Hammaskivenpoisto

sus-anna

Milloin kannattaa viedä koira hammaskivenpoistoon? Onko parempi aloittaa aikasessa vaihessa, kun kiveä on vielä vähän tai antaa kertyä huoletta -ottaa sitten vasta pois?

Nukutetaanko koira ylensä toimenpiteessä?
Ottavatko lääkärit kiven pois konella tai ihan käsin koukkimalla?

Koirani on vajaa 3 vuotta ja kivea on alkanut kertyä hieman, ja henkikin alkanut vähän haista, mitä ei ole enennen tehnyt. Koira syö paljon luita, mikä auttaa varmaan ettei kivea muodostu hirveesti, sekä syö kuivaruokaa (joskus veden kanssa) mikä on hyvää hampaille, eikö vaan...

Vastauksia ja kommentteja odotellessa =) kiitos.

9

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • berniläinen

Käytimme bernimme lonkkakuvissa ja samalla reissulla kun koira oli unten mailla poistettiin myös hammaskiveä. Eli siis sitä ei voi poistaa muuten kuin nukutuksessa!! Koska hauvallamme oli kiveä aika runsaasti, sitä poistettiin jollakin koneella (surrur vaan ja johan hammas valkeni) ja osa käsipelillä (kuten hammaslääkärissä ihmisiltäkin). Sain itse katsoa vierestä toimenpidettä. Jos osasin lukea laskua oikein, niin ell ei veloittanut tästä toimenpiteestä ollenkaan, sillä koirahan oli nukuksissa valmiiksi jo ja toimenpiteen suoritti avustaja (ei ell). Hampaat pysyivät valkoisina aika pitkään, mutta nyt on jo hieman tullut kiveä takaisin :(

• Sadi

Se kyllä riippuu ihan koirasta... tai kissasta. Olen ollut työharjoittelussa pieneläinklinikalla ja olen ottanut pois hammaskiveä hereillä olevilta eläimiltä.
        Se riippuu ihan luonteesta.

Useimmat eläimet kyllä rauhoitetaan toimenpidettä varten. Hammaskivi voidaan poistaa (oma kokemus) joko koukulla tai ultraäänellä toimivalla laitteella. Jokaisella klinikalla on omat tapansa hoitaa asia.

• fiksu

ajattelin vain hiukan valaista sinunki maailmaasi...etenkin isoimmilla ell.asemilla hammashuollon hoitaa pieneläinhoitaja ja sen työ kyllä maksaa!!!!miten voit olla niin urpo että luulet jonkun hoitavan koirasi suuta ilmaiseksi,semmoista ei kuule kukaan tee...voin mielelläni kertoa lisää pieneläinhoitajan ammatista jos kuvittelet heidän vain olevan "avustajia" "ei maksa mitään" työntekijöitä......

• Pipa

Poisto tapahtuu nukutuksessa, koneita käytetään, että hampaan pinta saadaan täysin puhtaaksi ja kiiltäväksi. Kivi kannattaa poistattaa, niin aikaisessa vaiheessa, ettei hampaille ole tullut vaurioita(tulehdusta ikeniin, hampaiden irtoamista).
      Toimenpide maksaa 50-80€, sen mukaan paljonko puhdistettavaa on.

• haavi

Mun käsitykseni mukaan jos viivyttelee hammaskiven kanssa niin ajan myötä ikenistä alkaa tulemaan verta kun esim luita syödään. Näin tapahtui siis meillä, tee itse miten haluat. Nukutuksessahan se poistaminen tehtiin, muistaakseni aika paljon maksoikin, mutta samalla meillä hoidettiin hiivaiset korvatkin puhtaaksi.

• sus-anna

Rapsutin tuossa äsken itse kynnellä koiran hampaan pintaa, ja siitä lähti oikein palanen pois kiveä, tai olikohan jotain muuta... Ajattelin vaan että pystyisiköhän sitä itsekin rapsuttamaan pois? Kun koira antaa tehdä ihan mitä vaan itselleen, niin voisi olla ihan helppoa, jos vaan itseltä se onnistuisi...

• Pipa
        sus-anna kirjoitti:

Rapsutin tuossa äsken itse kynnellä koiran hampaan pintaa, ja siitä lähti oikein palanen pois kiveä, tai olikohan jotain muuta... Ajattelin vaan että pystyisiköhän sitä itsekin rapsuttamaan pois? Kun koira antaa tehdä ihan mitä vaan itselleen, niin voisi olla ihan helppoa, jos vaan itseltä se onnistuisi...

Itsekkin voi tehdä, eli voi harjata(tavallinen hammasharja käy) hampaita, ja eläinkaupasta voi osataa hammasraudan, sellaisen millä hammaslääkäri poistaa hammaskiveä. Virbac:in Entzymatic hammastahnalla voi tehostaa harjausta. Jopa niinkin voi tehdä, että pistää karkeaa kangasta sormen ympärille ja hankaa sillä koiran hampaita. Mutta kunnon hammaskiveä on aika vaikea saada omin keinoin pois. Sitten, kun on poistattanut hammaskiven, voi yrittää estää hammaskiven muodostumisen em. tavoilla.

• koiru
        sus-anna kirjoitti:

Itse olen ainakin rapsutellut mm. lusikan reunalla vanhuksemme hammaskiveä pois. Lähtee kohtuullisen hyvin. Takahampaat ovat tietenkin hieman ongelmallisemmat. Eläinlääkäritkin suosittelevat tietääkseni itsenäistä hammashuoltoa. Vanhuudella hammaskivi lisääntyy, eikä koiraa voi jatkuvasti nukutella. Kun itse huolehtii koiran hampaista niin koirakin pikkuhiljaa tottuu hommaan, ja antaa aina tehdä enemmän.
        Koirien hammastahna on hyvä lisä, joka ehkäisee kiveä, sekä itse olen hyväksi havainnut myös denta rask -puruluut, jotka pitävät suuta puhtaana.

• anita

niin ei tartte huolehtia hammaskivistä.Ja tarkoitan ihan oikeita luita vaikka nuo vuotaluutkin käy paremman puutteessa.Luonnonmukaista hampaitten hoitoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      101
      4954
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      250
      2037
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      89
      1673
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1190
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      337
      1163
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1100
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1099
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      148
      1070
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1029
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe