kiveä, tai olikohan jotain muuta... Ajattelin vaan että pystyisiköhän sitä itsekin rapsuttamaan pois? Kun koira antaa tehdä ihan mitä vaan itselleen, niin voisi olla ihan helppoa, jos vaan itseltä se onnistuisi...
- Pipa
sus-anna kirjoitti:
Rapsutin tuossa äsken itse kynnellä koiran hampaan pintaa, ja siitä lähti oikein palanen pois kiveä, tai olikohan jotain muuta... Ajattelin vaan että pystyisiköhän sitä itsekin rapsuttamaan pois? Kun koira antaa tehdä ihan mitä vaan itselleen, niin voisi olla ihan helppoa, jos vaan itseltä se onnistuisi...
Itsekkin voi tehdä, eli voi harjata(tavallinen hammasharja käy) hampaita, ja eläinkaupasta voi osataa hammasraudan, sellaisen millä hammaslääkäri poistaa hammaskiveä. Virbac:in Entzymatic hammastahnalla voi tehostaa harjausta. Jopa niinkin voi tehdä, että pistää karkeaa kangasta sormen ympärille ja hankaa sillä koiran hampaita. Mutta kunnon hammaskiveä on aika vaikea saada omin keinoin pois. Sitten, kun on poistattanut hammaskiven, voi yrittää estää hammaskiven muodostumisen em. tavoilla.
- koiru
sus-anna kirjoitti:
Rapsutin tuossa äsken itse kynnellä koiran hampaan pintaa, ja siitä lähti oikein palanen pois kiveä, tai olikohan jotain muuta... Ajattelin vaan että pystyisiköhän sitä itsekin rapsuttamaan pois? Kun koira antaa tehdä ihan mitä vaan itselleen, niin voisi olla ihan helppoa, jos vaan itseltä se onnistuisi...
Itse olen ainakin rapsutellut mm. lusikan reunalla vanhuksemme hammaskiveä pois. Lähtee kohtuullisen hyvin. Takahampaat ovat tietenkin hieman ongelmallisemmat. Eläinlääkäritkin suosittelevat tietääkseni itsenäistä hammashuoltoa. Vanhuudella hammaskivi lisääntyy, eikä koiraa voi jatkuvasti nukutella. Kun itse huolehtii koiran hampaista niin koirakin pikkuhiljaa tottuu hommaan, ja antaa aina tehdä enemmän.
Koirien hammastahna on hyvä lisä, joka ehkäisee kiveä, sekä itse olen hyväksi havainnut myös denta rask -puruluut, jotka pitävät suuta puhtaana.
- anita
niin ei tartte huolehtia hammaskivistä.Ja tarkoitan ihan oikeita luita vaikka nuo vuotaluutkin käy paremman puutteessa.Luonnonmukaista hampaitten hoitoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351412
- 1091150
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261013Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99813
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634